Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Gettin' into Gear for Four More Years

Det blir en speciell helg, det här. Jag ser Milan–Catania i kväll, och sätter mig på ett tåg till Ligurien i morgon för en Club Calcio-kväll på Marassi i Genua. Det första italienska lag jag förälskade mig i var Maldinis Milan, det andra var Mancinis Sampdoria, och sen dess har jag betat av rätt många kärlekar.

Men det är bara fotboll. På det italienska sättet, där fotboll är makt är politik är samhälle är allt. I Sverige är fotboll något annat, och det är lika mycket bättre som det är sämre. Jag röstade innan jag åkte, i måndags, och det är jag glad över eftersom jag blir kvar här över valdagen.

Jag tänker inte skriva något ikväll, inget imorgon heller, delvis eftersom jag inte hinner men också eftersom det bara känns dumt när Sverige står inför det viktigaste val jag upplevt under min livstid.

Jag har haft med mig två böcker till Italien den här gången. Dels Malena Johanssons och Mats Lernebys Disamore, som handlar om fotboll på det italienska sättet (fotboll som mikrosystem i ett makrosystem, där varje dörr döljer en dörr som döljer en dörr, och där fotbollen är både karta och nyckel), dels Peter Weiss triptyk Motståndets Estetik, som jag börjat och slutat läsa tre-fyra gånger redan.

Jag ska inte recensera Disamore, det räcker att jag konstaterar att Malena Johansson är en av de svenska fotbollsskribenter jag tycker allra bäst om och att den här boken inte gör mig besviken (inte med annat än att det dröjer väldigt länge innan hon nämner Totti, och att hon över huvud taget inte nämner Menez eller Ilary). Jag hittar ett uppenbart faktafel (Roma säkrade inte scudetton i näst sista omgången 2001, utan i sista, mot Parma) och naturligtvis några småsaker att störa sig på (det är bättre att lita på att läsarna förstår att något är vackert än att skriva att här ”finns en enorm skönhet”) – men det ser jag som små presenter till en anal läsare, inte som egentliga brister.

Det är en bok ni ska köpa och läsa, helt enkelt. Om ni är intresserade av fotboll, av Italien, av någonting, eller bara av varför det är en katastrof om ett samhällssystem slutar hänga ihop, slutar bygga på tillit och mellanmänsklighet.

Motståndets Estetik handlar om andra saker, och samma. Om bildningen som arbetarklassens viktigaste vapen, om behovet av kontext och förståelse (och socialism, men det är ett tidsdokument och det går att läsa förbi det om man vill) för den som vill förändra världen på riktigt.

Hur som helst.

Det är val i Sverige imorgon, och det är mycket möjligt att var tjugonde svensk eller så som röstar i det valet skriver under på att Sverige inte ska vara ett system som bygger på tillit och mellanmänsklighet, att bildning och kontext och förståelse är överflödigt.

Det är val i Sverige imorgon, och eftersom det här är en fotbollsblogg så ska jag damma av en gammal berättelse jag berättat ett par gånger förr. Apropå ett val, ett parti, allt och ingenting.

I boken Comment ils ont tué Tapie (Hur de dödade Tapie), utgiven nån gång i slutet av 90-talet, skriver André Bercoff om Bernard Tapie, mannen som förde Olympique Marseille till världstoppen och i fördärvet på ett par år. Han skriver om hur främlingsfientliga Front National höll ett möte i hans Marseille, och hur vänstermannen Tapie – till allas förvåning – bad om ordet.

Han ville prata flyktingpolitik. Han hade ju hört hur snacket gått, hur ilskan mot invandrarna tog sig alltmer råa uttryck, och nu ville han ge sin bild av det hela. Visst, sa han, det var ett problem med araberna och negrerna, och han hörde ju att mötesdeltagarna mest av allt ville skicka ut dem ur Frankrike. Men Tapie tyckte inte att det räckte.

– Nä. Alla araber och svartingar skulle samlas ihop på ett fartyg, sa han. Man skulle skicka ut faryget en bit på havet, och när det kommit tillräckligt långt ut så skulle man be franska flottan att sänka varenda skepp.

Det blev totalt tyst i salen. Dödstyst. Sedan började någon jubla, och fler följde efter. Till slut applåderade hela salen intensivt.

Då tog Tapie mikrofonen igen. Han hade tre meningar kvar att säga.

– Det var det jag visste. Ni är ett gäng rasistiska fascistsvin. Ni har just själva bevisat det.

Gå och rösta nu. Vi hörs i nästa vecka.
allez.png

/Simon Bank

86 kommentarer
En löjeväckande Pseudonym
18 september 2010, kl 12:26
Vilken fantastisk berättelse, den är så vacker att man nästan tror att det är en skröna. Men jag håller med dig om att det är en ödesmättad helg i Sverige, och att jag innerligt hoppas att folk tar sitt förnuft till fånga och tänker lite längre än näsan räcker.
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:46
Visst är det så, men om en journalist skrivit en uppmärksammad bok så måste man utgå ifrån att han inte fabulerar - det skulle ju vara lite för lätt att genomskåda. Håller med om att det är en otroligt stark story.
Erik Allanson
18 september 2010, kl 12:42
Skönt att höra både att Disamore var bra och att allt fler krönikörer uttalar sig för ett varmare och mänskligare Sverige. Svängde även förbi DN och läste det här:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/for-sverigedemokraterna-ar-zlatan-inte-svensk-1.1172192

Nu går jag och köper en bok om Italien.
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:47
Jag blev lite tveksam när Mona Sahlin drog upp Zlatan i debatten mot SD. Det var på något sätt för… enkelt. Men det finns en poäng där också.
Andreas
18 september 2010, kl 13:12
Men fasen, det är en vacker fana det där. Det kommer vi inte ifrån. Ut och rösta nu alla soffliggare, imorn blir det vin och valvaka!
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:48
Jag tyckte mycket om när Fredrik Belfrag (var det väl?) avslutade firandet av VM-bronset i Rålis 1994 med att säga att det var sommaren då svenskarna tagit sin fana tillbaka från rasisterna.
Viva Barcelona
18 september 2010, kl 13:16
... tror generellt sett att folk blivit mindre främlingsfientliga genom åren, i alla fall i Sverige.
Men i vårt skolval fick de vuxna en chock när runt 10% röstade på SD, men det ska sägas att minst 90% av de rösterna kom från folk som var totalt oseriösa, "kolla man kan rösta på SD, hehe".

Jag hoppas hur som helst att de inte tar sig in i riksdagen, annars intresserar mig valet inte.

... freudiansk felstavning?: "anal läsare" -> idioter? jobbiga djävlar?
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:49
Jag är för lite freudiansk, det är helt klart. Jag menade anal, i det anglosaxiska modebetydelsen.
Kubilaj
18 september 2010, kl 13:17
Bra där. Det är viktigt att alla vettiga människor tar tydligt avstånd mot främlingsfientlighet och Sverigedemokrater på sitt sätt. Tyvärr (tyvärr för detta syfte, generellt sett tack och lov) tror jag dock inte att du når många av dessa människor genom bloggen.

De som röstar på Sverigedemokraterna är inte intresserade av att se saker på djupet eller läsa om humanistiskt beskrivna människoöden, de vill vädra sitt missnöje och dölja sin otillräcklighet genom enkla slagord i välkomnande grupper med utestängande värderingar.

De vill helt enkelt inte tycka att Balotelli är ett svin men förstå vad som gjort honom till det. De vill bara tycka att han är ett svin.
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:52
Det finns så många skäl till att människor vill göra världen enkel, och det är inte en gata som går åt ett håll. Varför har hela SD-grejen uppstått? Jo, för att ett enat politiskt etablissemang tyckte att världen var enkel: Det fanns inget invandringsproblem, inget integrationsproblem, allt var peach-and-creamy där ute i förorten.
Så enkelt ville man ha det, och tyckte att det var humanism. Jag förstår att många sökte efter några andra, som i alla fall ville ta upp frågan. Lika förenklat, men från ett annat håll.
Gargamel
18 september 2010, kl 13:25
Apropå det här med val, om man ska sätta in ett fotbollslag för varje svenskt parti hur skulle du göra då? Själv kom jag inte längre än så här:
SD: Athletic Bilbao (inga utbölingar här inte!)
Social demokraterna: Barcelona (alla är lika mycket värda, fast Messi lite mer)
Centern: Gefle (Bönder!)
Piratpartiet: Orlando Pirates (...)
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:53
Vänsterpartiet: Internazionale (med Nacka Skoglund och Lars Ohly på topp)
nils
18 september 2010, kl 13:51
Jag har inget annat val; det får bli ett fjortishjärta.

<3
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:53
Kramiz.
Nexhat - igen
18 september 2010, kl 13:53
Det var bland det tyngsta du någonsin skrivit!
Tror att vi alla behövde den tankeställaren!
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:53
Tacka Tapie. För nåt i alla fall.
JN
18 september 2010, kl 13:54
Politiska system bygger sällan på mellanmänsklighet och tillit, det är väl delvis därför folk röstar på extrempartier. Katastrofalt missriktat missnöje, naturligtvis, men samtidigt fullt förståelig frustration. Känslan av maktlöshet och brist på kontroll över sina egna liv får människor att göra märkliga saker.

För övrigt hoppas jag att Morimoto sätter en balja för Catania ikväll. :)
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:53
Det hoppades de uppskattningsvis 40 japanska journalisterna på pressläktaren också.
admir
18 september 2010, kl 14:04
Jag kan tycka att det bör diskuteras mer om invandringen till Sverige. I dag har mer än 20 procent av Sveriges 9 340 000 invånare utländsk bakgrund. Cirka 15 procent, 1 307 600 personer, är födda i andra länder.

Det är en väldigt stor demografisk förändring som gått relativt snabbt. Jag kan förstå om många människor är upprörda. Eftersom nivån på invandringen inte diskuteras (snarare diskuteras integrationen) så gissar jag att en del människor kanaliserar sin frustration genom att rösta in ett parti som provocerar väldigt många andra människor, riksdagspartierna samt medierna.

Om det nu sker på söndag, att detta parti röstas in, hoppas jag det blir ett startskott till en diskussion om vad man vill uppnå, vad som Sverige gynnas av, vad invandrarna gynnas av och vad nationen faktiskt vill genom en offentlig diskussion. Det skulle alla gynnas av (utom SD).
Simon Bank
19 september 2010, kl 01:56
Jag är helt med dig här. Invandringen och integrationen måste diskuteras - och de etablerade partierna (och medierna) har varit värdelösa på det, de har varit föraktfulla mot missnöjet, därför är det ingen som lyssnar när de plötsligt vill ta debatten.
Allt det här är jag med på - men jag köper inte att SD, med deras hållning, tillför något. De ljuger, de agiterar med rasistisk propaganda och de tar inget ansvar. De bara är en annan röst.
Howard Hughes
18 september 2010, kl 14:14
Den ack så välbekanta känslan av hur ett helt samhällssystem, hela etablissemanget, går ut för att motarbeta och smutskasta ett litet parti. Det är demokratiskt, det. Sedan vill majoriteten av svenska folket minska invandringen, sedan finns det inget parti förutom SD som driver den frågan, sedan är det märkligt att just invandringen inte kan diskuteras som vilken normal fråga som helst, men vad spelar det för roll? - det viktigaste är att alla tycker som man ska tycka. Inte som de där Onda, de där Som Inte Tycker Som Oss. Riktig demokrati handlar ju om konformism, spärra in förintelseförnekare i fängelse (som i Tyskland), misshandla sverigedemokrater och skära in hakkors i deras pannor (medan Reinfeldt tycker att det får sverigedemorkaten helt enkelt finna sig), ignorera folkviljan, minska yttrandefrihet och framförallt inte säga något som makten inte tycker om.

Motståndets Estetik skumlästa jag bara; för mig var den för avancerad för att jag skulle kunna göra något annat. Men på tal om Reinfeldt och misshandlade sverigedemokrater: "mördarna handlar utan dåligt samvete och genom det blod som dränker marken binder härskarna sina anhängare vid sig". På tal om arbetarklass och maktlojal medelklass som ser ner på oliktänkande: Front National är det största arbetarparti i Frankrike.

Jag tror ingen vill samla ihop människor, skicka ut dem på fartyg och skjuta ner dem. Att jubla över något sådant är avskyvärt - lika avskyvärt som allt annat våld mot oskyldiga; oberoende om det handlar om invandrare eller "rasister" - men det är mest ett bevis på den frustration folk upplever när deras land förändras mot deras vilja, och det finns inget de kan göra emot det - förutom att rösta "fel" förstås. Och vårt samhälle är inte nådigt mot folk som röstar fel.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:07
Jag har inte sagt ett ord om att man inte ska diskutera invandring (eller integration). Jag säger bara att den diskussionen ska föras med öppna ögon och sanna argument, och allt jag läst och sett och hört från SD är lögner, fördomar, svammel om en odefinerbar "svenskhet" (polisen är förresten övertygad om att Antoni själv ristade in hakkorset i sin panna).
Att kompensera en obefintlig debatt om invandringspolitik med att rösta in SD i riksdagen är som att kompensera brist på kunskaper i kemi med att ge alla sexåringar på dagis varsin skärbrännare.
Och nej, jag tycker inte att "yttrandefrihet" är samma sak som att man ska kunna säga vad som helst utan att få mothugg av dem som tycker annorlunda.
sugardaddy
18 september 2010, kl 14:19
Borde vi inte under åren mellan valen också avstå att romantisera premiärministerns Milan en aning? Inte ens Ronaldinho kan väl hindra att man säljer sin eventuella politiska själ lite grand så fort man sätter sig framför tv:n? Eller har jag sovit och missat något? Ligger sluteffekten, om man kunde räkna så, av denna klubb fortfarande på plus i ett samhällsligt helhetsperspektiv? Eller har Svennis rätt, det spelar väl ingen roll var pengarna kômmer ifrån? Eller handlar det om att reclaima klubbmärket från denne populistgubbe? Men går man inte gubbens ärenden även då?
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:09
Grader, helveten, den grejen. Silvio är en folkvald politiker, alldeles oavsett hur kriminell man tycker att han är. Thaksin, Abramovitj… det är en evig moraldiskussion det där.
eric
18 september 2010, kl 14:58
Välskrivet och starkt inlägg Bank, tack.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:09
Åtack.
petrusjohannes
18 september 2010, kl 15:36
Lysande av Tapie. (Även om han kanske inte hanterade OM så där jättebra.) Lysande blogginlägg. Igen. Och jäkla skönt att läsa en fotbollsblogg som orkar/vill/kan höja blicken en bot ovanför gräsnivå.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:10
Vi försöker. Eller, jag försöker i alla fall. Simulanten ligger hemma och rullar tummarna, medan Big Man Hugo sköter sitt. Betald semester, kallas det.
Dave
18 september 2010, kl 15:40
Underbart! Rasistjävlar kom an ni bara.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:10
AFA?
Nallen
18 september 2010, kl 15:59
Jag anser att en röst på SD är fel på så många sätt men samtidigt tycker jag att det är minst lika tvivelaktigt agerande av media som tar på sig en uppfostrande roll av befolkningen och bara fördömer SD utan att bjuda in til debatt. Att SD som ev tredje största parti inte bjöds in till debatten med motiveringen att de inte är ett riksdagsparti trots att det inte har stoppat andra förut är precis så odemokratiskt som ni vill få SD att bli.

Om en tillräcklig stor del av befolkningen vill ha ett parti som går emot etablissemanget så förtjänar det partiet att granskas och tillåtas att föra sin talan och inte bara tycka att de var rätt åt dem när de blir knivskurna (skulle vilja höra Reinfelt säga att Federley får skylla sig själv eftersom han är transa och det sticker i ögonen på folk).

Om man hoppar tillbaka till fotbollen (sportblogg någon?) så har jag kommit på den ultimata nästa klubbadressen för henke, föreställ att Larsson skulle bli den manager som äntligen lyckas föra upp Leeds till Premier League igen, fyfan vad stort det skulle va!
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:12
Jag har aldrig förstått varför man ska behandla SD på något annat sätt än alla andra partier. Särskilt som det är uppenbart att de faller i bitar så fort som de granskas journalistiskt.
Exempel?
Den här briljanta kvinnans briljanta intervju, för att ta en:
http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/98770b2ae7748f3541256ce5006dad5f/1090acf0fc83b1d4c125739f002cbb75?OpenDocument
Eller Niklas Orrenius lysande bok, om man är på läshumör.
Hannes
18 september 2010, kl 17:54
Ska jag vara fullt ut ärlig förväntade jag mig att du var en av de få som faktiskt hade läst på lite om det så kallade främlingsfientliga partiet innan du, enligt normen, fördömde det. Antar att jag alltid respekterat dig och dina fotbollskunskaper, men också det faktum att du haft sunda åsikter i andra frågor. Du har också alltid haft ett gott språkbruk och ditt vokabulär verkar allt som oftast vara överflödigt. Det förvånar mig således storligen hur du så lättvindigt svingar runt med ord som "främlingsfientlighet" i sammanhanget.

Men vad vet jag? Du kanske tycker att ett integrationssystem där invandrare som nu har rösträtt inte ens kan svenska och röstar på det parti som har finast bild. Du kanske också är en av de som menar att krigszonen som är Rosengård (tro mig, jag har varit där) är naturlig i ett land som Sverige. Kanske du även tycker att det är bra och acceptabelt med femtio procents arbetslöshet bland invandrarna. Som sagt, vad vet jag? Det handlar väl om definitioner, antar jag.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:17
Jag vet inte om jag sagt något av det du påstår att jag tycker? Jag vet inte varifrån du fått bilden att jag inte är inläst på vad SD är, tycker och tänker. Du menar att de inte svamlar om en "svenskhet" som de själva aldrig lyckas definiera? Du menar att de inte, enligt alla auktoriteter, är horribelt amatörmässiga i sin praktiska (ekonomiska, arbetspolitiska) politik?
Det finns problem i svensk invandrings- och integrationspolitik. Tveklöst är det så. Det finns problem i debatten kring de frågorna också, Lika tveklöst. Men livrädd främlingsfientlighet ("svenskhet", det är fina grejer det) är inte svaret på de frågorna, inte i min värld.
Det finns, om jag ska vara helt ärlig, bara två saker jag genuint hatar och avskyr. Den ena är folk som dömer människor utifrån varifrån de kommer.
Den andra? Irländare.
Ztefan
18 september 2010, kl 18:04
Ketchupeffekt för hela Milan ikväll?
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:17
Eller nåt…
E
18 september 2010, kl 19:00
Angående tidigare inlägget: Ultimate Fighting Championzhip... läste igenom (typ) alla kommentarer och blev lite förvånad över att ingen nämnde en målvakt jag kom att tänka på när jag antog att kombinationen stor, stark och helt fucking mental krävs för att spöa en bjässe som Zlaja.... allas vår egen José Luis Chilavert. Nó?
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:18
Jodå, han var uppe på tapeten. Jag ifrågasatte hans fötter. Storlek 36 - räcker det mot en stentung bosnienkroatisk svensk med bra adrenalin? Jag tvivlar.
Yobnhoj
18 september 2010, kl 19:26
Det är väl den där sista meningen man bara går och väntar på ska komma från Jimmy "rösta aldrig på en partiledare med ändelsen -y i förnamnet" Åkesson för att kunna upphöja honom till en normal men förvirrad människa.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:20
Men herregud, vad han är viktig för det där partiet. Han kör på siffror som inte stämmer och så, men han kan debattera och han är en kompetent politiker. Utan honom hade SD skvalpat på 1,8 procent galenpannor.
Steve E-e
18 september 2010, kl 20:04
jag tycker Woody Guthrie ska komma tillbaka, komma tillbaka till oss nu.

vad tycker du?
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:22
Tear your eyes from paradise. And rise again somehow.
Billy Swan
18 september 2010, kl 20:28
Jag röstade första gången 1982 och är inte säker på att det här är det viktigaste valet i min livstid - Nyd kom ju in i riksdagen redan 1991 på samma fråga som SD driver 2010.
Med det sagt, jag accepterar vilken regering som helst, bara SD inte kommer in.
Hell, jag tar gärna Tapie som premiärminister.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:26
Fair point. Men visst är SD en hårdare, kallare produkt? Nyd fick 90 procent av sina väljare på att de gillade det här med fart under galoscherna. Röstar man på SD så skriver man, explicit, under på att det ojämförligt största hotet mot det här landet är ansiktslösa muslimer som springer ner våra gamla.
Jonas
18 september 2010, kl 20:37
Inte du också, Simon Bank. Jag gillar ju dig och Niva bl.a. för att ni är nyanserade, ni uppskattar sakers komplexitet. Förenkla inte SD:s eventuella riksdagspalts till att var 20:e svensk gått och blivit främlingsfientlig på 4 år.

Läs istället Merit Wagers pricksäkra debattinlägg om saken: http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/18/sverigedemokraternas-framg-ng-beror-p-arroganta-politiker-och-medier
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:31
Jag håller med helt och hållet i den analysen. Om det funnits en fungerande, öppen och ärlig debatt bland etablerade politiker och medier så hade man inte odlat martyrskapet och distansen hos ett parti som SD och deras väljare.
Helt korrekt.
Det betyder inte att jag tycker att man ska kalla partiet för något annat än vad det är. Fför att inte vara otydlig: Mitt största problem med 99 procent av alla som vill lyfta fram de ivandringsrelaterade problemen som vår tids enda gordiska knut är inte att de är rasister eller främlingsfientliga i största allmänhet. Det kan ju finnas skäl till det, inte minst i ett integrationshavererat land som Sverige. Mitt största problem med alla som skriker om att de där utlänningarna jävlar i mig MÅSTE ANPASSA SIG är att det alltid är exakt samma människor som upplever det som ett hot mot deras integritet att kösystemet hos slaktaren i Marocko eller Frankrike inte fungerar på precis samma sätt som det i ICA runt hörnet.
Tobbe
18 september 2010, kl 21:11
Grande Tapie så jäkla snyggt gjort antar att samma sak skulle ske på ett SD möte!
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:32
Allez l'OM.
Fredrik
18 september 2010, kl 21:25
Fast fasism är på många nivåer.. det är ju inte mkt bättre att utesluta sjuka ur samhället än invandrare. Dessa människor kämpar ju mot besvärliga sjukdomar.. det skall inte behöva svälta också.. absurd verklighet. Nej bort med all typ av fasism och för tillbaka gamla begrepp och låt dem vara vackra igen.. ord som solidaritet, välfärd och medmänsklighet.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:33
Ja, vad hände med det?
zidane
18 september 2010, kl 23:24
Magiska slutord Bank, pure magic!!!
Ibland är ord mer än bara ord.
Tackar också för boktipset.
Nu hoppas vi på ett positivt val- ochJuveresultat.
Simon Bank
19 september 2010, kl 02:37
Ja, och så skänker vi en tanke till fotbollsgeniet Alan Hutton. Bara för att.
ian brown
19 september 2010, kl 04:14
Finns det något du inte kan Simon?
Får fortfarande gåshud av hur du beskrev AIK:s Oasis-tifo 2004.
Din fortsättning på Capellos Hartung/Torres-liknelse är konst i sig självt.

BankoNiva 2014.
Jonas
19 september 2010, kl 07:13
Du blåste bort mina tvivel i kommentarsfältet. Tack. Med enbart blogginlägget var jag orolig att du sällat dig till de i media som reflexmässigt fördömer SD med argumentet "men de e ju rassar!" och inte vill analysera frågan mer än så. Jag borde vetat bättre.

Jag vet inte riktigt vad som ska till för att vi ska komma till en punkt när det är OK att diskutera invandrings- och integrationspolitik utan att ordet "rasist" slängs på den som inte tycker att allt är peachy. Låt oss ställa frågan varför ungdomar kastar sten på brandkåren i Rosengård och vad vi kan göra åt det! (Nej Jimmie, återvandring/kasta ut dem är inte svaret). SD i riksdagen känns som en dålig lösning, det kommer förmodligen bli minoritetsregering och svårt att få igenom viktiga förändringar. Utan SD anar jag att det blir 4 år till av status quo i frågorna. Jag hoppas på majoritetsregering och en uppluckring av debattklimatet så att vi kan komma på rätt väg.

Men: Jag är också obotlig optimist gällande Pools säsong. 3p och mål av Torres idag så kan det bli top4. It could happen.
Jens
19 september 2010, kl 08:15
Gå och rösta nu! .... eh, varför? För att annars tar de hemska SD sig in? För att annars vinner högern igen?

Ursäkta, men jag kan inte delta i ett system som koncentrerar resurserna hos några få procent av befolkningen och tvingar oss andra att sälja oss för att överleva, hyra vår rätt att sova nånstans på nätterna - samtidigt som det tillåter en viss sorts människor att bedriva omfattande casino-verksamhet med hela samhällets tillgångar för sin egen vinning, och sen falla tillbaka på pappa Staten när de spekulerat sig till krasch.

Här finns inte utrymme att närmare gå in på det absurda i att det kallas demokrati att var fjärde år få lägga sin röst på någon som sen har formell rätt att bryta alla vallöften utan att du kan få bort dem förrän fyra år senare - men om det så inte fanns ett enda skäl annat skäl för att bojkotta valet (och det finns en uppsjö; styrde inte de 'röd-gröna' över hela nyliberala svängningen på 90-talet när farbror Göran följde sin massmördar-kompis Tony så gott han kunde?) så skulle det för mig räcka med ett ord: finanskrisen.

Vi talar om svindel av samhällsresurser på en episk skala, som i stort sett sopats under mattan utan åtal och svepande reformer för att förhindra upprepning, utan istället ska statsbudgetar kors och tvärs stramas åt för att "lugna finansmarknaderna" - dvs samma patologiska psykopater som satte oss i situationen från början (tänk om mördare på samma sätt skulle kontrollera brottsplatser och polisutredningar...). Har du hört de rödgröna prata mycket om detta? Eller har du kanske hört och sett dem inordna sig helt och fullt i det rådande doktrinära systemet och tala om "tillåtna" frågor som 'jobb', 'skatter', 'skola, vård omsorg' och annat de brukar upprepa tvångsmässigt när ett val närmar sig.

Om jag inte minns fel sjunger älskade Earle om det meningslösa i att rösta på den minst dåliga av två farsoter och vill ha tillbaka Emma Goldman och Malcolm X - inte direkt den kapitalistiska 'demokratins' största försvarare, om vi säger så......

Gå INTE och rösta! Organisera, protestera, ockupera, sabotera....etc!

(End of rant)
desert plains
19 september 2010, kl 08:26
Fint och viktigt inlägg att läsa denna valdagsmorgon.

Någon på jobb undrade varför jag håller på Inter. Jag svamlade något osammanhängande blaj, men förstår nu att det helt enkelt är för att de är vänster. Kaka söker maka. ;)

Jag gillar Inters/UEFA:s initiativ med Respect-kampanjen som ska pryda tröjorna i Champions League. För att visa att man kämpar mot "violence, racism, xenophobia and homophobia as well as encouraging fan support, intercultural dialogue, the environment and humanitarian relief."
http://www.uefa.com/uefa/socialresponsibility/respect/news/newsid=1528305.html
Emiliano
19 september 2010, kl 09:13
Respekt Simon....

Efter att ha varit förbannad på dig för att jag inte gillade det du skrev om Uruguay i VM måste jag säga att min bild av dig som person har upphöjts, du ligger högt i kurs hos mig och min familj, du och alla i media som vågar stå upp mot främlingsfientligheten. Tack....
Blodmannen
19 september 2010, kl 09:16
Så, nu har man gjort rätt för sig. Lasse är ju den enda vitala politikern i Sverige med ett rätt så genuint fotbollsintresse vad jag förstått. Och vad ska man annars gå efter när man kryssar och röstar?

Sverigedemokraterna är ett parti infesterat av människor med dubiösa och vidriga åsikter, det är ett obestridligt faktum. Deras politik är ointressant, den är så jätteidiotisk och långtråkig, den står för mediokritet i sin mest träiga och stillösa form. Men detta parti har för bövelen skapats i dammet av organisationer såsom BSS. Bara det är skäl nog att ta avstånd.
Vademecum
19 september 2010, kl 10:32
Bank du som kan allt som man behöver veta om Spurs när kommer Heurelho Gomes
tebax. Jag har honom i drömmelvan å hittar inget på Tottenhams hemsida om det?
Fan va bra krönikör du e btw.
Lascaux
19 september 2010, kl 11:03
Det där med svenskheten som SD yrar om är i sanning väldigt märkligt. Att driva frågor som att bygga fler statyer och monument över svenska kungar visar lite vilken nivå de är på.

Sedan kan jag tycka att SD är ungefär det osvenskaste som finns, för att använda deras retorik. Jag vill tycka att öppenhet, nyfikenhet, tolerans och generositet är drag vi ska vara stolta över och göra vårt bästa för att bevara.

I Lena Sundströms bok om Danmark (världens lyckligaste folk) redogör hon för en undersökning som jämför Dansk Folkepartisters värderingar med danska muslimers värderingar.
7 procent av muslimerna tycker att det är ok att använda barnaga i uppfostran. 42 % av Dansk Folkepartister.
15 procent av muslimerna vill ha dödsstraff i Danmark. 23 procent av Dansk Folkepartister.

Jag tror att undersökningen skulle få ett liknande utfall med Sverigedemokraterna. Då vet iallafall jag vilka som har mest svenska värderingar.
Billy Swan
19 september 2010, kl 11:48
Simon, hänvisningen till Nyd var bara för att påpeka att frågan varit uppe tidigare.
Annars, självklart är SD en hårdare, kallare, men en lika endimensionell produkt.
Om inte Nyd tagit upp immigrations- och integrationspolitiken, hade de varit som vilket borgerligt parti som helst. Nyd exploaterade precis samma politikerförakt och PK fanns inte uttryckt som politisk korrekthet då, men som företeelse. Vad annars, än omvänd PK, bestod Nyds sunda förnuft i?
Jag klöv bara lite hår, hår som vi uppenbarligen tycker sitter på samma arma skalle.
A team of Carraghers
19 september 2010, kl 12:03
Satt och funderade pa det tidigare inlagget om Zlatan ocg UFC.

Jag vet att jag kommer med en outsider har, men Juan Robledo i MAIF ar en hard javel. Alternativt Robledo och Bagarn som tag-team. VAd tror du om det?
Maria
19 september 2010, kl 12:34
Fyfan vad bra, ren kärlek!
Realisten
19 september 2010, kl 12:44
John Stuart Mill, den gamle filosofen, skriver i sin ypperliga bok On Liberty:
"If all mankind minus one, were of one opinion, and only one person were of the contrary opinion, mankind would be no more justified in silencing that one person, than he, if he had the power, would be justified in silencing mankind."

Han menar att oavsett om någon har sanna eller falska kontroversiella åsikter vinner vi aldrig något på att bara försöka tysta ner dem eftersom vi då förlorar chansen att utbyta felaktiga, och riktiga, meningar sinsemellan för att kunna revidera båda sidors åsikter. Detta är det enorma problem som existerar vad gäller Sd. De, etablissemanget, låter inte partiet få en syl i vädret och förutsätter att de har fel i allt och försöker demonisera partiet genom propagerande vargrop. De har sin sida, sina idéer, om att invandrings- och integrationspolitiken redan är fläckfri, och de skiter fullständigt i om andra har förbättrade åsikter och avfärdar dessa personer som rasister och främlingsfientliga.

"Du menar att de inte svamlar om en "svenskhet" som de själva aldrig lyckas definiera? Du menar att de inte, enligt alla auktoriteter, är horribelt amatörmässiga i sin praktiska (ekonomiska, arbetspolitiska) politik?"

Du lägger för mycket i ordet. Vad han främst syftade på, och som han faktiskt har uttryckt flera gånger, var att svenskheten bestod av de värderingar som vi anser förnuftiga i Sverige. Ta bara kvinnofrågan som exempel; anser du att muslimer har samma kvinnosyn som oss? Är deras kvinnosyn kompatibel med den svenska jämställdheten? Det är många som nonchalerar bort det och inte angriper problemet.

Visst, partiet har inga fullblodspolitiker än, men hur mycket av den ekonomiska och arbetspolitiska politiken tror du att partiet skulle få sköta om de kom in i Riksdagen? Skulle de lägga fram vår statsbudget? Nja, det vore lite optimistiskt tänkt. Bättre då att de nischar sig på en annan viktig fråga där de faktiskt har sunda åsikter som kan förbättra det nuvarande stadiet.

Och snälla, bespara mig ropen om att de inte vill ha folk med olika utseende, det är så förlegat vid det här laget. Har du någonsin varit på ett Sd-möte? Det sitter nästan lika många invandrare med mörkare hy på stolarna som det gör svenskar. Många av dessa är exempelvis kristna syrianer som arbetat hårt i tjugo år och anser att vi daltar alldeles för mycket med invandrare genom fri tandvård, höga bidrag och noll krav på motprestationer. Man kan ju fråga sig vad syftet med invandringen är, då endast fem procent av den består av flyktingar. Självklart får någon som slitit och byggt upp Sveriges välfärd röd blick när någon kommer och gör absolut ingenting än att göra staten fattigare. För det är ju så uppenbart att det är något som är åt helvete. Vi har inte resurserna för att ta in mer eller mindre obegränsat med flyktingar och invandrare som vi gör nu. Det blir ju uppenbart när det exempelvis bort tjugo personer i en etta eller tvåa, och ingen av dem jobbar.

Varje revolution behöver en antändande gnista. Jag hoppas att detta blir just den.
Howard Hughes
19 september 2010, kl 12:53
Bank,
Med all respekt: jag ser inte något annat parti som vill minska invandringen (förutom ännu mindre ND och nazistiska SvP) och en röst på ett riksdagsparti är ju faktiskt en röst på samma gamla skit. Däremot stämmer det förstås att SD:s ekonomiska politik är hyfsat amatörmässig.

Men. Men. Jag får inte ens rösta.
HJ
19 september 2010, kl 13:17
Tack för tipset om Anna Tibergs artikel. Exakt det här är ju vad som borde lyftas fram om Sverigedemokraterna istället för att tävla om att ta avstånd eller spekulera om vad ett SD i vågmästarroll skulle betyda.

Du skulle vilja bli en spanjor?

Underbart
Sverige = USA:s lap dogs
19 september 2010, kl 13:58
kommer du alltid skriva om Zmilan nuförtiden efter deras matcher? Tycker du gör dig bättre när du skriver som du alltid gör, om lite allt möjligt och ofta om sånt som andra inte tänker på.

räcker ju med att resten av Zlatanbladet skriver om Zlatan varenda dag.
Börjesson
min blogg http://herrborjesson.wordpress.com
19 september 2010, kl 14:24
Bank, jag respekterar din åsikt, så jag skall ge dig chansen att påverka mig. Jag kommer inte att rösta än på några timmar, så det är inte för sent! Har jag glömt något väsentligt i min lista (på min blogg på länken) på skäl att INTE rösta på SD? Den skulle behöva lite påfyllning för att hävda sig bättre mot den andra listan...
Erik
19 september 2010, kl 15:02
Det är ju lögnerna som är hela grejen. Fördomarna, missuppfattningarna, generaliseringarna och lögnerna.
Till exempel den här (och den går till dig Hannes 17.54): Rosengård är ingen jävla krigszon. Rosengård är en stadsdel. I en del av Rosengård, Herrgården, är det ibland oroligt (inte sällan när danska medelklassungdomar kommer för att reclaima mitt under Ramadan). Att kidsen kastar sten på brandbilar är förjävligt, men om man vill kan man är intresserad av att förstå snarare än att fördöma går det att placera bråkstakarna i Rosengård i ett större sammanhang. Men det vill man såklart inte.
Jag blir alltid lika förbannad när mitt Malmö målas upp som ett skräckexempel. Malmö har i vissa avseenden problem med integrationen, men andra avseenden är Malmös mångkultur alldeles fantastisk. För mig är Malmö en underbar stad att bo i, inte minst tack vare mångkulturen.

Det som blir kvar när myten om den late, socialbidragsälskande, kriminelle, islamistiske, folkhemstärande invandraren suddats bort ur SD:s program är...ja, gammeldansens bevarande. Lycka till att samla röster med den Jimmy.

Jag fullkomligt överens med alla ovan att Sverige hade vunnit massor på att låta integration och invandring debatteras. SD hade hur som helst inte varit ett parti med vittring på riksdagsmandat.
Joyster
19 september 2010, kl 17:10
Hejsan! Vill bara tacka för en otroligt bra blogg samt visa att vår hjälte här i Finland fortfarande kan, Jari Litmanen!!!

http://www.youtube.com/watch?v=XQZKsFUakoM
Asnelem
19 september 2010, kl 17:12
Skall strax ta på mig skorna och gå till vallokalen men vill först bara tacka för länken till Anna Tibergs artikel. Fantastiskt intressant, rolig och skrämmande läsning på samma gång.

Själv blev jag utskälld, kallad osolidarisk och hotad i fredags när jag försvarade SDs demokratiska rätt att komma till tals. Att jag tycker att de visst borde få debattera, annonsera och visa sig var tydligen helt åt *******. Rädslan för att ta debatten bekymrar mig på många sätt mer än SDs eventuella riksdagsplats. Som sägs, ta debatten och plocka ner dessa människor till den politiskt inkompetenta nivå som de faktiskt befinner sig på...

För övrigt gråter jag en skvätt för att Pool återigen bevisar att de i bästa fall konkurrerar om en EL plats till nästa säsong. Suck...
Mikko
19 september 2010, kl 20:43
Vad tror herr Bank om toppmötet i franska ligan ikväll? Ska bli kul att se hur Gourcuff "välkomnas" tillbaka :)
Özgür Kurtoglu
min blogg www.gaffa.se
19 september 2010, kl 23:31
Kom inte hem. Det är ett nytt land som föds här. You're better off.
Dusan Zorovic
20 september 2010, kl 03:52
Det finns verkligen en korrelation mellan det du berättar och SD? Det gör det va? Alla element är de samma. Nej, det jag läser är det mest skrämmande jag någonsin sett, vilka snuskiga och långsökta fördomar om Sverigedemokraterna. Precis samma sak som du anklagar Sverigedemokraterna för att ha, rätt ironiskt.
Gordon
20 september 2010, kl 10:45
Credd till dig Bank att din blogg har en så balanserad och tänkande läskrets. Många bra poänger i kommentatorsfältet här ovan och man kan bara önska att partierna och media hade tagit SD på allvar tidigare och tagit striden med dem! Om de hade skickat ut de stora kanonerna och tagit sig an Åkesson från början, släpat ut honom i nackskinnet och visat hans smutsiga byk för allmänheten så tror jag att vi hade sluppit den situation vi nu befinner oss i. Reinfeldt eller Sahlin eller Wetterstrand med många flera skulle antagligen vida överglänsa Sd i en debatt men istället fick de stå oemotsagda eller med lätt motstånd och köra sin förenklade retorik. Jag mådde fysiskt illa igår. Men jag är minst lika förbannad på "etablissemanget" som på Sd.

Helt oacceptabelt att man måste gå till en fotbollsblogg för att få den mest nyktra synen och sansade tonläget när man vill diskutera politik.
Jag tror expressens och aftonbladets kampanjer gynnat Sd. Jag förstår verkligen inte hur man tänkt på redaktionerna. Hur har man tänkt? Vet du?
Bank
20 september 2010, kl 14:47
spana in på andra målet i matchen!
fantastiskt!

http://www.svenskafans.com/fantv/default.asp?clip=10610
Erik
20 september 2010, kl 15:55
Lascaux:

jag har också tänkt på detta! SD vill sänka straffbarhetsåldern till 12 år. Det känns ju ändå ganska mångkulturellt, kopierar Irans kriminalpolitik rakt av? Jag kanske har missbedömt SD....
gugl
20 september 2010, kl 16:46
Woody Guthrie. Joe Hill. Martin Luther King.
Davide Somma
20 september 2010, kl 18:42
Bank for president!
Jacques
20 september 2010, kl 20:31
Kommentatorfältets enda SD-sympatisör slår till med den vanliga blandningen av halsbrytande generaliseringar, främlingsfientlighet, den svartmålande synen på invandring som en affärstransaktion och islamofobi. Vilken generell kvinnosyjn kan tillskrivas "muslimer" (1,5 miljarder människor) "oss"? Också det billiga agiterandet med "det är ju uppenbart att något är fel..." följt av ett svammelmoln av ord, meningsmässigt kunde det lika gärna stå "fiskfiskfiskfiskfisk", känns igen. Intressant också att välja Mill som filosofen att ta stöd emot när man kämpar med sin människosyn...
Jacques
20 september 2010, kl 21:16
För bäst läsupplevelse av mitt inlägg ska man lägga in ett "och" före "oss".
Dusan Zorovic
21 september 2010, kl 05:13
SD är inte främlingsfientligt, de betraktar inte människor (förutom kriminella människor) som problem, speciellt inte invandrare, utan tvärtom de vill att invandrare ska anpassas så bra som möjligt till Sverige för att underlätta den fortsatta samhällsutvecklingen, istället för som nu att man försöker bygga nått nytt, nån soppa, där alla måste vara representerade och alla ska ta plats även om det går ut över det svenska. Massinvandring har påtvingats svenskar, därför kommer SD fortsätta att växa medans assimilation har förlöjligats och nonchalerats vilket kommer bara kommer leda till mer konflikter mellan invandrare och auktoritetsfigurer.

Jag kan tex interagera med etniska svenskar på ett sätt många andra invandrare inte kan eller har svårt för då jag har assimilerat mig till Sverige och det svenska, jag är svensk, på riktigt, även om jag är född i Serbien och det är en modell som Sverigedemokraterna är helt ensamma om att förespråka.
Sippan
21 september 2010, kl 15:51
varför så tyst, Erik och Simon? Dags för ett inlägg om dagarna som gått
mathias
21 september 2010, kl 21:40
Ännu en gång påminns jag om varför jag älskar allt du skriver, hur en "simpel sportjournalist" vågar ställa sig upp och säga det som behöver sägas, precis som Tapie, som ju var en skurk, men skurk med ett hjärta av guld...
SebbeJ
21 september 2010, kl 22:26
Kanske är fotbollen inte död?
http://www.mirrorfootball.co.uk/opinion/columnists/david-maddock/David-Maddock-column-As-GSO-Capital-Partners-found-out-Liverpool-fans-are-finally-taking-their-club-back-and-RBS-could-be-next-on-the-hitlist-article585379.html
Erik
22 september 2010, kl 13:16
Dusan:

assimilationstanken är ju helt bisarr. Den bygger på att svenskhet är något konstant, och på att en människa har en låst identitet. Detta är ju alldeles uppenbart galet. Först och främst, om du och jag kunde åka i en tidmaskin hundra år tillbaka i tiden skulle vi inte känna igen oss alls. Språket skulle vara jättekonstigt, maten vedervärdig. Har du ens smakat lungmos eller aladåb? Jag har inte gjort det. Åker vi tvåhundra år tillbaka i tiden skulle vi inte förstå ett ord. Svenskhet är något som förändras konstant. Vidare är jag ju mycket mer än svensk. Jag är är skåning, cyklist, matälskare, fotbollsintresserad, blåögd, brunhårig etc etc. Självklart är Zlatan också mer än bara svensk. Han är svensk och han är bosnier, han är kroat, han är malmöit, osv. Eller egentligen vet jag inte vad Zlatan är, det vet han bara själv - han kanske inte alls ser sig som kroat? Men en stark känsla för sin identitet är självklart nyckeln till ett gott liv. Att tvinga invandrare att förneka allt utom det svenska skulle gynna varken invandrare eller Sverige.
Det är ju inte heller så att bosniska influenser tränger ut de svenska. Det är mötet mellan det svenska och det bosniska som kultur skapas och utvecklas. Svensk kultur idag bär spår från tusentals år av påverkan utifrån. Om hundra år kommer en del av det som kallas typiskt svenskt bära omisskännliga spår från Balkan och Mellanöstern. Detta är vad kultur och identitet handlar om!

SD kanske vill alla väl, men deras medel för att nå dit är i så fall ytterst kontraproduktiva. Att plocka bort hemspråksundervisning är till exempel helt galet. Med en försvarlig mängd högskolepoäng inom språk och lingvistik trycker jag gärna på det faktum att man måste ha ett första språk för att kunna lära sig ett andra. Att förneka unga invandrare sitt första språk kommer alltså att göra att de får mycket svårare att lära sig svenska. Är detta rätt väg?

Oavsett hur hur långa straff vi har för brottslighet kommer det att finnas en grupp väljare som kräver "hårdare tag". Oavsett vilka krav vi ställer på invandrare kommer det att finnas väljare som kräver att det ska "sluta daltas". Partier som utan att titta på fakta och vetenskap faller till föga för dessa krav kallas populistiska. SD är ett populistiskt parti. Ett exempel: dödsstraff.
Världens samlade kriminologer, sociologer, psykologer fördömer dödsstraff. Det kostar massor av pengar (mångdubbelt mer än livstids fängelse), det har ingen som helst avskräckande effekt, det hjälper inte offer eller anhöriga att tackla sorg och trauma på något konstruktivt sätt, oskyldiga människor avrättas oundvikligen. Om man som samhälle kan välja mellan att lägga en stor summa pengar på dödsstraff eller samma summa pengar på att förbättra psykvård, förbättra skola, förbättra situationen i förorten är det väl självklart att man väljer det sistnämnda? SD väljer dödsstraff.

Jag har läst SD partiprogram och det finns inte en enda punkt som i verkligheten skulle leda till ett bättre liv för någon, oavsett hur mycket Jimmie Åkesson tjatar om detta i sina anföranden.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close