Senast Skrivet

Slumpa en blogg

The Hero Will Never Hang

Det behövs inte så mycket längre.

Det räcker med att jag hör en professionell fotbollsspelare prata på ett sätt jag kan relatera till för att jag ska bli innerligt själaglad.

Men det händer inte så ofta längre – och just därför vill jag passa på att tipsa om den här intervjun med Brentfords tyske försvarare Marcel Eger.

För ett och ett halvt år sedan spelade han Bundesliga-fotboll med St Pauli, och även om du kan ta mittbacken från piratklubben kan du tydligen inte ta piratklubben ur mittbacken. 28-årige Edger har dragit in i Brentford med ett förhållningssätt som varit mer eller mindre utrotat från den engelska fotbollen.
– Alla nya spelare som kommer till St Pauli går igenom en sorts introduktionsprocess. De får lära sig om klubbens ursprung och historien om St Pauli-distriktet, som är ett ganska fattigt område. Man måste komma ihåg att fansen kanske inte har så mycket pengar, men betalar för att gå på matcherna. Spelarna har ett ansvar att respektera det.

GYI0064629932_crop_450x500.jpg

Eger är den sortens kille som inte bara bekymrar sig över finanskrisens effekter, utan faktiskt åker ner till Occupy London-lägret för att visa sitt stöd och byta idéer. Han rekommenderar Slavoj Žižek. På morgnarna tar han tunnelbanan till träningarna, och på kvällarna försöker han hinna åka på någon av alla stadens konserter.
– När jag bodde i Hamburg hade jag många vänner som jobbade inom musikindustrin, så jag kunde alltid komma in på konserterna där. Men då började jag fundera – varför skulle jag gå in gratis? Det verkade inte rättvist när alla andra betalade. Så jag och några vänner gjorde det obligatoriskt att de som stod på gästlistan skulle göra en donation till välgörenhet. Jag känner att man ska betala för konst. Jag laddar aldrig ner musik gratis. Jag tycker att det är fel, och att det förstör för alla.

Många intervjuer med Premier League-spelare brukar numera följas av en väl synlig fotnot: "XX pratade i samband med lanseringen av den nya skon YY". Den här intervjun ramas in av raderna: "Marcel Eger stödjer Viva con Agua, en välgörenhetskampanj för rent dricksvatten över hela världen".

/Erik Niva

41 kommentarer
Johan C
9 december 2011, kl 09:56
Det är fint. Det är upplyftande. Men på något sätt är jag ändå glad över att det här är guldkornet som gör en glad, snarare än att alla spelare skulle prata så. Det skulle på något sätt tappa sitt värde då. Det kanske är ett bakvänt synsätt, men mörkret behövs för att ljuset fullt ut ska kunna uppskattas.
erikniva
9 december 2011, kl 10:19
Så är det ju förstås – men får jag välja hänger jag ju ändå hellre i paradisdjungeln med någon enstaka sotfläck än jag försmäktar nere i kolgruvan och försöker glädja mig åt den enda lilla kanariefågeln.
Johanni
min blogg http://www.orerik.blogspot.com
9 december 2011, kl 10:07
Fint med ett fotbollsproffs som har förmågan att formulera en självständig tanke. Men det är väl så att nedladdning av musik mest förstör för mäktiga skivbolag, inte så mycket för den enskilda artisten som i alla tider tjänat mest på konserter och oftast fått en ganska liten del av skivförsäljningskakan.
erikniva
9 december 2011, kl 10:20
Nja, jag vet verkligen inte det.

Jag tror – och har empiri från folk nära mig som stödjer det – att illegal nedladdning främst drabbar band och bolag i "mellanskiktet". Såna som är för stora för att ha musiken som en sidohobby, men för små för att kunna turnera på större arenor.

Och det ser jag som ett fysatan så stort problem, som jag dessvärre själv är en del av.
...
9 december 2011, kl 10:16
När spelare som Eger helt försvunnit från fotbollen, _då_ vet man att den är död.

Oroar du dig för finans-/EMU-krisen? Hur kan den komma att påverka fotbollen?
erikniva
9 december 2011, kl 10:21
Jag oroar mig, så till vida att det alltid är de små som får ta smällarna när de stora faller.

Men det finns också en betydande del av mig som bara vill se hela jävla finanssystemet brinna.
9 december 2011, kl 10:41
Egi kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.. Tyvärr fick han aldrig ett värdigt avslut på Millerntor pga sportchefen inte bestämt sig om kontraktet skulle förlängas eller ej..
Men avskedmatchen på Adolf-Jäger-Kampfbahn blev en riktigt fin tillställning.. Givetvis gick inträdespengarna till Viva Con Agua...
http://www.abendblatt.de/multimedia/archive/00790/eger7_HA_Hamburg_Ha_790544b.jpg
Tyvärr räckte det inte till sportsligt men han var Pauli through and through..

Den 6e februari är det 10 år sedan vi tog "Weltpokalsiegerbesieger"-titeln..
Det blir storbildsvisning av matchen på Millerntor, inträde 06,02€ och öl/korv priser samma som för 10 år sedan.. Inträdespengarna går till Fanräume(projekt för nybygget, lokaler för fans i arenan).

http://www.youtube.com/watch?v=R5mJoGA_-QE
erikniva
9 december 2011, kl 10:57
Fan, att det redan har gått tio år sedan dess. Time flies.
V
9 december 2011, kl 10:52
Wow, en fotbollsspelare som nämner Žižek, jag trodde, lite halvt fördomsfullt, aldrig att den dagen skulle komma. Har ni inte sett A Pervets Guide to the Cinema så kolla in den, Žižek i sitt esse.

Grattis till guldpennan för övrigt!
erikniva
9 december 2011, kl 10:58
Tack.

"Žižek i sitt esse" är ju en mening som på rätt många sätt har det dubbeleggade svärdets egenskaper.
Pelle
9 december 2011, kl 10:54
Så himla skönt att fotbollen rymmer såna här lirare också! Jag sätter en 20-lapp på att Balotelli inte skulle kunna skilja på Brian och Ryan Adams om man ens lät honom lyssna på dom i sina over sizeade sponsorhörlurar. Och samtidigt är det ju så himla skönt att fotbollen rymmer såna lirare som honom också!
FC Partizan
9 december 2011, kl 12:49
Žižek är min himmels enda levande stjärna för det finns inte så många kvar som ännu lever eller lyser

här är zizek om sloveniens vm deltagande i syd afrika:
http://www.youtube.com/watch?v=LjkLhoYWxBE
erikniva
9 december 2011, kl 17:09
"But you beat Russia".
"Russia is no longer what it was under Stalin".
Ztefan
9 december 2011, kl 13:02
Verkar bli en ny såpa med Tevez trots allt. Tror du att han hamnar i Milan till slut?
erikniva
9 december 2011, kl 17:09
Ja.
Bildsköne Bengtsson
9 december 2011, kl 13:03
Borde inte alla fotbollsklubbar tjäna på att försöka förankra klubben i spelarna/tränaren. Benitez gjorde ju en poäng av att "bli Liverpool" när han tog över tränarrollen där. Tycker det är en beundrandsvärd insats, men egentligen borde det kanske vara något som Liverpool själva initierade.
erikniva
9 december 2011, kl 17:12
Kruxet är väl att väldigt många fotbollsklubbar – eller i alla fall dess ledningar – inte har någon stark känsla för vilka de egentligen är.
Blodmannen
9 december 2011, kl 13:57
Han verkar vara en schyst kille, kanske. Synd att en sån här intervju nog inte kan göras utan att journalisten redan innan har sitt uppslag klart.

Att avnjutning av konst (i någon som helst form) skall kosta pengar är f.ö. den mest fascistiska åsikten jag kan uppbåda med min hjärna - som är ett absurt organ och kapabelt till nästan vad som helst.
erikniva
9 december 2011, kl 17:13
Uppriktigt talat, tycker du att det är den mest fascistiska åsikten du kan uppbåda med din hjärna skulle nog din hjärna må bra av att ansträngas lite hårdare.
goonola
9 december 2011, kl 17:06
att vara av uppfattningen att konst i all dess form ska kosta pengar är givetvis väldigt mycket enklare när man har pengar.

konst har väl dessvärre aldrig varit en allmän rättighet utan en socioekonomisk maktfaktor.

även om definitionen varierar enormt och baseras på individuella, kontextuella preferenser så är det fortfarande en minoritet som har möjligt att välja utifrån hela menyn.

den perfekta världen för konstälskaren kontra konstnären är två väldigt olika platser.

grattis till pennan!
erikniva
9 december 2011, kl 17:15
Åsikten att konst inte ska få kosta pengar kan man ju återvända med den dagen då kapitalismen är avskaffad och alla konstnärer får någon sorts medborgarlön av något utopiskt styre.

Tills dess lever de allra flesta konstnärer i den skitiga verklighet där vi alla lever – och någonstans måste de också få ihop till priset för mat och för hyra.
goonola
9 december 2011, kl 17:33
min mening med inlägget var inte på något sätt att missgynna konstnären belöning för sitt arbete.

försökte bara sätta in den ekonomiska aspekten i ett perspektiv.

realiteten kommer alltid vara att konst är ett val, för de som har möjlighet att välja.
Tro11tyg
9 december 2011, kl 18:08
Skön lirare. Kanske orelaterat men var det inte Mickey Hazard i Spurs som förhandlade NER sin lön för att han inte ville tjäna mer på ett år än hans farsa gjort under sitt arbetsliv eller något liknande? Hur som helst behövs det fler fotbollsspelare som dom här två och typ Etxeberria.
Björnis
9 december 2011, kl 20:39
Även om jag verkligen inte delar hans åsikt om att konst måste kosta pengar, jag är betydligt mycket mer av att vi alla behöver få näring och konst är onekligen en del av det så är det trevligt att se en fotbollsspelare prata om sådant. Dessutom, och då går jag bara på det lilla du översatte här, så låter det ju mer som att han är inne på att man bör betala ganska mycket efter vad man kan över lag? Gammalt hederligt "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" alltså.
David
10 december 2011, kl 00:48
Jag ställer mig frågande till hur "självständiga" hans tankar verkligen är, däremot är det kanske sant att han för att skaffa sig dessa åsikter varit tvungen att kliva ur fotbollsbubblan för en sekund. Knappast revolutionerande att skänka pengar till välgörenhet eller att värna om de fattiga? (detta stycke mer riktat till vissa övriga kommentarer än till dig Erik)

När det gäller piratfrågan är det ett faktum att tekniken finns för att enkelt kunna kopiera data, den tekniken kommer inte försvinna. Man kan välja att acceptera detta eller att försöka hindra det genom att kontrollera alla 84-style. Det rent moraliska hör egentligen inte till saken.

Vore intressant att få veta varför det skulle vara mellanskiktet som förlorar på fildelning, rent logiskt borde väl de enda artister som förlorar på det vara dem som tidigare sålt skivor mest pga överdriven marknadsföring och radioexponering. Iom fildelning kommer jag i kontakt med bra mycket mer musik än jag gjort annars, och blir därmed en potentiell konsertbesökare för bra många fler band. Det är främst de band som inte är stora som jag inte hade kommit i kontakt med annars.
Zinedine Armando Totti
10 december 2011, kl 01:36
Så smackar han in ett Thåström -citat mitt i en konversation om konst och politik...grosse klasse!!!
Fredde
10 december 2011, kl 11:37
Grattis till 125 åringen idag!
Stene
10 december 2011, kl 14:59
Hej erik. I din bok nya världsfotbollen skriver du att Roman Abramovich inte dricker alkohol. När han förra sommaren var på Åland så skrev de lokala skrifterna spaltmeter om varje gång RA drack av något inhemskt ölmärke, Om vad han tyckte om den osv. Nu framgår det ju iofs inte om det var alkoholfri öl eller inte. Men ändå. Ett axplock. http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=55205&news_instance=2
Johan
11 december 2011, kl 01:58
Jag blir glad av att läsa detta! Är i den stora kommersiella världen Arsenalsupporter men när det gäller den genuina brittiska fotbollen är Brentford mitt lag. Att då spelaren som nickar in mål på hörna efter hörna med mitt FM-Brentford visar sig vara en riktig kanonkille känns ju fantastiskt bra. Han får nog ta bindeln nästa säsong!
storste
11 december 2011, kl 04:47
För att bara halvt haka på diskussionen om nedladdning så måste jag säga att det är fint att höra det av en fotbollsspelare, men åsikten är ju en smula skitnödig och grovt förenklad.

Det jag stör mig mest på i nedladdningsdebatten är den något "gubbiga" inställningen där man fortfarande inte riktigt förstått att det finns en numera inte särskilt ny industri som snor en stor del av intäkterna som förut tillhörde musik och film, nämligen tv-spelsbranschen som omsätter mer än vad film och musik gör tillsammans...

Man kollar på nedåtgående siffror och undrar var pengarna tog vägen, förklarar det genom nerladdning, men missar helt att jag och de flesta andra 30- jag känner definierar oss själva inte genom musik och film längre, utan genom vilka spel vi spelar. Vill man veta var pengarna tog vägen ska man nog kolla på försäljningssiffrorna för spel istället för att jaga pirater.
storste
11 december 2011, kl 05:31
Apropå att Roman inte dricker alkohol, kan det inte vara missförstånd från Eriks håll, eller någonstans tidigare i någon översättning som Erik har snappat upp på? Att en ryss inte dricker sprit kan ofta innebära att han inte dricker starksprit... Jag hamnar ofta själv i en liknande fälla, men motsatt, när jag använder den gammalmodiga beteckningen av sprit = alkohol, och säger att jag inte tänkte dricka sprit en helg, men folk tycker att jag ändå ska kunna dricka öl och vin...
Marko
12 december 2011, kl 01:55
Först och främst, grattis till Guldpennan, Niva.

För det andra, tänkte tipsa om en artikel som bara måste läsas. Väldigt underhållande läsning.

http://inbedwithmaradona.com/journal/2011/6/16/the-great-pretender.html
Johan
12 december 2011, kl 23:28
Hej Erik!
Skulle bara säga att faktan du sa om Romeus återköpsklasul inte stämmer. Villa Boas sa på en presskonferens förra veckan att barca bara har första tjing om CHELSEA väljer att sälja honom. Alltså så behöver Chelsea inte sälja honom om de inte vill. Mvh Johan
Christoffer
13 december 2011, kl 13:07
Nej, väldigt få människor definierar sig genom vilka spel de spelar, jämfört med motsvarande för vilken musik de lyssnar. Det är väl ändå rätt uppenbart? Att spelbranschen sen blivit större är också ett fullständigt ickeargument. Det är verkligen inte så att musiklyssnandet som sådant gått ner för att ersättas av spelande, och trots det är musikindustrin i en problematisk sits. Det finns verkligen inget väsentligt kausalt samband mellan spelmediets ökade relevans och musikindustrins sviktande hälsa.

Jag ska ju dock inte göra någon hemlighet av att jag faktiskt tycker det är alldeles fantastiskt med nerladdning. Det är ingen rättighet att få betalt för musik, och heller inte att få utöva den professionellt. Väger man de positiva och negativa konsekvenserna mot varandra blir utgången uppenbar: i princip obegränsad kulturkonsumtion för alla, oavsett klassbakgrund, vs. lite irrelevanta middlebrowskivbolags död. Här handlar det ju inte om antagonistiska inkommensurabla värden, utan om två uteslutande positiva saker. Det görs alldeles för mycket derivativ indie, vattnig andra gradens pitchforksmörja och rebellrock av retrosnitt oavsett. Är inte som att vi förlorar några genier för att de inte kan SATSA FÖR FULLT.
Pastoreshow
13 december 2011, kl 21:32
Hej Erik! Skulle du kunna upplysa mig lite om de nya värvnings reglerna som kommer igång nästa år, om tex. en klubb som Inter inte lyckas ta sig till Champions Leauge och i stort sett inte vinner någonting denna säsong, hur mycket får dem värva för?

Mvh Simon
Jojje
14 december 2011, kl 13:34
http://en.wikipedia.org/wiki/2011_SAFF_Championship

Inte ett ljud? om den här turneringen som Indien vann.
jure gnagare
14 december 2011, kl 17:15
det ska bli oerhört intressant hur era politiskt korrekta ärslen förhåller er till gernts dom. när AIK DIF möts så är det lika med jordens undergång... då borde hela universum störta nu?
Viktor
14 december 2011, kl 19:24
Folk bör inte snöa in sig på kommentaren om fildelning känns ju inte som att det var de stackars skivbolagsbossarna, utan att han värnar om lågavlönade kulturarbetare.
Andreas
15 december 2011, kl 00:33
Nu vill vi ha ett nytt inlägg om vad som helst, kom igen NIVA!
Dorian Gray
15 december 2011, kl 20:47
Som jag ser det så har min nerladdning bara ersatt att gå i skivbutiken och provlyssna på albumen. Jag menar, de albumen jag inte gillade eller inte hade råd till att prioritera när man rörde sig med mycket mindre pengar, de skivorna kunde jag heller inte köpa.

Jag köper fortfarande alltför mycket vinyl av det jag verkligen gillar, snittar 3-4 konserter i månaden. Känner ändå att jag drar mitt strå till stacken och skäms inte för nerladdningen heller. Köper även viss musik digitalt för det är enkelt.

2005 såg jag det lilla indiebandet Arcade Fire på Garage i Oslo i en fullsatt lokal, 250-300 pers ska den ta, men det var nog minst 400 där. 2 år senare i öknen på Coachella 2007 så ser jag dem igen tillsammans med cirka 60000 andra människor. Säga vad man vill om nerladdningen men ett band som Arcade Fire som brände sin egna första ep, med äkta DIY-omslag som de personligen gick till posten och skickade till alla som beställde över nätet runtom i världen, de hade inte nått ut så fort/mycket om det inte vore för nerladdningen (och word of mouth såklart).

För 20 år sedan, September 1991, när ett band hade en liknande utveckling så hette bandet Nirvana. Ett genombrott som egentligen saknar motstycke, men de låg ändå på creddiga SubPop med Bleach och köptes över av Geffen inför Nevermind.

Skulle även vilja dra liknande paralleller med Bon Iver som var ett soloprojekt till Justin Vernon som på 2 album och en EP har växt sig till en 9-manna stor, Arcade Fire-liknande orkester.

Till slut: Det är turnernadet som är den stora inkomsten för banden. Aldrig tidigare har det varit så många konserter. Skulle hitta ett par bra konserter i veckan om jag bara hade tid och pengar att gå på allt. Med lättillgängligheten så ökar också exponeringen och mindre band kan turnera och leva på det.
DIF
19 december 2011, kl 10:30
Upplyftande att det fortfarande finns professionella fotbollsspelare med heder, empati och ett socialt patos.

Hedervärt att du lägger tid på att lyfta det, det är sådant här man blir glad av att läsa.
Iofs är nästan allt du skriver väldigt bra, sett till fokus och språk, men det här lyfter.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close