Senast Skrivet

Slumpa en blogg

24 Hour Revenge Therapy

Lite träningsmetodik, såhär på fredagsförmiddagen? Det kan ni haja.

Jag vet inte om det fortfarande är vad som gäller, men för några år sedan skulle varenda polare som 30-årskrisade hitta sina nyare, bättre jag genom KBT – kognitiv beteendeterapi.

Nu ska jag verkligen inte måla upp mig själv som någon expert på ämnet, men om jag har fattat det någorlunda korrekt är kognition en term som grovt uttryckt handlar om varför människor tänker som de gör – och hur det tänkandet sedan styr vårt handlande.

Kognitiv beteendeterapi är tänkt att hjälpa människor att förändra sina negativa tankemönster och beteenden. I livet – och numera även i fotbollen.

Ute i Europa intresserar sig allt fler för att applicera praktisk kognition på fotbollsträning, vilket bland annat uppmärksammas i det senaste numret av The Blizzard.
– Fram tills nu tror jag att de flesta coacher bortsett från – eller ens förstått – att fotboll är en enormt kognitiv idrott. Vi måste utveckla spelarnas hjärnor i precis lika hög utsträckning som vi utvecklar deras kroppar, men det är mycket enklare att se och mäta de fysiska resultaten än de kognitiva.

Kevin McGreskin är en skotsk coach som klivit fram som en av apostlarna för den kognitiva träningen. Ett av de mer intressanta koncepten i hans metodik är det han benämner som "överlastning". I en av hans övningar ska till exempel spelarna kasta en tennisboll och ropa ut olika färger samtidigt som de passar fotbollen.
– Överlastning ger både tankeprocessen och fötterna snabbare.

Det som tidigare mest varit en sorts gerillarörelse – för att prata Marcus Birro-språk – har nu börjat få ordentligt fäste inom elitfotbollen. McGreskin jobbar för närvarande med Partick Thistle, och i somras utsågs hans meningsfrände Michel Bruyninckx till akademiansvarig hos belgiska ligatvåan Standard Liège. Han jobbar också med överlastning, ger sina spelare i uppgift att prata på fyra olika språk samtidigt som de ägnar sig åt styrke- eller konditionsträning.

Efter bara några månader fick Bruyninckx bud om att en lite mer välkänd tränare hade uppmärksammat hans metoder och ville veta mer om dem. José Mourinho bokade in ett möte.
– Mourinho förstod omedelbart vad jag försökte göra, och frågade många intelligenta frågor. Han noterade också hur träningsövningarna skulle behöva större koncentration och uppmärksamhet, att man kontinuerligt skulle stimulera perceptionen – och att "intelligent playing" kan växa mycket.

Football-Brain-Design.jpg

"Intelligent playing" är alltså en term som Bruyninckx använder, "brain-centered learning" en annan.
– När man använder svåra ord blir folk motsträviga, men när Darwin pratade om evolutionen trodde folk att han var galen. De vi försöker göra är att utveckla en ny neurologisk bana i hjärnan på spelarna.

Även inom KBT pratas det om det där med att gräva nya banor i hjärnan, att plöja upp fåror dit positiva tankar kan ta vägen snarare än att försvinna ner i samma negativa spår dit de vant sig vid att ta vägen. De hjärnbanorna ska sedan isoleras med myelin, ett ämne som gör att impulsens hastighet ökar.

George Bartzokis – professor i neurologi vid UCLA – förklarar:
– Vad gör egentligen skickliga idrottsmän när de tränar? De sänder precisa impulser längs nervbanor, som sänder ut signalen att täcka banan med myelin. Efter all träning utvecklar de till sist en superdupernervbana. Och det är det som skiljer dem från oss andra.

Fotbollens framtid? It's the myelin, stupid.

/Erik Niva

55 (+2) kommentarer
Pelle
13 januari 2012, kl 11:59
Bruyninckx?
erikniva
13 januari 2012, kl 12:49
Ska man heta något så ska man heta det.
Djorkaeff
13 januari 2012, kl 12:34
De där belgiska nckx-namnen är fantastiska. Har Björn Vleminckx fotbollsrekord i antal konsonanter på raken?
erikniva
13 januari 2012, kl 12:50
I så fall tangerat av Wojciech Szczęsny, med flera.

Men det är en bra fråga – kan någon ge oss ett fotbollsnamn med fem raka konsonanter?
HrToll
13 januari 2012, kl 13:10
Martin Škrtel hade ju kunnat stava sitt namn Škrtl. Men Tomas Ahlström i IFK har ju faktiskt fem konsonanter på rad i efternamnet.
erikniva
13 januari 2012, kl 13:42
Haha, varför gå över ån...?

Det har han ju faktiskt.
HrToll
13 januari 2012, kl 13:10
IFK Gävle ska det vara
erikniva
13 januari 2012, kl 13:43
Inte Elfsborg då?!
L
13 januari 2012, kl 13:14
Som snart färdig student vid Psykologprogrammet med inriktning mot idrott och hälsa, Umeå Universitet så ställer jag mig lite kritisk till denna träning.

Det mest sannolika är att sådan träning ger en ökad prestation i just sådan träning - det vill säga att spelarna blir duktiga på att kasta tennisbollar och ropa färger samtidigt. Att detta ska ge vad neurologerna kallar för "spill over effects" - det vill säga ge ökad förmåga i andra delar av hjärnan (därmed andra situationer på fotbollsplanen) - är i detta fall gissningsvis långt ifrån bevisat. Generellt inom forskningen varierar resultaten inom "spill over"-studier.

Sen gällande det sista citatet så undrar jag om Bartzokis inte talar generellt om att träning av fotboll ger ökad myelinisering i de nervbanor som aktiveras av att spela fotboll.
För övrigt är majoriteten av våra nervbanor myeliniserade - det finns en gräns för hur mycket myelinet och den ökade signalhastigheten kan förbättra vår förmåga; det är mer komplext än så.

För övrigt så välkomnar jag och tycker det är spännande med sätt att träna den kognitiva förmågan hos idrottare och tror även jag att det är viktigt,
erikniva
13 januari 2012, kl 13:51
Tack för perspektiven.

I grund och botten har jag ingen åsikt i frågan om det här är bra eller inte – jag är långt ifrån tillräckligt kompetent för att tycka något. Kände bara att det var en intressant åsiktsströmning att redogöra för.
Konsonanten
13 januari 2012, kl 13:14
Vet inte om det finns bättre konsonantspelare än med 4 på raken men däremot finns den klassiska quiz-frågan: Vilket lagnamn i det engelska ligasystemet börjar med 5 konsonanter? Crystal Palace (y räknas, beroende på uttal, som antingen konsonant eller vokal i engelskan). Sen finns ju motorcyklisten Jakub Smrž från Tjeckien, som bara har konsonanter i sitt efternamn.
erikniva
13 januari 2012, kl 13:52
Utan att vara en glädjedödare har jag jäkligt svårt att ta till mig det där med att räkna "y" som en konsonant.

Möjligen vad gäller ett ord som "youse" på scouse – men knappast vad gäller Crystal Palace i alla fall.
Marcus
min blogg www.hemsidagratis.nu
13 januari 2012, kl 13:19
Mourinho ligger långt fram när det kommer till träningsmetoder och det skulle vara intressant att veta om någon svensk tränare vågar sig på det här. Nanne kanske?
erikniva
13 januari 2012, kl 13:53
Nanne rör inte vid något träningsfilosofiskt som inte har sitt ursprung i Japan.
lindadaniel
13 januari 2012, kl 13:22
Rati Tsinamdzghvrisjvili
erikniva
13 januari 2012, kl 13:54
Hahaha.

Briljant. Den tävlingen känns härmed ganska klar och avgjord.
laoinjo
13 januari 2012, kl 13:30
Kring styrketräning och fokus finns ett välkänt problem: Skaderisken slår i taket när man inte är fullt fokuserad på den rörelse man gör när den görs under tung belastning.
erikniva
13 januari 2012, kl 13:54
Är det så?

Styrketräning är roten till det mesta ont här i världen.
-johan-
13 januari 2012, kl 13:37
Kan förstå att perception och kognition är viktigt och bör utvecklas hos många spelare, men att kasta bollar och ropa färger känns rätt... ovetenskapligt eller klåparaktigt. Hade velat se någon galen sci-fi-likande maskin som brölar Guantanamo-ljud och blixtrar samtidigt som Rino Gattuso försöker lösa Soduku. Där snackar vi vetenskap. Och framförallt en bra show!
erikniva
13 januari 2012, kl 13:55
MilanLab har säkert något sådant på gång – de kommunicerar det bara inte.
Juanito Maravilla
13 januari 2012, kl 13:38
Jawbreaker-referenser uppskattas alltid. När vi ändå är inne på musik, jag räknar kallt med att du infinner dig på på way out west i sommar. Umeå HC!
erikniva
13 januari 2012, kl 13:55
Well spotted.

Jag får se hur jag gör med WOW. Börjar på Coachella – tar det därifrån vad gäller UÅHC.
HrToll
13 januari 2012, kl 14:07
Hur känns det förresten att Spurs kan vinna ligan? På riktigt? Om det överhuvudtaget går att formulera den tanken som Spursfan utan att pannloberna imploderar.
erikniva
13 januari 2012, kl 14:19
We can't.

I can't.
Bikinipop
13 januari 2012, kl 14:08
Snyggt med Jawbreaker-referensen.

Pratar vi klubbar med konsonanter i rad borde väl FC Midtjylland ligga bra till. Iaf om man räknar FC:t innan
erikniva
13 januari 2012, kl 14:21
FC kan vi väl ändå inte inkludera?! Och i:et förstör väl ändå allt?!

Nu har jag lärt mig att aldrig uttala mig i konsonantfrågan utan att kolla i Georgien först. Mertskhali Makharadze är bra – och har i alla fall fem raka.
Bikinipop
13 januari 2012, kl 14:09
Ps. Tack för Gaslightcovern. Magiskt bra!
erikniva
13 januari 2012, kl 14:21
Ja, fy helvete vad bra den är.
oof
13 januari 2012, kl 14:14
Nadal är ju framgångsrik, och han hinner ju med att dra sig i kalsongerna innan varje slag.

Avram Grant tar över Partizan Belgrad!
Känns på något som om han "kommer hem" trots att han är Israel.
erikniva
13 januari 2012, kl 14:22
Vet inte hur många Röda Stjärnan-fans jag sett som kommunicerat att det här minsann är vändningen, att de nu äntligen får ordentliga förutsättningar att komma ikapp.
Lars i Kina
13 januari 2012, kl 14:15
Jag har full respekt för det du skriver, men jag har länge undrat över varför det numera alltid tycks användas engelska rubriker i stället för svenska (även andra kör med samma grej)? Det är inget jag irriterar mig på, men eftersom du tycks vara en intelligent person med utmärkt verbal förmåga, så vill jag tro att du antingen har ett specifikt eller ett allmänt skäl till det.
erikniva
13 januari 2012, kl 14:24
Jag har kört med engelska rubriker i snart fyra års tid, sedan den här bloggens allra första inlägg den allra första dagen.

Mest för att det är lättare att göra populärkulturella referenser på så sätt.
Bikinipop
13 januari 2012, kl 14:32
Haha, givetvis har du helt rätt. Skyller på trötthet.
Räkna aldrig bort walesarna förresten. Walesiska juniorklubben Hampsthwaite har iaf sex raka, men kanske inte går att räkna juniorfotbollen. I sådana fall har Cwmbran Celtic F.C.

Tror du förresten Spurs kommer agera på transfermarknaden?
erikniva
13 januari 2012, kl 14:42
Ja.

Samba + en offensiv kraft.
Erik
13 januari 2012, kl 14:59
Som apotekarstudent ställer jag mig också lite tveksam till de rent fysiologiska aspekterna av det hela. Som tidigare nämnt är ju nästan alla våra nervbanor redan myeliniserade, eftersom de helt enkelt inte skulle fungera särskillt bra utan myelin (ett exempel på vad som händer med demyeliniserade nervbanor är sjukdomen MS).

Samtidgt är det ju intressant att den här typen av träning förekommer.

Vad gäller konsonanterna så kan y-et i Crystal Palace definitivt inte klassas som någon konsonant. Y är visserligen (om jag inte minns helt fel) en såkallade halvvokal, men i det här fallet har den inga "konsonantegenskaper alls. Dessutom räknas W som en vokal i walesiskan (uttalas typ /o/ och kan därför ej räknas i konsonantsradningstävlingar)
erikniva
13 januari 2012, kl 15:10
Men såsom jag fattar det ska det väl inte handla om inget myelin eller lite myelin – utan om lite myelin kontra jävligt mycket myelin?!
Sitton
13 januari 2012, kl 15:21
Gaslightcovern?
erikniva
13 januari 2012, kl 15:23
Länkade den på Twitter tidigare.

Gaslight Anthem tolkar Dylan i den bästa jävla cover jag hört på år och dag.

http://www.youtube.com/watch?v=dRsU-Q1tocE&feature=related
Bolgerman
13 januari 2012, kl 15:27
Jag är också en stor fan av udda namn på idrottsutövare. Men jag gillar namn med lite mera rytm i, som den tidigare Ajaxspelaren Abubakari Yakubu. Gillade också den tunisiske 9-metersspelaren i handboll, Hadji Ali Ahouihi. Det var en fröjd att höra TV 4´s handbollskommentatorer försöka tragla sig igenom det namnet innan han hann avlossa skottet :)
erikniva
13 januari 2012, kl 16:05
Vad gäller handbollsnamn gillade jag alltid klangen i Talant Dujsjebajev.
Marcus
13 januari 2012, kl 15:31
Detta tycker jag låter väldigt lovande, förutom att dem siktar lite fel.

KBT i sig är väldigt intressant, det handlar väldigt simplifierat om att ta kontroll över en situation som oftast leder till något negativt, visst kan man förberedda sig mentalt inför stundande utmaningar men huvuddelen av övningen sitter i "the heat of the moment". Att kasta färgade bollar tror jag knappast får en att tänka mer positivt när Messi precis fullbordad sitt hattrick och allt är mörkt.

För alla som spelat fotboll eller sysslat med lagsport i någon sorts form vet att varje mål eller avgörande situation sprider en sorts känsla i laget som sätter sig rätt bra och laget beter sig därefter. Så skulle man få ett lag att öva på detta i underlägen och andra jobbiga situationer på en fotbollsplan tror jag man skulle kunna få någon sorts effekt.

Så alla bottenlag i Championship som har 2421 matcher att öva på borde kanske få ut någon sorts mentalförändring under säsongens lopp, sen om det i sin tur leder till bättre resultat är en helt annan femma, för mycket parametrar i fotboll för att kunna lita sig till en, inget moneyball larvande.
erikniva
13 januari 2012, kl 16:07
I någon intervju har Bruyninckx pratat om hur han tyckte att det var intressant att se hur Real Madrid-spelarna reagerade då de låg under med 5-0 mot Barcelona, och anknöt till termen synaptogenesis – men för att vara alldeles uppriktigt förstod jag fan inte vad han ville ha sagt där.
Mr.D
13 januari 2012, kl 15:54
Var på en tränarutbildning hos IFK Göteborg där roger Gustafsson tillsammans med en viss Leif Janson (Idrottsforskare) där de bland mycket annat pratade om "snabba nervbanor". Tydligen enligt Leif som ju faktiskt har en del forskarår på nacken kan man visst genom träning stärka upp myelinet runt nervbanorna. Tycker det här påminner lite om det Leif Janson tar upp i boken Avspänd Träning.

Tips till dig erik om du är intresserad är att kolla in IFK göteborgs modell för utveckling av fotbollsspelande barn & ungdomar. Secrets 2 Soccer.
erikniva
13 januari 2012, kl 16:08
Ah, Roger Gustafsson och talangutveckling. Ett kärt gammalt bloggämne.

http://blogg.aftonbladet.se/bankoniva/2009/11/sweden-s-got-talent
Johannes Svensson
min blogg https://twitter.com/#!/JSvensson94
13 januari 2012, kl 16:33
Om man skulle kunna utveckla hjärnan på så sätt att den påverkar viljan att träna och spelarens motivation, så vore det fantastiskt. Det är så fruktansvärt ledsamt att se talangfulla spelare som slösar bort sin talang. För med den här metoden borde väl detta vara möjligt? Om den funkar så klart vill säga...
Erik
13 januari 2012, kl 17:51
Visst, det handlar ju såklart om normalnivå av myelin vs mer myelin och det går definitivt att genom träning av nervbanorna (egentligen bara att använda de relevanta nervbanorna tillräckligt mycket) öka myelinets tjocklek. Men det finns som sagt en gräns för hur mkt myelin man kan ha, och det är dessutom mycket mer komplext än jävligt mycket myelin = jävligt smart/bra fotbollsspelare
Blomgren
13 januari 2012, kl 18:03
Quality post, det här.

Om man bortser från skotten så har Bruyninckx flertalet bra idéer där många påminner om upplägget i Coerver Coaching, bara taget ett steg längre. Övningarna bygger i mångt och mycket på att varje spelare i matchlikt tempo hela tiden tvingas fatta nya beslut både med och utan boll, samtidigt som denne interagerar med lagkamraterna som skapar nya situationer hela tiden.

Det är, tror jag, för att hjärnan ska skapa sin egen mönsterigenkänning där det i mer traditionella, styrda övningar redan finns fasta mönster och förutbestämda löp- och passningsvägar.

Att ropa kommandon i färger osv för att träna upp reaktionssnabbheten i huvudet är också ett klassiskt Wiel Coerver-knep...

Länkar en artikel jag tyckte var intressant med mer läsning i ämnet.
Blomgren
13 januari 2012, kl 18:04
Vafan. Testar länken igen:

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/9421702.stm
Ztefan
13 januari 2012, kl 18:44
Varför satsar Barca för fult ändå när man har 4-0 från hemmaplan mot oSasuna och riskerar/riskerade sina spelare? oförklrarligt.

Btw kommer ditt Spurs värva det här fönstret
The Bald Eagle
13 januari 2012, kl 23:04
Inte världsrekord i konsonanter, men som Palace-fan får man höra många olika tolkningar av Kagisho Dikgacoi. Det finns nåt jäkligt stoppbollsaktigt i hans efternamn.
Lars i Kina
14 januari 2012, kl 05:37
Med ref. till engelsk rubrik.

Allting i livet är som bekant relativt, och eftersom jag är 68 år så är 4 år en relativt kort tid, även om jag nu har har undrat länge, som ju iofs skulle kunna vara mtstridande. Men jag tar din implicita poäng.

Jag förstår ditt skäl (som jag i förväg misstänkte), om än det iofs inte behöver vara skäl nog (för läsare med knapphändiga engelskkunskaper), eftersom jag har arbetat och bott utomlans i över 30 års tid. Jag må vara okunnig eller ha missat något, men jag vet faktiskt inte vad just denna rubrik relaterar till eller syftar på. Och kanske det är fler än jag som inte förstår, vare sig denna eller många andra engelska rubriker. Det kan således ibland vara en något tvåeggad policy. Nu tror jag dock inte att denna typ av kommentarer speciellt intresserar merparten av läsarna, om ens någon, men jag ville ändå framföra bakgrundsskälen till min undran.

F.ö. finner jag din artikel intressant och vill endast understryka vikten av det du pekar på, nämligen att det är lika viktigt att träna hjärnan som att träna kroppen. Och detta gäller inte bara inom idrott, utan det gäller hela livet, och då inte minst viktigt när man har kommit in i tredje åldersperioden.
Gus Caesar
14 januari 2012, kl 12:26
Quality post and comments that is.

Många intressanta trådar som kittlas här.

Jag vet inte i vilken utsträckning som metoderna som beskrivs i inlägget kan hjälpa till prestationer (eller i vilken utsträckning kognition belönas i mittregionerna av den skotska ligan), men att applicera ett långsiktigt och vetenskapligt synsätt på fotbollen borde ju kunna ge fantastiska resultat på sikt (om än en mindre romantisk fotbollsvärld). Jag får ofta känslan av att många metoder inom fotbollen har nåt pseudovetenskapligt Michael Jacksonskt över sig; sova i syrgastält (men med hästtranquilizers),

Lars i Kina
15 januari 2012, kl 08:29
If you don’t get, don’t read it, stupid, or … ?

Utebliven förklaring förde min nyfikenhet vidare till Wikipedia, som förtäljer följande: ” 24 Hour Revenge Therapy is the third album by the American punk band Jawbreaker, released on Tupelo/Communion Records in 1994.

Så nu vet alla ni, som liksom jag inte är bevandrade inom punkbandens kulturella område, vad den kluriga rubriksättningen avser. Men sedan måste man förstås tillhöra de mer musikbevandrade för att i sin tur förstå sammanhanget med blogginnehållet. But, if you don’t get it, don’t give a shit, stupid!
Lars i Kina
15 januari 2012, kl 12:02
Tyvärr kom rubrikkommentarerna före det viktigare och intressantare innehållet. Så jag kompletterar lite i efterhand avseende det sistnämnda. Jag är dock ingen expert på området, utan resonerar endast utifrån logik och egna idrottsinsikter/-erfarenheter.

Det är kanske en självklarhet, åtminstone för en del, men för att överförtydliga så blir ens rörelsemönster som sådana inte bättre i sig genom att hjärnans elektronsignaler kan ”hoppa över” de sträckor av myelinskiktet som inte är isolerade, och således genom ett ”tuvhoppande” snabbare få fram de fysiska utförandebudskapen till den ordersamordnande/-dirigerande direktionen i de främre pannloberna. Ens rörelsemönster tränas av de fysiska rörelser man utför, men de tränas naturligtvis in fortare och bättre genom en positiv attityd och skapande av myelinisolerade nervbanor. Och ju bättre de rent fysiska rörelsemomenten är intränade, desto bättre blir naturligtvis utföranderesultaten. Det hjälper emellertid inte hur snabbt man än får fram de inre budskapen, om man inte har den rent fysiska förmågan att kunna utföra de nödvändiga rörelserna, liksom att det omvända också gäller, dvs. det hjälper inte hur mycket man än kan rent fysiskt, om det sedan inte går tillräckligt fort, speciellt när man har en eller flera motståndare att överlista. Men här finns naturligtvis en cirkelgång, där det ena ger eller hänger ihop med det andra. Det förtjänas kanske sålunda att poängtera att mental elektrondans och fysisk rörelsesvans går hand i hand för att kunna optimera slutresultaten. När jag en gång i tiden tränade folk i Judo lade jag alltid stor vikt vid att få in rätta rörelsemönster från allra första början, eftersom det är mycket svårt att ändra ingrodda felaktiga rörelsevanor. Men det var samtidigt en balans mellan att göra rörelserna tillräckligt fort, för känslans skull, och tillräckligt långsamt, för att få in de rätta rörelsemomenten. Om vi endast pratar om fotbollsspelare i de stora ligorna, så förefaller skillnaden mellan de bästa och de som ligger snäppet under enbart vara en fråga om hur snabba elektronbanor de har, eftersom de i regel har samma fysiska rörelseskicklighet.
Nando
19 januari 2012, kl 15:29
Ztefan 13 januari 2012, kl 18:44Varför satsar Barca för fult ändå när man har 4-0 från hemmaplan mot oSasuna och riskerar/riskerade sina spelare? oförklrarligt.

Btw kommer ditt Spurs värva det här fönstret

*pekar på ett fönster i radhuset bredvid*
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close