Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Disappointment, Looks Like You Win Again

Och så var det med den saken.

En kombination av ett oskarpt övermod – ja, faktiskt – och ett stort systemfel fick Spurs att sjunka bottenlöst djupt på Emirates.

Det har sina fördelar att ha Harry Redknapp som manager, men det har samtidigt också sina ganska betydande nackdelar.

Hans matchplan går generellt ut på att helt enkelt vara bättre än motståndarna. Ut och kör, utnyttja det ni är bra på, gör vad ni vill, ha roligt. Det fungerar ofta oväntat bra mot sämre motstånd, men har alltid varit ett förhållningssätt med just den här sortens inbyggda fallucka.

Även om det inte såg så ut på San Siro har Arsenal fortfarande gott om saker som Tottenham inte har. Ett etablerat grundspel. En struktur att utgå ifrån. En tydlig ansvarsbild för varje position.

Under stora delar av matchen igår hade Arsenal ett 5-1-övertag på mittfältet. Vi hade två anfallare som inte var det minsta intresserade av att göra någon defensiv nytta, och tre mittfältare (Bale, Kranjcar och Modric) som alla fått mandat att spela i någon form av fri roll.

Så går det faktiskt inte att ha det. I ett derby mot ett desperat forcerande Arsenal kan det inte vara upp till spelarna själva att flyta in och ut ur matcherna efter eget huvud. En del av ledaruppdraget måste innebära att man faktiskt bestämmer, att man preciserar exakt vilket ansvar som följer med friheten.

Besviken? Det kan ni ge er fan på, men som Tottenham-supporter sitter jag på en ofrivillig fil mag i besvikelse. Jag känner till alla dess nyanser och skiftningar, och kan därigenom konstatera att det här var en helg som gav oss en ovanligt heltäckande grundkurs i just fotbollsbesvikelse.

Det här är en idrott som ger oss så oändligt många ingångar till att vilja gå och dränka oss i närmaste bäck.

Vad är egentligen värst?

Once-in-a-lifetime-besvikelsen
Cardiff City har inte vunnit en betydelsefull buckla på 85 år. Det är rimligt att tro att det kommer att dröja ytterligare 85 år innan de får en lika bra chans igen. Steven Gerrard missade, Charlie Adam missade och vägen upp för trappstegen till bucklan låg öppen. Men Cardiff missade mer. Kusin Anthony Gerrard missade mest, och den blytunga besvikelsen förstärks av att både han, hans klubb och dess supportrar vet att de förmodligen aldrig någonsin kommer att få samma möjlighet igen.

Cardiff-City-s-Anthony-Gerrard-stands-dejecte_2724692.jpg

Sistaminutenbesvikelsen
Som sagt, så kul är det inte att förlora ett derby. Och inte blir det sådär jävla mycket roligare ifall man släpper in det avgörande målet i 92:a minuten. Besiktas hade åkt till serieledande grannarna från Galata, och två gånger om kämpat sig tillbaka upp till ett oavgjort resultat. De höll fortet in på stopptid – men när tilläggsminuterna var på väg att ticka undan så missade de att plocka upp den stångande svensken på bortre stolpen. Jag vet hur det är att stå där på den fientliga arenan och få jublet från de tre andra läktarna som ett slag i magen – och det är svårt att tänka sig något värre.

Konspirationsbesvikelsen
Den där känslan av att vara orättvist bortfuskad, av att ha blivit straffad av en inkompetent domare eller rent utav blockerad av konspirerande makter bortom ens egen kontroll... Den där känslan som både milanistas och juventinos tvingades brottas med under lördagskvällen. Antonio Conte vrålade om maffia. De rödsvarta funderade på om Sulley Muntari slagit nytt världsrekord i att skicka in bollen över linjen utan att få målet godkänt, eller om det fortfarande är Pedro Mendes och Frank Lampard som trängs på tronen.

Frustrationsbesvikelsen
Titeljagande Lille ledde matchen mot ett underlägset Rennes. De hade dessutom fördelen av att spela mot tio man i mer än 50 minuter. De hade bollen under nästan 70 procent av speltiden, de hade flera jättechanser att utöka ledningen – men de bemödade sig aldrig om att verkligen stänga matchen. Och givetvis, i den sista minuten kom istället den där blixt-från-klar-himmel-kvitteringen. Ingen tid att reagera eller kompensera. Det återstod bara för Lille att försöka hantera den där ilsket gnagande känslan av att ha kastat bort två livsviktiga poäng mer eller mindre frivilligt.

Resignationsbesvikelsen
23 minuter in på matchen tog Real Zaragoza oväntat ledningen mot ett trögstartat Málaga. När matchen var slut framstod det dock mest som att Málaga givit bortalaget ett måls handikapp innan de började ta dem på allvar. 5-1 blev förlustsiffrorna till slut, för ett Real Zaragoza som ligger sänkessist i La Liga med sina stackars 15 poäng. De åker ut. De vet om det, och de vet att de inte kan göra någonting åt det. De är bara för dåliga. Tre månader kvar av säsongen. Även om det är ett mer molande känsloläge än de andra ska man inte underskatta den nedbrytande effekten av den här sortens totala hopplöshet. 

/Erik Niva

88 (+3) kommentarer
Rille P
27 februari 2012, kl 12:29
OK, jag var tvungen att googla det, men Galatasarays arena ligger i Şişli, inte Galata. Ledsen om jag är näsvis :-)
erikniva
27 februari 2012, kl 12:41
Du är inte näsvis – men du missar målet...

Galtasaray må spela var de vill. De kommer ändå från Galata.

Ungefär på samma sätt som Arsenal ofrånkomligen kommer från Woolwich.

...Sorry...
KristianMaldini
27 februari 2012, kl 12:39
Once-in-a-lifetime-besvikelsen måste väl vara värst? Man slutar ju aldrig gräma sig. Man kan vara hur sur som helst för alltid över att ha blivit tvångsnedflyttad av Lagrell 2004 (konspirationsbesvikelsen), men det är ändå jobbigare att ha missat en guldchans 1994 på grund av ett Mikael Martinssonmål på en annan arena.
erikniva
27 februari 2012, kl 12:42
Jo, någonstans är nog den oslagbar.

Just i det enskilda ögonblicket är den inte starkare än till exempel sistaminuten-besvikelsen – det är omöjligt – men det är ju det där att den aldrig lämnar en.
Anthon
27 februari 2012, kl 12:52
Måste säga att gårdagens derby i norra London var otroligt underhållande att se på för en neutral supporter. Vilka matcher vi fått i årets PL!

En fundering dock. Hur går dina tankar kring Bales filmande? Han har redan åkt på två gula för filmning (flest av alla spelare i PL) och nu var det dags igen. Trist på en spelare med så stor potential och som verkar vara en rätt sympatisk kille.
erikniva
27 februari 2012, kl 13:06
Det är rätt igenom tråkigt.

Han verkar ha fått för sig att använda C-Ron som förebild på mer än ett sätt. Visserligen har han ju även samma så-hög-fart-att-minsta-beröring-får-honom-ur-balans-argument, men det räcker ju inte. Han har helt enkelt gjort filmningarna till en del av sitt spel, och det är trist.
e-a
27 februari 2012, kl 12:57
Jag kanske inbillar mig, men skriver ni mer on spurs när dom förlorar? (eller snarare, har ni skrivit mindre nu när det gått bra?)

I så fall är ju det intressant. Vad beror det på? Försöker ni undvika att det blir en supportblogg? Någon slags ödmjukhet? Ett behov av gemenskap i svåra stunder?
erikniva
27 februari 2012, kl 13:07
Äsch, jag vet inte.

Både säsongen då Spurs gick till CL och säsongen där vi sedan deltog skrev vi allt bra mycket om framgångarna. Det har nog mer att göra med att vi skriver när det händer något mer eller mindre extraordinärt, något som vi känner att vi har anledning att kommentera.
e-a
27 februari 2012, kl 13:01
Själv sitter jag i den bittra key-moment-besvikelsen:

Vad hade hänt om vi vunnit mot Birmingham 366 dagar sen? Om vi signat Alonso? Om Pites stannat ett år till? Om Henry satt sin chans mot Barca i Paris?

Inte för de enskilda tävlingarna, utanför det hela stora. En liten sten till kanske hade varit allt som krävts.
erikniva
27 februari 2012, kl 13:08
Birmingham-ögonblicket går ju absolut att rent direkt knyta till den – hittills – väldigt misslyckade säsongen i år.

Med det sagt tror jag ju att matchen igår kan få en motsatt effekt. Hade Arsenal sjunkit ihop när Spurs gjorde 2-0 och accepterat en förlust – då tror jag på allvar att ni hade missat CL och att Wenger-eran därigenom fått sitt slut.

Nu tror jag att Arsenal når CL, och att Wengers framtid därigenom hamnar i ett helt annat ljus.
Jonas
27 februari 2012, kl 13:05
Det blir strålande om lagbyggaren Redknapp får ta sig an sitt drömprojekt och lämna stafettpinnen vidare till någon mer taktiskt kunnig i Tottenham. Drömläge för den som tar över med en relativt välkomponerad trupp och förhoppningsvis CL-fotboll till hösten med bra möjligheter till fina förvärv i sommar. Vem kan det bli som tar vid tro, Klinsmann, Mourinho?
erikniva
27 februari 2012, kl 13:10
Jag vet verkligen inte.

Mourinho är ju klubbledningens drömtränare, men jag tror att han blir kvar i Madrid tills det blir ett jobb ledigt i Manchester. Klinsmann har dementerat.
Borna
27 februari 2012, kl 13:06
Kan det ligga nåt i det Anders Svensson sa om Redknapps brist på taktiskt kunnande?
erikniva
27 februari 2012, kl 13:10
Även om det var den hårdvinklade varianten är det väl en ganska etablerad sanning att Redknapp inte är någon särskilt taktiskt driven tränare.
henrik
27 februari 2012, kl 13:08
Vad kallas då inte Patrik Anderssons sista sekundenmål för Bayern München 2001 (var det väl?) För Schalke blev det både "sista minuten" och "once in a lifetime" besvikelse i en och samma förpackning.
I övrigt tack för en bra blogg
erikniva
27 februari 2012, kl 13:13
Jo, det är klart. Även om jag – mot bättre vetande – ändå tror att Schalke kommer att ta en Meisterschal inom ett årtionde eller så.

Men det vore ju intressant att någongång ge sig på att lista hela fotbollshistoriens objektivt allra största besvikelser.
Gusten26
27 februari 2012, kl 13:22
Kan intyga att det blev ett jäkla jubel när Elmander formligen tryckte in målet på övertid. Speakern ropade felaktien ut Baros som målgörare, men vad gjorde det, publiken var i extas. Dock en publik utan Besiktassupportrar (i alla fall inte organiserat och inhägnat), då jag har förstått det som att Turkiska fotbollsförbundet beslutat att inte tillåta detta vid högriskmatcher. I vilket fall som helst, ett riktig magsugare var det......
erikniva
27 februari 2012, kl 13:26
Apropå bortafans på Istanbul-derbyn kan jag ju återlänka ett inlägg från i höstas. Eller ja, mest gör jag det för det oerhört aparta i att Simon Bank använde sig av en Rage Against the Machine-referens.
Arthur
27 februari 2012, kl 13:32

Tyckte ändå att Harrys byten inför andra halvlek kändes bra på förhand. Vi behövde få tag i mittfältet och med en laddad Sandro och en Rafa som har burit fram oss i tre raka NLD trodde jag vi skulle höja oss ett snäpp. Nu blev det ju tvärtom och är väldigt besviken på sättet vi förlorade detta. Måste vara sämsta matchen som Spurs gör under Redknapp? Fulham i FA-cupen förra året kanske kan konkurrera? In med lLennon från start på söndag så ordnar det sig nog. Dags att vi slår United nu.
erikniva
27 februari 2012, kl 13:34
Jag kan se oss ta en poäng på våra tre närmaste matcher, och då är det fan inte kul längre.
wannabeee
27 februari 2012, kl 13:50
Hej!

Mycket bra och intressant inlägg som vanligt, frågan jag tänkte ställa handlar dock om någonting annat. Jag ska skriva en 7-10 sidor lång uppsats om huliganism i Engelska C, ett s.k. C-paper. Tror du att jag kan förlita mig till tidskrifter? Har du några tips på bra böcker, läsvärda artiklar eller liknande? Skulle uppskattas väldigt mycket!

Tack!
erikniva
27 februari 2012, kl 13:59
Beror ju helt på infallsvinkel, men det känns väl som att du gör klokt i att ignorera drivorna av huliganromantik och ge dig in i det mer akademiska träsket istället. Den här är hyfsat färsk och går väl att använda som utgångspunkt i alla fall.

http://www.amazon.co.uk/Football-Hooliganism-Steve-Frosdick/dp/1843921294/ref=pd_cp_b_2
Sharky
27 februari 2012, kl 13:51
Med Parker borta (en match va?) så blir det tufft mot Man U........ Spurs har nog haft lite övermod att kämpa emot och fallet ner till dåligt själförtroende kan då bli extra raskt och extra tungt. Är också pessimistisk men hoppas både du och jag har fel Niva!
erikniva
27 februari 2012, kl 13:59
Även om Sandro var helt misslyckad igår ser jag honom som ganska underskattad. Kruxet är ju dock att vi hade behövt både honom och Parker för att inte bli så satans översprungna på mitten ännu en gång.
kngkng
27 februari 2012, kl 13:51

Hittade ett märkligt klipp från derbyt igår, håll ett öga på Mike Dean till höger i bild när Saha gör 1-0. Försöker han bara se om den går in eller firar han lite granna? ser onekligen märkligt ut i alla fall.

http://www.oohtobeagooner.com/video-is-ref-mike-dean-celebrating-spurs-goal-against-arsenal/
erikniva
27 februari 2012, kl 14:01
Haha, ser ju skumt ut, men han hoppar nog till för att se en säregen situation så ordentligt han kan, snarare än något annat.
Viking
27 februari 2012, kl 13:54
Det värsta måste ju vara kombinationen av flera besvikelser där en av dem är Once-in-a-lifetime besvikelsen för enskilt måste ju den vara jobbigast.

VM - 94.

Frustrationsbesvikelsen. Att man inte presterar bättre i en semifinal när man i övrigat gjorde en fantastisk turnering.

Konspirationsbesvikelsen. Visst var det en direkt felaktig utvisning på Thern.

Once-in-a-lifetime-besvikelsen. Man förlorar inte en höjdduell mot Romario på bortre stolpen. Hörde du Rolle som svensk back gör man bara inte det.
erikniva
27 februari 2012, kl 14:01
Samtidigt är ju inte besvikelse den känsla som fyller mig när jag tänker tillbaka på VM '94...
Jon
27 februari 2012, kl 14:02
Så vad kommer dom här långsvackorna ifrån, är det inte managerns ansvar? Arsenal har ju haft riktigt dåliga perioder varje vår sedan vi förlorade ligacupen mot chelsea 05. Wenger verkar ha en fin glöd, men det är som att han inte ser hur omotiverade spelarna är, de behöver en utbassning så fort de visar en halvarslad attityd, pang och rakt in i frysboxen.
erikniva
27 februari 2012, kl 14:05
Den där intervjun som Petit gav till France Football var ju faktiskt ganska intressant.

http://www.telegraph.co.uk/sport/football/teams/arsenal/9104073/Arsenal-players-have-lost-faith-in-Arsene-Wenger-says-former-midfielder-Emmanuel-Petit.html
Lianinho
27 februari 2012, kl 14:04
Kranjcar - en mittfältare för ett Premier League lag? Mjaa.. Tycker mest det ser ut som sirap i benen trots en eller kanske två goda intentioner.

Rättelse; Sirap är en komplimang, jisses vad segt det såg ut?
erikniva
27 februari 2012, kl 14:28
På rätt dag är han bra nog för att spela i en Champions League-klubb. Kruxet är naturligtvis att de där dagarna är alldeles för sällsynta, att han är alldeles för lynnig.

Värdelös igår.
Mange
27 februari 2012, kl 14:08
Gör gärna en typ topp 10 lista över enormt stora besvikelser. Sista minuten(Bayern mot Utd 99, once in a life time(Cardiff nu, Millwall 2004 mot Utd), konsipartion(Utd förlorade två gånger mot Chelsea förra säsongen, båda deras segermål skulle aldrig godkänts, de vann ligan, 1 poäng före oss. Och sen har vi såklart Juventus, Calcopolli, förlora 2 ligatitlar, lagom böst).

Är föresten Lasagne historian den värsta dagen/upplevelsen i ditt Spursliv?

Tog bara några exempel, hoppas på att få se en topp 10 lista den närmsta tiden.
erikniva
27 februari 2012, kl 14:28
Lasagnen var nog det värsta, ja, även om den dämpades något när vi tog slut ändå tog oss till CL på Eastlands.
E
27 februari 2012, kl 14:11
Den värsta once in a lifetime + sista minuten måste väl ändå vara Ghana i VM senast? Stackars Gyan lär väl gräma sig resten av livet över den straffmissen...
erikniva
27 februari 2012, kl 14:30
Visst, men i den kategorin är det väl ändå frågan om det går att toppa Ron Rensenbrink. Skulle i så fall vara för hela den kontinentala entusiasmen som ändå fanns för Ghana.
Björn
27 februari 2012, kl 14:21
Högt upp på besvikelser måste väl Bayerns CL-förlust 1999 komma?

Att inte bara tappa sin ledning utan även förlora på tre minuters övertid måste ju knäcka vem som helst.

Är Manchester United förresten det lag som orsakat flest sista-minuten-besvikelser genom tiderna (dvs. till andra lags fans)?
erikniva
27 februari 2012, kl 14:30
Men FC Bayern var ju tillbaka och vann hela CL inom två år – sånt tenderar ändå att begrava en hel del demoner.
Phille
min blogg alternatwo.blogspot.com
27 februari 2012, kl 14:22
Men de var väl ändå lite Barca-stuk över Arsenal igår, eller hur? Tottenhams bollhållare ficka aldrig en lugn stund (förutom inledningen givetvis), vi högg och högg och återigen högg. Jag gillar Rosicky's och Benayoun slitarbete, deras spel var helt och hållet matchavgörande, och igår tog de allt som oftast också rätt beslut i avgörande lägen. Okej Tottenham lämnade stora ytor på mittfältet, men en stor eloge till Arsenals kämpainsats.
erikniva
27 februari 2012, kl 14:31
Arsenal var jättebra på alla sätt, absolut. Bästa jag sett er spela på hela säsongen.
Jacques
27 februari 2012, kl 14:28
Som Blackburn-supporter upplevde man just den här helgen både konspirationsbesvikelsen och resignationsbesvikelsen i en fantastiskt ohärlig smältdegel...

Jag tycker förresten att det är i de här inläggen bloggen är som allra bäst, när du eller Simon analyserar och refererar matcher utan krav på anpassning till bredare publik, teckenbegränsning eller referensbegräsningar. När kommentatorer frågar om analyser av någon nyss spelad, spektakulär match brukar ni svara ungefär "Det tar det övriga mediabruset hand om, vi fokuserar inte på sånt", men som bloggläsare vill man höra just era analyser, inte mediabrusets. I alla fall jag.
erikniva
27 februari 2012, kl 14:33
Det har sina fördelar med analyser, men vi gör så mycket sådant i krönikor och tv-sammanhang att i alla fall jag känner att min matchanalyskvot är ganska fylld.

Vill verkligen inte reducera mig själv och min journalistik till matchanalyser, och i bloggen är friheten som störst att styra sig bort därifrån.
N
27 februari 2012, kl 14:45
Atletico borde också kunna få en liten bubblarplats på listan. Gjorde en grymt bra match mot Barca, borde fått två frilägen och en straff (minst) men fick ändå 0 poäng i slutändan. Ska man ha poäng av Barcelona krävs det helt enkelt att man inte får den sortens extra motvind.
erikniva
27 februari 2012, kl 15:16
Känns isf som att förlora-mot-Barcelona-besvikelsen måste få en egen kategori, och det vete fan om den riktigt förtjänar.
Larsa
27 februari 2012, kl 14:52
Håller med dig Erik i det du skriver om Spurs. Harry är ingen taktiker och avgrunden är där man hamnar när grus hamnar i maskineriet. Spelarna placeras ut på planen med en klapp på axeln och några väl valda inspirerande ord.

Det verkar dock som att detta är den manager som dagens spelare i Tottenham vill ha. Någon som de litar på och som litar på dem. Problemet är när Harry sviker förtroendet genom att t.ex. hänga ut Lennon efter uppvärmningen på Santiago Bernabeu, eller när Hutton hängdes ut efter Fulham i FA-cupen förra säsongen.
Tror det finns mer att hämta ur dagens Tottenham med en ny manager. Drömmen vore ju Mourinho som har samma sätt att jobba med spelarna, men dessutom en briljant taktiker och inspiratör. FA får gärna ta Harry om Spurs hittar någon annan typ av manager som Rodgers, Mou eller varför inte Hiddink?
erikniva
27 februari 2012, kl 15:20
Det är klart att man som spelare gärna vill ha en manager som säger att man är bäst i världen och låter en göra precis som man vill.

Lite därför som de flesta landslagsspelare ur den generationen fortfarande pratar gott om Svennis.
Vicke Hallon
27 februari 2012, kl 14:53
Alla de former av besvikelser du räknar upp är jobbiga men en tappad poäng eller en orättvis förlust kan dock aldrig få mitt fotbollshjärta att kännas så bottendjupt vemodigt som den framtidsvision som den här avbytarbänken från i lördags skapar:

30. C Pantlimon, 7. J Milner, 22. G Clichy, 8. D Pizarro, 10. E Dzeko, 19. S Nasri, 2. M Richards.

CL, med några få matchers undantag, är redan urtrist fram till kvartsfinalerna. Snart stängs ligorna a la NHL och slutspel införs även här. Bäst av sju matcher. ...

Ja, ja jag vet att det är måndag men det var du som började!
erikniva
27 februari 2012, kl 15:19
The future's so bright, we gotta wear gasmasks.
CalleNordstrom
27 februari 2012, kl 14:58
Varför gullas det så fruktansvärt med Harry? All skit Wenger fått efter alla dåliga startelvor samt byten i år. Harry ställde helt fel lag på planen igår, och halvtidsbytena borde kommit i matchminut 30 när hela världen såg att Tottenham blev överkörda på planen. Samma sak mot City i höstas.

Engelsk förbundskapten, gärna för mig.
erikniva
27 februari 2012, kl 15:20
Samtidigt får man ju såklart inte underskatta det positiva Redknapp har gjort för Spurs. Han har - i hög utsträckning - brutit upp hela vår söndercementerade förlorarkultur. Han har tagit oss ut i CL för första gången, och har en god chans att göra det igen.

Och med allt övervägt har ju hans metoder för att nå dit varit långt mycket mer värda än hans uppenbara taktiska brister.
oktyn
27 februari 2012, kl 15:07
Och jag håller inte med Jacques för fem öre. För mig är det ABSOLUT bästa med den här bloggen de udda historierna. De som man inte får reda på på annat håll. Och med din (Erik) och Banks i Sverige överlägsna journalistik blir de berättelserna helt fantastiska.

Fast jag tackar inte nej till en matchanalys eller whatever in emellan!

Tack för en enastående blogg!
erikniva
27 februari 2012, kl 15:21
Det ena utesluter ju inte det andra. Dagen då man vet exakt vad man kan förvänta sig av den här bloggen är ju dagen då det är bättre att lägga energin på något annat.
mehhhh
27 februari 2012, kl 15:17
Erik, 'Rob Rensenbrink' ska det vara. Fantastisk artikel om honom i senaste numret av ett mycket bra svenskt fotbollsmagasin. (Vet inte om man får skriva ut om andra publikationer i bloggen).
erikniva
27 februari 2012, kl 15:22
Givetvis.

Får helt enkelt be om förståelse när jag konstaterar att "n" och "b" sitter alldeles för nära varandra på tangentbordet, och att det således var frågan om en ren felskrivning.
Peter
27 februari 2012, kl 15:18
Norwich. Här är man på god väg att plocka poäng mot Man Utd och så kommer en gråhårig PL-antikvitet och sular in ett segermål på övertid. Gissar dock att sorgerna dämpas lite av att Norwich faktiskt gör en riktigt bra säsong (undantaget debaclet mot Leicester, usel insats)
erikniva
27 februari 2012, kl 15:38
En stopptidsförlust är ju alltid en stopptidsförlust, men som skrivet, NCFC ligger ju ganska tryggt och stadigt där i tabellmitten.
Pietro Paolo Virdis
27 februari 2012, kl 15:21
Du kunde haft med den avbrutna dynastin OL som släppte en 2-målsledning två gånger mot PSG hemma i helgen, med kvitteringsmål för PSG i 94e minuten.
De gör väl en "fransman" vilken säsong som helst nu, och rasar ner till botten av Ligue 2.
erikniva
27 februari 2012, kl 15:39
Jag hade nog kunnat hitta några dussin andra exempel ute i fotbollsvärlden - nästan hälften av alla klubbar avslutar ju alltid en helg mer eller mindre besvikna.
Stefan
27 februari 2012, kl 15:22
Jag kikade visserligen bara med ett getöga på matchen då jag försökte följa den, lazio-fiorentina och napoli-inter samtidigt. Men intrycket jag fick som neutral åskådare, åtminstone om man ser till chanserna som Rennes brännde i slutet av matchen innan 1-1, var att 1-1 trots allt var ett någorlunda rättvist resultat.
erikniva
27 februari 2012, kl 15:40
Jag ska fråga min nya kompis Eden.
Stefan
27 februari 2012, kl 15:25
Om du får välja 5 matcher med Spurs som du sett på TV men som du önskar över hela ditt hjärta att du var på plats, vilka tar du då? Såklart är det under din tid som supportrer, så de tidigare än 80-talet går ju inte. Där kan man ju räkna in historiska upphämtningar, utklassningar, bra stämning på läktaren osv osv.

Som Unitedsupporter(född 93) väljer jag:
Moskva 08
O'Shea mål borta mot Pool 06/07 i 91:e min
Owens mål mot city
Blackburn borta förra året, vi säkrade ligaguldet.
Barcelona i semin på OT, sägs vara bland den bästa stämningen på OT senast Glazers kom.
erikniva
27 februari 2012, kl 15:41
Arsenal-semin, 91. Det är egentligen den enda match jag hade behövt.

Men därefter hade jag ju gärna tagit 4-4-matchen och Emirates-segern ifjol, om vi ska prata derbyn.

Därutöver CL-matchen på Eastlands, och Ligacupsemin när vi slog Chelsea med 5-1.
Ztefan
27 februari 2012, kl 15:34
I would give a high 5-2 any Spurs-fan today :).

Betyder cuptiteln att Kenny kommer stanna längre än väntat nu och kommer det ha någon större betyldes för Pools satsning i och med det? Anthony Gerrard vilken saga...

Btw vad hade Niko för betydelse i gårdagens match? Var nog lite meningslöst att spela honom.
erikniva
27 februari 2012, kl 15:42
Han hade betydelsen att vi inte kunde använda oss av - en numera säkert förbannad - Aaron Lennon.
Martin
27 februari 2012, kl 15:41
Besviken över att behöva konstatera att Ledley Kings tid är över. Kommer säkert att dröja ett par liknande förluster innan ledningen också konstaterar detta. Man kan inte bygga ett topplag på en mitback som spelar varannan match och inte kan ta många steg i djupled.
erikniva
27 februari 2012, kl 15:43
Hatar att säga det, men det börjar onekligen se ut som att vi inte längre kan räkna med att spela honom mot rejält bra motstånd.
Magnus
27 februari 2012, kl 15:45
För oss som var med på den tiden, måste väl ändå konspirationsbesvikelse och "once-in-a-lifetime"-besvikelse nr 1A vara debaclet på Camp Nou i Europacupens semifinal 1986. Blåvitt hade vunnit hemma mot Barcelona med 3-0, får två bortamål mycket tveksamt bortdömda och förlorar på en norsk straffmiss (P-E Mordt, jag har ännu inte förlåtit dig!). När tror ni Blåvitt är ett bortdömt bortamål eller en missad straff från final i Champions League nästa gång?
Edde
27 februari 2012, kl 15:51
En blogg om helgens fotbollsbesvikelser och du glömmer Iivet för oss interisti. Men det är klart, när det gått så här långt senaste veckorna är det så att man knappt blir besviken utan mer nöjd över att Lavezzi och co inte sköt 5 mål på oss när Bologna kan göra 3 på San Siro. Kan ändå tycka att vi kunde fått en plats i detta inlägg.
VFFFF
27 februari 2012, kl 16:06
Eden hazard och jan verthongen är ju två spelare som ryktats till både spurs och arsenal. hur stor påverkan tror du en sådan här match har på deras val av klubb?
Albin
27 februari 2012, kl 16:35
Konspirationsbesvikelsen. Jag har många gånger haft tårar i ögonen när det har slutat med oavgjort eller förlust trots att man faktiskt skulle vunnit eller fått en pinne. Man känner sig helt maktlös. Känslan är också lika outhärdlig både som spelare och supporter.
Kalle
27 februari 2012, kl 16:47
Intressant twist... :)

Tycker personligen (Och då är jag varken Italienare eller Fransman) att EM-finalen 2000 förtjänar att nämnas... Att leda matchen med 1-0 i 91:a, flirta med Anders Frisk och be honom blåsa av snart så firandet kan sätta i gång, att tvingas vända på huvudet en gång till och se motståndarna göra ett sista anfall och tvingas konstatera att man tappat ledningen i sista tilläggsminuten.. För att därefter förlora matchen i förlängning och aldrig vinna den titel för nationen som förevigt hade skrivit in mig i historieböckerna som en vinnare.. Utan istället krasst som en förlorare.
lolboll
27 februari 2012, kl 17:25
Håller tyvärr, tyvärr, med om King. Igår såg han faktiskt FÖR seg ut. Tänk löpsteget han hade för ett par år sedan... känns som en helt annan spelare.

Vad gäller Harrys matchcoachning så tycker jag egentligen han bara gjorde två fel som jag reagerade på där och då (såklart fler facit-i-hand-fel). Det första var att han plockade av Saha och inte Adebayor. Vi hade behövt en löpvillig, hungrig och stressande anfallare och även om Saha kanske inte är definitionen av en sådan så är han det i betydligt högre utsträckning än Adebayor som inte fyllde nån som helst funktion.

Det andra felet var att han behöll Lennon på bänken. Det ser jag som fullkomligt obegripligt. När motståndarna trycker på och pressar som arsenal gjorde igår och dessutom har en så skakig backlinje så är det guldläge för en spelare som Lennon. Kan knappt komma på ett bättre motdrag än att slänga in honom. Man pressar hem ena ytterbacken säkert fem, sex meter i uppspelsfasen, plus att man får billiga halvchanser och målchanser i varenda kontring matchen igenom. Arsenals rytm hade säkerligen kommit av sig om vi haft honom ilandes upp och ner längs kanten under andra halvlek.

Inte för att jag tror att effekten hade varit stor nog för att ge tottenham poäng i matchen. Underläget på mittfältet var för påtagligt, även om jag mer skulle vilja förklara det med att Rosicky och Benayon gjorde sina bästa matcher på två, tre år, snarare än att det var en taktisk seger för Wenger.
Tomas
27 februari 2012, kl 17:36
Konspirationsbesvikelsen måste vara tung. Jag kan bara tänka mig hur diverse konspirationslagda italienare kände sig efter att ha gjort mål i typ 3242512e övertidsminuten, bara för att zappa över till matchen mellan Sverige-Danmark och se hur backlinjen småpassade lite framför passiva motståndare. Sen var det naturligtvis ingen uppgjord match, men jag undrar hur vi i Sverige hade reagerat om det var Italien och Kroatien som gjort samma sak mot oss.

För svenskars del känns Anders Svenssons helikopterfintsstolpe med efterföljande baklängesmål i förlängningen mot Senegal som en jobbig sistaminutenbesvikelsen som många än idag drömmer mardrömmar om.
lolboll
27 februari 2012, kl 17:36
Förresten: Jag såg det engelska studiosnacket efter matchen och en grej som jag håller på att bli galen på är sättet dom bedömer situationer olika beroende på om spelaren som är inblandad är britt eller ej. Igår hade vi två perfekta exempel:

1) Bales straff. Så fullkomligt uppenbar filmning. Visst, man kan säga att både målvakt och back kanske kommer in fel i situationen, men det gör inte svandyket ogjort. I studion? Alla var rörande överens om att det var straff.

2) Parkers andra gula kort. En helt huvudlös, sen, ful och vårdslös satsning som, såklart, resulterade i utvisning och totalt onödig avstängning mot United. I studion? De spekulerade i om det hände för att "He's just TOO comitted sometimes." Som att han är en såpass bra och reko ol' englishman att han får rött kort ibland.

Jag behöver väl knappast säga att min poäng är att både situationerna hade bedömts helt annorlunda om säg Gervinho respektive Sandro varit förövarna. Då hade det varit "a disgrace!" och så vidare.
Diaby
27 februari 2012, kl 17:56
Var det inte överraskande av Redknapp att spela 4-4-2 igår? Med tanke på att vi(Arsenal) vill plåttra i mitten och gärna överbefolka centralt i banan. Ibland kan sådana drag vara genialiska men jag tycker det var otroligt ofta vi fick rättvända mittfältare högt upp i banan igår och även om vi var riktigt bra igår blev det som ingen ändring i andra när en mer defensiv mittfältare i Sandro kom in.

För övrigt var det ur Gunners-ögon otroligt skönt att se att mitt gamla Arsenal var tillbaka igår.
johan
27 februari 2012, kl 17:58
Tror du att tottenham kan utmana om titeln på allvar nästa säsong? vad skulle då vara förutsättningarna för detta?
Dennis Boström
27 februari 2012, kl 18:22
Spurs-United på Söndag, kan vi United fans hoppas eller kommer Spurs hämnden att slita oss och hela PL säsongen ismåflisor.

Rädd...vi behöver Valencia+Rooney+ en jädra tur....för med det spelet vi hade igår såvinner vi aldrig på WHL.
United will never die
Janne
27 februari 2012, kl 19:40
Rafa och Harry varandras motsatser. De kanske skulle bli ett bra team. Fast jag tror att Rafas man-management skills är underskattade.

Som LFC-supporter har jag svårt att riktigt glädjas idag. Jag tycker så synd om Cardiff och sättet de tog sig an uppgiften på. Visserligen hade de inget att förlora men ändå
Zinar
27 februari 2012, kl 19:51
Hej Erik, vad tycker du om domarens insats i matchen mellan Atletico-Barca? Om du såg den?

http://www.svenskafans.com/spanien/Matchanalys-Domarteamet-ranade-Atleti-436136.aspx

Kolla de sex punkterna som författaren listar, tycker det är en horribel insats av domaren som rånar Atletico på minst en poäng.
Jocke
27 februari 2012, kl 20:45
Kranjcar värdelös? Really?
Tycker inte han var sämre än någon annan. Nu var det ju i och för sig inte så många som klarade sig undan det betyget...
Jocke
27 februari 2012, kl 20:50
Kranjcar värdelös? Really?
Tycker inte han var sämre än någon annan. Nu var det ju i och för sig inte så många som klarade sig undan det betyget...
Timo
27 februari 2012, kl 23:24
@Stefan - usch, var du tvungen att påminna mig om O'sheas nickmål 06/07 på Anfield - blääääää... det enda som faktiskt fick dessa demoner att försvinna var Rafas kommentar efteråt - där han säger, "jag skulle inte ens kunna förklara på spanska hur vi förlorade, hur sjutton ska jag då förklara det på engelska?" Får mig att skratta rätt gott varenda gång...

Sen vet jag inte om det finns någon sådan besvikelse? Men "rivalitets-besvikelsen" - Där ens värsta rivaler lyckas gång på gång med mediokert spel ändå säkra 3p eller undvika förlust, för att bl.a då ta Tottenham-United som exempel - var det 2 säsonger sedan, när Spurs ledde med 2-0 i halvtid mot United på OT, för att sedan återigen krascha i andra halvlek och förlora totalt med 5-2??

YNWA
Veronese
27 februari 2012, kl 23:28
Alltså... face it! Dags att lämna looser stämpeln nu. Spurs tillhör nu favoriterna om CL plats. inte bara för den här säsongen. Dags att lämna över looserstaffetpinnen till någon annan.
Särskilt nu när Redkapp lämnar. Humlan flyger ju nu. Nu är det dags att hämta nektarn.

Angående Rensenbrinks stolpträff i VM ´78 var det Rudi Kroll (tror jag) som sa att det inte hade spelat ngn roll om han satt den. Domaren hade lagt till tid så Argentina skulle kunna kvittera. Vet inte om det var hans sätt att bearbeta traumat det eller om han genuint kände så.

Min " tänk om..." är Anders Svensson snurr och ribba mot Senegal vm 2002
Fredde
28 februari 2012, kl 00:02
Tycker som Arsenal supporter att det känns som värst att vi inte ger oss själva en ordentlig chans i form av uteblivna värvningar trots att vi har en enorm kista med pengar att köpa spelare. Om domare dömmer bort oss och vi har fallit med flaggan i topp, fine, vi gjorde vårat bästa, det räckte inte hela vägen fair enough. Domare och filmande motståndare kan man inte påverka även fast det är grymt frustrerande då för stunden, men att spelarna inte ger 100% och att klubben inte gör allt i sin makt för att vara så starkt rustade som möjligt efter sina förutsättningar.
Paraiba
28 februari 2012, kl 09:37
Mycket tjat om Gareth "busquets" Bale och hans påstådda filming. På reprisen ser man att han lägger sig lätt, men vad är hans alternativ? Man ser tydligt att han får en smäll på bakhasorna, i hög fart och påväg runt målvakten. Finns inte en fotbollspelare som inte hade gjort samma sak.


ulrik
28 februari 2012, kl 20:58
http://ibraguidetti.tumblr.com
haha...kan ni er Star Wars? Coolt av SvFF...årets kampanj? :)
Stefan Hesserud Persson
3 mars 2012, kl 10:12
Även om det går lite utanför inläggets ämne är det ju hög tid att ni hugger tag i schweiziska ligan igen. Xamax är alltså uteslutet, likaså Lausanne mer eller mindre, och nu står tydligen Servette vid ruinens brant. Detta samtidigt som Basel gör succé i Champions. Vad är det som händer egentligen?
michelinho
3 mars 2012, kl 21:54
Ingen fotbollsbesvikelse slår Maracana 1950. Kan väl vara om det upprepas nu 2014...
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close