Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Let England Shake

z.jpg

När Zlatan skickade in den där straffen fick jag ett sms från chefen. Två ord, bara: Game over.

Fast… nä. Saken med den här kvällen var ju att det aldrig blev någon match, att den aldrig började. Visst, det är fantastiskt att se Milan spela en fotboll som skiftar fart åt två håll, inte bara neråt – men framför allt var det hemskt att se ett Arsenal som föll tillbaka in i den där föräldralösa identiteten de lallade runt i för ett år sen.

Viljelöst, räddhågset, likblekt. En till sådan där match där man börjar bläddra i pappren för att se om det inte finns en Pat Vieira eller Kolo Touré eller, vafan, en Frimpong-friskus, att slänga in från bänken.

Mot ett riktigt Milan, ett starkt Milan, var det som att skicka ut ett försvarslöst litet rispapper i en storm. KP Boateng och Noccerino är så fina med sin dynamik, Robinho kan tydligen göra mål också, van Bommel kunde stå still och vara sitt överlägsna, vuxna fotbollsjag – och Zlatan Ibrahimovic visade redan i början, när han inte fick hem särskilt mycket, att han har ett klipp i benen, en fysisk utstrålning som februari-Zlatan inte haft på flera år.

Ni får läsa mer på annat håll, Erik ska febra ihop en krönika till imorgon och något säger mig att Zlatan eventuellt kommer att vilja prata med Jennifer Wegerup just ikväll.

Det var en stor kväll för Milan. Det var ett stort ingenting för Arsène Wenger och hans fotbollsklubb.

aw.jpg /Simon Bank

92 kommentarer
Gunner
15 februari 2012, kl 23:01
Det är fan inte Wengers fotbollsklubb. Han tränar Arsenal thats it. Sen kan idioter komma med sina förklaringar att han format Arsenal till vad det är idag. Men han är en tränare. Klubben är alltid störst.
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:32
Det är idiotiskt att påstå att det är Wenger som format det moderna Arsenal?
Fascinerande.
Nowis
15 februari 2012, kl 23:02
BAAAAAAAAAAANK!!!

Var min spontana reaktion. Känn dig älskad!
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:33
Jag ska försöka. Tack.
olabandola4659
15 februari 2012, kl 23:03
Ser fram emot Nivas krönika.. Ser verkligen fram emot den... :)
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:34
Han hänger med Arsenal i lobbyn på Melia i detta nu. Antar att de diskuterar spelarbetyg.
patrik englund
15 februari 2012, kl 23:03
först och främst: härlig rubrik, en av 2011 års bästa skivor.
Kul att du är "tillbaka".
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:35
Bra jävla tjej, Polly Jean.
Carl Johansson
15 februari 2012, kl 23:04
Så tråkigt att se oss falla ihop så som vi gör idag.
Vi får ju för fan Milan att se ut som världsmästare.
Bara att inse att inget gick vår väg idag, ta av hatten och komma igen.
COME ON YOU GUNNERS!
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:35
Det påminde rätt mycket om Spurs-Toon senast. Man hann aldrig få någon uppfattning om matchen innan bortalaget hade gett upp och gett bort den.
Daniel
15 februari 2012, kl 23:09
Haller med dig i din analys. Samtidigt var jag imponerad av att se ett överlägset strategiskt italienskt försvarsspel. Komplett omvänt det barcelona gör - jaga boll och ligga tätt pa motstandaren - ligger varje individ i milan pa rätt sida och gör det mer eller mindre omöjligt med instick som inte kan läsas en halvtimme innan passningen kommer. Här i Tyskland skriver de "boathinovic" med anspelning mot Milans triangel i offensiven. Själv tycker jag Milan imponerade i försvaret, samtidigt som Arsenal naturligtvis inte kom upp i den standard som man kräver av ett CL top-16 lag. Van Bommel förtjänar ett extra lov, även om han inte tycker att Milan spelade 'super' utan bara 'stabilt bra'. Tack för en bra blogg!
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:40
De snackade mycket om Arsenals back four i tv - men den stora missen var ju att de inte hade ett mittfält över huvud taget. Där var ett kontringsläge när, tror jag, Ramsey kommer rättvänd med boll och tre-fyra spelare med sig. Jämna odds, men istället vände han hemåt och vårdade boll. Den bristen på tro och beslutsamhet - chockartat.
Grejen är att jag håller med van Bommel - de var stabila, solida, genomstarka och bara bättre på precis allt. De behövde ingen briljans, de var bara bra.
Le Hoss
15 februari 2012, kl 23:16
Välkommen tillbaka, Bank. Du har som vanligt varit saknad. Men märker att du är grymt ringrostig i och med att du stavade Nocerino med ett extra C (förmodligen lurad av svenska fonetiska mönster). What's the world comin' to?
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:43
Jag är inte bra, men jag är snabb.
Lite som Walcott idag.
Jutrix
15 februari 2012, kl 23:22
Fin titel på inlägget. Bästa skivan 2011.

Sen önskar jag ett inlägg om det skandalösa som hänt. Lee Clark har fått sparken. Han har tagit lilla Huddersfield till en fjärdeplats i League 1 med uppflyttning inom räckhåll. 3 förluster på 55 matcher. Vafan, liksom?
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:45
Stämmer det att de ska ersätta honom med Hiddink?
BB
15 februari 2012, kl 23:23
Jovisst Anglofiler sjalvklart var det Arsenal som var daliga, for PL ar ju sa overlagset SerieA.

Det ar det man fatt lasa i oandlighet pa Milans och Zlatans artiklar.

Sen att Bank och Niva alltid varit i forgrunden om detta, sa kan man inte vanta sig annat som respons....

Zlatan hade lekstuga och om Robinho, Pato och Emanuelsson larde sig passa hade Zlatan kunnat gjort 2-3 mal till pa de fria lagen han stod i....Men det ar som vanligt i Milan.
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:50
Jag förstår inte riktigt vad du skriver, helt ärligt.
När det gäller det anglofila så… tja, det är ju lättare att ta den sortens kritik när man just kommit hem efter att ha ägnat ett par lediga månader åt att följa fransk och italiensk fotboll i Frankrike och Italien. Om man säger.
Martin
15 februari 2012, kl 23:24
Det värsta i matchen var 1: att se Henry lida, han förtjänar bättre, 2: att se hur Robinho springer förbi en liggandes Zlatan utan att ens titta efter att denne precis prick-skjutit hans panna på ett avstånd där inte ens han kan missa=( Även Pato borde skämmas som i slutsekunderna väljer att skjuta istället för att passa en fri Zlatan
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:51
Hörde du Zlatan i intervjun efteråt? "Om vi inte hade varit egoistiska hade vi gjort fler mål". Inte ens efter 4-0 hade han nån större lust att dölja att han avskyr Patos (brist på) fotbollsintelligens.
Tobbe
15 februari 2012, kl 23:26
Så gött att ha 2 objektiva Tottenham supportrar som 2 av sveriges bästa fotbollskrönikörer.
Fast kan ju bara hålla med trots att jag är en inbiten Arsenal supporter .
Längtar till Derbyt Bank o Niva!!!!

Jobbigt o va lillebröder hela tiden i år har ni chansen.
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:52
Allt annat än 3-1 till Arsenal i derbyt vore förstås sensationellt.
Gooner
15 februari 2012, kl 23:27
Och där åker AW ut ur den där jävla champions på vattenkana. Passande.
Simon Bank
15 februari 2012, kl 23:53
Splash boom bang.
Jocke
15 februari 2012, kl 23:42
My love for Arsenal makes me strong. Only thru support can we come back! Sure i have questions, and one including Wenger.
But all i know is that how i can make Arsenal better is to keep showing my Support! and keep the song High and LOUD! We love you Arsenal we do!
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:13
En intressant aspekt av de senaste årens Arsenal-sluttning är att se hur en generation som blivit supportrar i en tid av extrem framgång, som trott att "kris" är samma sak som att förlora med 2-1 på Old Trafford, tacklar det.
Epoker kommer och går, enda vaccinet mot depressionen är att kunna sin historia.
Epikuros
15 februari 2012, kl 23:48
Lycka är när Zlatan tvålar dit engelsmän och man får ett blogginlägg av Bank samma kväll.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:14
Vi jobbar bra ihop, jag och Z.
CalleNordstrom
15 februari 2012, kl 23:53
Om Wenger lämnar efter säsongen, tror du det finns någon chans att styrelsen tar in en tränare som lägger större pengar på spelarköp än vad han får in på spelarförsäljningar? Skulle styrelsen vara öppen för det eller kommer de att välja någon som är lik Wenger i sitt sätt att jobba?
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:32
Även om alla vet vilken inställning le Prof har när det gäller stjärnköp så är det ju allt svårare att värja sig från tanken på att det inte är han som snålar. Kroenke-konspirationsteorin måste rimligen vara ganska rätt på det. Arsenal vore ju dumma om de övergav de stora dragen i Wengers klubbygge, den ideologin tog dem från mediokritet till världstoppen - och kan definitivt göra det igen. Jag har alltid gillat tanken på ett starkt bollplank vid sidan av Wenger, det har varit en brist att de saknat det.
gurra_gbg
15 februari 2012, kl 23:57
Välkommen tillbaka Simon! Underbar bild!
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:33
Tror att the Sun publicerade den till nån text om Splash out the Cash under transferfönstret. Bra grejer.
janjson
16 februari 2012, kl 00:09
Det är först när Zlatans lagkamrater är i form och löper och spelar som de ska, som han har möjlighet att visa hur fantastiskt bra han är!!
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:34
Jo, det ligger ju mycket i det. Men, som jag skrev en bit upp, jag tycker det är tydligt att han rent fysiskt är mer fräsch den här vintervåren än han varit de senaste åren. Mer klipp i steget.
Leif
16 februari 2012, kl 00:17
Jaha, nu är det bara Chelsea kvar från den överskattade Premier League i CL. Men efter mötet med Neapel är väl de borta också ...
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:35
Överskattat och överskattat. Det finns ju siffror på sånt. Premier League har varit världens bästa liga på 2000-talet, men är på väg in i en tung svacka.
JC
16 februari 2012, kl 00:21
Hmm, svårt. Kära Arsenal åker på stordäng men Simon Bank är tillbaka... Dubbla känslor!

Välkommen tillbaka! Den här bloggen är ren och skär världsklass när ni bägge är med.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:41
Jag känner på samma sätt: det dubbla känslor. Börja jobba igen - men Arsenal åker på stordäng…
Äh, ska jag vara ärlig kände jag faktiskt marginellt med skadeglädje igår, nästan ingen alls. Det var ju inte riktiga Arsenal som spelade.
Ztefan
16 februari 2012, kl 01:25
Oh samba, oh samba.

När Robinho är bra då vet man att motståndarlaget verkligen suger hårt. Att CL-resan kanske blir så här lätt hade jag inte förväntat mig.

Zlatan stångades effektiv, Robinho var effektiv för engånsskull och Boateng är magisk i sina bästa stunder. Allt perfekt. Finito.

Men fan Milan är Milan och spelar Arsenal sitt vanliga jag skullejag inte bli förvånad om man kan skaka om Milan i hemmamatchen.

Man ser vilken skillnad det blir när skadeläget ljusnar i Milan. Boateng har saknats oerhört. Och säg vad man vill om Zlatan men säg att tex El Shaarawy hade spelat idag så hade det knappast blivit 4-0.

Åh vad skönt det känns. Samtidigt tappade Juve poäng idag. Dubbel lycka.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:43
Det är ju lätt att tänka sådär med Arsenal, att det här var en enskild freak-insats, men samtidigt – vilka spelare på det där mittfältet är det man förväntar sig Vieira-insatser av? Vilka stora ledarfigurer finns det? Är det inte, hårddraget, rätt logiskt att ett lag med den sortens komposition lite då och då står för rejäla magplask?
BB
16 februari 2012, kl 01:26
Ursakta Simon, jag var lite over i min kommentar. Jag ar mest inriktad pa allt oandligt tjafs i Milans o Zlatans artiklar fran anglofiler.
Niva har aven han varit for partisk, jag minns hans kommentarer forra aret om Spurs vinst mot Milan, dar Milan agde 3 av fyra halvlekar men kunde inte fa in bollen. Sedan ar aven Glenn Stromberg onodigt kritisk mot Zlatan, men det ar en annan sak.

Ja forstar att Zlatan maste vara oerhort frustrerad av Pato men aven ibland Robinhos o Boatengs egoism, nar Zlatan standigt levererar sa mycket dunder pass till dem.

Och fotbollsintelligens, ar det som stoppar Pato att bli en riktig varlds stjarna. Tyvar hjalper nog inte hans inblandning med Barbara honom att bli mer odmjuk...
Simon Bank
16 februari 2012, kl 11:46
Håller med om Pato. Intelligensen och muskelfibrerna. När det gäller det här trötta ligakriget, som jag faktiskt aldrig begripit mig på, så är min uppfattning - och jag älskar il calcio som en familjemedlem - att det till 90 procent är Serie A-fans som eldar under den där påhittade konflikten.
Poyet
16 februari 2012, kl 01:26
Hoppsan, här var det påhopp från bittra förlorare. Som om det vore Bank och Nivas fel att Arsenal kom alldeles snett in det. Men det om det.

Vilken glädje att se Bank tillbaka. Först står det klart att Ranelid ska rappa på lördagen och nu det här. Vilken kväll. I morgon skriver väl Dan Petrescu på för Chelsea.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:51
Dan Petrescu rappar, Ranelid tillbaka och Bank tar över Chelsea. Hade ju varit mer intressant, kan jag känna.
Karl
16 februari 2012, kl 01:37
Calle; det är inte Wenger som håller inne med pengarna, det är Stan Kroenke, klubbens ägare.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:52
http://www.youtube.com/watch?v=hDBLSUKJiDY

Jo, jag är nog med dig här.
grottmannenn
16 februari 2012, kl 01:37
Saken är ju den att milanspelarna alla hade stålfräs idag, Zlatan t o m en 12-tummare! Jämför man med det normala ligalunket förstår man vad jag menar. Om Arsenals insats var onormalt dålig vet jag ej; det beror ju på motståndarens insats.
Det var ju inte speciellt svårt att se att vår Zlatan var extra laddad idag. Fotboll är ju trots allt 50% kamp (minst) och 50% kunnande (högst), och det är det som gör sporten så oerhört intressant och medryckande!
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:52
Jag vill också ha stålfräs.
sebastian
16 februari 2012, kl 04:15
När får fransosen kickeN?
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:53
Aldrig (om det är Wenger du menar, syftar du på mig så är allt fortfarande rätt suddigt). Wenger har den sorts position att han avgör själv när han går, om han går.
Patrik
16 februari 2012, kl 07:34
Ingen som tycker att det borde nämnas nånstans att Zlatan var offside på 2-0 målet och att straffen faktiskt var mycket tveksam? Dock en helt välförtjänt seger... Men när man skriver att Zlatan borde gjort 2-3 mål till så får man ju skriva att 2 av målen inte borde godkänts.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:55
Jag vet faktiskt inte om det känns särskilt relevant. Det är klart att det var offside - och till och med såpass mycket att det går att kritisera domarna för missen - men som Arsenal såg ut igår var det inte ens den näst största förklaringsmodellen.
Andreas
16 februari 2012, kl 07:39
Nog för att Milan helt klart ägde matchen, så kan jag bara undra. Hur kan man tillåta spel på 2/3 åker? Jag tänker tillbaka på Anders Svenssons "Inte ens en kossa skulle beta där" citat och med en snabb blick på gårdagens plan och undrar om Anders Svensson fick tacosen att fastna i halsen. Jag har inte sett en sämre plan som enligt en vän började om under hans sightseeing tour på stadion under tisdagens lunchtimme. Om det finns något lag som är beroende utav kantspel kan jag nog räcka upp både mina händer och inse att Walcotts halvtidsbyte inte var så konstigt. Men jag antar 12e spelaren även kan infinna sig under ens skor.

CalleNordstrom:
Wengers ersättare kommer att ha samma tankar som Wenger givetvis, dock handlar spelarköpen inte om pengar. Det handlar om envishet och tilltro till spelare som Wenger inte borde ha. Jag tror personligen att Wenger överlever sommaren och genomför en slakt. Efter det kommer han antingen att stiga åt sidan självmant eller fortsätta om det känns rätt.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:57
San Siros vintergräs har varit sådär uselt i många år, och är förstås ännu sämre en månad när ett 50-tal italienare faktiskt frusit ihjäl. Men såg du Zenit-matchen före? Där var gräset brunt.
pekka langer
16 februari 2012, kl 08:03
Vill först säga att jag inte läst inlägget än, men jag blev glad bara av att se rubriken i mitt RSS-flöde. Otvetydligt ett inlägg av Bank var första tanken. Härligt att du är tillbaka!
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:58
PJ gave me away? Det är jag nöjd med. Erik gillar ju, av princip, bara manliga, vita artister.
Markus
16 februari 2012, kl 08:15
Ytterligare en käftsmäll för engelsk fotboll. Man skall dock inte dra för stora växlar på det temat dock. Dels är det de två "svagaste" lagen från England som är kvar i CL (även om det är ett halvsvajigt argument då de två starkaste redan åkt ut) men PL kanske är det värsta getingboet för topplagen på länge. Arsenal har fått kämpa med näbbar och klor för att haka på CL-platserna och likaså Chelsea. Även om en tour i Europa skulle kunna rädda säsongen så borde mycket fokus ligga på att klämma sig in i topp fyra i år. Det ser då inte så kul ut för Englad i Europa-spelet men PL har bara tjänat på detta som jag ser det med ett urstarkt Tottenham som enbart fokuserar på ligaspelet, uppstickare som Newcastle som har all chans i världen att trycka till Chelsea och Arsenal i kampen om CL-spel, ett "fågel eller fisk" Liverpool som kan slå/få stryk av vem som helst, Swansea som är jobbigare än nageltrång på hemmaplan, ett ManU som spelar uselt men ligger likt förbaskat i topp, ett ManC som gör precis vad de skall med tanke på förutsättningarna. Hatten av säger jag för engelsk fotboll som brutit trenden och breddat toppen.
Nu hoppas man bara på ett mirakel och att Tottenham tar hem hela rasket men man bör kanske vara mer realistisk än så och bara hoppas att de inte klantar till det och missar CL-platsen i sista omgången.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 12:59
Jag utgår från en femteplats. Kan rimligen inte sluta på något annat sätt.
Fredrik
16 februari 2012, kl 09:06
Välkommen tillbaka, Bank! Tycker du att Zlatan ska spela som nia eller tia i landslaget? Och vem ser du helst framför/bakom?
Simon Bank
16 februari 2012, kl 13:01
Du anar inte hur mycket det plågar mig - men jag delar till hundra procent Robert Lauls analys. Han (Zlatan) är en perfekt skuggnia, men kan rimligen inte ta det defensiva jobb som kommer att krävas av en ren trequartista i ett svenskt landslag.
Jonte
16 februari 2012, kl 09:22
Milan var ju KLART bättre och förtjänade att vinna. MEN det är så jävla typiskt Arsenals säsong att 1: Få en back skadad under match. 2: Åka på ett offside-mål. 3: Åka på en billig straff. 4: En back halkar fram ett mål. 5: Spelare kommer till match med en värdelös inställning.

Som sagt, tycker som Arsenal-supporter att Milan verkligen förtjänade vinsten, men tycker samtidigt att de nu i efterhand framställs som bättre än vad de är.
Simon Bank
16 februari 2012, kl 13:02
When it rains, it poors. Men det är ju som det är, jag är Spurs och har lärt mig det den hårda vägen: för vissa lag blir det logiskt att halka, ha otur, få felstudsar - och Arsenal har blivit ett sådant lag. Det har inte med otur att göra.
Albondigas
16 februari 2012, kl 09:23
Äntligen!
Simon Bank
16 februari 2012, kl 13:02
Äntligen!
Clatton
16 februari 2012, kl 09:26
Hej Simon,
En intressant fråga? Hur tror du det hade gått om AC Milan och Barca hade mötts i detta nu i Champions? Jag menar Milan verkar ju vara på väg upp i form medan Barca verkar tyvärr vara i en längre formsvacka!
Bra skrivet för övrigt!
Simon Bank
16 februari 2012, kl 13:03
Tror fortfarande att det Barça som enkelt manövrerar ut Leverkusen borta är ett bra mycket starkare lag än Milan.
sebastian
16 februari 2012, kl 09:46
JAg bara undrar, vilka lag håller alla på? vilekt är ditt favoritlag och vilket är nivas?
Simon Bank
16 februari 2012, kl 13:03
Vi är lite småförtjusta i Tottenham är vi.
Korneliusson
16 februari 2012, kl 11:18
Alla äkta fotbollsskribenter älskar Tottenham Hotspurs!
Varför? Det kan bara äkta fotbollsälskare förstå... :)

Håll i gång Bank och Niva!
Simon Bank
18 februari 2012, kl 01:52
The great fallacy is that the game is first and last about winning.
BB
16 februari 2012, kl 12:23
Jag haller med Simon...
Den hat debatten ar jobbig. Jag borjade blogga pa AB for 1,5 ar sedan och har favoritlag i alla toppligorna. Men nar man var inne pa Milan artiklar kom det standigt sa mycket tjafs fran PL supportrar, och det eviga tjatet om "ga" fotboll.
Till slut trottnar man...!
Alla ligor har sin tjusning, med variationer, PL mer pang pa, LaLiga med mer attack gladje an forsvar, och LaLiga med tuffare tatare forsvarsspel.
Jag onskar alla fotbolls supportrar kunde njuta mer av bra matcher oavsett liga. I hostas njot jag av att titta pa ManC och Bayern pga malrik underhallning.

De battre lag i toppligorna som lyckas i CL, tror jag har mer med dags/sasongsform att gora.
Simon Bank
18 februari 2012, kl 01:54
Säsongsform är ett bra ord. Tittar vi på England 2011-12 är det ju inte så märkligt: United generationsväxlar, Chelsea och City håller på att bygga på nya projekt. Det är egentligen bara Arsenal som upplever en lite mer långtgående identitetskris.
BB
16 februari 2012, kl 12:24
Menade SerieA med tuffare tatare forsvarsspel..... :-)
Simon Bank
18 februari 2012, kl 01:54
Ay.
stefan-hart
16 februari 2012, kl 12:48
Bank, har du någon plan på att medverka i EuroTalk som din kollega Erik Niva brukar göra? Skulle vara ytterst intressant att se dig sitta och prata fotboll i det programmet.
Simon Bank
18 februari 2012, kl 01:56
Det är svårt att få ihop det där. Jag ligger på mellan 20-25 arbetsdagar per månad, plus mitt vanliga tv-jobb. Den lilla tid jag har över försöker jag lägga på själavård och sociala relationer. Vi har försökt ett par gånger, utan att lösa logistiken.
Anders Sjöholm
16 februari 2012, kl 13:43
Mitt Arsenalhjärta blöder idag, både för förlusten och pga Henrys adieu .....
Men sjukt härligt att se vilken brutal vinnarskalle Zlatan har. Dett bådar ju ott för ett stundande fotbolls EM. Så vad tror herr Bank om en duo a la Guidetti & Ibra på topp ??
Simon Bank
18 februari 2012, kl 01:57
Offensivt vore det så klart väldigt spännande, men jag är tveksam till om det funkar i matcher där Sverige rimligen måste lägga mer energi på försvarsspel.
Andreas
16 februari 2012, kl 14:00
Bank- hur långt tror du Milan kan ta sig i champions-leauge i år?
Men jag vet inte hur mycket slutsatser man kan dra från gårdagens kross, Arsenal hade som sagt kanske inte sin bästa dag på San siro, men fortfarande var Milans spel mycket imponerande, tempot högre, rakare, och de var ett lag som jobbade för varandra?
Simon Bank
18 februari 2012, kl 01:59
Jag kan inte se Milan slå Madrid eller Barcelona över två matcher, men resten har de ju klar chans mot.
Nils
16 februari 2012, kl 16:23
Bank återvänder med PJ Harvey! Så jävla rätt.
Simon Bank
18 februari 2012, kl 02:04
Polly, vad gott.
presenting Jesper Olsen
16 februari 2012, kl 20:01
Är det inte skandal att tv4 sport inte visar Stoke-Valencia? Här läser man Guardian år ut och år in och där skriver de alltid om spanska lag med små spelare: "Men skulle de klara av en kall vinterkväll i Stoke?", och så lottas Valencia mot Stoke och då sänds inte den matchen. Den intressantaste matchen de senaste tio åren och jag kan inte se den.
Välkommen tillbaka förresten.
Simon Bank
18 februari 2012, kl 02:05
A wet and windy night in Stoke-on-Trent. Det är där man vill leva sitt liv.
Rickard
16 februari 2012, kl 20:05
Fy för rackarn, visste inte att Bank var PJ Harvey-fan. Antecknar stora pluspoäng i min bok.
Simon Bank
18 februari 2012, kl 02:08
Hon gick rätt varm – ja, eller hennes musik då – i mitt Göteborgs-kollo på 90-talet, men sedan tappade jag bort henne rätt länge, egentligen fram till Let England. Men det är klart att jag är ett fan. Stor artist.
johan
16 februari 2012, kl 21:23
vill bara poängtera att zenits matta inte såg särskilt kass ut. spela roll om det är kallt i milano, inte ens wigan bjuder på ett sådant underlag. berömda vrida om knäet på san siro fick ju koscielny dessutom erfara.
Simon Bank
18 februari 2012, kl 02:09
Att engelska och italienska arenor bjuder olika komfort och kvalité kan väl inte komma som en överraskning längre?
Mange
min blogg tippaochflippa.hemsida24.se
17 februari 2012, kl 00:15
Till att börja med: Huliganism ( heter det så? ) tillhör inte den riktiga supporterkulturen. Jag försvarar inget som har med att slåss för sitt lags färger att göra. Att två grupper av anhängare till olika lag, på ett uppgjort och ärligt sätt, spöar på varandra på ett fält i Jakobsberg har jag ingenting emot. För jag anser att det inte har något med det vi kallar supporterkultur att göra. Så därför, när du läser detta, kom då ihåg att huliganer och supportrar är heeeelt olika saker.

Idag spelades det en hockeymatch mellan Djurgården och AIK i Stockholm. Jo, det gjorde faktiskt det. Men jag vägrar att kalla det för ett "derby". Hade det varit ett derby, då hade Järnkaminerna slutit upp på den ena kortsidan, medans Black Army hade mobiliserat sig på den andra. Hade det varit ett derby, då hade den stora snackisen före nedsläpp varit vilken supportergrupp som kostat på sig det mest spektakulära tifot. Hade det varit ett derby, då hade kortsidorna tillsammans skapat en ljudkuliss som skulle få vilket tag som helst att lyfta. Det är det som skiljer ett derby från en vanlig serielunksmatch en trött tisdagskväll i Jönköping. Rivaliteten mellan Djurgården och AIK, som försätter hela Stockholm i trans timmarna före match, finns där även fast hockeyn kanske inte är den bästa. Den engagerar en hel stad och mer där till. Eller den brukar göra det i alla fall.

Ett utdrag ur min krönika om det väldigt aktuella ämnet supporterkultur och polisens inblandning. Läs gärna hela krönikan på http://tippaochflippa.hemsida24.se/el-maestro-7090273

Tack för en magisk blogg f.ö! Hoppas få några rader om Tottenham så snart som möjligt! Välkommen tillbaka Simon!
Dino
17 februari 2012, kl 10:36
Du menar väl "when it rains", it pours. (Lite petig men rätt ska vara rätt)

Bra skrivet annars, hatten av för Mr. Bank.

Forza Giallorossi!
Simon Bank
18 februari 2012, kl 02:10
Pour spelling.
Santino
18 februari 2012, kl 10:23
Du skriver att Milan knappast har någon chans mot de två spanska lagen, och det är en uppfattning jag delar, men tror du verkligen de har det mot Bayern? Det är ju inte världens mest imponerande bänk tyskarna ståtar med, men startelvan är väl åtminstone den tredje bästa av kvarvarande lag. Jag tänker att Münchens stolthet kan vinna rubbet, inte minst tack vare den motivation t.ex. Robben och Schweinsteiger känner inför möjligheten att tvåla dit spanjorer. Dessutom har de väl på alla sätt ett starkare lag nu än -10?

Om vi fastslår att Barcelona är i en formsvacka, och betänker att de i Leverkusen ställde upp utan de senaste landslagsmästerskapens skyttekung, utan sin bäste försvarare och utan världens bäste spelfördelare, och ändå är ganska överlägsna, samtidigt som Leverkusen gör en riktigt bra match, då är väl det ett styrkebesked utöver det vanliga? Men har de motivationen som krävs för att gå hela vägen? Eller kanske rättare sagt, är de tillräckligt starka utan en urballad Piqué?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close