Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Sacked In the Morning

När jag var i Swansea i förra veckan snubblade jag över den tankeväckande historien om Kevin Cullis.

Ni förstår, Kevin Cullis var en 38-årig fotbollsfarsa bland alla andra.

Han hade aldrig spelat själv på någon vettig nivå, men var gymnastiklärare till yrket och hjälpte till lite med ett av Cradleys juniorlag på fritiden.

Men en februaridag ringde hans kompis. Yvige affärsmannen Michael Thompson hade just gjort ännu en sina snabbdealar, och tagit kontrollen över Swansea City nere i tredjedivisionen. Saker och ting hade dock kört ihop sig lite, så nu stod klubben utan manager. Thompson hade ingen större koll på utbudet av lediga managers, men han visste ju att Cullis gillade sin sport och höll på och träna ett gäng ambitiösa killar på kvällarna, så... Tja, kunde han inte tänka sig att hoppa in och göra en insats för Swansea också?

Hur svårt kunde det vara?

Cullis var inte typen som sa nej till en jättechans när den bet honom i näsan, så en dryg vecka senare stod han där i omklädningsrummet och gav sin syn på hur matchen mot Swindon Town skulle vinnas.

Ytterligare en vecka därefter åkte han ut med huvudet före ur samma omklädningsrum.

Han hade blivit avslöjad. En premiärförlust hade följts av en träningsvecka utan någon enda antydan till professionellt upplägg, och halvvägs in i den andra matchen låg ett totalt oorganiserat Swansea under med 4-0 mot Blackpool.

När Cullis kom in i omklädningsrummet för att hålla sitt halvtidsanförande så slängde några av lagets mer rutinerade spelare handgripligen ut honom. Stämningen därefter var... lite frostig... så under hemresan togs ett mer eller mindre gemensamt beslut om att Cullis skulle gå av vid en bensinstation utanför Reading.

Han kom sedan aldrig tillbaka till Swansea igen.

Tyvärr är väl sensmoralen i den här historien att det inte spelar någon större roll hur bra man är på Football Manager eller hur jämnårig man än råkar vara med André Villas-Boas – vi skulle ändå inte tillstymmelsen av en chans att hålla oss flytande ifall vi lyftes upp av en osynlig hand som satte ner oss i en professionell fotbollsklubbs omklädningsrum.

Men varför inte?

De flesta av oss har ju sett väl så många matcher som de flesta tränarna, och.... Det borde väl ändå ha givit någon sorts grundläggande förståelse för sporten?!

Tja, för egen del tror jag faktiskt att köpandet och säljandet av spelarna, laguttagningarna och de grundläggande matchplanerna vore de minsta problemen. Jag skulle ju inte kunna matcha José Mourinho när det blev dags att försöka påverka matchbilder med taktiska schackdrag i realtid, men jag skulle nog kunna skrapa ihop en duglig förstaelva utifrån min budget och därefter skicka ut dem på planen i en någorlunda korrekt formation.

Nej, de tre vassaste yxorna att fälla mig skulle istället vara...

...Auktoriteten
Förmodligen det allra viktigaste för dagens tränare, det är den här förmågan att sätta sig själv i en reell ledarposition. Du måste få omklädningsrummet med dig. Du måste få dem att respektera dig – och inspireras av dig. Det räcker ju inte att vara auktoritär för sakens skäll. Spelargruppen måste ju verkligen tro på dig och din vision, tro på att den kan leda dem till ännu större framgångar och rikedomar. Och här skulle ju jag vara förlorad. Jag har faktiskt svårt att tänka mig någon gruppdynamik som skulle passa mig sämre än den som råder i elitfotbollens omklädningsrum. Nyrika, hormonpumpade, övertatuerade, egocentrerade 22-åringar med sin egen speciella världsbild... Jag hade inte begripit vad de hade pratat om, de hade varit ointresserade av vad jag hade haft att säga. Jag hade tappat omklädningsrummet innan jag ens klivit in i det.

...Träningsmetodiken
Här är det segment där jag verkligen hade lidit av att inte ha gått någon av alla de där formellt GIH-doftande utbildningarna i träningsskap. Att sätta ihop ett övningsschema hade väl varit en sak – jag hade alltid kunnat importera ett upplägg från någon annan klubb – men jag helt saknat fysiologisk kunskap kring vilka konsekvenser det sedan fick. Överbelastning? Skaderisk? Men precis som i alla andra sammanhang handlar ju så väldigt mycket kring ens egen framgång om att omge sig med rätt folk, och det är möjligt att jag hade kunnat hantera den här problematiken hjäpligt genom att hämta in ett par skickliga coacher och fysmänniskor.

...Nätverkandet
Kruxet som hade fått mig att halka av karusellen helt så fort jag sparkats av den första hästen. Varför tror ni att tränare som Sven-Göran Eriksson och Avram Grant fortsätter få välbetalda jobb, trots att de mest misslyckas var de än hamnar numera? Jo, av den enkla anledningen att de känner rätt människor. Genom årtionden av wining and dining har de byggt upp nära relationer till agenter, fixare, mellanhänder, rådgivare och deras klienter – män med makt och pengar. Alla som någon gång sökt ny anställning vet ju hur det är. I praktiken tillsätts ju inte jobben utifrån personliga brev, intervjuer och kvalifikationer – de går till de som känner någon som känner någon. I de här kretsarna känner jag inte speciellt många alls.

article-0-0EDD470100000578-860_468x335.jpg

Ändå tror jag faktiskt att jag hade klarat mig marginellt bättre än Kevin Cullis. Jag inbillar mig att jag hade kunnat klamra mig kvar lite längre än en vecka, och har en vanföreställning om att jag hade kunnat hålla klubben ovanför nedflyttningsstrecket ifall jag till exempel fick ta över ansvaret för Aston Villa i morgon.

Resultaten hade försämrats drastiskt, såklart, men jag hade gjort det enkla enkelt – spelat de bästa spelarna i en välbekant formation, samtidigt som jag hade försökt liera mig med de rutinerade tungviktarna i spelargruppen.

Laget hade sjunkit som en sten genom tabellen – men som en ganska lätt sten – och bromsat in på en sextondeplats, två poäng ovanför strecket. Fansen skulle däremot vara så missnöjda att det hade varit fullständigt uteslutet att inte ge mig sparken omedelbart på säsongsslutet, och därefter hade min nätverksbrist fått följden att inga ny jobberbjudanden singlade in.

En managerkarriär som aldrig lovade ett endaste dyft skulle ha varit slut innan den ens började.

Och Kevin Cullis då? Vad hände med honom? Senast jag hörde något så dömdes han till fängelsestraff för bedrägeri.

/Erik Niva

76 kommentarer
Joachim
6 februari 2012, kl 12:22
Det låter som Brian Clough's 44 dagar som coach i Leeds United... för övrigt en sjukt bra film - http://www.imdb.com/title/tt1226271/

Auktoritet visst, men framför allt trovärdighet framför truppen är viktigast!
erikniva
6 februari 2012, kl 13:02
Och appropå trovärdighet, jag hoppas att alla som ser "Damned United" gör det med vetskapen om att den i huvudsak är fiktion.

Ramarna är ju de riktiga – de där 44 dagarna i Leeds – men en väldigt stor del av innehållet är rena påhitt.
AKO
6 februari 2012, kl 12:36
Apropå att bli utsparkad - det hände väl Neuchâtel Xamax häromveckan? Vet du nåt om den affären?
erikniva
6 februari 2012, kl 13:03
Jovars, en del. Det som händer just nu är jag ägaren har blivit inspärrad i väntan på rättegång.
CorazónBlanco
6 februari 2012, kl 13:16
Hur viktigt är det egentligen med ett positivt renommé i förhållande till tålamod och dylikt? I en storklubb ska tilläggas. Numera så kräver nästan stjärnspelarna runtom i Europa att ägaren/presidenten tar in ett "namn" i tränarposten.

Tack för en förträfflig blogg. Vi är inte värdiga.
erikniva
6 februari 2012, kl 13:30
Ni är värdiga flitigare uppdateringar. Ska bli bättring.

Men i alla fall, det är ju precis som du är inne på – aldrig tidigare har det varit så avgörande med "namn" för att kunna lyckas i en storklubb. Har man inte en väldigt stadig respektplattform att stå på så blåser man oftast undan väldigt snabbt numera.
Adrian Yman
6 februari 2012, kl 13:18
Men då är det ju bara att du sätter dig på ett plan till Manchester för att sedan ta tåget till Blackburn. Sämre än Kean kan du ju omöjligt vara...
erikniva
6 februari 2012, kl 13:30
Jag tycker visserligen att Kean är ute på för djupt vatten, men det största problemet ligger hos dem som gav honom jobbet från första början.
Mattiasbob
6 februari 2012, kl 13:29
Själv drömmer jag om att få vara med i en fotbollsmatch på hög nivå och se hur länge man klarar sig innan man blir avslöjad.
Kanske hade man klarat 5 min i Barcelonas anfall mot t.e.x Zaragoza. Bara slå enkla passningar hemåt. Röra på sig lite ledigt så man inte avsjöjar sin lite ihopdragna stående kroppshållning.
Kanske hade det tagit mig 10 min innan ytterbacken börjar springa om en i varje uppspelsfas.

Eller så vänder man på svårighetsgraden. Låt mig pröva 5 min i Arsenals. Dom släpper ju in allt ändå. Ge mig 5 min bredvid Per Mertesacker och se om jag kommunicerar lika dåligt med övriga försvaret. Förr eller senare så kommer väl nån jävel runda oss ändå och skjuta in en boll på tilläggstid
erikniva
6 februari 2012, kl 13:32
Jag brukar hävda att jag själv – med full speltid i säsongens samtliga matcher – gjort minst tio mål för ett topplag typ Celtic. Bara hängt omkring runt straffområdet och huggit på lösa bollar och returer.

Dock tror jag inte ens att jag klarat en enda spelsekvens i PL-tempo utan att bli obönhörligt avslöjad som Ali Dia-bluff.
F
6 februari 2012, kl 13:44
Med ett snabbt löpsteg och lite glidtacklingar kommer man långt.
erikniva
6 februari 2012, kl 13:51
Management by Stuart Pearce.
KristianMaldini
6 februari 2012, kl 13:55
Motsvarande spelarexperiment har vi väl sett från Khadaffi Jr. Rundgången bland otillräckliga tränare är intressant. Nätverket är en del, det andra antar jag är att klubbledning/ägare anser att chansen att geniförklaras för att ha upphöjt en tränartalang till manager aldrig uppväger risken för en pinsamhet (lex Cullis). Kontrakterar man ett "namn" så kommer ansvaret att vila på "namnet", kontrakterar man en ruskigt duktig juniorlagstränare vilar ansvaret på arbetsgivaren.
erikniva
6 februari 2012, kl 17:19
God poäng.

Tror att det ligger mycket i det du skriver.
Lars Petrini
6 februari 2012, kl 14:10
Hade en gympalärare (fd slalomtränare) i högstadiet som blev tränare för GSK. Tror att det var han som förde upp laget i andradivisionen. Som första lag ovan Polcirkeln.Jag var typ den yngste supportern som ensam följde med supporterbussen till Gävle och andra avlägsna platser.

Sedan gick det utför... Nu sammanslaget med MAIF.
erikniva
6 februari 2012, kl 17:23
Det var inte det laget i början av 90-talet som till sist bara var ett Visby-Gute-kval ifrån att gå upp i Superettan?!

Fy satan i havet så jag avskydde det laget. Inte ens mina känslor för George Graham-Arsenal kan mäta sig.
Mange
6 februari 2012, kl 14:22
Rent hypotetiskt, du får drömma dig bort nu, sådanna här chanser får man inte ofta, så ta chansen:

Vad väljer du mellan dessa två alternativ:

Alternativ 1.
Spurs lyckas behålla hela sin stomme i 5 säsonger och lyckas göra några riktigt bra värvningar som kryddar laget extra. Harry Redknapp eller någon annan coach lyckas få ert lag till att vinna ligan 2 gånger på dessa 5 år och ni går vidare från gruppen i CL alla dessa 5 år, dock går ni inte längre än semi-final. Ni vinner en två FA-cup titlar men ingen CC, och de 10 matcherna i ligan mot Ars under dessa 5 år så vinner ni 7 och spelar 3 oavgjorda. Ni har en helt fantastisk tid dessa 5 år helt enkelt, inte bäst i Europa, men bäst i England 2 gånger och har fina framgångar i CL varje säsong. Men efter dessa 5 år så tappar ni en del bra spelare och ert lag sjunker, ni blir en klubb som ni typ var från 04-09- Alltså har ni en dålig säsong så slutar ni 8:a, men gör ni en bra har ni en väldigt god chans på en fjärde plats.

Alternativ 2. Ni har typ en period på 25 år där ni aldrig vinner ligan, men dock så är ni med i CL i 22 av dessa år och EL 3 av gångerna. Ni vinner CL en gång och vinner en titel(FA eller CC) vart fjärde år. Man skulle kunna säga så som Liverpool har haft det i 20 år(fast i 25 år istället då alltså). Ni får glädja er enormt över en CL triumf, ni går till semi-final vart fjärde år och går till 90% vidare från CL-gruppen varje gång. Ni slutar som bäst tvåa några gånger under denna 25 års period, annars 3:a eller 4:a, tre gånger kommer ni 5:a. Efter denna 25 års period så blir ni de som ni blev på alternativ 1, alltså ett bra mittenlag, som Spurs 04-09.

Så vad väljer du, en kort men sjukt härlig 5 års period, eller en 25 års period där ni inte vinner så många titlar men en tung CL titel och 25 år ute i Europa?

Snälla, försök tänka tanken och ge ett seriöst svar.

Väl mott.
erikniva
6 februari 2012, kl 17:24
Den är svår, men... Nä, jag tar absolut alternativ 2.

Att vinna CL är det största som går att vinna inom klubbfotbollen, och hade jag fått vara med om det en gång så hade jag kunnat dö lyckligare. Att dessutom få ytterligare 20 fina år väger mer än väl upp de där dubbla ligatitlarna.
Tobbe
6 februari 2012, kl 14:53
Men om vi tar landslagstränare då? Där kan du ju omöjligt göra så mycket med truppen förutom att ta ut den. Det är få träningar, få matcher osv. Jag tror att där gäller det att få ihop gruppen och fungera som en motivatör. Det tror jag att jag skulle klara. Om Löw avgår så tvekar jag inte.
erikniva
6 februari 2012, kl 17:26
Du kommer in med sådan pondus och karisma att du kan imponera fram prestationer ur dessa 21-åriga mångmiljonärer?! Bara att gratulera.

Själv tror jag just att de grejerna blir ännu viktigare för en FK som inte kan rädda sig på transfermarknaden – och det är alltså de bitar där jag känner att jag själv är allra längst ifrån.
#17
6 februari 2012, kl 14:53
Jag och en kompis brukar ju leka med tanken att Cristiano Ronaldos kropp, styrd av någon bollsinneslös kioskansvarig, kommer till en svensk div 4-klubb. Hur lång tid tar innan klubben får nog och släpper honom på fri transfer? En säsong? Två träningar?

Omvänt scenario, finns det några roliga exempel på proffsspelare som tagit rejäla kliv neråt i divisionssystemet till den gamla moderklubben innan skorna lagts på hyllan, och totaldominerat? Vet att Krister Nordin bl.a. gjorde något i den stilen.
erikniva
6 februari 2012, kl 17:27
Har faktiskt aldrig hört något om huruvida folk som varvat ner på jättelåg nivå varit vare sig särskilt bra eller särskilt dåliga, men jag vet ju att typ Chris Waddle fortfarande spelar amatörfotboll uppe i Sheffield.
pietra faccia
6 februari 2012, kl 15:00
Mannen med störst auktoritet - Fabio Capello?
erikniva
6 februari 2012, kl 17:33
Inte längre, va?!

Auktoritet måste backas upp av framgång. Kommer inte den så blir auktoriteten urholkad väldigt snabbt.
FC Partizan
6 februari 2012, kl 15:13
Själv drömmer jag mer om Roman Abramovitj rollen, tränar/manager rollen skulle jag inte klara, det krävs en pedagogisk förmåga för det

med 5 miljoner euro - en 5 års plan och årlig budget på 1 miljon euro skulle jag kunna göra min hemstads lag till makedoniens bästa, jag skulle satsa enbart på talangutveckling och på att kunna behålla dem i några år innan de säljs vidare, men för att planen skulle funka skulle det också krävas att kommunen rustar upp eller bygger en ny fotbollsarena... världen är så fin när man själv får drömma hur den ska vara :)
erikniva
6 februari 2012, kl 17:34
Absolut, ägarmecenat vore förbenat kul att vara.

Men själv hade jag nog nästan ännu hellre provat på någon form av sportchefsroll. Minuset där är att man måste smörja rätt ryggar i hela den gangsterstyrda agentbranschen, och det är jag väl iofs inte så sugen på.
trevor
6 februari 2012, kl 15:15
Måste tacka för Bloggen inlägget! Fantastiskt bra skrivit
erikniva
6 februari 2012, kl 17:34
Å, tack själv.
6 februari 2012, kl 15:29
”Det räcker ju inte att vara auktoritär för sakens skäll.” Skrev du så med flit, eller är det en briljant felstavning?
erikniva
6 februari 2012, kl 17:35
Haha, det var en felskrivning – men jag låter den vara kvar trots att den nu är upptäckt.
Flek
6 februari 2012, kl 15:49
Du har i alla fall en skeptiker: Patrik Ekwall, tv4-gruppen: "Niva är excellent i den typen av fotbollstexter, det är när han ger sig i det rent fotbollstaktiska som det ibland blir väldigt genomskinligt."

En fullständig obefogad kritik, enligt mig.
erikniva
6 februari 2012, kl 17:52
Mm, jag noterade det där med viss förvåning.

Det är visserligen korrekt att jag inte ser taktiska detaljer som det viktigaste med min journalistiska gärning, men jag känner ändå själv att jag ligger på en ganska adekvat nivå i sammanhanget.

Själv har jag inte för vana att spontanslå mot kollegors mer eller mindre inbillade brister – men sedan stenen nu är kastad kan jag väl stilla konstatera att jag utan minsta problem kunnat hitta 50 svenska sportjournalister som har mer vettigt att säga om fotbollstaktik än vad Patrick Ekwall har.
Hallå!
6 februari 2012, kl 15:59
I de flesta större klubbar klarar man väl sig ifrån att skapa träningsprogram osv så jag tro det man åker på är taktiken.

Att våga välja bort någon av de elva bästa spelare för en typ som passar motståndarna bättre, att lyckas bryta deras recept.

På något sätt känns det som att det är där fd toppspelare faller som coacher, man har inte det där som Sir Alex, Mou med flera har. Man utgår från bästa möjliga lag utifrån de spelare man har, inte efter bästa möjliga lag för motståndet.

Även fast jag håller med dig i hur man troligen håller sig kvar längst i ett lag, då är det bara att göra som fansen säger =)
erikniva
6 februari 2012, kl 17:45
Du har ju en poäng i det där med fd toppspelare. De har ju ofta namnet, ryktet, pondusen och nätverket – men ändå lyckas de förhållandesvis sällan.

Har man allt det andra, då är det väl just det där med matchcoachning som blir utslagsgivande.
Albin
6 februari 2012, kl 16:25
Intressant inlägg! Tror egentligen jag hade misslyckats ganska grovt som manager, även om man ju har en vanföreställning att man med rätt folk i staben skulle kunna göra vilket Premier League-lag som helst bättre. Skulle inte min Everton-elva med två man i anfallet hemma mot lag som West Brom skörda större framgångar än David Moyes uppställning med endast en striker liksom?
erikniva
6 februari 2012, kl 17:46
Tror nog att du hade kunnat skicka ut en elva med bättre segerchanser – men jag befarar att din matchgenomgång hade riskerat att göra så att spelarna omedelbart började tvivla på din auktoritet jämfört med Moyesy.
Johan
6 februari 2012, kl 17:38
Ge mig tyglarna i AC Milan så kommer Serie A-titlarna spruta in. Blir nog någon i Champions League också.

Som nætverk kan jag sæga att Mou anser att han och jag kan bli goda vænner på FM. Måste væl ge något inslag hos Berlusconi?
erikniva
6 februari 2012, kl 19:05
Ska du röra dig i Mourinho-kretsar är det du behöver göra att bli polare med Jorge Mendes.
Erik
6 februari 2012, kl 17:41
Ett tankeexperiment jag brukar ha om fotboll är hur högt upp i årgångarna jag skulle vara världens bästa alt. platsa i La Masia. Jag är en medelmåttig division fyra spelare som nog kan beskrivas som en kort version av Peter Crouch (med ölmage).

Teknikmässigt har jag väl ingen chans från kanske elva års ålder men jag borde nog fortfarande kunna dominera fysikmässigt upp till kanske 13-14 års ålder. Sen kanske Barcelona inte letar efter ett genetiskt freak med nada teknik och utvecklingspotential men det hör inte hit.
erikniva
6 februari 2012, kl 19:07
Du måste ju hitta ett lag som spelar efter dina styrkor. 13-14 är nog för gammalt för att kunna gå ner och hämta bollen och själv köra soloraid hela vägen mot målet.

Frågan är om man hittar ett tillräckligt långbollsvänligt tonårslag?

Annars tror jag nog nästan att du måste ner ytterligare lite i åldrarna, ner mot P11-P12.
Alexander
6 februari 2012, kl 18:23
På tal om tidigare nämnda auktoritet bland managers, tror det är ytterst tveksamt om det finns någon manager med större auktoritet än Sir Alex, bara hans blotta närvaro vid exempelvis en intervju eller liknande andas ju auktoritet och pondus rakt igenom tv-rutan!
erikniva
6 februari 2012, kl 19:07
Nä, just nu när Mourinho-auran krackelerar lite så är nog SAF ohotad där.
Lelle
6 februari 2012, kl 18:34
Vet inte om du lyssnat på TSKNAS, i ett avsnitt diskuterar de, inte bara människan Erik Niva, utan även fenomenet Erik Niva. Bland annat nämner Martin Soneby att han lyckligaste minne från året var när du gästade hans kräftskiva.

Vore det inte en förbannat bra idé om du fick en inbjudan till det programmet?
erikniva
6 februari 2012, kl 19:08
Jag har hört det nämnas i några andraledssammanhang, men aldrig riktigt fattat vad det är för något.

Men Soneby är ju en trevlig prick. Det riktigt majestätiska med den där kräftskivan var dessutom att en 1-årig Hugo hakade på.
Sitges
6 februari 2012, kl 18:51
Tjaa Niva, här kommer jag med något offtopic men jag vill ha klarhet över det hela och du känns bäst i såna sammanhang.

Ardiles är en argentinare som lirade i Tottenham före, under och efter falkklandskriget. eller ja, under en tid var han utlånad just pga kriget. men intressant fakta jag kom över var att han lirade dagen efter (!) invasionen och att hans kusin dog under kriget. jävlar vad man kan tänka sig hur han, och Tottenhams supportrar, måste ha känt sig. krig känns plötsligt så... overkligt.
grejen är att jag inte kan hitta mycket mer info om det här. vad vet du om hela den här historien?
erikniva
6 februari 2012, kl 19:09
In our ranks there's Ossie Ardiles. He's had a dream for a year or two.

http://www.guardian.co.uk/uk/2002/feb/25/falklands.world1
Kid Cox vs Warren
6 februari 2012, kl 19:07
Angående Ekwalls sågning om din taktiska kunskap tror jag fortfarande det är den där Dahlin boken som spökar. Dock verkar många i det gänget inte så förtjusta i dig. Hussfelt missar aldrig en chans att take a dig at you.
erikniva
6 februari 2012, kl 19:10
Är det så?

Trodde att jag hade en god relation med Hussfelt.
Kid Cox vs Warren
6 februari 2012, kl 19:23

Nu spekulerar jag ju bara om Hussfelt. Har ingen aning om er relation men han har ju som bekant ett misson som går ut på att såga allt som har med England att göra. PL är klasser sämre än den "vackra" och "passionerade" serie a.
erikniva
6 februari 2012, kl 19:34
Må så vara, men det finns ju dussintals Italien-entusiaster som håller på ungefär på det sättet.

Tar det sannerligen inte som något personligt mot mig.

Även om jag gör tv om engelsk fotboll så gillar jag alla ligor och fotbollskulturer.
Almunia
6 februari 2012, kl 19:51
När vi ändå är inne på tränarspåret; Arsenal. Om nu Arsene slutar efter denna säsong, vem kommer då kunna ta över? För inte fan kommer det bli någon doldis från Japan. Och kommer fansen och ledningen kunna leva med om Arsene själv utnämner sin efterföljare? Eller kommer det skrikas efter ett "namn", som Pep, Ancelotti osv, bara för att det är just ett "namn"?

Och lite Spurs: Om Redknapp är skyldig, hur kommer hans framtid se ut? Kommer han få stanna kvar som tränare eller får han sparken?
erikniva
7 februari 2012, kl 10:32
Misstänker att Arsenal kommer att gå ner för den namnkunnigare stigen när Wenger lämnar, ja.

Om Redknapp döms som skyldig blir det väl förmodligen bötesstraff. Förhoppningsvis innebär det att han bedöms som omöjlig för England, men kan stilla sitta kvar på Spurs-bänken.
a
6 februari 2012, kl 20:38
Jag vågar tamefan erkänna att du är min absoluta förebild och idol när det gäller idrottsjournalistik. Fantastiskt. Skriver du någonting som inte är bra?
erikniva
7 februari 2012, kl 10:37
Jag skriver en hel del som är rätt trött och oinspirerat, men jag släpper ju egentligen inte ifrån mig något som jag själv känner är helt odugligt.
There is only one Duncan Edwards
6 februari 2012, kl 21:18
Off topic.

En dröm vore trion Pops-Niva-Svennis i studion för EM i sommar.

Vad säger du om det?
erikniva
7 februari 2012, kl 10:38
Jag vill helt enkelt inte göra mästerskap i en tv-studio i Stockholm – jag vill uppleva dom på plats.
Joel
6 februari 2012, kl 21:51
Så.Jävla.Bra.Blogg.Tack.
erikniva
7 februari 2012, kl 10:38
Stort.Tack.Ska.Du.Ju.Ha.Själv.
Martin Soneby
6 februari 2012, kl 22:03
För att återknyta till Lelles inlägg kl 18:34, så var året 2010. Mitt bästa fotbollsminne från 2011 är när Niva uppe på Röda Rummet på Berns den 28 mars, höll en utläggning om samhället, fotbollen och livet i Transnistrien. Niva ska upplevas live snarare än i text eller teve.
erikniva
7 februari 2012, kl 10:42
Haha, det var en förhållandevis fin sån där prematch-stund.

Men du skulle ju ha hakat på ner till Transnistrien. Där tas inga fångar.
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150259969466077.368026.571676076&type=3
Ztefan
6 februari 2012, kl 23:19
Howard Webb har dömt 9 straffar till United på 30 senaste matcherna eller något läste jag. Den mest överskattade domaren?
erikniva
7 februari 2012, kl 10:45
Tja, han kanske inte borde dömt VM-finalen, men totalt sett tycker jag att det finns långt många sämre domare därute.
Jensa
6 februari 2012, kl 23:45
Vinner jag drömvinsten nångång så skall jag rädda nån gammal anrik engelsk klubb från att konka och då skall jag ge dig chansen som tränare,Niva! Kämpa längs nerflyttningsstrecket i Leauge 2,att våga chansa sista dagen i transferfönstret med den där gamla avdankade skyttekungen,rädda en pinne på en skitig plan i Port Vale & ge en junior chansen på topp sista 10 i avgörande matchen.

Fan,får nog slänga in en Lottorad till helgen iaf...
erikniva
7 februari 2012, kl 10:45
Kryssa i Joker också!
Blodmannen
7 februari 2012, kl 09:28
Ekwall är en högstadieperson fast i en sjuttioårings kropp.

Jag drömde en natt att jag spelade för BvB på ett fullsatt Westfalen och inte gjorde så jävla illa ifrån mig, jag var högerback och rätt anonym. Det är en av de drömmar som gjort mig lyckligast någonsin.
erikniva
7 februari 2012, kl 10:46
Hoppas ni vann så att du fick gå fram till Südtribune och göra Humban också.
Sagna
7 februari 2012, kl 11:34
Röda rummet? Berns? Går du på nöjesställen som lönedumpar och behandlar anställda som andra klassens medborgare?

Eller är blockaden numera avblåst?

*Ledsen för besk kommentar*
erikniva
7 februari 2012, kl 14:49
Sorry, du har rätt.

Även om jag inte spenderade några pengar där var det ändå en tankelucka av mig – måste erkänna att jag aldrig tänkte på den grejen då.
Johan
7 februari 2012, kl 14:33
Ekwalls sågning kan man bara konstatera som avundsjuka på din kunskap.

Læste lite om Jorge Mendes på wikipedia. Det ær så sjukt roligt att læsa lite om vad som hænder i bakgrunden på den så ofantligt stora fotbollsscenen.

Intervju med han i framtiden?

Och hur blir det før dig i EM, Camping eller hotell? Du och Bank i en husvagn under hela EM vore ju førtræffligt. Laul kan køra!
erikniva
7 februari 2012, kl 14:50
Mendes hade jag gärna pratat med ifall han bara hade varit sugen.

Jag nomadflackar runt under EM på sedvanligt maner. Typ inte ett hotellrum bokat ännu. Simon är mer stationär runt Kiev initialt.
Peter K
7 februari 2012, kl 15:29
"Det var inte det laget i början av 90-talet som till sist bara var ett Visby-Gute-kval ifrån att gå upp i Superettan?!

Fy satan i havet så jag avskydde det laget. Inte ens mina känslor för George Graham-Arsenal kan mäta sig"

Får inte riktigt ihop vad du menar där. Superettan fanns inte i början på 90-talet. FC Gute (som dom numera heter) har aldrig spelat i Superettan, eller kvalat. Däremot har dom spelat i gamla division 1 (när den var divisionen under Allsvenskan).
Andratenor
7 februari 2012, kl 16:15
Riktigt lysande skrivet. Som Managerspelare sedan mitten på 90-talet har ju tanken på hur bra man skulle vara som tränare alltid legat och jäst i bakhuvudet, men som du säger, det ligger ju lite mer än taktik bakom ett framgångsrikt lag...

Och så off topic: På väg till Åbo i sommar? Refused skall ha en av sina fyra spelningar i norden på världens äldsta rockfestival, Ruisrock (6.7.) och det kunde kombineras med något som blir det närmaste vår arma liga kommer en toppomgång i fotboll, med både Inter-HJK och TPS-FC Honka i Åbo samma veckoslut.

Husfriden kanske dock inte tillåter en Finlandsresa veckan efter EM-finalen, men om det behövs kan jag vara barnvakt för Hugo? ;)
Urawa Reds
7 februari 2012, kl 20:26
För övrigt så inser man att man börjat komma upp i åren när till och med domarna är ett par år yngre. Imponerande insats. Frågan är var man skulle bli snabbast avslöjad som bluff, domare eller tränare?
Jack Barrels
8 februari 2012, kl 01:29
Sjukt att jag går off topic på detta ämne som är lite av en dröm för alla oss fotbollsnördar med storhetsvansinne.
Nåväl, du har säkert fått den här frågan förr: Du har aldrig funderat att vara med i på spåret? Har slentriantittat lite de senaste helgerna och konstaterat att det vore ofantligt kul om bloggens huvudpersoner utgjorde ett lag. Tror inte alls ni skulle göra bort er, tvärtom! Om du blev förfrågad, skulle du tacka ja?
Johan
8 februari 2012, kl 09:14
Sorry to go off topic, men vad är storyn med Burak Yilmaz? Elmander trea i Turkiska skytteligan på 9 mål, som den här killen leder på...25 (!) baljor. Varför spelar han inte i nån större liga? Han öste ju in mål förra året också. Vet att det ryktats om arsenal, men...
17årig
9 februari 2012, kl 21:33
Hej, erik! Älskar din blogg och jag undrar om du kan tipsa någon bra källa om den ekonomiska dopningen och dess påverkan på fotbollen. Har för mig att du skrivit ett par blogginläggar om detta ämne som jag gärna skulle vilja läsa. ( ska göra ett skolarbete i skolan angående detta)

Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close