Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Markoolio: "Vi fick hjälp av socialtjänsten"

markoolio:orminge.jpg

Marko "Markoolio" Lehtosalo, 36, växte upp med en ensamstående mamma i förorten Orminge utanför Stockholm. Han känner igen sig i många barns berättelser, men tror att det är värre i dag än när han växte upp.

– Vi hade också hjälp av sociala då och då, men det fanns alltid mat på bordet. Det var mycket i skolan som kunde vara jobbigt och det tror jag är värre i dag med alla telefoner, prylar och kläder.

Vad var det som var jobbigt?

– Man vill ha det som alla andra har och det blev problematiskt i min familj, för det fanns inte pengar till det. Ibland fick jag brallor av kompisar och många åkte ju utomlands. Men det var inget jag mådde dåligt över.

Många verkar ändå fundera mycket över de här jämförelserna med andra barn.

– Det kanske fanns en avundsjuka, jag vill inte tjata för mycket om det för mammas skull. Jag minns fortfarande som om det var i går när jag fick ett par Nike-dojor. Jag var överlycklig.

Hur har din uppväxt påverkat dig?

– Jag har gjort en enorm klassresa, jag kanske uppskattar det mer än någon som hade det från början. Jag har ju barn själv nu och det måste jag också försöka förhålla mig till. Jag får ju berätta för henne hur det var när jag var liten.

Många barn skäms och döljer att de inte har råd att följa med på skolutflykt till exempel. Känner du igen dig?

– Ibland kan de ha varit så, det var ingenting man flaggade med. Det kan bli så att man skäms, särskilt man är ensam och det är få i ens klass som har det likadant.

Vad vill du säga till de här barnen?

– Det är lätt för mig att säga nu, men det är inte världens viktigaste att ha nya, fina grejer. Det blir oftast enklare när man blir äldre. Det finns mycket att göra som inte kostar så mycket pengar, cykla, fiska och bada. Men det är jävligt svårt.

Vad tycker du om att det finns så många fattiga barn i Sverige?

– Man kanske skulle göra någon insamlingsgala eller något.

Skulle du vara med då?

 – Absolut. Bra, då börjar ni rådda i en insamlingsgala, så har ni mig som första artist.

15 kommentarer
Också en sjukskriven ensam mamma med minderåriga barn hemma!
31 maj 2011, kl 14:41
Det jag känner är nog mera den att vi föräldrar som är ensamma med barn lägger så stor skam och skuld i den sits man befinner sig.

Vi vill så gärna ge det där lilla extra, så som en ny klänning till dottern eller en ny cykelhjälm till sonen. Kanske ge dem en dagsutflykt till en närliggande stadsdel där det finns spännande saker som vi inte har just här.

Mina barn får ärva kläder, den äldsta av dem har kommit med lite önskemål om ett par nya tajta men stretchiga jeans från ett större klädesmärke. Talade om för h*n att de pengarna vägrar jag lägga på ett par byxor som ändå kommer nötas sönder på 1 månad. H*n får använda de h*n har.

Jag tycker en insamlingsgala till våra fattiga utsatta barn vore på sin plats! För hur många andra galor har vi inte där det pumpas in miljoner?

Alla är "for a good sake" det säger jag inget om. Men är det inte bättre att lägga pengarna på medborgarna i sitt land först och sen pumpa in pengarna till de andra utsatta?

*Rosa bandet galan.
*Uteliggar galan
*Rädda barnen
*Världens barn
Matte
31 maj 2011, kl 14:52
Kom igen nu aftonbladet sätt igång med galan, jag kan vara projektledare !
Varg i Veum
min blogg https://vargiveum.wordpress.com
31 maj 2011, kl 15:11
Vi var ju relativt fattiga när jag växte upp på 70-talet, men det var ingen stor grej egentligen. Vi var två finnar i klassen som inte var lika "rika" som våra svenska klasskamrater, men det var inget man gick och ältade särskilt mycket. Vi hade mat alltsom oftast och, förvisso ej moderiktiga men kläder. Jag kan ju tycka att man stigmatiserar "fattiga" barn genom att ständigt bombardera dem hur eländigt de måste ha det för att de inte kan göra allt som klasskamrater och kompisar gör.
DannyBoy
31 maj 2011, kl 15:17
Kom igen AB! Skapa en gala för en "bättre värld åt våra barn"! Artister som Markoolio är ett utmärkt exempel! Om det var någon jag älskade som barn var det Markoolio, !! Vi dar till fjällen!

Jag kan vara en av alla talare!! =)
Jacinta
31 maj 2011, kl 16:33
Något som jag verkligen reagerar på är dessa insamlingar till skolresor som finns. Jag kommer inte från ett rikt hem, och den där 100:lappen som skulle in varje månad kändes. Men hur känns det inte vara med på insamlingen? Men det känns som att det i varje klass finns nån som tycker att det vore sååå trevlig om barnen kunde åka på en skolresa efter 6:an eller 9:an...
En annan sak jag reagerar över är alla idrottsklubbar etc som tvingar barnen sälja kakor och annat skräp. Inte alla har massa grannar eller vänner och släktingar som de kan sälja till, det slutar ofta med att föräldrarna själva får köpa skräpet. För pengar som kunde gått till något mycket bättre...
Kurt
31 maj 2011, kl 17:25
Det behövs mer fokus på de behövande här i Sverige än i andra länder, men kan det ha något med Göran Perssons teve tal för en massa år sedan nu?
"-Det finns inga fattiga i Sverige!"
Själv så tycker jag att alla som är tvungna att gå till försörjningsstödkontoren runt om i landet är fattiga, kanske inte enligt Göran Perssons norm men väl inom en normal norm.
Jag känner igen mig rätt mycket med de i de olika artiklarna, min familj var visserligen inte fattig, men alltid på gränsen, fick alltid köpa kläder på lågprisvaruhus så man var ju inte "inne" i skolan precis.
Så en gala för svenska barn som behöver hjälp låter bättre än en gala för barn på andra sidan jorden så att deras länder kan fortsätta kriga, för det är ju det som det är...stöd till ett fortsatt krig, för de vet att omvärlden kommer att fixa biffen åt dem så att de kan köpa vapen och kriga vidare.
Isa
31 maj 2011, kl 18:06
Min mamma var urfattig (fast storröka hade hon råd med...) Och jag minns en gång vår klass var på utflykt och vi skulle gå på Mc Donalds. Mamma sa att hon inte hade råd med vare sig matsäck eller Mc Donalds.
Skammen när jag fick sitta ensam och hungrig som ett djur se på alla andra äta hamburgare och pommes frites.
När de var klara och skulle slänga maten som blev över fick jag be om jag fick äta upp...
Sitter i än idag kan jag säga =(
Katharina Gräntz
31 maj 2011, kl 18:10
Ingen dum ide alls med en gala.Det hjälper jag gärna till med:)
Katharina Gräntz
31 maj 2011, kl 20:13
Isa:

Där undrar jag vad fan det var för fel på dina lärare?
Jag hade aldrig i livet låtit det där hända.
Anna
31 maj 2011, kl 21:03
Isa, just därför jag har så svårt med rökare! Din morsa eldade hellre upp pengar än ge dig en matsäck för 5 kronor! Sådant gör mig förbannad.

En matsäck brukar ligga runt 5 kronor, för det får man t.ex. pannkakor med sylt eller en rejäl äggmacka, och så saft och en kaka.

Jag vill mena att man inte är fattig om man har råd att bokstavligen elda upp pengar. Förkastligt.
svart tass
31 maj 2011, kl 23:28
ja, insamlingsgala är en perfekt ide. gör det, snälla, och gör det stort! kanske med utländska artister typ bob dylan?
Karl
1 juni 2011, kl 00:08
Jag förstår inte hur man kan klaga på att det pengar doneras utomlands istället för fattiga här i Sverige. Jag väljer väl vart jag vill sända mina pengar och jag prioriterar att lilla Prabaker och hans 20 andra vänner på barnhemmet i Indien slipper svälta än att en svensk som har haft många möjligheter att tjäna pengar i livet ska få pengar att köpa en cykel till sin son. Så länge man inte behöver svälta eller bo på gatan så har man ingenting att klaga över.
Opea
1 juni 2011, kl 05:20
Ja, hjälp de svenska barnen först.. Det finns mer fattigdom än vad folk tror i svenska hemmen..
Björn
1 juni 2011, kl 07:22
En gala är en bra idè....men är det inte märkligt att vi i ett land som Sverige ska behöva ha en gala för att hjälpa tusentals människor som bor här? Kanske dags för de styrande politikerna att vakna?
Theleg
1 juni 2011, kl 16:47
Nä men .. fö f...n En insamlingsgala!!!! Vad f... hjälper det? Sparka politikerna i röva o gör något vettigt i stället som består.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Finns det fattiga barn i Sverige?

Enligt Rädda Barnen lever 220 000 barn i fattiga hem.Det är mer än vart tionde barn.

Det här handlar inte om rätten till en ny Iphone eller dyra märkesjeans. Det handlar om barn som stängs ute från fotbollsträning för att skorna är för dyra, barn som inte kan följa med på skolresan eller ens äta sig mätta hemma. Är det okej i framgångslandet Sverige?

Fattigdom är inget att skämmas för. Därför tycker Aftonbladet och Rädda Barnen att det är viktigt att våga prata om hur det är att leva som fattig.

I veckan startar Rädda Barnen en kampanj mot barnfattigdom. Den stödjer Aftonbladet. Här i vår blogg ska vi berätta era historier, ta reda på fakta och ställa de ansvariga till svars om den svenska barnfattigdomen.

Vill du berätta? Mejla oss!

Vad betyder ordet "fattig" för dig? 
Vet du själv hur det är att inte ha råd att följa med på bio, Liseberg, eller ens ha pengar till skolutflykten?
Har du en kompis som aldrig har några pengar?
Är du förälder, lärare eller skolsköterska?
Den här bloggen bygger på din medverkan.

Kristina Edblom och Andreas Bardell.

Mejla till kristina.edblom@aftonbladet.se och berätta! Om du vill så tar vi kontakt med dig eller lägger upp ditt inlägg direkt på bloggen. Lämna gärna ett telefonnummer så att vi lätt når dig.

– Alla inlägg och kommentarer godkänns av oss före publicering.
– Alla har rätt att vara anonyma.
– Källskyddet gäller alltid när du kontaktar en journalist.

Rädda Barnen Black Logo

Vill du vara med och skriva höstens största hit? Tillsammans med Sveriges bästa artister får du nu chansen att skapa musik som handlar om barnfattigdom i Sverige. Hur är det att vara fattig som barn? Självupplevt eller inte – det spelar ingen roll. Skriv en låttext och ladda upp på Rädda Barnens sajt. I sommar kommer kända artister att tolka texterna och skriva låtar.

Rädda barnen logo

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post