Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Mentalt svängrum

Jag fick i en kommentar veta att jag har ett ganska snävt perspektiv ibland, att alla kan ju inte se på världen och på uppfostran på det sätt jag ser,utan man ser på det utifrån olika synvinklar och därav får man en förståelse för att andra tänker och agerar annorlunda.

Jag började tänka på dessa ord och letade i mig själv hur det egentligen står till med detta.

Jag måste nog säga att jag (och andra i min närhet) uppfattar att jag har ett ganska stort mentalt svängrum.

"Det mentala svängrummet skapar förutsättningar för förändring och utveckling och möjligheter till att identifiera nya vägar." sidan 51 ur "Förändring som tillstånd" av Bo Ahrenfelt.

Och om det inte är en utökning av mitt mentala svängrum som skett de senaste åren, så vet jag inte vad det är. 

Men det innebär inte att det finns vissa saker som för mig är förhandlingsbara. En av dessa sakerna är att barn liksom vi vuxna behöver regler och ramar inom vilka vi agerar. Nu menar inte jag små saker utan mera ramar som är tillför att vi som människor skall kunna interagera och samverka med andra på ett bra sätt.

Jag är övertygad om att vi som föräldrar måste vara tydliga förebilder för våra barn och ibland är de förebilder för oss. För ibland så är de så mycket klokare än oss. Att lära sig visa hänsyn till andra och respekt för sig själv och andra, är alltså något som inte är förhandlingsbart för mig!

Det är min övertygelse och den håller jag stenhårt på. Jag vet inte vad det är som skulle kunna få mig att ändra uppfattning om detta.

Men för övrigt, så är jag öppen och nyfiken på hur andra ser på saker och ting och jag kan omvärdera mina åsikter och jag strävar efter att se helheter, ständigt och jämt.

Det är därför som jag känner att det är få saker som jag är tvärsäker på. För det finns så många sanningar runt omkring oss och vi har den stora förmånen att få ta del av andras tankar och åsikter genom dialoger om vi är öppna och lyssnar och tillåter andra åsikter och tankar än våra egna. Och att vi är respektfulla mot andras tankar och inte går till personangrepp varken stora eller små för att andra tänker på ett annat sätt.

Vi har alla en tendens att lyssna på och efter tankar som bekräftar det vi redan vet/tror, men det innebär att vi stänger ute ny kunskap och som förhindrar vår egen personliga utveckling.

Så en uppmaning både till mig själv och andra är: Istället för att lyssna efter det som bekräftar det vi redan vet, lyssna efter sådant som du inte vet och inte förstår. Och våga fråga och våga lyssna! 

För det är av tankar som är olika de vi själva har som vi kan lära oss något nytt inte utav samma tankar som vi själva har.

16 kommentarer
Karelin
1 maj 2011, kl 09:45
Det du skriver är så bra. Det som ofta blir fel är att folk har egna åsikter om hur något skall vara, de vägrar helt att lyssna till någon annan och det upplever jag som mycket besvärande.

Jag har haft ont om tid att sitta vid datorn men jag kommer att komma tillbaka igen.

Kramar från din vän i etern.
Bokmalen
2 maj 2011, kl 10:58
Tack för dina ord.

Jag har också svårt emellan åt att ta till mig andras åsikter och tankar, framför allt gäller det saker som jag nämner i mitt inlägg, saker som för mig INTE är förhandlingsbara. Då är jag snäv i min uppfattning, absolut.

Ibland så kan jag vara snabb i mina tankar och jag har lärt mig att jag behöver "sova" på saken för att kunna se andras perspektiv. Jag vill gärna förstå varför andra tänker som de tänker. Men det uppfattas ibland som att jag tränger mig på (i alla fall IRL) att de tar mina frågor om hur och varför de tänker som de tänker som att jag fördömer dem, men jag vill bara veta.

Kanske behöver jag lära mig ett annat sätt att fråga.

Ja, jag har allt undrat vart du tagit vägen. Kram tillbaka och hoppas att du snart är här igen.
http://adamoeva.wordpress.com/
1 maj 2011, kl 15:56
Det här var djupt
/Adam
Bokmalen
2 maj 2011, kl 10:59
Var det? Ja, kanske det.
Ventileramera
1 maj 2011, kl 19:39
Jag håller med dig... och jag har faktiskt fått precis den uppfattningen om dig som du beskriver här. Stort mentalt svängrum, väldigft tolerant för andras åsikter men har svårt för ren dumhet och falska människor... sant? ;)
Bokmalen
2 maj 2011, kl 11:01
Du har helt rätt, jag har verkligen svårt för falskhet och ren och skär dumhet.

Tack, ja jag försöker i alla fall vara tolerant och försöker förstå och lyssna på andra.

Den där kommentaren fick mig att fundera på hur jag är egentligen om jag är trångsynt och har svårt att se andra synvinklar på saker och ting. Och kanske är det så att jag ibland är det, men jag försöker och jag skall ge mig den på att bli bättre.
Herr och/eller Fru S
1 maj 2011, kl 19:46
Jag upplever dig som väldigt öppen, men visst kan du precis som andra bli snäv i dina åsikter, för det som betyder något för en är ju rätt, oavsett liksom, det man anser är rätt sätt blir ju något som upplevs som snävt av andra.

//Herr S
Bokmalen
2 maj 2011, kl 11:03
Det har du rätt i, när vi pratar om något som är viktigt för mig och som jag tror på så blir jag nog precis som andra lite snäv i min tankegång. Då uppskattar jag att någon säger det, men att de då gärna får vara väldigt specifika för att jag skall kunna förstå på vilket sätt som jag är trångsynt. Det skulle vara hjälpsamt för mig.

Tack.
fgggmf
2 maj 2011, kl 11:22
Du, trångsynt ;)
Bokmalen
2 maj 2011, kl 12:59
OK;-)
yrvaedret
2 maj 2011, kl 11:31
Jag tog ett snack med mina barn igår, där jag än en gång för vilken i ordningen vet jag inte. Men vilket som, jag sa till dem.

-Bara för att jag är er mamma o vuxen, så bestämmer jag.
-MEN, jag lyssnar på er, jag tar till mig era åsikter o önskningar för att jag respekterar er!

*tystand från barnen*

-Tyvärr är det alldeles för många föräldrar o vuxna som inte alls lyssnar på vad barn eller ungdomar har att säga, för de anser som vuxen har man rätt!

-Om vi barn ska respektera er vuxna, då tycker jag att ni vuxna ska respektera oss barn!

Klockren kommentar fr sonen, som han sagt förr.
Bokmalen
2 maj 2011, kl 13:03
Precis så är det i alla relationer, vi försöker (eller borde försöka) genom dialog att hitta det som gör att vi kan samverka med varandra. Med respekt för allas tankar och känslor, men även här finns det saker som inte går att förhandla bort. RAmar och regler tränar oss mera än vad det hämmar oss, tänker jag. Vi behöver alla ha något att stånga oss mot, vi behöver motstånd. Om någon kan visa mig att det finns andra lösningar så är jag bara glad. Men om ingen säger emot, hur skall man då kunna omvärdera sina tankar.

Bra sagt av din son. Kloka ord.
v-slip
3 maj 2011, kl 09:57
Alla människor har ett snävt perspektiv ibland, jag har det definitivt och jag har väldigt sällan träffat någon som inte har.
Men bara för att man får höra att man har det ibland, eller rättare sagt att andra upplever att man har det så behöver ju inte det betyda att man har fel i hur man själv tänker.
Det beror ju på hur man tar emot den informationen, om man tar det som kritik och går i försvarsställning eller om man har förmågan att tänka, aha, den här personen tycker annorlunda, undrar varför, hur tänker han/hon, varför upplever hon det jag säger såhär.
Hur man reagerari sin tur kan bero på olika faktorer som ämnet man diskuterar, hur man mår just den dagen osv.
Det viktiga i det här tycker jag är, att man reflekterar över hur man bemöter mothugg, vad för reaktioner det uppväcker hos en själv, då brukar man lära sig något om sig själv.
Hoppas den kurs du skrev om att du ska gå blir bra och ha en trevlig dag!
Bokmalen
3 maj 2011, kl 10:52
Hej V-slip! Tack för din kommentar.

Jag tolkade din kommentar i mitt förra inlägg som att jag var trångsynt och oresonabel och jag hade svårt att se på vilket sätt jag var det i den diskussion som fördes just då.

Visst är det så att jag har ett snävt perspektiv ibland och det kan man faktiskt säga att jag har när det gäller de saker som jag tror är rätt och som är rätt för mig. Men om någon kommer med bra argument och får mig att se saker o ting på ett annat sätt så är jag beredd att lyssna (tror jag).

Jag tränar mig i att inte gå i försvar, men det är lätt att trilla dit även om man är vaksam. Och visst är det så att dagsformen avgör hur man agerar, absolut.

Jag uppskattar att du ger mig något att tänka på, att du säger det du säger ibland. För det får mig att fundera på: varför säger hon så? vad är det hos mig som får henne att säga så? och vad är det som ligger bakom? osv

För det är som jag skriver i detta inlägg, det är genom andra tankar än våra egna som vi kan lära oss något. Om vi vill och det vill jag.

Jag hoppas också att kursen blir bra och att jag är lite klokare när jag åker hem på fredag.

Önskar också dig en bra dag.
kaoskatta
6 maj 2011, kl 12:47
Det finns en del saker man ska hålla på när det gäller sitt liv och sina barns uppfostran. För mig har det varit och är - Alla människors lika värde, inte döma någon och att vi måste hjälpa varandra när det verkligen behövs.

Ha en bra dag.
Bokmalen
8 maj 2011, kl 12:46
Kloka ord!!

Ja, alla människor har ett lika värde och vi måste våga hjälpa varandra när det behövs. Men som du också säger, vissa saker är inte förhandlingsbara. Men jag inser också att mina ståndpunkter fungerar för mig och för min Dotter och andras fungerar för dem!

Ha en bra söndag.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna