Senast Skrivet

Slumpa en blogg

"En groda till, tack."

För ett par år sedan träffade jag Stefan, Franciskanermunk med mycket humor och ett varmt hjärta. Faktiskt är jag inte är helt säker på vad intervjun egentligen handlade om, men jag vet vad jag minns från den.

När jag steg in i köket på klostret var jag lite nervös, visste inte vad jag skulle möta. Det som kom emot mig var en fryntlig man i bruna munkkläder a' la Broder Tuck. Komplett med ett snöre runt midjan. Efter ett varmt handslag fann jag mig sittandes vid köksbordet ätandes tårta med ett gäng munkar. Festligt.

Intervjun var ännu festligare eftersom den fick utföras i klostrets gamla Folkabuss, eftersom broder Stefan var tvungen att göra lite inköp nere i Mölndal, och jag hängde med.

Han berättade för mig att han levde ett vanligt liv innan han fick vad han kallade en gudomlig upplevelse en natt. Vi pratade om avhållsamhet, hur det var möjligt att leva utan intimitet, utan att uppleva fysisk närhet med någon man älskar.

"Du kanske tror att jag valde det här livet för att jag inte kunde få tjejer eller så? Att det var en enkel utväg för en misslyckad Casanova?" Han skrattade lite när han sa det. Jag med.

"Så var det inte ialla fall. Tvärtom. Jag levde ett gott liv med ett bra och välbetalt jobb, och tjejer var inget jag led nöd på, om man säger så. Men jag kände också att det var något som saknades, att det bara var tomt efteråt. Efter att jag hittade till kyrkan föll allt på plats."

"Men hur gör man för att stänga av lusten och längtan? Saknar du aldrig känslan och spänningen tillsammans med en annan person?"

Jag såg att han funderade på min fråga. Självklart måste man göra det, tänkte jag.

"Vet du, det jag kan sakna ibland är att ha en egen familj. Faktiskt. Men annars är det liv jag lever så mycket mer givande och kärleksfullt att jag aldrig skulle byta ut det."

Jag troddde på honom. Jag tror fortfarande på honom. Mer än en gång har jag tänkt tanken på att själv bli en broder. Fast jag får inte, eftersom jag har barn. När min dotter fyller arton kan jag ansöka, och i så fall bli provbroder i två och ett halvt år. Det är trots allt några år dit, får väl se hur det känns då.

Han svarade på min fråga om det var rätt att avhålla sig sex tills man gift sig, med att han ansåg det mer som ett skydd än förbud. Att vi skadar varandra i våra tillfälliga relationer. På ett sätt kan jag hålla med. Jag har både svikit och blivit sviken i relationer, skadat och blivit skadad. I vissa fall tror jag ärren aldrig riktigt läker.

Och allt vi egentligen söker, är ju den sanna kärleken, inte sant? Frågan är om vi kommer närmare, eller längre ifrån, ju fler grodor vi kysser?

36 kommentarer
anonym
31 januari 2010, kl 18:20
Så bra!
Johnny Martinsson
31 januari 2010, kl 23:06
Vilket? :-)
Nina*S
31 januari 2010, kl 18:24
Det kanske beror på hur fula grodorna är?
Johnny Martinsson
31 januari 2010, kl 23:16
Haha, ja det kanske ligger något i det:-)
anonym
31 januari 2010, kl 18:27
"tiden läker alla sår, även om man inte alltid tror det"
älskar din blogg förresten :-)
Johnny Martinsson
31 januari 2010, kl 23:15
Tack, det gör mig glad:-)
Aylala
31 januari 2010, kl 18:32
Det är en bra fråga. Och jag tror inte svaret är riktigt så enkelt som man vill tro när man precis läst din text. :-D
Johnny Martinsson
31 januari 2010, kl 23:15
Jasså, inte? Hur tänker du då?:-)
Johanna
min blogg http://pademigen.wordpress.com
31 januari 2010, kl 20:04
Håller inte med. Livet gör ont, stundtals. Fruktansvärt ont. Tillfälliga relationer, människor man gör illa och ens egen självbild som störs. Men det är ju det som är livet. Om jag aldrig får uppleva smärta, hur vet jag då hur riktig, underbar njutning känns?
Johnny Martinsson
31 januari 2010, kl 23:14
Det finns alltid olika sätt att se på saker och ting. Jag förstår hur du menar.
kyrksyster
31 januari 2010, kl 20:30
Klosterlivet är ingen flykt. Svårigheterna finns där också, konflikterna och smärtan. Man avstår något för att få utrymme för något man hellre vill ha.
Johnny Martinsson
31 januari 2010, kl 23:13
Ja, det hoppas jag framgick att jag förstod. Jag gillar tanken. Hoppas du förstod mig rätt.
Ninapinas
31 januari 2010, kl 23:21
Jag både förstår och inte. Lugnet, tryggheten i klostret lockar. Skydda sig själv ifrån att bli sårad igen.

Men egentligen så är väl inte kloster den bästa lösningen, om man inte har en enorm gudstro då, som spänner över allt det där "andra".

Btw, jag tillbringade en natt i ett franciskanerkloster på Mallorca. Högst uppe på ett berg låg det.
Det var en av de bästa och fridfullaste nätter jag haft.
Johnny Martinsson
1 februari 2010, kl 16:19
Ja men där ser du ju. Fridfullheten, lugnet...Men visst, det är en komplex fråga.
anonym
1 februari 2010, kl 12:08
så bra!

Jo, dels poängen i din text, också konfliken mellan smärta, livet, kärleken och orken att gå vidare...
Texten säger mycket!
Johnny Martinsson
1 februari 2010, kl 16:19
Okej, tack så mycket!
anonym
1 februari 2010, kl 15:31
Tror det är bättre att inte söka.Allt hamnar där det ska.Varför kyssa grodor man inte känner för.
Tiden läker sår och ger krafter till andra utmaningar,en sak i taget,beta av..
Johnny Martinsson
1 februari 2010, kl 16:20
Ja men ibland blir vi otåliga och ivriga i vår längtan. Stundom är också grodorna förklädda till något annat än de egentligen är...
Anders
min blogg http://kindofblue.blogg.se
1 februari 2010, kl 19:18
Bra skrivet, J! Hur många grodor vi kysser är förmodligen inte avgörande för om vi hittar den "sanna kärleken". Snarare att vi fortsätter kyssa dem. Att vi vågar leva, liksom.

Anders
Fd. groda, numera prins:)
Johnny Martinsson
1 februari 2010, kl 20:49
Tack Anders! Och det har säkert rätt i. Fast jag tror aldrig du varit någon groda kompis:-)
kyrksyster
1 februari 2010, kl 20:53
Jag tror jag förstått dig rätt. Min kommentar var tänkt som ett stöd för det du skriver!
Johnny Martinsson
1 februari 2010, kl 21:11
Bra, då är vi på samma våglängd. Ville bara kolla:-)
erviluca
2 februari 2010, kl 16:06
Jag tror att vi ska kyssa "lagom" med grodor...Om man bara kysser EN och stannar vid den, så blir det kanske så att man går och undrar hur det är med alla andra grodor.....Och kysser man groda efter groda efter groda, så tror jag man blir både lite uppgiven och trött och börjar bygga murar för att skydda sig....Så lagom med grodor är nog bäst.
Själv förstår jag inte KK och såna som har sex för att dom är kåta, bara, utan för mej är sex något man delar med någon man är kär i/älskar...att man både delar hjärna och hjärta och könsorgan s a s (det lät ju dumt), men det är jag det!
För frågan är om man blir lite blase om man "knullar runt"...om DET nu kallas att "kyssa grodor"....
*funderar vidare*....
Johnny Martinsson
2 februari 2010, kl 20:23
Många bra och intressanta funderingar. Vad som är rätt? Vem vet...
erviluca
2 februari 2010, kl 16:08
Förresten förstår jag inte alls det där med klosterliv osv, för JAG tror att Gud älskar alla oavsett var dom bor och oavsett hur mycket dom ber osv. Klosterliv är verkligen UDDA och varför skulle Gud vilja att man avstod från sex? Och varför skulle han/hon vilja att män är för sig och kvinnor för sig? Näe, DET förstår jag inte!
Johnny Martinsson
2 februari 2010, kl 20:27
Nej man får nog uppleva det, och verkligen känna det inuti.
TU/WT
2 februari 2010, kl 18:50
Jag tror på att reflektera och göra andra val. Att bara välja samma sorts partner och aldrig lära av sina misstag leder ju ingenstans. Och så tror jag på viljan till att kompromissa, jobba med sig själv och förändras SAMTIDIGT som man håller fast vid sin identitet. Det är inte enkelt!

Kan man ha tålamod, tänka rationellt fast attraktionen gör att det tinglar i hela kroppen och utvärdera hur denna partner skulle fungera om 1 år, 5 år eller 20, och välja bort om man är ärlig mot sig själv och inser att det kanske inte skulle bli så bra - då tror jag man snart är på rätt väg.
Johnny Martinsson
2 februari 2010, kl 20:25
Ja det låter som bra tankar. Men att vara rationell är svårt...
Cecilia
min blogg http://famwinge.blogspot.com
3 februari 2010, kl 18:50
Hej Johnny, vilket tänkvärt inlägg. Men jag själv skulle aldrig kunna ge upp det liv jag har och lever. Jag tror definitivt man kan få ett inre lugn utan att för den sakens skull släppa allt för att bli munk. Det gäller bara att väja sina fajter, att kunna lägga saker bakom sig, att inte grubbla, att kunna förlåta trots att det gör ont och att älska trots att det är svårt. Det innebär säkert mycket mer, men för mig är det där mina största hinder för en inre frid. Jag har svårt att blicka bort och filtrera när jag ser ogärningar, hur små de än må vara. Det är också väldigt svårt för mig att förlåta ogärningar mot mig och mina nära och jag kan nog uppfattas som väldigt trångsynt i dessa lägen. Jag är väldigt osjälvisk i min kärlek till mina nära och kära och har svårt att tänka mig ett liv utan kärlek...
Johnny
4 februari 2010, kl 12:17
Cicci: Jag förstår vad du menar i dina tankar. Men det sista tror jag är samma, fast då blir kärleken till Gud det som är störst istället. Eller?
4 februari 2010, kl 14:55
Självklart blir då din kärlek till Gud störst! Men jag menar så här, att jag kan inte tänka mig att leva utan kärlek från eller till någon annan människa. Sen är jag inte troende, iallafall inte i det religiösa aspektet GUD. Det förstod du säkert också, å du kloka man.
Johnny Martinsson
4 februari 2010, kl 20:53
Jodå, å kloka kvinna:-)
msfantasia
5 februari 2010, kl 22:31
Själv kan jag mycket väl förstå längtan och tillfredsställelsen i att leva ett munkliv. Att faktiskt "tvingas" till stillhet, höra sina egna tankar, eftertänksamhet. Speciellt i dagens samhälle där man gör allt man kan för att stressa så mycket att man aldrig ska hinna känna efter, eller tänka efter. Man bara kör på och hoppas att ens bagage aldrig hinner ikapp.

Och jag tror att man kysser så många grodor som man vill kyssa, den dagen man träffar prinsen/prinsessan så vet man det.. Då spelar det ingen roll hur sårad, rädd eller hur många murar man bygg upp. Den rätte kommer att ta sig förbi allt det där.
Och fram tills den personen hittat mig så kommer jag fortsätta ha kul med att kyssa grodor.

De sa aldrig att livet skulle bli lätt, bara att det skulle bli värt det.
Johnny Martinsson
5 februari 2010, kl 23:18
Du är så bra Åsa! Den personen kan vara nöjd.
Ms Singel
7 februari 2010, kl 13:41
Vilket spännande samtal du verkar ha haft med den där mannen.. Jag kan förstå hans sätt att se på det, och jag tycker att det finns mycket klokt i hans åsikter. Visst är det bra med friheten att prova och välja, men nog gäller det att vara aktsam med sitt hjärta och sin kropp, för jag kan iallafall inte separera det ena från det andra..Ju mera jag har levt (och förhoppningsvis lärt mig) ju mera aktsam om mig själv (och andra) blir jag.. Nunna det kanske skulle vara ngt det..men jag är nog lite för svag i njutnings-anden för det..och då syftar jag på att jag älskar att äta choklad, dricka bubbel, samtala med intressanta människor nätterna igenom och köpa onödigt många par snygga skor..och det funkar ju inte som nunna, efter vad jag förstått.. men att leva i celibat, innan jag träffar ngn som tilltalar mig på alla plan känns inte så ansträngade, utan mera självklart.. Det kostar på själen för mycket med tillfällig njutning med kroppen som redskap.. Jag äter mera choklad istället..innan Mr Right dyker upp..
Johnny Martinsson
7 februari 2010, kl 21:53
Ja det var det verkligen. Och jag gör som du: äter choklad:-)
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan


"Det var inte så det skulle bli. Livet alltså. Jag skulle bli proffs i Italien, gifta mig med mitt livs kärlek och bilda en harmonisk familj. Istället blev jag ensamstående pappa med socionomutbildning. Jag jobbar som coach på ett gymnasium, är tränare för ett tjejlag och skriver på den stora romanen. Bra ändå alltså. Bara annorlunda."
Vill du nå mig? tilljohnny@hotmail.com
Bloggportalen
Bloggtoppen
BlogToplist
Blogglista.se
bloglovin

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close