Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Ferrari i topp, Red Bull med problem och Mercedes med en nyhet?

I går snackade Ferraris Pat Fry om att han inte var nöjd med bilen och att det fanns massor att göra på den.
Därför är det lite överraskande att det är just Fernando Alonso som ligger i topp när det närmar sig lunch den sista testdagen. På mjuka däck körde han ett varv på 1.18,877. Det är bara fyra tiondelar långsammare än vad Romain Grosjean var i sin Lotus under onsdagen.
För Sebastian Vettel däremot var det allt annat än kul, han tillbringade i stort sett hela förmiddagen i garaget. Hans RB8 hade problem med elektroniken, enligt Red Bull så hade den helt enkelt fått spel...
Vettel var besviken, han hade hoppats att barnsjukdomarnas tid skulle vara förbi när han om in den tredje och fjärde testdagen - men tji fick han.
Force India var tillbaka på banan, Nico Hülkenberg var riktigt frustrerad när han inte fick köra i går eftersom tredjeföraren Bianchi skadade bilen när han kraschade vilket avslutade gårdagen väldigt tidigt. Nu har teamet fått nya reservdelar från Storbritannien och Hülkenberg sitter bakom ratten.
 Strax före lunch ser listan över körda varv ut så här:
Senna (46) - Trulli (39) - Hülkenberg (32) - Hamilton (27) - Kobayashi (25) - Vergne (24) - Alonso (22) - Vettel (2)
Och de snabbaste tiderna så här:
1. Alonso      Ferrari      1:18.877m
2. Vergne     Toro Rosso     1:19.667m
3. Hamilton     McLaren     1:19.673m
4. Grosjean     Lotus     1:19.729m
5. Kobayashi     Sauber     1:19.834m
6. Hülkenberg     Force India     1:20.056m
7. Trulli     Caterham     1:22.214m
8. Senna     Williams     1:22.394m
•••
Mercedes har lämnat testet, men det sägs att de testade en front med F-ducts under eftermiddagen i går och att det var aerodyamiken förbättrades rejält och den hjälpte Nico Rosberg till hans fina tider. Ser man på bilder från testet då hade de en stängd nos under förmiddagen och ett hål i den under eftermiddagen. Tanken är att luften går in i hålet och sedan leds den genom fronten och ut under bilen. Enligt McLarens Martin Whitmarsh kan det ge mellan fem och sju km/tim och självklart ger det ett bättre downforce.
F-ducts till bakvingen förbjöds 2010, men det finns inget förbud när det gäller framvingen.
•••
HRTs nya bil underkändes i krocktestet och ingen bil får vara med i de officiella testerna om den inte har klarat FIAs krocktest.
•••
Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz är i Jerez och han poängterar två saker:
Red Bull vill försvara båda titlarna 2012.
Mark Webber och Sebastian Vettel behandlas lika och båda har samma chans att vinna titeln.

44 kommentarer
MIkaelwdc
10 februari 2012, kl 12:43
Skadeglad över att RBR har tillförlitlighetsproblem, ger lite hopp!
Båda förarna behandlas lika efter att förartiteln är bärgat missade han att säga, man behöver inte säga hela sanningen;) Mercedes kan nog få till bitar men är ganska övertygad om att de inte lyckas att få den bästa helhetslösningen! De flesta stall har den typen av lösningar i siktet!
Micke. A.
10 februari 2012, kl 13:15
@ MIkaelwdc:

Det är mycket möjligt att de andra kommer med liknande lösningar, men det kanske kan ge Mercedes några pallplaceringar i början på säsongen iaf. Så får vi se hur det blir sen. Unnar verkligen Schumacher en pallplats igen innan han lämnar över mercan till nån annan.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 13:21
Det mesta av Ferraris 1.18.887 kommer ur Alonso, inte ur bilen, den ser lite lugnare ut idag, dock inte mycket, lång väg att vandra för Ferrari för att göra den till en vinnare,.plus att Grosjean gjorde sin tid med medium, skillnaden mellam mjuk och medium är ca 0.4 sekunder per varv.

Som Mikael nämner har ovan, har de flesta stall F-duct grejer på gång,.eller redan på plats som hos RBR, och många stall mörkar genom att använda fjolårets framvinge, bla Gaterham. Lite kul hur FIA ser på nya uppfinningar hos olika stall, de gav kalla handen för Lotus reactive ride fast RBR använder sig av liknande lösning, godkände Ferraris placering av avgasutblås så länge det inte leder avgaser genom bromskylningens styrplattor och in i diffusern,.vilket det faktiskt gör, och hade inga invändningar ang RBR:s F-duct,.racing på lika villkor,.ja,ja, inget nytt, sånna är FIA:s tomtesamling, alltid till salu för högstbjudande,.och Red Bulls hövding Shitting Bull pratar skit som vanligt,.att han bara orkar.
Antonio R
10 februari 2012, kl 15:34
Jag måste säga det Brandon, att du har sjukt bra koll på allt som händer. Jag bara hoppas att allt stämmer oxå. Att du inte svamlar menar jag.

Alonso ska nog få fart på den där toksnygga Ferrarin. Jag tycker faktiskt att årets bilar är hur snygga som helst! Lotus Renault är ju snyggast alltså. Hoppas verkligen att dem är med i toppen. Renault har ju för alltid en plats i mitt hjärta.

Och Dani Sordo visar framfötterna i svenska rallyt! Sug på den karamellen. ;)
electron
10 februari 2012, kl 16:06
MIkaelwdc: Jag vet att det är fult att erkänna men jag känner också lite skadeglädje ;-)

Micke. A: Hoppas också att dom får ordning på mercan så att fler stall ska kunna utmana läskbilen..

Brandon: Du har så rätt i din kritik mot FIA! Det börjar likna ett skämt och det största skämtet är i mina ögon avslaget för Lotus reactive ride.. förhoppningsvis kan Kimi knipa ett par pallplatser ändå ;-)

Antonio R: Håller med dig om att lotusen är sjukt snygg! För mig handlar det om att Lotus för alltid har en plats i mitt hjärta. Som liten grabb såg jag Ronnie Pettersson köra JPS Lotus 79:an på anderstorp och även om jag har sett ett gäng lopp live sen dess så kommer ingenting kunna mäta sig mot den upplevelsen! (förövrigt det legendariska Brabham damsugar-loppet ;-)

Shit nu är det nära alltså.. Äntligen!
OLA
min blogg f1
10 februari 2012, kl 16:16
Hej alla och ett särskilt tack till Anna ( som håller en helt svält född nation vad gäller motorsport) uppdaterade med det senaste samt till Brandon som har bra koll och även kommer med lite analyser,kul.
Vad det gäller ferrari så känns det lite Macleren 2003 alltså mp4-18 chassiet som inte gick igenom fias krockprov å man fick ta ut mp4-17d chassiet och tävla med istället under början av 2003 för att komma med mp4-19a+19b som levde till slutet av 2004 om jag minns rätt så snabb lösningar brukar sällan va så bra.
Tror att Brandon ligger farligt nära sanningen när han säger att det är Allonso och inte bilen som gör bilen och inte tvärtom.
Bara älskar att de svarta är till baka och med en av mina favo finnar vid ratten.
Rosvola
10 februari 2012, kl 17:27
Jag är för att stallen kommer med innovationer och ligger så nära gränsen till det tillåtna som de kan utan att gå över den. Men det borde vara spöstraff på alla dessa fria tolkningar av reglerna där man återintroducerar saker som redan har förbjudits vid det här laget.

Det är slöseri med tid och pengar och det blir en obalans i reglementet då man tjänar mer på att tolka reglerna på ett smart sätt än att snällt hålla sig inom ramarna... tills regeln tydliggörs.

Kunde FIA bara tydliggöra reglerna för hur man får konstruera delar på bilen lite mer generellt skulle de slippa förbjuda varje litet specialfall av varje innovation på initiativ av att ett konkurrerande stall klagar.
Rosvola
10 februari 2012, kl 17:32
Okej, det är väl såhär: de vill inte ta bort friheten för stallen och ha som praxis att bara vissa bestämda delar får förbättras på vissa sätt medan andra är väldigt tydligt definierade och princip designade av FIA själva.

Men i praktiken ser jag bara två vägar att gå:
1) Stallen förlorar sin frihet att utveckla "allt" och får förlita sig på att finjustera aerodynamik, vissa saker med motorn, växellådan o.s.v.
2) Man släpper på alla regler och låter idéerna flöda fritt och bara begränsar saker som har med säkerhet och liknande att göra. Plötsligt skulle vi ha ett spektrum av bilar på gridden som inte alls såg ut att tillhöra i samma serie.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:01
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
anonym
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
min blogg
10 februari 2012, kl 18:02
Antonio R,.jag har bekanta som skriver om motorsport, snubbar med bra insyn i sporten och med kontakter inom stallen. Vill man tex veta vad McLaren pysslar med, ska man fråga hos RBR folket och vice versa, de bevakar och spionerar varandra ständigt, och drar sig inte för att tipsa journalister om tveksamma nymodigheter, ett smart sätt att få FIA att agera utan att bli utpekad som källa. F1 stallen bevakar sina hemligheter som en nunna sin mödom, men sätter gärna dit andra om tillfället yppar sig, det står 100 tals miljoner på spel i form av ersättningar från Bernie & Co efter hur man placerar sig i serien, F1 är smutsigt business. Jag får också ta del av små, intressanta videoklipp, lite smygfilmade live närbilder, där en del av de tekniska lösningar blir synliga, rätt så intressanta att kika på.

Det kommer att bråkas mycket om Ferraris, McLarens och RBR:s avgasutblås, dock inte om Lotus dito,.det är helt ok, dem hittar extra downforce på annat sätt, på vilket vill de inte säga, det är andras jobb att ta reda på det, och skvallra hos FIA via journalister.

Det är inte alltid enbart fördelaktigt att ha en så snabb förare som Alonso, han får bilen att se bättre ut än den är, och kan på sätt leda ingengörerna på villovägar, omedvetet förstås,men likväl
på fel riktning. Fernando är en jävlig snabb chaufför, men kanske inte fullt så duktig "bilutvecklare" som det påstås, det kan hända ibland, att snabba piloter rent av förhindrar bilutvecklingen istället att föra den framåt,lämnar helt enkelt för positivt feedback.

Allt var mycket enklare tidigare ,när man kunde anlita duktiga testpiloter som körde tusentals kilometer, enbart i syfte att sortera ut bilen och samla telemetridata åt designers. Nu måste man skaffa sig kunskap med simulatorkörning och i vindtunneln,.men det som funkar i simulator och i vindtunnel behöver inte nödvändigtvis fungera ute på banan, specielt om man inte har kalibrerat sina instrument ,och tolkar fel data från vindtunneln,.fråga Ferrari, dem vet.
Brandon Lee
10 februari 2012, kl 18:08
Ha,ha,.förlåt Anna, datorjäveln hakade upp sig och skickade samma kommentar 999 gånger,.radera men lämna gärna en om du vill;-)
Motoristen
min blogg brandon.nu
13 februari 2012, kl 20:08
Lyckat "anonym"
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna är bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close