Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Om cancerdöden i alla våra näsor

Kom, igen, seså. Förbud, åh jag får styva bröstvårtor bara av att skriva ordet. Förbuuuuud. Mmm.

Förbjud de där jävla cigaretterna på uteserveringarna. Nu.

Vad är skillnaden på inne och ute? Om jag sitter vid ett bord och snubben bakom mig röker ihjäl sig så spelar det ingen roll att vi har himlen som tak. 

Tror man som rökare, på allvar, att man inte förstör för andra bara för att man sitter inhägnad inom en begränsad yta utomhus?

Förbud eller inte, man måste tänka själv. Det är egoistiskt att sprida sin cancer över andra människors måltider. 

 

101 kommentarer
Linda
1 juni 2009, kl 11:05
När rökförbudet infördes för exakt fyra år sen så var det inte i första hand för att kroggäster skulle slippa få rök på sig, utan det var för personalens skull, för att de skulle få rätt till en rökfri arbetsmiljö precis som alla andra i Sverige. Sen har många restauranggäster också uppskattat förbudet. Det är en otrolig skilland på att jobba inomhus i en rökig lokal och att jobba utomhus där några sitter och röker. Rökförbudet inne var en succe, men nån måtta får det väl ändå vara på förbuds-Sverige!
Fabbe
1 juni 2009, kl 12:41
Det borde på fullaste allvar totalt rökförbud på allmän plats oavsett inne eller ute, det är för bövelen sunt för nuft och logisk.
Ronja
1 juni 2009, kl 14:55
Halleluljah!! Förbudet borde inte bara gälla uteserveringar, utan allmän plats överhuvudtaget. Förstår inte folk som röker vid busshållplatser etc. att det finns andra runt omkring som inte vill få sina lungor nedgiftade??
Poshcat
1 juni 2009, kl 15:20
Ja, nu får det vara nog! Nog med förbud! Nog med idioti. Man behöver sjölvklart inte röka inne i en busskur. Det har jag aldrig heller gjort om jag inte varit ensam i densamma. Man behöver inte heller blåsa rök i ansiktet på små bebisar. Men att förfölja och i det närmsta trakassera folk och fä på det här sättet, det är löjligt. Jag älskar inte allas barn exempelvis men jag kan mycket väl tolerera dem fastän de stör mig jättemycket när jag sitter och käkar min middag på en restaurang och ungar springer omkring. Eller om någon som ammar börjar amma framför näsan på mig och jag tappar aptiten totalt.
Rebecca
1 juni 2009, kl 16:20
Jag tycker man ska förbjuda människor som pratar för högt i sina telefoner. Som cyklar på trottoarer eller inte stannar för fotgängare. Jag tycker också man ska förbjuda bilister som inte kan högerregeln. Människor som har barn med sig på restauranger och vars barn antingen skriker och förstör hela middagen för oss andra eller som springer omkring i lokalen. Jag tycker man ska förbjuda barnvagnar i för trånga affärer, som då tar upp hela gången och vi andra kommer varken fram eller tillbaka. Och förbjuda tvillingvagnar på bussar. Människor med ryggsäckar borde också förbjudas på bussar förresten. Och folk som BMI över 35 borde betala högre skatt.
daniel
1 juni 2009, kl 16:27
Jag tycker det är helrätt, förbjud det på alla almänna platser så slipper jag behöva andas in skiten
Jomenjavisst
1 juni 2009, kl 16:40
Återigen så ska Sverige förbjuda något. Men det var ju inget nytt. Men, när vi ändå håller på så kan vi väl förbjuda barn på restauranger efter klockan 18.00. Är psykiskt jätte jobbigt attt behöva lyssna på deras skrik när jag bara vill äta en lugn middag, mår jättedåligt utav det. Sen kan vi ju tvinga ammande föräldrar att göra det på toaletten eller upprätta amningsbås, jag ska väl inte behöva få ett bröst uppkört i ansiktet på offentlig plats? Och svettiga människor på bussar, tåg och tunnelbana osv kan vi också förbjuda. Är ju skitäckligt att andas in deras odör. Och jo jag vet, inget utav detta är väl jättelikt rökning. Men det är ändå en liknelse som kan göras när man diskuterar förbud utav detta slag, för det jag undrar är: var går gränsen? Hur långt kan vi gå med våra förbud?
Poshcat
1 juni 2009, kl 16:48
Rebecca!!! Du är min nya idol! ;D
rofl
1 juni 2009, kl 18:34
Håller helt med Jenny och Rebecca, om dom ska förbjuda sånt kan dom lika gärna förbjuda allt, vill ni att Sverige ska bli ännu mer storebror än vad det redan är?
rofl
1 juni 2009, kl 18:39
vad är det här för blogg som tar bort ett absolut förnämligt inlägg, nu blev jag ledsen i ögat :'<
Hanna
1 juni 2009, kl 18:50
Jag håller verkligen med i det du säger. Det är skitjobbigt att bara gå igenom röken fast det är utomhus. Varför inte göra som på den gamla goda tiden då det fanns rökrutor.
Gidde2
1 juni 2009, kl 19:11
Finns det inget bättre att göra än att förfölja rökare. Jag tycker det är skamligt att det får förkomma att rökare förföljs och rent ut sagt trakasseras.
Mr. Cancer?
1 juni 2009, kl 19:29
Förbjud då istället alkohol som orsakar samhället så mycket värre skador..
Vet du vad risken är för att du ska få cancer genom passiv rökning?
1 på 500 000

Ni håller på och gnäller om så fruktansvärt löjliga saker och hela tiden cancer som orsak.

Odds för att dödas någon gång under nästa år i någon form av transport olycka: 77-1
Odds för att dödas i något slag av icke-transport olycka: 69-1
Odds för mördas: 18000 till 1
Odds att komma undan med mord: 2-1
Odds för att bli offer för allvarliga brott i ditt liv: 20-1
Odds att få hemorrojder: 25-1
Odds för att vara på plan med en berusad pilot: 117-1
Odds med din identitet stulen: 200-1
Risk för att dö i någon form av skada under nästa år: 1 i 1820
Risk för att dö av avsiktliga självtillfogade skador: 1 i 9380
Risk för att dö av en attack: 1 på 16.421
Risk för att dö i en bilolycka: 1 på 18.585
Risk för att dö i någon typ av fall: 1 på 20666
Risk för att dö av oavsiktlig drunkning: 1 på 79065
Risk för att dö på grund av exponering för rök, eld och lågor: 1 på 81524
Risk att dö i en explosion: 1 på 107787
Chans att jorden kommer att uppleva en katastrofal kollision med en asteroid under de närmaste 100 åren: 1 i 5000
Risk att dö i en sådan kollision: 1 på 20.000
Risk för att dö på grund av exponering för naturens krafter (värme, kyla, blixtnedslag, jordbävningar, översvämningar): 1 på 225107
Risk att dö i ett flygplan olycka: 1 på 354319
Risk för att dö av kvävning på mat: 1 på 370035
Risk för att ha en stroke: 1 av 6
Risk för att dö i hjärtsjukdom: 1 av 3
Chans att få artrit: 1 av 7
Risk för lider av astma eller allergi sjukdomar: 1 av 6
Chans att få influensa i år: 1 av 10
Risk för amerikansk man utveckla cancer i hela sitt liv: 1 av 2
Risk för en amerikansk kvinna att utveckla cancer under sin livstid: 1 av 3
Chans att få prostatacancer: 1 av 6
Chans att få bröstcancer: 1 av 9
Chans att få kolon / ändtarmscancer: 1 av 26
Chans att slå i bukspottkörteln eller levern cancer: 1 in 9
Chans att slå thyreoidea eller testikelcancer: 9 av 10

Förbjud alla dessa saker istället om du vill leva så himla länge: Bilar, Flygplan, mat och cancer..

Och jag är ledsen för att säga det och krossa din värld men chansen för att dö är 1 på 1..
Mr. Cancer?
1 juni 2009, kl 19:33
Ni människor med bloggar är roliga.. Ni skriver all möjlig skit och klarar sen inte av kritiken..
Jag publicerar mitt inlägg igen och ser om det får ligga kvar..

Förbjud då istället alkohol som orsakar samhället så mycket värre skador..
Vet du vad risken är för att du ska få cancer genom passiv rökning?
1 på 500 000

Ni håller på och gnäller om så fruktansvärt löjliga saker och hela tiden cancer som orsak.

Odds för att dödas någon gång under nästa år i någon form av transport olycka: 77-1
Odds för att dödas i något slag av icke-transport olycka: 69-1
Odds för mördas: 18000 till 1
Odds att komma undan med mord: 2-1
Odds för att bli offer för allvarliga brott i ditt liv: 20-1
Odds att få hemorrojder: 25-1
Odds för att vara på plan med en berusad pilot: 117-1
Odds med din identitet stulen: 200-1
Risk för att dö i någon form av skada under nästa år: 1 i 1820
Risk för att dö av avsiktliga självtillfogade skador: 1 i 9380
Risk för att dö av en attack: 1 på 16.421
Risk för att dö i en bilolycka: 1 på 18.585
Risk för att dö i någon typ av fall: 1 på 20666
Risk för att dö av oavsiktlig drunkning: 1 på 79065
Risk för att dö på grund av exponering för rök, eld och lågor: 1 på 81524
Risk att dö i en explosion: 1 på 107787
Chans att jorden kommer att uppleva en katastrofal kollision med en asteroid under de närmaste 100 åren: 1 i 5000
Risk att dö i en sådan kollision: 1 på 20.000
Risk för att dö på grund av exponering för naturens krafter (värme, kyla, blixtnedslag, jordbävningar, översvämningar): 1 på 225107
Risk att dö i ett flygplan olycka: 1 på 354319
Risk för att dö av kvävning på mat: 1 på 370035
Risk för att ha en stroke: 1 av 6
Risk för att dö i hjärtsjukdom: 1 av 3
Chans att få artrit: 1 av 7
Risk för lider av astma eller allergi sjukdomar: 1 av 6
Chans att få influensa i år: 1 av 10
Risk för amerikansk man utveckla cancer i hela sitt liv: 1 av 2
Risk för en amerikansk kvinna att utveckla cancer under sin livstid: 1 av 3
Chans att få prostatacancer: 1 av 6
Chans att få bröstcancer: 1 av 9
Chans att få kolon / ändtarmscancer: 1 av 26
Chans att slå i bukspottkörteln eller levern cancer: 1 in 9
Chans att slå thyreoidea eller testikelcancer: 9 av 10

Förbjud alla dessa saker istället om du vill leva så himla länge: Bilar, Flygplan, mat och cancer..

Och jag är ledsen för att säga det och krossa din värld men chansen för att dö är 1 på 1..
AkeRAsk
1 juni 2009, kl 19:43
Är det inte så att dom flesta och allra ivrigaste antirökfanatikerna är personer som nyligen slutat röka själva, och upplever röklukten så j---a god, att man inte litar på sig själv, utan är rädd för återfall?
Nej då, jag röker inte själv. Men dom mest intressanta människorna är ofta rökare, och därför brukar "rökrutorna" vara välbesökta även av ickerökare.
AkeRAsk
1 juni 2009, kl 19:46
Håller med rofl,
Alla åsikter måste beaktas.
1 juni 2009, kl 19:51
Många av de sista kommentarerna är lite larviga. Man kan ju inte jämföra ett förbud för något som faktiskt är skadligt för andra med sånnt som bara är jobbigt ett litet tag.
Älskar din blogg förresten, du är härlig!
Mia
1 juni 2009, kl 20:04
Men snälla, någon måtta får det väl ändå vara.... I värsta fall ha ett område på uteserveringen där man kan röka. Håller helt med några av föregående skrivare, Varför inte bara förbjuda allt istället?!!!
http://eko-eko.blogspot.com
1 juni 2009, kl 20:06
Förbjud fotboll och förbjud sprit ..det luktar så djävla illa av ångorna..det är också skadligt för barn..snacka inte om cancer...förbjud solning..
Ni är väl korkade egotrippade människor som vill förbjuda allt ..ska ni ha fram nån ren ras igen..den perfekta människan..
elsaviola
min blogg http://elsaviola.blogg.se/
1 juni 2009, kl 20:07
Amen visst förbjud rökare att röka ute också...

Vi kan väl stena de rökare som ens dryftar till att visa sig ute.
gaistjejen
1 juni 2009, kl 20:19
Ja hur kul är det med en barnfamilj efter 18 på krogen?? Skrikande barn och ingen lugn och ro. Förbjud alkoholen också, för nyktra alkoholister kan ju blir frestade att börja dricka igen. Ja herregud detta Sverige och alla s.k. "präktiga" personer!! Jag röker inte, men faktum är att sitta ute med ett gäng rökare strö mig inte alls, de flesta är oerhört hänsynsfulla och blåser röken så den inte hamnar på andra. Jo förresten förbjud parfym, det finns massor med allergiker..är det bättre att dom aldrig kan gå ut på krogen???
helträtt
1 juni 2009, kl 20:27
Helt rätt! Förbjud alla mobiltelefoner också, deras jädra strålning!
Micke
1 juni 2009, kl 20:28
Jaaaaaaaa!!! Det finns INGEN anledning att röka år 2009!
Beekay
1 juni 2009, kl 20:36
Förbjud avgasspyende bilar och bussar i städerna...ersätt dom med eldrivna fordon.
Förbjud all form av parfym och rakvatten i offentliga miljöer.
Förbjud ölförtäring på fotbollsmatcher..så kanske barnfamiljer vågar gå på fotboll.
Stäng alla krogar senast kl. 01.00..varför ska folk drälla ute på nätterna?
M.m m.m m.m...
Azalean
1 juni 2009, kl 20:38
Rökare tycker si icke rökare tycker så.. Respekt! Bara för att en tycker det är gott med ett bloss efter sin mat kanske den som sitter brevid inte tycker det är lika gott med någonannans rök då denne är mitt i sin måltid.
Som jag sagt innan är ajg emot att förbjuda allt, tycker folk borde använda det som de sätter mössan på lite mera istället. Visa R E S P E K T!! :-)
Alias
1 juni 2009, kl 20:42
Garanterat blir era stackars ömtåliga lungor bra mycket mer nedskitade av trafikångor och annat fanskap än passiv rökning, om ni bor i en stad. Men inte ylar ni efter förbud mot bilkörning. Kan det vara för att de flesta av er kör bil själva? Hmm.

Ni gnäller över en närmast obefintlig cancerrisk, och sen går ni o lägger er och steker i solen i 6 timmar. Hudcancer må inte vara lika farligt, men det är fan så mycket vanligare. Med 99.99% sannolikhet är det värsta ni får erfara av passiv rökning att det luktar lite illa. Klarar ni inte av ens det tycker jag riktigt synd om er.
Alias
1 juni 2009, kl 20:50
Garanterat blir era stackars ömtåliga lungor bra mycket mer ned"skräpade" av trafikångor och annat f-nskap än passiv rökning, om ni bor i en stad. Men inte ylar ni efter förbud mot bilkörning. Kan det vara för att de flesta av er kör bil själva?

Ni gnäller över en närmast obefintlig cancerrisk, och sen går ni o lägger er och steker i solen i 6 timmar. Hudcancer må inte vara lika farligt, men det är bra mycket vanligare. Med 99.99% sannolikhet är det värsta ni får erfara av passiv rökning att det luktar lite illa.

Så, jag städade upp det lite. Kan det få ligga kvar den här gången?
Emil
1 juni 2009, kl 21:00
Jag vill förbjuda rökare, feta, fula, stinkande, alkisar, barn och handikappade från att vistas på allmän plats. Allt som irriterar och förnärmar. Inga ska få fisa och äta mat som luktar starkt. Ni beter er ju som att man får cancer av att se på en cigarett.
Anna
1 juni 2009, kl 21:06
Men hallå!
Något dom flesta inte verkar tänka på är oss med astma mot cigaretter.
Jag kan inte sitta på uteplatser där det röks för det.
Det behövs bara pyttelite röklukt och jag får astma.
Skitjobbigt.
Jessica
1 juni 2009, kl 21:12
Men stanna inomhus om ni nu stör er så förbaskat mycket på röken då, det är ingen som tvingar er att sitta på uteserveringar och om ni nu vill göra det (vilket jag kan förstå) så får ni väl helt enkelt ta och acceptera den rök ni andas in. Men ni kan ju absolut in jämföra inomhus rökning med att röka utomhus. Det är en fruktansvärd skillnad och det borde varje människa med lite vett i huvudet förstå. Det finns väl så mycket annat man borde lägga ned energi på istället för att trakasera rökare? Bör jag nämna att jag inte är rökare och har aldrig varit?
Jesper
1 juni 2009, kl 21:21
"Det är egoistiskt att sprida sin cancer över andra människors måltider. "

Att man kan arbeta som krönikör på aftonbladet och fälla en sån här kommentar säger ju inte LITE om blaskan.
http://eko-eko.blogspot.com
1 juni 2009, kl 21:26
ni luktar sprit i kön..ångor som man måste få i sig...usssscch..ni fiser illa med..förbjud folk att gå ut..
nitrojon
1 juni 2009, kl 21:27
Bra skrivet, efter förbudet skickar vi dem till avgiftning och rehabilitering. Sverige är trots allt ett land som hjälper andra i nöd.
http://eko-eko.blogspot.com
1 juni 2009, kl 21:27
Förbjud fotboll...ta bort inlägget tack
Migränmannen
1 juni 2009, kl 21:53
Jag ska börja bära med mig en burk med starka cancerogena kemikalier & ämnen som stinker skit. Nästa gång någon idiot röker på en busshållplats exempelvis eller någon annanstans där det är rökförbud, kommer jag helt enkelt lyfta på locket och hålla burken under rökarens näsa. Då kanske de fattar hur cigarettrök påverkar en allergiker eller någon som har migrän.

Och om någon röker på uteservering, ja varför inte ta till de gamla hederliga stinkbomberna. Det luktar ju redan skit av röken så då spelar det ingen roll. Huvudsaken är att rökaren får stå ut med stank också.

Om jag ska lida, då ska fan rökarna också det.
micke
1 juni 2009, kl 21:56
förbjud bloggare
BM Backman
1 juni 2009, kl 22:19
Cigaretter, du min vän..nu när vi är goda medlämmar i EU, kommer även den lättare lagen snart hit..då blir der mariuana rökare ..Och vem har sagt att du kan sätta dig över andra..Se på dig själv ..innan du dömmer andra..värden förändras varje dag..Vem vill du skydda...Nej du tror att du är bättre..Glöm det..Alla har blivit fångvaktare..Tänk på det..Nästa gång kanske du blir inspärrad..för att du äter besputade morötter..Tänk innan du tar dig rätten att döma...
Oskar
1 juni 2009, kl 22:25
Hade varit jättebra om cigaretter förbjöds men alkoholen då? Drabbar ju oss förnuftiga ännu värre passivt via VÅLD och MORD.
Erik karlsson
1 juni 2009, kl 22:30
KORREKT! NI jävla rökare, förstör ens fucking middag/fika, vad som helst..jävla idioter, ni tigger verkligen efter att få cancer...

Folk är dumma som försöker dra paralleller med avgaser och parfymlukt. SAKEN ÄR ATT VI INTE VILL HA CANCER, då cigarettrök bidrar med över 40tusen cancerogena ämnen.

Folk som tror att rökare bidrar med en extra slant till statskassan kan dra en plastpåse med skit över huvudet!! Staten förlorar på er rökare! Ni tar rökpaus hela tiden=Ineffektivt arbete. Ni drar på er olika former av cancer och hjärt och kärlsjukdomar. Bara detta gör att sjukvården måste punga ut massa pengar på er!!! Vi går minus på er. Vill inte ha er jävla idioter...
En kropparbetare
1 juni 2009, kl 22:35
Nu får det väl ändå vara nog med gnäll. Ordna så att en del av uteserveringen är till för endast rökare och FÖRBJUD icke rökande att vistas där.
Jag undrar bara en sak. Alla ni som nu gnäller på rökarna, inte åker ni väl till länder där det röks, på semester? För inte luktar den röken annorlunda än den här hemma och inte är den ofarligare heller (kanske t o m farligare). Eller är det bara så att när ni är här hemma i Sverige så är ni så präktiga och har egentligen inget att göra annat än gnälla på andra människor och sen när ni åker på semester så har ni ju inte tid att reagera över röken länger för plötsligt har ni något annat att göra än gnälla.

En före detta rökare.
Yuna
1 juni 2009, kl 22:39
Wow, så många rökare som febrilt söker efter dåliga argument för att försvara deras förpestande av luften.

"Varför inte förbjuda ditten och datten också, va?!"

Men man kan komma ifrån ditten och datten! Alkohol? Det finns inget som heter andrahandsalkoholism, så såvida inte person antastar dig (vilket är ett BROTT) eller skapar oreda (vilket enkelt kan leda till att de hänvisas från lokalen) så störs du väl knappast av att någon är onykter i din närhet.

Störande barn som låter och springer runt? Om de faktiskt stör andra gäster så kan även de hänvisas från lokalen. Är de bara högljudda kan man behandla dem på samma sätt som man behandlar andra oljud på allmän plats: Öronproppar eller musikspelare. Jag har haft iPod i flera år nu och störs aldrig någonsin av oljud på allmän plats tack vare detta. Och barnen är barn. De vet inte bättre. Vad är rökarnas ursäkt?

Faktum är att rökning SKADAR. Om inte dödar så SKADAR det åtminstone. Och varför ska folk få gu runt och praktiskt taget antasta andra med sin rök? När jag började äta på restaurang (för att jag hitta en jättebra restaurang som snabbt blev en favorit) för några år sedan (innan rökförbudet) blev jag ofta anklagad av min mor för att ha rökt trotts att jag aldrig någonsin tagit mer än ett enda inandningsbloss (två gånger i hela mitt liv, testade för att se vad sjutton folk tänker med när de röker, ett inandningsbloss vardera) av rökning. Varför? Jo, för att folk i restaurangen rökte.

Så vaddå om röken inte nödvändigtvis ger cancer? Så vaddå om det krävs väldigt mycket andrahandsrök för att ge folk cancer (restaurangpersonalen tvingas utstå detta dagligen, så, ja, chanserna ÄR ganska stora för dem)?! RÖKEN SKADAR ÄVEN NÄR DE INTE GER CANCER.

Rökning (1:a och 2:a hand) skadar och försvagar lungfunktionaliteten. Man får sämre andningsförmåga rent allmänt av att utsättas för för mycket rök. Rökning skadar också MATERIELLT. Rök SÄTTER SIG på saker. Som hår och kläder. Att lukta som om man själv rökt bara för att man suttit i en restaurang (i den RÖKFRIA DELEN, FLERA METER BORT från närmaste rökare) i två timmar är INTE ACCEPTABELT.

Röken sätter sig i folks hår, vilket är otrevligt. Är det OK att kasta fiskrens och annat med dålig lukt på folks hår, kanske? Nej, det är inte det. Röken sätter sig också på folks kläder! Att ha på sig finkläder som kräver kemtvätt i en rökig miljö är inte att tänka på ifall man inte är rik!

Att gå på restaurang ska inte kräva att man efteråt duschar och tvättar kläderna! Ni får skada er själva, era egna kroppar och era kläder och hus och hem hur mycket ni vill, men jag ska inte behöva ta skada bara för att jag råkar vara i närheten!

Folk röker helt sonika på allmän plats. I busskurer är det ofta folk som röker. "Jaha, ställ dig längre bort!" säger själviska rökare. Varför ska jag som ickerökare behöva ställa mig längre bort?! Tänk om det är kallt, regnar eller snöar, etc.?! I lördags var jag på väg hem när jag åkte förbi ett par ungdomar som stod och rökte på tunnelbaneperrongen på T-Centralen. Den är INOMHUS och har p.g.a. det ganska dålig ventilation (eftersom det inte finns vindar att sprida röken)!

Det är RÖKARNA som ska anpassa sig till omgivningen. De ska se till att inte röka i närheten av andra såvida de inte gett tillåtelse till det och absolut inte på platser som busskurer och tunnelbaneperrongen, där folk inte har något val att vistas ifall de försöker ta sig hem utan bil!

Förbud av rökning på uteserving ser jag som en självklarhet. "Nej tyvärr, det finns inte någon mer plats inomhus." = "Nej tyvärr, du måste få i dig andrahandsrök ifall du vill äta hos oss!". Rökning är inget livsviktigt. Det är ingen rättighet i tid och otid. Rökning ska inte få inkräfta på MINA rättigheter och det finns INGET skydd mot rökning förutom att helt enkelt inte vara i närheten av det.

Och varför ska JAG behöva akta mig för rökarna? Rökarna får väl bete sig som folk och akta sig för andra hederliga människor!
gillarejbimboäcklet
1 juni 2009, kl 22:45
Förbjud fotboll...fotboll= bråk,skrän/fylla och bombade spelarluder,dyra säkerhets arrangemang..mm..mm

Du är en sån djävla typiskt svenskt förbudsivrare.Lär dej ordet kompromiss!
En kropparbetare
1 juni 2009, kl 22:47
Nu får det väl ändå vara nog med gnälladet om en massa lagar både mot det ena och det andra.
Om det nu är så illa med rkarna så ordna en del som bara är till för dom och FÖRBJUD ICKE rökarna att visstas där.
Jag undrar bara en sak. Alla ni som tycker att röken är så farlig, luktar illa och förpestar er vistelse på restaurangen..inte åker ni väl på semester till länder och ställen där man röker? För inte är väl röken mindre farlig där och inte luktar den bättre heller?
Eller är det helt enkelt bara så att ni bara gnäller och gnäller på allt och ingent för ni har ingenting annat att göra, ni har inget liv. Men när ni åker utomlands så har ni plötsligt annat att göra och glömmer då den farliga och illaluktande röken. Samma sak med alkoholen. Många gnäller här hemma och är så präktiga men när dom kommer utomlands bär dom sig åt som svin och är asfulla själva. Men det är ju klart en annan sak då, för då ser inte grannarna det.
Skärp er för fasen och skaffa er ett liv, engagera er i stället för saker som verkligen betyder något.

Jag har tröttnat på allt gnäll om småsaker. Visa varandra och varandras liv respekt.

En före detta rökare.
Peter
1 juni 2009, kl 22:50
Rökning kostar så jäkla mycket samhällsresurser. Rökare är sjukare och dör tidigt och kostsamma. En hel massa resurser som kan användas till andra sjukdomar, såna sjukdomar som folk inte tvingat på sig själva.

För alltså, var är logiken i missbruket? Snutta på en varm lövpinne med cancerogena kemikalier som ger en mikroskopisk tillfredsställelse och ordentligt med skador. Boffa en slang från ur bensintanken istället. Mer ekonomiskt och lika logiskt.
Sara~Candis
min blogg http://candis.se
1 juni 2009, kl 23:32
De får gärna ha sitt jävla beroende för sig själva, så länge de inte drar in andra. Kan inte ens sitta på balkongen och njuta utan den förbannade röken. För någon månad sedan fattade en balkong eld på vårat hus för att någon kastade en fimp!!
De skulle ju inte gilla om vi gick och fjärtade framför dom, en riktig äggmök som spred sig överallt!!!
ciahlen
1 juni 2009, kl 23:38
Håller med fullständigt, mosa cigaretterna!
ciahlen
1 juni 2009, kl 23:47
Håller med fullständigt, mosa cigaretterna!
Johannes Öberg
1 juni 2009, kl 23:47
om du nu inte är nöjd med att folk röker dig i ansiktet så för fan flytta in, det finns inte en människa i världen som tvingar dig att sätta dig där folk röker, dem som röker har lika jävla mycket rätt att få göra sina jävla behov lika mycket som du. en pajas som söker uppmärksamhet är vad du är. Sovgott
ciahlen
1 juni 2009, kl 23:49
Håller med fullständigt, mosa cigaretterna!
atoma
1 juni 2009, kl 23:55
Nu slutar jag att läsa din blogg =(
Joakim
2 juni 2009, kl 00:04
Varför ens vara så jävla dum i huvudet så man röker? Jag är helt seriös.. Lyckas ngn komma med en bra anledning till rökning så är den personen bara ännu dummare. Är man fast i rökning så har man lyckats göra ett väldigt stort misstag i sitt liv. Och de fattar verkligen inte hur jävla äckligt det är för oss andra sunda människor som hade vett nog att avstå från denna vidriga sysselsättning. Sen att mina skattepengar går till sjukvård för dessa som mer eller mindre valt att få sämre hälsa gör mig bara ännu mer irriterad på detta skit. När det gäller rökning finns det inga undanflykter,jämförelser eller ngt annat som ursäktar detta dumma beténde. Och det är fakta!
John
min blogg sdanifasdi.com
2 juni 2009, kl 00:15
DIN JÄVLA IDIOT OM JAG SKULLE SE DIG ANSIKTE TILL ANSIKTE SKULLE DU SE PÅ FAN, RESPEKTERA FOLKS BEGÄR. DETTA ÄR ETT DEMOKRATISKT LAND MEN VERKAR BLI TILL EN JÄVLA DIKTATUR NU MED IPRED, FRA ETC.
Malin
2 juni 2009, kl 00:30
Wow, typ första gången jag håller med dig Malin!

De kan gärna få förgifta sig själva, men snälla, håll den äckliga pinnen borta från mig. Det luktar äckligt och jag får ont i näsan. Blä.
Filip Hansen
2 juni 2009, kl 01:16
Det här är, alla kategorier, det överlägset dummaste förslaget jag någonsin hört. Om du inte tycker att det är någon skillnad på att röka inomhus och på att röka utomhus så är du ju nästan skamligt korkad. Gör man det så enkelt att det är upp till varje café/restaurang/krog att bestämma över rökförbud eller icke rökförbud, både inne och ute, kommer man ju ganska snart att märka vad människor föredrar genom att studera vart människor går någonstans. Detta är enl. mig det enda rätta sättet, då det kommer resultera i att jag och alla andra som gärna röker när vi går ut slipper klagande ramlösa citrus-smuttande ensamstående trebarnsmammor som redan vid 35 är bittra över sin mossbelupna livssituation och tar ut det på oss oskyldiga rökare när dom i själva verket hade mått mycket bättre av att helt enkelt ta en cigg. tack för mig
Filip Hansen
2 juni 2009, kl 01:26
PS. för er som klagar på skadlig rök/stank vid busshålplatser och dyl. - pröva det gamla, väl beprövade knepet att helt enkelt flytta er mellan en och två meter från människan som röker(vid misslyckat försök, pröva att ta hänsyn till vindriktningen) så kommer ni antagligen upptäckta att ni - bara sådär - lyckas undgå både cancer och rökdoft utan varken lagstiftning eller oförskämdheter.
asdf
2 juni 2009, kl 02:05
Det är så jävla kul att folk FORTFARANDE tror på att 'second hand smoking' kan döda.
Det kan inte ge dig några som helst skador.

Tycker folk som klagar borde hålla käften, ni gör säkert själva en massa som andra stör sig på :)

Nej, jag röker inte, stör mig inte på det. Tycker inte det luktar.. alls faktiskt.
2 juni 2009, kl 03:53
Malin, glöm inte cykelhjälm och kroppsskydd nästa gång du går ut. Du kanske ramlar och slår dig, trillar nerför en trappa, hamnar på ett tågspår och blir klöst av 4 zombiekatter som är ute på kvällspromenad. Och förresten, klä in dig i bubbelplast eller kuddar eller något annat mjukt så det inte gör ont på någon du kanske skulle råka gå in i.
Grobian
2 juni 2009, kl 05:09
"En annan rökstory.
Klippte mig i förra veckan och "min" frisör var borta. Han var ersatt av rökare som drog sina äckliga gula nikotinfingrar igenom mina gråa lockar. Fy faan! Tänkte gå men var för hämmad. Går aldrig dit igen. Hur hade du gjort?"

Jag, personligen hade nog inte tänkt så mycket på det eftersom jag inte är någon sorts renlighetsfjolla som tror att nyckeln till ett långt liv är att inte utsätta mig för gifter och annat.

För övrigt, ni som gnäller på rökare för att dom "förgiftar" luften runt omkring sig på t.ex busshållplatser och dylikt, om bussen som stannar på hållplatsen senare är av lite äldre modell (säg före 2003) så drar du i dig mer gift av hans avgaser än du skulle fått i dig om rökaren hade stått och blåst sin rök rakt upp i näsan på dig hela tiden. Inte f*n ser vi en massa "Förbjud bilar och bussar på allmän plats" nej ta ert förnuft tillfånga och sluta oroa er så förbannat.
Tobias Andersson
2 juni 2009, kl 07:26
Mycket bra skrivit, förbjud rökning på offentliga platser.
Gidde2
2 juni 2009, kl 07:29
Jag har skrivit ett inlägg tidigare här eftersom jag anser att rökare förföljs. Jag tycker tex den som här kallar sig Migränmannen är barnslig. Han gillar tydligen att andas in alla avgaser från bussarna. Han skriver att rökare stinker men det finns dom som verkligen stinker och det är dom som häller på sig nästan en hel flaska parfym/after shave. Jag tycker ärligt talat synd om alla som ej har något bättre för sig än att förfölja och trakassera rökare. Jag rekommenderar att ni skaffar er en hobby.
Malin
2 juni 2009, kl 07:51
Visst, jag är icke - rökare och tycker att rök ibland kan vara äckligt....dock är jag inte sååå känslig för jag har rökt under många år...så länge man säljer skiten och gör folk beroende så måste man väl ändå få använda det nånstans......låt folk röka...vi har redan ett BB - samhälle så d räcker....
Bättan
2 juni 2009, kl 08:40
Linda har rätt, det är inte för gästernas skull. Så är det också Hotell- och restaurangförbundet som har kommit med förslaget. Sen att vi gäster uppmuntrar, applåderar och drar nytta, det är ren bonus.
Ja, det finns MASSOR av saker som är lika farliga, eller farligare som passiv rökning. Men få är lika otroligt onödiga. Okej, att sola är onödigt. Men om jag steker mig i 6 timmar finns ingen 1/500 000-risk för att personen som sitter bredvid under ett parasoll utvecklar någon form av cancer. Det finns ingen risk över huvud taget för någon annan än mig själv.
Och så vill jag ha förklaringen till hur både tobaksrök och bilavgaser på uteserveringen är bättre än bara bilavgaser. Finns det något i tobaksröken som gör avgaserna mindre giftiga?
ubbe73
min blogg rökare
2 juni 2009, kl 09:13
allt inom rök är uppbyggt på bluff så alla rökare rök merrrrrr
ubbe73
min blogg rökare
2 juni 2009, kl 09:13
allt inom rök är uppbyggt på bluff så alla rökare rök merrrrrr
Tess
2 juni 2009, kl 09:34
Helt rätt! Förbjud skiten! Så jävla äckligt och obehagligt. Jag vill sitta och njuta av solen och en god fika utomhus utan att ha nån jävla skorsten bredvid som förpestar!
Migränmannen
2 juni 2009, kl 09:34
Ja du Gidde, du har delvis rätt. Jag hatar parfymtanter och avgaser också. Men, rökarna är det absolut största problemet. Om det går en överparfymerad tant på 1000 rökare är det lågt räknat. Filip Hansen som skrev att man kan flytta sig en meter eller två visar hur dumma rökare är. Om man är allergiker eller har migrän (som jag) då skulle jag behöva flytta mig två HUNDRA meter. Fatta någon gång, att ni som är rökare har förstört ert luktsinne och er känslighet mot de hundratals gifterna i röken.

Filip (och Gidde), för att få ett perspektiv från min sida: Ta ammoniak eller någon annan stark kemikalie. Öppna burken, håll ansiktet/näsan över den och ta djupa sniffar och andetag i 10 minuter. Den huvudvärk ni kommer att få är bara en bråkdel av det jag känner när jag får migrän (av cigarettrök tex).

Skulle ni acceptera att ha det så varje gång ni gick på en uteservering eller bara en promenad på stan tex?
Malin
2 juni 2009, kl 09:36
haha det e ju skrattretande...
herregud,inne kan jag förstå att man inte ska röka,men utomhus på allmänna platser säger jag bara rök på!! Luften är fri(som de heter) vilka e de som är "populärast" de som sitter inne i alla väder som inte röker,eller de som är rökare o går ut?! Joo de är ju så att icke rökarna följer med rökarna ut!!! de e fakta!!
www.myspace.com/thisisdodge
2 juni 2009, kl 10:03
hehe rebecca>>>>>>
Sara
2 juni 2009, kl 10:05
"Astma mot cigaretter", inte mot starka dofter man möter på RESTAURANGER, på stan m.m, ?? Det här jävla tjatet om att "förbjuda rökning" och att säga något som "vi behöver inte rökare".. lägg av bara :S Rökare är lika mycket värda som icke-rökare och folk med starka parfymer, eller parfym överhuvudtaget är lika mycket värda som folk utan parfym! Vi är bara människor! Något som är äckligare än ciggarettrök/lukt är folk som inte plockar upp HUNDSKITEN! Lägg mer energi på något annat i livet istället :/
Migränmannen
2 juni 2009, kl 10:08
Glömde skriva till Filip Hansen; det ÄR rökförbud på alla busshållplatser i Örebro. Det är bara det att rökare skiter i det. Jag tycker inte jag ojar mig för mycket. En rökare kanske ojar sig också om jag spöar skiten ur honom. Förbjudet? Olagligt? Javisst, men jag skiter väl i det....
Arvid
2 juni 2009, kl 11:16
Varför förbjuder vi inte sjuka människor från att vistas i offentliga miljöer när vi ändå är inne och propagerar för en intolerantare lagstiftning. Hostande och snörvlande sjuklingar sprider sina virus och bakterier till andra i busskurer och på resturanger överallt i vårt land varje dag. Människor avlider dagligen av sjukdommar de fått från främlingar! Drakoniska karantänregler är den enda boten.
Rannug
2 juni 2009, kl 11:25
Min granne klagade då vi åt surströmming på vår balkong. Han är storrökare och hämnades med att röka ännu mer då HAN INTE TÅLDE LUKTEN från surströmmingen..
Vi har aldrig klagat på hans rökande, vi har bara stängt fönstret när han står på balkongen och röker.
Han röker där varje dag, stup i kvarten, medan vi äter surströmming bara EN gång om året. Av surströmmingslukt har ingen bevisligen fått cancer, men som passiv rökare finns den risken.
L
2 juni 2009, kl 11:39
Astmatiker får väl ta med sig sin medicin. Och varför inte förbjuda alla invandrarkillar som tutar på oss svenska tjejer för att de tror på Inga from Sweden-idiotin?
L
2 juni 2009, kl 11:40
Har Malin Wollin lagt ner gul Blend på hundraprocentigt allvar nu eller?
2 juni 2009, kl 11:42
Vet ni vad? Med Folk som har sunt förnuft behövde vi inte så många förbud! Men såsom Sverige utvecklats verkar sunt förnuft och respekt bytts ut mot förbud!
Börja tänka själv, börja fundera hur du påverkar andra och hur de påverkar dig! Lite gudsfruktan skulle göra Svenskarna gott! (not för den ironibefriade befolkningen: jag skämtar)
MER SUNT FÖRNUFT!!!!!!!!!!
L
2 juni 2009, kl 11:43
Astmatiker får väl använda sin Bricanyl, dammit!

Jag tycker vi ska förbjuda invandrarkillar som tutar på svenska tjejer för att de har hört att vi är luder
Nina
2 juni 2009, kl 14:39
Det handlar om sunt förnuft! Jag är rökare, men jag skulle aldrig röka på en uteservering om personen brevid mig äter. Aldrig röka mitt i en grupp som inte gör det. ALDRIG bland barn osv. Jag går alltid undan när jag känner att det kan vara till besvär för någon annan! Det är så många som klagar, men hur många av dom är det inte som står och tigger om en cigg när dom har fått en öl i sig??
sp1ken
2 juni 2009, kl 14:50
Förbjud bloggare med noll insikt, noll respekt, och noll självdistans.

Dessa bloggare borde inte få komma ut i internvärlden, utan få sitta i deras små blogghörnor där dom kan sprida deras hat och förakt inom deras egen lilla grupp utan att förpesta oss andra.

Usch för internet. Hets mot folkgrupp är vad du håller på med Malin...
Tlött
2 juni 2009, kl 15:34
Kan Sp1ken och andra nikotinister SNÄLLA sluta identifiera sig med sitt missbruk. Rökare är inte en folkgrupp. Rökare är inte förföljda eller oönskade. Tobaksrök är ett vidrigt gissel, däremot.
orökig
2 juni 2009, kl 16:28
Håller med dig Malin!! Min plan är att jag någon gång ska våga ta fram typ en parfymsprayflaska/doftrenare och spraya på rökare som blåser sin äckliga rök på mig, och se vad de säger... kan inte du våga testa det före mig??:-) Och så förundras jag över att det är förbjudet att grilla på balkongen för att lukten kan störa grannarna, men rökning sägs det inget om. Hmmm...
Linnéa
2 juni 2009, kl 17:12
Jag fullkomlig avskyr rök på uteserveringar, det är respektlöst emot mig som icke-rökare.
MEN jag tror inte vi kommer att komma nånstans genom att fördöma de som röker. Det är väldigt svårt att förändra ett dålig beteende om man inte mår bra psyksikt. Mår man dåligt så är det lättare att man tar till cigaretter, alkohol, träning, mat, godis jobb, shopping mm. Tänk på att uppmuntra och stärka självförtroende hos någon som behöver ha hjälp med en dålig vana.
Sofie
2 juni 2009, kl 23:22
Det kan vara svårt för rökare att förstå hur det egentligen är att vara en icke-rökare.

Jag tycker att det är så himla äckligt med rök. Jag har därför valt att inte röka.

Men om jag sitter på en uteservering och vill njuta av vädret så tycker jag faktiskt att det är min rätt att få sitta där och andas in luft utan att någon annan sitter och blåser rök i mitt ansikte. in i mina lungor.

Om rökare och icke-rökare skall kunna leva tillsammans är det väl för fan smartast om vi visar varandra hänsyn??? Om rökaren går iväg ett par meter och suger på sin pinne så lovar jag att visa hänsyn om flytta på min stol när rökaren kommer tillbaka för att njuta av vädret!!!!
L
3 juni 2009, kl 13:04
Folk som vill ha en massa jävla förbud är folk som är vana vid att få allt serverat. Gillar ni ickerökare oss så jävla lite när vi röker så får ni väl lyfta på era arslen och gå då. Man kan inte hålla på med förbud bara för att era mammor inte kommer och tar bort problemet åt er.
Förbud är till för att hålla kriminaliteten borta (funkar väl sisådär, kan diskuteras.. men det är ändå inte fritt fram att va brottslig). Det är varesig ett miljöbrott eller kriminellt att röka, hade det så varit så hade ingen sålt det lagligt.

Och nej, jag blåser inte heller rök i nyllet på andra. Det är fjortis att göra så, och dessutom elakt. Vänder mig åt andra hållet när någon med barnvagn går förbi gör jag också, för att barnet inte ska få rök direkt på sig. Behöver inte sabba ungen redan från början, den kommer ändå utstå multum med gifter och olika versioner av rök (eld, cigg etc) under sin livstid.
Kanske skulle förbjuda grillning också då? Är ju alltid nån som sitter i rökens riktning, nån som andas in den och har den i kläder och hår. Nåns älskade unge är det ju alltid.
Äh
3 juni 2009, kl 13:10
Yuna / Sofie / Malin mfl

Det här med hänsyn åt båda hållen verkar vara svårt?
Tydligen ska rökaren hela tiden visa er hänsyn med att inte röka men ni visar ju ingen hänsyn till att faktiskt låta dem få någon plats att röka på?

Nu har ni kört ut dem från pubarna till uteserveringen så då kan ni väl sätta er där inne om det står er?

Röker själv inte men har aldrig störts på en uteservering av rök.
Den lilla röken man kanske får på sig stör mig inte och skulle det göra det så har jag en rökfri plats inomhus. Svårare behöver det inte vara.

Dock Cred till rökare som Nina som självmant drar sig från att röka vid barn/matgäster etc.
Men att förbjuda känns allmännt magstarkt bara för att man själv hatar det.
sp1ken
3 juni 2009, kl 13:31
Det är som ett väckelsemöte i den här chatten från icke-rökarna. Hallelulja!

Jag, som rökare, röker aldrig när jag tror att någon kan ta illa vid, tex vid uteservingar. Vad jag däremot är emot är utvecklingen där man sätter förbud mot allting. Icke-rökarna har dessutom alltid samma argument "Här sitter jag, bort med dig som röker". Efter att gjort rökfritt inne ( vilket är mycket bra ) så är vi förpassade ut på uteservingen/gatan vintertid för att få röka. Fine, inga problem! Men oj...sen blir det några dagar sol och värme...och då kommer icke-rökarna ut och säger "Hej, här får inte du vara! Här skall jag vara". Men jaha...jag har ju stått här nu varje helg i 10 månader...och nu när man inte behöver frysa häcken av sig för att gå ut...då kommer du och vill vara här?

Ok, då går jag bort till parken där 50 meter bort om det är ok för dig icke-rökare? Nej men oj...där är det ju en massa barn-familjer som håller till och dom vill ju såklart inte att man ska röka där bland deras barn. Nähä...ok...då går jag väl 1 km till ned till hamnen..för där måste det väl vara fri luft? Nä...oj...där låg soldyrkarna...och dom vill ju inte att man skall röka i närheten av dom etc, etc.

Icke-rökare: När tar det slut? Det tog 3 år för er att glömma bort att man hade rätt att röka inne på krogen och ser det som att det ALLTID varit rökfritt. Nu rider ni på vågen och skjuter rökarna som skummet framför er...

Och om ni läser på. Passiv rökning är farligt i stora mängder under en lång tid, dvs ett barn vars föräldrar röker inomhus. Om någon dött av cancer för att dom fått rök i sig under 3 minuter på en uteservering så blir jag grymt förvånad...

Och därmed dör erat argument om att "det stör mig", för det är mycket saker som man kan störa sig på och som folk kan göra något åt men som inte diskuteras...
sp1ken
3 juni 2009, kl 13:44
Och vad ni dessutom glömmer är att det är ett FÖRBUD det handlar om.

Det betyder att om jag sitter på en uteservering på min semester klockan 10 på morgonen i en liten håla, det är inte en enda människa på hela uteserveringen, så måste jag stiga upp, gå utanför staketet och röka.

Många av oss rökare är nämligen inte helt oresonliga, utan vi tillämpar alla de sociala "regler" som finns, dvs om någon stör sig på att jag röker, vart det än är, så säger jag "Men självklart slutar jag röka" eller flyttar på mig. Precis som om någon sitter brevid mig på uteserveringen och skriker, så ber jag den personen vara lite tystare varpå den oftast svarar "Ursäkta, självklart håller jag ned volymen".

Det är därför så korkat att blanda in förbud när ett vanligt "Kan du vara snäll och..." funkar...
Klara
3 juni 2009, kl 14:17
Å så jag håller med! All den jävla röken som andra förpestar sig med. Vill inte ha. Låt mig andas och välja det jag vill andas in. Men svår bussiness att få igenom ett sådant förslag, beroende och kärlek till den röken som många dock har.

Fråga? Journalist vill jag bli. Strömbäck Folkhögskola känns bäst i hjärtat. Något du hört något om? http://strombackfolkhogskola.com
fanny
3 juni 2009, kl 14:38
Jag håller definitivt inte med. Jag är rökare, utomhus får jag och kan jag röka. Om du sitter på en uteservering och blir störd av någons rökning; BYT BORD alternativt gå någonstans där du kan sitta utan röken, det finns alternativ, icke-rökare är inte inpressade i ett hörn någonstans. Som mycket annat i världen: passar det inte - gå.
Bättan
4 juni 2009, kl 08:55
Sp1ken, allt det där låter jättebra. Men du förstår väl att om alla rökare hade hanterat sitt rökande på det sätt som du säger att du gör, så hade vi inte haft ett enda förbud.
Ja, jag tycker att det är självklart att det är rökfritt på krogar och caféer, efter "bara" några år. Liksom jag tycker att det är självklart att det är rökfritt på sjukhus, flygplan, tåg, min arbetsplats och hemma i vardagsrummet hos ickerökare, efter bara några fler år.
För nästa generation krogpersonal och -besökare kommer det "alltid" att ha varit så. All good?

L - det är även förbjudet att pissa på gatan. Det kan man också tycka att folk kanske skulle fatta själva, men uppenbarligen inte?
Less på löjliga jämförelser
4 juni 2009, kl 09:45
Jag tycker att det är konstigt att endast argumenten "passiv rökning - ökad cancerrisk" och "illaluktande" tas upp.

Jag är astmatiker. Jag får inga akuta besvär av t.ex. fordonsavgaser eller skrikande barn eller fula/feta människor osv. (konstiga jämförelser folk gör egentligen - det är ju som att jämföra bananer med tandpetare) - jag får däremot AKUTA besvär av tobaksrök och parfymer.

Det är förresten INTE tillåtet att röka i busskurer.Tycker att det är konstigt att vissa säger att de endast röker i busskurer om de är ensamma. Röken stannar ju faktiskt kvar ett tag (beror på hur busskuren är utformad givetvis), vilket betyder att om en astmatiker går in i busskuren efter att rökaren släckt sin cigarett så kan denne ändå få problem med andningen. Gå istället ut från busskuren och rök (om det regnar - ha med paraply). Ja, då gör du i alla fall ingenting otillåtet.
Less på löjliga jämförelser
4 juni 2009, kl 09:50
"Det är därför så korkat att blanda in förbud när ett vanligt "Kan du vara snäll och..." funkar..."

sp1ken:
Så, om en astmatiker får besvär av ett en rökare tänder sin cigarett så är det upp till astmatikern att be rökaren att flytta på sig eller släcka cigaretten. Skadan är ju redan skedd i så fall - astmatikern har redan tvingats andas in röken. Är det inte bättre om rökaren frågar de som är i närheten: "Är det okej om jag röker?".

Nej, jag tycker att det är rimligare att rökaren "frågar först och handlar sedan".
Less på löjliga jämförelser
4 juni 2009, kl 09:56
L:

Ta en dos Bricanyl och säg gärna igen "Astmatiker får väl använda sin Bricanyl, dammit!". Jag tror knappast att du skulle välja att säga så efter att ha testat medicinen.
Less på löjliga jämförelser
4 juni 2009, kl 09:59
Malin:

"Joo de är ju så att icke rökarna följer med rökarna ut!!! de e fakta!!"

Jaså? Varifrån har du fått denna "fakta"? Jag är icke-rökare. Jag följer aldrig med rökarna ut.
Lisa
4 juni 2009, kl 15:56
Amen slappna av!!! Många som röker är livsnjutare som går ut ofta, besöker krogar och uteställen frekvent och oftare än gnälliga småbarnsföräldrar som kanske går ut och äter en gång om året. För många av er sort är ju en middag på Jensens Böfhus en fest. Vart ska alla rökare ta vägen om de inte ens får röka utomhus? Ni kan ju sitta där på tomma krogar och äta er fiberpasta och sippa på ett glas rosé och känna er kontinentala. Bah, tråkmånsar! Förbjud hellre biltrafik i innerstan!
aaaaaaa
4 juni 2009, kl 19:35
Alltså. Skärp er. "rökare är idioter. Rökare är dumma i huvudet. Rökare är egoister" Det var väl ett förbannat gnäll på alla om rökare.

Ni vet väl inte hur dumma dom är eller hur egoistiska dom är? Eller ni kanske känner alla rökare? Låt dom få vara någonstans utan att det ska springa runt en massa pretentiösa hycklare som äntligen fattar att rökning dödar.
L
4 juni 2009, kl 23:14
Less på löjliga jämförelser: Jag är astmatiker med bricanyl. Vad vill du mer ha svar på?
Migränmannen
5 juni 2009, kl 18:50
Till aaaaaaa (och Fanny):

Det är ju bara att titta på kommentarerna från rökarna så säger det sig självt. Idioter som Fanny som tycker att ickerökare är de som måste anpassa sig/flytta på sig. Om du röker är det för fan ditt eget val, det är för i helvete rökarna som får anpassa sig.

Därför tänker jag numera alltid använda rökarnas eget "argument" när jag ställer mig och pissar på er vid en uteservering. #1: "Som mycket annat i världen: passar det inte - gå." Och argument #2: "På sin höjd luktar det lite och ger bara lite obehag"...
Elena
6 juni 2009, kl 17:54
Jag håller med dig till fullo! Själv har jag jobbigt att vistas där människor röker, både om det är inomhus eller utomhus! Sen tycker jag inte heller att någon ska behöva få ett rökmoln mot sig då man är på restaurang och äter mat! Ursch
sp1ken
8 juni 2009, kl 13:30
Men ibland undrar jag om vissa verkligen läser igenom hela kommentaren innan dom hoppar på en...

Vad jag är emot är ett FÖRBUD! Jag tycker att dom sociala oskrivna regler som vi har i samhället, den ömsesidiga respekt mot varandra etc borde räcka. Många ser rökare som några 50-tals rebeller, men många som nått en viss ålder kan faktiskt tänka utanför sin egen sfär.

Vad ett förbud innebär:

1) Jag sitter själv på en uteservering. Har gjort så i 2 timmar. Jag tar fram en cigg eftersom det inte stör någon uppenbarligen. 1 icke-rökare kommer precis ut då och har rätt att säga "Du får gå. Här kommer jag". Det betyder alltså att som icke-rökare är jag mer värd än en rökare.

Ska man gå efter dom normala sociala reglerna så kan man ju antingen tänka sig att rökaren faktiskt var där först utan att störa någon, så icke-rökaren frågar antingen om man kan sluta, eller så går icke-rökaren därifrån.

2)

Eftersom med ett förbud så kan inte #1 hända eftersom man då inte ens får sitta ensammen på en en uteservering och röka. Hur logiskt låter det?

Risken finns att icke-rökarna skjuter sig själv i foten när dom börjar med sådana här förbud. Hur svårt är det tex att skapa protester mot detta? Samla 30 rökare, gå till en uteservering, ställ er utanför staketet och blås all rök in mot serveringen. Jaha, hur gör vi nu då? Uppenbarligen är ju rökarna då utanför serveringen, och bara luften dom blåser ut går in på serveringen. Skall vi börja förbjuda utandningsluften också?

Först IPRED. Sen Luften är INTE fri....
Migränmannen
9 juni 2009, kl 01:06
Jävla småbarnsargument "jag var där först" Ok, om jag kommer först då får inte rökare komma in överhuvud taget, vi säger väl så då?

"icke-rökaren frågar antingen om man kan sluta, eller så går icke-rökaren därifrån."
Samma skitargument som Fannys : "passar det inte - gå." Du vet mitt svar.

Enligt dig är alltså astmatiker, allergiker och personer med migrän mindre värda då? Jag ger inte mycket för din "ömsesidiga respekt".

Och jag kan säga att om jag blev utsatt för en 'protest' som du ger exempel på skulle minst ett par av rökarna gå därifrån med några tänder mindre. Jag skulle satsa på att tillfoga maximal skada med något tillhygge och totalt skita i misshandelsåtal. Det skulle lätt vara värt det. Om jag ska lida, då ska rökarna också det. Helst värre.
hatastorebror
22 juni 2009, kl 19:01
Åhh va det är synd om lilla Malin och alla icke-rökare. Men bara lugn Malin och övriga förbudkåta svenskar, ni kommer få som ni vil till slut. Hur många år det nu dröjer innan tobak är totalförbjudet kan man ju bara sia om, men det är endast en tidsfråga.

Varför? Det är en jäkligt bra fråga!

Dom som är för ett förbud hävdar att det är skadligt ja rentav livsfarligt.
Vilket trams säger jag! Nä, skojar naturligtvis bara :-)
Det är helt och hållet sant, inget snack om den saken.

Jag gillar att leva lite farligt, röka ett pack cigg om dan och hälla i mig hjärncellsdödande vätska då och då (alkohol för er som inte är så kvicka).
Detta är MITT val att leva MITT liv.

Tobak är än så länge LAGLIGT, vilket innebär att jag som rökare har samma rättigheter som en icke-rökare. Eller, nja inte riktigt iofs. Jag får INTE röka på krogen, jag får inte röka där och där eller där etc. Orkar inte räkna upp alla ställen där jag som rökare är bannlyst, får väl förmodligen inte plats i inlägget...

Jag önskar att alla som skriker efter förbud hit och dit stannade upp och tänkte efter vad det EGENTLIGEN är dom vill. Ni kommer alla märka att det faktiskt väldigt ofta är samma personer som vill förbjuda det ena efter det andra.
Malin, var det inte du som ville förbjuda porr på hotellrummen? PÅ TVn alltså ;)
Rätta mig om jag har fel.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close