Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Jag ångrar mig

Igår vaccinerades Lasse och lilla, i förrgår vaccinerades stora. 

Jag ångrar mig. 

Vad har vi baserat detta på?

Jag känner mig som ett trögt får som springer med i den ulliga skocken bara för att det blir enklast så. 

Så gör en dålig mamma.

Jag ångrar mig.

30 kommentarer Skriv en kommentar
Anna Maria
20 november 2009, kl 15:12
Ja du. Vi gör alla det vi tror är bäst. Har väntat på/ hoppats på att du skall skriva lite mer om detta högaktuella ämne. Mer, mer, mer. Själv e jag skeptiskt till vaccin i allmänhet o svinvaccin i synnerhet. Inga sprutor i denna familj. Ett vaccin som för övrigt skyddar endast cirka 9 månader. Sedan e det väl dags för ett nytt vaccin, och ny masspsykos. Livet är livsfarligt helt enkelt.

... kom däremot med ett vaccin mot vinterkräkan, och jag står FÖRST i kön :-D
per
20 november 2009, kl 15:28
Vaccin bygger på över hundra år av erfarenhet där det i princip utrotat ett flertal sjukdomar och därmed ökat medel livslängden betydligt. Beslutet att vaccinera mot svininfluensan bygger så vitt jag kan förstå på tre faktorer:
Även om de flesta inte blir allvarligt sjuka så dör faktiskt folk av det och det är inte bara utsatta människor (som även hotas av en vanlig förkylning) utan även friska som annars skulle ha levt långa lyckliga liv.
Genom att vaccinera även friska så skapas ett skydd även mot de svagare som inte kan vaccineras eller där vaccinationen inte ger tillräckligt skydd eftersom smittspridningen förhoppningsvis minskas.
Samhällets sjukvårds resurser riskerar att slås ut om allt för många blir sjuka samtidigt och därmed öka dödligheten ytterligare dessutom så sparar sverige pengar eftersom färre kommer att vara sjukskrivna/vabbare.
Personligen slipper du kanske att vara sjuk själv eller att ta hand om sjuka barn/man. Själva vaccinet som används i sverige bygger på ett prototyp vaccin som testats under flera år och även använts för att vaccinera mot den vanliga (säsongs) influensan dessutom har denna varianten också testats och man har funnit att den inte är farligare än att t.ex. äta lite av den fisk som din far brukar fiska.

Jag tror att du har gjort det rätta för dina barn. För övrigt så tycker jag att det inte är fel att följa flocken, det är oftast säkert och baserat på att andra gjort efterforskningar, i detta fall en jävla massa läkare och experter att sedan några media kåta ”experter” har andra åsikter är nog inget att oroa sig för.
Linda
20 november 2009, kl 15:51
Och vad skulle du ha baserat att INTE vaccinera barnen på? Youtube-klipp?
Anna
20 november 2009, kl 16:26
Jag skulle ALDRIG gå med på att vaccinera, varken mig eller mina barn.
Vad är det för starkt skit i sprutan?
Det svider, värker och bränner i armen i flera dagar. En del blir liggande i dagar med feber.
Själv tycker jag att kroppen ska få kämpa med att försvara sig själv, utan en massa piller och sprutor. Man bryter ju ner sitt inre försvar!!! Inte konstigt att alla bara blir sjukare och sjukare. Det är snart inte många som klarar av en vanlig förkylning snart.
Visst håller med om att vissa känsliga och sjuka personer ska ta sprutan, för de är redan så svaga och utan inre försvar.
Men en fullt frisk person...nääääääääää

Anna
20 november 2009, kl 17:33
En kommentar till de som tycker att du ska ta bort den där lilla pluppen du har i ansiktet:
http://blogg.aftonbladet.se/harpyan/2009/11/harpyan-12-stygn
Om det inte finns risk för ett hysteriskt, galet och ilvilligt melanom; Gör't inte!
Aj aj aj!
//Harpyan
Jay-JayK
min blogg tinyk.blogg.se
20 november 2009, kl 17:59
så länge du inte är ett trögt får som springer baklänges á la varningsklippen på youtube borde det vara okej.
Sanna
20 november 2009, kl 18:11
Tycker du gjorde helt rätt som vaccinerade !
Ida
20 november 2009, kl 18:14
Vi avstod, är skeptiskt till hela hysterin. Skulle barna höra till ngn riskgrupp skulle vi ha vaccat, men eftersom vi antas vara starka så låter vi immunförsvaret göra jobbet. Och ja, vi har en gång tagit ambulans til sjukan med ena dottern då hon fick 41 graders feber och spydde mitt i natten så vi är inte naiva heller, skit can happend. Men nej, jag vill inte vaccinera oss mot livet, det funkar inte så. Folk borde lära sig att lugna ner sig lite och tänkta efter. Men vet du Malin, ha inte dåligt samvete för att ni tog sprutan, gjort är gjort och ni slipper ju oroa er över om, när och hur ni får svinet.
Tess
20 november 2009, kl 19:25
Anna, tycker du att kroppen borde få "kämpa med att försvara sig själv" mot polio, difteri, stelkramp och TBC också? Detta är sjukdomar som vi i princip har utrotat här i Sverige pga vaccinering av barn. Men dina barn (om du har några) kanske inte får de sprutorna heller? Och vadå bli liggande med värk i armen i flera dagar, hur kan du veta det om du inte tagit sprutan? Min mamma kände absolut inga biverkningar och det vet jag flera andra som inte gjort heller. Lite öm arm kontra två veckors feber och hosta är inget svårt val tycker jag.
Eva
min blogg http://evassvammel.se
20 november 2009, kl 20:08
Och jag känner mig mer och mer stärkt i beslutet om att inte vaccinera vare sig mig eller mina barn.

Trist att du ångrar dig.
Det är alltid urtråkigt att ångra sig.
Rebecka
20 november 2009, kl 20:18
Är så trött på denna hysteri om svininfluensa. Håller med Anna fullkomligt, låt kroppen ta hand om influensan. Vet vi ens vad som är i detta vaccin? Vad händer om influensan utvecklas, kommer detta vaccin som vi sprutar in i kroppen hjälpa då? Tänk efter ännu ett steg. Vem är det egentligen som tjänar pengar på vaccinet? När man gräver djupare så handlar det i slutändan inte om att skydda människorna utan att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Sluta oroa er för minsta lilla utan försök att njut av livet istället och allt gott som finns
MonasUniversum
min blogg http://www.monasuniversum.blogspot.com
20 november 2009, kl 20:31
Mm. Då är vi två.Fast i den här familjen har vi alla fyra tagit den.
Vally
20 november 2009, kl 20:43
Bra Malin! Vad ska vi nu göra med mutationen?
Hav tröst. Det gör nog ingen större skada.
/Vally
Ewi
20 november 2009, kl 20:44
Du gör så gott du kan för att undvika ett av alla de sätt som ens bebis kan dö på. Ingen källartrappsdykning och ingen svininfluensa för Lasse. Det är en bra mamma som försöker gardera sig/kontrollera de saker hon kan.

Hur som helst, vaccinerade min 9månaders igår. Inte en biverkning, ingen hysterisk kö (hann knappt få av honom overallen så var det vår tur), ingen vaccinbrist heller. What was all the fuss about anyways?

***
Och ska man för tråkighetens skull ge sig in i långdragna utläggningar:
Det där med kvicksilver-larmet verkar vara skit. Som jag förstått förbjöds det på 90-talet. Alltså, då har ju alla vi som är födda före det fått kvicksilver i våra vaccin som barn och inte blev vi sådär alldeles konstiga av det. Skvalen tjohejet verkar också överdrivet, men där får jag väl ärligt säga att jag faktiskt inte har en aning.
Sandra
20 november 2009, kl 20:45
Vi har en son i Lasses ålder som vi kommer att vaccinera om någon vecka. Vi har redan vaccinerat oss andra (mamma och pappa) för hans skull. I och med att han är så liten i år anser vi att vi tar den chansen, nästa år dock ifall samma sak gäller kanske vi inte gör så. Han har då blivit äldre och immunförsvaret starkare, men samtidigt har vi ju ingen aning om hur vi kommer att känna då.

Tänk inte för mycket på det... jag tror du tog rätt beslut!
Danii
min blogg http://jeeze.blogg.se
20 november 2009, kl 22:10
Hyste i eller ej. Roligare att vara ett får än att bete sig som ett. Det kommer gå fint. Det är bara i USA som folk ränner baklänges, vi i Svedala har ett starkt immunförsvar. Har vi klarat oss undan med knasig sjukvård i så många år så kan knappast ett halvdant vaccin skada.
Cecilia
20 november 2009, kl 22:38
Det var samma motstånd när vaccint mot mässlingen kom. Nu ger de allra flesta det till sina barn utan att fundera närmare. Sluta dramatisera det här! Vaccinet är av godo. Du har gjort en bra sak för att skydda dina barn och vi har ett samhälle som erbjuder vaccinering till alla som vill gratis. Det är fantastist.
Erica, också 3-barnsmor
20 november 2009, kl 23:26
Jag är yngre än du, men något som jag lärt mig på vägen är att det är ingen idé att ångra sig... det får man bestämma innan. <3
Peter
21 november 2009, kl 00:19
Ok, det här var ett besynnerligt blogginlägg. Vaddå ångra sig? Varför ligga utslagen av influensa i en vecka om man kan undvika det? Vaccinet är gratis och ofarligt, ihärdiga internetrykten till trots.
Maria Kornberg
min blogg http://www.mariakornberg.wordpress.com
21 november 2009, kl 00:21
Jag tror att man helt enkelt får lita på myndigheternas rekommendationer. Hoppas att dom som jobbar med det vet vad de gör och om saker känns tveksamt, re
searcha lite extra. Jag tror inte att någon riktigt vet hur vi ska hantera svinis eller vaccinationen. Men säger dom att man ska vaccinera sig så tror jag att det är bäst att göra det.
21 november 2009, kl 00:58
Eller så gjorde du väldigt rätt!
Linnéa
21 november 2009, kl 06:10
Skulle du förlåtit dig själv om dina/någon annans barn, någon gravid vännina eller din farmor avlidit på grund av att du smittat dem med svininfluensa!? Dessutom för att du följt den ulliga egoistika konspirationsteoretiska skocken som låter bli att vaccinera.
Att vaccinera sig är en solidaritets handling!

Influensan kommer säkert tillbaka nästa år men då har många redan haft den och spridningen blir inte lika omfattande!
Bra gjort Malin!!
Sandra K
21 november 2009, kl 10:12
Äsch då, en bra mamma tar det säkra framför det osäkra, eller? Och det säkra verkar ju vara att vaccinera de små, tycker jag iaf. Och uppenbarligen läkemedelsverket, som ju borde veta bättre än svenne banan. Jag vet inte hur det är med dig, men i egenskap av vanlig kvinna utan någon medicinsk bakgrund så har jag väldigt liten kunskap om läkemedels verkan. Man får helt enkelt förlita sig på att de som har utbildningen för det vet bättre, och lyssna på dem.

Och btw, min sjumånaders bebis vaccinerades i torsdags. Ingen feber, ingen ömhet i låret där sprutan sattes, ingen värk i kroppen. Endast en liten prick efter nålen. Och jag kommer att vaccinera mig så fort vaccinet släpps för oss som inte tillhör nån riskgrupp. Hellre lite värk i armen ett par dar, än sängliggandes i en vecka?
vaccinerad läkarstud m vaccinerade barn
21 november 2009, kl 13:06
Hej!
Det var ett klokt beslut att vaccinera! Risken att drabbas av allvarliga biverkningar av vaccinet är minimal. Risken att dina barn skulle kunna bli svårt sjuka är större.

Och risken att ni om ni blir sjuka kan sprida smittan vidare till andra är betydande. Dessa andra kanske är gravida, kortisonbehandlade, personer på cancerbehndling, HIVpositiva, personermed stroke, MS mfl neurologiska sjukdomar, mfl, mfl. För alla dessa skulle det kunna vara verkligen ödesdigert att bli smittade. Var stolt att du hjälpt till att skydda dem. det är det värt att ha lite ont i armen ett par dagar!
L@l.se
21 november 2009, kl 13:38
jag har då inte fått en enda vaccin spruta sedan jag var 4
jag har överlevt och aldrig ens fått influensan
K
21 november 2009, kl 14:36
Allvarligt. Det är väl vaccinationsmotståndarna som ger det mest fåraktiga intrycket. Man kan inte riskbedöma utifrån att man "är stark" eller "inte brukar bli sjuk". Jag tror inte att viruset tar hänsyn till det. Och detta spåniga "jag jag jag". Det handlar väl om en solidaritetshandling också. Gentemot dem som inte är så där superstarka och aldrig blir sjuka. Och ni som hånskrattar åt dem som tror att influensan är farlig. Ni gör ju ett väldigt väsen om att sprutan är farlig. Vad är skillnaden?
Anna
21 november 2009, kl 16:24
Per har HELT rätt och alla ni andra som är positivt inställda till vaccinet. En del kommentarer emot vaccinet är rent skrämmande inskränkta och naiva.

Som tidigare nämnts, vi har i Sverige utrotat en hel del sjukdomar som folk dör av i andra länder tack vare att vi får vaccin här.

Man kan inte veta i förväg om just mitt immunfösvar klarar den nya influensan (H1N1, svininfluensan) eller ej, detta är en pandemi, ej att förväxla med den vanliga säsongsinfluensan som "friska" klarar.
Stinsi finsi
min blogg http://prinsessanleias.blogg.se
21 november 2009, kl 20:33
Jag vaccinerade mig på en torsdag. Det var genom jobbet så jag gjorde det för alla svaga omkring mig. Hela fredagen och lördagen trodde jag att armen skulle ramla av och jag var grötig i huvudet och ack så trött så trött. På söndag mådde jag ganska bra. På måndagen fick jag svininfluensan. Konstaterat.
Det berodde dock inte på vaccinet utan att någon smittat mig och att vaccinet inte kickar in direkt utan tar typ två veckor på sig.
Bittert.
22 november 2009, kl 00:13
Jag säger som flera.
Du gjorde rätt.
Mina söner just fått sprutan
och jag ska ta den nu i veckan.
Jag tror att biverkningarna av sprutan är mindre farligare än svininfluensan.
Det som skrämmer är att unga dör.
Man skulle aldrig förlåta sig själv om något hände ens barn av svininfluensan.
Säger det igen, du gjorde rätt.
Anne
23 november 2009, kl 20:07
Men.
Detta är en pandemi och många saknar förmåga att bygga upp ett immunförsvar mot denna nya influensa. Detta är en pandemi och därför har forskare över hela världen som hela sitt liv sysslat med just pandemier rekommenderat massvaccin. Mina barn vaccineras och jag också. Säkert skulle vi klara influensan men kanske inte alla runt omkring oss som vi skulle smitta.

De flesta vaccin ger biverkningar, Olika mycket på olika människor. Reagerar du starkt på vaccinet skulle du antagligen blivit mycket, mycket sjuk av influensan.

Vaccinet är ingen hittepådekokt som någon slängt ihop i garaget. Man har lång erfarenhet av influensa vaccin så det ligger mycken forskning bakom.

Ni som vägrar nu. Var det ni som för tio år sedan vägrade vaccinera era barn mot difteri och polio för att ni trodde de skulle bli autistiska? Rön som sedan visade sig vara rent skandalpropaganda utan någon som helst forskning bakom. Pinsamt att riskera liv för tramsiga kvällstidnings"fakta.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Lena Widman

Tf sajtchef: Andreas Aspegren

Close