Senast Skrivet

Slumpa en blogg

JAG ÅNGRAR MIG

Jag var inbjuden att delta i Kvällsöppet i kväll. Jag fick klartecken för sent och kunde inte komma. Men åh vad jag ville vara där. 

Ämnet; män som blir pappor mot sin vilja.

Jag ser programmet och jag blir så fruktansvärt upprörd och jag vill vara där.

Marcus Birro, du har mist två barn. Du har längtat så mycket som en människa kan längta. Du ville ha ett levande barn med den kvinna du älskar. Pelle Philipsson älskar inte kvinnan han fick barn med. 

Du kan inte applicera ditt öde på Pelles situation. Det är orättvist. 

Det här är vad jag skulle sagt om jag varit med i programmet;

Att tvinga en man att bli pappa mot sin vilja är ett grovt övergrepp.

Att lura en man att bli pappa är att förvägra barnet en bra relation till sin pappa. Ett barn har rätt till sin pappa. 

"Mamman är lika maktlös" säger Anna Ekelund. Vilket skitsnack. Kvinnan har all sexuell makt. 

Jag är så trött på mamman och kvinnan som offer. Kvinnor gör val. Sedan ska barn och pappor rätta sig därefter. 

Jag tycker att Pelle är otroligt modig som vågar prata om det här och jag tror att många män känner igen sig. 

 

35 kommentarer
stina
min blogg http://pindur.blogg.se
3 februari 2010, kl 23:27
Satt precis och undrade varför inte du var med, kändes som en diskussion för dig!
Maria
4 februari 2010, kl 07:29
Vadå, han vet väl hur det blir barn? Låt bli att stoppa snoppen i någon du inte älskar eller skydda dig (med kondom som syns)...
cainrosenthaal
4 februari 2010, kl 07:57
Känner igen mig...
Alice
4 februari 2010, kl 08:12
Väl rutet - could not agree more!
anonym
4 februari 2010, kl 08:15
Mannen har valet att ta ansvar för sina sermier genom att använda kondom. Men det är skönare att knulla utan? Majoriteten av män föredrar att knulla utan? Jaha.
Och om kvinnan sedan blir med barn är det mannen som är offer? Jaha. Gör abort eller använd p-piller eller behåll barnet om det är vad MANNEN vill. Allt är kvinnans ansvar. För mannens rätt att knulla utan kondom.Mhm.
AnnaNym
4 februari 2010, kl 08:37
Jag håller med anonym. Vi får lov att acceptera och ta ansvar för att en fullt möjlig utgång av varje ligg är ett barn, det är ju trots allt det processen är avsedd att leda till..
Sen tycker jag absolut att man ska sex i anda syften än rent reproduktiva, men man måste i dagens upplysta samhälle ha klart för sig vad som kan hända. Och är man inte överens med den man ligger med så kanske man skulle kunna tänka tanken att kanske låta bli att ligga.
Bara en tanke.
Det är inte så att det rent generellt liggs för lite.

Hela teorin sjunker givetvis som en sten i de fall där inte båda parter samtyckt..
rättvist?
4 februari 2010, kl 08:47
Men - det är inte svart eller vitt. Det finns kvinnor som säger att det använder p-piller, men i verkligheten inte gör det, för att de vill ha barn, oavsett om den tänkta pappan är tillfrågad eller inte. Mamman har sedan makten att få hela vårdnaden om barnet, där pappan inget att säga till om, barnbidraget går automatiskt till mamman.. Klart att en man oxå har ansvaret, men när kvinnan vill ha ett barn så har hon makten och samhället tillåter att det är så.
nadia
4 februari 2010, kl 09:08
FACK, SNACKA om het potatis! Håller med anonym härovan: ta ansvar och använd kondom Du man som inte vill chansa! Svårare än så är det ju inte. Hur kan en kvinna som först blir gravid (ev mot sin vilja) och sen genomgår abort (inget ingrepp man någonsin bör begå lättvindigt) mot sin vilja inte vara den som är offret? MÄN: TA ANSVAR!!
anonym
4 februari 2010, kl 10:09
rättvist?:
Om det var män som åt p-piller skulle du då lita på att varje man som sa att han åt det verkligen gjorde det?
Det finns klängiga män som inte kan sluta ringa. Kvävande män. En sån skulle då aldrig jag sexa med utan kondom oavsett hur många p-piller han påstod sig äta. Man behöver inte ha sex med alla. Väljer man ändå att ha det , utan skydd, kan man inte skylla på någon annan än sig själv.
Maja Gräddnos
min blogg http://majagraddnos.wordpress.com
4 februari 2010, kl 10:24
I Sverige är det inte tillåtet för barnlängtande ensamstående kvinnor att bli gravida på egen hand genom insemination. Däremot fullt lagligt att göra någon till pappa mot sin vilja... Svensk dubbelmoral.

Och fullt så svartvitt som du får det till här är det ju inte. Om graviditeten är ett faktum på grund av bådas slarv (inte för att någon planerat att snärja den andra), då är det ingen enkel sak att hantera. Mamman kanske redan är mamma då, oavsett om pappan är med på det hela eller inte. Man kan inte heller göra någon till O-mamma igen mot hennes vilja.
polly
4 februari 2010, kl 10:28
Som sagt en svår fråga och som vanligt är det barnet som blir den som lider av det hela.
En god regel för både man och kvinna är att vill man inte ha barn så använd kondom!
Båda har lika stort ansvar om det skulle bli ett barn med. Om vi vänder på problemet då? Om kvinnan inte vill ha barnet men mannen vill? Är det självklart att kvinnan i det läget kan göra som hon vill? Ja ok det är kvinnans kropp men i den växer något som hon delar med någon annan till hälften. Svår fråga eller hur? Tål att funderas på lite.
Helena
4 februari 2010, kl 10:58
Kvinnor som får psykoser och stöter bort sitt barn är det jävligt
synd om men pappor som inte vill ha barn är svin!?!
Ella
4 februari 2010, kl 11:07
äntligen. Bra
anonym
4 februari 2010, kl 11:13
Helena:
Psykos är ett sjukdomstillstånd.Män som inte vill ha barn men ändå knullar utan kondom och sedan kräver av kvinnan att göra abort är svin, ja.
Sara
4 februari 2010, kl 13:14
Du har så rätt Malin!! Jag är också less på att kvinnor ofta målar ut sig till offer. Det är vi inte. Alla ska själva bestämma om de vill bli föräldrar. Ingen skulle väl vägra en kvinna abort för att pappan ville ha barnet men inte hon? Där kan ni snacka om dubbelmoral.
förstår
4 februari 2010, kl 13:17
en släkting hade ett förhållande utanför sitt äktenskap. Hon sa att hon åt p-piller, men gjorde det inte. Man och hustru hittade efter några år tillbaka till varandra, men barnet som blev till har knappt någon kontakt med sin far. Han få betala och det med all rätt, man får ju ta konsekvenserna av det man gör. Men någon bra kontakt kommer dom aldrig ha, stackars flicka och sjuka kvinna, hur mycket vill man ha barn när man lurar någon?
Lotta
4 februari 2010, kl 13:23
Jag tycker att man båda har ansvar för sin sexualitet och sin "barn produktivitet", om man absolut inte vill ha barn så ska man också skydda sig oavsett om man är man eller kvinna och oavsett om ens partner säger att hon/han skyddar sig. Det är inte svårare än så
Linda
4 februari 2010, kl 13:31
Att lura någon att bli pappa genom att tex säga att man äter p-piller fast man inte gör det, eller att gå ut och ragga upp någon i syfte att bli gravid, det är dumt och fult, ja. Men om graviditeten sker genom rent slarv, så kan det ju knappast ses som ett övergrepp mot mannen i de fall kvinnan väljer att inte göra abort, även om mannen är tydlig med att han inte vill bli pappa. De gångerna ska det alltid vara kvinnan som beslutar hur hon vill göra, och mannen får helt enkelt finna sig i det. Att inte vilja ta sitt ansvar som pappa i den situationen är lågt.
AnnaKarin
4 februari 2010, kl 13:33
Att akta sig för föräldraskapet.
Man måste som vuxen ta ansvar för sitt beteende och för följderna. Självklart kan man aldrig ens i en relation vara säker på hur livet som familj kommer att te sig - men man kan väl för bövelen kräva att vuxna (singla) män (och kvinnor) ser om sitt hus och skydda sig från det livslånga föräldraskapet (i den mån man trots allt kan styra resultatet av umgänget).
Kan inte annat säga att Pelle framstod som en ... just det: gnällpelle
AnnaKarin
Freia
4 februari 2010, kl 13:58
Jag håller med om att luras på ett barn är förjävligt. Absolut. Men även kvinnor kan bli lurade, Därav sitter jag med ett barn i magen just nu.

Förklaring: Pappan hade inga barn, jag har tre stora och var nöjd med detta. Han beklagade sig att han aldrig skulle bli pappa och han längtade etc etc, sweettalk i massor. Ok, jag skulle leva med denna man i resten av livet så jag gick med på att skaffa barn med honom. Och jag var klar och tydlig och sa att jag vill inte vara själv med detta barn. Jag har vart ensam med tre i sju år så jag vet att jag varken har råd eller lust att hamna i den sitsen. Och självklart var han säker. Vi började planera.Och kolla hus och grejer.

När jag var i v 17 + 4 dagar, tre dagar kvar till sen abort inte var o tala om, försvann han, ut ur vårat liv och nu sitter jag här med snart fyra barn, lurad till att behöva uppfostra detta barn själv. Visst jag älskar inte barnet mindre bara för att han drog. Men detta var inte vad som var planerat. Så killar kan luras dem med.

Han har ingen som helst juridisk skyldighet att hjälpa till under graviditeten, varken känslomässigt eller ekonomiskt. Planer och möten får jag gå på själv.
Ett barn är ett ansvar o inget man bara kan gissa sig till att man vill ha och passar inte galoserna (stavning?) så kan man inte bara dra.
Så jag tycker att fy skam på både kvinnor och män som lurar sig till ett barn och leker med barnets framtid som rysk roulette..
sarahmara
4 februari 2010, kl 14:00
kan bara instämma. synd att du inte kunde åka dit o få det sagt i tv:n. /sarah
Mamabelle
4 februari 2010, kl 14:05
Bravo Malin! Kunde inte sagt det bättre själv!
Att män ska skydda sig om de inte vill bli pappor även om deras kvinna säger att hon äter p-piller är ju helt sjukt!
Vem vill leva i ett sånt förhållande?
Man ska väl kunna lita på varandra eller?
Jag förstår heller inte vilken kvinna som drömmer om ett liv som ensamstående mamma. Okej, man kan inte garantera ett livslångt förhållande, men det borde väl vara bådas önskan när man ger sig in i barnplanerarstadiet?
Call me old fashion men man vill väl ha barn med den man älskar?
Trodde jag.
Någon man tror sig ha en gemensam framtid med. Någon som blir lika lycklig över plusset på stickan som en själv? Någon som iallfall låtsas att han tycker att det är lika mysigt att gå och välja ut barnvagn och babykläder. Någon som vill sitta i timmar med namnboken och ranka potetiella namn till bebisen.
Barn är inget man ensam har rätt att skaffa sig bara för att man vill.
Barn är man två om.
Det brukar alla kvinnor komma ihåg så fort bebisen är här och det är dags att ta ansvar utanför magen.
Hälsningar 4-barnsmamman, alla med samma stolta pappa förresten.
s
4 februari 2010, kl 14:09
Om det blir en graviditet av misstag så är det förstås ingens fel.
Men blir det inte lite väl hårt att kräva abort i alla lägen?
Abort är ett svårt val för många.
lugn_och_fin
4 februari 2010, kl 16:12
Malin, vadå "kvinnor har all sexuell makt"? Jaha ja.. Frågan är om det inte var det mest felaktiga påstående jag sett idag. Tips: fråga kvinnor runt om i världen så får du se vem som bestämmer över deras kropp och sexliv. Inte minst kvinnorna i Kongo, Sudan, Somalia, Pakistan, Saudiarabien etc.
lugn_och_fin
4 februari 2010, kl 17:00
Varför tog ni bort mitt inlägg. Får man inte vara kritiskt till påståendet att "kvinnor har all sexuell makt"? Det är ju helt absurt! Speciellt om man tänker utanför Sverige där kvinnor i de allra flesta länder inte alls ha makt över sin kropp eller sin sexualitet?
Laurel
4 februari 2010, kl 20:31
Kvinnor i Kalmar har visst all sexuell makt. Och ekonomisk makt. Och mediamakt. Och makt-över-barnen-makt. Sådeså. I Kalmar, allt vetandes och visdoms medelpunkt.
Starkt val!
4 februari 2010, kl 22:53
Att behålla barnet är ett val man gör och ett jäkligt starkt och stort val. Att ta abort trots att man innerst inne känner att det inte är ett alternativ, och sen plågas med den vetskapen.... Nää fy. Då hellre utstå lite spott o spe, ungen blir ju ljuvlig i alla fall, även om den inte är planerad! =)
flygande faran
5 februari 2010, kl 13:17
Men snälla MALIN. Om jag skulle fått chansen att sitta i debatt program så skulle jag definitivt inte säga att det är ett övergrepp att tvinga en man att bli pappa. Jag vill lika gärna som jag vill ha lördagsgodis veta hur man tvingar en man att bli pappa? Hur gör man? Rent praktiskt? Snor hans spermier när han brer mackan och tittar bort? Nej, en man som väljer att inte skydda sig när han har sex med en kvinna tar risken att bli pappa. Han kan inte skylla på att "Jamen hon SADE att hon skyddade sig". Det är lika ansvarstagande som att inte spänna på sig bilbältet och skylla på att inte den som satt bredvid tog ansvaret och spände fast det åt en. Mannen tar sitt personliga ansvar för att se till att han inte blir pappa. Tar han inte det ansvaret kan han fanimig inte påstå att någon tvingar honom att bli pappa. Han gjorde sig själv till pappa genom att spruta spermier rakt in i en könsmogens kvinnas livmoder. Såvida han inte blev våldtagen så är det enbart och endast han själver som fixade den biten.
Jag vill GÄRNA se dig svara på detta.
5 februari 2010, kl 14:18
Malin Wollin ...eller ska jag kalla dig Linda Skugge.Ni kunde ju vara samma person.Lika beskäftiga.Ni dom lyckade med man.....åja inte skugge längre väl......och tre barn och allt så välplanerat och allt så svart och vitt och självklart och ingen empati för dom som inte har allt så självklart som ni.
Så du tror att kvinnan som råkat genom gemensamt slarv bli gravid känner någon som helst makt när hon känner sig tvingad till en abort då mannen inte vill ha barnet........nä du...så maktlös som man känner sig då det vet du tydligen inget om
Sedan blev det ju ingen debatt mellan Anna och Pelle för dom kunde ödmjukt förstå varandra och upplevde sig absolut inte stå i något slags motståndsläger.
Jenny
6 februari 2010, kl 00:03
Helt rätt Malin!

Säg att en genomsnitt människa i dagens samhälle har sex 100 ggr per år. Inte är det 100 försök att få barn?
Det absolut vanligaste och mest förekommande är trots allt att ha sex och INTE vilja bli gravid efter det. Så det mest naturliga är väl, om ingen säger något annat, att det handlar om sex utan att vilja skaffa barn, för njutnings skull alltså.
Inte frågar man säljaren om det han säljer är stulen varje gång man köper något? Man utgår väl ifrån att det han säljer är ok? Annars skulle han säga det om inte han vill luras.

En annan aspekt i det hela är att om en man och en kvinna har sex och de "råkar" bli gravida, så kan kvinnan bestämma om hon ska behålla barnet eller inte, dela vårdnaden eller inte medan mannen har inget att säga om det. Den här maktlöshet är tyvärr inget som hjälper till att få männen att ta mer ansvar vid en "oplanerad" graviditet.
mathilde
7 februari 2010, kl 05:18
Jag har hela tiden varit helt på tjejens sida med argument som "knullar man en brud ska man fan va beredd på att det kan börja spruta ut barn också" osv osv. Men sedan jag blev tillsammans med min nuvarande fästman ändrades allt. Först tyckte jag det lät roligt när han sa att han hade ett barn som han blev pappa till när han var 18. Jag såg oss åka till sommarstugan tillsammans och läsa läxor ihop och tyckte det verkade vara trevligt att vara extramamma.

OM DET INTE HADE VARIT FÖR DEN LILLA DETALJEN att min fästman inte alls ville bli pappa. Han blev tvingad till faderskapstest och sa till tjejen att det var hennes beslut men att han, i det fallet hon ville behålla barnet, inte ville vara delaktig. Men hon behöll alltså barnet. Trots att det gått så pass länge mår han fortfarande mycket dåligt av detta och känner sig som en misslyckad svikare gentemot sin son. Han har betalat underhåll i alla år och även fast barnet hela tiden haft en "plastpappa" ringer mamman till min fästman och gråter när hon vill ha stöd och hjälp med sonen i alla möjliga lägen.

Jag är glad att lagen är på kvinnans sida men tycker det är helt förjävligt moraliskt sett att tvinga in en person till en sådan stor sak som att bli pappa. Vem vill ha en pappa som blev ens förälder mot sin vilja? Fy fan vad hemskt för både ungen och pappan.
flygande faran
10 februari 2010, kl 12:04
@mathilde - jag förstår inte din fästman alls. Extremt oansvarigt att inte fylla rollen som pappa. Hur kan man vilja ha en sådan pojkvän? Hur kunde han bli pappa mot sin vilja? Hur skyddade han sig? Man kan aldrig vara 100% säker - vissa handlingar kräver visst ansvar. Stackars lilla barn. Vilken oerhört sorglig historia om en oerhört sorglig pappa.
Angelica
18 februari 2010, kl 17:04
Pelle är modig och chockerande på en och samma gång. Han vill berätta sin historia för att den professionella världen ska bli bättre. Det Pelle säger är hans sanning, vilket chockerar det så kallade jämställda landet Sverige. Där kvinnor blir offer och män blir idioter när historier som dessa berättas.

Jag undrar mest om psykologen i programmet har fått sin examen i ett flingpaket och trodde på allvar att hon var vettig.

Skönt att frågor som dessa kommer upp och diskuteras. Det är bara att titta på den berömda sajten familjeliv, om hur många kvinnor försöker skaffa barn mot sina mäns vilja. Det är tydligen helt okej att göra så idag, år 2010. Tack Malin fr att du tog upp detta!

Jag har läst Pelles bok och har nog aldrig gråit så mycket. Kan bero på att jag väntar ett barn som är älskat och efterlängtat av sina båda föräldrar. Maktlöstheten i Pelles liv går nog inte att föreställa sig.
Tussilagom
21 februari 2010, kl 19:57
Såg din artikel och blev så ofantligt lessen!! Men inte förvånad, det är ju lite rådande trenden just nu - stackars lilla oskyldiga man, pappa mot sin vilja... Och stygga kvinna, sätta dit en oskyldig man..

Har själv ett oplanerat barn, med en sådan man. En liten skillnad från det du tar upp - jag planerade inte att "sätta dit" killen, och det skulle förvåna mig om så värst många gör det.
Skulle tro att det är stundens hetta som driver 2 personer - en man och en kvinna - till att ha oskyddat sex, och att tanken på vad en abort faktiskt innebär känns rätt avlägset just då. För båda.

Det jag främst vänder mig emot är med den självklarhet du skriver att sådana här barn är oönskade och oälskade.

Jag kan inte tala för alla, men mitt barn, är OJ så älskat!!!

Och OJ, så medveten denne man var om att jag inte åt p-piller. I vårt fall hade vi en diskussion om riskerna, och hade beslutat oss för avbrutet samlag & dagen efter piller. Problemet var bara att han inte avbröt.... och att dagen efter piller inte är så tillförlitliga som vi trodde.

Är det fortfarande ett oönskat och oälskat barn? Och är jag fortfarande en hemsk kvinna som inte klarade av att göra abort?

Det finns så oändligt många gråzoner i vår värld, och vad är rätt och vad är fel??

Det som gör mig så oändligt lessen med din artikel är att du med sån självklarhet kan deklarera att barn, vars fädrer gör samma val som Pelle, är oälskade.

Det finns så många människor, i alla generationer, som faktiskt är barn av sådan situationer (utan att mammorna för den sakens skull har planerat det) och ändå är otroligt älskade.

I min värld tycker jag du ger uttryck för en mycket småborgelig och ganska trångsynt åsikt.
mathilde
22 februari 2010, kl 01:45
@flygande faran: hon ljög och sa att hon åt p-piller men i själva verket hade hon försökt få barn i flera månader. hon hade bara bestämt sig för att hon ville bli mamma oavsett vad. jag tror att sådana situationer är ytterst ovanliga men tydligen händer det.

jag tycker det är sorgligt och helt förjävligt med män som förväntar sig att man som tjej ska ta hela ansvaret för att skydda sig, lika mycket som jag tycker det är sorgligt och helt förjävligt med tjejer som säger sig ha tagit ansvaret för skydd, och ljuger.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close