Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Oh no!

Min kollega Alfred(fint namn) går till attack

Jag får ett ämne och skriver en krönika utifrån materialet jag får. Eftersom jag fick uppgiften i går tog jag för givet att spelet var aktuellt nu. Faktakollbördan ligger inte på mina axlar i det här fallet. 

Krönikan jag skrev har upprört stollar överallt. Hur kan en text om ett TV-spel rendera över 350 kommentarer? HUR KAN TV-SPEL VARA SÅ VIKTIGT?

Skaffa ett jobb, skaffa flickvän, häll ut joltcolan och väx upp

 

 

 

71 (+1) kommentarer
Colby
2 april 2010, kl 14:39
Tror alla kommentarer kommer av att det du skrev var så illa genomtänkt och medelålders. Finns väl inget roligare än att försöka provocera den äldre generationen, särskilt inte när dom inte vet vad dom pratar om :-)
Om du inte tycker att "TV-spel" är viktigt, så kanske du inte borde skriva så andtrutet upprörda texter åt en av Sveriges största tidningar. Och inte heller i brist på argument försöka förlöjliga den som bemöter din moraliska vuxenindignation med väl underbyggda fakta och resonemang.
Danii
min blogg http://jeeze.blogg.se
2 april 2010, kl 14:43
Det är rent ut sagt för jäkligt att det ska uppröras över detta, när det som verkligen kräver uppsikt och är av nyhetsvärde går slätt förbi. Håller med Malin, det är ett TV-spel, what's the big deal? Och de nimwits som blir upphetsade av sådant borde allvarligt söka hjälp, Folk och fä!
MrM
2 april 2010, kl 17:16
Nä det skulle ju vara förarligt om man själv skulle behöva vara källkritisk. Det går ju inte. Och att sen generalisera om bakgrunden på alla som kommenterar negativt på din krönika... ja det är ju väldigt vuxet av dig. Istället för att ta åt dig av kritiken och lova bättring.
Jens
2 april 2010, kl 18:00
Så du skriver enbart från höften varje gång du får ett ämne tilldelat? Om man skriver krönikor i
landets största tidning så kan man väl ändå få begära lite mer? Du har ju precis gett ett vidrigt
spel enormt med uppmärksamhet. Att du sen avfärdar alla som jolt drickande ensamstående och finniga tonåringar är ju också extremt nonchalant. Brukar inte bemöda mig med att kommentera krönikor eller bloggar. Men det här var verkligen fascinerande dåligt. Jag hoppas du hittar fler öppna dörrar att sparka in till kommande krönikor!
Hubbe_Bumbi
2 april 2010, kl 18:05
Men herregud vad du gör bort dig!!!
Detta inlägg visar klart att du INTE klarar av att skriva i en stor tidning, även om det är en dålig sådan.
Att skylla ifrån sig och säga "Faktakollbördan ligger inte på mina axlar i det här fallet. " innebär att man kan ge dig precis vad som helts och säga
-skriv något om detta
så gör du det och sen om det är käpprätt åt helvete fel och inaktuellt så slår du bara ut med armarna och säger
"Faktakollbördan ligger inte på mina axlar i det här fallet. "
Tala inte om att "Skaffa ett jobb, skaffa flickvän, häll ut joltcolan och väx upp. "
Det är nog du som ska se till att vara rakryggad och inse att DU har klantat dig å det grövsta
Det är väl för f... ens uppgift att ha lite koll på vad man skriver om!? Ja om man vill framstå som en seriös debattör och skribent. För det är väl ändå du som har skrivet det?
Sen är det INTE spelet som har upprört alla, utan din artikel, eller vem som nu står bakom den.
Sen när du blir attackerad ( skulle det vara synd om dig?) av en som är insatt i spelvärlden och kommer med fakta, så reagerar du som en liten tonårstjej med dålig självkänsla.
Det är bara att inse att du är bortgjord och inte får den respekt du säkert vill ha

Do it the Malinstyle " Skyll ifrån dig"
RkTim
2 april 2010, kl 18:14
"HUR KAN TV-SPEL VARA SÅ VIKTIGT?" Ja det var ju det som var hela grejen med mothuggen :p
RkTim
2 april 2010, kl 18:18
Ärligt talat så tror jag att det som upprörde folk mest var "Malin Wollin undrar om det är detta killar drömmer och fantiserar om?" i vilket det är underförstått att vi alla vill sitta och spela Rapelay samtidigt som vi spelar flöjt -.^
Hedbrant
2 april 2010, kl 18:23
1. Då kanske du lär dig att kolla fakta tills nästa gång.
2. Spel är precis som film, böcker, opera mm i dagens samhälle.
3. Jag trodde själva grejen var spelets innehåll, inte själva spelet. Men det är klart.... Hur kan ett ämne som våldtäkt rendera över 350 kommentarer liksom? haha
4. Jolt tillverkas inte längre
onefarang
2 april 2010, kl 18:40
Jodå Malin, faktakontroll ingår i din uppgift. Det gör det visst. Du missade, du gjorde en tavla. Sedan skyller du ifrån dig i stället för att erkänna att du gjort en tavla. Om någon sa åt dig: Skriv en grej om den där xxx-katastrofen i yyy-land så skulle du bara hitta på något, alltså? Inte kolla lite med nyhetsbyråer och se om det finns några fakta att ta med i din artikel? Men visst, jag glömde, här finns det ju ett "genusperspektiv" att exploatera och då är det ju inte så noga med fakta, det vet vi ju!
Alfredo
2 april 2010, kl 18:49
Klart som fan att du förväntas kolla upp grundläggande saker om saker och ting du skriver. Varför skriva om något man inte vet något om? Det är ju bara idiotiskt. Jag skulle inte få för mig att skriva en krönika om hästar utan att först ta reda på något som helst om hästar.

Det är inte Rapelay som är viktigt, det är din ignorans och total orespekt genom att kalla det ett "tv-spel", precis som om folk som spelade tv-spel skulle få för sig att spela det. Det är som att du skulle gnälla över porrfilmer, och undra varför vanliga filmtittare kan titta på porr, eller liknande.

Och vill du veta en rolig sak? Jag visste inte ens om att spelet existerade innan jag läste om det på AB, och när jag såg det så var jag ju tvungen att tanka det bara på grund av lulz-faktorn. Det visade sig suga riktigt rejält (pun intended), och jag satt mest och gapflabbade genom allt taffsande. Animationerna var så otroligt fula så när man juckade sådär i 300 km/h. Fniss om något.

Så dissa ditt intetsägande jobb på Aftonhoran, skaffa sunt förnuft, lär dig faktakolla, att inte ta saker för givet och väx upp.
MADSTALIN
2 april 2010, kl 18:52
TV-spel är en lika viktig konstform idag som musik, literatur och film. Ansvaret ligger på dig att kolla fakta, och kanske inte vara så otroligt trångsynt?
Okänd
2 april 2010, kl 18:52
Din trovärdighet sjönk mer med det här inlägget....
Martin Sjöberg
2 april 2010, kl 19:08
"Min kollega Alfred(fint namn) går till attack"
"Skaffa ett jobb, skaffa flickvän, häll ut joltcolan och väx upp. "

Jag undrar vem som borde växa upp. Man kan hoppas att Alfred anmäler dej för någon typ av påhopp, vilket det faktist är! Otroligt dålig stil av dig!!!!!
Fredrik
2 april 2010, kl 19:33
Joltcola har gått i konkurs, som du säger faktakollbördan ligger inte på dina axlar
DarthUllis
2 april 2010, kl 19:48
Jag har ju varit med och kommenterar en massa om ämnet men det är bara för att jag verkligen inte förstår hur man kan vilja spela ett sånt spel och hur ska jag som endast spelar Wii fitness plus kunna veta att det har funnits i fyra år? Lika lite som Malin antagligen. Fast egentligen hade världen varit bättre om jag inte hade vetat att det finns sån dynga.
Olle
2 april 2010, kl 20:02
Ditt inlägg renderar i detta antal inlägg, pga att du så uppenbart är ute och cyklar. Och nu undrar du vad det som är så viktigt med TV-spel? Din okunnighet lyser igenom på alla plan i denna debatt, så du borde kanske inte hoppa på vilket ämne som helst? Ta reda på hur många spelkonsoller som sålts, hur många spel som säljs hur många tvspelsrelaterade tidningar som säljs, inte bara i Sverige utan i världen? Märkligt att döma ut ett av världens mest omtyckta nöjen. Du kan ju tex söka på din egen tidning, hur mycket senaste spelet i Call of Duty - serien genererade första dygnen. Håll dig till att skriva om sånt som du förstår dig på.
Emme
2 april 2010, kl 21:06
Somliga tycks inte ha mycket vett. Ja jag syftar på dig.
Ebon Knickebock
2 april 2010, kl 21:08
Nej, inte kan väl madame nånsin ha nåt fel om nåt.
Paranoid Android
2 april 2010, kl 22:18
Hur kan du som journalist ens säga något som "Faktakollbördan ligger inte på mina axlar i det här fallet."? Källkritik och faktakontroll är väl för bövelen något av det absolut viktigaste både när man skall skriva något (om någonting ö.h.t) och när man skall ta till sig ny information. Det borde då vara det åtminstone.

Du hade enkelt kunnat googla eller söka på Wikipedia för att få lite mer uppdaterad info. Det tar inte många sekunder. Din ursäkt är med andra ord inte godtagen.

Ditt uttalande skulle nästan kunna jämföras det med Tant Gredelins totala avsaknad av juridiskt kunnande då hon inte verkar förstå vad oskyldighetspresumtionen är. Lika elementärt och grundläggande som den är för rättssamhället och juridiken borde källkritik och faktakontroll vara för journalistiken.

I övrigt är din slutkommentar bara nedvärderande och härskartekniken får geigermätaren att explodera.

För att parafrasera dig; Skaffa dig kunskaper om ditt jobb, lär dig källkritik, häll ur kaffe latten och väx upp.
bentelkalb
2 april 2010, kl 22:18
Våldtäktspel? Det finns inga våldtäkter i det spelet, däremot humor, ta reda på fakta.
2 april 2010, kl 22:30
Sitter du och trycker ut åsikter i en dagstidning får du ta det som kommer när vi "stollar" märker att här är en människa som inte har en susning vad det är hon dillar om.

Skit ska skit ha.

(har jobb, har flickvän, dricker inte jolt, har växt klart...)
Emelie
2 april 2010, kl 22:43
Men Malin, du verkar ju fortfarande inte fattat. Och jo, faktabördan ligger på dig.
Amigoo
2 april 2010, kl 23:19
Att det kan väcka så stor uppmärksamhet är att du på ett sätt drar alla som spelar spel över en kam. Du får det att låta som att bara för att man spelar ett spel där man begår ett "brott" så kommer man även begå ett brott i verkligheten. Tänk bara på hur många spel det finns ute i världen där man titt som tätt begår brott, i flertalet fall massmord och ren slakt av civila. I jämförelse till sånna spel är detta spelet bara en piss i havet.
Jag blev "tack" vare denna artikeln nyfiken på vad det var för sorts spel så jag var tvungen att prova det. Inte var det några rena våldtäkter utan mer som att man försökte "ragga", varav sättet lite mer grovt. Liknande saker som händer i spelet är precis samma vad som händer på vanliga krogkvällar.
Har tyckt du skrivit roliga och bra saker innan som jag läst men lite mer fakta etc i fortsättningen skulle vara något som ingår inom journalistik på denna nivå. Och ja, jag har sambo, ett jobb, men dock inget beroende av Jolt Cola.
Peter Karlberg
min blogg http://peterkarlberg.blogspot.com
2 april 2010, kl 23:31
Måste kännas skönt att kunna skylla på någon annan.
Hans Engnell
min blogg http://motpol.blogspot.com
3 april 2010, kl 00:03
Om vi ska ta dig på orden kan vi dra två slutsatser om dina åsikter vilka leder fram till ett slutomdöme. Således: 1) Faktakoll är för mesar. 2) Alla som spelar TV-spel är enstöriga singelmän. = Du är ett spån.

Och detta resulterar i en fråga: Varför skriva en krönika om något du uppenbarligen inte förstår dig på?
Andreas
3 april 2010, kl 00:32
Jag tycker att man som krönikor (om man är en seriös sådan) bör faktagranska materialet. Så att man inte går ut i Sveriges största tidning och skriver om saker man inte har en aning om. Sen kanske alla har reagerat väl starkt, vad vet jag.
Demos Kratos
3 april 2010, kl 02:15
Hej Malin, jag håller helt med dig. Vi har för mycket sex och våld och sånt i dagens samhälle så jag tycker faktiskt vi borde gå ett steg längre, vi borde förbjuda filmer och tv-program där sådana saker finns med i, jag menar hur kul är det att se på exempelvis CSI där dom visar blodiga kroppar av stackars människor, för att inte tala om porren och actionfilmer, sånt inspirerar bara folk till att gå ut och göra såna dumheter själva. Sen kan vi sluta rapportera om skolmassakrer och bränder för som vi såg för inte så länge sen med hotet om skolmassaker mot KTH så började folk skicka in hot mot andra skolor också och så fort det står om en pyroman i tidningarna så är varenda mordbrännare ute och tänder brasor.

Börjar det bli lite magstarkt nu? Det är sånt som händer när man censurerar och förbjuder bara för att man inte gillar innehållet, håller man på tillräckligt länge utan att folk protesterar så är snart TV, tidningar, tobak, alkohol, kaffe och kött också förbjudet då det visat sig i vissa väldigt ensidiga studier att dessa inte heller är bra för oss. Dessutom kan vi förbjuda mobiltelefoner och annan trådlös elektronik för dom orsakar en för tidig död genom att utstråla hälsofarliga elektromagnetiska fält.

Du frågar hur TV-Spel kan vara så viktigt, fråga då dig själv, skulle du inte välja en sida om en stor politisk rörelse, säg Moderaterna eller Sossarna tyckte att eftersom såna saker är omoraliska så bör dom förbjudas? Skulle du tycka att det är okej att folk kallar dig en upprörd stolle om du valt att låta individen själv bestämma?
Weare Anonymous
3 april 2010, kl 03:47
Hjulet snurrar men hamstern är död.
Weare Anonymous
3 april 2010, kl 03:48
P.S Slutet på ditt försvarstal gjorde inte saken bättre.
Lotta
3 april 2010, kl 05:17
Jag tycker att du har helt rätt i din krönika !!!
Patrik
3 april 2010, kl 09:01
Du har nog rätt Malin. Alla som orkar läsa mer än en rubrik i aftonbladet innan de har en stark uppfattning om något är arbetslösa, dataspelande, omogna töntar utan flickvän och du har inget ansvar för de idéer som du sätter i huvudet på dina tusentals läsare som ser upp till dig. Patetiskt Malin! Varför inte bara ändra uppfattning och erkänna att man gjort ett fel. Det är mänskligt. Jag gissar på att du kommer att kolla dina uppgifter lite bättre efter det här...någon vecka iaf.
Anne
3 april 2010, kl 09:05
Alfreds svar var väl ingen attack utan ett rimligt klargörande efter din krönika. Det var intressant att läsa fakta också. Precis som ni båda gör, förfasas även jag över att ett sådant här spel ens konstruerades.

Att du inte ens har någon önskan att kolla fakta själv angående det du skriver om är ju mycket konstigt. Men det är klart du skriver för en tabloidtidning som kanske inte är kända för att bry sig om vad som är fakta eller inte. Det märks att du arbetar som krönikör och inte en seriös journalist.

Och ja, jag har ett liv. Och nej, jag spelar aldrig data- eller tvspel och dricker inte heller joltcola.
Pelle Fisk
3 april 2010, kl 10:20
"HUR KAN TV-SPEL VARA SÅ VIKTIGT?"

Kanske det roligaste i hela inlägget.. Det var tydligen viktigt nog att skriva en krönika om...
Ulrika
3 april 2010, kl 10:34
"Att du sen avfärdar alla som joltdrickande ensamstående och finniga tonåringar ..." Men ursäkta, vilka andra spelar ett sådant skitspel? Tänk att detta ens blir en diskussion. Ha ha ha.
Cecilia
3 april 2010, kl 11:08
Eeh.. Var det inte du Malin som just visade upp din fina journalistexamen? Var du sjuk den dagen ni hade föreläsning om skribentens ansvar att kolla källor...
Morse
3 april 2010, kl 11:09
Malin frågar hur TV-spel kan vara så viktigt. Malin har helt enkelt missat att spel idag är ett berättande medium, precis som film och litteratur. Så Malin, du hade lika gärna kunna frågat varför böcker är så viktigt, bli därför inte förundrad över vilken respons du får när du förlöjligar spelare och deras favorit-medium.

Alla som ser på film, ser inte nödvändigtvis på våldsporr.
Alla som läser böcker, läser inte nödvändigtvis om våldsporr.
Alla som spelar spel, spelar inte nödvändigtvis våldsporr-spel.

Det är väldigt snällt av dig att uppmana folk att gå och se något högkulturellt som har vunnit priser i Canne eller Berlin, men det är inte för alla, precis som att inte alla spelare älskar Grim Fandango eller Deus Ex. Du kanske skulle vidga dina vyer lite du med?
JPKusela
3 april 2010, kl 11:20
Malin Wollin har en rätt bisarr syn på världen. Vuxna män som finner TV-spel trevligt har väl i stort sett förverkat sin rätt att leva. Samtidigt försörjer hennes man sig på att sparka boll med/mot andra vuxna män och det är helt okej. Det är moget, vuxet och riktigt het skit.
Putte
3 april 2010, kl 12:44
Hur kan en person vars viktigaste saker i livet är hennes kläder, sitta och klaga på folk som dricker joltcola och spelar tv-spel?
Putte
3 april 2010, kl 12:45
Och dessutom har du en man som spelar fotboll! Dom flesta "normala" slutade med sånt när dom var 12år.
Lisa
3 april 2010, kl 13:46
Oj, vad många tår du trampade på nu, fröken Wollin!
Alla häftiga försvarstal från folk som tydligen inte spelar det aktuella spelet
indikerar att spel inviterar till en djupt engagerande och isolerande värld. De häftiga reaktionerna på dem som ifrågasätter detta mediums isolerande och beroendeframkallande verkan förstärker bara intrycket av att det är just det - beroendeframkallande.
msn00b
min blogg msn00b.wordpress.com
3 april 2010, kl 21:32
Mja, det är ju inte det du skriver om spelet du skriver som upprör utan generaliserandet om vilka som spelar spel och det nedvärderande sättet du beskriver det på. Det är inte viktigt vad du tycker om ett spel, men det är viktigt när du beskriver oss som spelar som finniga, joltcoladrickande pojkar. Det är inskränkt och det är förminskande.

mvh
Ms.N00b. Datorspelsspelande OCH över trettio, sambo sedan många år med sjukt bra hy och därtill alldeles väldigt snopplös.
Morse
3 april 2010, kl 21:47
Lisa,

Exakt var hittar du belägg för att detta medium skulle vara isolerande och beroendeframkallande? Spel är idag i allra högsta grad ett socialt medium. Kanske inte socialt i den kontext du är van vid, men spel sker till större delen med interaktion mellan flera individer. Och beroendeframkallande, det är inte en kemisk substans vi talar om här. Om du kan peka på något annat än anekdoter är jag mycket intresserad av det, då det går mot all aktuell forskning på området.
qwerty
3 april 2010, kl 23:24
"Hur kan tv-spel vara så viktigt?"
Ja men precis, varför ska ni då dra upp spel från fyra år tillbaks för att diskutera innehållet, och detta på en av Sveriges största tidningar. Nyhetstorka, någon?
B
4 april 2010, kl 00:13
Go Malin!

Alla personer som sitter och spelar dataspel borde gå och göra något vettigt. Gå ut i naturen, träffa kompisar, res runt jorden. Kan inte vara nyttigt att sitta inomhus och bli mer och mer isolerad från omvärlden för var dag som går.
Jag vet många personer som skippade skoldagar bara för att kunna sitta hemma och spela dataspel.
Väx upp och upptäck lite av världen där ute!
B
4 april 2010, kl 00:13
Go Malin!

Alla personer som sitter och spelar dataspel borde gå och göra något vettigt. Gå ut i naturen, träffa kompisar, res runt jorden. Kan inte vara nyttigt att sitta inomhus och bli mer och mer isolerad från omvärlden för var dag som går.
Jag vet många personer som skippade skoldagar bara för att kunna sitta hemma och spela dataspel.
Väx upp och upptäck lite av världen där ute!
B
4 april 2010, kl 00:14
Go Malin!

Alla personer som sitter och spelar dataspel borde gå och göra något vettigt. Gå ut i naturen, träffa kompisar, res runt jorden. Kan inte vara nyttigt att sitta inomhus och bli mer och mer isolerad från omvärlden för var dag som går.
Jag vet många personer som skippade skoldagar bara för att kunna sitta hemma och spela dataspel.
Väx upp och upptäck lite av världen där ute!
B
4 april 2010, kl 00:14
Go Malin!

Alla personer som sitter och spelar dataspel borde gå och göra något vettigt. Gå ut i naturen, träffa kompisar, res runt jorden. Kan inte vara nyttigt att sitta inomhus och bli mer och mer isolerad från omvärlden för var dag som går.
Jag vet många personer som skippade skoldagar bara för att kunna sitta hemma och spela dataspel.
Väx upp och upptäck lite av världen där ute!
B
4 april 2010, kl 00:14
Go Malin!

Alla personer som sitter och spelar dataspel borde gå och göra något vettigt. Gå ut i naturen, träffa kompisar, res runt jorden. Kan inte vara nyttigt att sitta inomhus och bli mer och mer isolerad från omvärlden för var dag som går.
Jag vet många personer som skippade skoldagar bara för att kunna sitta hemma och spela dataspel.
Väx upp och upptäck lite av världen där ute!
B
4 april 2010, kl 00:14
Go Malin!

Alla personer som sitter och spelar dataspel borde gå och göra något vettigt. Gå ut i naturen, träffa kompisar, res runt jorden. Kan inte vara nyttigt att sitta inomhus och bli mer och mer isolerad från omvärlden för var dag som går.
Jag vet många personer som skippade skoldagar bara för att kunna sitta hemma och spela dataspel.
Väx upp och upptäck lite av världen där ute!
B
4 april 2010, kl 00:14
Go Malin!

Alla personer som sitter och spelar dataspel borde gå och göra något vettigt. Gå ut i naturen, träffa kompisar, res runt jorden. Kan inte vara nyttigt att sitta inomhus och bli mer och mer isolerad från omvärlden för var dag som går.
Jag vet många personer som skippade skoldagar bara för att kunna sitta hemma och spela dataspel.
Väx upp och upptäck lite av världen där ute!
Doktor Dengroth
4 april 2010, kl 09:42
Malin gör som Malin gör. Kastar ur sig sina åsiker som fakta. Det är hennes vanliga strategi. Om det här spelet inte ens säljs i Sverige, så vad är nu problemet Malin? De flesta dataspel och tv-spel för vuxna människor innehåller en del så att säga tveksamma scener. Det kan vara alltifrån dödande med extrema vapen till att stjäla saker. Men det är ff tveksamma scener.
Ellen
4 april 2010, kl 15:11
Herregud Malin! världens sämsta journalist?

Du blir helt sjuukt upprörd över att det finns ett SPEL som går ut på att våldta kvinnor, herregud vart är världen påväg, och så fort du får lite kritik så skriver du " men det är ju bara ett spel, stor skillnad "
Anna
4 april 2010, kl 16:42
Jag har ärligt talat ALDRIG förstått varför någon tidning vill ha dig som krönikör Malin. Dina uttalande är alltid så naiva och det lyser igenom att det endast är dina tankar du skriver från och absolut inte utifrån fakta. En mer egotrippad och självcentrerad människa får man leta efter. Verkar som DU behöver komma ut lite mer i verkligheten och sluta leva i din lilla bubbla. Ta in andras tankar....

Har varit upprörd så många gånger av dina ord, även när du är i Tv gör du bort dig. Även där är det dina känslor som gäller, inte att du talar utifrån fakta. Vore jag din chef skulle du fått sparken för länge sedan.
Du var i radio för ett tag sedan när du snackade om att hundbajs på trottoaren tar flera hundra år innan det försvinner....????
Hörde du när du hastade hem till barnvakten hur de var lättade av att du åkte tidigare och att du var en jobbig person som la dig i när andra hade ordet. Även dina s.k kolleger skulle nog bli glada om du skaffade dig ett jobb......

Tv- spel är absolut inget fel. Det är faktiskt väldigt utvecklande för hjärnan precis som korsord m.m. Spelar det själv ganska ofta, även datorspel. Spelen lär en att ta beslut väldigt snabbt, hjärnan lär sig att tänka fortare helt enkelt. Det handlar en hel del om hjärngympa. Du skulle nog behöva det !!

Är själv en kärring på över 50 år. Älskar dessa Tv-spel och datorspel. Har massor av vänner. Är mycket ute i naturen. Dricker inte joltcola. Har jävligt högt IQ. Har inte en man som leker boll med andra herrar. Säger bara, väx upp någon gång. Våga se och ta in världen ur andras perspektiv !!

En eloge ska du ha Malin, och det är för att du lägger in alla inlägg från oss som klagar på dig :)
djungelurban
4 april 2010, kl 20:32
Uppbarligen är det tillräckligt viktigt för att du ska skriva en upprörd artikel om det... Mindre hycklande tack...
Caroline
4 april 2010, kl 21:03
Fy fan vad du är bäst.
TomKatt
6 april 2010, kl 02:39
Moraltanten Malin vräker ut massa ordbajs och plötsligt blir ett gammalt spel ingen kännde till dagens hetaste samtalsämne i våra skolor!

Tack Malin för att du finns;-)
Ansi
6 april 2010, kl 09:40
Härligt Malin, det är fritt att tycka till om allt, trots att man inte är 100% insatt. Se på mig, jag är ju den enda i Sverige (kanske världen) som är så lättpåverkad så att jag påverkas av dataspel:)

I-landsproblemen växer. Håller med ovanstående. Släpp kontrollen, åk ut på landet och i naturen. Då kanske ni får lite perspektiv på tråkiga dataspel och hur lite de betyder egentligen!
cudno
6 april 2010, kl 10:39
Snälla Malin, jag har tidigare skrivit att du är farlig som krönikör, och det har nu visat sig stämma. Hur kan du med vettet i behåll påstå att du inte har någon skyldighet att kolla upp fakta innan du skriver om något? Du avsäger dig allt ansvar med andra ord! Det förklarar dina andra krönikor. Förstår du att med denna har du nu öppnat ögonen för den generation som var för ung för att veta att detta spel ens fanns? Att även andra nu vet att spelet både finns och går att ladda ner? Det handlar inte OM att spelet är vidrigt, utan ATT du tog fram ett redan glömt spel och gjorde reklam för det. Skäms Malin och det med alla rätta. PS du har kallat de som inte gillar dig för avundsjuka! Det förstår du nu att de inte var, eller?
Lina Wendela
6 april 2010, kl 14:02
Jag måste flika in en kommentar – jag är Malins redaktör på Wendela och nej, det ligger inte på Malin att faktakolla ämnena som skickas till henne som snackisar.
I det här fallet, som jag gärna vill förklara lite närmare eftersom det rönt sådan debatt, var vi medvetna om att det inte var ett nytt spel eller en nyhet i sig att det existerade.
Dock valde vi, tillsammans med webb-tv som producerade själva nyhetsartikeln/inslaget, att lyfta fram det ändå. Vi på Wendela, precis som webb-tv:s redaktion, vänder oss inte direkt till en grupp som är så tv- och dataspelskunniga att de kände till det här spelet. Eftersom vi inte hört talas om det, och eftersom vi tycker att spelet (observera; spelet i sig, det handlar inte om data- och tv-spelande överlag) var så pass upprörande valde vi ändå att låta Malin skriva på det här ämnet. Jag vill klargöra att det handlar om ett beslut från mig och inte från Malin, hon jobbar på det sättet att hon får ett ämne och snabbt levererar en krönika; det kan handla om allt från barnnamn till relationsproblem – eller tv-spel. Eftersom vi skriver mycket om, och för, föräldrar tyckte vi att det här var relevant att ta upp ur det perspektivet. Jag har förstått att många läsare känt sig kränkta eller upprörda och det var självklart inte vår mening. Jag tycker att Malin stod fast vid sin ståndpunkt; att hon skriver som okunnig på ämnet och gav sin syn på just det här spelet utifrån de förutsättningarna. Som sagt. Det var spelet i sig vi ville ta upp till debatt, inget annat.
Jänkis
6 april 2010, kl 14:58
Hej, vad kul att det är så många som kommenterar. Från Aftonbladets håll vill vi bara förtydliga följande saker:

1. Även om spelet inte är helt nytt så är det inte känt för de flesta av våra läsare och tittare – därmed ansåg vi det värt att berätta om.

2. Det var också utgångspunkten och en av anledningarna att vi ville att Malin Wollin som krönikör skulle belysa frågan. Att ur ett känslomässigt perspektiv reagera på att det finns de som konstruerar ett spel vars enda syfte är att begå övergrepp.

3. Vi tyckte också det var intressant att trots att det uppenbarligen har konstruerats ett spel som går ut på att begå övergrepp på kvinnor så verkar många inte se det som ett problem.

Argumenten mot inslaget och Malins krönika verkar många gånger vara att det inte är speciellt många som spelar det och att det är svårt att få tag på. Vettiga synpunkter, men förändrar det egentligen huvudfrågan?
Ett annat perspektiv är att vända på frågan: Varför ska vi inte reagera på att ett sådant spel finns, och vad säger det om oss då?

Mvh // Niklas
Hansomsover
6 april 2010, kl 23:07
För ett medium som kombinerar alla tidigare konstformer och lägger till interaktivitet är ju inte värt att ta på allvar.

Och journalistiska grundregler som faktakoll gäller inte på internet, särskilt inte om man bloggar.

...vänta lite nu.
6 april 2010, kl 23:25
Niklas: Att vi inte bryr oss om att ett sådant spel finns, säger inte mer om oss än att vi inte bryr oss om erotiska noveller eller porrfilm med samma innehåll.

Vi äcklas och väljer bort att konsumera det, och sen är det inte mer med det.

Att folk blir upprörda är ju just på grund av att Malin Wollin, i en verklighet där mer än 15 miljoner människor spelar World of Warcraft och Farmville på Facebook har 82 miljoner aktiva användare, dömer ut alla spelare som arbetslösa ("Skaffa ett jobb"), ensamma ("skaffa en flickvän") och omogna ("väx upp").

Vilket jag själv tror att ni på Aftonbladet är mycket medvetna om. Jag är nyfiken på hur det gick till när Malin fick uppgiften att skriva om spelet. Att ge någon med denna verklighetsfrämmande och klichéartade syn på spel och spelare uppgiften att "ur ett känslomässigt perspektiv reagera på att det finns de som konstruerar ett spel vars enda syfte är att begå övergrepp" är visserligen journalistiskt ansvarslös, men säkerligen ekonomiskt vinstgivande och bra för era annonsintäkter.
Gastunk
7 april 2010, kl 11:25
@ Niclas

Tror snarare att ni på Aftonbladet hoppade på detta för att CNN gjorde det. Och ingen annan anledning. Om än att CNNs klipp utgör lite mer gammal hederlig "japan bashing". Tråkigt också att se att mitt andra inlägg inte kom med här, tyckte den innehöll en väldigt relevant länk.
H
8 april 2010, kl 08:42
TV-spel som underhållningsform kan "vara så viktigt" i och med att den tagit för sig allt mer och nu har ett väl utbrett fäste såväl bland barn/ungdomar som bland vuxna!
Det finns spel för alla åldersgrupper och det är inte längre barnsligare än att se en film eller läsa en bok.

Jag är dessutom rätt övertygad om att det går utmärkt att gräva fram lika upprörande exempel bland böcker och filmer också, sedan att de inte heller har haft någon spridning att tala om understryker väl bara hur missriktad krönikan är.
(Om man då tänker, "men det är inga vanliga böcker/filmer, det är något slags sjuka porr-skildringar som ingen vettig människa skulle befatta sig med"... ja då bör man utan hjälp även snabbt inse att detta "spel" hör till samma genre.)

Ditt svar här är både tragikomiskt och skrämmande, snacka om att inte vara mogen för uppgiften.
Joakim 27
8 april 2010, kl 15:00
Det hela verkar skrattretande, lite fakta mycket personliga åsikter. Ok det spelet som nämdes verkar ju sjukt men nog inte det enda av sitt slag eller bara i det mediet. Alla får ha sin åsikt och jag har också min, och sättet ursprungs artikeln och svaret i denna blogg skrevs/utformades och en del av komentarerna gav mig ett gott skratt (men också en del info som jag inte hade en aning om). Vet ej om det siktades på att reta upp folk men nog lyckades det.
Haruhi
8 april 2010, kl 23:20
Det har aldrig slagit dig att människor har olika intressen?!
Jag har tv-spel och du har väl ditt smink eller nått, vad bryr jag mig...skaffa ett liv för fan (som man behandlar andra får man själv bli behandlad).

Tv-spel är sjukt viktigt! Jag vägrar hälla ut colan, vill inte ha någon flickvänn nå mer (fått hjärtat krossat allt för mycket), och ifall det är din definition av att växa upp, så tänker jag inte göra det heller.
whoop
9 april 2010, kl 10:29
http://www.youtube.com/watch?v=Ybw3BrG3I_0&feature=player_embedded
ytrewq
9 april 2010, kl 19:14
http://www.youtube.com/watch?v=HCziIytn3aM
Arash
10 april 2010, kl 05:05
Jo att ta fram fakta ligger på ditt bord om du ska sätta ditt namn på krönikan.
Så 1 lär dig stava 2 lär dig använda datorn till det den är till för att användas orginalt INFORMATION!
Daniel
5 maj 2010, kl 12:52
Vänta här... hmm... din man lever väl på att spela fotboll? Det är egentligen ingen skillnad på att gilla TV-spel eller fotboll som vuxen....
ÅkePåke
4 augusti 2010, kl 17:41
Nej, varför skulle en journalist läsa på om ämnet hon skriver om? Hemska tanke.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close