Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Fast alltså på riktigt bäst är ju alltid jag

Ta sedan dit man kommer, visst var det så mamma sa när man var hos bekanta och man inte kom överens om något med de bekantas ungar? "Malin, nu får du ta seden dit du kommer" sa mamma och man bet ihop och tänkte att det där var väl ett sinnessjukt sätt att göra saker på men jag tar väl seden dit jag kommer men vänta du bara tills du kommer hem till mig, då ska jag bestämma över dig hur man torkar sig i stjärten, för du måste göra som VI gör i VÅRT hus.

"Om vi åker till ett arabland" säger ni. Ja, om vi gör det? Så om de har hårda lagar för oss som turistar där så måste vi ha det i vårt land för de som kommer som flyktingar. Är ni fem? Återigen tillbaka till barndomen då det skulle vara rättvisa som kunde balansera på knivens egg. Hälla upp en flaska 33 centiliters läsk i två glas med linjal. Du häller, jag väljer, okej? Och så en precision som om man hanterade nitroglycerin.

Och ursäkta mig men de flesta av er som skriver "om JAG skulle åka till ett arabland så skulle jag minsann få följa deras lagar" åker säkert aldrig längre än till Köpenhamn och då är ni helt matta av alla negrer ni sett och åker hem till Skåne igen. 

I barnens värld måste allt vara rättvist annars lyssnar de inte på vad vi säger. I de vuxnas verklighet kanske det kan vara så att en del länder har hårda lagar medan vi har ett mjukare samhälle och kanske kan man försöka inse att det inte finns något orättvist i det, utom möjligen för de som bor i de där andra länderna.

Ni som är besvikna på mig för att jag inte kan bestämma mig: Jaha, så kan det gå.

Jag tycker inte att det här är en självklar fråga och det har inte blivit lättare av alla era kommentarer. En del av er är halvrasister och en del är av åsikten att "det finns större problem i världen". Det finns ALLTID större problem i världen så då kan vi ju lägga ner skolråd, kommunalråd och bostadsrättsföreningar alla andra möten eftersom det finns större problem i världen. "Herregud folk svälter och vi har en nedskräpningslag, liksom orka liksom"

Som många av er konstaterar så är det livräddning det handlar om. Det gynnar ingen att folk drunknar och om de här kvinnorna är muslimska terrorister så lär de väl inte simma ihjäl oss när de ska ta över världen. 

När jag tränade inför kanalsimningen förra våren så vistades jag många timmar i Kalmar simhall och kunde då konstatera följande:

1. Väldigt ofta var den aktuella bassängen bokad för skolklasser, Kalmar simsällskap samt diverse pensionärer som vattengympade.

2. Simhallen var dagtid många gånger mer eller mindre folktom så hur det kan vara ett sådant fruktansvärt störningsmoment för alla er som INTE simmar, det är en stor gåta. Om du simmade sex dagar i veckan och då ideligen trasslade in dig i en burka så kanske jag kunde förstå problematiken.

Sedan har vi det här med snusket. Killar får alltså inte simma med kalsonger och då är det orättvist att muslimska kvinnor får simma i långa tyger? Varför ska ni ha kalsonger under badbyxorna? Och: ingen tror att kläder i vattnet gör det äckligare än det redan är med kiss, bajsrester, folk som inte duschar innan badet, hudavlagringar och fotsvamp och könssjukdomar och snor. Så lite slöjludd kan vi nog stå ut med.

Så, egentligen kanske det inte är en så svår fråga när allt kommer omkring. Kanske har jag precis argumenterat omkull mig själv. 

29 kommentarer
Bea
27 augusti 2011, kl 18:07
Skrattar rakt ut at det dar med att trassla in sig i en burka! Dar fick du till det! :D
Anne
27 augusti 2011, kl 18:07
Word.
Vi tycker inte alltid lika du och jag. Men nu - spot on!
Marina
27 augusti 2011, kl 19:37
Om man struntar i att blanda in religionen och bara tänker på killar och tjejer:
Jag går på gym och tänker ibland att det skulle vara skönt att gå på ett tjej-gym så att man slipper svettiga gubbar och spänniga unga killar.
Vi tycker att det är normalt att ha killfotboll och tjejfotboll, varför har vi det egentligen? Killar och tjejer borde kunna spela tillsammans upp i höga åldrar om det hade om styrka att göra. Men kanske är det trevligt både för killar och tjejer att vara uppdelade i vissa sammanhang.
Kan då inte tjejer få bada separat från killar om de vill?
sofie
27 augusti 2011, kl 19:47
Jävligt klok kullerbyttsargumentation. Love.
iaatc
27 augusti 2011, kl 20:03
Om muslimska kvinnor lär sig simma och tack vare det räddar ett endaste liv är det självklart att simhallen ska vara öppen enbart för kvinnor under vissa tider! Låt oss bara hoppas att det inte är några män i närheten när olyckan är framme....
GuggeFire
27 augusti 2011, kl 20:12
Jag vill att du ger Sanna Lundell rejält med svar på tal istället.
Hon påstår att du är sjukligt paranoid som inte låter ungen ligga
ensam kvar i vagnen när du springer in ett kvickt ärende i butiken...

Go Girl!!
carina
27 augusti 2011, kl 22:01
bra skrivet. förutom de faktum att jag har väldigt svårt att tro att kvinnorna simmar i mer kläder än en baddräkt. en muslimsk kvinna får ju visa sig utan slöja mm ihop med andra kvinnor, de e väl därför dom skärmar av den bassängen? (jag e ingen muslimexpert, jag vet bara hur mina muslimska vänner lever). å de killar som vill ha kalsonger under badbyxorna e väl samma killar som kräver att få ha keps i bassängen oxå me de intelligenta argumentet "får dom har hvuudbonad så får väl jag", å även samma människor som minsann inte tänker ta seden dit dom kommer om dom åker till irak (jag säger bara lyyycka till).
Camilla Johansson
min blogg http://blogg.topphalsa.se/lillmamman
27 augusti 2011, kl 22:22
Fy fan vad du är bra. Förlåt, bäst. :)
Sofia Larsson Sundberg
27 augusti 2011, kl 22:25
Appropå det där med att de simmar med tyger. Det finns speciella badburkor som är i liknande material som "vanliga" badkläder. Det borde väll vara en förutsättning att få bada på samma sätt som vi utan burkor inte simmar i vanliga kläder..
Emma
27 augusti 2011, kl 23:09
Men vaddå, vad var det du inte förstod från början? Varför var du tvungen att argumentera omkull dig själv? Varför var det inte bara en naturlig reaktion att tycka att det som Kalmar kommun gör är en bra insats?
Johanna
27 augusti 2011, kl 23:46
Hur förklarar man för sina söner att flickorna och kvinnorna inte vill/får bada tillsammmans med dem?
Lisa
28 augusti 2011, kl 04:37
Xakt! Hur svårt kan det va?
stina
28 augusti 2011, kl 11:31
Hej!
Det finns något som heter Burkini som är en heltäckande baddräkt till kvinnor som inte vill visa sig, ser ut som en burka men i baddräktsmaterial. Vi i lilla bjuvs kommun säljer sånna på vårt badhus.
Ewa
28 augusti 2011, kl 11:36
Men Malin? Jag tycker fortfarande att man skall ta seden dit man kommer, och jag har dessutom varit bra mycket längre bort än Köpenhamn. Sydamerika, USA, you name it. Om jag skulle levt som jag gör hemma när jag var i Colombia så skulle jag ha varit full av kulhål vid det här laget. Vill de muslimska kvinnorna lära sig simma är det jättebra, men bort med tygsjok från bassängen, vill de inte göra det som alla andra så får de låta bli helt enkelt. Det har inte ett dugg med rasism att göra utan det är 100% logik.
Anonym
28 augusti 2011, kl 11:52
I Jönköping har ett av badhusen haft öppet bara för tjejer/ kvinnor på torsdagkvällar, tror att det har fungerat bra, finns ju även tjejer utan slöja som inte känner sig helt bekväma med sin kropp.
28 augusti 2011, kl 15:36
Du ber dina läsare om deras åsikter, för att du inte bestämt dej. Och när du fått dem väljer du att skriva ett inlägg där du i allra högsta grad bestämt dej och där du dessutom kallar flera av dina läsare för "halvrasister". Varifrån kommer detta behov många verkar ha, att kallar folk för rasister? Speciellt när man bett om deras åsikter? Det är så felaktigt, i detta fall, och kommer kanske leda till att folk inte vill yttra sina åsikter i fortsättningen, av rädsla för att bli kallade det fulaste man kan bli kallad i dagens Sverige.

Jag tycker att det var skitbra av dej att bjuda in till diskussion och jag älskar dina bloggar och hur du skriver, men just det här var inte snyggt.

Nu släpper jag det och går vidare. Kram på dej.
yvonne lundholm
28 augusti 2011, kl 16:04
Malin, du är för jävla rolig...;)
Ida
min blogg http://msbree.blogg.se
28 augusti 2011, kl 22:30
Pluggar på University of Toronto & där finns det pooltid som är avsatt speciellt för kvinnor. Inte bara pga religiösa skäl, utan för alla som av någon anledning tycket att det känns bättre att simma enbart omgiven av andra kvinnor. De här timmarna är väldigt välbesökta & populära, det dyker upp tjejer i burkor (som de inte simmar i), gravida & gamla tanter & alla är väldigt glada för att den här möjligheten finns. Anledningarna är många: religion, inte känna sig utstirrad i sin baddräkt, lugnare tempo... you name it. Eftersom det uppenbarligen finns tillfrågan, & det väl knappast rör sig om någon 100% uppbokning av bassängtid, så tycker jag att det är ett utmärkt initativ av Kalmar kommun.
Kiran
28 augusti 2011, kl 22:41
Frågan är väl mer, vill dom här kvinnorna egentligen bada i heltäckande kläder eller har dom inget val? Inte alla som går i burka eller vad det nu är gör det frivilligt...
Jag tror inte den påklädda kvinnan i Egypten som satt i solstolen i 43 graders värme och tittade på när hennes man och barn badade ville sitta så? Tror du inte hon också skulle vilja vara med och leka med sina barn istället för att sitta så?? Ärligt talat jag blev ledsen när jag såg henne.

Nej självklart behöver dom ju inte följa våra lagar och regler, vi har ju jämställt och jämlikt i Sverige och såklart inte tjejerna ska få vara med på lektion om dom har mens *ironi*, hur tycker du det låter? Skulle du själv villa sitta i källaren med dina kvinnliga kollegor på en arbetsplats (för du är värd mindre som kvinna) medan männen satt i kontorsbyggnaden? I moskéer i Sverige har man ju så? Det är väl inget fel och inget rasistiskt att vilja ge invandrarkvinnor mer frihet! Frihet är kanske också att faktisk få gå till en simhall/strand och ha en bikini/baddräkt istället för att vara fullt påklädd.
Kaffehora
min blogg http://kaffehora.blogg.se
29 augusti 2011, kl 00:13
Är det inte jobbigt att bo i ditt eget huvud och vara klockren, typ hela tiden? Gaah.
Anna
29 augusti 2011, kl 09:34
Varför änvänder du det rasistiska ordet neger så ofta?
Det är typ du och sverigedemokraterna som insisterar.
Märkligt.
erika
29 augusti 2011, kl 09:53
tack för ditt öppna sinne i frågan, oh tack för att jag INTE blev besviken av att läsa ditt inlägg. Jag läser alltid din blogg men hoppade över detta igår då jag förutfattat trodde att du skulle tycka det var dumt med de simmande muslimska kvinnorna. Jag tror att vi bara har att vinna på att respektera varandras kulturer, och framför allt; ska vi kunna hjälpa dessa kvinnor som vi ser som förtryckta av sin kultur måste vi göra det på deras villkor, utan att döma dem ännu hårdare. Så Tack, för att du lyfter fram dina synpunkter och tvivel, men väldigt sunda resonemang.
Ajsbear
29 augusti 2011, kl 16:54
Detta är ju en dålig lösning på ett stort problem. Grundproblemet kommer ju aldrig att lösas om man hela tiden tillmötesgår de som skapar dessa högst bisarra situationer. Detta är ett ganska konkret och praktiskt exempel och det är väl det samma med undervisning. Ska muslimska tjejer få tillåtelse att slippa sexualundervisning? Vad tycker soon-to-be-kanske-fru Wollin om att gynekologer ger unga invandrar-tjejer tips om att sticka sig med en nål på bröllopsnatten för att lura sin nyblivna make att de är "riktiga" oskulder? Ska man lösa den typen av problem med nån slags temporär "quick-fix" eller ska man arbeta på alla sätt för att lösa anledningen till problemen?
Linano
29 augusti 2011, kl 17:00
Hm.. Jag tycker att en aspekt ständigt glöms bort i den här debatten. Folk jämför egna resor de frivilligt har gjort till andra länder, för att se och uppleva andra kulturer, med den upplevelse som de som tvingas bort från det land man lever, ofta med fara för sitt eget liv, i för att kanske aldrig mer kunna återvända. Ofta sker det under vidriga förhållanden (Som vi väljer att totalt ignorera i alla debatter. Men när något händer här av tragisk art ältas det i döddagar. Ingen får ha något bagage, alla ska komma hit som blanka papper och bli exakt som vi.) Jag kan lova er alla att skulle ni tvingas från era trygga hem så skulle ni inte längre vara lika benägna att ta seden dit ni kommer i det land som ni tvingas leva i. Det skulle nog bli än mer viktigt att behålla alla de starka traditioner som för med sig den trygghet man då är än mer desperat att få ha kvar. Så att det skulle vara en befrielse att förbjuda bad i burka för att själva burkan är ett tvång (enligt oss) så begår vi ett övergrepp i en kultur som vi inte kan sätta oss in i eller förstå oss på. Och vill vi verkligen jämföra oss med andra länder som är så stängda och inte tillåter något som är annorlunda? För de är ju dessa liknelser som görs. Om det är vårt motto, så är det MYCKET mer som behöver stängas igen och släckas ner. Vi kan inte ha kvar vårt fria samhälle under premissen att alla inte får vara fria i det. Kan vi inte förstå den här enkla ekvationen?
Sara
30 augusti 2011, kl 12:57
Malin, du är oftast grym på det du gör, din blogg rör inte bara om i grytan och är en frisk fläkt, du levererar dina värderingar och kloka funderingar på ett kul språk. Heja dig!

Att du bjöd in tilll debatt för / emot förslaget om simning i avskildhet tyckte uppenbarligen många med mig var kul, nära 100 kommentarer visar väl på det om något!
Jag läste kommentarerna som strömmade in och blev glad och stolt över mina medsvenskar, en del kommentarer kändes inte helt sunda förstås men de allra flesta var ändå positiva till förslaget vilket visar på en öppenhet och medmänklighet som vi alla borde eftersträva! Trots att jag själv är positiv till förslaget så tycker jag tyvärr att ditt avslut på debatten lämnade en bitter eftersmak.
Jag förstår inte hur en debattledare kan bjuda in till diskussion, låta "panelen" raljera fritt och därefter SÅGA de som bemödat sig om att tänka till och kommentera.
Du bjöd in till något som kunde varit en seriös debatt men fick det tyvärr att sluta på en sandlådenivå:
"Är ni fem?", "...då är ni helt matta av alla negrer ni sett och åker hem till Skåne igen.", "En del av er är halvrasister", dissa åsikten att det finns större problem här i världen osv.
Du tycker och tänker förstås vad du vill på din egen blogg men jag tycker inte du skall bjuda in till diskussion om du inte kan föregå med gott exempel och hålla debatten saklig istället för att nedvärdera dina läsare.
Jo
30 augusti 2011, kl 17:16
Håller med. Allt från rubrik till argumentation gjorde att jag tappade sugen på den här bloggen. Synd på så rara små ärtor - nu är det bara Schulman kvar.
Jo
30 augusti 2011, kl 17:16
Håller med. Allt från rubrik till argumentation gjorde att jag tappade sugen på den här bloggen. Synd på så rara små ärtor - nu är det bara Schulman kvar.
Maja
min blogg http://blogg.vk.se/Mexan
2 september 2011, kl 02:34
Hur ska vi ställa oss till omskärelse? ska våra läkare göra det under bedövning? skära sönder underliv på små barn, vid vilken ålder tycker vi det är lämpligt? Eller ska de få flyga in en speciell omskärare/omskärerska? Det görs i England. Inte för att de "får" men för att det är möjligt. Visst är det ett mysigt kulturellt uttryck? och är jag rasist för att jag tycker det är groteskt?
Sara
9 november 2011, kl 19:37
Hej
Jag ville bara säga att kvinnor ska ha rätt att simma för sig, gå naken eller vad som helst. Varför ska alltid människor lägga sig i är det bara för att kvinnor är svaga. Jag säger bra lägg er inte i andras liv utan lös erat liv först. Sen tycker jag att omskörelse ska vara tillåtet. fördelar skön sex annars känns det som att man har kondom med förhuden, och det bästa alltid ren penisen, för vissa och äldre sköter inte sin hygien vilket gör att den sitter fast. så omskörelse för män är ett väldigt bra metod faktiskt.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close