Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Frekar06 Blogg
Mina reflektioner kring viktiga nyheter i världen!

Fyrisskolan inför ID-krav

Fyrisskolan har nu infört krav på att alla elever och all personal ska bära ID-kort. Det är väl knappast rimligt att varenda elev ska tvingas visa upp ID-kort hela tiden. Detta har vissa likheter med SJ:s dumheter för ett slag sedan då dom krävde att alla resenärer skulle visa legitimation på tågen i och med att man införde personliga biljetter.  Rektorn på Fyrisskolan skriver i en kommentar till beslutet på skolans hemsida:

"Fyrisskolan är nu en mycket stor skolenhet med ca 1 400 studerande elever plus ca 200 personal som rör sig i huset. På förekommen anledning måste vi säkerställa att endast personer som är inskrivna i vår organisation vistas i skolans lokaler, därav ID-kortkravet."

Varför ska eleverna och lärarna för den delen hela tiden tvingas bära ID-kort? Det känns som att tvång på att visa legitimation eller ID-kort hörde hemma under odemokratiska organisationer som Stasi där staten hela tiden ville kontrollera vem du var. Det borde vara ett undantag och inte en regel i ett demokratiskt samhälle. Det är inte ofta jag tycker om att dra paralleller till sådana otyg i historien, men det känns faktiskt som om att det ibland är mer än motiverat och detta känns som ett sådant fall.  Jag vill inte medverka till att sända de signaler som rektorn för Fyrisskolan nu gör till eleverna. Vi får hoppas att Justitieministern inte läser vad Fyrisskolan håller på med i alla fall. För snart kommer väl i så fall kravet på att alla ska bära legitimation överallt.

Tipstack till Lakes Lakonismer.

Pingat på Piratpartiet Live

18 kommentarer
Markus "LAKE" Berglund
min blogg http://lakonism.blogspot.com
13 november 2010, kl 12:37
Jag mailade rektorn också. ska bli spännande att se hur/om han reagerar...
frekar06
13 november 2010, kl 13:20
Bra initiativ!
Markus "LAKE" Berglund
min blogg http://lakonism.blogspot.com
13 november 2010, kl 15:46
Jag hittade en klockren Dilbert-strip också och lade in den i inlägget. :-)
frekar06
13 november 2010, kl 17:29
Ska kolla!
Herr och/eller Fru S
13 november 2010, kl 17:36
Vad är problemet?

Är väl fullt rimligt att bara personer som har med verksamheten vistas på skolans område.

Samma sak gäller ju på ett flertal andra arbetsplatser. Byggen har också ett system med ID kort, för att säkra att bara personer som har anledning att vistas på arbetsplatsen är där. Nu har det ju delvis med att motarbeta svartjobb att göra, men även en ren försäkringsfråga.

//Herr S
frekar06
13 november 2010, kl 17:47
Problemet är att man gör legitimation till ett tvång. Du ska inte behöva visa leg. kontinuerligt. Sådana krav hör hemma i DDR.
Herr och/eller Fru S
13 november 2010, kl 17:52
Så vem tar ansvar för sånt som händer när personer som inte har på skolan att göra. Är det då rimligt att ställa krav på skolan att personer som trakasserar en elev inte får vara på skolan. Hur är det med ansvar om det händer något? Vilken typ av skador är man skyldig att ersätta osv?

//Herr S
frekar06
13 november 2010, kl 17:58
Det kan man lösa med andra regler. Dessutom så lär knappast dessa personer bry sig särskilt mycket om skolan har en sådan här regel eller inte. Jag säger nej till legitimationskrav.
Herr och/eller Fru S
13 november 2010, kl 18:15
På vilket sätt kränker det elever och lärare att ha ett id kort synligt?

Är det något som skall förbjudas på andra arbetsplatser också?

//Herr S
frekar06
13 november 2010, kl 20:46
Jag delar Markus åsikt fullt ut här (se hans kommentar nedan).
Markus "LAKE" Berglund
min blogg http://lakonism.blogspot.com
13 november 2010, kl 20:15
Herr och/eller Fru S - Problemet är väl just om det pågår trakasserier och då ska den/de personerna slängas ut från skolans område och polisanmälas, oavsett om de har identitetshandlingar "väl synliga" eller inte!

Om det ibland hälsar på elever från andra skolor eller personer som inte råkar vara elever alls så gör det kanske inte så mycket om de inte uppträder störande, eller?

Det är INTE rimligt att medborgarna i en demokratisk rättsstat ständigt tvingas bevisa sin identitet jämt och ständigt för olika personer i myndighetsställning.

Själv jobbar jag på bank och tvingas ha med mig passerkort vart jag än ska gå och ser jag någon som befinner sig "innanför" säkerhetsgrindarna som jag inte känner igen säkerställer jag att personen har behörighet att vara där. Men i kund-areorna får helt okända människor röra sig ganska fritt, så länge de inte stör.

Precis på samma sätt kanske lärarna ska se till att de bara är behöriga elever som befinner sig inne i klassrummen, medan det i övrigt kan få finnas andra människor, så länge de inte stör?
frekar06
13 november 2010, kl 20:48
Bra Markus. Håller helt med dig, men det visste du redan! /Frekar06
Herr och/eller Fru S
13 november 2010, kl 21:04
Nu är ju jag ute efter en diskussion om det hela där jag är ute efter din åsikt, inte att försvara åtgärderna.

Jag tycker det är intressant att diskutera frågor i stort även från de håll jag kanske själv inte håller med om.

Om vi tar bank och skol jämförelsen så finns det ju en del skillnader. Dom anställda på banken har ju "rastområden" som inte är tillgängliga för kunderna, något som inte finns för skoleleverna som det är nu.

Sen kan man ju diskutera om just id kort är lösningen eller det bara är ett sätt att ta bort symptomet. Problemet kvarstår ju, man flyttar ju bara problemet utanför området.

Sen kan man ju ståndpunkten att det på många arbetsplatser inte är tillåtet för andra att än dom anställda att vistas där, där det handlar om vem som har ansvaret för vad som händer.

Om vi kopplar den enskilda frågan till andra frågor om säkerhet och mobbing hur ser det då ut. Jag upplever att man oftast diskuterar frågor gör sig själv, att man i dom enskilda diskussionerna ofta kommer fram till lösningar som krokar med varandra när man sen för ihop dom.

Men visst är frågan om ID kort i skolan är rimligt eller ej en intressant fråga.
frekar06
13 november 2010, kl 21:32
Visst är frågan om ID-kort i skolan intressant. /Frekar06
Herr och/eller Fru S
14 november 2010, kl 10:47
Jag kan tycka att det är fullt rimligt att bara elever och personal får vistas inom vissa områden. Är ju inte konstigare än att man har kontroll på andra arbetsplatser. Man kan ju ha en öppen yta där andra har tillgång.

Skillnaden mot bank är ju dessutom bra mycket större än vad "LAKE" antyder. Övervakningskameror i de publika områdena, larmknappar är ju en del av den världen. Dessutom så finns det ju ett uttalat syfte att gå till banken, även om du teoretiskt kan gå dit utan att utföra ett bankärende. Men är rätt så övertygad om att man inte hade fått sitta kvar någon längre stund om man inte utförde något bankärende, man hade nog blivit avvisad till sist.

//Herr S
frekar06
14 november 2010, kl 16:38
Visst finns det skillnader. Tycker dock att Markus gav uttryck för dessa på ett bra sätt.
Herr och/eller Fru S
14 november 2010, kl 16:44
Problemet grundar sig ju i när man diskuterar frågor som enskilda saker, när man inte kopplar ihop det till helheten.

Kan tänka mig att frågan om ID kort har kommit upp när man haft problem med oönskade besökare på skolan. När dom personerna har stört eleverna osv. I det ljuset så är ju beslutet med ID kort rätt.

Jag upplever att man allt för ofta i olika sammanhang fokuserar för mycket på enskilda frågor utan att se det i ett större sammanhang. Det är ju så att den lösning man kommer fram till ofta fungerar om man isolerar frågan.

//Herr S
Herr och/eller Fru S
14 november 2010, kl 16:45
Markus jämförelse faller ju lite, efter som förutsättningarna inte är dom samma? Man jämför två helt olika saker. Tar du ett större bankkontor med 1400 anställda så kan du inte gå och komma som du vill överallt.

//Herr S
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

No Copyright

Du är fri att utan tillstånd från mig använda, kopiera, remixa och sprida vidare alla texter och bilder på denna blogg. Ingen upphovsrätt gäller här på bloggen. 

Piratpartiet:


 

Wikileaks:


Länkar
BloggRegistret.se

”sverigedemokraterna"

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna