Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Frekar06 Blogg
Mina reflektioner kring viktiga nyheter i världen!

Är man oskyldig till motsatsen bevisats malmöpolisen?

Debatten om Malmö polisens oerhört märkliga ingripande vid matchen mellan HIF och Malmö FF i Supercupen är nu i full gång, inte minst i lokalpressen. Det handlar om att Malmöpolisen redan innan matchen grep mellan 150-200 personer som hade fullt giltiga biljetter och som inte uppträdde på något märkligt sätt mer än att de råkade befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt och förde iväg dom så att dom helt och hållet missade fotbollsmatchen. 

Det är helt klart att man ska stävja huliganer. Men det innebär inte att man har någon som helst rätt att betrakta alla som skyldiga vilket man uppenbarligen gjort i detta fallet. JO-anmälningarna har under dagen strömmat in och man är nu uppe i ett 40-tal anmälningar mot Malmöpolisen i detta ärende.

Det är tydligen som så att flera supportrar som antagligen är helt oskyldiga har blivit drabbade av vad som måste betraktas som en direkt kränkande behandling av polisen, något som framkommer i det brev från en av supportrarna som drabbats och som HIF publicerat.

Om polisen har agerat såsom det beskrivs i detta brevet så är det fullständigt oacceptabelt. Det finns inget stöd i lagen för att uppträda på det viset som polisen verkar ha gjort. Om man har kroppsvisiterat personer som är oskyldiga vilket det verkar som när man läser medierapporteringen kring detta så måste dessa få en ursäkt av polisen och skadestånd.

Man skall alltid bli betraktad som oskyldig till motsatsen har bevisats. Det är en grundläggande medborgerlig fri- och rättighet som är inskriven i grundlagen. Det spelar ingen roll vilken lag polisen eventuellt motiverar sitt märkliga ingripande med i detta fallet. För grundlagen står över den lag som eventuellt kanske ger polisen rätt till sådana här ingripanden. Min gissning, utan att veta, är att det är den här så kallade Polislagen som spökar igen. Den lagen innehåller flera tvångsåtgärder mot medborgare som inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Lagen borde med andra ord avskaffas tämligen omgående då det är uppenbart att den missbrukas grovt. 

Pingat på Piratpartiet Live

7 kommentarer
23 mars 2011, kl 07:48
Det är bra att du tar upp det här. Fotbollssupportrar har så låg status att tydligen allt är tillåtet när det gäller att straffa dem kollektivt.

Jag har motionerat till PP:s vårmöte om att PP skall ställa sig på läktarkulturens sida.

Ligger på länken.
frekar06
23 mars 2011, kl 08:05
Precis. Detta är en viktig fråga. Bra motion för övrigt. Frekar06
Patrik
23 mars 2011, kl 10:23
Jo, visst är det så att det är i polislagen som polisen ges befogenheter till detta. Så har det faktiskt varit länge, men så länge det används i liten skala så orsakar det inget rabalder. Det är nog inte i strid med grundlagen heller, eftersom det inte handlar om gripande alls. Polisen har, i sin roll som ordningens upprätthållare, rätt att avvisa och avlägsna människor när man bedömer att det kan leda till bråk om man inte gör så. I det här fallet bedömde alltså polisen att det var risk för bråk om de här personerna fick gå på fotbollsmatchen och borde då ha börjat med att säga till personerna i fråga att de inte fick komma in. Om personerna inte accepterar detta (och det tror jag att det är många som inte gör) så har polisen rätt att fysiskt frakta bort personerna från platsen, och i samband med det visitera vederbörande. Eftersom det inte är ett gripande så behövs ingen mer motivering är "vi tycker du ser bråkig ut".

När lagen används i det här sammanhanget blir det naturligtvis kontroversiellt. Tanken med lagen är att polis skall ha rätt att bryta upp ett bråk INNAN någon gjort sig skyldig till misshandel. Tänk tuppfäktning på krogen. Om den här lagen är bästa sättet att göra det på låter jag vara osagt, vill bara notera att polisen i det här fallet - om de är smarta och vill behålla sina befogenheter - ser till att döma någon för att ha överskridit sina befogenheter.
frekar06
23 mars 2011, kl 10:32
Tack. Trodde det var polislagen och så är tydligen fallet också. Bra att du bekräftade det. Både och Patrik. Man får transportera bort dom som är bråkiga, men du får inte transportera bort dom som är oskyldiga och inte gör något.
SF
23 mars 2011, kl 11:11
Poängen är just att de får frakta bort oskyldiga i förebyggande syfte, det är väldigt problematiskt då lagen alltid används mot oskyldiga. (hade de varit skyldiga till något så hade inte lagen behövts)

oftast är det personer som mest troligt kommer att begå ett brott (t.ex AFA aktivister i närheten av nazist demonstrationer).

Finns det någon historik av bråk mellan HIF och Malmö FF supportrar ? Hur långt ska polisen få gå i sitt förebyggande arbete ?
Om dessa personer var kända huliganer hade det då varit rätt eller fel att föra bort dem ? (Även kända huliganer är oskyldiga tills de gör något igen)
frekar06
23 mars 2011, kl 12:16
Bra frågor SF. De är så viktiga att ställa sig!
Thomas
23 mars 2011, kl 19:21
Är det inte så att en tillställning som är sådan att man nästan kan garantera bråk bör stoppas? Som i att man förbjuder publik öht? Det verkar som att malmöpolisen ansåg att samtliga åskådare kunde anses vara bråkmakare just däreför att det var åskådare.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

No Copyright

Du är fri att utan tillstånd från mig använda, kopiera, remixa och sprida vidare alla texter och bilder på denna blogg. Ingen upphovsrätt gäller här på bloggen. 

Piratpartiet:


 

Wikileaks:


Länkar
BloggRegistret.se

”sverigedemokraterna"

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna