Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Otäck hetsjakt mot Reepalu

Kritiken mot Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu för hans oförsiktiga försök att förklara den växande antisemitismen som något som växer fram ur Mellanösternkonflikten har nu gått över alla rimliga proportioner.

Högerdebattörers avskyvärda stämplande av människor som kritiserar Israels politik som antisemiter skapar ett kulturklimat som gränsar till fascistoida stämningar. Det är faktiskt inte klokt.

Sen borde Reepalu varit tydlig om att Malmös judiska befolkning inte på något sätt har skuld till det som sker i Gaza och på Västbanken idag och att alla former av hatbrott alltid måste fördömas. Han har slirat när han blandat samman sionism och antisemitism.

Detta har Reepalu i efterhand tydliggjort och bett om ursäkt för. Han har träffat företrädare för judiska församling och startat ett dialogforum mellan olika etniska/religiösa grupper i Malmö.

Ingen kan på allvar påstå att Ilmar Reepalu skulle vara judehatare. Det är befängt och den sortens beskyllningar leder bara till att stämningar trissas upp och förtroendevalda får ta emot hat- och hotbrev. Något som nu Reepalu utsätts för på ett skrämmande sätt.

Det är många som borde skämmas i denna trista historia.

Läs Kennet Andreassons krönika på ledarsidan i dag.

 

20 kommentarer
Tomas
5 mars 2010, kl 14:26
Ilmar Reepalu är inte antisemit. Han är en driven politiker som vill bli omvald i en stad med en stor muslimsk befolkning.
Herr och/eller Fru S
5 mars 2010, kl 14:35
Personligen tycker jag väl iofs att det är intressant att det från vissa håll tycks vara ok med attacker mot svenskar som råkar ha en religion, att man försvarar det med att en annan stat där den religionen råkar vara den största gör en hel del tveksamma saker.

Det är ungefär detsamma som att vi som protestanter skulle ta en ställning i Nordirlandsfrågan just för att vi är protestanter och det är det ju ingen som tycker. Varför skulle då svenska medborgare som är judar ta ställning i Israel/Palestina frågan.

Riktigt intressant är det också att man i många fall helt har missat att polisen i Malmö har noterat en ökning av hatbrott mot både judar och muslimer.

//Herr S
Knut
5 mars 2010, kl 15:16
Den är rätt intressant hela debatten. En av de starkaste kritikerna är Jackie Jakubowski, som själv fick skriva en debattartikel om hur Reepalu kollektivt brännmärker judar.

Men när Jackie Jakubowski själv kollektivt brännmärker muslimer är det ingen som reagerar i media.

"Ett klart ställningstagande från både enskilda muslimers och muslimska organisationers sida mot extremism, antisemitism och terrorism är det bästa sättet att visa att muslimer har en självklar plats i det svenska samhället och att islam inte skall dömas efter dess avart, islamismen, som kidnappat Profetens lära."

Att brännmärka muslimer kollektivt är en liberal paradgren, med den hysteriska Per Gudmundsson på SVD som en av de starkaste förespråkarna.

Varför kan man kritisera muslimer men inte judar? Eller vänd ännu hellre på frågan: Varför är det inte acceptabelt att kollektivt skuldbelägga judar, när detsamma görs med muslimer?

Hyckleri. Liberaler som annars slår sig för bröstet om individed ser "muslimer" som ett svartmuskigt kollektiv.
Tomas
5 mars 2010, kl 15:28
"Ingen kan på allvar påstå att Ilmar Reepalu skulle vara judehatare."

Tror ingen säger att han är judehatare. Men uppenbarligen så har han ju inte direkt tagit i för fullt när det gäller antisemitism i Malmö. Man kan se på tennismatchen som var exempelvis. Taktiken är ju inte att själv beordra eller utföra någon form av dåd utan det man gör om man är smart är att göra ingenting och låta "pöbeln" och diverse intressegrupper utföra attackerna.
A. Sela
5 mars 2010, kl 17:24
I samma anda, som Reepalus krav, att judar i Malmö ska ta avstånd från Israel och sionism. Man kan kräva att alla muslimer ska ta avstånd från Al-Kaida, och Bin-Laden. Eller?
Adler
min blogg www.al-hamatzav.org
5 mars 2010, kl 18:38
"Ingen kan på allvar påstå att Ilmar Reepalu skulle vara judehatare."

Bevisa motsatsen då.
P som i Pettersson
5 mars 2010, kl 19:13
helle försöker bara rädda det som räddas går ..just nu sjunker det grönrödgrå .... reepalus försvarstal är patetiskt ... ohly sätter barnen i friskola och hela sosseadeln har hushållsnärna tjänster
tjena ....
Stig
6 mars 2010, kl 06:00
Problemet är att Reeplau inte klart och tydligt kan förklara vad han menat utan att trassla in sig ännu värre. Till en början framstod detta som en storm i ett vattenglas, men ju mer han säger ju värre blir det. Det senaste uttalandet i Danmark om en israleisk konspiration anspelar direkt på klassisk antisemistik propaganda. Att spela på sådana fördomar är ovärdigt den ledande företrädaren för Sveriges tredje stad tilika en framstående ledare inom Socialdemokratin. Från början trodde jag inte för ett ögonblick att Reeplau spelade på antisemitiska fördomar av politiska skäl , men nu börjar man undra..
Bonny
6 mars 2010, kl 08:44
Helle,Det är många som borde skämmas i denna trista historia
Exakt , i första hand du Helle och Brostöm bodde skämas
Adil
6 mars 2010, kl 11:54
Att låta muslimerna härja fritt och hetsa mot judar är det få som talar om, men att försvara en socialdemokratisk politiker som i sin tur försvarar den muslimska befolkningen genom att verbalt motarbeta de stackars judarna det kan såna som du Helle, gärna göra.
Har aftonbladet provat knacka dörr och intervjua malmöbefolkningen?
Den svenska delen - merparten är grovt kritiskt till denna massinvandring som har nu fått Malmö att tappa anseende. Wall street journal, new york times ,sunday telegraph m.fl skrattar ju åt Sverige som har fått sig ett eget palestina numera. Wall street journal kallar sverige för "Eurabia". Det fanns en gång då jag var en stolt andragenerationsinvandrare för det land mina föräldrar valde att flytta till - men idag skäms jag rejält. Det är så tråkigt att bara för att man har mellanösternutseende att man blir både stämplad och diskriminerad oftast för att andra från den regionen har gjort bort sig.
Det blir inget av regeringspartierna som står på min valsedel i alla fall...
Bengt Winroth
6 mars 2010, kl 12:12
Att Reepalu använder ord som "judiska lobbygrupper" eller att han blandar bort sina kort med att mumla och blanda ihop ord som "sionism" och "antisemitism" är synnerligen klargörande! Han lever ju med sina gamla fördomar både i främre pannloben och i bakhuvudet! Nej fy för sådana politiker!
Said Mohammad Malmö älskare
6 mars 2010, kl 15:05
Ilmar Reepalu var tillräcklig modig att säga vad han tycker om Israels grymma krig mot Gaza och dess befolkning, och det Palestinska folket som lidit mycket under långtids Israelisk ockupation. Men att våga kritisera Israel är tabu, eller direkt kallas antisimit. Trams.

Ilmar Reepalu är en symbol i Malmö, och ingen annan har gjort så mycket till Malmö och dess invånare mitt i denna kristid, och Öresunds region överhuvudtaget tidigare.

Sionismen är en rasistisk rörelse ingen kan förneka. FN har definierat sionismen så.

Ska man vara blind, döv, stum när det gäller Israels grymhet för evighet.
Att kalla den som kritiserar israel judehatare är rent idioti.
Barkorbåten
6 mars 2010, kl 15:52
Inte så konstigt att Aftonbladet försvarar Reepalu. Aftonbladet har ju tydligt visat var tidningen står i den här frågan. Legender och myter om judar är helt okay att sprida på Aftonbladets sidor och om Reepalu säger sig vara hotad av en judisk lobby så är det uppenbarligen något som Aftonbladet tycker är ett helt okay uttalande.

De enda som ska skämmas i den här historien är Aftonbladet och Reepalu.
Sinderella
6 mars 2010, kl 18:56
Said Mohammad Malmö,Ilmar Reepalu var tillräcklig modig att säga vad han tycker om Israels
grymma krig

Precis , och ingen frågad honom om Israel.

Han blev frågad som en officiell figur om ett stort problem i Malmö rasism judehat och brott som ökar kraftig i Malmö, och han svarade med samma dumheter som du .

Om du frågar doktor om magsjuka och doktorn plötsligt börjar skrika om Gaza kriget ,
det betyder att doktorn är lite förvirrad och bättre att man ska isolera honom från patienter.

Reeplaus fall är betydligt värre.
Stekisgrekis
6 mars 2010, kl 20:02
Nej, dem enda som borde skämmas är dem som tar upp Israel i den här frågan... Detta handlar om vad som händer judar i Sverige, vad dem får utstå för vad deras land gör i en annan ände av världen.. Ingen verkar tala om det, mest är det Israels agerande som tas upp som någon bortförklaring att döma av alla kommentarer här.. Kan ni inte visa ert stöd för stackars judar som blir förföljda för att dem är judar här i Sverige, istället för att börja babbla om Israel som itne borde ha något med detta att göra... ALLS!!!!
Burbla
6 mars 2010, kl 20:14
Man undrar varför det anses vara "antisemitiskt" att prata om Israeliska lobbygrupper när sådana de facto existerar. "Svensk Israelinformation" är en sådan. De bekostas av sveriges judiska församlingar och näringslivet, och på deras hemsida står det klart och tydligt om deras uppdrag, "att ge en balanserad bild av Israel, mellanösterns enda demokrati", vilket man tycks göra genom att bevaka och att brännmärka Israelkritik i svensk media som "antisemitism".
Lysenko
6 mars 2010, kl 22:12
Ilmar Reepalu är naturligtvis inte antisemit, det är däremot delar av Malmös muslimska befolkning. Det får dock inte sägas av Ilmar, eller Helle, eftersom de lyder under ett strikt PK-reglemente. Därav Ilmars handfallenhet i ärendet.
amina
6 mars 2010, kl 22:35
Illmar Reepalu har alltid betraktat alla i kommunen lika , oavsatt deras bakgrund eller religion.
Han är ett hjälte!
Aligankak
7 mars 2010, kl 17:46
Hmmm.. Varför blev mitt senaste inlägg borttaget? Tyckte det var väldigt opartiskt, där jag anklagade någon för att vara just det: Partisk.. Tycker att ingen av länderna i mellanöstern har någon bra politik, eftersom det finns så mycket våld och krig där.,, att just Israel framstår som det svara fåret i mellanöstern är för mig väldigt konstigt. Men fortsätt.. Ta bort det här inlägget också!!!!!!!!!!!
Stekisgrekis
8 mars 2010, kl 13:49
Kan nån svara på en fråga : VAd gör något annat land i mellanöstern mer demokratiskt än Israel..
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Jag har varit anställd på Aftonbladet under 15 år och varit tidningens politiska chefredaktör under nio år. Numera är jag fri skribent, debattör och präst.

Jag medverkar på ledarsidan som kolumnist och bloggar på denna plats. Mitt skrivande och bloggande rör sig i skärningspunkten mellan det existentiella och det samhälleliga.

Bloggportalen
Pinga Frisim

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close