Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Mer om drottning Silvias påstådda Alzheimers

silvia.jpg

Bloggar är farliga. Utan omdöme och eftertanke kan en blogg bli ett vapen mot människor som inte har möjlighet att försvara sig. 

I förrgår pekade en reporter på Svensk Damtidning ut drottningen som dödssjuk i Alzheimers i sin blogg. Hon skriver:

"Silvia är sjuk och blir sämre i snabb takt. Detta fick jag precis höra och jag är ledsen för vår drottning och hela kungafamiljens skull. Så oerhört tråkigt. Drottningen har Alzheimers"

I flera år har det skvallrats om att drottningen skulle vara sjuk, men det har ALDRIG kommenterats från hovets sida och absolut inte från drottningen själv. Kungafamiljen är Sveriges mest offentliga familj och de drabbas regelbundet av påståenden, skvaller och ibland förtal.

Jag anser att man måste vara mycket försiktig när man hanterar allvarliga sjukdomsrykten. Att skriva om det i sin blogg som om det vore en sanning utan att ha alla fakta eller låter personen komma till tals är farligt. Skriver man i en blogg som är kopplad till en tidning så anser jag att man måste följa samma etiska regler som gäller för tv, radio och tidningar. 

Kungafamiljen går sällan i svaromål när det gäller sådana här skriverier, men när Aftonbladet träffade henne på Konserthuset i torsdags så valde hon att kommentera det.

– Jag mår bra, men jag undrar hur journalisten som skrev det här mår. Men journalisten är ändå välkommen till Siliviahemmets inspirationsdag tisdagen den 16 mars för att lära sig mer om Alzheimers sjukdom, hälsade hon till Aftonbladets läsare.

Svaret är lysande i all sin enkelhet. 

Drottningens påstådda sjukdom har väckt stor uppmärksamhet. Jag vill tillägga att Svensk Damtidning tar avstånd från blogginlägget och reportern har bett drottningen om ursäkt. 

Ny länk från Side2.

24 kommentarer
Sofia/Kungliga Karameller
min blogg http://kungligakarameller.blogspot.com/
13 mars 2010, kl 14:49
Håller verkligen med dig Jenny, det är en stor skandal. Reportern borde sluta sin tjänst.
ps
13 mars 2010, kl 16:31
Vill tacka dig för det du skrev i ditt inlägg Det är skönt att höra att det ännu finns de journalister som har moral o som inte hoppar på första bästa ``skvaller``o för det vidare.
Sedan vill jag säga att jag o andra saknar dig som reporter för Svensk Dam
Mimmolette
13 mars 2010, kl 16:39
Faktum är ju att Silvia säger att hon mår bra. Det kan man naturligtvis göra även om man är i initialstadiet av denna obehagliga sjukdom. Det handlade alltså inte om en dementi. Kom ihåg att sjukdomen har i början ett långsamt förlopp med symptom som bara de närstående märker.
lillan
13 mars 2010, kl 17:03
Så Jenny handen på hjärtat har du aldrig skrivit om något rykte? Till exempel att vissa prinsessor har sjukdomar så som anorexi? Är allt du skriver bekräftade uppgifter eller är det tolkningar från din sida?
JennyAlexandersson
13 mars 2010, kl 17:03
Hej Sofia och ps och Mimmolette,
Tack för era inlägg!

Ja skandal är det på det sättet att reportern skriver utan eftertanke och omdöme. Hon representerar ju Svensk damtidning i både tidning och blogg.

Det stämmer, drottningen sa att hon mår utmärk och inget annat. Men så länge hon inte säger att hon är sjuk och så länge hovet inte bekräftar uppgifterna eller någon MYCKET tillförlitlig källa (inte skvaller och prat som i det här fallet) säger att drottningen är sjuk så måste man använda vett och sans när man skriver om ämnet.
JennyAlexandersson
13 mars 2010, kl 17:09
Hej lillan,
När jag skriver om rykten så är jag noga med att ange att det är just rykten. Det gäller till exempel spanska prinsessan Letizias påstådda ätstörningar. Jag har aldrig någonsin gett någon människa en dödlig sjukdom varken i artiklar eller blogginlägg. I det här fallet skrev damtidningens reporter rakt ut att drottningen är sjuk och att hon snabbt blir sämre.

Det är en stor skillnad.
lillan
13 mars 2010, kl 17:28
Som du citerade skrev hon "det fick jag precis höra", och det vet alla att höra något inte handlar om bekräftelse. Eller citerade du bara det du ville citera. Har för mig att, eftersom jag inte läst inlägget, det påstås att hon fått höra det av en närstående Victoria, stämmer det? Då har hon ju uppgett källan om än anonym, och det är upp till var och en att tro eller inte tro på uppgivna uppgifter, visst god journalistik ska kanske leta fler källor (för det görs ju alltid, speciellt i skvallertidningar). Ryktet vet ni ju väl att det florerat länge och även skrivits om men i förtäkta ordalag, är det snyggare det då? Alla vet vad det handlar om men är inte utskrivet, bra eller hyckleri? OBS! själv tror jag inte drottningen har denna sjukdom, men glöm inte att det är tronskifte på gång och det är då sådana här saker händer. För att människor ska kunna få plats med allt en och samma gång måste någon bort när någon ny gör entré simpel psykologi som vi går på varje gång.

Vi vet ju från nyligen att felen med Mary upptäktes i samma veva som Marie dök upp på arenan.
JennyAlexandersson
13 mars 2010, kl 17:43
Hej lillan,
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Tycker du att det är okej att ge drottningen Alzheimers utan att ha det bekräftat från henne själv eller från hovet eller någon läkare?

Men det du skriver om tronskifte och skriverier om Mary och Marie är intressant. Jag har aldrig funderat över om det är på det sättet, men det är spännande om det stämmer. Det får mig att tänka på de nyheter som dyker upp i valtider för och emot vissa partier.
Carolina
13 mars 2010, kl 18:35
Varför pratas det om dödlig sjukdom saa dramatiskt?
Minnets sjukdomar är obehagligt o vi är manga som är rädda faa en sadan sjukdom -
men manga drabbade, främst kvinnliga insjuknade, kan leva manga aar med dessa sjukdomar -
ha spraakstörningar o mer o mer problem med minnet.
Drottning Silvia är i god kondition, har tillgang till kunskap o duktiga specialister -
OM hon nagon gang skulle faa en sadan sjukdom -
jag tror svenska hovet skulle ALDRIG bekräfta en sadan sjukdoms initialförlopp -
däremot skulle de erhaalla all sympati fraan folket allteftersom det märktes!
Nilla
13 mars 2010, kl 23:21
Bara så att du vet Jenny, nu skyller svensk damtidnings nätchef på Aftonbladet och säger att det är ert fel att detta har hänt. Hon skriver i en kommentar under Åsas inlägg att det är Aftonbladet som är boven. Jag börjar tvivla på hela journalistsläktet när jag läser en sån sak, varför tar man inte ansvar? Det är ju SVENSK DAMTIDNINGS REPORTER Åsa som har skrivit att drottningen har Alzheimers, inte Aftonbladet. Det är verkligen chockerande.
Klas
13 mars 2010, kl 23:48
Jenny Alexandersson, du har själv gjort precis samma sak. Har du redan glömd din egen löpsedel om Daniels "akuta sjukdom" för några veckor sedan??
Eva
14 mars 2010, kl 06:01
Ni journalister är lika goda kålsupare allihop. Nu svar det Svensk damtidning, för någon månad sedan var det du som skrev att Daniel var akut sjuk och sökt sjukvärd och bla bla. Du var så stolt över att din nyhet kom på AB:s löpsedel. Och så var han bara på en rutinkontroll. Och så har Johan T L skrivit en bok som Victoria finner anledning att dementera en del i.

Ni skriver skit och allt som kungahuset inte dementerar, tar ni för sanning. Fy!
Jag kan föreställa mig vilket helvete prnsessorna ska få när ni hoppas de är gravida. Vidrigt kommer det att bli med era spekulationer!

Fy fasen att vara utsatt för så integritetskränkande rykten som kungafamiljen. Just detta måste vara särskilt olidligt för killarna som nu ska gifta in sig i familjen.
Risken är att ni hänsynslösa journalister oavsiktligt faktiskt kan förstöra ett deras äktenskap med era fula trick.
JennyAlexandersson
14 mars 2010, kl 12:16
Hej Nilla,
Som jag skrev sist i mitt inlägg här uppe så har Svensk Damtidning tagit avstånd från reporterns blogginlägg och bloggaren har bett drottningen om ursäkt. De har tagit ansvar för sitt misstag.

Jag tänker inte ge mig in i något pajkastning med deras nätchef om vem som är boven. I mina ögon är det den som har skrivit det här blogginlägget som är den som har gjort fel.
JennyAlexandersson
14 mars 2010, kl 12:20
Hej Klas,

Hela skeendet kring rubrikerna om Daniel hittar du här:

http://blogg.aftonbladet.se/hovbloggen/2010/02/angaende-rubrikerna-kring-daniel-westlings-sjukdom

Och nej, jag anser inte att det går att jämföra med att ge någon en dödlig sjukdom i sin blogg.
Sverige i mitt hjärta
14 mars 2010, kl 12:25
Nu är jag ju inte någon nätt liten dam precis och läser aldrig tidningen. Men visst är det väl en av Sveriges största skvallertidningar?

Sådant skulle aldrig någon reporter skriva i "Svensk Herrtidning" om det nu finns något som heter så! :) För vi män är inte alls så skvallriga....

Men det är fint gjort av reportern att be om ursäkt till vår vackra och kloka drottning!
JennyAlexandersson
14 mars 2010, kl 12:25
Hej Eva,

Du har helt rätt i att det cirkulerar otroligt många rykten kring kungafamiljen - och om de två killar som snart tar klivet in i familjen på allvar. Just därför måste man vara otroligt försiktig när man hanterar dessa rykten.
Sofia/Kungliga Karameller
min blogg http://kungligakarameller.blogspot.com/
14 mars 2010, kl 12:53
Jag tycker generellt sett att man ska vara väldigt försiktig med att skriva om offentliga människors hälsotillstånd. Detta gäller även Daniel och den stora rubrik som Aftonbladet hade om Daniels så kallade akuta tillstånd för en tid sedan. Det finns alttid mycket rykten och egna idéer, men att skriva att någon har en sjukdom eller är väldigt allvarligt sjuk på det sättet utan att verkligen veta hur det ligger till känns inte rätt.
Anki
14 mars 2010, kl 18:54
Hovet skulle aldrig bekräfta en sjukdom hos kungafamiljen så länge den inte "syns", vad har de bekräftat gällande prinsessan Lillian egentligen, mer än bräcklig hälsa och "gömt undan henne".
JennyAlexandersson
14 mars 2010, kl 22:03
Hej Sofia,

Ja jag håller med, man ska vara försiktig när det gäller sjukdomar. I Daniels fall har vi vetat i snart ett år att han har haft problem med sin njure och att han är oerhört infektionskänslig. Han är snart make till vår blivande statschef och hans hälsotillstånd är inte helt och hållet en privatsak.

Jag har tidigare berättat om skeendet kring Daniels sjukdom och de rubriker som följde men här kommer det igen så att det inte ska råda några oklarheter.

I fallet med den artikel jag skrev så handlade det inte om rykten. Kortfattat så fick vi uppgifter från en mycket trovärdig källa som sedan bekräftades av ytterligare en källa inifrån hovet. Daniel hade besökt sjukhus flera gånger den veckan. De läkare och experter vi talade med konstaterade att det inte kunde handla om rutinbesök eftersom transplanterade patienter ett år efter operation sällan besöker sjukhus vid så många tillfällen som Daniel hade gjort den veckan. Hovet vägrade dementera. Först två dagar senare bestämmer de sig för att dementera uppgifterna och väljer att göra det i Expressen.

Det visade sig att Daniel hade besökt sjukhus flera gånger den veckan, precis som vi skrev, men att det faktiskt var planerat trots att det är ovanligt med så många provtagningar.
Duddu
14 mars 2010, kl 23:15
Eftersom drottningens mor led av denna sjukdom är nog både drottningen själv och många rädda för att sjukdomen går i arv.
Men det finns bromsmediciner , tror jag, men vet ej hur verkningsfulla de är.
mimmolette
15 mars 2010, kl 08:47
Man kan väl inte riktigt säga att Silvias hälsotillstånd är en privatsak.
Du skriver ju , Jenny, att DW snart är gift med en blivande statschef och då är hans tillstånd ej en privatsak.
Silvia är ju gift med vår nuvarande statschef.
JennyAlexandersson
15 mars 2010, kl 10:59
Hej Mimmolette,

Nej drottningens hälsa är inte heller helt och hållet en privatsak. Men i det här fallet så har varken hovet eller drottningen själv bekräftat att hon lider av Alzheimers.

I Daniels fall så bekräftade hovet redan för ett år sedan att Daniel skulle genomgå en njurtransplantation.

Svensk damtidning har tagit avstånd från reporterns blogginlägg och står alltså inte bakom uppgifterna. Hade de skrivit en nyhetsartikel, väl underbyggd och låtit de som är berörda få en chans att kommentera uppgifterna så hade jag inte sagt ett ord om saken.
Nikolai Tesla
15 mars 2010, kl 19:03
Jag tycker nog att Åsa på Svensk Dam gjorde fel, att sprida rykten om att drottningen har en sjukdom som är så pass allvarlig som Alzheimers är verkligen inte att visa respekt, oavsett om ryktet är falskt eller inte. Det är en hemsk sjukdom och det vore verkligen en tragedi om drottningen har den.
Visst, det finns medicin som bromsar om den setts in i tid. Jag tycker att även om det skulle visa sig att ryktet är sant så är det ett klavertramp utav stora mått. Sjukdom är verkligen en privatsak, det gäller även Daniel även om vi där kan förmoda att det rör sig om njurtransplantationen. Jag tycker att han kan få besöka sjukhuset ifred helt enkelt.
Som jag skrev i Sv dam (dom tog bort den kommentaren...) tycker jag att skriva om rykten när det gäller positiva saker är en sak men att skriva om rykten som är negativa utan att veta om de är helt sanna är så mycket värre.
Jag tycker def att reportern på Sv dam borde ta Time out, men det löser väl sig självt eftersom kungafamiljen troligen inte kommer vilja prata med henne i fortsättningen....
Sen vill jag bara säga att jag verkligen saknar dig på Sv dam, Jenny, din blogg var den trevligaste där och du höll alltid en så positiv och trevlig ton i dina blogginlägg. Dessutom verkade du känna Victoria så väl, efter alla reportageresor tillsammans , jag misstänker att du visste om att förlovningen var på gång t ex. Får följa dig här istället. Det kommer bli ett kul år med förhoppningsvis 2 bröllop.
JennyAlexandersson
15 mars 2010, kl 21:08
Hej Beware,

Jag håller med dig, man måste vara försiktig med rykten. Och tack för snälla ord om bloggen, hoppas du gillar den även när jag skriver för Aftonbladet.

Ha en riktigt trevlig kväll!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Om Jenny Alexandersson

Jenny Alexandersson

Jenny Alexandersson är hovreporter på Aftonbladet och har jobbat med kunglig bevakning i många år. Hon följer den svenska kungafamiljen till både vardags och till fest, men rapporterar om kungahus från hela Europa. 

Jenny har rest tillsammans med kronprinsessan över hela världen, de har bland annat besökt Saudiarabien, Brasilien, Australien, Kina, Abu Dhabi, Kenya, Dubai och Indien. Följ med Jenny bakom de kungliga kulisserna och möt prinsar och prinsessor vid förlovningar, bröllop, privata fester och i det kungliga vardagslivet.

2009 gav hon ut boken "Förlovningen 2009" som handlar om kronprinsessan Victorias och Daniel Westlings liv.  

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close