Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Vårt intresse för Tiger & Elin

Behöver vi verkligen veta allt vi nu fått reda på om Tiger Woods och Elin Nordegren? Nej, självklart inte. Å andra sidan är det rätt få nyheter du verkligen behöver veta. Nyheter vill vi veta för att vi är nyfikna, för att bli upplysta och underhållna och för att förstå världen vi lever i lite bättre.

Så hur förstår vi världen bättre genom att läsa om Tiger & Elin? Eller finare uttryckt: Vad är egentligen allmänintresset i Tiger & Elin historien?

Frågan bör besvaras eftersom de etiska gränserna nu förflyttas snabbt genom medielandskapet i denna historia. Saker som var fullständigt otänkbara i går anses okomplicerade att publicera i dag. På ett sätt är ju detta bara en historia om en man som svikit sin hustru, bråkat om saken, blivit packad och kört en bil in i ett träd. Så sett en ren privatsak. En familjeangelägenhet för Elin och Tiger att reda upp. Woods förefaller förvisso vara en seriesvikare, men allmänintresset kring otrohet i ett äktenskap kan knappast hänga på antalet gånger.

Men så enkelt kan bara en morgontidning, angelägen om distans till verkligheten och att inte sticka ut gentemot läsarna resonera kring denna story. I verkligheten menar jag att det finns en tjusig förklaring kring allmänintresset i Tiger & Elin historien och en mindre tjusig, men ganska fin förklaring till det allmänna intresset. Låt mig börja med den tjusiga, så spar vi det mer spännande till sist.

Grunden för allmänintresset kring Tiger Woods otrohet är att ett av världens starkaste varumärken knuten till en person krackelerar. Eller krackelerar… det går i kras likt en skinande julgranskula som faller i golvet. Tiger Woods var fram till förra veckan en av världens absolut största ikoner och idrottsstjärnor. Hans magiska golfspel i kombination med en image som en totalt fläckfri och reko man tjänar honom fullständigt absurda pengar varje år.

Faktum är att hans magiska golfspel genererar den lilla delen av hans inkomst. Hans image och exceptionellt omsorgsfullt byggda varumärke Tiger Woods är en miljardindustri. Bara i år kommer Woods personligen att tjäna cirka 110 miljoner dollar, nästan en miljard kronor. Tio miljoner dollar kommer direkt från golfen, resten kommer från reklamkontrakt och varumärken som betalar astronomiska belopp för att få exponeras ihop med Tiger Woods namn. Så vem är denna Woods som ger oss en känsla kring varumärken som Gillette och Nike i verkligheten?

Varumärket Tiger Woods är en man som lever alla delar av sitt liv exemplariskt och med en precision som många golfspelande män, och kanske kvinnor också, i näringslivet beundrar.  Inget tjafs om livspussel och sånt kladd. Man sköter sin business, har en snygg fru och två fina barn i ett perfekt hem.

Verklighetens Tiger Woods sviker sin fru och familj och förefaller nästan tvångsmässigt ge sig i lag med kvinnor utan annan avsikt än sex. Inte helt kontrollerat.

Glappet mellan varumärket Tiger Woods och verklighetens Tiger Woods är allmänintresset i denna story. Det var den tjusiga förklaringen.

Före jag tar den mindre tjusiga, en etisk komplikation. Det legitima allmänintresse som ligger till grund för att publicera mindre smickrande uppgifter om Tiger Woods skadar Elin Nordegren. Låt oss inte hyckla om det. Tiger Woods agerande och den våldsamma publicitet den orsakar innebär ett tämligen brutalt intrång i Elin Nordegrens integritet.

I natt blev det extra tydligt när Elin mamma, Barbro Holmberg, sannolikt tillrest för att stödja sin dotter, kollapsade och fick föras till sjukhus. Självklart en spektakulär händelse, men i huvudsak mot bakgrund av den massiva publiciteten. En publicist gjord av trä skulle nog kunna beskriva också denna händelse som att den i huvudsak handlar om en landshövding som fick svårartad magknip, fördes till sjukhus för kontroll, men skrevs ut några timmar senare. Det kan jag tycka är en skildring utan mänskliga aspekter.

Men jag tycker också att de medier som lagt ut larmsamtalet i sin helhet i text och till och med som ljudfil gör sig skyldiga till en omänsklig skildring av det inträffade.

Med vilken rätt offentliggör man varje ord av ett samtal där en panikslagen dotter ringer till ambulans efter att mamma kollapsat i badrummet? Skulle du vilja höra dig själv på en stor mediasajt när du förtvivlat skriker på hjälp efter att din mamma fallit ihop i ditt badrum?

Jag skulle inte vilja det och kan inte försvara det intrånget i integriteten i detta fall heller. Därför avstod Aftonbladet i dag från att lägga ut samtalet som ljudfil och att publicera larmsamtalet i sin helhet som utskrift. Vi refererade istället samtalet för att ge en så korrekt bild som möjligt av händelsen. Det är möjligt att denna etiska gräns är betydelselös. Att varken du som läsare eller ens Elin själv bryr sig om den. Men så länge jag inte vet hur det förhåller sig med den saken gäller det jag känner att jag kan försvara och förklara som publicist i den typen av frågor.

 Så till den mindre tjusiga, något mer svenska och mycket mer spännande förklaringen till det allmänna intresset av Tiger & Elin. Det är ju inte så att vi slänger oss över tidningar och sajter om Tiger och Elin för att kolla hur lågt varumärket Woods sjunkit i dag. I vart fall mycket få av oss. Normalt skvallerintresse och nyfikenhet räcker förvisso en bit som förklaring. Det är allmänmänskligt beteende, men räcker inte hela vägen som förklaring i detta fall. I denna story finns något mer djupgående som jag tror enklast uttrycks så här:

Vi hejar på Elin.

Vi identifierar oss med en vanlig tjej som genom rådigt agerande kombinerade jobb som barnflicka, intresse för golf och vänner på ett sätt som ledde hela vägen till äktenskap med en av världens rikaste och mest framgångsrika män. 

Det kan man förvisso säga att Anna Anka också gjort. Men där den ena förefaller galen är den andra äktsvenskt helylle. Där den ena sitter och tuggar kycklingbrosk i sin ensamhet verkar den andra så harmonisk och lycklig på bilder med sin familj. Där den ena söker publicitet, skyr den andra offentligheten trots sin världsberömde make. Anka och Elin är två likartade storys till det yttre, men väcker monumentalt olika känslor.

Vissa kommenterande skribenter ger  Elin en rad egenskaper som de rimligen inte har en aning om ifall hon besitter. Jag tror att det är just ett uttryck för att vi hejar på henne så mycket. Hade vi haft ett närmre och roligare tilltal i svenska kvällstidningar hade vi inte fumlat med rubriker som ”Elin Jagade Tiger med Golfklubba” eller ”Tiger vägrar prata med Polis”.

Vi hade skrivit vad vi känner:

Swing it Elin, Swing it!

Men då hade ni garanterat tyckt vi blivit galna på Aftonbladet – eller?

Hur som helst tror jag att det är så vi känner och att det kanske är den sannaste förklaringen till det stora allmänna intresset av Tiger & Elin.

63 (+11) kommentarer
Tobias Hjelm
9 december 2009, kl 13:27
Det roliga med den här artikeln är att enligt Aftonbladets egen undersökning så svarade ca 65% av läsarna som röstat att dom inte har något intresse av denna skandal, så kanske du borde ändra titeln av denna artikel till "Aftonbladets intresse för Tiger & Elin", eftersom majoriteten av läsarna uttrycker tydligt att dom inte har något intresse för sådant skvaller. Personligen tycker jag att såna här artiklar hör hemma i skvaller tidningar som "Se & Hör", en riktning som Aftonbladet verkar gå längre och längre emot för var dag som går. Om ni vill behålla era läsare så rekommenderar jag att lyssna på deras åsikter, och göra fler frågor om vare sig läsarna finner dessa artiklar intressanta eller inte, annars är jag övertygad om att ni kommer förlora majoriteten av era läsare ganska snabbt, och dom som är kvar är folk som är mer intresserade av att läsa skvaller än nyheter. Det sorgliga är att jag tror Aftonbladet inte lyssnar på läsarnas åsikter speciellt mycket, utan går bara efter statistik, som t ex antal klick på länkar. /MvH Tobias Hjelm
Jens Persson
9 december 2009, kl 13:33
Håller med i det du skriver. Men det har smugit sig in ett litet faktafel. Eller 10 miljoner faktafel om man så vill.
Tiger Woods tjänade visserligen ihop drygt 10 miljoner dollar i prispengar under den ordinarie PGA-säsongen. Men sen vann han också slutspelet, FedEx-cup, och fick för det ytterligare 10 miljoner dollar. Sponsringsbiten står ju fortfarande för den stora delen av Tigers inkomst så det påverkar inte ditt resonemang.
Men rätt ska vara rätt.
/j
André
9 december 2009, kl 14:11
"Verklighetens Tiger Woods sviker sin fru och familj och förefaller nästan tvångsmässigt ge sig i lag med kvinnor utan annan avsikt än sex. Inte helt kontrollerat."

Vet du verkligen detta? Det är trots allt möjligt att man kommer överens i ett äktenskap att man får ha sex med andra. Och även om så inte är fallet varför är otrohet ett svek?

Tiger har inte gjort något brottsligt. Vad han har gjort är omoraliskt enligt gamla kristna traditioner. Den moral som menar att tvåsamhet är enda sättet att leva sitt liv på.

Vore det inte på plats om aftonbladet vågade ifrågasätta denna moral? Samma unkna kristna moral som gjorde att homosexuella ansågs lida av en sjukdom för inte alls länge sedan.

Vet ni ens vad Elin tycker om saken? Om hon nu tyckte att han har svikit henne så grovt som du tycks mena, borde hon väl redan ha ansökt om skilsmässa?

Jag tycker att tidningar borde ifrågasätta normer och värderingar och inte bara acceptera dem som sanningar.

Våga ställa dig frågorna: Måste det verkligen vara ett oerhört svek att ens man eller hustru har sex med en annan? Är man en dålig människa bara för att man har sex med en massa olika partners?

Sedan tycker jag det också är på plats att du tänker på vad ni skriver om Tiger och Elin med tanke på gamla (och nuvarande) könsroller. Hur hade ni resonerat om en känd amerikanska hade varit gift med en svensk? Hade fördömmandet av otroheten då varit lika kraftfull. Hade ni ursäktat och föringat kvinnomisshandel på samma sätt som ni nu ursäktar och förringar Elins eventuella misshandel av Tiger?

Aftonbladet är en politiskt korrekt tidning som varken har förmågan eller viljan att tänka utanför rådande normer och värderingar. Hade en majoritet av sveriges befolkning varit rasister hade ni knappast vågat ifrågasätta de värderingarna heller.
Kalmar
9 december 2009, kl 14:51
Bra skrivet. :)
F
9 december 2009, kl 15:03
Men Elin är väl inte från Gävle?
Per
9 december 2009, kl 15:18
Sicken BS...ni skriver för att det säljer lösnummer och inget annat. Var ärlig åtminstone.

Mycket underhållande att ni beskriver en flicka som gifter sig med en man som att hon jobbat sig upp "genom rådigt agerande". Ett slag i ansiktet på de kvinnor som offrar mycket för en riktig karriär.
alla gånger
9 december 2009, kl 15:18
om du nu hejade på Elin skulle du haft en bättre analys av hennes situation. Hon är i samma båt som salig prinsessan Diana som i likhet med så många tjejer trott livets mening vara att med sin personlighet fängsla en rik och tjusig kille så han inget högre vill än gifta sig och så visar det sig att hon inte alls var hela hans värld, båda hade gått rätt på prakttöntar till män, i båda fallen är det enda som intresserat dom den egna karriären och makten.
Ja hur kommer Elin ur det här? Hur kommer alla tjejer ur Sex and the Citymyten att livet är en
tjusighet till kille, inte att utveckla sig själv och tro på sitt egenvärde?
Jag tycker kronprinsessan är ett bättre exempel: hon tog ingen tjusig kille och hon fick slåss för sitt val av en enkel gymtränare. Hon har satt sig över alla myterna.
Alla tjejer borde ha samma självkänsla som kronprinsessan och välja en kille som bryr sig om dem, tror på dem och är stolta över dem sen spelar det ingen roll vad hans plats är i samhället.
Thomas
9 december 2009, kl 15:22
Om man hejar på någon så innebär det ju oftas att man även stödjer personen, laget, företeelsen ifråga.

Då undrar jag stilla, på vilket sätt stödjer ni Elin genom att publicera hennes äktenskapskris på detta sätt?
leif Nilsson
9 december 2009, kl 15:25
"Vi hade skrivit vad vi känner: Swing it Elin, Swing it!"
Låt oss säga att det hade handlat om en man som gift sig med en rik kvinna. Kvinnan hade varit otrogen och han hade jagat henne med golfklubba, utsatt henne för våld. Hade du då yttrat samma ord? "Swing it Christer, Swing it? Hade media hyllat en man som sökt misshandla sin otrogna fru med tillhygge? Knappast....

Är det inte märkligt vad du Jan och media i övrigt gör skillnad på våld mot människor baserat pga av kön. Ingen försvarar Tiger, men INGEN hade skrivigt att det hade varit rätt av en man att veva med golfklubbor mot sin fru även om hon hade haft ett helt harem. Lägg ned dubbelmoralen och hyckleriet.
Hi!
9 december 2009, kl 15:26
Haha "vi hejar på Elin" - kan man bli mer patetisk? Så "vi" läser inte artiklarna för att se hur varumärket Woods sjunker i anseende utan för att vi vill att den till synes talanglösa hemmamamman ska inkassera poäng, vilket i slutändan leder till pengar i skilsmässoförhandlingen.

Håller dock emd om att 911-samtalen inte borde publiceras.

Dave Chappelle ringer 911
http://www.youtube.com/watch?v=mYkeNArR0gA

HEJA TIGER
Lite Vilsen
9 december 2009, kl 15:27
Ärligt talat så har ni väl egentligen inte bedrivit något som kan benämnas journalistik i det här ämnet. Majoriteten av era så kallade artiklar om paret Woods, är ju taffliga direktöversättningar från TMZ.com och RadarOnline.com vilka är två USA baserade skvallerbloggar.
Malin
9 december 2009, kl 15:30
Elin kommer väl inte från Gävle.. utan Stockholm..
L
9 december 2009, kl 15:31
tycker det är ibland lite tråkigt hur stelt det ska vara i sverige

skulle som sagt bli mäkta förvånad om en ab eller expressen hade stort

SWING it elin, Swing it
Hankytank
9 december 2009, kl 15:33
ELIN ÄR INTE FRÅN GÄVLE!!!!!
Pelle
9 december 2009, kl 15:46
Elin är väl ändå inte från Gävle? Hon är född i Vaxholm och kopplingen till Gävle kan göras genom mamma Barbro som bor på slottet i staden.
Cosmo
min blogg http://cosmo.nu
9 december 2009, kl 16:09
Dessvärre har Aftonbladet bara blivit sämre och sämre för varje dag som går.
Har aldrig läst Expressen så mycket som jag gjort nu, för ni skapar sensationsjournalistik av ingenting.
Speciellt dåliga har ni blivit på era TV-sändningar, som är så sanslöst dåligt att det blir pinsamt stundtals.
Minns speciellt hur ni gjort ett reportage om en fågel i direktsändning i Australien, med en rubrik som "Detta får hela världen att asgarva" när man sen tittade på inlägget, så insåg man verkligen hur ni försökt mjölka nyheter ur ingenting.
Som sagt, jag med flera andra läser mer Expressen nu och ni bör vakna upp och inse att det förmodligen inte är en övergående trend. Ni ska inte underskatta era läsare på det sätt som ni gör.
Kerstin
9 december 2009, kl 16:21
Det absolut roligaste med hela det här inlägget är det behov aftonbladet känner för att rättfärdiga allt detta.
Som vanligt är det kändisar som är i fokus, för det finns så mycket annat ointressant att skriva om, eller för att vi medborgare bara vill ha det? Vem vet.
Dessutom krävs det inget geni för att inse att majoriteten av det som trycks i aftonbladet är antingen lögn, överdrivet, taget ur sammanhang eller rentav påhittat av en "källa" som bara dom känner till.
Att gotta sig i andras privata olycka kan inte, oavsett hur gärna aftonbladet vill rättfärdiga det, anes vara rätt på något sätt.
Anders
9 december 2009, kl 16:25
Jag har hört talas om uttrycket kasta sten i ett glashus, men du provspränger ju tamejfan kärnvapen i ett..
kalle
min blogg aftonbladet.se
9 december 2009, kl 16:54
Seriöst.. lägg ner.. Media är fan ett jävla skämt ibland.

Först finans krisen.. hade inte media skrivit så väl om de så hade det aldrig förstorats så som de har gjort.

och nu tiger o elin. låt dom sköta sitt.. känns som att de bara blir värre om media skriver och förstorar deras "problem"

Seriöst Get over it !!
Kalle
9 december 2009, kl 16:57
Såvida ni inte känner Elin personligen (vilket i sin tur skulle göra er jäviga i rapporteringen) så förstår jag inte hur ni gör antagandet om att Elin är helylle. Hade ni inte sagt exakt samma sak om Tiger innan golfklubbeincidenten? Är det av ren nationalism (inte kan en blond vacker svenska vara annat en felfri) eller av några andra anledningar som ni gör det antagandet?
magnus
9 december 2009, kl 17:24
Hahaha, detta var den mest ihopkokade, manipulativa, kommentaren genom tiderna! "Hejar på Elin!"? Hahaha det kunde lika gärna varit en rysk tjej han var ihop med. Det enda intresset i denna story, för Aftonbladet, handlar om att världens största ikon/stjärna/man har förstört sin helylle image över en natt.

Sex och skandaler säljer. Punkt!

Om ni verkligen bryr er om Elin, ge henne stöd eller pengar eller vafan som helst... men det kommer inte ske. Det riktiga att göra här är att inte skriva om all skit som drabbar henne, då "hejar ni på elin".
john doe
9 december 2009, kl 17:29
jag tycker det är osmakligt när personer utifrån lägger sig i andra människors relationer med massa tyckande. Inga lagbrott är begånngna. En familj löser bäst själva sina problem. Inga andra än Tiger och Elin vet hur deras relation ser ut och på vilket sätt de ska gå vidare, basta. För övrigt lämpar sig även citatet: Ni som är utan synd kan slänga första stenen.
Börge Alfredsson
9 december 2009, kl 17:38
Några tänkvärda citat
"gräset är inte grönare på andra sidan staketet"
"svenskens avudsjuka är större än hans sexualdrift"
"Ingen träd (wood) tillåts att växa upp till himlen"
I Joh. 8:7 står att läsa: "Den som själv är utan skuld kastar första stenen". Tänkvärda ord som många skulle fundera kring innan de låter munnen/dartorn/ glappa alltför fritt.
"den enes bröd är den andres död"
De som tjänar grova pengar på gränsen till all oanständighet och etik är tidningar av alla kategorier, självutnämnda älskarinnor, advokater m.fl. Förlorare är framförallt Tiger och hans försmådda hustru deras familjer
Fredrik S
9 december 2009, kl 17:43
Du får AB i svammel, det måste erkännas. Jag har nog aldrig varit med om en chefredaktör som tillrättalägger sina förklaringar så mycket som du. Den enkla, och okommenterade sanningen, är att NYPost, TheSun och andra skräptabloider skriver spaltmeter om Elin & Tiger. Eftersom ni har tabloider likt dessa som redaktionella och journalistiska förebilder faller det sig ganska naturligt att även ni slår upp krigsrubriker om hur rika Tigers påstådda älskarinnor har blivit eller kan komma att bli.
jag vill vara anonym
9 december 2009, kl 17:45
Jag undrar om aftonbladet om 1 år kommer att granska sin mediabevakning av denna "nyhet" ?
Anna
9 december 2009, kl 18:08
Alla tankar går till Elin och till detta helvete hon går igenom just nu. Det är så otroligt tufft med otrohet/separation etc som det är och det är fruktansvärt att dela det med alla andra. Har själv varit med om "offentlig" otrohet & skilsmässa, dock i en mini version om vad Elin går igenom och jag mådde så fruktansvärt dåligt över alla skriverier som media fullständigt öser ut över folket.
Personerna bakom glöms bort och ingen hänsyn tas överhuvudtaget, bara det säljer lösnummer så är ni nöjda..
Jessica
9 december 2009, kl 18:13
Har med intresse läst ditt inlägg och tror att du glömt en aspekt som jag tror är grundläggande för läsarnas intresse, att väldigt många på något sätt kan relatera till otrohet. Antingen genom egna erfarenheter eller som vän till någon "drabbad".

Det är vanligare än man tror att människor "strular" på personalfester eller tjej/kill-resor, har relationer vid sidan om kanske på annan ort. För att otrohet praktiskt ska fungera behöver det finnas "en andra kvinna" eller "en annan man", människor som i sin tur kanske hoppas på en fortsättning, att den som bedrar ska lämna sitt äktenskap. (Vilket mer sällan sker frivilligt)

Bubblor spricker. Man glömmer en påslagen telefon. Någon skickar ett sms. Fel person ser. Saken är faktum och kris uppstår. Det blir skilsmässa.

För väldigt många är Elin och Tiger är paret i grannvillan. Många känner en liten lättnad: "Det händer även dom bästa." Givetvis känns stor empati för den bedragna.

Jag tycker det skrivs för lite om detta "fenomen" i media. Det kan också vara en anledning till intresset. Människor läser för att de vill få svar på frågor. Ingen har ännu inte lyckats ge en vettig förklaring till varför otrohet sker. Aftonbladet har nu en ypperlig chans att klä av det tabubelagda ämnet otrohet. Aldrig får ett blogginlägg om otrohet så många kommentarer. Det finns ett behov att diskutera.

Normen i samhället är trohet. Den ifrågasätts aldrig. Är normen rimlig överhuvudtaget? Är våra äktenskapliga löften genomtänkta och kan vi leva upp till dom? Varför är en del människor otrogna och en del inte? Är det rimligt att bli bemött med avsky för ett beteende som har underliggande, omedvetna anledningar? Kan man få hjälp, KBT? Hur får den bedragna hjälp att komma vidare och inte bli förgjord av sorg och skam? Hur hittar man tillbaka till tilliten? Hur kan man förebygga otrohet?

En del tycker otrohet skulle vara straffbart med tanke på följderna. Vissa tycker att synen på otrohet borde omvärderas helt.

Gör något vettigt av händelsen i familjen Woods genom att ge kloka svar på svenska folkets frågor kring otrohet.
Samuel Lag
9 december 2009, kl 18:17
Vadan denna hystering kring Tiger Woods. Moralpanik i ordets rätta bemärkelse. Hade det varit Justin Timberlake, Snoop Doggy Dog, Paul Stanley, Brad Pitt eller Gene Simons hade det bara varit en notis i tidningen. Denna förföljelsen av Tiger har nått omåttliga proportioner.
Han gör ju bara vad många andra kända män har gjort.
Vi saluterar Tiger för att lyckats så länge utan att bli upptäckt. Nu saknas det bara ett par till för att få en hel runda.
Vi får inte glömma att idrotts stjärnor som Woods förskar en hel del för att komma dit dom kommit. Han tar bara igen det han missat som ungdom.
Hade jag varit i Tigers kläder hade jag gjort samma sak.
olle larsson
9 december 2009, kl 18:26
Men varför skall ni inte skriva om detta,när ni skriver sida upp och sida ner,om folkfördummande dokusåpor.Naturligtvis är detta en världshändelse som vi måste gotta oss i.Tycker ändå att du kan vara ärlig och säga som det är(är inte det ni vill att politikerna skall vara)dom säljer tidningar.Att du orkar skriva allt detta om andras problem är häpnadsväckande,och en förolämpning mot intelligent folk.Sök jobb på se och hör.
AA
9 december 2009, kl 18:36
Bla BLa BLA.....

Det finns två anledningar till att jag slösar 10 kronor på "din" skittidning

1, jag gillar att läsa när jag äter (köper den bara när jag ska äta)

2, sportbladet har bra krönikörer och en del intressanta nyheter

I övrigt läser jag enbart ledarsidan och insändarsidan, även om det händer att jag bläddrar igenom tidningen ibland. Förstasidan tittar jag inte längre på, om jag mot förmodan ser den så ignorerar jag vad som står där eftersom rubrikerna ändå bara är falska och missvisande.

Enda anledningen till att jag halkade in här var eftersom jag skulle kolla om
det var Barbro Holmberg som var Elins morsa eller hur det nu var.
Sitter nämnligen och tittar/lyssnar på The Youngturks på youtube (tvivlar
på att du vet vad det är för program men du kan gott ta en titt på det
om du är intresserad av USA)...

Sen klickde jag på den falska och äckligt dolda artikeln "därför fascineras vi av paret Woods" (vilket i vi läsare inte gör!!!), klickade ju på "Läsarna: Hur länge kan ni mjölka storyn?
Medieforskaren: Mest är det medierna som bryr sig. 16 " Vilket faktiskt hade varit en läsvärd artikeln men som knappt utvecklas så man lär sig inget, vilket var anledningen till
att jag ville läsa den.

VARFÖR kan ni inte bara göra en helomvändning och istället för att skriva en
daglig Se & Hör, skriva om sådant som är intressant och utvecklande
för människor. Samhällsbildande eller nåt...

Skäms ni inte att uttryck som Aftonhoran och Aftonblaskan är synonymer
till Aftonbladet? Eller att folk verkligen tycker att ni gör en skittidning (att folk
köper något betyder inte att man gillar det man köper, man måste få sin
information ifrån något, hur uselt man än tycker tidningen är)....

Äsch, varför bry sig. Ni kommer ändå bara köra på som vanligt för ni
får ju ändå in de pengar ni behöver.... Ni låtsas ju ändå som att ni inte
har ett samhällsansvar, vilket ni ju har med tanke på ert inflytande över
samhället och samhällsdebatten....
Maggie
9 december 2009, kl 19:01
67 % av läsarna här på nätet röstar på alternativet "fascineras ej av historien" så jag fattar inte ditt inlägg faktiskt...
Nyårsmamman
min blogg http://nyarsmamman.blogspot.com
9 december 2009, kl 19:42
Ursäkta, men det finns inget intresse för de eventuella affärer den mannen har haft. Det är bara vad ni på Aftonbladet tror. Ni säljer som vanligt lösnummer på skitsaker.
Markus Andersson
9 december 2009, kl 20:22
Det finns INGET stort allmänintresse av det här. Det pågår krig i världen , vi har grabbar i afghanistan, det finns större saker än att skriva om Anna Anka och två människors privatliv. Fyfan, jag började läsa AB för cirka 10 år sedan, för varje år som går så blir ni mer och mer lik en skvallertidning, om fem år kommer ni att var som Se och Hör. Har slutat köpa tidningen i pappersform, om det inte är någon riktig nyhet som visas.

Det enda positiva med er tidning är er sportdel.
jens
9 december 2009, kl 20:45
det jag intresserar mig mest om tiger&elin är;

* varför Elin fortfarande är kvar hos honom...visst! jag känner till att hon ÄR bunden till honom i och med deras ungar för resten av sitt liv. Men låt oss ignorera dem så som Tiger ska ha gått bakom ryggen på Elin och se till HENNES bästa.. bara därför att han är pappa till deras barn gör det inte honom till ett mindre svin, det skulle med omständigheterna göra honom till ett större svin! (om nu otrohets ryktet ÄR sant vill säga)

* om älskarinnorna sökte sig till honom p.g.a. hans vana att svinga klubban rätt på banan..

* om Elin misstänkte honom tidigare, och ändå satte sig och åt frukost vid det bord som Woods några kvällar/dagar tidigare, lagt upp en kopia av henne och tränat sin hole-in-one färdighet på..

* vad Tiger Woods handikapp var före OCH efter bilolyckan

* och sist men inte minst, vad efterspelet blir! angående hans fina namn inom sporten. får han fortfarande sponsorer eller överväger man att dra sig ut, då folk nu mera i stor utsträckning (vad jag misstänker) bara kommer se en notorisk otrogen man? istället för den golfstjärna han en gång var... skulle vara synd att se han förlora ALLT (utöver sin familj och sitt rykte som privat person) för att ha övat lite med sin egen klubba utan att ha rätt behörighet för att spela på de banorna. illa illa Tiger
fuzzeh
9 december 2009, kl 22:01
Ja, på aftonbladet.se är det rätt få nyheter man "behöver veta." Men har du tittat på seriösa nyhetssidor? Där de faktiskt sysslar med nyheter? Politik, politisk analys, inrikes- och utrikeshändelser? UTÖVER hur nån b-skådis "ser ut idag".

Gör om, gör rätt.
Bo Aulin
9 december 2009, kl 23:08
Jo, jag hade nog tyckt att ni blivit galna.
När du säger att "det är så vi känner", vilka är då vi? Ni på redaktionen ellr är det så att du menar "vi svenskar". Och vad är i så fall "vi svenskar"? En betryggande majoritet, +50%, typ, eller alla?
Antag att förhållandet varit det motsatta.
Antag att "the nice guy" inte visat sig vara "the bad guy" utan "the nice girl" visat sig vara "the bad girl".
Antag att Tiger uppdagat Elins otrohet och i ilska slagit sönder inte bara hallen utan också Elin med en golfklubba, varefter Elin flytt - kanske för sitt liv - med bilen och krockat med brandposter och träd.
Hade sympatin legat hos Elin också då?
Ja, tyvärr tror jag det.
Din "Swing it Elin, Swing it!" avslöjar en sorgligt chauvinistsk grundinställning: Vi svenskar är bättre än alla andra.
Här har du en länk till en blogg, som behandlar ämnet med en annorlunda vinkling än media typiskt sett har. Du hittar den under "December" . Den har rubriken "Jesper kastar första stenen".Läs den!
www.bloggenbobear.blogspot.com
Hälningar
Bo
Marie
9 december 2009, kl 23:24
Kan inte påstå att mitt intresse är så stort. Köpte pappersbilagan av Aftonbladet idag för jag ville ha TV-bilagan, som faktiskt är den bästa av de som utges. Läste inget av det som stod om detta då det inte intresserar mig. Läste här för jag trodde jag skulle få se vad det var som intresserade "oss" men fick definitivt inget svar. Du kan skriva om "tjusig och mindre tjusig" historia men jag tror den här historien är lika som all kvällstidningsjournalistik - skvaller, ointressant för gemene man och helt skapad för att sälja mer.
Cecilia
10 december 2009, kl 00:00
En sak som jag undrar över är hur det hade varit om det var tvärtom. Att Tiger hade jagat Elin (som varit otrogen) med en golfklubba. Då tror jag inte att du hade skrivit "Vi hade skrivit vad vi känner: Swing it Elin, Swing it!"
Fröken L
10 december 2009, kl 00:08
...och samtidigt ringer ni runt till klasskompisar från tio år tillbaka för att rota fram saker. Det är inte direkt att hjälpa Elin i hennes integritet. Oavsett om en fd. klasskompis har bra eller dåliga saker att säga om Elin så är det att ytterligare öka mediebruset. Inte alls vad hon behöver och tämligen säkert inte vad hon önskar. Så, om ni verkligen hejar på Elin så tycker jag att ni ska sluta svinga era medietränade klubbor i hennes väg. Det räcker nu.
Sofia
10 december 2009, kl 00:32
Mkt bra skrivit,reagerade starkt över att SR vikarie för Lotta Brome spelade upp hela larmsamtalet idag.Så lågt av statlig radio.....

Mvh
Sofia
Daniel
10 december 2009, kl 07:33
Borde inte en chefredaktör kunna skriva åtminstone två stycken utan att särskriva?
LaVision
10 december 2009, kl 15:18
Aftonbladet har blivit en riktig pajastidning med Jan Helin i spetsen. Nätbilagan av AB har tappat all trovärdighet och jag anser att AB idag tillhör en av Sveriges minst serösa tidningar. Ta bar det att AB har en julkalender med Anna Anka. Fan inte klokt. Hur ska man kunna ta en sån tidning på allvar? Eller att det dagligen skrivs om sånt skit som Idol. Vem fan bryr sig om en hög nollor. Jan Helin du måste tillhöra en av Sveriges sämsta chefredaktörer när du tillåter att det skrivs så mycket skit i AB. Du kan omöjligen försvara allt som skrivs. Men AB går samma väg som skitkanalen TV4. Mot en allt mindre seriös journalistik och att det bara handlar om pengar.
Swalwon
10 december 2009, kl 17:19
Dagens bästa kommentar stod Lasse Berghagen för i radion: "Tänk så konstigt: när Tiger Woods körde in i den där stolpen, då försvann plötsligt svininfluensan! Ja, ur tidningarna alltså."
jalle
11 december 2009, kl 14:37
Daniel jo du kan ha rätt men nu är ju Helin chefredaktör för Aftonbladet så då gäller speciella regler....
HansBlikstad
11 december 2009, kl 17:36
Många undrar nog vad Elin har sett i denne man förutom en tjock plånbok. Hade hon verkligen gift sig med denne Don juan av barflickor om han hade haft ett ordinärt jobb med ordinär lön.
Hela såpan kompletteras också av Elins mamma en politiker in högsta klassse. Allt annat än folkär när det begav sig. Och i vissa kretsar direkt avskydd i hennes hantering av flykting barn
wazzzzup
11 december 2009, kl 21:19
Snabb fråga. För tillfället är era huvudnyheter följande.

En 5-åring får äta genom slang
Tim i mammas pojkar hade redan flickvän
Idol-finalen
Fiasko för Fetisov

Inte en stavning om att vår statsminister utsågs till årets europé i en fransk affärstidning.
Är Mammas pojkar och en pojke med slang viktigare än utmärkelser till statsministern?
Salinger
12 december 2009, kl 04:26
Vårt intresse för verkliga människor som de underbetalda vårdbiträdena som sköter min mor när hon ligger för döden är oändligt stort.En gång i tiden var AB en stötta för dessa människor.Nu hjälper AB Guillou ha en plattform för egen marknadsföring samtidigt som han är fullkomligt ointressant för någon annan än sig själv.
Att låta Guillou visa upp sig en gång i veckan hos AB är en total missbedömning av läsekretsens intresse o ett hån mot alla dem som borde fått utrymmet o hyllningar för sin solidaritet o hängivna arbete för något annat än sig själv.
Låt en städerska eller vårdbiträde få Guillous kolumn-utrymme.Visa respekt mot the hard working people! Lämna exhibitionisterna!
Be
12 december 2009, kl 20:23
Jag tror faktiskt inte att intresset ligger i att vi "håller på elin" utan de flesta håller på att hon är just från Sverige och är just nu ett "svenskt offer" , ger Sverige en hel del publicitet omedvetet, samtidigt som Anna anka också gör det. Media utmålar allt som att kvinnar är ett offer, fast vi egentligen inte vet ett piss om hur de har levt sitt liv, och huruvida dessa kvinnor som Tiger påstås ha haft det med, talar sanning eller inte. Med dagens teknik är vadsomhelst möjligt, till och med ett så kallat "samtal" med tiger woods. Jag tror inte heller att ni hade skrivit så mycket om varken Anna Anka eller Elin om de inte var svenskar, då hade ni mer fokuserat på Tiger woods och kanske skrivit en liten liten liten artikel (om ens det) om att PAUL ANKA ska skilja sig fast han är helt okänd i Sverige.
Hannah
13 december 2009, kl 00:09
Jag hejar inte på Elin. Jag tycker att de delar av journalistkåren som följer med drevet och hyllar Elin och sänker Tiger, är patetiska kappvändare. Vi vet så lite om dessa människor.

Är folk verkligen så dåligt insatta i det mänskliga psyket, att de inte fattar att ibland är där orsaker till tex otrohet som faktiskt ger hela historien ett helt annat sken. Att helt förbise det faktum att han, som världens första och absolut största svarta golfspelare, har en så extrem press på sig, att ingen av oss kommer i närheten av att förstå det, är dumt. Hon däremot, har ingen speciell press på sig, förutom den det innebär att vara gift med en kändis.

Han har en ofattbar börda på sina axlar. Hon kan leva la dolce vita på hans bekostnad. Han har ingen han kan identifiera sig riktigt med - han är isbrytaren, pionjären, den första i sitt slag. Hon har en oändlig rad andra vita, snygga kändishustrur att identifiera sig med. Hon är i ett psykologiskt överläge, eftersom hon inte är utsatt för en sådan extrem press. Detta överläge kan hon utnyttja på olika sätt om hon vill. Vi vet inte om hon gjort det. Vi vet inte exakt vad hon eller han gjort.

Det enda vi vet är att han är världens första, största svarta golfspelare och utsatt för enorm press, förväntas agera klanderfritt i alla lägen, även fast han inte har någon riktig förebild - det är han som är förebilden. Hon kan smälta in bland mängder av likar. Det är det vi vet. Det är därför som jag hejar på team Tiger i detta läget. Och folk borde ta och tagga ner litegrann, och inse att monogami inte är det allena saliggörande tillståndet som många verkar vilja göra gällande.
Natalia
14 december 2009, kl 12:02
Ja ALLT TAR SITT SLUT.:) Idag är man "världsstjärna" som alla avgudar och avundas och imorgon... föraktar de och trampar på den "stjärnan".Vi har väl sett det förut...

Ärligt talat gråter jag inte ett dugg över Tigers o Elin "olyckliga" historia.Vad hände egentligen?
Att en VÄLDIG RIK KÄND man var otrogen mot sin fru???Men snälla ni,sånt händer ju JÄMT o ÖVERALLT.Det hade hänt 1000 år sedan,det händer nu och det kommer att hända imorgon också i andra familjer.De flesta fruar till de rika blundar ju för sina mäns kärleksaffärer.Och OBS!De VILL INTE skiljas!Om det INTE löner sig förstås.Det handlar knappt om själva "förlorade" kärleken utan om helt annat.Makten,pengarna,kändisskapet,ensamheten och dylikt.

Jag vet att både Tiges och Elin klarar nog sig ändå.Kanske försonas de när allt lugnnar sig.Kanske skiljas de och får dela på sina familjens förmögenheter och bråka om det också.Vem bryr sig?/?kanske deras nära och kära.Och medierna förstås!(för att få sin del av skandalkakan)
Jag tycker inte så synd om nån av dem i alla fall.
Varför?
För det finns ju MILJONER människor att tycka synd om..Även i detta land.Som har det tusen gånger värre än "stackare" Tiger och Elin.

Jag kan säga tilllägga en sak.Dagens mediavärlden borde skärpa sig och börja skriva om RIKTIGA saker.Ta upp RIKTIGT allvarliga frågor och ämnen som rör var och en!Nu!VAD väntar ni för?
Skvallrar om kändisar,om deras fruar och älskarinnor är kanske kul att läsa för en stund.Men de ska INTE ha stora rubriker och ta orimliga tidningars uttrymmen!
Detta rör inte mitt hjärta,det ger ingen stor nyttig information till min hjärna.Det är bara allas slöseri på tid och energi.Tror många håller med mig.
Natalia
14 december 2009, kl 12:04
Ja ALLT TAR SITT SLUT.:) Idag är man "världsstjärna" som alla avgudar och avundas och imorgon... föraktar de och trampar på den "stjärnan".Vi har väl sett det förut...

Ärligt talat gråter jag inte ett dugg över Tigers o Elin "olyckliga" historia.Vad hände egentligen?
Att en VÄLDIG RIK KÄND man var otrogen mot sin fru???Men snälla ni,sånt händer ju JÄMT o ÖVERALLT.Det hade hänt 1000 år sedan,det händer nu och det kommer att hända imorgon också i andra familjer.De flesta fruar till de rika blundar ju för sina mäns kärleksaffärer.Och OBS!De VILL INTE skiljas!Om det INTE löner sig förstås.Det handlar knappt om själva "förlorade" kärleken utan om helt annat.Makten,pengarna,kändisskapet,ensamheten och dylikt.

Jag vet att både Tiges och Elin klarar nog sig ändå.Kanske försonas de när allt lugnnar sig.Kanske skiljas de och får dela på sina familjens förmögenheter och bråka om det också.Vem bryr sig?/?kanske deras nära och kära.Och medierna förstås!(för att få sin del av skandalkakan)
Jag tycker inte så synd om nån av dem i alla fall.
Varför?
För det finns ju MILJONER människor att tycka synd om..Även i detta land.Som har det tusen gånger värre än "stackare" Tiger och Elin.

Jag kan säga tilllägga en sak.Dagens mediavärlden borde skärpa sig och börja skriva om RIKTIGA saker.Ta upp RIKTIGT allvarliga frågor och ämnen som rör var och en!Nu!VAD väntar ni för?
Skvallrar om kändisar,om deras fruar och älskarinnor är kanske kul att läsa för en stund.Men de ska INTE ha stora rubriker och ta orimliga tidningars uttrymmen!
Detta rör inte mitt hjärta,det ger ingen stor nyttig information till min hjärna.Det är bara allas slöseri på tid och energi.tror många håller med mig.

Mvh Natalia
Tyckaren
14 december 2009, kl 12:40
Hur länge ska ni mjölka denna story? Det finns viktigare saker att skriva om! Det här hör hemma i skvallerpressen och inte i Expressen, möjligen under sportsektionen. Men vartenda dag i två veckors tid. Suck!

Tyckaren
hasse
15 december 2009, kl 01:47
hej
Läste det här. Elin Wood kan ju omöjligt ha varit omedveten av vad hennes man har haft för sig.
Idealisera inte henne. Hon är säkert en smart tjej. Det kunde ju gått vägen.Men som det ser ut nu
har ju hela äktenskapet bara varit en fasad.
En kvinna som lever nära en mam märker ganska snart att hon inte är ensam med honom
Hasse
Sverige i mitt hjärta
15 december 2009, kl 19:53
Hade Tiger varit en vanlig man hade ingen lyft på ögonlocken. Bara för att stackaren råkar ha en miljard på banken blir det ett himla hallå!

Låt han och Elin klara ut det här själva tycker jag.

Som en vis man sa en gång: "Den som är utan synd kastar första stenen!"

//Carl
John Dias
min blogg http://www.misandryreview.com/
15 december 2009, kl 21:08
Följande kommentarer är översätts från engelska till svenska. Vänligen ha tålamod med mig om översättningen är inte perfekt. Jag bara talar engelska.

. . .

I Amerika (mitt land), en feministisk författare - Amanda Hess - har angripit din artikel eftersom den tycks verka våld i hemmet. Läsa en version av din artikel som jag har översatt till engelska, förefaller det uppenbart för mig att du tycker att Ellen är offer här och att Tiger Woods förtjänade att bli misshandlade. Detta främjar tanken att äktenskapsbrott - sant eller inbillad - förtjänar en sådan mot att gärningsmannen ska vara i rädsla för sitt liv. Tror ni verkligen att ett sådant budskap kommer att begränsas till kvinnor som använder våld mot manliga offer? När du främja ett budskap som detta, är du gör våld mot alla offer acceptabelt, såsom kvinnliga offer. Tiden, genom att främja denna fruktansvärda budskap om att våld är något "bra," du åstadkomma ingenting - noll - för att uppmuntra människor att vara trogna sin make.

Skäms på er för att främja våld av en make mot en annan!

Om någon behöver för att kontrollera att män misshandlas av kvinnor i liknande omfattning som kvinnor som misshandlas av män, och om du kan läsa engelska, besök DVStats.org och läs fakta själv.
Joakim Ramstedt
min blogg http://daddys.blogg.se
16 december 2009, kl 01:49
Chefredaktören för sveriges största kvällstidning tycker att våld i hemmet är något som bör uppmuntras. Det är till och med okej att använda redskap som golfklubbor för att puckla på sin partner.

Helin, du är en hycklare av gigantiska mått och en fara för framförallt svenska kvinnor vars män nu tar detta som ett "Greencard" att det är okej att spöa upp sin tjej om hon varit otrogen.

Och det är ju fler kvinnor än män som är otrogna mot sina partners.

Och när skall ni börja granska familjerätten som tvångsseparerar barn och deras föräldrar i en allt ökande takt? Hur många mördade kvinnor och barn måste vi uthärda innan Aftonbladet reagerar.

Ni har ett helt skåp på redaktionen med nödrop från sveriges pappor och deras barn, men ni kallar dom gnällspikar. Att en av dom fått sju nomineringar till er svenska hjältarshow nämner ni inte ens i tidningen. Vad är er agenda?
16 december 2009, kl 06:26
No one should be accepting, excusing, promoting, or making light of domestic violence. If -- and this is a big "if" -- Nordegren indeed assaulted Woods -- then she should pay the exact same legal penalty as he would if he were the one assaulting her.

To those who think a cheating husband deserves to be pummeled: do you say the same thing about wives who cheat?
Misterikus
16 december 2009, kl 11:13
Är Aftonbladet en sexistisk tidning eller är det bara Jan Helin som är sexistisk? Cecilias kommentar är intressant - om Tiger jagar Elin med en golfklubba för Elin hade varit otrogen - hade Jan använt samma ordval - swing it Tiger - swing it?
Magnus
16 december 2009, kl 19:08
Daniel, om du syftar på "i dag" är det inte en särskrivning:

"Uttryck som inte har betoningen på första ordet skall enligt regelsamlingen skrivas isär (i dag, i gång, över lag)."
ilimbo
17 december 2009, kl 13:22
Hmmmm.....Jag undrar hur "vanlig" är en tjej som var modell, är dotter till en minister och jobbar som Parneviks barnflicka....
Kan det vara orsak till det stora intresset att se hur "de" ( snygga, rika och mäktiga kändisar) agerar och reagerar när de drabbas av samma tragedier som "vi" (de lite överviktiga, lågavlönade, arbetslösa eller varslade, ensamstående eller stressade småbarnsföräldrar, osynliga!). Vad gör de? Ligger i deras sätt att hantera motgångar hemligheten till framgång och lycka i livet?
Jantelagen, avundsjuka och skadeglädje. Därför följer jag fallet!
Isak
23 december 2009, kl 11:16
Fru Hjärter Dam står stel och sjunken ner i dyn
och hon väntar på ett stjärnfall i skyn
Inte för att hon vill önska sig nånting
Nej, hon önskar ingenting

Men hon vill se att det som glittrar mest ska falla
Vis
26 december 2009, kl 13:24
En bov i dramat synes aftonbladet vara som på tidigt stadium hade en helsida, vilken kanhända resulterade i ett gräl, koll av tigersms, och en drogad hastig flykt från huset,bilolycka&golfklubbsskrossade rutor, som i sig resulterade i denna hypade världshändelse. Boven är Aftonbladet. Och en dåres(chefredaktörs) försvarstal.
Jonas
28 december 2009, kl 21:07
"Innan jag tar den" heter det. Varför blir jag inte förvånad över att AB:s chefredaktör inte kan skriva ordentligt? Nåväl, jag tycker att hans försvar är rätt uselt även med korrekt svenska.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Namn: Jan Helin
Född år: 1967
Bor: Bromma
Varför blogga? Jag tror jag har något att säga om Aftonbladet
Bloggstil: Gubbig

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close