Senast Skrivet

Slumpa en blogg

En vecka med varm vind och kalla kårar

Har Sveriges självbild rämnat sedan i söndags? Är vi inte längre landet lagom, öppet och tolerant och lite bättre på det mesta jämfört med resten av världen? Sverige har definitivt avvikit genom historien. Den bästa läsningen om det just nu är Henrik Berggrens biografi över Olof Palme (Underbara dagar framför oss). Den ger en bild av Sverige under 1900-talet som står i skarp relief till dagens Sverige.

För den som velat och förmått har det varit lätt att se att verkligheten förändrats i Sverige. Det är vår självbild som släpat efter. I den gånga veckan inträffade två saker i verkligheten som gör att självbilden av Sverige nu är ännu svårare att behålla.

• Socialdemokraternas valresultat. Det sämsta resultatet sedan 1914 bekräftar egentligen det uppenbara: Svensk socialdemokrati får inte längre ihop sin berättelse om det samtida Sverige.

(Jag avser återkomma om detta i senare blogginlägg om medierna och valet. Min kalender är dock elak mot skrivtid, varför jag inte törs lova när…)

• Sverigedemokraternas valresultat. Deras intåg i riksdagen bekräftar att det finns 5,7 procent främlingsfientliga svenskar som anser att invandringsfrågan ska vara överst på den politiska agendan. Jag tänker i detta blogginlägg fördjupa mig något i frågan om Sverigedemokraterna.

Det blev vanligt i veckan att beskriva Sverigedemokraternas intåg i riksdagen som en chock. Det är nog en personlig upplevelse i så fall. Att också Sverige, likt övriga europeiska länder, skulle få ett främlingsfientligt parti i parlamentet må vara otrevligt, men kom knappast som en blixt från klar himmel.

Icke desto mindre finns alla skäl att förhålla sig till detta och ta ställning. För oss på redaktionen har det tillsammans med er, våra läsare, varit en fantastisk vecka med kampanjen ”Vi gillar olika”.

Felaktigt beskrivs den av Sverigedemokraternas anhängare som en hetskampanj mot dem och att vi inte accepterar valresultatet. Det är helt fel. Kampanjen är en hyllning till människors olikheter och mångfald i samhället. Det är vårt sätt att använda yttrandefriheten för att kommentera valresultatet. Aggressiva Sverigedemokrater i min mail vill beröva oss den rätten. De anser att vi ska hålla tyst nu när de kommit in i riksdagen. En mycket märklig syn på demokrati.

Snart en halv miljon svenskar stödjer kampanjen på vår sajt och på många andra sätt. Det görs egna skyltar, t-shirts, musik och konstverk med symbolen för kampanjen. Demonstrationer planeras, önskemål om turnéer kommer till oss och det sista jag hörde i helgen var några ungdomar som tänker öppna ett kafé med kampanjens namn. Kafé Olika. Jag gillar det.

Genom Facebook går ”Vi gillar olika” som en varm vind med en mångfald kommentarer och diskussioner som följd. För oss här på redaktionen är det nytt att jobba med en journalistisk kampanj på riktigt i sociala medier. Det är spännande. Kanske ser vi början på en folklig politisk medvetenhet om värden som måste försvaras när vi nu blivit ett land i Europa som vilket som helst.

Om nu ”Vi gillar olika” av vissa ses som en kampanj för dem som brottas med den eftersläpande svenska självbilden så tror jag det är viktigt att vi nu utgår från följande:

De som röstat på Sverigedemokraterna gillar deras politik. De är inga stackare som inte riktigt fattat vad de gjort när de röstat.

Men när media ängsligt debatterar sig själva och medias påverkan på Sverigedemokraternas väljare är det lätt att få för sig att Sveriges publicister tror så.

Om Sverigedemokraternas politik blir för tydlig i debattartiklar eller för synlig i den journalistiska granskningen på nyhetsplats, så gynnar det bara Sverigedemokraterna, sägs det ofta. För att inte tala om när media inte publicerar deras reklam. Antingen för att ansvariga utgivare anser den olaglig, eller för att utgivare helt enkelt inte vill publicera en propaganda som durkdrivet pekar ut minoriteten muslimer som roten till det mesta ont i det svenska samhället. Det senare anses gynna Sverigedemokraterna något alldeles oerhört av många debattörer i debatten.

Det är en syn på Sverigedemokraternas väljare som säger att man tror att de är så dumma i huvudet att de kommer att rösta på ett främlingsfientligt parti för att de är arga på media. Jag tror inte att det är sant.

Bland Sverigedemokraternas väljare finns som hos andra partier såväl högutbildade som idioter, människor utan pengar och högavlönade. Det är varken social status, IQ eller inkomst som förenar dem. Jag tror det är hög tid att inse att det är människor som inte tycker om invandrare och invandring som röstat in Sverigedemokraterna i riksdagen. Det är vad som förenar Sverigedemokraternas väljare. Synen på sig själva som martyrer är bara ett retoriskt trick.

Det handlar inte om mindre vetande väljare som man måste hyscha och dalta med så att de inte blir ännu fler. Sverigedemokraterna kommer alltid att säga att de motarbetas av etablissemanget. Att media inte vågar debattera invandrarfrågor.

Etablissemanget kommer aldrig att kunna bli nog välvilliga. Media kommer inte att kunna publicera nog med artiklar om problem i det mångkulturella samhället för att Sverigedemokraterna ska vara nöjda.

Själva drivkraften i främlingsfientliga partiers retorik är sådan. Den som inte inser det blir dess fånge. Det skulle inte ändras ens om vi hamnade i en situation som i Danmark där hållningslösa publicister låtit sig drivas till en punkt där graden av yttrandefrihet numera mäts i grader av hets mot folkgrupp.

Sverigedemokraternas väljare tycker inte om invandrare eftersom de gör den svenska nationen mångkulturell. De tycker inte om invandring eftersom varje ny människa från en annan kultur spär ut det svenska ännu mer.

Vi är på goda grunder rädda för en utveckling där svenskhet bara får definieras på ett enda sätt. Varje gång sådana tankar fått grepp om ett samhälle har det slutat i mänsklig katastrof. Därför säger vi att vi gillar olika.

48 (+190) kommentarer
jellian
26 september 2010, kl 12:00
Jaa, Jan Helin, vi får väl göra som ni fördömande journalister gör: Tjäna tillräckligt med pengar för att flytta till Äppelviken eller Östermalm och slippa "olika" och dessutom anklaga de som inte överger fältet för att vara rasister.
Jan Helin
26 september 2010, kl 17:56
Kanske det. Inget förenar människor från olika kulturer som att sträva och tjäna pengar. Världens mest integrerade miljöer i New York och London drivs utan tvekan av det. Östermalm sägs vara ett av Stockholms mest invandrartäta bostadsområden om vi väljer att som SD utgå från etnicitet. Men av någon anledning är det bara invandrare som just anlänt och är analfabeter eller kriminella som räknas som riktiga invandrare. Eller? Jag överdriver lite för att göra min poäng tydlig. Det finns ett antal områden med stora sociala problem som är extremt invandrartäta i Sverige. Utan tvekan. Också motsatsen finns. Det är en konstig inställning att den som tror på integration måste bo i områden med stora problem. Det verkar bättre att verka för en politik som ger sådana områden stöd och människor som bor där möjligheter att komma i arbete och ta sig därifrån.
Pizza2go
26 september 2010, kl 12:12
Förra chatsidan stängdes av - stängd för kommentering. http://www.aftonbladet.se/vigillarolika/article7849465.ab
Kommentarerna visade på ett kompakt motstånd till kampanjen och där sanningen osade hett - då stänger Aftonbladet ner kommenteringen, lyfter bort den från att synas på förstasidan ...

Sedan kommer denna blogg fram istället, där kommentarer censureras fram. Jag tar en kopia på denna så vi kan se vilka hycklare Aftonbladet är!
Jan Helin
26 september 2010, kl 18:00
Så är det inte. Men det är inte så att jag inte känner igen vissa skribenter som återkommer med samma budskap hela tiden. Jag modererar numer kommentarerna i min blogg så att inläggen i största möjliga utsträckning säger något nytt. Det är ingen mänsklig rättighet att bli publicerad just här. Jag har heler inget behov av att visa att jag får jättemånga kommentarer. Det får man om man publicerar en text på aftonbladet.se. Min ambition är att göra läsarkommentarerna läsvärda, inte rada upp 1000 stycken.
Martin
26 september 2010, kl 12:18
Goddagens Jan Helin!
Jag gillar också olika och det är en bra kampanj där vi tar fram att alla vi är olika, ser olika ut kommer från olika håll i världen. Men det är en sak jag inte förstår är när journalister pratar om demokrati?? Du skriver i ditt inlägg "Aggressiva Sverigedemokrater i min mail vill beröva oss den rätten. De anser att vi ska hålla tyst nu när de kommit in i riksdagen. En mycket märklig syn på demokrati" då vill jag ställa dig fråga vad är demokrati för dig? för mig är det att man ska kunna få prata om allt som handlar om Sverige, det vill säga jobbfrågan, invandringen, pensionärer osv. som vilken fråga som helst utan att ni vinklar det till som Kommunist Sovjet stora dagar för det är inte demokrati för mig. För man måste kunna sätta sig ner och diskutera frågan utan att bli kallad rasist. För när vi har en av Europas största arbetslöshet bland ungdomar och tar in invandrare till Sverige så tvingar vi unga och invandra kämpa om dem få jobb det finns om det ens finns några jobb. Sen skickar vi ut invandrare till "getton" där dem inte får någon möjlighet att komma in i det Svenska samhället hur demokratiskt är det?
Jeffrey
26 september 2010, kl 12:26
Tack för en jätte bra artikel. Jag har stor respekt för människor som bryr sig om andra människor och som är beredd att göra allt för att motverka djupt främlingsfientliga krafter. Tack!
mourge
26 september 2010, kl 12:43
Hur många personer går in på Aftonbladets hemsida varje dag? Tre miljoner? Fyra? Och inte ens en halv miljon har bemödat sej med att skriva under? Borde inte det ses som ett misslyckande?
Jan Helin
26 september 2010, kl 18:02
Nej, jag tycker inte det. Jag är glad att så många stödjer kampanjen.
geinteupp
26 september 2010, kl 12:54
Det hedrar Aftonbladet att tydligt stå upp för demokratiska värden och därmed våga stå emot ett raisistiskt parti som nu kommit in i riksdagen. Jag har länge med oro och bävan sett hur det gått för långt i Skåne. Nu är jag som tur är inte bosatt i Skåne utan i en mer tolerant huvudstad. Det var fantastiskt att delta i manifestationen och demonstrationen i Stockholm i måndags. Vi är många som inte delar en främlingsfientliga och rasisistiska värderingar. Dags att vi nu visar på allvar vad min menar med det... Jag har precis köpt knappar och tshirt som jag ska bära och naturligtvis bekämpa fördomsfulla kommentarer på jobbet. Det är precis som vid mobbning, Det börjar med försiktiga uttalanden och rykten som växer sig starka för att sedan betraktas som sanningar
26 september 2010, kl 12:58
Vill verkligen dela med mig av frågan kring Sverigedemokraterna
http://politiskabetraktelser.blogspot.com/2010/09/det-ar-inte-er-han-menar.html
sara
26 september 2010, kl 13:01
TACK för dina varma vindar!
johnny stamming
26 september 2010, kl 13:04
Hej, Kampanjen är överlägset bäst. Jag var med tidigt och fortsätt. Men jag gillar inte devisen "Ett kallt land" . SD får inte åtnjuta den betydelsen. Jag tycker fortfarande i relation till de allra flesta andra länder att vi bryr oss, tar hand om varandra, har extremt bra sjukvård och sociala skyddsnät. Det kan bli bättre, men Sverige är inte kallt.
pelle
26 september 2010, kl 13:07
Du säger att 5,7% är främlingsgsfientliga. Du som försöker vara en ny goebbels i din tidning : Det är väl att sprida propaganda, du försöker så ihärdigt men misslyckats hela tiden, för vi ser vad som händer här i landet trots att du blundar jan,
Jan Helin
26 september 2010, kl 18:02
Pelle... Goebbels. Come again...
Viss vetare
26 september 2010, kl 13:08
En viss förbättring av tankeförmågan verkar Herr Helin ha genomgått.Det har varit en alltför grov reaktion med knäna dessförinnan tycker jag.
Jepp..det finns en stor invandringskritik ute bland den allmänna opinionen,att denna inte har uppmärksammats eller ens uppfångats tidigare av media är mycket förunderligt.Man måste fråga sig i vilken verklighet stockholmsjournalisterna befinner sig ibland.
Vidare bör Herr Helin förstå att det kommer bli oerhört svårt för de som inte gillar SD att vända partiets framryckning,på kort sikt i alla fall.

Herr Helin har helt rätt i att invandringsfrågan är av mycket högre vikt för många av "verklighetens folk" än vad som många inom media verkar ha förstått.Det är utan tvivel en av de frågor som diskuterats mest av alla runt middagsborden i vårt avlånga land inte bara de sista åren,utan snarare de sista decennierna.Jag är överraskad över att Herr Helin verkat vara så överraskad över detta tidigare.

Slutligen,när opinionen nu faktiskt ser ut som den gör och Sd är ensamma om en ståndpunkt i frågan så lär det innebära en ganska så ordentlig tillväxt för partiet under kommande mandatperiod.Det förstår vem som helst egentligen.Hur skall de övriga politiska partierna kunna kontra något sådant?
Vi har ju sett gång på gång vilket genomslag det givit FP i valspurter att citat "fiska i grumliga vatten".
Vilken oerhörd framtida potential finns då inte för Sd nu?
Togge
26 september 2010, kl 13:09
ruggit bra skrivit Jan
Mandelhandelst
26 september 2010, kl 13:18
Mtcket bra skrivet Jan Helin.

Jag går inte heller på snacket om att SD skulle vinna något på att det skrivs sanningar om SD utan dom försöker med tricket att vända något negativt för dom själva till något positift i ett konstigt försök att skärmma till tystnad.

Men det går ingen på, ingen kommer att rösta på SD p.g.a media tan dom röstar på SD p.g.a sin egen människosyns skull.
Majda Muminovic
26 september 2010, kl 13:20
Öppna en kaffe med namnet Olika ja det är bra. Det är ett sätt att visa att man gillar olika. Egentligen borde ungdomar /folk engagera sig i att lära känna olika genom att ta och ha kontinuerligt kontakt med människor från andra länder. Åk till segregerade områden ta och behåll kontakten för att introducera och ta in människor i samhället. Flytta till segregerade områden eller bjud hem människor så att de får inblick i det svenska kulturen och tvärt om. Vi lever i samma land men många lever i två olika världar. Varför inte ha två hyreslägenheter i varje bostadsrätt där folk som har sämre ställt kan bo och vara en del och tillhöra någonstans. Jag tror att många som har röstat på SD har fördomar, och det är ett eget missnöje inombords som de vill få utlopp för. De människor som älskar Sverige, de vill att det ska gå bra för landet, de som inte vill att Sverige ska vara ett av världens bästa de har röstat på SD. De människor har ingen empati jag tycker synd om de. Sverige åt oss som älskar landet och åt de som vill att vi ska vara och förbli unika genom att visa solidaritet.
26 september 2010, kl 13:31
Jag har egentligen bara en sak att säga -- för jag tänker inte gå in på just hur löjeväckande jag finner hela denna "vi gillar olika"-kampanjen -- och det är att det här nog är det första, någorlunda smarta inlägg jag läst sedan valet. Som stolt Sverigedemokrat, som vet precis var jag står och vad jag tycker, har jag känt mig förolämpad av medias bild av SDs väljare. Antingen är vi så korkade att vi inte vet vad partiet står för. Eller så är det hela en revolt mot whatever -- vi proteströstar på "första bästa" parti som "sticker ut". Så när du säger,

"De som röstat på Sverigedemokraterna gillar deras politik. De är inga stackare som inte riktigt fattat vad de gjort när de röstat."

Så kan kan jag bara tacka dig för att någon äntligen fattat. "Ge oss Sverige tillbaka" säger SDs informationsblad. Jag skriver under på det, tillsammans med ett antal hundra tusen andra svenskar.
Dickenss
26 september 2010, kl 13:43
Tja Jan!

Jag gillar olika. Jag gillar etniska svenskar Jag gillar turkar, italienare, syrianer, iranier också. Mina vänner har olika bakgrunder. Och jag tycker inte sämre om dem för det. Men jag tycker ändå att vi har tagit emot för många invandrare för på kort tid, och jag ser problemen med segregation här i Stockholms förorter. Jag tycker även att debatten kring den svenska integrationspolitiken har försökts tystas ner, och folk är rädda för att uttrycka sin åsikt för då kommer PK-folk med rasiststämpeln.

Jag gillar olika. Men jag avskyr er kampanj. Ni ska vara en (objektiv) kritiskt granskande tidning, anser jag.

Är jag rasist? Är jag med och bidrar till det NYA KALLA SVERIGE? Enligt er verkar det onekligen så.
Arkon
min blogg ingen
26 september 2010, kl 13:53
jag tycker det är märkligt att du skriver att sverigedemokraternas väljare tycker inte om invandrare. Jag själv är invandrare och sympatiserar med en del (inte allt) som SD står för.
Det jag tycker är att ingen etablerad politiker har under närmaste 2 decennierna gjort ett enda ryck i problemområden för att försöka åtgärda problemen.

Om man buntar ihop 100 olika kulturer i ett område utan att ge dom utbildning i språket, samt utan att ställa krav så resulterar det i att merparten av dessa blir bidragsberoende och kan efter 10 års vistelse i landet fortfarande knappt 1000 svenska ord.

Jag bor i Husby och aldrig i livet att mina barn ska gå i skolan här. Över min döda kropp - det är en skola som programmerar barn till att bli kriminella för där har dom inget hopp och får inte umgås med en enda svensk.

Det var inte detta sverige jag ville komma till. Och sen när skrev ni någon artikel om de mångkulturella problemen? Ge mig exempel tack, och inte dessa feel good historier, utan på allvar fråga invånarna vad dom tycker om samhället? Varför är många invandrarföräldrar besvikna på det svenska samhället. Dom får se sina barn bli brottslingar för dom kan inte språket. Dom kan inte ens hänga med på föräldrasamtal och förstå vad ens barn gör i skolan.
Varför är polisstationen i Husby i princip obemannad 80-90% av tiden? Varför kastar ungdomar sten på polishuset? Varför förstör ungdomarna polisskylten jämt och ständigt? det är ALLVARLIGA problem, och då 7st riksdagspartier totalt ignorerar i detta bekymmer är det naturligt att lägga sin röst på SD, mest som ett sätt att visa de etablerade partierna att dom missköter sig.
Och jag tycker att dom har misskött sig i integrationsfrågan - rejält! Fram med språktestet som FP lovade en gång i tiden, det skulle lösa många problem på sikt. Nej dom svek mig som väljare, min röst gick till SD.
Jan Helin
26 september 2010, kl 18:39
Hej Arkon. Jag tycker du har röstat på SD av fel skäl. Det är som om du inte fattat vad ett nationalistiskt parti är. Läs på. Sen tycker jag du har helt rätt vad gäller problemområden som Husby. Det är en bedrövlig integrationspolitik som lett till de problem du pekar på. Men SD har inte lösningen genom att kräva att det bara får finnas en svenskhet i Sverige, tycker jag.
Jag skrev själv en stor artikelserie som handlade om problem i Sveriges asylpolitik. Det är nu länge sedan. Men den handlade om krocken i att Sverige hade en självbild som sade att vi hjälper alla som kommer till vårt land och behöver hjälp. I denna självbild ingick också den komplicerade uppfattningen att vi hade myndigheter som verkligen kunde avgöra exakt vem som behöver hjälp och inte. De som inte behövde hjälp skulle skickas hem. Detta ledde till oändliga byråkratiska kvarnar som malde ner människor. Ofta så till den grad att de efter några år ansågs behöva uppehållstillstånd av humanitära skäI, trots att det egentligen var den svenska flyktingbyråkratin som orsakat de humanitära skälen. Då och då fick svenska flyktingmyndigheten för sig att någon skulle avvisas till vilket pris som helst. Privatjet kunde hras in, dyra krigsförsäkringar tas för att flyga en enskild tillbaka till sitt land. I kombination med en bedrövlig integrationspolitik som passiviserade människor på förläggningar som kommit till vårt land för att söka sig ett nytt liv var detta en inställning som ledde till en inhuman flyktingpolitik. Det var dumt. Riktigt dumt och har skapat stora problem. Men bara för att integrationspolitiken inte var bra betyder det inte att man ska ge upp tanken på integration. Det är ett av de starkaste sakskälen för mig att vara emot SD, att de vill skrota hela integrationspolitiken och istället kräva att alla ska vara lika för att kunna uppgå i den svenska nationen.
Johan
26 september 2010, kl 14:06
Vad får du allt ifrån Jan?
Höll på att dö av skratt när jag läste detta, sorglig är rätta ordet för en sådan indoktrinerad människa som dig.
Tomas Nelsing
26 september 2010, kl 14:24
Jag är emot rasism, och då menar jag all rasism. Även den mot "vita" mäniskor och även den mellan olika kulturer. Vad jag dock inte kan stödja är medias häxjakt på ett av folket valt parti. Dom är rasister är anledningen, precis som om dom blint tror att det inte finns en enda rasist i något av dom andra partierna. Att folket röstade som dom gjorde tyder inte på att sverige har fått fler rasister, det tyder mer på att det svenska folket har fått nog av den slappa och icke fungerande invandringspolititk vi har i dagsläget. Det är inte bara den "vita" svensken som vill ha förändring, det är även dom av utländskt ursprung som fått nog.

På det vis invandring och integerationen sköts på för närvarande kommer det bara att bli värre innan det blir bättre. Många av områderna som invandrarna hamnar i saknar näst intill helt "svenskar" så hur är det tänkt att dom ska kunna anpassa sig till det svenska samhället när det enda samhälle dom kommer i kontakt med är det som dom själva har fått skapa sig. Som det är nu blir det samhällen inom samhället. Det måste ske en förändring, politiker måste våga att diskutera ämnet utan att bli kallade rasister. Just nu finns det inget värre skällsord än just rasist, och det används för ofta och ofta utan grund.
Martin
26 september 2010, kl 14:25
Invandringen behöver inte vara överst på agendan, bara det finns där... för just nu gör den ju inte det?
soulslayer6
26 september 2010, kl 14:28
Efter SDs intåg i riksdagen är det offentliga samtalet sjukt hysteriskt, det påminner om sent 80 och tidigt 90 - tal och det är ärligt talat ganska så tröttsamt. Det som har hänt det har hänt och det går inte att ändra på åtminstånde inte med ärliga medel så låt det vara nu, pliiiis.
Jan Helin
26 september 2010, kl 18:41
Vilken trött inställning. Vakna. Pliiiis.
MarkusCiv
26 september 2010, kl 14:34
Du skriver att det är människor som inte tycker om invandrare och invandring som röstar på SD.

Där ligger problemet. Man måste lära sig skilja på invandrare och invandring. De flesta jag vet som röstat SD, ikl. mig själv, har ingenting mot invandrare. bekantskapskretsarna har väldigt olika etniska bakgrunder och det är ingen som har någon åsikt om det eftersom att etnisk bakgrund är helt irrelevant. Felet är hur invandring sköts.

jag skulle vilja presentera min syn, som SD röstare, på invandringspolitiken som ett bygge.
säg att några skall försöka bygga ett jätte högt hus. Men enligt några kommer det inte att gå.
- vi har inte möjlighet att bygga så höga hus med dagens teknik. Vi får bygga så högt vi klarar av eller så får vi utveckla tekniken, säger de som är mot.

- okej, så ni är alltså mot att hus byggs fler än en våning. Ni är mot höga byggnader överhuvudtaget. Ni är säkert mot att bygga hus överhuvudtaget. Ni vill inte bygga någonting. Ni vill säkert riva alla byggnader, säger de som är för.

Det är denna absurditet man känner i diskussionerna. Man kan inte bygga högre en vad man klarar av. Och bara för att man påpekar fakta så betyder det inte att man är mot hela grejen. Vilka de är som presenterar fakta har ingen betydelse.

Anledningen till att jag röstade på SD är alltså att jag vill att Sverige har en invandring som in en mängd som vi klarar av utan att tvingas sätta dem i segregerade områden. Och att krav ställs på de som vill ha medlemskap. Om det anses som främlingsfientligt att jag vill ha integrerade invandrare i samhället så visst då är jag väll det. men jag ser inte logiken i det. Själv anser jag att etniskt ursprung inte har någon betydelse.

// Markus – ung,dum och outbildad civilingenjörsstudent.
Jan Helin
26 september 2010, kl 18:49
Ja, Markus. För att vara civilingenjörsstudent är du faktiskt dum. Du vill ha integrerade invandrare i samhället, säger du. Hur i hela världen kan du då rösta på Sverigedemokraterna?
Det är ju ett nationalistiskt parti som inte alls vill integrera invandrare. Tvärtom. De vill riva integrationspolitiken och ersätta den med assimilering. Det betyder att det bara får finnas ett sätt att vara svensk på för att kunna uppgå i den svenska nationen.
När jag läser inlägg som ditt blir jag mörkrädd. Om inte ens en ung människa som är såpass ambitiös att han tagit sig an civilingenjörsstudier förmår ett minimum av intellektuell höjd gentemot SD:s politik känns det tungt. Det räcker ju att läsa SD:s partiprogram innantill för att fatta detta. Du är för en bättre intregrationspolitik. Nästa val tycker jag du ska rösta på ett parti som också är för det. Inte ett parti som kommer ur hat och rädsla gentemot integration. Skärpning Markus. Låt stå!
Olsson
26 september 2010, kl 14:42
Nej!!!

Inte ett inlägg till om hur rasistiska och hatiska dom som röstar på SD är.
Jag lever med en icke europeisk invandrare av annan etnisk bakgrund än jag själv. Har massor av vänner som är invandrare. Många av dom har inte en svensk kultur och lever inte efter den svenska kulturen.

När ska ni på PK-media förstå att det inte handlar om att dom som röstar på SD (och dom 100.000-tals människor som inte röstar på SD enbart på denna punkt, men ändå har dessa åsikter) inte gör det för dom inte gillar invandrare, människor av annan etnisk bakgrund eller annan kultur???
När ska ni på PK-media förstå att allt handlar om MÄNGDEN invandrare som kommer in i Sverige.

Anser du själv det är bra att packa in 100.000-tals flyktingar från tex arabländerna i samma getto. Att dom aldrig får komma ut i Sverige? Att dom nästan enbart umgås, träffar och ser människor av samma etnisk bakgrund som dom själva?
På vilket sätt anser du detta är bra???? För det är DETTA du hyllar med pompa och ståt när du gång på gång försöker banka i folk att alla som är minsta kritisk på SÄTTET vi tar in våra flyktinginvandrare är rasister och främlingsfientliga.

Hur kommer det sig att flera av mina invandrarkompisar själva röstat på SD??? Ja, det är för dom är så trötta på att dom gång på gång får lida p.g.a. den horribelt dåliga flyktinginvandring vi har här i Sverige.
När ska PK-media förstå att lösningen på problemen i flyktingarnas länder inte är via att fly från dom. Det är ett sätt att hjälpa några få få promille av landet befolkning. Om vi lagt alla pengar på att försöka hjälpa dom på plats, hjälpa dom länder som angränsar till krigslandet så dom kan i första hand ta hand om dessa flyktingar. Ja DÅ hade vi förmodligen fått ett mycket bättre resultat.

Du själv vill inte bo med dessa invandrare, det har du som sagt själv erkänt i din blogg. Men den dag du bor i gettona i Malmö, Stockholm och Göteborg. Ja den dagen kommer du troligtvis ändra åsikt.

Och du, jag är också för mångfald och olika kultur. Men hur hade du tänkt dig att dessa kulturer ska bevaras om alla i hela världen ska "beblanda" sina kulturer???
Det är intressant att jag aldrig i mitt liv vill se svensk folkmusik i min sambos hemland, det hade varit så väldigt fel och konstigt. Och jag tror dom flesta hade lyft på öronen om det hade skett. Men i Sverige ska vi se på kurdisk folkmusik på svenska nationaldagen...!!!????????????????????????????????????????????? I hennes hemland hade folk buat ut dom svenskar som spelat svensk folkmusik på deras nationaldagen. Men ändå är det ett av dom mer öppna människorna i hela världen...

Mvh Olsson.
Mats
26 september 2010, kl 14:43
Varför "vaknade" ni inte tidigare med protesterna mot SD? Ni måste vänta och se hur det blir, eller hur? Typiskt svenskt att inte våga ta konflikten/debatten med SD långt tidigare. Det kvittar om ni får in 7 miljoner i protesten mot rasismen. Jag har försökt bearbeta alla kommunerna i Sverige men fått kalla handen under tre år med ett lönsamt projekt som skapar arbete och intregration för invandrare! Varför? Jo man vill inte lyft upp frågan. Det är våra kära politiker som skapar missnöjet inte SD.
Ivan
26 september 2010, kl 14:43
Jan Helin. DU är en mästerlig skribent! Samtliga inom Sveriges befolkning borde läsa din ovanstående text och lära sig att vi är alla bröder och systrar. Att vi eller andra har lite annorlunda hudton borde sporra oss till att lära oss mer om varandra. Inte tvärtom!
JAg gillar olika!

/ I
Niksson
26 september 2010, kl 15:05
Så här är det Jan: Tar ni avstånd från, & smutskastar Sverigedemokraterna så kommer de att växa kraftigt. Debatterar ni med dem sakligt & öppet & bemöter deras argument så kommer de även då att växa kraftigt. Jag ser alltså an framtiden med tillförsikt då jag ser många många fler nackdelar än fördelar med ett mångkulturellt samhälle bestående av främmande kulturer. Dock så är det en jäklans tur att alla människor är olika & beter sig olika men det är inte samma sak som att många olika avlägsna kulturer skapar ett tryggt & homogent samhälle. Tror man det så är det visserligen en god tanke men otroligt naivt samtidigt. Det är min åsikt. Mvh
Hans Franson
26 september 2010, kl 15:07
Politikernas,- pressens- och medias brist på samhällsansvar, rationella, verkliga samtal och debatter med målet att nå bästa resultat. Mäktiga samhällsfrågor, som skall vara utom alla former av politiska partigränser att lösa. Framförallt under alla dessa år har cementerats brist på rationell handling när det gäller ”invandringen”- migrations- och(framför allt) integrationspolitiken. Den är och har varit felförd. Det har på intet sätt varit samhällsansvariga obekant! Samhällsansvaret hukar, och har hukat i mjäk, tigit och lagt locket på. Istället för att föra(fört) den sakliga samhällsdebatten.
Detta, att inte ta tag i, är ju inte en företeelse nu och bara så där. Det uppenbara ”problemet” har funnits allt sedan 1970- talet. Samhällsplaneringen - som i alla andra sammanhang är ett kärt, svenskt begrepp - att ligga steget före och förekomma motsättningar. Det har uteblivit. De samhällsansvariga har vetat om alla ”faror”, men valt att försjunka i statiskt läge av ”att tycka synd om” -vilket inte hjälper alla de som man säger sig ”vilja hjälpa”. Fullt medvetna om att riskera de demokratiska värdena och åtagandena - de mottagna människorna – att vara och bli lämnade åt sidan. Men visa Världen, minsann, Sveriges generositet med ”mottagande och integration”. Framför allt ”mottagandet”, räknat i antal. Minsann!
Ifrågasättanden har slagits emot ALLA som haft minsta ”obekväma frågor”. I årtionden. Folket har då belagts med skällsord och påklistrade benämningar:”Rasist, främlingsfientlig”. Utan åtskillnad! Resultatet har blivit tigande och locket på. Fortfarande.
Sedan ropar Jan Guillou här i sina aftonbladet-krönikor och smak av ambivalens i uttalanden, han som kan ses som en representant för press och media, följt av hela politiker- Sverige: OJ, DÅ! Nu 2010 när faktumet, följden av ”problemet”, finns representerat i Sveriges Riksdag. Hejsan!
Politiker, press och media väljer fortsatt att hålla det "obehagliga samtalet" ute. Politiskt livsfarligt! Lägger locket på och driver nu i stället ”motattacken”, i form av bland annat denna tidningen Aftonbladets ”knapptryckning Vi gillar olika”. Javisst! Själv har jag tryck Ja ett antal gånger – och antalet ”gillanden” bara stiger i mängd. Men även detta ”grepp” är vågen av populism. Inget givande på sikt, mer än faktisk påspädning av förakt för ”det illavarslande” – betonat av mängden röster. Det är i alla fall ingen lösning på migrations- och integrationsproblemen.
Kan se Aftonbladets drive, ”Vi gillar olika” lika fruktgivande som Centerpartiets valskylt en gång i tiden med rubrikernas man då, med uppmaning att rösta på (C): Lennart Daléus:…”Jag heter Lennart”… Jaha, men sen då? Samhällsansvaret har hukat och i någon form av självömkans ”snällhet” hållt sig för god för självrannsakan och viljan att se felgöranden och arbeta för ändring och för det bra. Samhällsansvaret kan inte må särskilt bra?
/Hans Franson
Malin (HBT person och invandrare)
26 september 2010, kl 15:12
Ni hetsar mot SD precis som nazisterna hetsade Judar och HBT personer under 30 talet.
Ni gillar olika som inte gillar andra olika.
Ni jagar SD som skyddar HBT personer och hejar på islamister som vill förinta HBT.
Ni lever själv blad lika och rika heterosexuellt och på sin höjd möter en invandrare som knegar vakt utanför Cafe Opera.
Allt för att Aftonbladet ska säljar mer för er att tjäna ännu mer.
Jimmieboy
26 september 2010, kl 15:20
Hur vet ni att det är en halv miljon när det bara e att klicka i en ruta för att stödja?

Samma person kan ju i princip klika hur många gånger som helst.. Skulle tippa på att det är närmare 300 000 möjligtvis som det är via fb...
Jan Helin
26 september 2010, kl 18:03
Nej, det räknas bara en gång per IP-nummer. Efter en längre tid släpper IP-spärren. Detta för att familjer som använder samma dator, företag vars datorer går ut via samma IP-nummer ska kunna rösta.
Jonas
26 september 2010, kl 15:50
Hej
Gör inte Aftonbladet ett generalfel nu? Hur kommer det sig att SD kommit in i riksdagen? Min uppfattning, jag tror jag delar den med många, är medias och de etablerade politikernas rädsla för att diskutera just integration. SD har kommit in i riksdagen för att ingen, inte ens Aftonbladet, har vågat diskutara den ansvarslösa invandringen. Det är inte invandraren som det är fel på, det är det faktum att svenska kommuner inte klarar av att integrera invandrare i samhället. Nu fortsätter media - Aftonbladet - att hänga ut SD som främlingsfientliga och att alla som röstat på SD är rasister. Ni pissar på 5,7% av den svenska befolkningen i stället för att föra en konstruktiv debatt om hur Sverige ska, med bibehållen invandringsnivå, kunna integrera invandrarna i det svenska samhället.

Mvh
Jonas
Nesse i Ovanlädr
26 september 2010, kl 16:18
Anledningen till att vissa röstade på Sverigedemokraterna beror inte bara på rasistiska åsikter. Jag tror många röstade för att den integrationspolitik som förs i Sverige har så många brister. Där vill många se en förändring. Politiker i alla etablerade partier har diskuterat olika lösningar på integrationsproblemet, men ingen har gjort något. Det slutar hela tiden med någon utredning eller debatt, aldrig någon konkret handling.
glad53
26 september 2010, kl 16:19
Det som är mest fascinerande är hur så många människor kan bortse från det faktum att vardagen har förändrats för de flesta - de sista 20 åren.
Dagis och skola har blivit segregerat (inget fläsk för vissa), ingen nationalsång i skolan, svenska flaggan ifrågasatt. Listan kan göras lång på saker påverkar den praktiska vardagen i dagens Sverige.
Frågan är om detta någonsin har varit önskvärt men givetvis är det för sent att reflektera över detta.
Problemet är inte invandringen i sig - utan det är vad vissa grupper för med sig. Normalt utövar de flesta t ex sin religion "hemma i det tysta" utan att påverka omgivningen. Så är förstås inte fallet med ex vis islam som numera breder ut sig i Sverige. Säg det land som inte har/får problem då islam får "övertaget". Sverige får inte bli ett sådant land. Men hur undviker vi detta?
Det är den stora frågan - inte invandringen i sig?
Nicklas J
26 september 2010, kl 16:49
Hej Jan!

MYCKET bra skrivet blogginlägg. Framför allt avslutning "Vi är på goda grunder rädda för en utveckling där svenskhet bara får definieras på ett enda sätt. Varje gång sådana tankar fått grepp om ett samhälle har det slutat i mänsklig katastrof. Därför säger vi att vi gillar olika."

Jag bara ryser när jag läser det. Det är människor som du som gör det värt att vakna upp varenda morgon och tänka att det trots allt finns goda viljor & goda människor i världen.

Gud välsigne dig och din familj för att du slåss för det goda.

/ Nicklas
anita bergström
26 september 2010, kl 16:54
Jag har egentligen bara en invändning mot det du skrev nämligen att de som röstat på vet vad de röstat på..
Det var ju en uppe i Gällivare som hade gått ur SD sen han läst partiprogrammet...
Och åter en som hoppat av sen han blivit hotad och inte förstod varför tills nån vänlig själ talat om hur det låg till..
Det finns nog många som gått med för att det är "häftigt" och några som vaknar upp till en verklighet som inte stämmer med deras illusion..
Bert
26 september 2010, kl 18:05
Läste med intresse din artikel.
Jag är själv uppvuxen i ett invandrarsamhälle på 50 och 60 talet med invandrade finnar. Def inga problem. Dom kom hit och jobbade som faan. Karl´n jobbade på bruket, frun städade på bruket. När karl´n hade friskift så hogg han i skogen. På den tiden fanns det ju en massa jobb.
Att människor reagerar nu kan jag forstå, då väldigt många invandarare lever på bidrag från oss ovriga. Jag bara hoppas att etablissinnget kan ta det till sig och oppet borja disskutera dessa frågor.
Mera.
Jag tillbringar nu min mesta tid i Thailand ... och där finns kanske lite intressanta parallerer att dra.
Thailand hade tidigare en ganska stor Kinesisk invandring. Kineserna är ganska driftiga, och har i dag de flesta städerna en maffia liknande orgnisation. En släkt har de flesta affärer, reuasuranger mm.. Ingen stor konkunrens där inte.
Det finns ju ganska mycket av den symtomen även i Sverige.
Fortsätt granska även det. Pizzerior mm,
När jag har varit i Sverige sa har jag upplevit lite av samma sak i krogvärlden.
Anna Nilsson
min blogg facebook
26 september 2010, kl 18:10
Jag åkte tunnelbana i tisdags och det satt tre killar och hade fötterna på bänken och jag sa till att ta fötterna ner, och svaret var SVENSKJÄVEL (det var tre invandrarkillar, men det kom jag på sen... ) Fär man ej vara svensk i Sverige i dag och måste man sätta sitt på spel pga att man är svensk. Det är invandrare som är rasister och ej svenskarna och det är svenska samhället som gör dem till nazister och rasister. Svenska ungdomar vågar ej ens gå ut på kvällarna i Sverige...
Anna, underläkare Tänk vad ni håller på...
gracie
26 september 2010, kl 18:40
hej Jan, jag beundrar och uppskattar ert jobb, vi gillar olika, det är det som ger livet dess mening. alla är vi människor,jorden tillhör oss alla,vi kan inte lämna jorden alla ska samsas här, varför hata? livet är så kort! har jobbat med alla möjliga människor , roligt inspirerande,,rikt,, fantastiskt. och du är så snygg grattis
Linus
26 september 2010, kl 18:47
Precis samma hets mot sverigedemokrater är det som på hitlers tid. Man målar ut en grupp som annorlunda o bedriver ren mobbning mot dom. Hoppas sverigedemokraterna vinner på det här.O jag har massor med invandrar vänner som tycker precis som ja. Det är demokrati.O dom som kallar sverigedemokrater för rasister kalllar jag bara obegåvade som inte har läst på ett skit .Snacka om att döma människor!
Jan Helin
26 september 2010, kl 19:03
Om du är känslig mot hets såsom på Hitlers tid. Vad tycker du om SD:s propaganda? Konspirationen som säger att Islam håller på att ta över västvärlden. Reklamfilmer och annonser som ensidigt pekar ut en minoritet som orsaken till det mesta ont i det svenska samhället. Från sitt nazistiska förflutna har SD tagit den antiemitiska retoriken, men bytt förtecken till muslimer istället för judar. Ringer det en klocka Linus?
Fredrik
26 september 2010, kl 18:48
Hej.

Vad har du för skäl att kalla mig för främlingsfientlig bara för att jag röstade på Sverigedemokraterna?
Är inte det samma typ av generalisering som du anser SD står för?

Känner du mig?
Jag är INTE främlingsfientlig!

Fredrik
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Namn: Jan Helin
Född år: 1967
Bor: Bromma
Varför blogga? Jag tror jag har något att säga om Aftonbladet
Bloggstil: Gubbig

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close