Senast Skrivet

Slumpa en blogg

"Det islamistiska hotet" och lite annat - Daniel

2007 - 2009 var det alltså sammanlagt 1316 terrorbrott i Europa. De är fördelade på följande sätt. 

Islamistisk: 3 – 0,2 procent

Separatistisk: 1166 – 88,6 procent

Högerextrem: 5 – 0,4 procent

Vänsterextrem: 89 – 6,8 procent

Annan/Icke specificerad: 53 – 4,0 procent

Och så säger folk att Islamisterna är hemska och hotfulla? Det stämmer ju ändå inte, eller hur. 
Hur många svenskar såg ni i debatter och tevesoffor runt om i landet som satt och försvarade oss Svenskar, med tanke på tokfan i Malmö? Inte många, förmodligen inte en enda. Men att dra in muslimer i sofforna och i teve för att försvara Islam, det måste vi ju så klart göra. Det handlar ju inte om det, för fan. Det handlar om en jävla idiot som sprängde sig själv. Det handlar inte om religion, inte egentligen. Det handlar om någon med skev uppfattning om saker och ting. Hade det klassats som terrorbrott om en högerextremist hade ränt runt med bomber? Eller om vänsterpatrasket gjort det? Förmodligen inte, väl?

Annars så sitter jag i Malmö just nu, jag håller en föreläsning och har skickat mina elever på lunch.

Jag bloggar nästan inte alls längre, och det är ju synd. Nu har ju till och med  Alex Schulman börjat blogga igen. Äntligen säger jag! Nu finns det ju en faktisk och fantastisk anledning till att besöka bloggen varje dag. 

Annars då, allt bra med er? 

19 kommentarer
Supergittan
15 december 2010, kl 12:20
Hade jag inte en aning om!

"Annan/Icke specificerad: 53 – 4,0 procent"
Jag vet nog vad som doljer sig bakom dessa siffror.
Dvargarna.
Dom jaklarna.
Daniel1979
15 december 2010, kl 12:34
Givetvis är det dvärgarna. Jag skulle tro att mörkertalet är ohyggligt stort. Eller nä, vänta, det är stäppnegerna som står för mörkertalet.
Mettemarionette
15 december 2010, kl 13:02
Tack för siffrorna. Det hjälpte mig i mina egna tankar kring det hela.

http://blogg.aftonbladet.se/mettemarta/2010/12/sa-illa-kunde-det-ha-gatt#comments

Jag förstår inte heller varför en muslim (läs människa) ska behöva sitta och försvara sig och sin tro pga någon som man inte kände eller haft samröre med? Vad är poängen? Lika lite som jag skulle sitta i TV-soffan och förklara mig och mitt liv för att försöka förstå tokfan i Malmö.
Daniel1979
16 december 2010, kl 11:27
Exakt min tanke!
Mumlans Ränder 2.0
16 december 2010, kl 12:15
Förutom cancer så är allt jävligt bra faktiskt.. Så du var i Malmö!
Daniel1979
16 december 2010, kl 12:21
Ja, förutom den lilla grejen då. Men du verkar ju må kanon ändå?
Jepp, nere och föreläste igår. Bara fram och tillbaka liksom. :)
yrvaedret
16 december 2010, kl 12:22
Där ser man vad lite siffror kan skaka om folks tankar och åsikter. Nä, snackar inte om mina egna.

"Lika lite som jag skulle sitta i TV-soffan och förklara mig och mitt liv för att försöka förstå tokfan i Malmö"

Håller med Mettemärta där.
Daniel1979
16 december 2010, kl 12:27
Precis.
Transparent
19 december 2010, kl 13:56
Det är synd att man ständigt drar religiösa kopplingar och på så sätt associerar det till muslimer som folkgrupp. Man gör det inte när biskopar tafsar på småbarn, man avkräver inte ett offentligt fördömande av någon annan än påven. När IRA bombade som mest, då var det terrorism men man kopplade inte till katolsk kristendom, trots att IRA är starkt kopplad till just den skolningen av kristendom.

De flesta av våra större nyhetstidningar problematiserade att inga muslimer offentligt tog avstånd. Det är fan i mig inget annat än skamlöst att göra så. Jag tycker det sänder vibbar om en obehaglig svartvit syn på världen: Om man inte säger att man är emot, då måste man vara för.

Dock tycker jag att man även bör fokusera på skillnaderna mellan olika former av terrorism. Det jag anser skiljer islamistisk terrorism från mängden är att precis alla, förutom muslimer, är betraktade som fiender och är således potentiella mål. Dessa extremister har också en särskild övertygelse, hängivelse och hänsynslöshet vilket innebär att de, för att uppnå sitt mål, kan spränga sig själv mitt bland civila människor. Maximal skada är oftast också syftet.

Inga terrordåd i Europa kan mäta sig med det i London och Madrid. Båda genomförda av islamistiska extremister. Att folk har en särskild oro över just islamistisk terrorism har jag således inga problem med, även om den yttrar sig sällan.
Transparent
19 december 2010, kl 14:00
Annars är det bra, typ. Varit arbetslös lite för länge nu. Sade upp mig för att bli b2b-säljare, visade sig att jag var helt fel person att göra det över telefon, sa upp mig igen. Tog någon vecka, sökte tjänst på en nyöppnad butik, intervjun gick kanon, sedan hörde han av sig och förklarade att han inte hade kollat igenom budgeten ännu. Tre veckor efteråt får jag veta att han inte hade råd att anställa. Vilken klåpare.

Sedan dess har det varit dött på arbetsmarknaden. Jag har inte varit så jävla motiverad heller. Alla har vi svackor, även halvgudar.

Hur går det med familjen? Företaget? Har du börjat extraknäcka som föreläsare eller var det något tillfälligt i Malmö?
Han kallar mig Mysan
19 december 2010, kl 14:05
Fast det stämmer ju inte helt. När SD röstades in så var det många svenskar som gick ut och protesterade för att visa att majoriteten av svenska befolkningen inte stod bakom rasism och intolerans. Det är naturligt att vilja gå ut och säga att man inte står bakom något såsom man gör vid t.ex. protester mot rasism. Men nej, inget tvång.

Att religionen blandas in när det gäller dessa terroristaktioner är väl snarare för att de som gör dessa aktioner själva drar in religionen och använder det som ett argument.
Transparent
19 december 2010, kl 15:49
@ Mysan

Naturligt att vilja gå ut och säga att man inte står bakom något? Tala för dig själv, du. Jag har inget behov att yttra mina åsikter offentligt, bara för att. Många svenskar samlades ja, men fortfarande en promille av det totala antalet. De visade genom sin demonstration att _de_ var emot rasism och intolerans, även fast de ironiskt nog visade enorm intolerans mot politisk ideologi som avviker från deras egen. Jag ogillar hur som helst människor som vill föra andras talan.

Men det är ju inte islam det handlar om, utan islamistisk extremism. Islamism är en politisk ideologi, islamistisk extremism är en rörelse som går ut på att införa sharialagar med utomparlamentariska metoder.
Han kallar mig Mysan
19 december 2010, kl 18:30
Men Transparent, inte skulle jag kunna tänka mig att prata för dig. Jag tänkte på de över 500 000 människor som skrev upp sig för Aftonbladets kampanj Vi gillar olika som var ett uttryck emot rasism. Så att människor vill visa att de inte stödjer dessa handlingar är för mig inget konstigt och förstår inte riktigt vad det har med att man ska "föra andras talan"

Nej, jag skrev inte att det handlade om islam, jag skrev att eftersom de personer som gör dessa dåd själva talar om islam så är det inte konstigt att det får den kopplingen. Att de säger att de gör det för islam innebär ju inte att islam stödjer det. Så där är det faktiskt du som för min talan och sätter ord i min mun jag inte sagt
Transparent
19 december 2010, kl 20:46
@ Myran

Och skillnaden, som jag påpekade, är att muslimer avkrävs att offentliggöra ett motstånd. Något sådant krav ställer man inte på andra folkgrupper i liknande sammanhang.

Du missuppfattar det jag skriver. Jag påstod inte att du skrev att det handlade om islam, jag skrev att det inte handlar om islam. Därför tycker jag det är konstigt att folk och media gör religiösa kopplingar, bara för att terroristerna gör det.
Han kallar mig Mysan
20 december 2010, kl 06:09
Vilken charmig felstavning, söt, mycket söt. Och ger ett bra intryck av diskussionsvärdet mellan oss.

Fast om du läser mina kommentarer igen så skriver jag att det inte är något tvång så där är vi ju överens. Jag anser inte att man behöver säga att man är emot detta dåd om man är imam eller troende muslim, man ska få respekt baserat på sina egna handlingar och inte andras. Däremot är det inte något konstigt att imamer runt om i Sverige har valt att fördöma det här brottet i media och vad det har med att tala för andra har du fortfarande inte förklarat.

Ok, men jag tycker fortfarande inte att det är konstigt att media och folk gör religiösa kopplingar eftersom det handlar om religiösa extremister, precis som den extrema kristna rörelsen i USA där man också pratar om att de gör brott i Guds namn såsom att döda abortläkare. Att de är extremister tror jag eller hoppas jag de flesta förstår. Jämför man med IRA som ni har gjort så har ju de gått ut och kämpat för ett "fritt irland" och inte tryckt på den katolska tron även om den självklart ingår och därav skillnaden.

Men ärligt tror jag inte att vi kommer någonstans med att diskutera och jag är förvånad att du valde att göra det. Så jag lämnar fältet öppet för dig att få sista ordet och fortsätter med att mula i mig pepparkakor.
Transparent
20 december 2010, kl 12:17
@ Mysan

Att börja peka på stavfel sänker diskussionsvärdet totalt, då det är irrelevant för sakfrågan. Att börja använda "söt" som invektiv är inte heller relevant, endast onödigt. Och det värsta av allt: Du förklarar inte ens vad som är felstavat. Risken att man hamnar i en meningslös metadiskussion om diskussioner ökar när någon glider ifrån sakfrågan.

Jag har inte påstått att det skulle vara något konstigt. Att demonstrera mot rasism och hävda att man representerar det svenska folket, som många gjorde efter SD:s intåg i riksdagen, är enligt mig att tala för andra.

Ja, men det är skillnad på att koppla till själva religionen, att problematisera den, att räkna den som en faktor. En islamistisk terrorist är islamistisk, det börjar talas om muslimer, om islam, om koranen. När en kristen idiot gör något galet, då betraktas vederbörande som en galen person, man problematiserar inte kristendomen, man börjar inte diskutera kring bibeln trots att man i den skulle kunna hitta stöd för mord på människor som genomför aborter. När George W Bush startade invasionen av Irak så gjorde han det i Guds namn. Han kritiserades, enskilt, som individ. Kristendomen problematiserades inte.

Det är annorlunda helt enkelt, när en islamistisk terrorist spränger sig själv i luften. Av någon anledning är det inte lika många som kan särskilja muslimer och islamistiska extremister. Eller islam och islamism.
Han kallar mig Mysan
20 december 2010, kl 15:15
Så slet jag mig från pepparkaksburken ändå bara för att förtydliga, jag tog för givet att kalla mig för Myran istället för Mysan var en medveten felstavning

Fast jag håller inte riktigt med dig ändå. Kanske lever jag i en total bubbla men jag upplever inte att man problematiserar islam. Många imamer har ju varit väldigt tydliga med att poängtera att detta inte är något som stödjs av Koranen och jag märker inte av några diskussioner där man hävdar att islam i sig är problemet. Men åter igen, jag är mammaledig och följer inte med i debatter och tidningar om vad som händer, kanske lever jag i en bubbla men bland mina närmaste och på mina gamla arbetsplatser (där jag är ständig gäst) så märker jag inte av att diskussionerna går i den riktningen snarare att folk är oroliga att rasistiska organisationer ska använda detta som en språngbräda vilket jag inte heller har upptäckt att de gör. Bubbla igen kanske?
Maria de Suède
20 december 2010, kl 15:32
Självklart, det handlar om individer som begàr dessa handlingar...

Vi borde kunna respektera varandras religioner, men tydligen sà finns det alltid nàgra som tar upp det... Fast finns det en diskussion sà finns det hopp..

Tumme förresten

P.S. Schulman följer jag ej...
Spiken
22 december 2010, kl 17:26
Det finns olika sorters terrorister. Jag har en knarkare med svenska rötter i min trappuppgång. Terror kan utförs på många olika sätt. Tidigare hade jag en Iranier och nu längtar jag att han ska flytta tillbaka. Eftersom jag inte är en så timid person så är jag ständigt orolig för att något brister och att jag då plötsligt står i rätten åtalad för terrorism mot knarklangare och kriminella.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna