Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Carl Bildt en riktig hycklare och fattigdomen består------

Idag går Bildt ut i DN DEBATT och anklagar Sahlin för att samarbeta med Lars Ohly, han som enligt honom anses vara anti-amerikan. Tidigare har jag anklagat USA för att vara dubbelmoralens Mecka men nu måste jag nog ge priset till Carl Bildt. Jag tänker inte ens läsa artikeln jag uttalar mig om i sin helhet då jag redan har klart för mig vad Bildt åsyftar. Kan nämna att Bildt påstår att Sveriges röst blivit allt starkare ute i Europa, vilket jag stark betvivlar men jag förstår att Bildt vill hylla sig själv. Inte sedan Palmes dagar har Sverige varit en röst i Europa snarare har vi blivit allt menlösare och flatare i utrikesfrågor.

Carl Bildt är inte bara Sveriges utrikesminister, han är även mångmiljonär, och dessutom föremål för utredning om folkbrott, och den bedriften är han ganska ensam om.  Trots detta är han kaxig nog att ge sig själv mandat att uttala sig om andra i utrikespolitiska frågor. 

För intressant i sammanhanget så tillhör han ett parti som påstår att de förvandlats till det nya arbetarpartiet, då de lämnat märkeskläderna hemma för att se så folkliga ut som möjligt. Hävdar dock å det bestämdaste att de alla är vargar i fårakläder. Märkligt då i sammanhanget att de vill skjuta av dem?

Moderaterna som står närmast SAF och som tar emot miljontals kronor av dem för att driva deras frågor för att göra lönearbetarna billigare och lättare att bli av med, försöker lura allmänheten om att de är något annat än sanna kapitalister. Trots detta kan vänsterpartiet inte tillåtas ha förändrats i sitt tankesystem utan får försvara åsikter som ligger många år bakåt i tiden. Men man känner andra bäst genom sig själv, varför skulle Vänsterpartiet ha förändrats när moderaterna inte har gjort det?

Som vänsterpartist skulle jag aldrig ta ett vapen i min hand men visst skulle jag kunna delta i civil olydnad eller andra egentligen tvivelaktiga handlingar som inte skadar enskilda, för att få fram mitt budskap även om det så skulle kosta mig friheten. I ett sådant läge blir jag  ju i alla fall försörjd av staten. Förutom tak över huvudet och flera mål mat om dagen får jag ersättning för att jag studerar eller arbetar fackligt.

Arbetspenningen är i I arbetspenningsklass 0,40 euro i timmen,  i II arbetspenningsklass 0,57 euro i timmen och i III arbetspenningsklass 0,67 euro i timmen.

 I arbetspenningsklass            Arbetspraktik och lättare hjälparbeten

II arbetspenningsklass           Krävande tempoarbete och tyngre hjälparbeten

III arbetspenningsklass          Fackarbeten

För enkelheten skull säger vi att en EURO är 10 svenska kronor, vilket gör att en facklig engagerad intern kan tjäna drygt 50: - om dagen. De behöver inte gå till socialen och tigga pengar, inte heller behöver de sälja sommarstugan eller bilen för att kunna försörja sig. Det får julbord, påskbord och allt vad en vanlig fri människa förväntas äta. Maten på anstalten var dessutom mycket god, vilket jag kan uttala mig om som tidigare varit anställd som plit.

Nu har jag absolut inget emot att människor på anstalt kan få en summa pengar, så att de motiveras att förkovra sig eller deltaga i fackligt arbete.  Ser heller inga fördelar med att sitta frihetsberövad och tänker inte deltaga i något tal om att våra interner har det för bra, för det är inget jag håller med om. Jag ifrågasätter istället synen på olika människors värde.  Finns det inte en risk för att det kan gå upp för de fattiga, att det kanske blir lättare att leva som kriminell? Den laglydiga som går till socialen får ju hålla till goda med existensminimum på 94: - om dagen vilket skall räcka till allt.

Kan då nämna att jag själv hört personer som valt att göra brott för att få komma in i fängelset, istället för att tillbringa dagar som uteliggare mitt i smällkalla vintern. Kan medge att det kanske är svårare idag då brottet och verkställandet av straffet kan ta en tid då det är trångt på våra anstalter, men då handlar det bara om graden av brott.  

Kan det vara så enkelt att våra interner redan är kontrollerade, medan de fattiga och sjuka bara kan kontrolleras genom att göra dem beroende av olika myndigheter?

Slavarbetaren idag enligt FAS 3 som jag förstått det, skriver på en anställning på 2 år och skall då leva på 223 kronor om dagen under samma period. De har inte rätt till semester, får heller inga semesterpengar utan får endast ett uppehåll på 4 veckor under sommaren. De kan dock inte resa någonstans om de nu skulle haft råd till det, då de måste kunna inställa sig på arbetsförmedlingen inom 48 timmar.

När de 2 åren gått får de ett nytt kontrakt på 2 år med samma ersättning och så kan det rulla på i all evighet. De personer som ovanpå denna generösa ersättning på 223.- behöver ytterligare pengar till hyran eller maten måste söka hjälp på socialkontoret i kommunen. För att få hjälp skall alla tillgångar vara tömda, allt en person skrapat ihop under en förhoppningstid mer generös arbetstillvaro, måste säljas av.  När de ärvda juvelerna är sålda, den dyra konsten, frimärken eller vad man nu kan ha hemma kan man möjligen få hjälp om man inte hade några kronor för mycket en tidigare månad under året, för då förväntas man ha sparat av dessa pengar till sämre tider. 

Man förväntas alltså ha planerat sin fattigdom, hur någon nu skall kunna göra det? Säger dock en del om det synsätt som råder i samhället, på de allra fattigaste.  Kanske dags att börja lägga pengarna i madrassen igen, men socialen letar kanske där också numera?

Socialbidragsnormen i detta land som inte höjts de senaste åren, har räknats fram med hjälp av en riksnorm som grund. Vissa kommuner kan vara några kronor generösa medan andra kan vara så snåla det bara går.

Socialbidrag är tänkt att endast gälla under en mycket kort tid av människors liv, inte i flera år, då inga större inköp som vinterjacka, skor eller andra nödvändigheter ingår i denna summa. När kastrullen gör sitt eller den sista tekoppen ramlade i golvet då blir det matpengarna som får ersätta dessa kapitalvaror.

Fattigdomsgränsen i EU är en daginkomst som är lägre än 2 dollar, och med tanke på Bildts hyllande av EU knske det är denna summan som moderaterna i detta land vill införa som norm för socialbidraget. Vi vet ju att Reinfeldt inte ville stödja fattigdomsmålet i EU och att en moderat i riksdagen varit ärlig nog att uttalat en önskan om sänkning.

Så istället för de "generösa" 94 kronorna, får de fattigaste klara sig på dryga 15 kronor om dagen. Blir det inte märkligt att Regeringen tvingar arbetslösa att arbeta i ett slav Fas 3 program, där man riskerar att bli beroende av socialhjälp under flera års tid? I ett sådant läge finns det uppenbara risker för att det rent av blir lönande att satsa på en bana som kriminell.

Vinner inte Alliansen i höst blir Bildth arbetslös och som denna bloggare uppmärksammade så var de ingen som ville ha honom, så han riskerar att få leva på sina miljoner han tjänat på aktierna i Lundin Oil i så fall, och det kan väl ändå inte vara så illa?

Trevlig helg nu tar jag bloggpaus i 2 dagar....

6 kommentarer
HEMIMAMMA
2 juli 2010, kl 22:19
Ja, nog för att han traktar efter Palmes tillmäle "Fredens duva" men han misslyckas kapitalt, den onde Herr Bildt.

Svenska folket är bojade hela högen, i de gyllene bojor som kallas bolån. Man har hela folket under kontroll via arbetslöshet, fattig sjukdom eller vanlig enkel fattigdom. Kriminalitet ÄR en vettig utväg, för de satsas det mer pengar på, än skolbarnen tom. Ingen vågar göra något, alla sitter stilla i båten av rädsla att falla i själv om båten gungar tillräckligt...

De enda som kommer våga göra något är de som redan förlorat allt och de hamnar i det allt hårdare fångvårdssystemet. Tyvärr är de inte tillräckligt många och de sjuka, i majoriteten kvinnor, kommer inte orka protestera nämnvärt, så Alliansen kan riskfritt återgå till den gamla kulturen som rådde för 100 år sedan, för svensken är frånskild sin historia i den nedmonterade historieundervisningen och minns inte sin arbetarklasshistoria, eller är för unga för att minnas hur det var...

Trestegsplanen kommer att genomföras om vi inte solidariserar oss med varandra!!!

För bövelen Svenska folket vakna upp och känn igen parfymen!!

Hermikramar och tumme!! Heja dig Pelle på honom/dem bara!!
Pellefantia
5 juli 2010, kl 07:51
jag har läst ditt inlägg och skall kommentera, kände verkligen hur arg du var.... det var starkt.. Förvånade att riksbanken höjde räntorna innan valet...Om de höjs för mycket kan de ju fatta att det är ganska lätt att hamna i en skuldfälla och snart stå på bar backe, när skyddsnätet så effektivt monteras ned...
pellekram
sarahmara
4 juli 2010, kl 01:40
Börjar med att skriva att det blir en rejäl tumme!!!

Sen det här med anstalter!. Jag instämmer i det du skriver!. Men jag tycker dock INTE att dom ska ha en enda krona att röra sig med därinne!! Jag menar, dom har ju ALLT, det är bra rum, dom har sköna sängar, får bra kvalitetsmat och är övervakade dygnet runt!!! Och det du skriver om att du vet såna som frivilligt begått brott för att sättas i fängelse, det har jag också personligen erfarenhet av. En pojkvän till en väninna , eller han blev f.d pojkvän . Men dom hade kontakt och jag var med ibland när vi mötte honom på någon affär eller på stan... Han är missbrukare, och därav jättesmal, så han säger ibland när jag mött honom och jag sagt att- Nu är du för bedrövligt smal. Då svarar han:- Ja, man behöver ett tag på kåken så man får äta upp sig!!! Det är ju helgalet!!!..

Agnetha skrev ett inlägg, tror du läste det, om att vi skulle byta och låta åldringar komma in på anstalter och fångar till äldreboenden pga att det är MYCKET sämre på äldreboenden än på fängelsen!!! Och , pga rymningsrisk mm skulle kanske detta inte fungera men helt ärligt så var det så man nickade när jag iaf läste det och höll med!! Varför har våra brottslingar det bättre än våra åldringar som är ärliga vanliga skattebetalande medborgare??? Bara det, något är ju helt snett!!!

Blev världens längsta svar...brukar försöka korta ner mig lite, men den här frågan är jätteviktig så bra att du tog upp den Pelle!!!
Hoppas allt är bra och en stor kramiz på dig!!! Och du kämpar på starkt och så otroligt engagerande, jag skrev det hos Vargen tror jag , du skulle belönas för ditt hästarbete med att leta information, leta och rota fram ALLA orättvisor och står på oss "vanliga svenssons" sida med vårat bästa i beredskap!!! Det skulle vara värt två tummar så du får en här av mig haha..
Pellefantia
5 juli 2010, kl 18:06
Sara, för mig är det oerhört viktigt att klarlägga att det inte är någon "lyxtillvaro" att sitta inspärrad. Det är heller inte meningen att slå mot en utsatt grupp i samhället för att försvara en annan. Jag ser kriminalitet som något som föds ut samhällets orättvisor, de rika har alltid kunnat köpa sig fria.
Mitt syfte är att visa på olikheterna, hur vi behandlar olika utsatta grupper i samhället inte var det min avsikt att ställa dem emot varandra.
Det är fortfarande inte den intagnas fel att de får bättre mat än barnen i skolan, eller på ålderdomshemmet. gillade Agnetas inlägg som var väldigt talande. Något är snett men inte för att fångarna har det bättre, utan varför våra gamla inte har det lika bra.
tack för dina vänliga ord : )
kram
HEMIMAMMA
4 juli 2010, kl 04:39
Du är nu rebloggad i detta inlägg...

Hemikramar!!
Pellefantia
6 juli 2010, kl 11:31
tack för det

pellekram
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Lyckligare än moderaterna i dessa dagar kan ingen vara, det går åt rätt håll när de egendomslösa och hjon äntligen hamnar på fattighuset. Den spillran av arbetare som vi nyttjat sönder och gjort sjuka, skall inte längre ligga oss kapitalister till last, det skålar vi på…
”sverigedemokraterna"
KGV-Mot utförsäkringslagen!
Bloggportalen
Bloggtoppen
BlogToplist
TopBlogArea
Blogglista.se

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna