Senast Skrivet

Slumpa en blogg

En bra start



Igår var vi på läkarbesök med Korvas. Någon sorts halvårskontroll. Slutsats: Korvas är en normal bebis.

Korvas är en normal bebis med en normal försäkring. Vi hade en gravidförsäkring först, som vi häromveckan gjorde om till en barnförsäkring. Om man tecknar den före barnet är ett halvår kan man mot ett extratillägg försäkra sig mot medfödda sjukdomar. Den täcker t.ex. eventuella bokstavskombinationer som skulle kunna visa sig i framtiden.

 

Ett par dagar efter att vi hade postat formulären, trillade svarskuvertet ned i brevlådan. Man kunde känna på kuvertet att det var mjukt och att det måste innehålla något annat än bara papper. Efter en sekunds julklappskänsla sprätte jag upp kuvertet och hällde ut innehållet. Länsförsäkringars välkomstpresent till min lilla Korvas kom i form av ett par ROSA (!) strumpor, som utöver Länsförsäkringars logotyp, ironiskt nog var beprydda med texten "EN BRA START".

Om någon på Länsförsäkringar mot förmodan skulle ramla över den här bloggen får de gärna tala om för mig på vilket sätt det är en bra start att skänka bort rosa strumpor till små flickor, innan de ens själva har förstått vilket kön de har. Det är ju så otroligt enkelt att bara ge fan i att skicka rosa strumpor till flickor. Vad sägs om att köra på gröna till alla nästa år. Banbrytande! Det ska erkännas att det inte ligger någon djuplodande undersökning bakom detta. Jag har bara helt fräckt förutsatt att pojkarna har fått en annan färg. Jag är rent av beredd att satsa pengar på att de är blå.

Om jag till äventyrs har fel, och alla barn har fått rosa strumpor, vill jag be Länsförsäkringar om ursäkt och hela idéen med det här inlägget faller pladask. Rosa är ju trots allt en väldigt fin färg. Men visst ser man framför sig hur de på länsförsäkringars kontor har två stora kartonger, en med rosa och en med blå strumpor och så läser de i pappret: "jaha Edith" och så slinker ett par rosa ned i kuvertet?

Visst kan det kännas bagatellartat att bråka om färgen på ett par strumpor, absolut. Men Korvas lär ju inte vara den enda som har fått ett par strumpor till skänks. Många tusen strumpor har skickats ut och ett stort bolag har i sin allra första kontakt med en ny liten människa gjort skillnad på pojke och flicka. Då känns det helt plötsligt inte så oviktigt längre.

Korvas passar bra i kalla färger. Undrar om man kan byta?

 

 

 

 

 

99 kommentarer
Sofia
29 oktober 2008, kl 00:05
Bra inlägg!!! Stör mig själv något oerhört på att tjejer automatiskt får rosa kläder, gosedjur och tapeter i sina söta flickrum, medan killbebisarna får blått. När jag får barn ska mina tjejer få svarta kläder och killarna rosa, bara för att reta folk!
Daniel
29 oktober 2008, kl 00:21
Tack! Kontakta mig då när din son är född, så har jag en present till honom.:)
Sofia
29 oktober 2008, kl 00:26
Haha det kan nog ta några år men spara sockorna du! Jag hör av mig! :)
29 oktober 2008, kl 10:30
Fin blogg och fin unge... Lycka till med båda!
Daniel
29 oktober 2008, kl 10:58
Tack så mycket!
Linda
29 oktober 2008, kl 12:55
Gamle Daniel, du är en guldklimp! STOR KRAM
lillavild
min blogg http://lillavild.blogg.se
29 oktober 2008, kl 13:27
fan vad skönt med en karl som reagerar på en så viktig sak som de flesta andra inte tyvärr skulle reagerat på. det ska börjas tidigt, och jag som jobbar på förskola vet att många barn pratat om pojkfärger och flickfärger. ständigt får man försöka förklara för barn att det finns inga pojk- eller flickfärger utan alla får ha vilka färger man själv vill. förstår inte att fler kämpar för det, typ föräldrar. men här har vi en! skönt!
Camilla
29 oktober 2008, kl 13:30
SJÄLVKLART så skall väl inte killar ha Rosa "stackars barn"som har såna föräldrar, bara för att retas med andra, vad är det för slags människor!??

Jag tycker du skall vara glad åt dom fina rosa strumporna som din dotter fick.

Korvas vad är det för namn!????????
Helena L
min blogg http://leiford.blogg.se
29 oktober 2008, kl 13:30
:) Ja jag håller med. Varför inte ta lika till alla i någon annan färg ifall det nu är så uppdelat med blått och rosa.

Vet att de på en skola hade en hård diskussion då en liten kille hade sagt åt en annan kille "Men varför har du bara rosa kläder, vill du vara en tjej eller?".

Det är så dumt att de redan från början fått inprentat dessa köns-färger.

Denna killen bara älskar rosa (vilket ju är jättesnyggt)och det ska han ju inte behöva höra är något fel eller bli retad för.

NU är det ju dock så att barn i den unga åldern ofta lyssnar på vad fröken har att förklara så iaf den klassen lär nog tack och lov inte ha några större fördomar om just rosa längre. :)

ömma modern
29 oktober 2008, kl 13:34
Vår dotter fick en liten grön-vit fleecefilt av samma bolag. Inga sockor alls mao. =)
Camilla igen
29 oktober 2008, kl 13:34
Hej igen!!

Glömde bara att skriva att du har en otrolig söt dotter!!

Tjingeling
KM
29 oktober 2008, kl 13:35
var första dagen på jobbet igår. skulle slå in kundens köp i ett paket. tog snyggt papper och sedan skulle presentsnören på.

jag valde silver och rosa. frågamgi inte varför. då plötsligt avbryter min nya kollega mig.

"nej. vänta"

så stod jga där som ett fån och kunden fattade inte varför jag blev avbruten.

så min kollega fortsatte med det hon gjorde och efter 5 minuter återkom hon till mig och mitt paket.

"jag antar att detta är ett paket till en kille, eller hur?" säger hon och tittar på kunden.

kunden nickar.

"det ska man fråga, för då passar det ju inte med rosa prsentsnöre, eller hur?" säger hon och tittar på mig.

herregud.
Tomas
29 oktober 2008, kl 13:45
Om du stör dig på vilken färg ditt barn har på strumporna så kanske du skall fundera på vad som är viktigt här i livet. Måste allt vara helt könlöst och lika.
Filips mamma
29 oktober 2008, kl 13:58
Hehehe, huvudet rätt på spiken så att säga. Håller med fullt ut med att könsindelade färger är en "styggelse". Självklart ska de som vill ha rosa eller blått til sina döttrar å söner få ha det men det känns lite förlegat att man på 2000talet ska förutsätta det. Min son har mycket rött för han passar i det, sen får man höra frågan vad flickan heter oxå... Hon heter Filip! Underbar blogg du har! Tack för att du delar med dig!
Jessica
min blogg http://sayyouwill.blogg.se
29 oktober 2008, kl 14:06
Haha roligt sätt du skriver på ;) Men ärligt talat anser jag att rosa ÄR till tjejer och blått till killar. Hade blivit mer förvånad om jag fått grönt som är så trist neutralt...
Daniel
29 oktober 2008, kl 21:12
Tack Jessica! Jag tycker bara att det faktum att du anser att rosa ÄR till flickor och blått till pojkar ÄR en stor del av problemet.
Lisa
29 oktober 2008, kl 14:24
Vilken härlig blogg! Jag följer den med spänning!
29 oktober 2008, kl 14:35
jag tror du har rätt anngående de rosa strumporna!

vi valde ett könsneutralt namn och klädde vår minsting i härliga bruna röda blå och gröna färger och ofta fick vi frågan vad heter han? och komentaren var: oj vilken lite tuff kille!!

sen hon fick en förtaskig rosa jacka som hon sååå gärna vill ha när hon går ut ler alla och säger vilken fin flicka ni har!!

när slutade hon vara tuff???
Helene
29 oktober 2008, kl 14:48
"min lille korvas" har du skrivit, ha ha ha.. jag kallar min dotter för korvas och korven, hon är idag 6 år! ha ha ha vad kul att se att det finns fler korvasar ute i landet! :)
Anna
29 oktober 2008, kl 14:56
Rosa till alla!

Man blir snäll av rosa, det är därför många fängelser i USA kör med rosa väggar.
Helene
29 oktober 2008, kl 15:02
hej..

förstår inte varför du orkar bry dig om en sån sak?

Om lf nu skickar ut ett par gröna sockar till alla så skulle GARANTERAT många männsikor reagera på att deras lilla söta dotter får ett par sockar i "kill" färg. Helt ärligt, var glad att du fått något överhuvudtaget! Å ta det som det är istället!
29 oktober 2008, kl 15:16
Hade jag haft en dotter, så hade viljat att hon skulle få rosa strumpor, men all är ju olika! =)
Johan Karlsson
29 oktober 2008, kl 15:27
Men så töntigt att diskutera en sak som blått till pojkar och rosa till tjejer. "gör skillnad på könen", ja det är en stor skillnad på tjejer och killar och att inte vissa kan se det oroar mig. Det är samma personer som känner sig kränkta nu när jag skriver det här. Det svider i era prettovärderingar.
Ellen
29 oktober 2008, kl 15:37
Jag håller med! Jag avskyr när föräldrar kör med rosa åt tjejer och blått åt killar. Är det så svårt att bryta det mönstret? Vad tror ni kommer hända?
joel
29 oktober 2008, kl 15:44
klokt inlägg, jag och min fru väntar barn och det där med att omgivningen präntar in könsrollen är ett hett diskussions ämne hos oss nu. Vi/jag vill inte att vårt barn ska "få" en könsroll tilldelad, kollar man runt på barngrejer så känns det som att för flickor är rosa och har med hemma uppgifter att göra och är det till pojkar så är allt blått och för uppgifter som sker utanför hemmet. Galet.
Annie
29 oktober 2008, kl 15:47
Tomas: Du är en typisk idiotkille som inte fattar någonting alls!! Det är väl inte det Daniel menar överhuvudtaget! Jag skulle önska att mer killar kunde tänka som Daniel men det är väl visst väldigt få som ens gör det! Kanske nåt klegg i hjärnan?

Vad Daniel och alla andra menar är att det är löjligt att skicka rosa sockor till tjejer och blå till killar!!

En av mina tjejkompisar fick en lila body till sin son av utländska kompisar i present när han var nyfödd...hon visade tydligt att det inte var nåt bra, kompisarna blev sårade och undrade nog hur vi svenskar är funtade egentligen!

Tomas på dagis och förskolor är det bra att de lär ut att det finns inget som heter flick eler pojkfärger!

men det finns idioter i alla läger. En tjejbekant trodde hennes son skulle bli bög bara för att han lekte med dockor så överallt finns det nötter, så du behöver inte känna dig ensam! ;)
Jakob
29 oktober 2008, kl 15:54
Meh! Vaddå prettovärderingar? Kan vi inte bara släppa att flickigt är synonymt med rosa och glittrigt och att grabbigt måste vara fotbollsblått och mekano. Det handlar om vuxenvärderingar som vi lägger på våra barn. Nu råkar iof min son gilla just superhjältar och robotar. Min dotter är inne på barnvagnar och klänningar. Men vi har gjort vad vi kunnat för att INTE pracka på blått-och-rosa på dom. Det kommer ändå från alla håll och kanter. Jag tror att det är bra att motverka det. Go Daniel! Bra blogg!
Danne
29 oktober 2008, kl 16:01
Jag förstår inte vad det stora problemet är med att killar får blå strumpor och flickor rosa?

Jag skulle inte utsätta min son för något slags socialt experiment och klä ut honom till flicka. Satsa krutet på att förebygga de verkliga orättvisorna mellan könen istället för att envisas med underliga färgval. Det skadar ingen att en kille får en blå mössa.

Visst är det inte bra att falla in i stereotyper, men behandla saken på ett naturligt och nyktert sätt istället. Det blir löjligt annars.
Maria
29 oktober 2008, kl 16:02
Vi fick likadana rosa av samma bolag, har också en tjej. Jag blev skitirreteradhur de andra bolagen är heller. Tänkte byta bolag men det var för sent (försäkringen skulle täcknas innan barnet var 6 mån). Dessutom vet man inte i vore intressant och höra någon som har en son om vad de fick.

/K
29 oktober 2008, kl 16:17
Ja det är sorgligt. T o m när vi klär vår dotter i brunt så tror folk att hon är en pojke. Är alla färger utom rosa reserverade för pojkar?
M
29 oktober 2008, kl 16:23
När vi ändå håller på, varför ska det finnas tjej- och killnamn? Vi kan väl heta Kim allihop? Det är könlöst och bra.

Näe allvarligt, allt det här är trams. Könet är en del av våran personlighet och även om inte bebibsen fattar något, så vill vi föräldrar trots allt att vårat barn ska vara en person, inte bara en i mängden med gröna strumpor.
Jag
29 oktober 2008, kl 16:50
Varför får jag bilden av att man ska tvinga killar att leka med dockor i rosa kläder och tjejer att leka med bilar i blå kläder. Istället för att låta ungen leka med va den vill?
Sarah
29 oktober 2008, kl 17:02
Rosa är en kall färg. Så du behöver inte byta. :)
fia
29 oktober 2008, kl 17:03
helt underbart att du reagerar ;)
Johan
29 oktober 2008, kl 17:34
Är det inte skillnad på pojke och flicka då?
Cecilia
min blogg http://har tyvärr ingen
29 oktober 2008, kl 17:56
Skönt att höra den inställningen från en kille! Det är klart, alla som tycker om rosa ska få ha det, pojkar som flickor, men man ska INTE placera in människor i fack redan från början. ."Oh, vilken söt och snäll flicka"/"oh, vilken tuff och stark kille"! Dessa kommentarer fomar ju människorna såklart! Dumt att det ska formas beroende vad man har för kläder på sig eller beroende på om man är pojke/flicka... Hälsningar från en tjej som jobbar på Räddningstjänsten (nej, inte som receptionist som många frågar), kör motorcykel (inte sitter bakpå som många frågar) och stöter på alla tråkiga fördomar nästan varje dag
Pia
29 oktober 2008, kl 18:42
Brukar alltid se till att det blir grönt band i mamma-barn buketter som jag är inblandad i. Har insett att blått till flickor och rosa till pojkar blir för provocerande :-)

Hade själv blivit galen och spyfärdig av att ha allting rosa omkring mig, så en vistellse i amerikanskt fängelse hade blivit en otrolig tortyr för mig.

En av anledningarna för mig att inte skaffa barn är att jag själv har lidit av alla idiotiska fördommar bara för att man råkar vara född med en springa mellan benen istället för snopp.
lillavild
min blogg http://lillavild.blogg.se
29 oktober 2008, kl 18:49
trött man blir på folk. klart som fan det är viktigt, det är bara ett av alla exempel på hur barn formas från födseln efter vad dom har mellan benen. vilket begränsar, kan bidra till utanförskap, osv osv. det är precis så, människor blir som robotar som blir tillsagda vilka dom är och ska vara och är dom inte det får man ett helvete. det är dags att bryta mönstret! att folk inte förstår allvaret är sorgligt.
Karin
29 oktober 2008, kl 18:58
Jag blir glad av att den här diskussionen överhuvudtaget förs. Jag jobbar som förskollärare och genuspedagog och jag vet att det är precis diskussion och kunskap som behövs, vi är alla med och skapar kön varje dag...därför kan vi alla vara med att förändra men förändringsarbete tar tid.
Annie
29 oktober 2008, kl 19:29
"Jo, pojkar har snoppar och högre löner."

Skönt svar ;)

Tack för en bra blogg! Ska läsa mer hädanefter. Själv vill jag rekommendera en bra bok till alla! "Historien om flickor och pojkar" den är väldigt bra..lite kämpig men slutresultatet blir en AHA-upplevelse!!
Jessica
29 oktober 2008, kl 19:59
Hej,

Appropå att bli irriterad över ett könsuppdelat samhälle etc och de rosa strumporna från Länsförsäkringar .... : passa gärna på att skriva mail och kommentera till BR leksaker:s uppdelning. Kolla t.ex. in deras trevliga hemsida...http://www.br-leksake...

där man kan notera att man kan få leksakerna UPPDELADE i flick- resp pojkleksaker (som om uppdelningen i deras butiker inte var tillräckligt tydlig....). Jag vill gärna skapa ett uppror mot dem (och liknande företag) och att folk ska mailbombadera dem (och övriga) så de tvingas fundera hur mycket det faktiskt FÖRLORAR på att göra en sådan här indelning. Tänk så mycket mer de t.ex. skulle sälja om de gjorde reklam till BÅDE pojkar och flickor om att leka med dockor ...

Jag vill starta ett "krig" mot dessa företag i vilket vi konsumenter anstränger oss till det yttersta med att mailbomba och på annat sätt uttrycka vårt ifrågasättande av deras produkter och marknadsföring etc samt förklarar för dem att vi kommer välja bort deras tjänster och produkter så länge de inte ändrar sig!! Upp till kamp!! Låter våra röster höras högt och tydligt!! ;-)
Sucken
29 oktober 2008, kl 20:34
Och vad "duktig" du är som delar lika på föräldraledigheten med ditt barns mamma, som du så omedelbart vill meddela oss alla om... applåder, applåder.

Sååå trist med killar som tror att de ÄR något bara för att de gör så. Ja, du är så politiskt korrekt, men du får ingen stjärna i kanten av mig. Betyder inte att alla vill läsa om dig eller att du per automatik är en bra farsa!

Det är inte "hippt" och "coolt" eller ens ovanligt längre att dela lika... kom med något ballare, va´!

Och förresten, vill ditt barn och BVC-tanten vara med på bild..? Har du frågat dem?
Daniel
29 oktober 2008, kl 20:59
Jag vill till att börja med be om ursäkt för att vi delar lika på föräldraledigheten.

Jag tror till skillnad från dig att det fortfarande är ganska ovanligt med familjer som delar lika, speciellt barnets första tid. Jag hoppas att folk vill läsa min blogg och tror inte att det per automatik gör mig till en dålig farsa heller.

BVC-tanten är i själva verket en farbror (och nej jag har inte frågat honom).

Jag får helt enkelt försöka föreställa mig ett liv utan en stjärna i kanten av dig. Och du får försöka föreställa dig ett liv utan min blogg.
anonym
29 oktober 2008, kl 20:41
Heja dej! Finfin blogg. Tänk om fler män var som du... och lyckost din lilla tjej som kommer att växa upp med en sådan medveten pappa. Keep it up!

PS. "Jo, pojkar har snoppar och högre löner." Hahaha! WORD!
Lotta
29 oktober 2008, kl 21:14
Sucken: "Och förresten, vill ditt barn och BVC-tanten vara med på bild..? Har du frågat dem?"

Hahaha. Ja, du visar ju tydligt både med tonen i ditt inlägg och den där kommentaren hur fast du är i könsrollerna. Det är en BVC-gubbe, inte tant. Men det är klart att en sån som du tar för givet att jobbar man på BVC är man kvinna.

Obetalbar kommentar!
29 oktober 2008, kl 21:52
Kan inte människor bara fatta att ROSA bara är en färg och ingen könsidentitet :s

Bli så himla trött på dessa färgkodsindelningar flickor rosa pojkar blått vem fan bryr sig av barnen förmodligen inget av dom om vi vuxna slutar pränta in det i deras huvuden.

Jag är en mamma till en pojke på 4 snart 5 år Favoritfärg Gissa ? ;) Å det får han ha det e ju för fan bara en färg i slutändan ändå så vem bryr sig ? INTE jag iaf./ Mamma till en ROSA pojke
Dov
29 oktober 2008, kl 22:23
Jag kräver baddräktstvång för alla på badhus, alternativt badbyxtvång för alla då, så det är lika för alla. Naturligtvis skulle det blir baddräktstvång eftersom det alltid 'drabbar' killarna så fort det är nåt som ska göras 'könsneutralt' (matlagning/köksarbete kontra bilfixning till exempel - vem lagar maten - båda två; vem tvättar - båda två; vem städar - båda två; vem fixar bilen - mannen
Sucken
29 oktober 2008, kl 22:28
Jamen, det ser ju ut som en tant, det får ni ju hålla med om!

Lotta och Daniel, ni som är så tillrättalagda och fiiina, är ni ihop eller tillhör ni samma Östermalmsparti bara? Nej, jag vet - ni har druckit för många kaffelatte!
Oskar
min blogg http://oskarochjosefin.se
29 oktober 2008, kl 23:45
Så fantastiskt med alla kommentarer! Du lyckas ju verkligen blotta den kollektiva genusstrupen på ett väldigt effektivt sätt, även om det inte ens var meningen.

Vi behöver inte ens ta det till en debatt om kön och likheter och olikheter, det räcker med "reclaim the colors" på många sätt. Låt oss bära det vi ser fina ut i. Punkt.

Förresten så skulle vår Gusten mer en gärna ha ett par rosa strumpor, här finns ett par gröna med Korvas namn på i utbyte.
30 oktober 2008, kl 06:30
Nu märker jag att många redan kommenterat men jag vill ändå säga att jag tycker det här var skitbra skrivet! De e så j-la dumt o onödigt att skilja på barnens kön o på det sättet så himla tidigt! Skicka tillbaka strumporna vetja! Undrar om fler som fått strumporna tänkt som du?
anonym
30 oktober 2008, kl 08:47
Min son fick också rosa strumpor!

De har kanske tänkt till lite mer än du tror??
30 oktober 2008, kl 08:55
Vi har också tecknat hos länsförsäkringar och vi har inte fått några strumpor ALLS! Känner mig förorättad! :-)
Gabriella
30 oktober 2008, kl 09:29
Till anonym ovan.

Jag vet inte om jag ens tror att du talar sanning och om så är fallet så misstänker jag att det var ett undantag som bekräftar regeln.

Jag sitter själv just nu med ett papper från det omtalade företaget - i det papper går att läsa hur de bjuder på ett välkomstpaket om man skickar in en ansökan under det första halvåret. Det är även en bild på välkomstpaketet och det är två par strumpor - ett par är rosa och ett par är blåa. Bara en idiot kan våga anta att de skulle ha tänkt till när de valt dessa färger. Att de är blåa resp. rosa har med all säkerhet att göra med en könsuppdelning och inte att färgerna är valda för att de enbart är fina. Därför blir detta mer än bara en fråga om fina färger och ett par strumpor!

Jag har dessutom ringt upp företagets marknadsavdelning och frågat mig för och det är ett medvetet drag från deras sida.
nina
30 oktober 2008, kl 10:30
Lustigt att du själv har fallit i fällan med typiska manliga attribut. Skägg och hatt. Varför inte rosa fluffiga öronmuffar?
Daniel
30 oktober 2008, kl 10:45
Därför att i mitt välkomstpaket från länsförsäkringar fick jag ett par blå fluffiga öronmuffar.
Mia
30 oktober 2008, kl 13:14
Vi fick också en välkomstpresent från Länsförsäkringar när vi tecknade en barnförsäkring hos dem efter att ha haft gravidförsäkring -men vi fick en GRÖN babyfilt istället. Mycket neutralt!
Lisa
30 oktober 2008, kl 14:41
Jag förstår tanken, men är egentligen inte rosa bara en färg..och helt oviktig i sammanhanget.

Min dotter har alla regnbågens färger på sina kläder!

Jag tycker det är för jäkligt att kvinnor har lägre löner bara för att vi är kvinnor men strumpfärg struntar jag i. Könsuppdelning kan man ju tycka men jag tycker inte det är en djup fråga med just strumpor..
ung pappa
30 oktober 2008, kl 14:57
Du verkar var en riktig fjant..

Självklart ska flickan få ha sina rosa sockor, det har min dotter också.

Sen..vafan är korvas för jävla namn...

Nej ta av den där bajsfärgade mössan och väx upp.
Ansi
30 oktober 2008, kl 15:15
Superbra med en reaktion på detta! Varför inte tillverka bara gula eller gröna eller bruna sockar och ge till alla?!
Bea
min blogg http://aboutbea.blogg.se
30 oktober 2008, kl 15:39
Ska borja med att saga att du skriver riktigt bra, eller lattlast som man sager. Daremot haller jag inte med dig om att detta med rosa sockar ar nagot problem. Jag tycker det ar roligt med "flickaktigt" och "pojkaktigt" precis som jag gillar "kvinnligt" och "manligt". Kanhanda ar jag alltfor optimistisk, men jag tanker mig att vi, samhallet, kan sluta diskriminera vare sig kvinnor eller man och anda behalla vara roller. Vad jag menar ar att jag tycker det ar helt ok om kvinnan stadar och mannen tvattar bilen ifall det ar sa de trivs bast. Darmed inte sagt att vare sig kvinnor eller man ska behandlas olika / fa olika loner eller vad som hellst bara for att de tillhor just deras kon.

Sjalvklart borjar allt detta redan i tidiga barnaar, men jag TRIVS med att vara kvinnlig, men ser inte nagon anledning till att jag ska tjana mindre for det, och hoppas att andra flickor efter mig ska gora likadant och vise versa.

Att ett forsakringsbolag skickar ut sockar i "konsbundna" farger ar vall helt normalt! Faktum ar vall anda att det ar ett ratt sa sakert kort.

Slutligen tycker jag det ar trakigt att sa manga komentarer ar sa barnsliga och elaka. Du skriver bra och bor vall fa uttrycka dina asikter utan diverse pahopp. Lycka till med barnet!
Viktoria
30 oktober 2008, kl 15:45
till en unga pappan med den fjantiga kommentaren.

det faktum att du inte reflekterar över dessa frågor och att du inte kan uppskatta när någon försöker belysa ett enormt samhällsproblem nu när du ska uppfostra din dotter är en förlust för oss alla.

Genom din ignorans säger du att det är okej att din dotter underordnas sitt kön och att hon på fler sätt än jag kan nämna här kommer att få en utgångspunkt här i livet som är onödigt orättvis.

Vidare vill jag upplysa om att mössan är gul och att den dessutom är irrelevant i sammanhanget, men det vore kanske för mycket begärt att tro att du skulle förstå det.
Jenny
30 oktober 2008, kl 15:58
Bra bra. Jag håller med fullt ut. Finns så mycket i det här, ta bara en titt i leksakskatalogernas sidor. Rosa och blommor för flickor och mörkt för pojkar. Ett annat steg i debatten är en granskning av storlekarna i kläderna, ett flickplagg i samma storlek som ett pojkplagg är faktiskt mindre fastän barn är stöpta i samma kroppsform i många år innan kroppen börjar utvecklas olika.. :o/
30 oktober 2008, kl 17:02
heja!

Jag är själv 2-barnsmamma, har en av var sort. När mina var små köpte jag mycket blått och grönt till min dotter,eftersom det är färger som klär henne utmärkt. Sonen har däremot fått mycket röda och lila kläder, för det passar honom bäst! (Undrar om det är därför min son håller på med streetdance och teater istället för nåt mer "killaktigt" som fotboll eller ishockey??? Har jag förstört honom ,tros??*ironi, för den som inte förstår det*)

Fortsätt protestera mot "invanda könsfärger". Gör som jag gjorde, när min väninna fick en dotter. Hon fick gula och orange kläder till tösen och det tyckte hon var jättekul. Alla andra hade köpt nåt gulligt rosa...
Markus
30 oktober 2008, kl 17:39
Jadu! Vilka problem. Jag tror nog att det kommer ta några genarationer till innan vi har löst färgfrågan. Det är våra föräldrar som bär ansvaret i denna fråga sen i sin tur farmor, farmors mor osv.
Att Älska Alex Schulman
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/18582
30 oktober 2008, kl 19:12
nu låter detta nog väldigt oschyst men det är inte menat som det...men hur kan man döpa ett barn till KORVas?

visst , man får döpa sitt barn till vad man vill (nästan) och det är upp till en själv. men man har ju även ett ansvar som förälder - mobbningsmöjligheterna pga detta namn är ju oerhört stora tyvärr.

/Hiro
Daniel
30 oktober 2008, kl 20:05
Haha, det kan du nog ha rätt i. Nu har Korvas en sån tur att hennes riktiga namn är Edith, det känns bara inte riktigt rätt att kalla henne för det (än).
anita
30 oktober 2008, kl 19:20
Även jag tycker att det är kul att du reagerar! Har en liten kille på 15 månader, och har hela tiden per automatik undvikit att klä honom i blått. Visserligen klär jag honom inte i rosa, men i rött, grönt, gult etc etc. Och hela tiden frågar folk om han är en tjej, och när de får höra att han är en kille blir de generade och uuuuuursäktar sig så jättemkt. Märkligt, jag tycker bara att det är kul när de tror att han är en tjej. Spelar roll liksom.
Robban
30 oktober 2008, kl 20:28
Jag förstår inte att man orkar bry sig om en sån sak.

Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte debatten överhuvudtaget. Jag tycker själv om 50-talsstuket hur grabbarna och tjejerna såg ut. Tjejerna var riktigt kvinnliga.

För den sakens skull behöver man inte särbehandla könsroller. En rosa tjej får väldigt gärna tjäna mer än mig och hon får mer än gärna vara min chef.

Det ligger inte i vilka färger vår kultur har valt att vi ska ha. Det ligger på ett helt annat plan.

Eller vad består debatten om egentligen?
Robban
30 oktober 2008, kl 20:30
Jag förstår inte att man orkar bry sig om en sån sak.

Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte debatten överhuvudtaget. Jag tycker själv om 50-talsstuket hur grabbarna och tjejerna såg ut. Tjejerna var riktigt kvinnliga.

För den sakens skull behöver man inte särbehandla könsroller. En rosa tjej får väldigt gärna tjäna mer än mig och hon får mer än gärna vara min chef.

Det ligger inte i vilka färger vår kultur har valt att vi ska ha. Det ligger på ett helt annat plan.

Eller vad består debatten om egentligen?
Lena
31 oktober 2008, kl 08:45
Vaffan... så här är det. Ge könsneutrala eller klassiska killfärger till en tjej när hon är riktigt liten så kommer hon att få ett underskott på rosa när hon blir lite äldre. Då är det bara rosa som gäller eftersom hon har brist på det sedan de första åren. Punkt!
Gullilla
min blogg http://gullillas.blogg.se
31 oktober 2008, kl 09:45
Värst är dom uttalanden man kan få höra från en viss sorts människor om en pojke skulle bära rosa eller lila tröjor:

"Är du inte rädd att han ska bli homosexuell?"

Som om DET skulle få nån att ändra sexuell läggning? Skrämmande!

Jag har en son som bara älskade rosa/lila och turkost som barn och det var på 60-talet! Det var oerhört svårt att få tag på gosskläder i dessa färger, men det gick! Det som inte fanns sydde jag själv, typ kepsar och slipsar.

Inte blev han homosexuell av det inte........

Nu har jag barnbarn (inte hans barn) som åxå bara ÄLSKAR rosa och lila, men det är omöjligt att dom ska kunna ha det på sig för t.o.m. dom vuxna "mobbar" ut dom, så föräldrarna har valt att inte klä dom i rosa på skoltid/dagistid. Visst är det synd? INGEN reagerar på om en liten tjej kommer i blått/brunt eller svart, men kommer en pojke i rosa eller ceris så blir det ståhej! Mer debatt om detta behövs! Tack för en underbar bloggsida! Lycka till med den lilla korven!
frökenmusen
min blogg http://frokenriskavfall.blogg.se/
31 oktober 2008, kl 11:32
well said
31 oktober 2008, kl 11:37
Bäste Korvaspappa,

TACK! TACK FÖR ATT DU FINNS! Du behövs. God knows att du behövs. Det bästa beviset är kommentarer från Tomas, Robban och alla andra män, och enstaka förvirrade kvinnor, som dels inte förstår att detta inte handlar om försäkringsbolagsgnäll eller strumpor, och dels inte förstår allvaret i att ett försäkringsbolag skickar ut färgkodade strumpor till nyblivna föräldrar.

Sen blir jag också väldigt arg på alla kvinnor som uttalar sig kritiskt om det här inlägget. Förstår ni inte att han är på vår sida? Det våra mammor och mormödrar kämpat för i årtionden, att män inte bara ska omfamna sitt föräldraskap utan också aktivt försöka motverka könsrollerna, det är just detta ni har hittat här. Jag fattar inte hur fan ni inte bara kan sluta med att tycka att rosa är för flickor och blått är för pojkar. Ni är så jävla gamla. Gamla i sinnet. Min största tröst är att er art är utdöende. När jag tänker på det fnittrar jag lyckligt inombords, skålar med mig själv och ser fram emot er sista spik i kistan.
Marco
31 oktober 2008, kl 14:06
MENAR Ni FEMiNISTER ATT FOLK iNTE SKA FÅ HA MÖJLiGHETEN ATT FÅ ViSA OM DERAS 2-ÅRiNG ÄR POJKE ELLER FLiCKA ??? JAG ÄR UNG PAPPA TiLL EN 2-ÅRIG POJKE, MEN HANS YTTRE HAR ÄNNU iNTE BÖRJAT ViSA ATT HAN ÄR POJKE, JAG ViLL GÄRNA ATT FOLK VET ATT HAN ÄR EN POJKE. ÄR DET FEL?
Klas Kristian
31 oktober 2008, kl 15:14
Funderat på att skaffa dig ett liv istället ?

Hur kan man överhuvudtaget bry sig om detta ?

vad hade du klagat på om du fått en annan färg på sockorna ?

På kvalitén ?

På mönstret ?

Rättshaverister verkar poppis bland bloggare nuförtiden.
smurfen
31 oktober 2008, kl 15:16
Det är lustigt hur saker förändras. fram till 1700-talets slut ansågs rött, rosa och orange vara manliga färger, de var krigiska och heta färger. Blått och grönt var kyliga färger passande kvinnor som inte hade så starkt känsloliv utan var känslomässigt begränsade. Nu är det ombyta roller männen som inte anses ha kontakt med sina känslor medan kvinnor lipar för minsta lilla sak. Vore det inte bättre att vi började se varandra som individer och inte som stereotyper?
anonym
1 november 2008, kl 13:43
Har alltid undrat vem som bestämmer vilka färger små barn ska ha...nu vet vi...det är försäkringsbolagen!
Micke
1 november 2008, kl 15:33
Jadu, dagens generation tar då allt för givet att man ska få allting. Istället för att vara TACKSAM för något man får så ska det gnällas om färgen. -Skäms lite över din otacksamhet istället. Herregud alla som gör detta till en kamp mellan kvinnor och män. Försök att leva i fred med varandra istället för alla krig och skilsmässor som våra barn får gå igenom istället. Tss gnälla om en färg på strumpor. Löjligt!
Daniel
1 november 2008, kl 22:07
Micke, det var aldrig min mening att låta otacksam, men i samma kuvert som de rosa strumporna låg också fakturan på 745kr.

Är jag naiv om jag tror att det är jag själv som får betala för de rosa strumporna?
Tim
1 november 2008, kl 20:48
...och än värre ska det bli när de börjar skolan.



I min "teknikstad" Karlskoga pågår stora projekt för att locka tjejer till teknikutbildningar och man försöker med ljus och lykta ragga kvinnliga ingenjörer.



Men man tänker inte på hur man utför grundarbetet ;-)



I grundskolans åk 1-2 har Karlskogaeleverna som första och enda läsebok en serie som heter "Förstagluttarna" ( http://www.bokrecensi... ) och som mycket effektivt lär barnen att tjejer är dumma i matte, allmänt hjälplösa och ska tryckas in i en klassisk Barbie-lekande mesig underordnad tjejstereotyp. Som bieffekt lär den också barnen att svarta är ointelligenta och aggressiva, invandrartjejer förtryckta och smutsiga, judar töntiga och att man snabbt ska peka ut allt som inte hör till normen.



Normen är den lagom coole, lagom duktige pojken. Dessutom ska killarna redan i åk 1 samla på stora nakna bröst. ( http://www.kurtti.se/... ) Det gäller ju att grundlägga den gruppvåldtagande hockeykulturen!



Eller hur :-O

Om du tycker du får stångas mot fördomarna och den risa/blå uppdelningen NU så vill jag bara förvarna om att det är en liten diskret uppvärmning till vad som kommer när kidsen börjar skolan :-/
Daniel
1 november 2008, kl 22:22
Tack Tim! Korvas har en storasyster som är 11, så jag är smärtsamt medveten.
Robban
2 november 2008, kl 13:16
Kära Tim

Det är det som är det stora problemet. Människor kopplar ihop färger med degraderande inslag av flickor i samhället.

De behöver och skall INTE gå hand i hand. Människor ska inte behöva slåss över att man ska ta bort färger på kön. Det är ju sött med rosa på tjejer. ;)

Problemet i samhället är att man inom vissa områden fördummar ett kön eller ett kön med en viss typ av hårfärg. Slåss mot det istället. Det här är fel väg att gå.

Jag tror att vi alla vill samma sak, men att det bli fel i slutändan med tjafs om färger på sockor.

Punkt.
ÅsaÅsa
2 november 2008, kl 21:20
Om man tror att man gynnar jämställdheten genom att klä barnen könsneutralt så är man illa ute...
3 november 2008, kl 10:05
Äntligen någon som tänker som en annan! Jag tycker att man hela tiden träffar på puckon som ska sätta sina döttrar i den passiva prinsessvärlden när de knappt lämnat bb, eller pojkarna i sin tilldelade, mer aktiva värld. Här på bb i stan får de nyfödda en rosa resp. en blå filt. Hade det hänt mig hade jag demonstrativt tjafsat med personalen om att få en annan filtjävel. Och sjävklart gynnar det jämställdheten att välja bort könsrelaterade färger, folk borde kolla på vad det är för kläder som är rosa resp blå? Inte så lätt att klättra i träd med rosa, tajta klänningar. Det är inte meningen att flickor ska vara aktiva, de ska sitta och titta på när pojkarna leker. Verkar folk tycka.

Så heja dig och din korv!
ÅsaÅsa
4 november 2008, kl 11:10
Så en blå jeanskjol är bättre än ett par rosa jeans när man är ute och leker? På vilket vis gynnar man jämställdheten genom att tala om för alla små tjejer att det är bättre att vara kille?
4 november 2008, kl 20:33
man SKA va tacksam att man får något gratis, tycker jag iaf! Men att du valde LF? dyra? tycker man ska jämföra försäkringar eftersom de finns så många olika bolag, ett tips är inplanet.se,

www.livkompagniet.se

att sakerna var rosa var rätt kul !!
Anders med A
4 november 2008, kl 20:35
glöm inte att klä er varmt !! :P
Lyckans mamma.
min blogg http://www.bobsons.blogg.se
5 november 2008, kl 20:23
Genus, genus! Hejja, hejja!

Jag är helt med dig!

Jag och Daniel förbjöd ALLA att köpa rosa puttenuttiga grejer till Loppan.

Får dom det så står man där med en helrosa garderob och det går vi bara inte med på! De rosa grejerna inhandlar vi själva! Alla comörer på färgspektrat ska få vara med!

Hursom... Detta bemöttes föga poppis. En av de ingifta släktingarna blev så provocerad att hon vände på klacken och gick mumlandes "ja, då kan ni ju glömma att ni får ngt av mig..."

Jaha.

Trevligt, trevligt!

Genus, genus!

Hejja, hejja!
6 november 2008, kl 09:39
Först måste jag säga att Korvas var ett härligt namn. Mitt barnbarn heter Gurkan eller Gurkas.

Det med färger och kön är ett skit. Kolla affärer och se vem som bestämmer. Inte är det vi. Jag var just i Florida och där var det etter värre.

Barn bestämmer själva vem dom är men föräldrar bestämmer vad dom är. Gurkan är en pojke det har han tydligt visat. Hans mamma bestämmde att han var en pojke. Jag fick inte köpa Rosa, Röd och Lila till honom. Tänk om han ville ha det då!! Närmast jag kommer är orange.

Nej gör som du vill och låt barnet bestämma vem hon är. Krama om Korvas och lev väl.
Kraka
min blogg http://kraka.moah.se
7 november 2008, kl 14:10
Min son hade en rosa utomhusoverall. Den var second hand och alldeles hel och funktionsduglig. Det är ju bara dumheter med speciella färger beroende på kön.

Orkar du tycker jag du ska kontakta Länsförsäkringar och be att få byta och påtala hur de konserverar könsrollstänkande genom att pådyvla skillnader redan i spädbarnsåldern.

Ska ha detta i åtanke om jag kommer i kontakt med dem.
Suss
12 november 2008, kl 14:30
Jag bor just nu i USA,men flyttar hem till England nasta vecka.Om ni tycker det ar illa i Sverige ta en titt pa England!Dar kan ni snacka konsstereotyper!Kan inte ens hitta ett fotbollslag till femaringen (tjej) for de har inte damlag i fotboll tills hon ar tio!Har ar lagen mixade och inte en kotte bryr sig..samma i hockey.Jag har en liten tjej,Esmee ocksa som ar i Korvas alder.Hon glider runt i en knallrosa barn vagn(tyckte det var kul..eller sa var det hormonerna som spokade nar jag kopte den!) Hon har ocksa en massa cerisa och turkosa klader for det e on fin i.Jag gjorde samma fargval till Autumn..och vad hande med henne? Fotbolls och rugbytokig,alskar lego,balett och slemmiga saker som daggmaskar,tycker Polly pocket och Power rangers e fantastiskt gulliga och som var utkladd till Darth Vader pa Halloween!Esmee den lilla rosa blir jatte ofta misstagen for pojke trots allt det rosa,vilket alltid far mig att fnissa.Jag tror att de flesta over 50 het enkelt utgar fran att alla bebisar e killar!Sarskilt bebisar som Korvas och Esmee som ar..eh..nagot mindre utrustade med lockar!Laste en kul artikel nar Autumn var bebis i vi foraldra dar de tog samma bebis och kladde den som pojke resp flicka och det var enorm skillnad pa hur de blev gullade med pa stan!Sjalv vaxte jag upp pa 70talet da allt rosa och barbie var totalt icke politiskt korrekt och det ar nog darfor jag blir alldelss till mig over sma glittriga rosa saker.!En sak till Next har alltid haft jattefina rosa klader till killar iaf i England.En sista sak ..nar jag kommer till Sverige kommer jag att bli rynkad pa nasan at med min rosa vagn?Tank om nagon aktivist kastar bla farg pa den???Tack for ditt jobb med bloggen Daniel den ar helskon!PS Medveten om att mitt inlagg hoppar lite hit o dit men Esmee forsoker gnaga pa tangentbordet medan jag skriver.Tacks bebis dreggel i tangenbordet av hemforsakringen?
Micke
13 november 2008, kl 09:26
Håller helt med i fråga om färger till barn... Men som sagt var så blir ju könsbestämningen lättare med färgkoder efterson de flest barn är praktiskt taget könslösa ett antal månader in i livet. Man kommer åtminnstone undan att genera tanter och gubbar över 35 som defenitivt ser färger som kön
sus
13 november 2008, kl 09:56
Tack!

Skönt vi inte är de enda! Jag är så glad över att det finns fler pappor som reagerar och visar att ni är fullt kapabla att ta hand om era barn lika bra som oss mammor. På vårt dagis är man en besvärlig morsa, om man inte tycker att flickorna ska tryckas in i det rosa dockrummet och pojkarna ska leka med bilar. En fröken att det var genetiskt och att man får manliga vänner som vuxen(läs bög)om man är pojke och leker med dockor och jag sa att jag inte alls har problem med bögar. Om hon nu trodde att man blir det av att leka med dockor.

Oj vad jag är glad att du bloggar!
13 november 2008, kl 13:31
Hm, ja det är banalt att göra en könsdelning på barn redan i den åldern då det inte ens vet vad de själv vill ha...

Jag har bekant som tycker om rosa och hon har en pojke!!

Vad tror ni det fär för reaktion den dagen hon kom med en brun overall med rosa blommor på??

Jo folk pratade bakom ryggen på henne och sade att hon önskade nog en flicka istället eftersom hon klär sin lilla gosse i tjejkläder...

Men så är det inte hon tycker det är fint!!

Klä era barn som i vill och som sagt alla bolag som har med barnsaker att göra kan tänka efter, det är samma med många bokklubbar som är könsrelaterat, vem säger inte att killar tycker om hästböcker och tjejer tycker om Turtles...

Stå på dig med din lilla söta Korvas, köp en leksaksbil till henne/Ha det gott
Anders
min blogg http://www.acephoto.se
13 november 2008, kl 13:43
Helt klart intressant att man väljer att särskilja på pojkar och flickor hos företaget, den gröna fleecefilten som nämns är både neutral och trevligare present i mitt tycke.

Sen kan jag inte förstå att det blir sånt j-vla ståhej, både hos bloggaren, men framförallt på alla inlägg som skrivits efter själva blogginlägget, mycket intressant.

Var själv pappaledig mesta delen av tiden, av totalt 24 månader, var min sambo hemma kanske tre, och inte var det för att vi kände något större behov av att vara annorlunda eller föregångare, utan helt enkelt därför vi kom fram till att jag var mer lämpad med småbarn och hon i framtiden istället kan gå ner i arbetstid, tilläggas att hon inte kunde amma vilket underlättade min egna ledighet.... något att fundera över.

Varför heter det pappaledigt, har väl aldrig varit mer pappa än just då?!?!

// Anders
Jessica
14 november 2008, kl 15:22
Det viktigaste är att barnen ska ha en chans att få välja vad de tycker om. Det är en ständig kamp när man har en av varje kön eftersom samhället dvs vi själva, media, företag osv har en bestämd uppfattning av vad som är lämpligt för pojkar och flickor. Vår son har både dockor och bilar, får välja färger själv i mångt och mycket, han gillar Hello Kittykläder som Spindelmannen. När han fyllde 4 år nyligen valde han rosa princesspåsar att ha godiset i till fiskdammen. Flickan är bara 1 år, men hon har inte mycket rosa. Hon leker helst med bilar än så länge. Min man vill helst att hon inte har ngt rosa alls, eftersom han tror att hon ska bli bemött som den"lilla söta,rara flickan" och på det sättet fråntas möjligheten att bli framåt och tuff. Jag vet inte om det behöver bli så, har inte kommit så långt i mina funderingar ännu, men helt klart är att det är inte lätt att stå emot all könsuppdelning redan från det att dom föds. Slutligen så är jag ganska trött på att få kommentaren "nu är ni väl nöjda då ni har fått en av varje". Det är BARN vi har fått, inte två kön.

Tack!

Kram Jessica i Göteborg
Maria Robins
15 november 2008, kl 19:12
Min son vill hellre ha rosa!

Han verkar inte bry sig alls i skolan när kompisarna kommenterar hans kläder och långa hår! (Han har verkligen långt och flicklockigt hår!) Nu är det inte så farligt längre med retandet, tvärtom börjar han bli väldigt populär med flickorna (de borstar och kammar hans långa lockar!)

Precis som sagts i en del andra sammanhang, tycker jag att barnen själva skall få bestämma vilka kläder de har när de är mogna för det!

Jo, jag vet om riskerna med min sons val att vara, men jag tror inte det blir bättre om jag förbjuder honom - då kommer han bara att klä "ut sig" i smyg och må dåligt för det! Det är absolut inget att skämmas för att tycka om det andra könets kläder bättre! I allmänhet så är ju flickornas kläder mer roliga och färggranna!

En stolt mor!
Janne
7 augusti 2009, kl 18:33
Det är intressant att så många ändå blir upprörda av detta inlägg (och absolut många som tycker det är bra att det noterats, det tycker jag med), att grönt .t.ex. skulle vara en "tråkig f'ärg" har inte med saken att göra som någon påpekade. Färgerna står för en symbol och det är skönt att några i våran tid vill bryta denna norm. Daniel har en poäng som är vettig, det gillar jag.
Sephrenia89
8 oktober 2009, kl 17:03
Hej och hå vad folk debatterar och snattrar angående könsfärger och hela faderullan och speciellt mycket press angående att Pappa Daniel bryr sig, om man tänker på själva principen, helheten och andan i texten kan man göra en ganska snabb antydelse på att det är ironiskt menat (men jag som är ung kan ju missuppfattat allt), jag funderar också på massa konstiga saker man tar med klacksparkar men fortfarande skrapar på ytan bara för att dom är roliga att fundera på.

Men jag tror jag nog med köra på att min dotter ej kommer ha rosa förens hon har egna åsikter men det är nog mest på grund av att jag är en tjej som hatar rosa i alla varianter :S

I övrigt så tycker jag det är underbart med sånna här bloggar (jag är dock ingen hängiven läsare) men jag dyker in när bebis suget har klämt sig fast (som om att barn/föräldra bloggar skulle dämpa det, motsatt effekt måste jag säga, haha)

Mvh Malin
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close