Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Lägg ner fredspriset

Man kan beundra Barack Obama för mycket, men knappast för hans fredsaktivism.

Samtidigt som han drar tillbaka trupperna i Irak (det vill säga, han lämnar över kriget till privata bolag och deras knektar), trappar han upp kriget i Afghanistan.

Inte heller tyder det på något fredligt sinnelag, att hjälpa Israel att stoppa Goldsteinrapporten från att komma upp i FN – en oberoende undersökning om Gazakriget, tung nog att för första gången kunna ställa Israel inför krigsförbrytartribunalen i Haag.Medaljens baksida

Trots detta föräras Obama Nobels fredspris.

Det där priset har varit ett skämt ända sedan Kissinger fick det. Eller för att citera den amerikanske musikern Tom Lehrer, som slutade spela efter att ha tagit del av världens sämsta norgehistoria: ”Satiren dog i det ögonblicket... Det fanns inget mer att säga.”

I dag skäms jag å norrmännens vägar.

Lägg ner det där löjliga priset. 

37 kommentarer
rosensnöre
9 oktober 2009, kl 11:42
Ja jag håller med, Barack Obama är säkert duktig men att få nobels fredspris är han inte värd. Han har ju inte hunnit prestera så mycket ännu och det är många känsliga krig ute i världen så det måste finnas någon annan.
När Mandela fick det kände jag mig stolt att dom gav det till honom men nu är det botten napp.
Herr o Fru Svensson
9 oktober 2009, kl 11:43
Ja det priset har ju verkligen förlorat all sin trovärdighet.

//Herr S
Sebbe
9 oktober 2009, kl 13:27
Lägga ner priset? Det tycker jag inte, många av dom som har fått priset har förtjänat det, också efter Kissinger så att vilja lägga ner allt är ganska barnsligt. Men man borde ju däremot byta ut den norska nobelkommitén. Även om jag gillar Obama borde han inte ha fått nobelpriset, inte än i alla fall. Priset kommer ju fortsätta tappa trovärdighet som följd.
ehmxzdsgh
9 oktober 2009, kl 13:50
Ja det är lätt att styra världen från en blogg. Skrota alla vapen, lägg ned alla krig, pressa israelerna och så vidare. Annars har man inget gjort för freden.

Om du skall gå ut och handla så kan det tänkas att du tar på dig jackan? Kan det tänkas att du för att ta på dig jackan måste gå i riktning FRÅN dörren? Men vaddå!? Gå FRÅN dörren när du skall gå ut genom den!!! Du har ju inte gjort ett smack för att komma ut ur dörren! Låter det korkat? Ja, lika korkat som idiotin att vägen till fred bara innehåller kortsiktigt fredliga handlingar. Precis som om världens krig bara är stora missförstånd och att om den ene drar sig tillbaks så börjar alla kramas. Vem tjänar på att man sitter och tutar i sig sådant här i väst?
Terje
9 oktober 2009, kl 14:10
Dere svensker er bare svartsjuka for at Nobel ga Fredsprisen til Norge.
janssonf
9 oktober 2009, kl 14:16
Helt vettlöst. Obama har inte gjort någonting för fred. Han borde få ett skampris. Obama är ansvarig för ockupationen av Irak (efter ett folkrättsvidrigt och lögnaktigt invasionskrig), han härbärgerar krigsförbrytare (Bush, Cheney, Rumsfeld) som bär ansvar för att hundratusentals civila dödats och för systematisk masstortyr, Obama fortsätter att driva tortyrlägret på Guantanamo, han utökar invasionskriget i Afghanistan. Hoppas det blir enorma protester i Oslo. Kort sagt, han är en jävla mördare.
P
9 oktober 2009, kl 14:30
Först tyckte jag att det var uppåt väggarna att Obama fick priset.

Tänkte. "Vad har han uppnått"

Men så inser jag att han har faktiskt lyckats ge en käftsmäll på etablissemanget.

Han har sträckt ut fredstrevare åt både höger och vänster. Vägrar att gå i både vänsterns och i högerns ledband.

Så han är oduglig både i dina och i den kristna konservativa högerns ögon.

Därför tycker jag att han är rätt bra faktiskt.

Han är något så uppfriskande som en idépolitiker i en tid då det politiskt korrekta och det kränkta har vunnit allt mer större mark.

Obama är ingen perfekt politiker.

Men han är okonventionell och går mot strömmen. Det är bra.

Därför har han lyckats avstyra flera heta krigssituationer under året.

Därför är det helt rätt att han får priset så att ni på den politiskt korrekta vänsterflanken och de på den kristna högerkanten får sitta och gnissla tänder.
Shella
9 oktober 2009, kl 14:55
Varför inte ge fredspriset till mitt barnbarn Hjalmar? Barnen är ju vår framtid. Hjalmar är en sån där kille som man blir glad av att bara titta på. Ja, när han inte gråter förstås. Via honom och hans mamma har vi lärt känna flera trevliga skåningar, ett konkret bidrag till mellanmänsklig förståelse. Jag tror att han kommer att uträtta stordåd senare i livet, gärna en del av dom jag själv inte hunnit med.
janssonf
9 oktober 2009, kl 15:04
P: det är klart man blir upprörd när någon som är ansvarig för folkrättsbrott, gömmande av skyldiga till massmord, tortyr och massavlyssning får ett fredspris. Om det är "politiskt korrekt" att vara emot sådana kränkningar av mänskliga rättigheter så är jag oerhört politiskt korrekt.
Pär
9 oktober 2009, kl 16:03
Du har helt rätt Åsa! Det ännu tråkigare är att den svenska motsvarigheten lätt kan blandas ihop med den norska och då får vi dela det pinsamma. Nobelpriset har fått sig en ordentlig törn från detta beslut. Den enorma prestige som ett Nobelpris innebär riskerar med sådana här "pajas"-utnämningar att klart förminskas.
Låt svenska freds få utnämna fredspristagare i fortsättning och låt den svenska kungen dela ut priset. Måttet rågat!
divingdog
9 oktober 2009, kl 16:24
Jättekul med ödmjuka bloggare med stor självinsikt .Så dessapersoner efter Kissinger är inte värda fredspris Hmmmmm Nelson Mandela,Läkare utan gränser,Rigoberta,Aung San Suu Kyi
etc etc Är det inte dags att skaffa lite allmänbildning innan man utrycker kategoriska åsikter.
Kan hålla med om att man IBLAND har snubblat när man delat ut priset ,Men därifrån påstå att det ska bort visar bara sin egen intellektuella nivå
MG
9 oktober 2009, kl 17:03
Lägg snarare ner Kulturbloggen. Åsa Linderborg har minimal trovärdighet med hennes bakgrund som kommunist och fullständigt ensidiga hållning i Palestinakonflikten.

Det var alltså 35 år sen som Kissinger fick priset. Onekligen ett gigantiskt misstag (liksom när Arafat/Peres/Rabin fick det). Men man kan ta exemplet Anwar Sadat som föredöme istället. Det priset gav legitimitet för hans fortsatta förändring av Egypten till att bli ett land som föredrog dialog med Israel och en tvåstatslösning.
norsk kvinne
9 oktober 2009, kl 17:08
Hm... jeg reagerer litt på svenske kommentarer som "hva tenker normännen på", fordi hvem som får prisen avgjøres kun av en liten komite. Hvis man leser på norske nyhets nettsider ser man at det er flere sterke negative reaksjoner enn på de svenske sidene, både fra kjente politikere og fra den vanlige nordmann. De aller fleste nordmenn er imot denne avgjørelsen.
Jeg synes at Sverige skulle ta tilbake avgjørelsen om Nobels fredspris, Norge og Sverige har ikke vært i union på over 100 år, og Alfred Nobel var jo svensk... Det vil også alltid være uenigheter om Nobels fredspris. Den er helt ulik de andre Nobel-prisene, skaper alltid mye debatt. Uansett hva valget faller på vil det være debatt og landet blir sett på med skarpe øyne utenfra, og uansett hva den "vanlige" borger mener om avgjørelsen er det komiteens syn som synes i verden. Det er ikke alltid vært artig/gøy å tilhøre det landet som leverer ut denne prisen, fordi mange tror prisen er et uttrykk for hva nordmenn tror om fredspolitikken. Jeg tror også at Sverige ville kunne ta valg som mange i verden ville være uenig i, siden den er bygd på fredsarbeid i konflikter, hva skal man definere som fredsarbeid? I krig og konflikter er det alltid tapende parter og mennesker som lider. Kanskje det beste er å kutte ut hele prisen.
sizifus heureux
9 oktober 2009, kl 17:23
Ja håller med om att detta pris är minst 3 år för tidigt. Annars är det roligt att se att Åsa Linderborg kunde inte låta bli - och serverade några vanliga elakheter om Israel... Nihil novum sub sole ..
kapkidd
9 oktober 2009, kl 17:50
Åsa Lindeborg du vet inte vad du pratar om...förklara dig lite mer än att bar asäga lägg ner Fredspriset. Men det tror jag inte du är kapabell till. Ditt inlägg säger ingenting. Helt rätt att Obama har fått Fredpriset. Jag kan inte se någon annan som har gjort sig förtjänt av det. Nämn någon Åsa.
Hans Franson
9 oktober 2009, kl 18:34
Nu fick Ni väl till det ändå, där i Fredens Nobelkommitté, Norge! Man kan riktigt se era pannrynkor och höra ert mumlande, för att plötsligt se händer sträckas upp och höra den äldstes glädjetjut: " Vi tar Barack Obama"! - "Men, varför då, då", frågade den annars så tyste, Ole. "Det kan man aldrig veta så noga, men han är väl för fred, där mellan Israel och Palestinierna och så är han ju så ruskigt stilig, den där Obama", manade den äldste.
Free
9 oktober 2009, kl 18:48
Helt rätt. Obama skall inte ha priset.
Den som skall ha priset bör vara någon rättfärdig PK-kulturarbetare från Södermalm, eller någon annan ängslig "kulturawannabee" i dess omgivning. Rent ut sagt: en kulturnisse som vet hur allting skall vara inom den lilla kultursfär som finns innanför tullarna, men aldrig själv skulle komma på tanken att försöka påverka något utanför detta område
.. Eller varför inte någon annan av alla håller-med-dig-för-jag-vet-inte-annat-kommentarerna på denna blogg.
PK betyder politiskt korrekt inom vänsterfalangen. Men det vet nog de flesta som kommenterar här.
patrick åserud
min blogg lightflight.wordpress.com
9 oktober 2009, kl 19:51
Nå vil jeg emigrere fra Norge. Jeg skammer/skäms over å være nordmann i kveld.

Gled dere over å være svenske.
janssonf
9 oktober 2009, kl 20:06
Free: jag har ingen aning om var Tullarna ligger men det har säkert folk som du (medlemmar i den "geografi-PK stockholmseliten"?) bra koll på. Det finns konkreta problem med att ge Obama ett fredspris: han bedriver krig. Två stycken samtidigt. Över en halv miljoner irakier har mördats i det kriget. Obama är chef över en militärorganisation som har torterat ihjäl, våldtagit och förnedrat fångar utan att de skyldiga ställts inför rätta. USA är världens största krigsmakt och lägger mer resurser än något annat land på vapenproduktion. Därför är ett fredspris till honom ett självmål och därför kan priset läggas ner. Nelson Mandela var en värdig pristagare. Nu är hans och alla förtjänta pristagare nedsolkade av det blod, det lidande och den död som Obama låter fortsätta. Som sagt, en jävla mördare ska inte prisas.
Daniel F
9 oktober 2009, kl 20:14
"Samtidigt som han drar tillbaka trupperna i Irak (det vill säga, han lämnar över kriget till privata bolag och deras knektar)"

Förlåt men jag hänger inte riktigt med. Ni tycker att trupperna ska stanna i Irak?
Eller är det bara att vilket beslut han än tar på ett krig han inte startade är fel?
Jag föstår inte kulturironi, snälla förklara!
LasseLucidor
9 oktober 2009, kl 20:25
Jag är så nyfiken på vilka filurer det är i Norge som utser fredspristagare. Själv tror jag att KD:s partistyrelse i Sverige besitter ungefär samma begränsade synfält som de människorna.
En blindhet och en övertro på sin egen förträfflighet. Egentligen så obehagligt. Dumhet är inte ofarlig.
Rebecca
9 oktober 2009, kl 21:49
Trots att jag gillar Obama så tycker jag att det var helt fel att han fick priset. Men att lägga ner fredpriset? Kissinger må ha varit fel, likaså Obama, men vad sägs om Aung Sun Suu Kyi, Amnesty International eller Nelson Mandela? Är dessa också misstag?

Sluta ragga läsare med löjliga rubriker som "lägg ner Fredspriset" och tänk igenom det du skriver en gång eller två.
janssonf
9 oktober 2009, kl 22:39
Daniel F: Obama väljer bort mer rättvisa och reparerande alternativ - därför ska han kritiseras. Han kan ställa krigsförbrytaren och massmördaren George Bush där han hör hemma: inför en internationell krigstribunal. Han kan be världen om ursäkt för USAs mord på civila vuxna och barn runtom världen. Han kan införa enorma ekonomiska program för att börja reparera och kompensera så gott det går. De som fått anhöriga mördade av USAs oljekåthet kan inte köpa sina barn, makar eller syskon tillbaka för pengar, men de kan åtminstone bygga upp sin raserade närmiljö och ekonomi igen så att inte fler ska dö i efterföljderna av USAs bombningar och angrepp. Räcker det eller vill du ha fler detaljer?
janssonf
9 oktober 2009, kl 22:44
Rebecca: Åsa säger givetvis inte att alla som fått priset är oförtjänta. Men om ledare för angreppskrig får priset så urholkar det alla andras pris också. Därför blir det meningslöst. Tänk om de andra priserna skulle hanteras likadant så ena året får fysiker som gjort fantastiska upptäckter som utvecklad hela underområden av fysiken priset. Nästa år får en new-age-pajas som skriver horoskop priset. Då urholkas priset för alla.
Ronald
9 oktober 2009, kl 23:32
Håller med P och ehmx...en filosofisk inriktning, den köper jag. Visst hade fredsakademin kunnat vänta något år och eventuellt kunnat bocka av lösta konflikter, Irak- morrn da, Afganistan - han knust dem, etc. Men fred är inte bara ett naturatillstånd som kommer av någons knäpp med fingrarna, utan också en inriktning, ett hopp, en framtida vision och framför allt en pågående dialog. För finns inte denna, då upphör aldrig skjutandet. Obama kan ju inte trolla bort det ärvda Irakkriget. Ska de kanske bara lämna fältet fritt för talibanerna i Afganistan? Men lös konflikterna själva då om det nu är så enkelt, det är inte ironi, utan jag menar allvar. Obama har ju tagit på sig den svåraste roll man kan ha, han tvingas agera utifrån en komplexitet som ingen annan på denna jord måste handskas med. Avspänningen mellan Ryssland och USA, betyder den inte något? I Europa har vi numera en kultur som hyllar dialogen och därför så skattar vi Obama så högt. Obama har bollen, han har velat ha bollen, och fått pris för detta, nu ska han med allas vår hjälp få in den i något mål.
Erik F
10 oktober 2009, kl 00:00
Han heter väl Goldstone?
Bertil Johansson
10 oktober 2009, kl 00:14
Ja, Åsa, du har rätt i alltihop. Nästan...
Det är bara det att vi inte kan lägga ner fredspriset, när det en gång instiftats av Nobel.
Men - precis som du säger - priset har varit ett stort skämt många gånger sedan Kissinger fick det, så jag tycker att man ska frånta norrmännen rätten att dela ut det. Kan vi dela ut resten av priserna här i Sverige, så borde det också vara möjligt med fredspriset.
Ett pris som däremot genast borde tas bort, är det s.k. ekonomipriset, som ju inte alls är något Nobelpris, utan bara ett idiotiskt påhitt från Riksbanken, och ett pris som tas direkt från allas våra skattemedel.
Det är en extrem SKAM för alla de andra Nobelprisen att behöva beblandas med sådan smörja som ekonomipriset representerar! Det förlöjligar de övriga pristagarna i högsta grad!

Ymer
Alice
min blogg gmc.blogg.se
10 oktober 2009, kl 03:23
Asså jag trodde att ett krav för att få fredspriset (ära och shitloads med pengar) var att ha jobbat med fredsmäkleri och människorättskamp ett tag? Typ, över ett år iallafall? Vad snuvade alla gamla, aktiva, inflytelserika, passionerade men fattiga människorättskämpar måste känna sig nu
Mahmoud Gohari
10 oktober 2009, kl 05:19
Jag håller med dig helt hållet.
carlaxelA
10 oktober 2009, kl 06:43
Behåll Fredspriset och lägg ned Kulturbloggen.
John Albertsson
10 oktober 2009, kl 06:52
Helt rätt Åsa, lägg ner eländet. När man ger Nobels fredspris till en person som i samma ögonblick anför ett krig i Afganistan, så har det helt och hållet tappat sin trovärdighet. Å andra sidan, vad kunde man vänta sig, norrmännen har ju varit en lydstat till USA under många år nu. Undrar varför inte Hoover fick priset, eller LBJ, eller Nixon. Ja, varför inte Norman Schwartzkopf?
Grant
10 oktober 2009, kl 10:20
Åsa Linderborg kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta och mitt stöd i många frågor som kommit upp. Tror dock inte att det tillkommer oss att föreslå att Fredspriset läggs ner. Att nuvarande kommittén med tidigare statsminister T. Jagland som nytillsatt ordförande trampar i klaveret är naturligtvis mycket beklagligt, men det är bara att bita ihop och hoppas att de övriga i i priskommittén tar sitt ansvar.
sailor
10 oktober 2009, kl 11:07
Hade Åsa fått bestämma, så hade väl Che Gevara får det postumt varje år eller Fidel Castro på livstid och sedan postumt.
jan edelholt
min blogg http://janedelholt.blogspot.com
10 oktober 2009, kl 15:49
Tja "grabben" har ju potential :)
Kanske kan Fredspriset få honom att fatta än fler goda fredligt baserade beslut!
och då är mycket vunnet!
Till gagn för vår sårade Jord!

Fredspriset har alltid (minst) två funktioner: att premiera och lyfta fram det utförda men oxå (som konsekvens) att stimulera ett fortsatt arbete. I årets val av pristagare står det senare i förgrunden framför det förra. Man har vänt på begreppen. Lyft fram och fokuserat på medaljens andra sida. Bättre kan det väl inte bli: Obamas möjligheter är större än de flestas - Ett fantastiskt bra (möjlighets) val - som sagt: Grabben har potential!
sizifus heureux
10 oktober 2009, kl 17:23
Ja håller med om att detta pris är minst 3 år för tidigt. Annars är det roligt att se att Åsa Linderborg kunde inte låta bli - och serverade några vanliga elakheter om Israel... Nihil novum sub sole ...

Annars, så har jag har skrivit ett datorprogram som producerar artiklar a la Åsa Linderborg. Några keywords: Israel, krigsförbrytare, straffa Israel, avskaffa, avskaffa Israel, Hamas är islamisk-socialdemokrati, palestinier har rätt, USAs imperialism, o.s.v. Någon intresserad? Liknande program som skriver a la Helle Hamas Klein går också att få … Med facit i hand – Israel gjorde ett stort fel när det lämnade Gaza! Något liknande får Israel absolut inte göra i framtiden!
alla gånger
10 oktober 2009, kl 20:40
Tycker att alla ni små fina människor ska lyssna på vad Hans Blix hade att säga om Obama som fredspristagare. Inslaget finns på nätet,www.sr.se/studio ett 9 okt efter kl 17.
Ni hittar det under rubriken Program aktualiteter.
Där får ni så ni tiger av en kille som har litet koll.
HumlAnz X
10 oktober 2009, kl 21:11
Varför fick Obama fredspriset ? Försök inte mygla undan
orsaken till det här..
Att förstärka den fredsprocess som Obama påbörjat med Fredspriset som redskap är sannerligen det enda rätta och EXAKT vad världen behöver!
givetvis gillas inte det av rasister,kkk:are, vapen och krisglobbyister..

Saxat:

"Obama får priset för hans extraordinära insatser för att stärka internationell diplomati och samarbete mellan folk.

Kommittén lägger särskild vikt vid Obamas vision och hårda arbete för en värld utan kärnvapen.

Obama har som president skapat ett nytt klimat i internationell politik, skriver kommittén.

Internationell diplomati har återfått en central position, med en betoning på FN:s och andra internationella organs roll."

Här finns Dem som ser möjliheten och stärkandet av fredsresurserna
i stället.. VILL DU OXÅ HA FRED? ELLER INTE? se länken:

http://www.avaaz.org/en/obama_peace_prize/?cl=346803137&v=4246

För övrigt kan ja tycka:
Är det VISS massmedia som är en stoor orsak till jordens konflikter samt dem/er
som pysslar med mediemanipulation?

Dessas ovilja att syliggöra möjliheter/ redskap och enbart gnälla !??
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Vi skriver på Kulturbloggen
Klicka på skribentens namn för att visa dennes blogginlägg.

Åsa Linderborg är kulturchef som arbetar för en kulturjournalistik som erkänner tillvarons komplexitet, men ändå vågar ta ställning.


Ulrika Stahre tycker om konst som inte förställer sig eller föreställer något. Älskar också AIK.


Martin Aagård brinner för känslosam San Francisco-punk och moderniteten, misstror auktoriteter och vill att alla ska tänka som han tänker.


Jenny Tunedal brinner. Det är litteratur som gör det möjligt. Föredrar ödslig musik, öknar och hundar framför exempelvis teater, film och barn.


Helena Bergstrand gillar rubriker och popmusik.


NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close