Senast Skrivet

Slumpa en blogg
kyrksyster
Det är aldrig helt lätt att vara människa. Ibland är det rent av svårt. Det händer även den som vigt sitt liv åt Gud. Om min kamp och om din.

Icke-debattens grund

Jag blir djupt ledsen, ja egentligen kränkt, av att det görs sådant väsen av vad Dag Sandahl klumpigt och dumt hävt ur sig - medan annat får passera.

Handlar det om att den "fule" Sandahl sagt något och då får man ta ut alla frustrationer.

Handlar det om att det han sagt sa han till en "fin" person...

Men om en "fin" person sagt något i den stilen hade det då blivit samma väsen?

Om det sagts till en "ful" person?

Jag tror att inte bara jag utan många andra som varit utsatta för betydligt värre saker undrar över dessa frågor.

 

29 kommentarer Skriv en kommentar
tant lila
min blogg www.metrobloggen.se/lilatankar
29 oktober 2009, kl 22:03
Ja, kyrksyster, jag förstår och vet att värre saker händer inom kyrkan, men ofta har de där värre sakerna börjat just med nedvärderande omdömen om någon och sedan har det löpt på. Det är därför det är så viktigt att se till att sådant inte förekommer.
Tror inte att någon "fin" person överhuvudtaget hade uttryckt sig så, men borde inte Dag med sin långa utbildning, belästhet och familjebakgrund höra till de "fina"?
Jag har försökt skicka ett mejl till dig på den adress som finns på din blogg, men jag vet inte om du har fått det, jag fick meddelande om att det var försenat , men sedan har jag inte hört mer.
1 november 2009, kl 14:09
Något mail har inte kommit fram. Annars funkar adressen.

Tyvärr är det väl så i kyrkan att vissa "räknas med" och andra inte...
Vally
29 oktober 2009, kl 22:21
Ja här tycks det då ta tvärstopp för löpt på har det ju inte. Själva det fula uttrycket man syftar på och begapar sig över menar jag.
Det är väl här den bisarra jämförelsen med nazityskland kommer in och visst förstod jag vad tant lila menade men hon förstod inte mej.
Är det skenhelighet sånt här kallas...
/vally
1 november 2009, kl 14:13
Tror det handlar mycket om att Dag Sandahl är en kontroversiell person som det är ok att förfasa sig över. När någon mer inne-person kläcker ur sig än värre saker, ja rent av begår övergrepp, så får det passera. För en sådan person kritiserar man inte ostraffat.
30 oktober 2009, kl 15:55
Hm, har svårt att förstå det här med att man liksom måste välja vad man ska uppröras över. Det du berättat om och upplevt uppfattar jag som oerhört upprörande. Hade det skett i min närhet hoppas jag att jag hade tagit ställning öppet, tydligt och intensivt. Med demonstrationsplakat och högljutt skanderande.

Men jag upprörs också över Dag Sandahls uttalande. Visst handlar det om ordval i viss mån. Jag kan avslöja att jag aldrig under hela mitt liv från någon i min bekanskapskrets någonsin hört något så grovt uttalas, varken från kristna eller ickekristna. Kanske har vi norrlänningar ett försiktigare sätt att uttrycka oss än söderut i landet. Men det finns också andra kopplingar man kan göra utifrån hans uttalande. Det handlar om en ensidig syn på en betydande grupp människor i vår värld. Det jag menar är att DS tycks definiera homosexuella utifrån hur de (eventuellt) utövar sex. Vilken annan kategori människor förväntar vi oss skulle finna sig i det? Om jag "avslöjar" att jag är heterosexuell (eller någon jag känner) så vill jag inte bemötas med ett "så du gillar bara missionären" eller något liknande (och värre).

Men att jag tycker detta betyder inte att jag tycker det du råkat ut för är en bagatell. Jag tycker att det är oerhört upprörande, och absolut oacceptabelt.

Ska väl lägga till att jag inte är en "fin" person. Inte som jag ser mig själv i alla fall. Däremot har jag turen att ha det jättebra.

Men jag förstår att du kan känna en frustration över att det du upplevt bagatelliserats.
1 november 2009, kl 14:15
Tack!
31 oktober 2009, kl 00:35
Hej & Hå !

Jag skulle kanske inte kommentera i den här frågan. Jag har aldrig hört talas om denne Sandahl och fick gå ut på internet och Wikipedia för att få ett hum om vem han var, men gör det rent generellt..

Jag kanske är lyckligt lottad, men om en person, i offentlig ställning, skulle häva ur sig något liknande de ord som du åsyftar till mej, så skulle jag inte ta inte ta åt mej och känna mej kränkt. Men jag skulle dra mina slutsatser om den personens vett och etikett (eller brist på det samma). Och sedan behövs det nog att hans övriga kvaliteer överväger i den andra vågskålen för att jag överhuvudtaget skulle ha något ytterligare samröre med honom.

Ha en glad och sorgfri dag !
31 oktober 2009, kl 07:05
Hej igen, eller rättare sagt God Morgon !

Nu har det gått några timmar sedan förra kommentaren och jag har varit morgonpigg och letat upp Dag Sandahls egen blogg. Läst den en bit bakåt och funnit att han kan vara både rolig och uttrycka sig propert och bra. I skrift i alla fall. Så jag får väl slinka in på hans blogg några gånger till innan jag vet vem han egentligen är.

Men eftersom jag betraktar mej som agnostiker så förstår jag inte hans tankar om prästvigning. Vem prästvigde t.ex. Moses, eller Johannes döparen, m. fl. Eller är det skillnad på präster och profeter ? Allt vigande av alla de slag är ju människors påfund.

God fortsättning på dagen !
1 november 2009, kl 14:22
Dag Sandahl är kontroversiell. Han tillhör verkligen inte mittfåran i kyrkan. Och han är burdus. Jag försvarar inte hans ordval. Men jag fortsätter att undra över vad och vem som får säga vad, och vad man förfasar sig över.

Och är förundrad över att de som inte ville skriva på Seglora smedjas upprop mot sexuella trakesserier för de kände då inte till att det förekom sånt i kyrkan nu ojjar sig som mest för att en kontroversiell präst som det liksom är ok att förfasa sig över sagt något som kan betraktas som grovt språkbruk, men knappast som personangrepp eller förtal eller förföljelse.
1 november 2009, kl 19:28
Ja, ohja! Vi norrlänningar är JÄTTEFÖRSIKTIGA när vi uttrycker oss! Det lovar och svär jag!
2 november 2009, kl 17:29
ok
Vally
1 november 2009, kl 20:03
Hur många hörde?
/Vally
2 november 2009, kl 17:30
Vad han sa? Vet ej!
Agnetha http://blogg.aftonbladet.se/27181
Tänkt och tyckt i hundra kn...
4 november 2009, kl 11:33
Önskar dig en bra dag !

Kramas
5 november 2009, kl 18:01
Åh tack! Kram till dej oxå!
13 november 2009, kl 15:39
Hur är det med dig?
Hoppas allt är väl?
25 november 2009, kl 02:56
Vet inte vad det är som är orsaken, men svenska kyrkan känns idag som en burk sylt som börjat mögla. Har full respekt för dig och alla andra som sprider empati och glädje om kring sig, men när man hör om präster som Sandahl och hur man behandlat dig och Mats Jonsson så får man bara en vidrig smak i munnen när man tänker på Svenska Kyrkan. Känns som att mitt beslut att gå ur Svensk Kyrkan var helt rätt, för jag varken kan eller vill stödja en rörelse som så radikalt präglas av en ledning som inte lever efter det som de borde predika. Den dag Svenska Kyrkan enbart består av såna som dig och Mats Jonsson, så lovar jag att gå med igen även om jag inte är troende...
25 november 2009, kl 23:12
Kan förstå din frustration. Men du hjälper ju knappast mig eller Mats genom att gå ur kyrkan. Du lämnar oss att ensamma slåss.
Vill man förändra är ju bästa sättet att engagera sig. Och kyrkan är en så liten värld att man som kyrkopolitiker kan få rätt mycket att säga till om...
Jag har ingen talan i kyrkan längre. Men du skulle kunna ha.
26 november 2009, kl 18:37
Hm. Varför blir du kränkt? Inte av mig väl?
Men jag känner mig lite träffad över att du skriver i en kommentar ovan "de som inte ville skriva på Segloras upprop".
Jag vet inte hur jag ska förklara. Men såhär: Vill du skriva under ett upprop mot att sfi-lärare kränker elever som kommer från Somalia?
Eller vill du först få en EGEN uppfattning om ifall detta är sant (vilket det inte råkar vara i det här fallet) innan du skriver under med ditt namn?
26 november 2009, kl 22:19
Nej, det var inte dig jag menade.

Men det finns ett antal dokumenterade fall av sexuella övergrepp och sexistiska trakasserier som bara sopats under mattan. Jag har haft kontakt med ett antal kvinnor som fått ta alla konsekvenser som tänkas kan när de anmält förövaren - medan han kan fortsätta som vanligt. Det blir det inget liv om, men när Dag Sandahl säger klumpiga saker till en populär kvinnlig präst då minsann skriker hela Sverige i högan sky!

Ja, det var några som påstod att sånt inte kan förekomma i kyrkan och därför inte skrev på uppropet - men som nu har fört ett väsen...

I ditt exempel skulle jag skriva på om det fanns de som kunde vittna om att det är så det går till. En underskrift är inte en dom, utan ett sätt att visa att det inte får förekomma. Det är inte ett ställningstagande för att den eller den personen gjort det eller det utan en markering av vad som inte är ok. Och ett krav på att frågan tas på allvar.
28 november 2009, kl 08:43
Jag är verkligen ingen fan av Dag Sandahl, som du kanske förstår... Men jag håller faktiskt med dig i det här fallet. Att dra det så här långt är faktiskt lite överdrivet. Jag tror att problemet är att ALLA vet vad Dag har för inställning till bl.a. kvinnor och gayfolk och ord tolkas utefter från vem dom kommer och hur dom uttalas. Dock, som en officiell och välutbildad människa så borde man hålla sig för god för att uttrycka sig så jäkla dumt som Dag titt som tätt gör.
28 november 2009, kl 18:19
Det var dumt och klumpigt av honom. Men att göra det till en värre grej än de verkliga övergrepp som begåtts - det är en aning skumt.
28 november 2009, kl 21:03
Pudelns kärna och det som är det verkligt allvarliga är om det är som du skriver, att "de bara kunnat fortsätta som vanligt". Det är det verkligt upprörande, för att sexuella övergrepp förekommer ÄVEN i kyrkan är givetvis lika hemskt som när de förekommer på andra ställen, men inte så förvånande, men det viktiga är hur kyrkans ledning behandlar dessa fall.
Hittills har jag som tur är inte kommit i kontakt med sådana fall, fast jag har sett att människor genom mobbning farit illa på andra vis inom kyrkan.
Det jag vill säga är: jag har inte sagt att jag INTE vill skriva på. Låt bara saker ta sin tid att sjunka in och begrundas....
Men för att återgå till Sandahl: I tidigare konversation med dig har jag uppfattat det som att du känner dig lite tvekande inför homosexualitet ("jag känner inte till den världen" skrev du i en kommentar till mig). Kan det vara så att du inte tog lika illa vid dig av Sandahl för att du någonstans sympatiserar med hans inställning mot homosexuella? Det är en fråga, och inte ett påstående. Men jag själv uppfattar honom alltså hans uttalande som ett försök att "föräckliga" homosexualitet, vilket är ett jävla sexuellt övergrepp i sig. Anser jag, Så länge han inte säger vid vigslar: "Nu kan du gå hem och knulla din fru i fittan".
28 november 2009, kl 21:12
Jag sympatiserar inte med Sandahls åsikt i frågan. Det jag menar med att inte känna till den världen, är just att jag inte känner till den världen. Jag känner några homosexuella, men dom lever inte i gaykulturen på något vis. Men sen är det ju så att jag är heterosexuell och lär knappast bli något annat. Jag kan inte sätta mig in i hur det är att vara homosexuell. Men det vore förmätet av mig att sätta mig till doms över något som jag aldrig kommer att vara.
29 november 2009, kl 00:00
Alltså jag känner inte heller till "den världen" och då menar jag att jag inte vet vilken "värld" vi talar om. Bland manliga homosexulla har jag kunnat uppfatta det som du nämner som "gaykultur", när det gäller kvinnor är jag helt novis.
Jag är inte heller på det minsta sätt homosexuell, men inte är det så svårt att sätta sig in i hur det skulle vara? På samma sätt som det inte är alltför svårt att sätta sig in hur det är att vara t ex afrikan bland vita.För det handlar ju om att vara utanför det som samhället betraktar som normen, att vara annorlunda och att i många fall bli utstött.
29 november 2009, kl 17:03
Utanförskapet kan jag naturligtvis förstå något av genom att leta i mina egna erfarenheter. Även om man aldrig helt kan förstå andras lidanden. Men det jag inte kan förstå är hur man är som homosexuell. Där tar min fantasi slut. Precis som många homosexuella säger att de inte kan förstå heteronormerna. Och skulle jag försöka konstruera en sorts inlevelse i att älska en annan kvinna skulle det lätt bli en shablon eller rent av fördomsfullt. Då känns det mer respektfullt att erkänna att jag kan inte sätta mig in i hur det är.
29 november 2009, kl 12:46
Jag ser uttrycker mig tillrättavisande i gårdagens kommentar, men jag menade inte riktigt som det lät, bara gav uttryck för hur jag funderar när det gäller denna fråga.
29 november 2009, kl 17:03
Nej... var inte orolig...
29 november 2009, kl 17:10
Tack! Kram!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Bloggportalen
Bloggtoppen
BlogToplist
TopBlogArea
Blogglista.se

Senaste blogginläggen


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna