Senast Skrivet

Slumpa en blogg
kyrksyster
Det är aldrig helt lätt att vara människa. Ibland är det rent av svårt. Det händer även den som vigt sitt liv åt Gud. Om min kamp och om din.

Medan ångan ändå är uppe...

... så kan jag fortsätta fundera över "rasism", "diskriminering", "offer" mm.

Jag skrev en gång ett inlägg om övergrepp på barn. Det skulle jag inte gjort. Den öppna debatt jag hoppats på blev istället påhopp på mig. Jag tog nämligen upp tråden från min utbildning i den tid där man statistiskt kunde se att majoriteten av pedofiler själva utsatts som barn. Detta inlägg ledde till att jag anklagades för att stämpla alla som var offer som pedofiler. Och att jag var orsak till att offren inte vågade berätta om vad de utsatts för.

Det hjälpte inte hur jag förklarade att det inte handlade om offren, utan om förövarna. Offren är så många fler, det är inte en majoritet av dem som blir pedofiler. Men om det är så att en majoritet av pedofilerna själva är offer - vad drar vi för slutsatser av det? Får offren tillräckligt med hjälp?

Men när man inte kan diskutera detta så stryps debatten. Och vem vinner på det?

För att inte tala om när jag ifrågasatt mäns rätt att förföra, utnyttja kvinnor och spräcka äktenskap hur som helst... "alla" kvinnor har ju alltid ett val hette det då...

Frågan om vad som är rasism ligger på samma plan.

De "svaga" är antingen helt utan makt och ansvar, eller fullkomligt i förmåga att välja. Det är en naivitet som beror på att man vill anklaga andra, antingen de utsatta eller de som vågar se nyanserat på problem. Man kan tydligt se ett växlande mellan dessa attityder.

Vi har misslyckats med att integrera vissa grupper. Det finns kriminella invandrare, romer, samer och smålänningar. Pensionärer stjäl inte överlag, men det finns snattare bland dem. (Någon påstod i en kommentar att de flesta snatteribrott begås av pensionärer. Det var tydligen helt ok att påstå.)

Vågar vi inte inse att en del grupper i vårt samhälle är så utanför att deras enda chans är kriminalitet, tiggeri och bedrägerier? Vad tror ni att gömda flyktingar lever på? Naturligtvis försöker många av oss att via allmosor hindra dem att hamna i maffialiknande sammanhang.

Naivitet hjälper inte någon!

22 kommentarer
Superdupermorsan
2 februari 2010, kl 17:53
Varför hoppar de på dig ? Tunne för ännu ett bra inlägg !
Kan bara instämma i det du skriver, för så är det, visst är många grupper utanför. Hur försöker man göra nåt åt detta ? Jag vet inte, gör man nåt alls ?
Varför inte diskutera sak och inte person ? Tycker vi i grunden så olika ? Jag tror inte det.

Om man tänker på hur Alliansen ställt till det för folk generellt kanske det inte är underligt att utanförskap, kriminalitet, hopplöshet och ingen framtidstro sprider sig som en löpeld.

Ha det gott !

Stöttekramen
kyrksyster
2 februari 2010, kl 19:41
Alla dessa påhopp på enskilda, om det så är mig för att man VÄLJER att tolka på ett sätt som får mig att framstå som svarta mörkret, eller om det är att ta heder och ära av Alexandra som utförsäkrats - har bara ett syfte. Att slippa se verkligheten och ta ansvar för den!

Tack för ditt stöd!
Maria59
2 februari 2010, kl 19:38
Jag tycker personligen att det är ganska så ointressant att nämna vilken folkgrupp människor hör till. Man får till slut ett samhälle där etnicitet ska dras fram i alla sammanhang, och för mig känns det väldigt främmande.
kyrksyster
2 februari 2010, kl 19:46
Det kan man ju tycka. Men om en liten grupp romer beter sig så att alla andra romer ifrågasätts så är det inte lika enkelt. För dig och mig kanske det kvittar vad för etnicitet det handlar om, men för butiksinnehavaren med sina erfarenheter betyder det mer.

Och om han bara får höra att han är rasist när han reagerar på vad han utsatts för, så kan man knappast tro att han ska vara öppen och förstående och allmänt vidsynt efter det.

Man får faktiskt fundera över vad man gör folk till också!
- Hulda
2 februari 2010, kl 20:31

En del människor har svårt att skilja på person och ämne. Och då blir det lätt en blind fläck. Man ser inte utan går till angrepp. Hur skall man komma tillrätta med sånt? vet ej. Man får nog bara lyfta på hatten och gå vidare

Bra blogg och bra kommentarer till
kyrksyster
2 februari 2010, kl 21:37
Tack för ditt stöd!

Tja, här var det inte ens ämnet, utan vad man ville tro att jag menade...
Doktorinnan
2 februari 2010, kl 21:07
Kan bara säga som förut - en del måste ta poänger på att medvetet missförstå andra. Kan man inte själv skapa opinion, skaffa sig en läsekrets... ja, då är det väl nära till att man försöker störta de som är förebilder för att själv framstå som den som vet bäst.

Stå på dig!
kyrksyster
2 februari 2010, kl 21:39
Det är en slags naivitet... tror jag... snarare än att framstå själv i bättre dager. Sancta Simplicita - heliga enfald brukar man kalla sånt här.
sarahmara
2 februari 2010, kl 21:58
jag har alltid varit van vid att bo nära invandrare då jag är uppvuxen i en förort i sthlm. nu bor jag i värmland, och det politikerna gör är att sätta alla invandrare i som "getton" egna hyreshus, så dom inte får någon kontakt med oss eller vi med dem. jag tycker vi ska integrera dom bland oss svenskar så vi lär känna varann, och kanske växer förståelsen från bägges sidor. kramizar/sarah
kyrksyster
2 februari 2010, kl 22:53
För länge sedan bodde jag i ett bostadsområde där man sa att man integrerade förståndshandikappade, missbrukare, flyktingar bland "vanligt" folk. Men sanningen å säga så tror jag att det var jag och några pensionärer som var integrerade... Vi var i minoritet. Och fick ta mycket ansvar för de som behövde tillsyn...

Det gäller att hitta de naturliga vägarna till integration. Det kan vara svårt, men det är en av våra största utmaningar.
- Hulda
3 februari 2010, kl 08:44
Jag tror att en del människor drivs och bär på mycket frustration i vårt samhälle idag KK. Då spiller det lätt över. Ibland är det nog så att människor missuppfattar. Och en del, ja en del väljer att förvrida ett inlägg och är bara ute för att bråka. Bloggkrig är för en del människor kul. Men jag förstår att du vet det här redan.

Att vara en kyrksyster i en bloggkommunitet kan kanske upplevas som provocerande för en del också. Men din roll är viktig. Du är en vanlig bloggare men också en representant för Jesus. Och det tycker jag är fint.
kyrksyster
3 februari 2010, kl 14:14
Jo, nog är jag bara i mitt nick en provokation. Jag var bland de första bloggarna här 2006. Men blev så attackerad att jag raderade den bloggen, men började om så småningom. Då var jag mer lättsårad, nu blir jag mer arg. Man lär sig vilka mekanismer som styr...
Maria59
3 februari 2010, kl 16:04
Ja, jag vet inte hur man ska komma tillrätta med det. Man kan ju alltid anklaga folk för att vara rasister om man vill komma undan lätt, så är det ju. Men det är ju också så att gränsen kan vara hårfin mellan att verkligen vara rasist och att vara vidsynt och medmänsklig. Vi har nog alla en tendens till att glida över i det rasistiska tänkandet då och då, det är så lätt hänt.
Man får inte va dum i huvet, men tyvärr så är det lätt att vara det också. Alla romer snattar inte, fast jag har själv sett med egna ögon en gång när en rom gjorde det, men för den skull så tänker jag inte alltid "snatteri" så fort jag ser en rom på en affär. Jag tänker inte "terrorist" när jag möter en arab, och jag tänker inte xxxx när jag träffar en afrikan. Men det finns folk som funkar så, och hur kommer man tillrätta med det???
Det är den stora frågan. FÖR ALLA ÄR JU INTE SÅ PERFEKTA O GODHJÄRTADE SOM JAG. haha. det var ironi..
kyrksyster
3 februari 2010, kl 17:59
Det är klart att vi alla generaliserar. Det är som ett slags dubbelexponering. Alla nya människor vi möter exponeras ovanpå bilden av andra vi mött. Hade vi en elak fröken i skolan som hette Karin och hade rött hår så har vi svårt för alla Karin med rött hår vi möter sen. Om vi inte blir medvetna om vad det är som skapar reaktionen.

Det är därför man måste ta folk på allvar när de reagerar mot en grupp av vad slag det månde vara. Det är lika illa att alla romer kallas tjuvaktiga som att anklaga pensionärer för att snatta.
Men har man sett det några gånger så präglas man nog negativt.

Några kvarter bort från oss bor en romsk familj, kvinnorna bär sina kjolar... men ingen lyfter ett ögonbryn i stan. De har sin kultur, de handlar i affärerna och sköter sina jobb. De är integrerade och då blir det inte så komplicerat.
ataxia
3 februari 2010, kl 16:22
Tror liksom du att en person som inte hör till kan drivas till kriminalitet. Inte så att man är så desperat att man exempelvis stjäl, utan för att man finner ett slags gemenskap i samhällets andra utstötta och gör som den grupp där man accepteras helt enkelt. Vet inte hur jag ska förklara det riktigt.
kyrksyster
3 februari 2010, kl 18:03
Den som stöts ut söker en ny gemenskap. Ju yngre man är desto mer påverkbar är man. "Vem vill anställa en svartskalle?" frågade en ung tvåbarnsfar mig en gång. Han var hänvisad till svartjobb. Trots gedigen hantverksutbildning. Han hade ändå klara papper. Men de som gömmer sig... hur ska de försörja sig... var ska de finna sin tillhörighet om inte i halvskumma sammanhang?
Ister
3 februari 2010, kl 16:25
Bra rutet, Kyrkis! Vi behöver mer gråskalesamtal här på bloggen ... eller kanske att vi ser ALLA färger i ett problem, inte bara svart eller vitt.
kyrksyster
3 februari 2010, kl 18:04
Ja, det behövs nog!
Kao
5 februari 2010, kl 21:52
Vi har varit med om samma sak, du och jag i fråga om detta:

Jag har aldrig upplevt något så enögt och onyanserat som de (minst) 2 riktigt saftiga pedofildebatter som rasat de senaste åren på bloggen.

Att vuxna människor blev som vansinniga om man inte gick med i mördardrevet,( ELLER varför man inte försvarade peddosarna!), Försökte utan större framgång förklara orsak och verkan (precis som du gjort) för att visa att allt inte är svart eller vitt; att det finns förklaringar till allt och att man måste ta det i beaktning, men då var man för eller emot! Även om jag ville att en förövare skulle ha fängelsestraff och SEN vård, så dög det inte. De skulle hängas i pungkulorna i närmsta tall och liknande, hette det!

Jag försökte vid ett par tillfällen förklara störningsbegreppet pedofili utifrån psykiatriskt perspektiv och blev då kallad pedofilkramare och utfryst av vissa. Andra menade att jag inte visste vad jag talade om, trots att jag på högskola studerat ämnet i min utbildning till terapeut.

Helt sanslöst. Allt är för fasen inte bara svart eller vitt.

Kao.
kyrksyster
5 februari 2010, kl 22:03
Du sätter fingret precis i problematiken. Detta svart-vita tänkande som bara låser positionerna och gör förståelse omöjlig. Ibland blir jag också fundersam över hur vissa "lekmän" tror sig veta bättre än utbildade terapeuter som du och jag... Inte så att vi är ofelbara, men vi har ju en viss kunskap och också erfarenhet... Något borde det ju betyda, eller?
7 februari 2010, kl 23:08
Kanske de värsta hatarna inte letar efter något annat än bränsle till sitt inres okända frustrationer, känslor som de aldrig tagit itu med. Det är min, inte inre, erfarenhet.

/nenne_bl
kyrksyster
8 februari 2010, kl 00:25
Det ligger nåt i det...
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Bloggportalen
Bloggtoppen
BlogToplist
TopBlogArea
Blogglista.se

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna