Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Ett jävla liv

Herregud, här kallar man den SYDKOREANSKE spelaren JI SUNG-PARK för "kinesen" på kul och det blir ett jävla liv. Folk måste ha för mycket fritid.

…fick till och med det här mejlet:

"Kinesen' skriver du. Tror att du menar Park i Man Utd. Du är ganska rolig som person har jag märkt och förmodligen är det ett försök till att vara just rolig men men...det är högst osmakligt och väldigt provokativt. Rekommenderar dig att läsa Edward Saids bok 'Orientalismen' som handlar om västvärldens stereotypa hopkok av fördomar mot Orienten och dess invånare. Det finns inga Pocahontas som låter sig räddas av vita män, inga galna japaner som lever som på extacy utan Asien består av olika nationer och dess etniciteter. Kineserna består av över en femtedel av världens befolkning men sydkoreaner innefattas inte. Två helt skilda folk med helt skilda historier, traditioner och normer för att inte tala om två helt skilda språk".

…som sagt.

Visst, Italien vann VM 2006, Milan CL 2007, tack tack, men före det då?

Snart inspelning av Laul Calling med Niva och experten på skånska i studion, sedan derby AIK-Hammarby i ett för stunden väldigt regnigt Stockholm.

52 kommentarer
Limpshit
min blogg www.svenskalag.se/soffliggers
28 maj 2009, kl 10:21
Håller helt med dig Lauler. alla förstod ju vem du menade, eller hur? haha. United-klacken har ju dessutom en rätt skön ramsa om honom: He shoots, he scores, he eats a labradour. Och om inte jag missminner mig helt fel så är det väl i Kina man äter hundar... Så du är i gott sällskap!
Johan
28 maj 2009, kl 10:30
Jag får tacka för ett par-tre bra år som jag följt din blogg. Jag tycker numera att du inte levererar något intressant längre i detta format - så jag ska sluta läsa den. Tycker fortfarande att Laul Calling är bra och att du levererar bra nyheter, men bloggen är, om jag får uttrycka mig starkt, rätt så kass numera... Det är dessvärre inte enbart bloggen jag stör mig på utan även flertalet av dina "åsikter" - eller rättare sagt hur du uttrycker dig om vissa saker och ting. Exempelvis att du nu skrev kinesen istället för sydkoreanen. Tveksamt om vi som stör oss på sådana saker har lite för lite fritid - snarare att vi använt den till att faktiskt fundera på hur vi uttrycker oss i tal och skrift för att undvika att såra våra medmänniskor.

Följer dock Bank & Niva (inte nu dock) slaviskt, men det är kanske den formen av blogg jag vill åt. Vad vet jag. Fortsätt leverera via Laul Calling!
oliver
28 maj 2009, kl 10:39
Själv svor jag över att "Japanen" skulle spela från start!
Pelle Plutt
28 maj 2009, kl 10:40
Jag tror alla (normala) fattade att du inte skrev "kinesen" av okunskap. Det var ju rätt tydligt att du försökte skämta, men det var ett ganska plumpt skämt, det får du ju erkänna.

Ett skämt är ju bara lyckat om det uppfattas som roligt och i det här fallet var ju reaktionerna ganska tydliga att de flesta inte gjorde det. Att vara ironisk eller rolig är en konst och jag brukar i allmänhet spy galla över folk som klagar på t.ex dig eller Ekwall då ni skämtat och folk tar det så allvarligt. Denna gång tycker jag dock faktiskt att kritiken är befogad, om än i mer sansad form än du fått utstå!
Toolboth
28 maj 2009, kl 10:41
Tyskland vann Em 96 och Dortmund Europacupen 96-97 I övrigt har jag inga synpunkter.
Björn
28 maj 2009, kl 10:45
Är det inte skrattretande att se C-Ron vara upprörd över att Puyol skulle filmat, otroligt att han av alla skulle kunna klaga på nåt sånt...
Simon Pank
min blogg http://simonpank.blogspot.com
28 maj 2009, kl 10:48
Men om du skriver ut alla andra spelares namn och sedan bara nämner Park som "kinesen" blir det så fruktansvärt respektlöst och nedsättande.
Kalla gärna Park för "kinesen" när du sitter hemma vid tv:n, men håll de tråkiga och meningslösa benämningar ifrån media.
Andreas
28 maj 2009, kl 10:53
Herregud????

Skojar du, eller? Vad förväntar du dig för reaktioner? Plumpt, omdömeslöst, ignorant. Inte helt oväntat dock att det var Laulen som trampade i klaveret. Självklart helt otänkbart att riktiga sportjournalister som t ex Wegerup, Bank, Niva, eller Anrell hade gjort sig skyldiga till en liknande skrivelse.
>Holy
28 maj 2009, kl 11:02
Det finns något som heter att göra en pudel. Ta reda på vad det betyder och i samma veva kan du slå upp ordet ödmjukhet i saol.

Ps. Jag vet att du inte har en sån så låna en av Niva eller Bank. Ds.
Å
28 maj 2009, kl 11:25
Haltande jämförelse kanske men... Kineser och koreaner är väl som tja, svenskar och ryssar? Och jo, visst äter man hund i Kina. Och även i Korea.
Robert
28 maj 2009, kl 11:50
Bindesstrecket ska vara mellan Ji och Sung, inte mellan Sung och Park. Rasist!
Robert
28 maj 2009, kl 11:55
En sak till: Hade Robbie skrivit skotte om Giggs eller rumän om Berbatov hade ingen tänt till. Varför så puttinutt när det gäller en asiat?
Marcus Petersson
28 maj 2009, kl 13:13
JA DET FATTAR DU VÄL?!!! Om någon journalist i sydkorea suttit och kallat Henrik Larsson för norrman så hade det varit OSMAKLIGT i allra hösta grad. SYNNERLIGEN PROVOKATIVT och Henke hade helt klart blivit väldigt SÅRAD. Kanske tagit sitt liv...
Marcus Petersson
28 maj 2009, kl 13:24
Klart det är osmakligt och väldigt provokativt att kalla sydkoreanen för kines. Henrik Larsson hade blivit mycket sårad om han blivit kallad för norrman - särskilt av en sydkoreansk journalist. Det hade varit mycket hemskt. Fy.
OMG
28 maj 2009, kl 13:35
Ja, före det så dominerade Milan 90-talet. Och sen vann dom en till CL titel 02-03 och var i final 04-05. Vad gjorde barca då?
Benny
28 maj 2009, kl 13:36
Precis som Pelle Plutt skrev så var det ett väldigt plumpt skämt. Då kunde du lika gärna skrivit negern. I det sammanhang du använde "kinsesen" så är undertonen ungefär detsamma.
Manron
28 maj 2009, kl 13:49
Nä fan inget konstigt att skriva kinesen...förresten vad tror du om era chanser mot Sverige den 6/6 Dansken ?
yow
28 maj 2009, kl 13:49
förståeligt, du nämner alla andra namn o park är kinesen ..när han inte ens är där ifrån
Pelle
28 maj 2009, kl 14:23
rasism ÄR ju inte speciellt skoj
klas
28 maj 2009, kl 14:25
@limpshit
det ar i Korea man ater hund.

Forstar att du ville skamta, Laul, men det kandes ganska plumpt. Jag bor sjalv i Japan, och jag fattade knappt vem du menade forst. Det blir som att saga "italienaren" at Anders Svensson.
Erik André
28 maj 2009, kl 14:29
Det är väl snarare att man läser den här bloggen överhuvudtaget som visar på att man har för mycket fritid... ;)

Hursomhelst, du har en underhållande blogg, men att kalla Park för "kinesen" när du kallar alla andra vid namn sticker tyvärr i ögonen och det är la bra att folk säger ifrån. Och som skämt... tja, roligare finns det.

Nu går vi vidare!
henrik
28 maj 2009, kl 14:41
Pocahontas? Orienten? Mailaren har en skruv lös.
Glenn
min blogg www.nitton04.se
28 maj 2009, kl 14:51
Tyskland vann VM 74 och ungefär samma lag vann Europacupen både det året samt året efter.
Sam
28 maj 2009, kl 15:11
Det är helt enkelt inte så stor skillnad på att kalla Park för "kinesen" och Ibrahimovic för "turken". Uttalandet är plumpt och nedvärderande mot en fantastisk fotbolsspelare(tillräckligt bra för att stara en CL-final enligt världens bästa manager) och, faktiskt, ett helt folk.
Jag vet att det är dubbelmoral men man har ett ansvar när man skriver inför en så stor publik som du gör. Skämtet hade kanske varit mer ok om du testat det i tv-soffan med polarna.
Reaktionerna är sunda och ett tecken på att folk bryr sig om varandra. Inte att de har för mycket frihet.
Pelle Plutt
28 maj 2009, kl 16:23
Många kloka inlägg här. Håller med om jämförelsen att kalla alla från sydöstra Europa/västra Asien för Turkar oavsett om de är från Grekland eller Albanien.

Inget ont om Kineser, men tyvärr är det så att just de får fina sig i att vara det gemensamma ordet för negativ beskrivning av en östasiat. Hade han skrivit asiaten hade det fortfarande varit plumpt, men inte alls i samma grad nedvärderande, koreanen (som ju hade varit sakligt korrekt) likaså.
JOFF
28 maj 2009, kl 16:31
Det skulle vara lite intressant att höra exakt hur du tänkte när du vid nämnandet av några namn
plötsligt får för dig att dra till med "kinesen"...
Antagligen ett försök till att vara rolig, men som några redan har påpekat så är det både plumpt och uppenbarligen ett skämt du är ensam om att roas av.
Ytterligare upprepningar om varför det är plumpt klarar du nog inte att ta till dig av, men du har ju kloka människor i din omgivning så hör efter med dem!

Eller kan det hela vara så enkelt att du helt enkelt trodde att han de facto är kines???

Fortsätt gärna att leverera i Laul Calling, men vad gäller din blogg så undrar jag om du fortsatt brinner för den? Eller så har alternativen blivit vassare. Kanske en kombination...
T
28 maj 2009, kl 16:41
Tror din blogg tyvärr invaderas av sura, småaktiga man-u "supportrar". Fan du ha ju smeknamn på alla så varför inte kinesen om kirrenirren. Hur ska man hålla reda på vart alla kommer ifrån?

Suck, människor har för mycket fritid.

Därför jag slutade blogga tyvärr...
Eller ja sen om nån läste skiten de vette fan.

Kinesen
Trillske
28 maj 2009, kl 17:47
Ja men det är ju som vanligt. Här är det kul att driva med svenskar, men så fan heller att vi får driva med andra. Fråga betnér varför han har slut på material.
Limpshit
min blogg www.svenskalag.se/soffliggers
28 maj 2009, kl 18:17
Men herregud! Debatten är ju patetisk! Kan folk engagera sig i lite riktiga problem istället för att dividera över detta?
Bananen
28 maj 2009, kl 18:35
Vill informera om att hund äts i väldigt många länder i asien. I stort sett alla faktiskt, utom Nordkorea, där har dom tagit slut...
jeppehegersten
28 maj 2009, kl 21:00
Men herregud...sopa!!...är han kines för att han är sneögd eller?....Kör gärna med "Turken "om en "Grek" så får du se reaktionerna...att en fd halvdan fotbollspelare förnedrar ett land med demokrati (sydkorea) men att kalla deras bästa spelare för en Kines är en skymf för Sydkorea....! Helt allvarligt detta var inte speciellt kul...dina tafatta försök att provocera börjar bli lite patetiska nu! /
Prytz
28 maj 2009, kl 21:15
Det du skrev var korkat och respektlöst. Speciellt när du kallar de andra spelarna vid deras namn. Be om ursäkt istället för att fjanta.
micke
28 maj 2009, kl 21:30
undra om det skulle bli lika livat om man råkat skriva "dansken" om en norrman? Det är ju samma sak som att skriva kinesen och en korean.
C-J
28 maj 2009, kl 21:35
ha ha ha rolig debatt om "kinesen" :D

Måste alla klaga? Kan ingen ens försöka anstränga sig o förstå sig på formuleringen "Kinesen"? Ser man ett gäng 20-plussare med lite fler rutor på magen än vad man själv har o ser nån med ett "asiatiskt utseende" så vad ska man klassa honom för då? Det finns 1,3 miljarder kineser... så då är det väl glasklart att spelaren är... sydkorean? Eller vilket pyttelitet annat asiatiskt land ska man gissa på? Indien går ju bort för han e ju inte minsta lik Ghandi :D

Jag gillar bloggen! Ofta är det sköna saker att läsa :)
BADU
28 maj 2009, kl 21:38
Hahahahaha

Skitkul. Kinesen, hahah.
Klart jag fattade vad du menade. Du är jäklig rolig, inteligent också. Jag har inte så mycket fritid men jag läste ändå om Kinesen. Visade till alla och vi satt alla och skrattde.

Förresten, vad tycker om att zigenaren Berbatov satt på bänken? Visst borde han ha spelat från start.
Erik
28 maj 2009, kl 22:09
Varenda svensk vet exakt vilken "känsla" man vill förmedla när man kallar asiater för kineser eller män från mellanöstern för turkar.. Det är inte hela världen för den som kanske är lite trångsynt.. Det är ungefär samma skara som inte förstår varför man det inte är så passande att kalla choklad/kokos-bollar för n-erbollar...

Hajar man inte varför det inte är så klyftigt att uttala sig på det sättet.. Speciellt i din ålder Laul.. Ja, då är man helt enkelt lite efter.. Därför förstår jag att du tycker att det är en bagatell..
Samba
min blogg http://
28 maj 2009, kl 22:37
Kom igen, varför har detta blivit en så stor grej. Koreaner är förövrigt ganska rasistiska i sin inställning till andra folkslag. Känner ett par koreaner här i Sverige som inte ser sig själv som inte ser sig själv som invandrare utan som hedersgäster och klagar högt över invandrare som kanske har sitt ursprung i t.ex. Grekland eller Turkiet eller annat. Säger inte att alla är sådana men tycker att de verkar mer nedlåtande är svenskar gällande invandrare. Men jag tycker inte att Laul gjorde något större "övertramp" här. Det är en blogg för fan, låt han skriva vad han vill i en annars mycket intressant och bra blogg
Linus
28 maj 2009, kl 22:43
Hahaha enda anledningen till att United spelar "kinesen" är att typ 1 miljard asiater bänkar sig framför tv;n då och köper matchtröja. Han e lika dålig som de finns många kinser på vår jord. ÅHHHH SOPA......
Introt till Shake the Disease
28 maj 2009, kl 23:13
Jag kan faktiskt inte annat än hålla med mailaren, och finner det underligt att du tar upp det i blogginlägget som om det vore någon slags politiskt korrekt galning med för mycket fritid. Mailet innehåller klockrena problemformuleringar som inte alls bör skämtas bort i nedlåtande ton, utan istället inspirera till ändring och en ursäkt.
Johan
min blogg kines@kina.com
28 maj 2009, kl 23:17
Haha, är folk verkligen seriösa eller är det självaste Park själv som gråter ut under varierande alias?
Så OTROLIGT disrespectful av dig Laul att kalla sydkoreanen för KINES. Skämmes ta mig...

eller?
ime
28 maj 2009, kl 23:51
Håller med den där upplagda kommentaren. Det är dålig stil av dig.
elanoreth
29 maj 2009, kl 00:27
he shoots he scores
he'll eat your labradores

ramsa från Man U's arena, verkar som dom oxå struntar om park är korean eller kines;)
Niklas
29 maj 2009, kl 07:39
Jag skulle vilja fråga mailaren vad Pocahontas har med Orienten att göra??
tob
29 maj 2009, kl 08:53
robbie provocerar ju bara! och tro fan att han skulle lyckas också, alla nötter i detta landet. ;)
tob
29 maj 2009, kl 08:53
robbie provocerar ju bara! och tro fan att han skulle lyckas också, alla nötter i detta landet. ;)
Gullan
29 maj 2009, kl 09:28
Är ni på riktigt? Man U fans gå och grina någon annanstans.
Kolla upp vad ni ska rösta på i EU istället.
Och sen kom den, kommentaren om negerbollsdiskutionen. Har faktiskt suttit och väntat på den.
Att folk blir så kränkta för andras skull. Men inte alltid bara ibland.
Per
29 maj 2009, kl 10:14
@Elanoreth: Vadå? De äter hund även i Sydkorea. Sen individen ovan som skrev att om man ser en person på gatan i Sverige som man inte vet om han är sydkorean eller kines - ja, då säger man väl att man såg en person som såg ut att ha asiatiskt ursprung. Det kan innefatta även indier, men den skillnaden ser man ju - men man vet inte om det exempelvis är en indier eller en pakistanier. Då säger man väl att det såg ut att vara en individ som kom från Indien eller Pakistan etc. Skillnaden här är ju att Laul för fan vet om att Park kommer från Sydkorea....
Set Pieces
29 maj 2009, kl 12:02
Jag tycker nordkoreanen i Man U är en bra spelare.
ballz
29 maj 2009, kl 16:18
Laul är en tönt
United til I die
29 maj 2009, kl 18:52
he shoots he scores he eat your labradores har sjungits typ under 2 matcher av stretford enders. jag var på plats på olimpico och där precis som alla andra matcher sjunger vi
park park wherever you may be
you eat dogs in your home country
could be worse
could be scouse
eating rats in a council house
så lägg ner det där med den andra ramsan. bara patetiska "united fans" som tror sig veta något. gå på matcher istället och stötta!
David
31 maj 2009, kl 20:20
Det är väl tur att folk orkar reagera när du gör ett ignorant övertramp. Det handlar inte om att du skulle vara missförstådd eller att folk inte kan ta skämt. Försök lyssna och ta åt dig av den befogade kritiken istället.
Norrbacka
1 juni 2009, kl 11:43
haha han i mailet ägde ju sig själv.. kan ju inte ha ett liv.. eller?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close