Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild
Bloggens ägare: Robbie Lauler
0

Hamrén förbundets förstaval

Erik Hamrén är Lars Lagerbäcks efterträdare. Han stannar som klubbtränare för Rosenborg fram till 31 augusti 2010 och hans arbete begränsas fram till 31 augusti enbart till landskamperna. Jag tror säkert att han kan komma loss tidigare, den dagen Rosenborg hittar en efterträdare.

Konstig lösning? Nej, det är varken första eller sista gången en sådan uppgörelse görs. Jag ser det inte som speciellt negativt. Huvudsaken var att det löste sig.

Förbundskaptensfrågan har säkert förvillat många då mediarapporteringen svängt fram och tillbaka. Men om jag ska sammanfatta den med vad som faktiskt har hänt låter det så här:

Lars-Åke Lagrells styrelse var tidigt ense om att gå på Erik Hamrén i första hand, Hans Backe i andra hand och Jörgen Lennartsson var också med i diskussionerna men kanske ännu hellre som assisterande till någon av de två förstnämnda. Sedan svepte "Cirkus Svennis" in över landet…det som från början var en kontrollfråga där Lagrell och kompani väntade sig ett nej blev en utdragen process där "Svennis" hade en plan om att sköta Notts County med ena handen och hjälpa Backe att ratta Sverige med den andra. När Notts Countys ägare inte gick med på detta hade "Svennis" inget större intresse längre och drog sig ur diskussionen i stället för att lämna sin post i engelska division fyra. Förbundet gick då all in på Hamrén medan Backe blev ett tydligt andraval. Övriga namn som nämnts, Hodgson och Baxter, har aldrig varit aktuella på allvar.

Mot den bakgrunden tycker jag att man kan betrakta Erik Hamrén som förstavalet även om andra hästar försvann på vägen. Annat vore om man inte nått en lösning med Hamrén, det hade varit tidernas fiasko. Nu tycker jag att förbundet klarar sig väl godkänt ur det som säkert sett ut som en härva. De har dessutom fått den kandidat som sett till fotbollskunnandet troligen är det absolut bästa valet, och blir det Hamrén tillsammans med Jörgen Lennartsson – Erik-Jörgen – är det en närapå hundraprocentigt perfekt lösning.

Det enda området där man möjligen kan känna sig lite osäker är hur Hamrén hanterar de sprickor som finns i landslaget, om han klarar att hantera Zlatan Ibrahimovic men å andra sidan hade jag inte känt mig särskilt mycket tryggare med "Svennis" och Hans Backe.

Det här blir nog bra, så bra det kan bli i alla fall och mer kan man knappast begära.

En intressant detalj är hur mycket förbundet behövde betala. Knappast några tio miljoner. Som jag skrivit tidigare har Hamrén och SvFF juridiken på sin sida. Hamrén kunde när som helst lämna klubben och skriva på för Sverige utan att riskera särskilt mycket. Hotade han till slut med den rättigheten för att få oljebaronerna att sluta krångla och acceptera Lagrells bud? Frågan hänger i luften.

Skriv en kommentar
24 kommentarer
Robban
4 november 2009, kl 19:46
Då hade du alltså rätt hela tiden. Även om andra namn har nämnts så tycker jag att du varit ganska tydlig med vad du trott. Jag har själv trott på samma sak så det kanske är därför jag sett den röda linjen i ditt resonemang (vissa tycks inte ha sett det). Ser fram mot en sammanfattning av mediecirkusen, hur TV4 och Fotbollskanalen lanserat kandidat efter kandidat, kommer bli kul läsning.
4 november 2009, kl 19:54
Bra att någon ser det. Men precis så har det varit. Även om jag förstår att för folk som hoppar in lite då och då i diskussionen har svårt att hänga med. Jag har redan dragit TV4-racet en gång som ju faktiskt överträffas av Lur och hans Svennis/Tony G-nyhet. Måste vara 2000-talets anka.
hästpsykolog
4 november 2009, kl 20:08
Det vore intressant att få en redogörelse för vad Hamrén är för en gubbe. Klassisk 4-4-2, eller? Jag har bara vaga minnen av honom från hans tid i AIK, och det var ett tag sedan.
Skönt att det ordnade sig iaf. Landslaget har fårr en rejäl energikick vid dom senaste förbundskaptensbytena. Hoppas på något liknande även denna gång.
hästpsykolog
4 november 2009, kl 20:12
Nästan skämmigt vad dålig koll jag har på Hamrén. Han var väl i Öis också?
Danne
4 november 2009, kl 20:25
Laul! Blev verkligen blöt i ögat när jag läste detta. Saknar ditt namn!

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=978146,00.html?from=puff
JO
4 november 2009, kl 20:35
Laul, vad heter låten som spelades under din presentation av Stahre-programmet. Jag har frågat detta tidigare och du lovade mig ett svar!
stefan
4 november 2009, kl 20:36
Ifall du har rätt i detta så kan väl knappast förbundet få godkänt om dom gett Svennis ett erbjudande enbart för att stilla medierna? Känns som regelrätt tjänstefel.

Håller dock med om att Hamrén borde ha varit förstahandsvalet bland svenskar redan från början. Men kanske hade vi behövt en något hårdare utlänning (Italienare eller liknande) för att få bukt med de problem som hela tiden varit under uppsegling men Lagerbäck hela tiden klarat av att mota. Fast det hade isf rört sig om en årslön högre än summan Lagrell inte ville betala för att lösa ut Hamrén.
Morten H
4 november 2009, kl 21:05
"Som jag skrivit tidigare har Hamrén och SvFF juridiken på sin sida."
Feil. I Norge gjelder norsk lov. En tidsfestet kontrakt er bindene for begge parter ( hva skal man ellers med en kontrakt?) Riktignok kan man kjøpe seg ut av en kontrakt, men da er man avhengig av å bli enig - eventuelt få en voldsnemd til å avsi en dom,
Beløpet i slike tilfeller er som oftest den resterende lønnen pluss en kompensasjon for "tort og svie" og faktiske utgifter.
I Norge finnes det mange eksempler på dette. De fleste eksemplene gjelder trenere som har fått sparken - en sammenliknbar situasjon, men med motsatt fortegn.
Nisse Tuta
4 november 2009, kl 21:46
"Svennis" hade en plan om att sköta Notts County med ena handen och hjälpa Backe att ratta Sverige med den andra.

Har du belägg för det uttalandet? Eller är det (som vanligt) lösa antaganden från din sida?
Will
4 november 2009, kl 22:00
"... om han klarar att hantera Zlatan Ibrahimovic men å andra sidan hade jag inte känt mig särskilt mycket tryggare med "Svennis"..."

Tror du inte att Svennis lärt sig att hantera stjärnor efter tre decennier med just stjärnor? Detta om något är väl hans styrka?
Daniel
4 november 2009, kl 22:42
Tycker du verkligen förbundet får godkänt? Jag tycker de brister fruktansvärt mycket i ledarskap. Var det verkligen så brottom att få klart men kaptenen? Vad ska lagrell göra för att få sparken? Borde vara en mycket mer kompetent person på den positionen.
Pragmaten
4 november 2009, kl 23:50
Nej, nu var det längesedan någon skulle avgå så jag tar bladet från munnen:
Avgå! Någon! Och in med någon annan!
Så blir det ordning på torpet...
alexander
5 november 2009, kl 00:53
Hurra för hur allt blev!

Laul, du hade rätt från början och du har rätt nu också. Hamrén var förstavalet!

Det är bra att Hamrén stannar i Rosenborg... det är väl att föredra att han spelar Tippeliga och CL-kval med Trondheim-laget än att han viker brev i förbundets lokaler?

Det här blev suveränt! Heja Hamrén! Han verkar vara en så skön gubbe också. BÄST heja Svedala!
Jaada
5 november 2009, kl 08:37
Ditt försvar av förbundets agerande skulle kunna komma vara från förbundets eget kansli.
Tur att du över huvud taget nämner att han inte börjar på rikitigt förrän i augusti för i rubrikerna i tidningen kan jag inte ens se att det tas upp.

Lite mer självständig journalistik skulle inte skada från Pravda.
dexter
5 november 2009, kl 09:07
Noring som andrekeeper i Hamréns första trupp? Var det bloggaren Laul eller reportern Laul som skrev det? Vad hände med... alla andra?
5 november 2009, kl 09:10
ser att Jante fortfarande är den rådande kungen bland populaset (detta inte sagt i någon som helst nedsättande ton). *kraftigt blink*
Laul, du har rätt att vara stolt kaxig i ditt skrivande. Fortsätt med det så kanske belackarna skärper till sig och åtminstone försöker vara lite mer nyanserade, vidseende och vassare i sin kritik och kommentarer för att inte betraktas som illitterata internetgangstas.

Säger som jag sagt förut: "diskutera aldrig med en idiot, personen drar obönhörligen ner dig till sin nivå och vinner tack vare större erfarenhet!"
Jan Bachleda
5 november 2009, kl 12:43
"Lars-Åke Lagrells styrelse var tidigt ense om att gå på Erik Hamrén i första hand, Hans Backe i andra hand och Jörgen Lennartsson var också med i diskussionerna men kanske ännu hellre som assisterande till någon av de två förstnämnda." "
..."Svennis" hade en plan om att sköta Notts County med ena handen och hjälpa Backe att ratta Sverige med den andra..."
"Förbundet gick då all in på Hamrén medan Backe blev ett tydligt andraval. Övriga namn som nämnts, Hodgson och Baxter, har aldrig varit aktuella på allvar."
Det är en sak att du ändrar uppfattning ständigt om vem som blir förbundskapten, en helt annan att du fritt slänger ur dig olika insinuationer. Håller med Nisse Tuta, har du belägg för allt du påstår? Kan man skriva vad som helst utan att ha torrt på fötterna? Och den stackar Luhr på konkurrenten får sig en känga som vanligt. Det hedrar honom verkligen att han inte går i närkamp med en sådan underlägsen slagskämpe...
Svara gärna (men det gör du ju bara till ja-sägare) Leve Luhr
5 november 2009, kl 13:12
Vad är det du menar inte stämmer?
5 november 2009, kl 21:00
Nu längtar vi alla på en kommentar från Herr Laul på avslöjandet att det var Backe som var första valet...
Torres
5 november 2009, kl 21:32
Vad jag förstår har Laul helt fel. Backe var första valet för styrelsen.
5 november 2009, kl 21:39
Nej, Svennis OCH Backe kan väl möjligen betraktats som att ha varit förstavalet ett tag. Å andra sidan var ju Svennis inte särskilt intreserad när det väl brände till. Däremot känner jag inte igen uppgifterna att Backe skulle vara förstaval ensam. Knappast heller sen det framkommit att det fanns ett missnöje med hansmediaframtoning i spelartruppen. Fotbollskanalen drar en lans för sin gamle medarbetare, det är naturligt.
jan Bachleda
6 november 2009, kl 08:08
Bachleda replik

..."Svennis" hade en plan om att sköta Notts County med ena handen och hjälpa Backe att ratta Sverige med den andra..." t.ex.

Sedan kan jag ju undra hur du ställer dig till uppgiften om att Backe var förstavalet. Hur kan ni ha så diametralt skilda uppfattningar om "sanningen" ?

mvh
6 november 2009, kl 09:49
Det är inte så stor skillnad. Backe var ju tänkt att ingå i en deal med Svennis. Då var han ett förstaval. Sedan när han ställdes mot ensam mot Hamrén och med uppgifterna om att spelartruppen var skeptisk till honom var han inte ett förstaval. Inga konstigheter.
Magnus
6 november 2009, kl 08:53
Det här ang. att "hantera Zlatan". Fan, vad less jag är på det där. Rubriker i form av "Nu är det klart med Zlatans nys kapten" osv osv (Det är inte landslaget som fått ny förbundskapten, det är Zlatan) Personligen vet jag inte hur mycket tålamod man ska ha kring det där "hanterandet". En enda riktig storstjärna har Sverige, en bångstyrig rackare. Så länge han kör den stilen kommer han inte leverera som han skulle kunnat göra. Jag har länge haft min åsikt kring Zlatan (han är en grym fotbollsspelare, inge snack) och just landslaget. Hårfin gräns mellan belastning och resurs. Ska bli ruggigt intressant att se Z under Hamrén nu och hur han kommer användas. Blir han lagkapten blir jag lite besviken. Han är absolut inget kaptensämne. Å andra sidan har jag inget klockrent annat alt men Olof (igen?!), Maestro el. Svensson (fast sistnämnda pissar Z på) är väl tänkbara. Fast gissar att man stryker honom medhårs=Z kapten. Så väx med uppgiften i så fall Z!
Skriv kommentar som inloggad
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Är du inloggad publiceras kommentaren omedelbart, om inte innehavaren har valt att godkänna först. Är du inte inloggad kan du inte se kommentaren förrän den har godkänts av bloggens innehavare.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Lena Widman

Sajtchef: Sigge Ennart