Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Hamréns första startelva – en knepig historia

Den här grejen som valsar runt på nätet är onekligen ganska rolig…smart reklam får man säga.

Det här är nästan ännu roligare, Zlatan är omslagspojke till Sportjournalisternas Klubb Stockholms (SKS) årsmagasin…

ZLATAN

 

 

 

 

 

 

 

Anders Svensson tar kaptensbindeln mot Italien i kväll och det är ett okej val, han har inte velat tidigare, kanske beroende på Lars Lagerbäck, nu tackade både Olof Mellberg och Anders ja, och det blev alltså Svensson.

…Hamrén gjorde väl helt enkelt som Lagrell i förbundskaptensfrågan…han lyssnade med ett antal personer, ingen fick frågan, vissa av kandidaterna ringde pressen direkt, någon häst fick strykas och till slut stod Anders Svensson där som förstavalet.

Startelvan är lite lite knepig på vänstersidan där vi har Dorsin som back och Safari som ytter, vi får se vad som kommer ut av det testet. Sebastian Larsson är inte mycket till speed till höger men i alla fall mer speed än Rasmus Elm som inte får plats alls.

Om vi hade haft de bästa att tillgå hade jag nog velat spela så här…

Isaksson

Larsson, Mellberg, Majstorovic, Safari

Svensson, Källström

Elmander, R. Elm, Hysén (Ljungberg?)

Zlatan

…därmed hade jag också jobbat med så många spelare som möjligt i de positionerna redan nu…

Isaksson

Larsson, Mellberg, Majstorovic, Safari

Svensson, Svensson

Elmander, R. Elm, Hysén

Toivonen

(Zlatan, Marcus Berg och Kim Källström är ju inte tillgängliga).

…men men, det ska bli intressant att se hur som helst, och mest spännande är alltså den stora skillnaden i bedömning mellan Hamrén och Lagerbäck:

* Lagerbäck trodde stenhårt på Safari som vänsterback, Hamrén tror på Dorsin.

* Lagerbäck trodde stenhårt på Samuel Holmén till vänster, Hamrén tror på Safari.

* Lagerbäck trodde stenhårt på Rasmus Elm till höger, Hamrén tror på Sebastian Larsson.

* Lagerbäck trodde stenhårt på två anfallare, Hamrén tror på en.

…mest glädjande är väl att vi inte längre har ett landslag där Samuel Holmén är odiskutabelt ordinarie vänsterytter.

74 kommentarer
Göran
18 november 2009, kl 14:10
Du pratar om fart på kanterna. Vilka spelare vill du egentligen se där ute om du själv får välja? Jag hade nog sett två snabba och tekniska spelare men sådana finns det inte så många av i svensk fotboll och då får det bli snabbhet åtminstone. Kanske spelat med Hysén på ena kanten eller Elmander? Skulle Toivonen fungera bättre som nummer tio? Vad tror du?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 14:52
Som sagt, Elmander o Hysén.
adde
18 november 2009, kl 14:41
Är det bara jag som tycker att bajrami kan vara ett spännande alternativ som ytterforward?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 14:52
Du är inte ensam, nej.
Göran
18 november 2009, kl 14:49
Ser att du redan har besvarat mina frågor i din logg, sorry! Jag undrar också över Bajrami, om du tror att han skulle kunna slå sig in i en trupp och eventuellt i en framtida startelva. Och vad behöver han bli bättre på för att kunna ta steget in i A-truppen? Det är ju en sak att vara bra i U21 och en annan att ta en plats i A-laget.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 14:51
Har inget annat svar än att jag rtor Bajrami kommer att få sin chans och det återstår att se om han tar den.
Daniel
18 november 2009, kl 14:54
Adde, tror de flesta ser Bajrami som ett spännande alternativ, förutom Laul som fått nåt hjärnsläpp och bara yrar om Ljungberg.

Spännande med V Elm bredvid Anders, visar att Hamrén prioriterar spelskickliga mittfältare istället för en blek Linderoth-kopia som göteborgs-Svensson.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 15:14
Ha ha, hjärnsläpp…jag gillar också Bajrami, konstaterar bara att han inte är med i truppen, att han kommer få sin chans och att vi får se om han tar den.
Mrsmart
18 november 2009, kl 14:55
När kommer Erik Edman tillbaks? han saknas verkligen i landslaget...
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 15:14
Gör han verkligen det?
Tobbe
18 november 2009, kl 15:31
"Lagerbäck trodde stenhårt på Rasmus Elm till höger, Hamrén tror på Sebastian Larsson."

R. Elm spelade ju match med U-21 landslaget häromdagen, det är väl därför inte han spelar? Om han hade varit matchfri och i form hade väl Hamrén tagit honom istället för S. Larsson?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 15:52
Tror du det?
Daniel
18 november 2009, kl 15:33
Ja, jag kallar det hjärnsläpp, med tanke på hur situationen är. Jag hade haft viss förståelse för om folk velat ha med Ljungberg om Sverige hade haft ett VM nästa sommar att sikta på. Men nu är det ju inte så, utan Hamrén ska börja bygga ett lag för framtiden, och Ljungberg är verkligen inte framtiden.
Bajrami däremot har potential att vara en framtidsman, även om han naturligtvis har ett par kliv att ta. Dock kan man ju tycka att han åtminstone borde varit med i truppen, även om han inte är redo för en startelva än. Bara att få vara med och träna med a-laget borde vara nyttigt för nån som vill upp. Men jag misstänker att nästa trupp, när Hamrén hunnit kolla igenom spelarmaterialet lite bättre, kommer se något annorlunda ut. Nu blev det ju lite smått improviserat.

Mrsmart, Edman före skadan saknas i landslaget. Tyvärr finns det väldigt lite som talar för att han kommer kunna nå tillbaka till den nivån igen, och då finns det ingen som helst anledning att ta in honom på bekostnad av någon av de yngre.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 15:53
Det finns gott om tid att prova Bajrami innan EM-kvalet börjar. Jag kan inte påstå att jag är särskilt upprörd.
Jonas
18 november 2009, kl 15:37
Startelvan ikväll ser väldigt defensiv ut på kanterna.
Jag håller med Laul och vill ha yttrarna ikväll som ytterbackar
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 15:53
Tack.
LInki
18 november 2009, kl 15:58
Vilket tjat om Bajrami. Börjar likna Yksel-tjatet vid EM 2000.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:07
Faktiskt.
Rossi
18 november 2009, kl 16:01
Tycker inte R.Elm varit bra överhuvudtaget i sina A-lagsmatcher, han är ju inte ens ordinarie i AZ Alkamaar. Därför tycker jag definitivt inte att han bör vara given i A-landslaget heller.

Seb Larsson är kanske inte den snabbaste spelaren, nej, men en av de bättre passningspelarna i laget sett till inlägg etc, så jag tycker de e helt rätt att sätta honom på höger. Efterfrågat det sen lång tid tillbaka men Lagerbäck har liksom aldrig velat.

Jag tycker hans laguppställning känns helt rätt. Med Lagerbäck fanns det alltid massa frågetecken och massa spelare som man inte alls tyckte hörde hemma i A-Laget.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:08
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg, tror det var inför Danmarks-matchen, så är Seb en av de som hade absolut sämst passningsstatistik under VM-kvalet i Blågult…
Daniel
18 november 2009, kl 16:02
Att man vill ha Safari istället för Dorsin på VB är ganska naturligt, men vad har stackars Lustig gjort för ont, så att du vill ta in en mittfältare som HB istället?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:09
Lustig är väl i första hand med "i brist på annat"? Men han får väl visa att vi har fel.
Inget skägg på Laul
18 november 2009, kl 16:19
Tycker det är kanon med V Elm centralt, särskilt på längre sikt. Kan tänka mig Hysén (Bajrami) till vänster och Elmander (Berg/Zlatan) som spets och därmed göra plats för R Elm som nr 10... Seb har bra inlägg från höger och är inte helt utan speed. Fast å andra sidan kan jag tänka mig att Seb ska dra in centralt och lämna korridoren till Lustig. Har svårt att se Toivonen som ordinarie. Kim K och Gustav S ska också in i ekvationen. Känns ändå som det finns konkurrens framöver.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:28
Inget skägg på Laul?
David
18 november 2009, kl 16:22
Varför gör han inte Majstorovic till kapten? Han har ledaregenskaperna och kommer att spela ordinarie de kommande åren. Fram till att Zlatan sagt sitt borde Majan få testa som capitano! Eller vad säger du Laul, några motargument?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:28
Kim?
Weide
18 november 2009, kl 16:23
Är det bara jag som vill se en högerfot på vänsterkanter och en vänsterfot på högerkanten, det känns så mycket farligare när ytterforwards kan skära in och komma i bra lägen för skott och instick till toppforward. Inlägg får ytterbackarna sköta.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:29
Just den aspekten ja…men det är en konst att spela på "fel" kant i många andra matchsituationer.
Nicho
18 november 2009, kl 16:24
Måste säga att det är fruktansvärt skönt att Holmén INTE platsar i elvan, jag har t.o.m. svårt att förstå hans plats i truppen...
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:29
Lite så.
Johan P
18 november 2009, kl 16:26
Ang. passningsstatistiken.. Hur är den framtagen? Kan tänka mig att Sebastian L och Kim ligger taskigt till i den om man bara räknar antal lyckade passningar och inte tar hänsyn till vilken typ av passning man slagit, medan en sån som Micke Nilsson ligger bra till då han enbart spelar safe.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:29
Det finns en poäng där också.
David
18 november 2009, kl 16:28
En annan fråga: Hur tror du Zlatan och Allbäcks relation ser ut? Jag blev inte särskilt överraskad när Zlatan tog till orda i Svd angående uttagningen av Allbäck. Det ni refererade till som Allbäckgruppen och Zlatangruppen (eller om det var Exp) under 2006 när sprickan var stor i landslaget (bla efter utekvällen och avstängningen på Zlatan, Chippen, Mellberg) innebar två tydliga konstallationer där Zlatan, Mellberg, Chippen, Östlund sades tillhöra den ena och Allbäck, Svensson, Alexandersson, Jonson, Ljungberg den andra. Efter att många av dessa spelare trillat bort på senare år har vibbarna lagt sig gissar jag, men inte vill Zlatan ha Allbäck som överhuvud i landslaget?!
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:31
Du ger svaret själv.
Sam
18 november 2009, kl 16:30
Tycker Bajrami är den mest spännande spelare allsvenskan fått fram sen Källström. Har sett ett par Ellos-matcher i år och nog fan ska han spela offensivt. Det är solklart internationellt klipp i steget på grabben. I mina ögon allsvenskans bästa spelare 2009 i konkurrens med Hysén.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 16:31
Bajrami på sikt ja, men i dagsläget är Hysén en bättre spelare.
David
18 november 2009, kl 16:36
Då får du motivera - varför ska Kim vara kapten och inte Majstorovic?!
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:30
Rent utseendemässigt är Maestro bättre. Men jag upplever Kim som en större pådrivare på planen vid med- som motgång. Dessutom har Kim fler år kvar. Om Maestro nu var det självklara valet, borde inte Hamrén utsett honom, Maestro är ju trots allt med i startelvan?
RichieB
18 november 2009, kl 16:38
Grymt kul länk Laul, hade inte sett den innan så fin wtf-upplevelse! Passade på att välja en annan hjälte som din efterträdare dock.

http://www.tackfilm.se/?id=1258557015266RA36

Egofilmen nr 1, och nej, den är inte på mig själv ;)
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:30
Då har jag gjort ngn glad i dag i alla fall.
stoffe
18 november 2009, kl 16:49
jag vill ha in wernbloom i den centrala offensiva rollen. flytta hellre ut elm till kanten då och lyft upp elmander på topp eller ut på bänken
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:31
Wernbloom hade inte gjort bort sig där.
TrixNisse
18 november 2009, kl 16:51
Vad tycker du om den här elvan? :
Isaksson
Mellberg Majstorovic
S.Larsson Safari
Werbloom
R.Elm Källström
Berg Elmander/Bajrami
Ibrahimovic
Ser gärna att Berg kommer in i banan och släpper fram Larsson på inlägg med sin fina fot, sedan tycker jag att det är jämnt mellan Elmander och Bajrami.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:32
Den har sina brister som alla andra som presenteras.
TrixNisse
18 november 2009, kl 16:52
Alltså en 4-1-2-2-1 uppställning, typ
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:32
Många siffror i alla fall.
Putte
18 november 2009, kl 16:58
Holmén borde inte ens vara med i truppen. Det känns som Lagerbäck hade nån sorts låsning på killen. Tycker inte att det är alltför konstigt att han vill testa Dorsin i landslaget. Jag gillar iofs Safari men Hamrén kanske ser något vi alla andra inte ser. Känns som S.Larsson är lite för långsam för att spela ytterback?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:33
Lustig är ingen raket, väl?
Daniel
18 november 2009, kl 17:03
Tjena Laul!

Till att börja vill jag tacka för en intressant blogg och säga att du är rätt ute när det gäller det mesta!

Jag är dock tveksam till att spela med Sebastian Larsson som högerback. Jag tror att han kan komma att få det jobbigt när vi möter bättre motstånd. Mot sämre lag där vi ska producera många mål (Malta borta) så är han perfekt däremot. Bra högerfot och en offensiv inställning.

Markus Jonssom borde spela högerback...

Mvh
Daniel
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:34
Inte lika säker som dig på det.
Simon
18 november 2009, kl 17:12
Satt och diskuterade med en polare idag om hur vi ville ställa upp laget ikväll, och denna uppställning kom vi fram till:

Isaksson

Larsson - Mellberg - Majstorovic - Safari

Wernblom - A.Svensson - R.Elm

Toivonen - Elmander - Hysén

Sjukt lik din uppställning, med undantag för Wernbloom. Varför nämns inte han som en tänkbar startman? Han har alla kvalitéer som krävs för att kunna ta en startplats på ett inner mittfällt. Han är den enda spelaren som kan SKRÄMMA motståndarna, vilket är viktigt om spelet inte stämmer....
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:34
Wernbloom har inte visat ngt som ska ge honom en plats i startelvan ännu, men jag tror och hoppas att han kommer göra det.
Micke
18 november 2009, kl 17:12
Vad tycker du om ert avslöjande på webben då, att Mellberg blir kapten mot Italien? Det blåstes ju upp rätt stort.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:35
Ja, vad ska man säga, alla medier gick väl på den linjen i och med att Mellberg själv gick ut och sa att han hade fått frågan. Ingen stor sak.
Elfsborgaren
18 november 2009, kl 17:43
Blåvitts informationssekreterare den hopplöst Goa Göbben Laul förnekar sig inte.hans komplexfyllda Elfsborgs-hat är så typiskt för en go göbbe som inte kan vara duktig utan att klassa ned någon annan.
Holmén har speed,offervilja o mod.Det har ingen i Drillolandet Kamratgården där Goa Göbben Laul har sin hemvist.
Sen håller jag med ang Sebastian Larsson vars långsamhet o fantasilöshet är påtaglig.
De extremt otekniska mittbackarna vi har måste bort snabbast möjligt.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:35
Speed?
Nigel Focker
18 november 2009, kl 17:47
Här går det minsann troll i din boll! Det här hävdandet att Sebastian Larsson skall spela ytterback förstår jag bara inte. Vi har ytterbackar. Vad är det för trams?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:36
Ja det är möjligt. Men något eget ska man ju komma med.
jan rytz
18 november 2009, kl 18:05
Holmen har spelat 90 minuter varje match i två år i Bröndby. Han är också en av få mf. som gör mål i ladslaget, hans konkurrenter är inte ordinarie i sina lag.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:36
Men han gör väl detta som innermittfältare?
Daniel
18 november 2009, kl 18:27
Sett till truppen hade jag velat se den här startelvan,

Isaksson
Lustig Mellberg Granqvist Safari
Larsson A.Svensson
Elmander R.Elm Hysen
Toivonen

Speed, rörlighet, och med Granqvist som mittback skulle det gå att börja en ordentlig omställning från backlinjen, till skillnad från när Mellberg och Majstorovic turas om att skicka luftpastejer till motståndarnas backlinje. Sätter man Larsson bredvid Anders i en mer defensiv roll så blir inte hans långsamhet ett så stort problem, samma med Elm om han får leka centralt. Istället får man speeden på kanterna, särskilt om Safari-Hysen får upp farten på vänsterkanten.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:37
Den har sina brister den också.
Johansson
18 november 2009, kl 18:47
När Robin Söder är tillbaka, då jävlar får Hamrén hålla koll på grabben.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:37
Ja, vi hoppas att grabben kommer tillbaka.
asd
18 november 2009, kl 19:14
Skönt att Elm inte får spela. Med hans facit de senaste matcherna så hade han inte ens platsat i korpen.
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:37
Du har helt rätt.
Bapupa rules
18 november 2009, kl 19:14
Vem står först i kön mellan Granqvist och Bjärsmyr, anser du?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:39
Jag har aldrig varit särskilt imponerad av Granqvist, men det beror mest på att jag sett honom för lite. Jag bryter en biljardkö på mitten och säger som Jokern: "Let´s have a tryout".
Danko
18 november 2009, kl 19:17
Elfsborgaren: Jag kan hålla med om att våra mittbackar inte är av världsklass, men vad har vi för naturliga alternativ då?
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 19:39
Se ovan plus Rasmus Bengtsson.
Peter
18 november 2009, kl 20:01
Isaksson
Lustig - Mellberg - Majstorovic - Wendt
V. Elm - A.Svensson
Elmander - Toivonen - Hysén
Berg

Sådär hade laget gärna få se ut. Kanske lite väl offensivt. Men det hade varit skoj att se det laget spela
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 20:04
Ett lag med bara offensiva spelare är inte en garanti för att offensiven fungerar. Men din elva hade nog kunnat fungera hyggligt.
L
18 november 2009, kl 20:18
angånde seb larson som back
så har han ju spelat någon match som det i birmingham när det behövs så helt ovan är han inte
Robbie Lauler
18 november 2009, kl 20:21
Övertygad att han skulle passa bra där. Det är väl mer frågan om han är bästa valet, om han vill eller om han passar för bra på en annan position.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close