Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Hygglig start för Hamrén

EN HYGGLIG START fick vår nye förbundskapten. Inte mer än så men inte heller mindre. Det fanns tendenser i det svenska spelet som var nya och lovande:

* Anders Svenssons fick en tydlig roll som playmaker som han hanterade på ett intressant sätt samtidigt som Sverige stängde till det på centralt mittfält (hyfsat i alla fall).

* Flera spelare – Sebastian Larsson, Tobias Hysén, Johan Elmander, Viktor Elm – kom ofta i fina djupledslöpningar.

* Sverige hade stundtals en bra och effektiv aggressivitet över hela planen (men när den feltajmades eller överdrevs var Sverige sårbara).

* Svensson var bäste svensk medan Hysén imponerade mest sett till antal landskamper.

MEN PROBLEMEN VAR FLER, och det handlade om sånt som vi resonerade om inför matchen:

* Det var för stressigt och spelades för svårt när det inte behövdes. Många som ville visa upp sig?

* Ytterbackarna Lustig och Dorsin hade det jobbigt. Kom fel i sina positioner, problem med bollen, dåliga inlägg.

* Behrang Safari trivdes inte alls i den för honom ovana rollen som vänsterytter. Och dåliga inlägg när han väl kom till. Ner som vänsterback!

* Vi spelade i princip utan gubbe i den viktiga nummer tio-rollen eftersom Johan Elmander inte kom till sin rätt där. Ut med honom till höger eller upp på topp! Och dit med Rasmus Elm.

* Kantspelet blev det inte så värst mycket med.

* Lite besviken på att Hamrén inte flyttade ut Hysén till vänster i paus, plockade upp Elmander och satte in Rasmus Elm som nummer tio. Nu blev det ett rakt byte, (klart godkände) Viktor Elm mot Rasmus (också godkänd).

* Övriga byten vet jag inte vad de tillförde – fram till att Toivonen och Wernbloom kom in (såg ni brytningen?) och Sebastian Larsson flyttades ner som högerback som jag efterlyst. Men då var matchen sönderryckt på grund av just alla byten – ändra till max fyra i träningslandskamper.

ANDRA REFLEKTIONER:

* Andreas Granqvist fick inte lira en minut den här gången heller. Hur många trupper han blivit uttagen i utan att få spela? Måste snart vara rekord.

* Italiens B-lag är inget dåligt lag.

* Markus Johannesson var bra i STV24-studion. Kändes relevant och tydlig. Som på planen förr om åren även om han kanske höll på några år för länge. 

* SVT24:s lilla inslag och diskussion om Erik Hamréns träningsmetodik var intressant, såg en liknande sekvens i TV4 i går, men har saknat perspektivet i tidningarna. Ingen som på allvar gjort jämförelsen Lagerbäck vs Hamrén.

* Var det planerat att när Chris Härenstams intervju med Erik Hamrén började precis inför match, då stod Glenn Strömberg och kallpratade med Italiens förbundskapten Marcello Lippi strax bakom i bild. Han är rutinerad i TV-gamet den gode Glenn…

* Erik Hamrén kommer hur det än går framöver att bli ihågkommen som "förbundskaptenen med halsduken".

* När SVT äntligen fick sända en svensk landskamp, då pep Härenstam över att det var för kallt på läktaren. Finns inget dåligt väder, Chris…

* Siktade Isaksson? Och vilken journalist på pressläktaren träffades av hans rensning?

* Apropå "Isak"; han måste upp på fler hörnor.

* Till sist; vad tyckte Lagerbäck?

40 kommentarer
Nicho
18 november 2009, kl 22:48
Underbar första bollkontakt på Wernbloom! Dock hade jag gärna sett G. Svensson få lite speltid...
En kommentar
18 november 2009, kl 22:51
Bara en kort fråga till den käre Lauler, är det inte bättre att inför "hockey" byten i träningslandskamper, då kan man testa runt en massa å kanske hitta en schysst formation till slut?
C
18 november 2009, kl 22:51
Några andra reflektioner, Ryssland missar VM, istället tar Slovenien platsen. Slovenien... när fan blev Slovenien bra?!

Portugal klara, Grekland klara.

Irland kan sno platsen från Frankrike, men det är ju bara som det ska vara.
Jimmy
18 november 2009, kl 23:06
Intressant att vi spelade med två framtida ytterbackar på mittfältet idag. Både Sebastian Larsson och Behrang Safari är våra bästa alternativ som höger resp. vänsterback.

Länge sedan vi såg en svensk med en sådan fin högerfot. Synd bara att det inte blev fler inlägg från Larsson högre upp i banan.

Bästa målchans? Var det Isakssons mån tro?

Majoriteten efterlyser Elm som en nummer tio. Själv hade jag hellre sett honom, tillsammans med Källström på var sin kant (dock central i anfallsfasen med tanke på våra offensiva ytterbackar) mellan Zlatan. På så sätt skulle Zlatan inovolveras mer i spelet, jämfört med tidigare.

Längst fram bode såklart Marcus Berg agera.
JJ
18 november 2009, kl 23:06
Nja, lite besviken är jag i alla fall, men vad kan man kräva av ett gäng orutinerade unga spelare samt några ädre som är ur form.. När skall någon våga peta Elmander?
Mikael Dorsin vill jag aldrig mer se i den blågula tröjan. Rasmus gjorde ett helt ok byte, Wernbloom likaså, hysen var ok. Anders svensson var bara sådär tycker jag. ett G-minus på sin höjd för hela laget. Visst fanns det några bra löpningar det skall nämnas. Italien har ett ok B-lag.

Men Media vågar väl inte sätta ner foten så här i början... Akkurat o kosligt.

JJ
Jocke
min blogg Sleten.com
18 november 2009, kl 23:09
Werner gör det bra. Jag håller med dig Laul, in med Relm i nr 10 rollen, vi som såg han i u21 mot kazakstan vet att han gör det bra.

Micke Dorsin, Nja.
Seb Larsson skulle kunna bli en snuskigt bra högerback.
Henrik
18 november 2009, kl 23:17
Sebastian Larsson måste vara med oftare, han slog inte bort en hörna, något vi gjort alldeles för ofta annars, vilket ledde till en del farligheter. Helt klart något som det kan byggas vidare på. Det fanns vissa bra sekvenser, som frispelningen av Hysen i första minuten. Toivonen goch Wernblom gjorde det bra ifrån sig med den tiden dom hade. Inte längre så många lång bollar utan verkligen försöka sig spela igenom. Kommer fungera bättre med källström och svensson på planen. Nog fan för att det fanns mycket som inte såg bra ut, men det var ju inte 0-4 utspelning i alla fall. Nä, ge Hamren 4-5 träningsmatcher till och detta kan bli intressant.
Hank
18 november 2009, kl 23:24
Det hade varit kul med Svensson/Svensson som defensiva innermittar då hade det varit två länder som spelande med två namnar som defensiva innermittar. Dom andra är givetvis Diarra/Diarra i Frankrike.
bksvennis
18 november 2009, kl 23:31
Håller faktiskt med dit om mycket den här gången Laul.

- Rosenborgsbackarna tillförde inte mycket, hade hellre sett Safari på vänsterbacken och Lustig får nog stå på tillväxt ett tag till.
- Sverige hade en svacka från minut 15 i första till nånstans mellan 75-80. Tyckte faktiskt att spelet blev bättre igen när alla byten var gjorda. Intressant att det var ett gäng f.d. U21 som tog tag i det hela - det bådar gott!
- Undrar hur Seb ställer sig till att spela högerback ? Han skötte jobbet galant men kanske hellre vill vara högre upp i banan.

När väl Hamrén har fått lite tid på sig att hitta rätt så kan det nog bli riktigt kul!
CD
18 november 2009, kl 23:35
Jag skulle vilja säga att han fick en ganska dålig start. Vi fick en del svar i alla fall, t ex att Lustig och framför allt Dorsin inte håller på landslagsnivå och passar bättre i Tippeligan och att Safari varken kan eller vill spela mittfältare, frågan är vad Hamrén gör med dem.

Är det inte lite märkligt att Safari går ut och kritiserar sin uttagning på mittfältet innan han ens spelat matchen förresten?
Aaa
18 november 2009, kl 23:37
Pinsamt dåligt av Sverige.. De som får godkänt är Isaksson, Tacos och Seb.

Men men, det kan ju bara bli bättre :-)
Bakke
18 november 2009, kl 23:42
Wernbloom... Vafan gör han i vårt landslag?! Måste vara den sämsta spelare vi haft i landslaget på 10-12 år.
Henke
18 november 2009, kl 23:44
Tycker att hamren gjorde en stor taktisk miss när han hade två djupledslöpare centralt på topp. En måste vara playmaker eller target spelare tillsammans med en som löper. Elmander (om han nånsin hittar nån form igen) kan fungera nedanför zlatan om han kommer tillbaka, eller så måste vi ha en playmaker som 10a bakom Hysen/ Elmander/ Rosenberg.
Berg vet jag inte hur man ska få in i laget med det här systemet utan att ha mer fart på kanterna. Saknar Ljungberg eller Chippen i bra form, och en sån som Bajrami om han får utvecklas lite mer.
Annars tycker jag Anders Svensson borde kliva av redan nu o låta Seb Larsson spela i mitten. Det är ju ändå om 2.5 år det här bygget ska peaka helst o hur bra kommer taco vara då??
C-J
19 november 2009, kl 00:37
Hej, jag här igen som typ bara klagar på saker, men ändå gillar bloggen :) 2 saker denna gång...

1. "Markus Johannesson var bra i STV24-studion" :)

2. Har du slutat kalla den före detta för Gråskallen helt plötsligt? Har han tagit ut sin pension för att ha råd att färga håret? :)
Thinker
19 november 2009, kl 04:12
Ut med Dorsin från truppen.. Komigen Hamrén, visst du tränar Rosenborg men du måste tänka också.

Tips

Isak
Lustig (?) - Mellberg - Majs - Safari (OBS, Jonas Olsson MÅSTE in i truppen och ska in i laget direkt vid skada på någon av mittbackarna)

R Elm - Wernbloom (def) - Källström (Off) - A Svensson (def) - Bajrami

Berg (Zlatan om han kommer)
hje
19 november 2009, kl 05:32
Var Svensson bäste svensk? Tyckte han missade varannan pass i första halvlek... Han kanske gjorde bra jobb bakåt dock...
Pragmaten
19 november 2009, kl 05:57
Snälla! Släpp Lagerbäck nu.
Du och Lundh måste kunna ta att han läxade upp er som vuxna män. Inte tjura som femåringar. Ni sjunker ju bara djupare i anseende. På eget grepp, dessutom.
Elfsborgaren
19 november 2009, kl 06:25
Vi är extremt otekniska,behandlar bollen 4 gånger innan den levereras,modern fotboll kan inte ha sådana betongpelare som mittbackar som inte kan slå en självklar 3 meters passning,tempot dåligt,hamrén har en DEFENSIV grundinställning precis som Lagerbäck,Hysén svag,vi tjongar som vanligt,Isaksson gravt överreklamerad.
Goa Göbben laul vågar inte säga detta ty han vill tillhöra lagrells familj o vill göra KARRIÄR
Anders svensson för långsam
le vert
19 november 2009, kl 07:12
Anders Svensson slog en underbar passning till Hysén. Han måste ha tyckt att det räckte, för sen slog han bort resten av sina passningar. Han var riktigt dålig.
Majstorovic, matchens lirare.
lasse
19 november 2009, kl 07:42
en annan liten kommentar - uruguay gick till VM efter att ha spelat oavgjort 1-1 på legendariska "estadio centenario" i montevideo --- mot costa rica, som förlorade
första matchen 0-1, hemma på saprissas stadion.
förvånansvärt egentligen, att costa rica kunde bjuda på rejält motstånd i montevideo
och var ytterst nära att göra ett andra mål, som inneburit att costa rica gått till VM.
Dre
19 november 2009, kl 08:55
Måste ni journalister säga att det var bra? För matchen jag såg var helt värdelös. Sverige blev utspelade av ett b-lag från italien. Det fanns lite försök till spel, men herregud. 80 minuter av matchen såg ut som Malta-matchen. Förutom att Sverige var Malta. Nej, sluta hylla utan att anledning. Nu skriver du inte upp det så väldigt mycket. Men någon får man skriva till:)
19 november 2009, kl 09:27
En sak var för jävla skönt igår.
Och det var att slippa tre reklambreak i en paus.

Äntligen fick vi det viktiga och så sköna mellansnacket.
Jag måste säga att det är en av de ingridienser som gör en fotbollsmatch värd att se. Hatar all jävla reklam i pausvilan. TV4 är specialister på att sabba fotbollsmatcher med det. På 15 minuter kan de få inte jväla 20 minuter reklam ... så jävla bra är de på att få in reklam.

Sen var Hysén bra i 15 minuter ... efter det försvann han.
Sry göteborgarN
johan e
19 november 2009, kl 09:49
Vilken Elm var bäst då?

F.ö borde din blogg alltid ligga längst upp till höger

Emir B å safari på vb tycker jag
dakai
19 november 2009, kl 10:00
Du är ju riktigt med i matchen när du skriver om fotboll och inte om konkurrenterna! Håller med på nästan alla punkter. Startelva:

Isak - Seb, Olof, Majs, Safari - G. Svensson, Källström - Hysén, Zlatan, Nån Elm - Berg
M-lag
19 november 2009, kl 10:32
- Dorsin är verkligen inte landslag-material (och det visste man innan matchen).

- Safari klarade inte av en offensivare postion, ska spela vänsterback.

- Elmanders bollkontroll är lika med noll! Han ska bara vara med för att springa i djupled.

- Gustav Svensson borde fått chansen.

- Det kommande EM-kval laget ska se ut så här: Isak - Seb, Mellberg, Maestro, Safari - A. Svensson, Källström - R. Elm, Zlatan, Elmander - Berg
Albino-Leffe
19 november 2009, kl 11:21
Men Italiens B-lag är ändå några klasser bättre än det svenska A-laget. Om man nu inte kom till vet jag inte, men det känns som om vi saknar spelidé, även med Hamrén, även om man inte kan dra paralleller efter en match.

Och just det, in med Gustav S och ut med Taco. Hoppas Hamrén inser att Taco inte är mer än en medelmåtta i kass-svenskan. Gustav Svensson har bra skott och han med Seb brevid sig hinner vi skola in dom två ihop till kvalet.
Anders Svensson
19 november 2009, kl 12:28
Missade matchen på grund av jobb men har läst lite om den nu på morgonen.
Du beskriver att Anders Svensson fick en tydlig roll som playmaker medans Leifby och Thoren som en defensiv roll.

Kan ha varit så, vill bara få det bekräftat.
Johan
19 november 2009, kl 12:38
Måste säga att Elmanderborde ha förbrukat sina chanser till en startelveplats i landslaget. Han har inte mycket bättre förstatouch än en medelmåttig div 3 spelare. På sin höjd kan han få agera inhoppare när det behövs en terränglöpare till presspel..
Klinsmann
19 november 2009, kl 12:41
Jag kanske har missat att ni skrivit om det, men blir det ingen Januariturné nästa år?
Henrik
19 november 2009, kl 13:14
Håller med andra som skrivit här att Anders S tyvärr inte spelade lika bra som tidigare. Största felet var att han höll bollen för länge och letade superpasslägen. När man spelar 4231 måste man rulla runt snabbare till kanterna för att leta överläge och komma runt. De extra sekunderna Anders S höll bollen räckte för att ett defensivt skickligt lag som Italien skulle hinna mobilisera sig och då blir det snudd på omöjligt att ta sig fram. Nä snabbare snurr på bollen är ett måste. Och Anders S verkar inte längre ha det tempot i sig. Tråkigt, för jag har alltid gillat honom.
Niclas
19 november 2009, kl 14:31
Väldigt vad folk vill se Zlatan som topp på mittfältet. Han är visserligen en suverän spelfördelare och han kan verkligen slita arslet av sig i defensiven (såg honom gå ner och spela vänsterback i ett Milano-derby för något år sedan). Men det är en sak att slita i defensiven en annan att vara bra i defensiven, och Zlatan har noll defensiv talang. Ska man spela på mittfältet måste man vara bra även defensivt.
Chris86
19 november 2009, kl 15:09
Önskeelvan. Då ett 4-2-3-1 verkligen skulle funka riktigt bra. Isaksson - Fr.V. Edman,Mellberg,Majstorovic,S.Larsson - A.Svensson,Källström - Ljungberg,Ibrahimovic,R.Elm - Berg. Förutsätter ju att Edman kommer tillbaka i god form och får spela kontenuerligt i PL. Då är han given. Förutsätter att Ljungberg comebackar vilket jag iof. tror att han kommer att göra. Och att Ibrahimovic säger ja. När pontus Wernbloom blir lite säkrare och ett år bättre tar han Anders plats. Där har ni en slagkraftig elva. 4-2-3-1 är en mycket användbar uppställning som man kan skifta mycket med. Funktionell som lagerbäck skulle sagt.

Det viktigaste med Hamrén är att han kan få svenska landslaget att våga och tro på sig själv. Svensk mentalitet har i 10 år sagt att står det at vi är 15e bästa land i världen på rankingen så är vi det. Är vi i åttondel är vi ett av världens 16 bästa lag och det måste vi va nöjda med, det kan man inte säga INFÖR en åttondel. Man måste pränta in ett tänk att aldrig vara nöjda, att hungra efter framgång. Som på Tommy Svenssons tid.
Chris86
19 november 2009, kl 15:12
Dessutom var inte Anders Svensson bäste svensk. Håller helt med "Henrik" här. Han har inte tempot längre, synd att han aldrig fick lira ihop på mitten med Kim tidigare. Han är väldigt duktig, Anders. Men inte tillräckligt bra. Man får inte ha så många felpass som playmaker, som Anders Svensson hade igår.
Chris86
19 november 2009, kl 15:13
För övrigt vore det jävligt kul om signaturen Anders Svensson verkligen var Anders Svensson,med tanke på hans inlägg
Mac
19 november 2009, kl 17:07
Bajrami for president!
Anders Svensson
19 november 2009, kl 17:29
Nej, jag är inte Anders Svensson, heter varken Anders eller Svensson.

Förövrigt hänger jag inte med alls i delar av ditt resonemang. Du skriver att Anders Svensson hade för många felpass (såg inte matchen och har därför ingen åsikt) men att du vill se Wernblom på den platsen om ett år, mamma mia...
Wernbloms passningsspel är ju en smärre katastrof så hur du får ihop det för mig är en gåta. Enda positiva man kan säga om Wernbloms passningsspel är att det får Källströtms att se bra ut i jämförelse...
Nenne
19 november 2009, kl 18:39
En fråga som inte har med svenska landslaget att göra, men jag undrar vad du tycker om Henry-situationen, nu när Lagrell gick ut hårt med att det är Henry som ska skämmas. Du försvarar ju filmningar med att det är anfallarens vapen där försvararna istället har sina tjuvknep, men vad tycker du om "fusk" i en sådan här situation. Gör Henry "rätt", eller borde han erkänt efter enligt dig? Eller är det helt och hållet domartrions misstag, som borde upptäckt detta?
Jörgen
19 november 2009, kl 18:58
Hygglig, den var förskräcklig förutom försvarsspelet, som var sisådär...
Lahuzer
20 november 2009, kl 20:43
Jag kan inte alls hålla med om att A.S har en tydlig playmaker roll i Hamréns landslag. Var snarare att Elmander, som var den som skulle ha "Xavi-rollen" i sveriges landslag inte hör hemma där. Vill dock, precis som du, se R.Elm på den positionen ASAP. När Källström blir hel kommer det ju bli han och A.S där bak som skall starta anfallen, alltså hålla i taktpinnen, men playmakern i detta systemet blir han som hamnar bakom vår spjutspets. Precis som Xavi i Barca.
24 november 2009, kl 09:06
Orkar inte läsa igenom alla kommentarer så det kan vara nämnt redan. Men min teori kring att Strömberg och Lippi är homies är att de känner varandra sen Atalanta-tiden i början av 90-talet.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close