Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Vem har rätt i Hansson-gate?

Veckans Laul Calling ute och fokus hamnar ofrånkomligen på team Martin Hanssons omtalade tabbe som skickade Thierry Henry och Frankrike till VM på Irlands bekostnad.

Erik Niva hamrar fast att Hansson inte ska döma fler internationella matcher, John Alvbåge köper att det är Hansson som får skiten medan Henry klarar sig undan med hyllar Hansson som domare i allsvenskan, jag är för upptagen av att leda diskussionen för att leverera en åsikt…men kan inte komma till någon annan slutsats än att fusk är en del av spelet och det är domarens uppgift att upptäcka det.

Men misstag är också en del av spelet och även om misstaget får stora konsekvenser, har jag svårt att se att misstaget i det här fallet beror på Hanssons inkompetens. Jag vet inte om jag köper Nivas resonemang om att Hanssons position är felaktig – däremot håller jag med honom om att den assisterande knappast är skymd som en heltokig Times-grafik nu försöker påvisa, och som TT och sportbladet.se felaktigt beskriver som "en grafisk rekonstruktion visar att de svenska domarna inte gjorde något fel". Grafiken är galen, den visar ett moment efter handen, när Henry slår till bollen med foten.

…ingenting spelar naturligtvis någon roll, Hansson är rökt ändå, det har varit för många grejer nu, och resultatet står självklart fast.

Andra bollar vi plockar upp: 

* VM-bollen blir tyngre igen – bra eller dåligt?

* Henke Larsson "hatad" internt i allsvenskan – överraskade?

* Håller ni med mig och Bojan om att just Alvbåge är Sveriges kanske bästa fotbollsspelarbloggare?

* Blir USA den stora skrällen i sommarens fotbolls-VM?

Här ser ni programmet i stor skärm, och i lite mindre här…

PS Glöm inte att följa snacket på twitter här.

80 kommentarer
Andy
20 november 2009, kl 11:09
Jag är lat och har bråttom, så jag kommer klistra in en kommentar jag precis skrev åt Niva angående videogranskning. Ett system som jag är mycket mer för än att ha fem (sex!) domare. Hursom, lite långt för en bloggkommentar, men men:

"Jag tycker egentligen inte att det borde vara så himla svårt att införa videogranskning. Visst, det vore bättre om fotbollen kunde spelas utan att såna här enorma misstag begicks, men det kommer de ju fortsätta göras. Nej, ge varje tränare två "utmaningar", ge fjärdedomaren max en minut att kolla reprisbilder, om domslutet va korrekt förlorar tränaren en utmaning, om inte, behåller han dem.

Anledningen till den korta tiden är att om det tar över en minut (eller till och med en halv...) att bedöma om ett beslut va fel kan det inte ha varit en så uppenbar miss att beslutet bör ändras. Och för att inte riskera att granskningar överanvänds så låter man bara tränaren utmana vid gjort mål, bortdömt mål eller utvisning.

Dessutom borde fjärdedomaren ha rätt att kolla på repriser när som helst ifall huvuddomaren missar nån eftersläng, skallning, spottloska eller liknande, för att sedan kunna kontakta honom omedelbart och låta honom åtgärda situationen.

Det här systemet har flera fördelar. Inte bara den att bedömingar kan rättas i efterhand, men om t.ex. linjedomarna vet att en tränare kan utmana ett beslut är det troligare att de släpper en tveksam offside, vilket rimligtvis borde leda till fler mål och målchanser.

Sen får väl varje förbund bestämma hur långt ner i seriesystemet de vill tillåta det här, men i internationella turneringar borde det vara en no-brainer. Den viktiga detaljen är att det är fjärdedomaren som kollar reprisen och att han är tidsbegränsad. För, ärligt talat, det förstör inte rytmen i matchen mer än om domaren tar två minutar att diskutera med och varna spelare eller gå över situationen med linjedomaren.

Självklart finns det väl detaljer att finputsa och sådär, men man behåller fortfarande den mänskliga faktorn, domare kan blåsa sönder matcher och felbedömningar kan fortfarande förekomma, man slipper bara de allra värsta."
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 11:54
Lite för långt, ja.
Anton
20 november 2009, kl 11:33
Va faan är det för slutsats. Är det ok att fuska så länge du inte blir påkommen. Kan jag slå ner en motståndare så länge domarn inte ser det? är det ok att dopa sig så länge jag inte åker fast? Var går gränsen för vilka regler som är ok att bryta mot utan personligt ansvar?

Man måste ju för fan ta ansvar för sina egna handlingar. Henry är en fuskare i det här fallet och borde bestraffas som en fuskare. Nu kommer ju inte det att hända, men ändå.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 11:54
Det ska bestraffas men det är en del av spelet. Vissa kommer undan med det, andra inte.
mac
20 november 2009, kl 11:52
kollade snabbt på the times grafik över situationen som ni lagt upp.
en fråga som direkt kommer upp är; var är den andra linjedomaren? Fanns det bara en?

Bajrami for president!
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 11:54
Förslagsvis ovanför mittlinjen på andra sidan?
Jocke
min blogg Sleten.com
20 november 2009, kl 12:00
Lysande program. Alvbåge var en riktigt underhållande gäst. Han blev änna lite generad när du citerade hans text om dig.

Som sagt mycket bra program.

Nu tar vi helg.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 12:09
Tackar tackar, japp, snart helg.
JO
20 november 2009, kl 12:07
Angående programmet - största problemet är att det fungerar dåligt att streama, buffrar hela tiden vilket gör det oerhört irriterande att titta på. Och nej min uppkoppling fungerar bra så det är tveksamt om det är den det är fel på då SVT och andra kanaler fungerar utmärkt. Detta gäller såklart inte bara Laul calling utan även de andra programmen på Aftonbladet. Så se till att det fixar en ordentlig infrastruktur så blir det hur bra som helst detta.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 17:57
Du verkar var ensam om det här problemet?
Eric
20 november 2009, kl 12:17
Andys videogranskningsforslag (forsta kommentaren) var langt ja, men faktiskt ganska bra. Lite som Hawkeye-challenges i tennisen. Jag gillar tanken.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 12:34
Ja vet inte ja.
Gurra G
20 november 2009, kl 12:32
Alvbåge är så go och glad!!! Riktigt kul program idag. Speciellt härligt när han vågade kritisera Anders Frisk så skoningslöst som han gjorde. Den kom lite oväntat.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 12:34
Ett karraktärsmord.
Robinhosa
20 november 2009, kl 12:44
Alvbåge bästa bloggaren? Har roligar åsikter och så, men han skriver ju för jävla illa.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 13:54
Jo jo, men vad fan. Innehållet som räknas i det sammanhanget. Killen är ju fotbollsspelare i grunden. Hur vassa tror du Bank o Niva är på att SPELA fotboll?
Martin
20 november 2009, kl 12:54
Alvbåges blogg är en av få Allsvenska jag läser, så jag håller väl med om att den är bäst.

Jag tycker ni ska jobba med att få in Lagerbäck. Jag älskar Lagerbäck, och det gör nog du också innerst inne. Tror att han skulle kunna vara riktigt rolig och intressant nu när han är arbetslös och kan prata lite mer frispråkigt.

Och han briljerade när han var med i "Euro talk" på Svenska fans!
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 13:56
Att jag älskar Lagerbäck är mycket sagt.
Sungame
20 november 2009, kl 13:09
Hej, Robert!

Hur tycker du att jag skall förklara Henry's agerande för min 9-årige fotbollspelande son?
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 13:58
Att det handlar om att vinna.
päter
min blogg bokroligt.blogspot.com
20 november 2009, kl 13:12
Är förespråkare av "ärligt" spel i alla sammanhang, men har även spelat fotboll på, ehrm, lägre nivå och har under hela min barn- och ungdom fått höra "spela tills domar'n blåser", vilket t.ex inte islänningarna gjorde mot Sverige den gången Allbäck trillade in den i öppet mål. På något sätt är det utifrån detta vi måste se det, begär man att Henry ska stanna spelet och erkänna handsen måste vi i så fall i logikens namn äver kräva att spelare som gör fula tacklingar, som fortsätter spela fast bollen gått över linjen eller knuffar en back för att nicka in bollen (Ballack) att göra detsamma - något vi inte gör.

Tack för ett bra program!
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 13:59
Tack själv för kloka åsikter.
Linus
20 november 2009, kl 13:26
Stackars Hansson. Man är väl för fan inte mer än människa! Det var ju en gröt av spelare framför mål, och allt gick blixtsnabbt. Då kan ju faktiskt en domare missbedöma situationen, och det var ju sämsta tänkbara situationen att missbedöma.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 13:59
Håller helt med.
C-J
20 november 2009, kl 13:35
Tycker att Jon ALVbåge (passande namn med tanke på att du dragit Sagan om Ringen-liknelser med Zlatan och "dvärgarna" i Barcelona) är hyfsat lik Wille Bäckström... vad säger du? :)

he he... "Sportbladet PÅ PLATS i Brasilien" = ni sitter hemma i Sthlm och kollar på YouTube :)
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 13:59
Vi är överallt.
Alxbrg
20 november 2009, kl 13:46
Hej,

Tyckte jag skådade dig för någt år sen vara inne på skjortbutiken Terrachi, eller vad den heter, som jag tror ligger på regeringsgatan, var du där med Ekwall och lät han välja skjorta för Laul Calling?

Ifall det nu skulle vara så är det illa, även ifall skjortan är snygg fast lite väl tight.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 14:00
Jag ger dig rätt på alla punkter, tyvärr.
Gus
20 november 2009, kl 14:11
http://extras.timesonline.co.uk/pdfs/sport/whytherefereemissedit.pdf

Enough said om Hanssons del i det hela...
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 14:17
Blankt för mig på den länken. Men om det är den felaktiga grafiken du syftar på så spana in hur det verkligen gick till i stället:
http://www.youtube.com/watch?v=0Thehkd0PPg#t=00m32s
as
20 november 2009, kl 14:24
Även den assisterande domaren var skymd, av Irlands målvakt. Men i domarnas jobb så ingår det väll att positionera sig så att de så tydligt som möjligt ska kunna se vad som händer på planen. Där har Hansson misslyckats, men tycker ändå att han ska få dömma internationellt.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 15:44
Skymd my ass. Nog tjatat
http://www.youtube.com/watch?v=0Thehkd0PPg#t=00m32s
Gus
20 november 2009, kl 14:25
Du måste ha adobe installerat där. Jag har sett den filmsekvensen ett gäng gånger innan och att Hansson skall se det är kört, trots att han har korrekt position. Att assisterande skall se det är önskvärt men det går ofantligt fort samt att Gallas och/eller Given troligtvis delvis skymmer sikten. men som kommentatorerna faktiskt säger: Det är i princip omöljligt för domarteamet att se det. Skiten skall kastas på Henry istället. Sedan är det upp till FIFA att bedöma om man skall införa videogranskning eller inte.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 15:44
http://www.youtube.com/watch?v=0Thehkd0PPg#t=00m32s
Macuilxochitl
20 november 2009, kl 14:38
Problemet med Martin Hansson är att han vägrar läsa av spelare och publiks känslor och reaktioner. Han verkar autistisk i att envisas med att det han ser är det som gäller - medan de flesta elitdomare kan göra en tolkning av en situation utan att exakt ha sett 100%.

Under loppet av några sekunder kan man läsa bägge lagens spelares ansikten vad som händer + att publiken direkt reagerar, men en dålig domare som Hansson vägrar se och höra detta. Tvärtom verkar han nästan reagera ännu mer bångstyrigt avskärmat ju mer känslor som exploderar.

En bra domare kan läsa av ansiktsuttryck och känna vad som är sant eller falskt. Skicka Hansson på kurs så att han kan lära av psykologer och lite förhörsledare hur man tolkar ansikten. Så djäkla duktiga är inte spelarna på att ljuga. Jag tycker man rätt ofta ser vem som döljer något eller vem som jubliar av ren óförställd glädje. Här ser man hur Henry och de närmsta fransoserna nästan skäms efter målet.

Som bajare ser man ofta honom medvetet döma emot uppenbara domslut ifall det blir för mycket känslor och intryck som när Hammarbyfansen av ren reflex vrålar om någon händelse på planen. Då kör han huvudet ner i sanden och kör sitt egna race. Nästan som på trots. Som att det är han mot världen. Solklart autism enligt mig.

Nej vi behöver domare som kan värdera in spelarnas agerande i varje diskutabelt moment. För deras ansikten ljuger sällan första två sekundrarna.

Tyvärr tycker Lagrell & co att oförmåga att läsa av känslor och spelet är en bra egenskap hos domare, så de skickar bara nitiska regelverksdomare till FIFA. Som Anders Frisk
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 15:44
Intressant synpunkt.
Gus
20 november 2009, kl 14:43
Hmm mitt inlägg verkade inte bli sparat så jag skriver igen.

För att se den länken behöver du ha Acrobat installerat.

Har sett den länken ett flertal gånger men faktum kvarstår: Hansson är skymd trots att han har korrekt position. AD:n är delvis skymd av Gallas och eventuellt också Given sedan i den hastigheten och det avståndet gör det ofantligt svårbedömt även om man har fri sikt.
Lägg skulden där den bör läggs istället: På Henry. Precis som kommentatorerna faktiskt säger i din länk också! Sedan om man skall ha videogranskning eller inte är en annan fråga.
Det konstiga är hur Svenska journalister alltid hänger ut och hoppar på domarna. Rätt eller fel så är det beslut tagna på en millisekund och situationer ser annorlunda ut beroende på vilken vinkel man har. Kan säga att situationen för domare i Sverige oavsett nivå blir inte direkt lättare av Journalisternas häxjakt som förekommer på domarna.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 15:46
Om du läser vad jag skriver tycker jag inte att Hanssons misstag ber på inkompetens, jag tycker inte att han nödvändigtvis ska stängas, däremot tror jag att han har gjort sitt på den här nivån.
Bosse
20 november 2009, kl 14:50
Erik Niva snackar massa utan att veta. Han säger att Martin Hansson och linjemannen skule sett att det var hands. I grafiken som aftonbladet har fått står det att det är folk hela vägen som skymmer. Linjemannen har absolut ingen chans att se.
Erik bord snacka mindre om sånt han inte vet.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 15:46
Nog tajatat
http://www.youtube.com/watch?v=0Thehkd0PPg#t=00m32s
Johan
20 november 2009, kl 15:31
Nu måste du faktiskt ta och kicka Erik Niva ur studion. Var idag tvungen att pausa och spola när Niva spyr ur sig att Hansson inte ska få dömma fler matcher osv... Självgodheten och oödmjukheten har med honom enligt mig nått nya höjder.

Om du nu måste ha en sidekick så ta helst med dig Jennifer eller i enstaka fall den i jämförelse med Niva något mindre självgode Bank..

När Niva gottade sig i Materazzis osköna pryl mot Zidane då var jag tvungen att lämna din show och istället se på Ekwall vs Lundh...

Kör solo i fortsättningen Laul!
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 15:46
Känslig kille?
Martin
20 november 2009, kl 15:32
Skönt att du kallade Iniestas blogg för "blek" utan att någon reagerade. Göteborgshumor? Sådan människa, sådan blogg? ;)
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 15:46
Det reagerade inte jag heller på. Vad menar jag?
Henrik
20 november 2009, kl 16:14
@as

Det kommer alltid finns platser på plan som det är omöjligt för domarteamet att se. Spelet kan gå så fort numera att om huvuddomaren springer ner så att han ser från bortre hörnflaggan och inåt plan, så är han totalt distanserad 5 sekunder senare.

Ta det där målet Sverige gjorde på Spanien när man räddade Puyols nick på mållinjen och mindre än tio sekunder senare hade kontrat in ett mål. Hur fan ska en domare kunna ha rätt position under hela det händelseförloppet?
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 17:57
Visst är det så.
Ita
20 november 2009, kl 16:26
Mycket bra program. Bra gäst!

Och som vanligt när det snackas vinnare av mästerskap säger ingen Tyskland som är en maskin och håller Podolski i sin nuvarande form så är det mina vinnare (som alltid är han mycket bättre i landslaget än klubben).

Keep up the good work!
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 17:58
Tyskland gillar vi också.
Göran
20 november 2009, kl 16:48
Jag tycker nog att Niva är lite väl hård mot Hansson. Han såg ju inte handsen och kan så klart inte döma bort målet. Det är många situationer som kan vara svåra för domaren att se och det går också väldigt fort i dagens fotboll. Om jag inte har helt fel för mig har väl målområdesdomare testats, en person som står bakom respektive mål? Jag tycker det vore något som borde användas i större utsträckning så slipper domaren springa ifrån och videogranska så vidare inte fjärdedomaren kan sköta den saken. Det gäller att försöka göra det så svårt som möjligt för de som försöker att fuska och sen kan man fråga sig om inte en spelare som fuskar kan dömas i efterhand. Efter att en videogranskning gjorts. Men det går nog inte att få bort allt fusk ändå så det kommer alltid att förekomma tyvärr, men visst är det tråkigt när brott lönar sig
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 17:58
Det är väl TEAM HAnsson som ska ha skiten, inte bara Martin.
20 november 2009, kl 16:50
Här är mina tankar om det hela...

http://footballstheshit.blogspot.com/2009/11/ratt-att-hanga-hansson.html
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 17:59
Vi tackar.
marjasin
20 november 2009, kl 18:22
Grafiken som visade på hur domarna ser situationen kanske inte är helt korrekt men den har ju ändå en viss funktion, nämligen att det inte nödvändigtvis är soklart ifrån deras vinkel. Just den delen av planen där den här situationen händer är väldigt svår att täcka upp som domare eftersom AD hamnar väldigt långt ifrån situationerna och HD har svårt att ta sig in så djupt i straffområdet som krävs utan att riskera att vara i vägen eller komma långt efter vid en snabb spelvändning. UEFA/FIFA har ju inlett ett projekt i euro-league där man har särskilda domare för de här områdena. Men det finns stora praktiska problem med att ha så många kockar i samma soppa. T e x går det åt 4 stycken allsvenska huvuddomare för att döma en match i Europa med det här systemet vilket gör att det försvinner 4 av de bästa huvuddomarna från att döma i allsvenskan.

Hansson förtjänar naturligtvis ett avdrag på betyget för den här situationen. Men om man efter säsongen summerar ihop hans betyg i de matcher han har dömt och han fortfarande tillhör toppskiktet i Europa så är det väl självklart att han ska döma på den nivån. Alla domare drabbas av sånt här nån gång under säsongen och om alla toppdomare som gör misstag skulle bli avstängda som Niva vill så blir det ju till slut inga kvar och då får andrasorteringen ta de viktiga matcherna och är det nån som tror att det blir bättre då?

Man måste se även domarnas insats som en större helhet. Bedöma dom över hela matchen och över hela säsongen och inte bara såga dom på grund av enstaka beslut som blir fel.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 18:53
Han lär i alla få vila ett tag efter den där förutbestämda Champions League-matchen.
martin
20 november 2009, kl 18:28
iniestas blogg=blek
Iniesta är ju norra halvklotets blekaste fotbollsspelare
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 18:50
Du menar i hyn?
Gerhard
20 november 2009, kl 19:11
Bra program som vanligt. Har svårt för ditt resonemang att allt är tillåtet så länge inte domaren ser det. Hur kul hade det varit med 22 spelare som kastade sig i varje närkamp i 90 minuter? Ska man dra det ännu längre så är det okej att köra bil full så länge inte polisen stoppar dig...
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:20
Självklart inte. Men nu pratar vi fotboll.
marjasin
20 november 2009, kl 19:18
>Han lär i alla få vila ett tag efter den där förutbestämda Champions League-matchen.

Om det inte hade kommit ett naturligt break i samband med julen nu så är jag långt ifrån säker att du har rätt. Att han får döma i CL är inte hugget i sten, hade UEFA sett på det här misstaget som påverkar hans ranking så hade han blivit bortplockad även därifrån.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:20
Ok, vi får se.
AJ
20 november 2009, kl 19:18
Vad tror du om "staffområdesdomare" för att få bättre koll på tveksamma situationer.
Skönt att Alvbåge vågar säga som det är, att Henke var dryg på plan såg man klart även som publik.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:21
Det behöver inte vara fel.
martin
20 november 2009, kl 19:29
precis.
vad annars?
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:21
Vad?
johan e
20 november 2009, kl 19:33
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/internationals/8370327.stm

Rätt så skönt med en liten annan infallsvinkel på det hela. Samt så visas
viken av att stänga av mobilen vid rätt tillfälle.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:22
Ska jag spana in.
Erik
20 november 2009, kl 19:56
Det heter inte "Vem vinner VM" utan "Vilka vinner VM". Det är ett LAG som vinner VM och inte en enskild person.

Hoppas på bättring på detta. Annars bra program Niva är en mycket bättre gäst än tafatte Bank.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:22
Bättring blir det.
Rot Gelbling
20 november 2009, kl 20:11
Jag kollade idag eftersom Alvbåge länge har varit en av mina favoriter. Niva är tyvärr lite tjatig men som jag har skrivit någon gång tidigare är det ok så länge bara en av han och Bank är med. En aspekt angående spelarbloggarna som ni missade är att de generellt sett är undermåligt skrivna och i princip oläsliga, och då kan man ändå tänka sig att de som bloggar tillhör de mer språkbegåvade fotbollsspelarna. Det kan vara värt att ta upp det där till diskussion någon gång. Rydström är väl den ende som kan skriva någorlunda, men han har å andra sidan blivit kvasi när han på fullt allvar försöker vara kulturell genom att länka till youtube-klipp. Birro-nivå ungefär. Och på den nivån tycker jag till skillnad från Niva att det inte finns speciellt mycket att glädjas åt. Min fäbless för Alvbåge bottnar i och för sig i att han brukade svära i PPV-intervjuerna när han spelade i ÖSK första vändan.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:25
Jag struntar i hur de stavar och skriver, det intressanta är deras egna tankar om saker o ting kommer ut.
Ismail Al-mansoury
min blogg http://almansoury.se
20 november 2009, kl 20:12
Jag tycker att det är dåligt av Niva att lägga allt på Hansson, tycker att han ska ta och läsa på lite mer innan han uttalar sig om någon sånt! The Times grafik visar varken Hansson eller assisterande kunde se situationen! var han fel placerad? jag är ingen domar expert och inte Niva heller och ett litet tips bara lägg ner alla dumma repliker!!
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 20:27
Den grafiken är totalt felaktig. Kolla istället vad som egentligen hände.
http://www.youtube.com/watch?v=0Thehkd0PPg#t=00m32s
Elfsborgaren
20 november 2009, kl 21:00
Henke=en super-egoist o bluffmakare som får domarna att lyda minsta vink från den lille pojken.naturligtvis har fege goa göbben laul inte skrivit en rad om detta kända faktum

Martin H=en hopplös bekräftelsehysteriker i Anders Frisk-klass som bränt sina broar för alltid.sanningen hinner alltid upp dårarna.

Rickard Norling! Äntligen! En svensk som hyllar individuell skicklighet o fantasi o får goa göbbar på Kamratgården med sin Drillo-fotboll att kräkas
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 21:35
Martin Hansson känns definitivt inte som ngn Anders Frisk-typ. Då har du inte träffat personerna eller sett de döma.
as
20 november 2009, kl 21:16
Men du, när de pausar ditt klipp så är ju bollen ännu inte vid handen. grafiken har rätt, ditt klipp har fel.
Robbie Lauler
20 november 2009, kl 21:34
Jodå, grafiken är när han spelar bollen.
Ismail Al-mansoury
min blogg http://almansoury.se
21 november 2009, kl 13:58
Pausa och kolla vars Hansson står! han skyms totalt av spelare! men jag håller med att assisterande kunde har sett situationen men det är lött för oss nu i efterhand och säga det när vi kan pausa och köra i slowmotion! att lägga att på Hansson är totalt fel!
Du som har spelat fotboll själv bodde förstår lite bättre tycker jag!
Sensi
21 november 2009, kl 20:54
Det är väl inte politiskt korrekt att tycka så här, men jag tror inte att ett lag med mest vita spelare kommer att vinna VM i Sydafrika. Fotboll är väl den svarta majoritetens sport där. Jag tror att Kamerun, Nigeria, Elfenbenskusten, Brasilien och Frankrike har störst chans att få publiken med sig om/ när hemmalaget åker ur. Jag tippar nog Elfenbenskusten helt fräckt!
marjasin
22 november 2009, kl 22:31
Dom som säger att Assisterande domaren borde ha sett saken borde prova att springa i full fart ute vid sidlinjen från straffområdeslinjen ned mot hörnflaggan samtidigt som man har blicken fäst på näst sista försvarare och sen försöka se hur mycket man egentligen kan uppfatta av vad som händer i staffområdet i övrigt.
jocke
23 november 2009, kl 11:24
Jäkla gnäll om detta Kunde inte Christensen bli straffad kan väl inte Henry bli det heller eftersom förbund på olika nivåer verkar rätt rädda för att ändra i resultat.

Lätt för oss som sett 5-11 repriser att ropa hands tror inte ens alla spelare uppfatade det förutom de som var närmast, men domaren måste ju gå på vad han/hon såg inte vad spelarna säger att de såg.

Däremot kanske det borde finnas möjlighet stänga av spelaren i efterhand säg 1-x antal slutspelsmatcher nu kan Henry garva hela vägen till Sydafrika och kosta på sig att erkänna och önska omspel. De vet ju att så kommer inte ske =D
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close