Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

JAG BACKAR

Efter kritiken från mina läsare till förra inlägget backar jag undantagslöst. Jag gjorde fel, ett misstag att lägga till 30-listan, jag erkänner.

Jag var för hård mot team Hamrén, de hade inte missat att göra en koll, de gjorde en koll med IFK Göteborg, de borde kanske kollat med Hysén också, men efter att ha undersökt saken konstaterar jag att det var Blåvitt som levererade informationen att Tobias Hysén var skadad.

– Våra läkare är inte lika optimistiska som Tobias. Vi tar hit de i morgon (läs; i dag) för att titta på honom, sedan får vi se, sa Stefan Rehn när jag pratade med honom under kvällen.

Men.

När det gäller Marcus Allbäck som hävdade att en av Sveriges noggrannaste fotbollsreportrar, SvD:s Johanna Garå, hade felciterat Zlatan viker jag inte en millimeter. Allbäck gjorde bort sig, han agerade ryggradslöst och jag utvecklar tankarna i en krönika i morgon.

Har inte hunnit kommentera Sportbladets stora scoop ännu, nämligen avslöjandet som Snabb levererade: Henke Larsson tar över Landskrona Bois. Den måste svidit för konkurrenterna.

…och fan vet om inte superettan känns hetare än allsvenskan 2010. Kanske blir det som räddar svensk fotboll.

35 kommentarer
J
15 december 2009, kl 00:34
Haussandet av din alldagliga västkustkompis på SvD börjar bli lite löjligt. Däremot går det att hålla med om superettan känns hetare än allsvenskan just nu.
Özgür Kurtoglu
min blogg www.whatsupsthlm.se/worldsapart
15 december 2009, kl 00:45
Inte för att vara den som är den men:

5. ”Dessutom kom han i år trea i France Footballs omröstning om världens tredje bäste spelare (som Messi vann).”
Johanna Garå, SvD, om Xavi, avd Är han alltså världens nionde bästa spelare...?

Signerat Lasse Anrell: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/anrell/floskeltoppen/
Daniel
15 december 2009, kl 01:52
Så, IFK Skattefiffel drog en rövare och ljög för Hamren, bara för att slippa släppa iväg Hysen till landslaget. Hade det varit någon annan klubb hade det blivit feta skandalrubriker, men eftersom det var just den här klubben lär det väl inte nämnas mer.

Och det "heta" med nästa års superettan är väl alla journalister som hoppas att Henke fetfloppar, eftersom det i deras lilla värld alltid är roligare att såga och håna än att hylla.
Kaijmanen
15 december 2009, kl 02:57
Du har alltså skrivit en krönika om saken? Det kan inte vara så att Zlatan faktiskt sagt saken till Allbäck men inte ordagrant sagt att han blivit felciterad. Utan att han sagt att det som stod i tidningen inte var vad han menade? Det vill säga, han sa det som sades, men han menade det inte. Tänk vad trevligt om ni hade möjlighet att kolla saken med Zlatan, istället för att skriva krönikor om en rad olika "kanske".
Daniel
15 december 2009, kl 04:32
Jag som trodde du "backade" på julbordet
Stefan
15 december 2009, kl 06:16
Du är underbar Laul. Prata ordagrant med fotbollsspelare som en rabiat politiker. Du sitter på fel avdelning, hoppa över till politik och lek sandlåda med resten av sveriges "journalister".

Ps. Har inte Maud börjat bli lite väl grå? Det är nog hetsen angående Saab och Volvo som gjort att hon börjar bli hängig. Känner du hennes frisör? Annars kan du dra in någon expert som kanske kan dra ett par rader. Om hur det kan vara farligt i hennes ålder att inte inse sina begränsningar eller dyl. Sån journalistik skulle passa dig, och vi skulle slippa dig. Win Win.
Janne B
15 december 2009, kl 07:23
Ta ner tonen mot Sällskapet.
OJ!
15 december 2009, kl 08:11
Se där, ett erkännande om att du gjort fel! Hoppas ni skapar rubriker om att IFK:s läkarteam ljuger för landslagsledningen nu då, borde ligga i linje med hur ni jobbar.
JJ
15 december 2009, kl 08:16
Vad är det som egentligen gör att Superettan skulle kännas het inför 2010? Jag har svårt att komma på något särskilt hett med den. Det enda som dyker upp är att Hammarby hamnat där, men det är ju inte direkt första gången. Division 1 norra var väl inte så mycket hetare för det för 15 år sen? Att Norling tar över Assyriska är sannolikt endast journalister upphetsade över. Liksom att Larsson tar över Landskrona. Det är ju ett självmordsuppdrag, ingen lyckas med Landskrona. Vad återstår då? Att Janne Andersson tar över ÖIS? Njae, inte riktigt va?
Henrik
15 december 2009, kl 08:34
"Ta heder och ära" av Johanna Garå?? Allbäck klämmer ur sig en lam kommentar om att han inte vet vad Zlatan verkligen sagt. Om ett sådant uttalande upprör dig ner i tårna, se upp: jag vet inte heller om Zlatan verkligen sagt så. Skandalen växer!

Laul, jag gillar det du skriver vanligtvis, men jag blir förvånad över att du tycker att folk ska lita så oreserverat på journalister. Folk runt om i landet blir dagligen ifrågsatta mycket tuffare, inte minst från journalister, och jag tvivlar på att journalisterna ägnar en tanke åt att personen ifråga kanske känner sig vanhedrad. Nä, det är bara en vanlig dag på jobbet, där ytterligare en person måste bevisa att hon har rätt.
alex
15 december 2009, kl 08:58
...Kul med truppen men varför är inte Martin Mutumba med!?
Kan verkligen inte acceptera det asså. shock besviken.

Erik Lund var med men inte mutumba....Har Hamrén ens sett AIK i år? Mutumba skojade med Lund i finalen bland annat. Lund är bara med för att Lennartsson rekommenderat honom, alltså är han med för att han varit med i U21. han skulle inte ens spelat i IFK om Adam Johansson varit frisk... är det inte smartare att ta med Dyrestam på en gång?? - ELLER MARTIN MUTUMBA!!

Man kan inte motivera Mutumbas petning med att det var hans första allsvenska säsong, som man idiotiskt motiverade bajramis petning förra året. Philip Haglund var ju med i år!
Fatta! - Haglund men INTE Mutumba!!

4 MÅLVAKTER men inte Mutumba.... 4 målvakter på 2 matcher... shitt asså!!
hur många räddningar kommer dom behöva göra mot Oman?? ´Hamrén sa "vi vill testa dem här fyra nu" Men shitt asså... inget säger att exempelvis örlund kommer behöva röra bollen i sin enda halvlek!! FYRA MÅLVAKTER men ingen Mutumba!!

skandal. Izhisaki är inte bättre än Mutumba i dagsläget... Izhi kom med för att truppen behövde rutin så att det inte blev värsta dagistruppen--- vilket är dumt tänkt eftersom dom bästa ska va med!!! alltså mutumba ska vara med!!!

skit oxå. hoppas elfsborg säljer bajrami till lissabon och europa league.... då måste dom kalla in en ersättare. ska dom kalla in BP:s joakin runnemo då eller? nej då blir det fn mutumba asså.

mutumba borde Varit med!!! skadal. sheeeet. ska han spela i Uganda eller e de det Hamrén vill?? Vet han inte hur mucke Uganda drar i han?????

idioti!

in med mutumba
Fish4you
15 december 2009, kl 09:13
De senaste dagarna visar tydligt att det finns en gigantisk övertro på fd spelare som tränare.
Inom fotbollen så räcker det tydligen att man haft en framgångsrik chef för att kvalificera sig till ett tränarjobb på hög nivå. Själv har jag jobbat i en del företag med väldigt framgångsrika chefer, men det lär knappast räcka för att jag skulle fixa ett jobb som koncernchef för Ericsson.
Allbäck är ett exempel...Henrik Larsson är ett annat. Herr Larsson visar dessutom en sanlös brist på ödmjukhet inför den uppgift han står inför, genom att signalera att utbildning inte är så viktigt och det kan han fixa lite senare.
Hade denna typ av utnämningar hänt inom politiken, så hade vi kallat det svågerpolitik och det hade blivit ett jäkla liv på folk i allmänhet. Ser bara detta som ytterligare ett bevis på att idrotten behöver bredda sitt perspektiv på ledarskap och kompetens.
as
15 december 2009, kl 09:46
Laul, jag vet inte om du har sagt detta, men jag läste någonstans på aftonbladets sportsidor att det var fel av Allbäck att "atatckera någon som inte var där".

Men är inte då den/de som skrev det bara en bunt hycklare? Jag menar ni i media gör ju precis samma sak flera gånger per dag. Och det var media som drog upp det rots att Zlatan inte var där!!!

Nä, jag börjar faktiskt tröttna på mediekåren, med sin dubbelmoral och sitt hyckleri!
!!!!"
15 december 2009, kl 09:57
"Hej,

Du återkommer till allbäcks ryggradslöshet i parti och minut i dina sk. alster.
Tycker du att det är konstigt att han tycker det är för låg nivå när ni sk. journalister (du är väl tveksam sådan) ständigt återkommer till Zlatan frågan för att få ett scoop? Vad väntar ni att er att han skall säga? "nä, fan jag hatar den långe jäveln. han kommer från Rosengård - jag kommer från Hovås. Går aldrig att förena vettö" Fan, då skulle du väl kissat på dig av glädje...

Idag läste jag att du efter kontakt med Stefan Rehn hade fått klart för dig att IFK.s ledning inte tyckte det var lämpligt att Hysén åkte iväg. Å då fick du det att framstå som om du varit en duktig gosse som tagit reda på fakta....

Var det det inte du som lanserade hyséns frånfälle igår med att det berodde på att mackan kommer från Öis? Snacka om ryggradslös....

Wernersson (även han blåvit precis som du själv) sade något klokt igår även om inte det heller hör till vanligheterna:

"varför hoppar man på den killen som alltid har ställt upp och levererat och inte den killen som väljer att inte ställa upp?"

Det är kanske det spåret du skulle följa, laul. Men det vågar du väl inte för då kanske Zlatan kallar dig ful igen
Zlatan
15 december 2009, kl 10:08
Jag vet inte om din blogg känns seriös.
Jocke
15 december 2009, kl 10:18
Zlatan har inte varit kritisk till personen Marcus Allbäck som jag tolkar det. Det han sa var: -Jag vet inte.
Sedan uttryckte han tveksamhet till om det rent generellt var seriöst att ha en aktiv spelare som assisterande. Så tolkar jag hans uttalande men det skapar å andra sidan inga rubriker.

Det skulle däremot det här kunna göra:

”Sluta sova med Anders Svensson”
Översättning på den rubriken till engelska blir: "Stop sleep with Anders Svensson."
Tror att både Marcus och Anders fruar tycker att det är bra att någon till slut säger ifrån!
David Klingberg
15 december 2009, kl 10:46
Johanna Garås intervju med Zlatan kring Allbäck frågan:

Vad menar du?

– Allbäck har aldrig varit tränare, han är fortfarande aktiv. Jag vet inte.

Du låter kritisk?

– Jag vet inte om det låter seriöst eller inte.

Om det hade varit Henke då?

– Henke har slutat. Men han har inte heller varit tränare. Jag tror att man måste ha en erfaren spelare som har varit där och kommit in i en tränarroll. Men jag kan inte det där med tränare. Jag är aktiv spelare i dag, jag spelar och tränar, och sen hur det går där…det är bara att hoppas på det bästa.

Denna ordväxling ger en annan (mer nyanserad bild) av vad Zlatan sa, än så som media uttrycker sig; "Allbäck är ett oseriöst val".

Visst är Zlatans skepsis befogad, Allbäck är/var aktiv, och han har ingen erfarenhet. Det hade dock inte Guardiaola heller, eller? Dock så tycker överskriften i Garås artikel (http://www.svd.se/sportspel/nyheter/zlatan-ibrahimovic-i-intervju-med-svd-allback-vet-inte-om-det-ar-seriost_3792185.svd) visar på vad hon vill åstakomma med artikeln. Business is business. Detta tycker jag ligger henne i fatet avseende framtida artiklar. Jag vet inte om det är seriöst....

Tillbaka till sakfrågan då, Hamrén är coach och väljer det team han har runt om kring sig. Och Allbäck får den erfarenhet som alla kräver-och inte som huvudtränare utan som någon form av assistent.

Allbäck har trots allt ganska god erfarenhet av landslagsfotboll, så sorry Laul. Du är bara tvåa på listan!
Laken1
15 december 2009, kl 11:08
Det vore lämpligt om du även i din artikel (inte bloggen alltså) skriver att du var med på tåget om att ha fel om Hysén. Håller även med kommentarerna hittills angående samma artikel om att ni tänjer på sanningen om Zlatans uttalande angående Allbäck.
Många gånger har du rätt i det du skriver, men här tycker jag du är ute och cyklar....
Bacon
15 december 2009, kl 11:34
Jag tycker ni gör allt för att felcitera Zlatan, han säger - jag vet inte om det är seriöst? Tydligt förtal av SVD-tjejen. Fan vad pinsamma ni är.
Varför?
15 december 2009, kl 11:37
Vet inte hur många gånger jag läst att "det finns på band" på olika ställen om vad Zlatan sa.
Varför finns det då inte tillgängligt för ALLA? Varför lägger inte Garå ut det så alla kan höra vad som sas? Känne extremt oseriöst att säga att det finns på band men inte gå ut med det, för hemligt kan det ju inte vara. Men hon är ju journalist och då är dubbelmoral en del av vardagen.
Daniel
15 december 2009, kl 11:56
Lauler, jag håller med dig i detta.

Men Hamrén måste väl börja lära sig ljuga snart, eller? Andra gången han bara sa som det var och fick en massa skit för det.

Vad gäller Marcos Allbäck så var han en skicklig striker en gång i tiden men några vidare ledaregenskaper har han inte. Elakt folk säger att detta är ett Allbäckts släktdrag och en av huvudorsakerna till att Öis åker berg-och-dal-bana.
Gahldir
15 december 2009, kl 11:57
Är det inte snarare så att ni journalister på presskonferensen återgav citatet lite felaktigt(läs vinklat) eller återgavs exakta citat när frågan ställdes? Om jag har rätt så är det ju ni som felciterar och att Allbäck har koll och svarar att det inte var precis så Zlatan sa och så görs det en jättehöna av det hela. Är det inte läge nu när Allbäck lagt skorna på hyllan att man åter ber Zlatan om att återigen kommentera läget?
Hugo
15 december 2009, kl 12:27
Ni blir krossade av fotbollskanalen.se idag. De levererar nyhet på nyhet, hög kvalitet rakt igenom, medan ni maler på med er trötta Zlatan-och-Allbäck-bråkar-smörja. Det spelar ingen roll om du tycker att du har rätt i sak eller inte (ett evigt jävla tyckande för övrigt, jag tycker att du har fel) - det är helt enkelt INTE INTRESSANT.

Börja jobba istället.
rickard
15 december 2009, kl 12:41
BACKA IGEN!

Nu har du gjort bort dig riktigt, riktigt ordenligt. Precis som dina kollegor på Aftonbladet är du vansinnigt slarvig med citattecken. Du påstår i din artikel att Zlatan sagt ”det är inte seriöst”. Var? När? Visa oss! Peka!

Inte enligt Garås ljudupptagning i alla fall. "Jag vet inte om det blir seriöst" och "jag vet inte om det låter seriöst eller inte". Så har han sagt, allt enligt er egen artikel. Så fruktansvärt pinsamt och uruselt att hiva ur sig felaktiga citat. Inte värdigt en journalist, inte ens en Aftonbladetjournalist.
Feffe
15 december 2009, kl 12:42
Det skulle vara intressant om Aftonbladet vågade aktivera en "tumme ned"-funktion på sina blogginlägg också, och inte enbart en "tumme upp". Fast ska vi gissa att de inte är intresserade av att egentligen få reda på vad vi läsare tycker om deras pinsamma uppvisningar i "journalistik", utan nöjer sig med att få höra vad de (i skrivande stund) 21 Laul-fantasterna tycker.

Ju förr Aftonbladet och liknande skvallerblaskor går konkursdöden till mötes, desto bättre. Jag kommer i alla fall inte bidra med varken kronor eller klick i framtiden och fler kommer följa mig.
jan banan
15 december 2009, kl 12:52
jag tycker att hamrén borde tagit med allbäck som spelare också. sen kunde han tagit med anderberg och markus gustafsson med, två snabba kantlöpare.

ciaoooo firenze
Trine klingstrand
15 december 2009, kl 12:55
Håller med Gahldir och David Klingberg.
Zlatan blev inte felciterad av Johanna Garå. Däremot ställdes frågan till Allbäck med en felaktig citering till grund, och han svar var också helt korrekt: Jag tror inte att Zlatan har sagt precis så.

Zlatan sade: "Jag vet inte om det blir seriöst".
Inte som Robert Laul tror: "Det blir inte seriöst." såsom det påpekades att han hade sagt i frågan till Allbäck.

För övrigt Robert Laul. Du är ett skämt som Journalist. Du tar dig själv och din grävande journalistik på alldeles för stort allvar. Det är fotboll det handlar om inte världspolitik. Det är liksom inte världens allvarligaste grej att Allbäck råkar påstå att Zlatan blev felciterad. Det förtjänar liksom inga krönikor. Skriv en krönika om hur många oseriösa, jävligt kassa, tidigare aktiva spelare som nu är sportjournalister det finns istället. Bredda ut lite grann om vilket sämst jobb de gör. Då kanske jag läser krönikan utan att spy. Som man alltid annars gör när man läser dina värdelösa krönikor. Hur fick du jobbet undrar man. Alfeldt, Niva, Bank och Wegerup är ju kunniga, duktiga och läsvärda, men du är ju nån slags parodi på vettig sportjournalisik... Tänkte att du skulle behöva höra det här nån gång.
Magnnus
15 december 2009, kl 12:59
Fy fan, börjar också ruttna duktigt på er (ni "stjärnsportjournalister") nu. Bank var först fel ute och du backade inte honom där men nu verkar även du trillat över. Efter att ha spytt galla över Lagerbäck i tid och otid ger ni inte Hamrén någon tid alls att komma in i rollen. Han är ju för fan fortfarande klubblagstränare så ge honom lite tid.
GurraAn
15 december 2009, kl 13:19
Som sagt, Henke har aldrig varit tränare, han är fortfarande aktiv. Jag vet inte.....; )
Tommy
15 december 2009, kl 13:35
Censuren verkar slå hårt mot dina läsare, Robert. Är det rena påhopp som rensas bort, eller ska man tolka det, tillsammans med den totala avsaknaden av svar från dig, som att ni börjar få kalla fötter när ni inser att ni är ute i ogjort väder? Hur var det nu med det ryggradslösa agerandet du skriver om?
Tommy
15 december 2009, kl 13:44
Jag får backa på censuraklagelserna. En kollegas sura kommentar publicerades inte och jag trodde felaktigt att (+7) på antalet kommentarer betydde att sju inte godkänts. Det är betydligt mer rimligt att det betyder att sju kommentarer väntar på att godkännas, så jag backar och ber om ursäkt.

Inte för att det betyder att inget censurerats, men...
Vivarossi
15 december 2009, kl 13:57
Robert Laul, vore jag din chef skulle jag se till att du blir sparkad direkt, eller i alla fall blir forflyttad till skvallersidorna. Aldrig hort maken till dummare inlagg och kronikor, vilka du dessutom star fast vid. Du har inte en aning om hur Zlatan, Allback, Hamren och co. tanker och sa hittar du pa saker och tolkar efter eget bevag. Snacka om att skapa en hona av en fjader utan nagot som helst syfte. Nej, nu nar bade Niva och Bank ar ute finns det ingen anledning att kolla in pa AB langre, det var ju bedrovlig lasning de senaste veckorna pa era sidor och du tar latt priset. Kanske du borde skriva en kronika om din chefs bristande omdome om sina anstallda nu nar du tycker ha sa mycket att saga om hur Hamren valjer vilka han vill jobba med...?
Sim
15 december 2009, kl 14:55
Att tänka innan man talar...

En enda stor soppa om:

Att Hamrén var ärlig när det kom till att Zlatan tackat nej.

Gnället om att Zlatan inte funkar med "den ryggradslösa" Allbäck.
(Onödigt & dumt att kalla honom så).

Att Hamrén inte hade någon fakta alls på Hyséns status.

Vad säger man?
Griper efter varje halmstrå som finns. Minst sagt.

Kanske dags att skriva om det som faktist är sant,
och inte slå på den stora trumman varje, varje gång.
urzaiz
15 december 2009, kl 23:03
Jag måste tyvärr instämma i alla negativa synpunkter, Robert. Din nivå i den här bloggen är varierande, ibland småkul och ibland helkass. Din senaste så kallade krönika däremot är i särklass den sämsta smörja sminkad till sportjournalistik som jag någonsin läst. Du toppar till och med Olssons Thörnblad-kapning, vilket inte säger lite. Intrigmakeri och konfliktsökeri på mellanstadienivå! Det är ett fotbollslag du är satt att bevaka och kommentera, inte en Robinson-expedition!
Nu får aftonbladet.se noll klick av mig till dess Bank o Niva är tillbaka.
adam
17 december 2009, kl 11:38
men laul, jag gillade dina texter men detta var inte smart gjort... men alla gör misstag, men gör oss en tjänst, gör inte om det, tror allas syn på journalister börjar lavinarta snart,
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close