Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

…hade Svennis kunnat ta samma beslut?

Uppgifterna är visserligen inte bekräftade men under förutsättning att Sky News källor har rätt tycker jag att Englands förbundskapten Fabio Capello tog det enda beslut han kunde ta – nämligen att peta John Terry som lagkapten.

Otrohetsskandalen kommer att förfölja honom lång tid framöver – här i Sverige har vi nog inte riktigt insett vidden av rapporteringen på de brittiska öarna – men genom beslutet slipper England i alla fall förföljas av frågan om det är rätt att John Terry är lagkapten. I England är kaptensfrågan som ni vet oerhört mycket större än i Sverige.

Till och med brittiske idrottsministern Gerry Sutcliffe har lagt sig i:

– På planen är Terry en fantastisk kapten men som engelsk kapten måste man ta ett större ansvar för landet, sa Sutcliffe häromdagen.

(I Sverige har vi väl inte ens någon idrottsminister?)

Vissa engelska medier kommer säkert ifrågasätta om Terry överhuvudtaget ska vara kvar i laget men den frågan är lättare att komma undan: så länge han och England presterar på planen lär majoriteten ha överseende med vad som nu hänt mellan spelarna. Kaptensdebatten var svårare att vinna, framför allt i England.

Apropå idrottsministerns inblandning; borde inte Uefa stänga av England från följande två EM-slutspel som straff för att politikerna lagt sig i? Lex Togo. Eller vad säger Lagrell?

…men sammanfattningsvis klokt agerat av Capello, frågan som fortfarande hänger i luften och som vi aldrig får svar på: hade "Svennis" kunnat ta samma beslut…?

28 kommentarer
Ljusvattnets Henry
5 februari 2010, kl 17:14
Mona Sahlin har bland annat varit idrottsminister. Så visst har vi en sådan i Sverige.
Robbie Lauler
5 februari 2010, kl 17:24
Lena Adelsohn Liljeroth heter vår nuvarande, hon är kultur- och idrottsminister, men betydligt mer engagerad i kultur- än idrottsfrågor. Det var därför jag mot bättre vetande undrade om vi verkligen har någon idrottsminister.
AndreG
5 februari 2010, kl 17:33
Visst har han varit Otrogen.. & det är verkligen inget bra.

Men han är ju fortfarande samma person.. En unik mittback. En ledare som få.
Samt att han alltid gör sitt yttersta. Terry är & förblir en ledare som allt tar laget före jaget.

Anser inte att det är rätt att ta ifrån honom bindeln. Här borde Cappelo stå & stötta honom.
Han lär ju fortfarande vara en utav dom bästa i Englands landslag. Samt så kommer han fortfarande vara en ledare.
Tippavinst
min blogg http://www.tippavinst.se/
5 februari 2010, kl 17:49
Jag tror att Svennis är för feg att peta Terry som kapten. Tror inte många har respekt för Terry nu när han hyllar Tiger woods... Tycker att Rooney ska vara kapten. Han gör aldrig en dålig match nu för tiden. Han kämpar och sliter på topp. Hur många forwards gör det? Det enda som jag kommer på nu är Tevez med.
Fredde
5 februari 2010, kl 18:03
Svennis kapten (Becks) var väll i något sånt blåsväder för några år sedan? Dock inte med nån lagkamrats tjej(ex). Det handlar egentligen inte om det var rätt eller fel. Utan hur gruppen ser på det. Eftersom Terry är en nyckelspelare och Bridge är reserv så kommer förmodligen Bridge inte finnas med längre ifall han tog så illa upp.

"After Wayne Bridges refusal to play for England as long as John Terry is captain, the fans have now encouraged Terry to also sleep with Emile Heskeys wife"

Gibbs är en duktig reserv och han verkar stärkt av Emirates-halkan tror inte dom skulle sakna Bridge SÅÅÅ mycket.
Peter
5 februari 2010, kl 18:18
Ligger väl även en viss skillnad mellan att vara otrogen, och att vara otrogen med en eventuell VM-lagkompis flickvän också. Inte vidare genomtänkt.

Men Rio? Lite udda val kan jag tycka, finns ju ett par andra PL-kaptener att välja mellan, något som Rio inte är ännu, tror jag iaf, har jag fel?
fille
5 februari 2010, kl 18:31
Robbie lauler, inspiredar av Ruthless Robbie Lawler måhända!? Helt fel val av Capello, ersätt en cheater med en annan... Engelska landslaget består till största delen av halvkriminella. Så varför inte låta JT leda. Doping kanske är undantaget inom hans moralprinciper? Captain, leader, legend! John Terry!
svenbertilgunnarsson
5 februari 2010, kl 18:43
"After Wayne Bridges refusal to play for England as long as John Terry is captain, the fans have now encouraged Terry to also sleep with Emile Heskeys wife"

Haha, hemskt men kul.
Kaijmanen
5 februari 2010, kl 18:48
Nuvarande Idrottsministern trodde ju en journalist drev med henne när dom frågade hur det kändes att vara just Idrottsminister. Sen blir det inte bättre av att hon är moderat.

En artikel på Sportal anger att din nya favorit Jorge Ortiz egentligen har kontrakt till mars 2011. Ändrar det din åsikt om situationen något Laul?

http://www.sportal.se/fotboll/allsvenskan/jorge-ortiz-vill-ta-nasta-steg

Skickar med länken i bara farten.
Patrik
5 februari 2010, kl 18:50
Om vi har en idrottsminister är en sak man kan undra ja, den förra (Cecilia Stegö Chilò) visste ju inte ens att hon var det. http://mobil.svt.se/2.21335/1.675214/ny_idrottsminister_jag&lid=aldreNyheter_566270&lpos=rubrik_675214

Och den nya verkar ju som sagt inte vara direkt intresserad av det hela.
Anders
5 februari 2010, kl 18:50
Är det frågan vi alla vill ha svar på? What? Hur tänker du då? Nog finns det mer givande frågor du som trots allt sitter i en maktposition kan komma på. Hoppas jag.
M
5 februari 2010, kl 18:56
Varför göra Rio F till kapten?Tycker karln inte platsar längre i Englands startelva
Andreas
5 februari 2010, kl 19:26
Fråga:Överallt står det att han var otrogen med Wayne:s ex. Är det ett sådant jävla skriveri när han legat med polarens ex, eller var det när de var tillsammans?
Kaijmanen
5 februari 2010, kl 19:26
Tabbe av mig. Det var tydligen förra idrottsministern. Hade helt glömt henne. Blir så när folk får kicken innan dom hunnit lära sig hitta till fikarummet.
Mattias
5 februari 2010, kl 19:37
Vi kan nog vara ganksa övertygade om att Svennis inte -hade- fattat samma beslut.
Men just den inställningen kan mycket väl vara till hans fördel i övrigt som förbundskapten
även om jag nog håller med dig om att det var ett rimligt beslut.
Roky
min blogg Laul
5 februari 2010, kl 20:32
Lagrell, varför söker ni inte vad Lagrell o hans fru har för aktie innehav.. klart ni inte gör,då bjuder ju inte han på middag..fy fan bara gå dit,ni ska granska o söka INTE ÄTA NÄR FÖRBUNDET BJUDER..heja Laul
Lenne
5 februari 2010, kl 20:36
Bor i Nordirland, det är helt sjukt vad det är rapporteringar om det här. Allt från FA till presstalesmannen för kvinnan Terry var otrogen med.

Vilken skillnad det är mot Sverige, här lägger man vikt vid en lagkapten och uppför man sig inte, då tar det hus i helvete. Men alla verkar tycka att det hela har sköts snyggt och att det inte ska innebära problem inför VM.

Ha det!
hampus
5 februari 2010, kl 20:42
ett stort skämt att ta bort den solklart bästa ledaren i truppen ! capello är ett skämt nu, min respekt gentemot honom skönk rejält
http://arsenals.blogg.se/
5 februari 2010, kl 20:52
Jag håller helt med om att det var ett klokt beslut av Capello, vad kunde han annars göra? Han måste tänka på landet och laget framförallt. Det finns uppebarligen lämpligare kaptenskandidater.
Ulven309A
5 februari 2010, kl 21:13
Tycker det var starkt av Terry att lyckas sätta på nån brud över huvud taget. Han ser ju ut som en wimp, liksom. Bravo Terry.
HS
5 februari 2010, kl 22:06
Just det faktum att Svennis inte hade tagit samma beslut gjorde att England tog sig till kvartsfinal ett flertal gånger i EM och VM. Englands största motståndare inför VM är och förblir den inhemska pressen. jag tycker att Capello är otroligt feg och svag som inte står upp för sitt val av lagkapten, det är väl ändå på fotbollsplanen som matcherna vinns, eller....
Bagdad-Sanny
5 februari 2010, kl 23:05
På tal om otrohet väler jag att citera Yussuf Saleh på facebook: " A lion wouldnt cheat on his wife, but Tiger Wood.."
Csson
6 februari 2010, kl 00:46
Förstår inte hur folk kan kritisera Capello för hans beslut, ja menar en av lagkaptenens viktigaste roller är väll att hjälpa till å hålla ihop truppen samt att spelarna ska kunna lita på honom?? Jag skulle ialla fall inte kunna lita på en lagkapten (om jag var fotbolls spelare) som hade varit otrogen mot sin fru med min/en lagkamrats tjej, hur ska man kunna tro att en person med så låg karaktär ska stå upp förlaget å framföra andras problem för dommare/ledare?!.

Sen att detta kanske inte ska få han petad ur truppen så länge det inte blir osämja inom spelar truppen pga av det han gjort. och att han hyllade tiger woods var väll i en interljuv innan han och tiger blev påkommna?
Viktor
6 februari 2010, kl 02:06
Grejen är den att det handlar inte bara om att det är en lagkompis (ex)flickvän. Terry har högsta statusen, han är the Kingpin, Den personen kan inte gå runt och ligga med vänsterbackarnas (som naturligtvis är lågstatus, fråga bara Zlatan) fruar. Då blir det kaos inom gruppen, i alla fall om det offentliggörs. Inte vidare snyggt att använda sin status och makt på det sättet. Detta är ungefär som om Jan Hellin skulle börja ligga med Lillebror Ros flickvän. Det hade ingen på aftonbladet uppskattat.
Anders Johansson
min blogg www.ryssfemmor.blogspot.com
6 februari 2010, kl 10:43
Det hänger väl inte alls någon fråga i luften om huruvida Svennis skulle ha kunnat ta samma beslut. Sven-Göran Eriksson har inget med Capellos landslag att göra längre och det är tämligen ointressant vad han hade gjort. Vi vet ju redan att han aldrig petade Beckham som kapten trots Beckhams alla affärer, eller hur?

I Sverige stängde vi av tre hockeyspelare som hade gruppsex med en kvinna och här hade väl John Terry fått avsluta sin landslagskarriär om han varit otrogen med t.ex. Mellbergs fru.

www.ryssfemmor.blogspot.com
puststankston
6 februari 2010, kl 11:20
Vet inte om jag klandrar Terry efter att ha googlat bilder av Wayne Bridges flickvän. Visst var det fel, men, i can understand how he was thinking.
Mikael
6 februari 2010, kl 11:48
Det roliga i det här sammanhanget är att vår ordinarie lagkapten inte orkar spela träningsmatcher och kanske inte med landslaget överhuvudtaget. Hur reagerar ledningen`och medspelarna? Hamrén vågar knappt prata med honom och A.Svensson "skämtar" om att åka ned med kaptensbindeln till Barcelona. Skillnaden mot England (och egentligen resten av Europa) kunde inte varit större. Zlatan är en fantastisk spelare men en lagkapten är absolut inte.
Linki
6 februari 2010, kl 16:10
Är det verkligen inte så att Capello tog det enkla beslutet och det svåra hade varit att ha kvar Terry som kapten? Jag tror säkert att Svennis hade kunnat göra det men jag undrar om han inte hade valt att ha kvar Terry som kapten ändå. Det kan vi aldrig veta.

Jag minns dock att det var mycket tal för några år sedan i england om att Terry inte passade som kapten för han hade misshandlat någon snubbe när han var yngre och sedan ska han också ha hotat någon unge. Kanske var det dags nu.

Sen artikeln om att Terry sagt så om Tiger Woods långt innan Woods storyn avslöjades är ju bara helt fånig. Ska vi börja granska alla som sagt något bra om Woods nu också?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close