Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

EM-truppen i princip klar

MÅLVAKTER

Andreas Isaksson, Johan Wiland, Pär Hansson.

HÖGERBACK

Mikael Lustig.

MITTBACKAR

Olof Mellberg, Daniel Majstorovic, Jonas Olsson, Andreas Granqvist.

VÄNSTERBACKAR

Martin Olsson, Behrang Safari.

HÖGERMITTFÄLTARE

Sebastian Larsson, Rasmus Elm.

CENTRALA MITTFÄLTARE

Kim Källström, Anders Svensson, Pontus Wernbloom, Samuel Holmén.

VÄNSTERMITTFÄLTARE

Emir Bajrami, Christian Wilhelmsson.

ANFALLARE

Zlatan Ibrahimovic, Johan Elmander, Ola Toivonen, John Guidetti, Tobias Hysén.

=

23 spelare som en EM-trupp max får vara. Flera av dem, som Sebastian Larsson, Johan ElmanderTobias Hysén och Rasmus Elm, kan användas på olika positioner.

Utan skador, stora formsvackor/petningar i klubblaget eller väldigt oförutsägbara händelser är det i stora drag så här det kommer att se ut vågar jag slå fast redan nu.

Det som kan hända är att Adam Johansson, Emil Salomonsson eller Mattias Johansson skulle gå starkt under våren och att Erik Hamrén därmed säkrar med en backup på högerbacken. Spelaren som i så fall hänger löst är "Chippen", Samuel Holmén, Tobias Hysén, Emir Bajrami eller – vilket vore trist – John Guidetti.

28 kommentarer
Kim
7 februari 2012, kl 17:36
Bort med Hysen in med en framtidstjärna på mitten A.Ekdahl även Granqvist bort in med Joel Ekstrand eller Pontus Jansson. Se och lär spelare då tillsammans med Guidietti behövs:)
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 17:46
Ekstrand har inte en chans att komma med i EM-truppen om det inte skulle vara för extremt många skador. Albin Ekdal…tja, ut med Holmén så kan han ta den platsen men Hamrén har inte varit så pigg på honom tidigare, det skulle förvåna mig mycket om han plötsligt ändrar sig. Men truppen mot Kroatien ger ju en fingervisning. Hiljemark är med där också men detta är det troliga i EM dags dato.
yrrol
7 februari 2012, kl 17:45
Har ingen koll på Holmen nuförtiden måste jag erkänna men vad krävs för att Ekdal ska få en chans? Borde han få hänga med till Kroatien matchen? Eller ska han hoppas på 3-4 allvarliga skador?
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 17:56
Holmén gör det bra i Turkiet, sex mål på 23 matcher som mittfältare för Istanbul BB som ligger i mitten av tabellen. Det är klart att Ekdal kan få åka med för att man anser hans talang är större (22 år) men fortfarande har inte gjort tio matcher från start för Cagliari den här säsongen, mittenlag i Serie A.
hofa
7 februari 2012, kl 19:56
den var lite väl talanglös, va

jag stryker på studs bort:

Bajrami, CW, Ola T- de har fått ALLA chanser, men håller inte längre

Holmen skall jag inte säga nåt om- sett för lite, men....ligger väl inte så säkert

försvaret är OK så som du satt det

men jag tar med Almebäck, sedan nån mer rookie på mittfältet....du som var i Quatar...borde ha något förslag....ny vänsterytter...kan vara Martin Olsson....men kan vara nåt annat namn....om inte JG anses gå där.....så plats finns för ytterligare nåt som kan vara en inhoppare nu, och framtid imorgon

JG ser jag som den felande länken i EM-kval-laget, och så hade vi en konstig bänk i några matcher

Jag tror på landslaget i år!!!!

Hamren visade upp en hel del bra ledaregenskaper på slutet, inte bara i uttagningarna, utan också i Gerdnt-affären. JG blir den spelsinne-kille vi saknat där framme med Zlatan!!!
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 21:11
Det hela är mycket enkelt. När Hamrén tar ut sin trupp kan vi gå tillbaka och kolla det här inlägget om Bajrami, Chippen, Holmén och Toivonen blivit petade. Vi kan ju börja med att se om de petas mot Kroatien om två veckor…. Michael Almebäck håller jag med om är intressant för framtiden, gjort en fin första säsong i Belgien. Kul om han får chansen mot Kroatien till att börja med.
Ingo Soderlund
min blogg www.campsweden.se
7 februari 2012, kl 21:07
Marcus Berg hittar formen och da ryker Samuel Holmen annars var det nog EM truppen har..
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 23:47
Först ska han hitta den formen. Det var ett tag sedan han tappade bort den.
anonym
7 februari 2012, kl 22:03
Oscar Wendt - är han helt iskall? Han borde väl ändå komma ifråga för vänsterback ifall Safari eller Olsson skadar sig under våren?
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 23:46
Jo, men vid skador kan ju allt hända så klart. Det var inte vad denna diskussion handlade om. Om Isaksson, Wiland och Pär Hansson bryter sina ben i en hal hotelltrappa i Zagreb i februari måste givetvis tre nya målvakter in.
Freddie
7 februari 2012, kl 22:25
Kan tänka mig att Oscar Wendt också kommer med som halvsupport om Lustig skulle bli skadad. Varken Holmén eller eller Bajrami känns aktuella för någon speltid, Hamrén väljer Hysén eller flytta ut Elmander/flytta upp M Olsson om man vill förändra på kanterna. Undrar om Sverige ens kommer välja att starta med någon riktig ytter alls, borde nästan bli Elm och Larsson på varsin kant.
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 23:46
En formstark Bajrami kan bli aktuell. Han har ryckt upp sig efter en svag höst.
k-dog
7 februari 2012, kl 22:30
Startelvan som ska gnuggas ihop till EM, om alla har samma form då som nu och håller sig friska tills premiären:

Ibrahimovic Elmander

Larsson
Wernbloom
Källström Elm

M. Olsson Mellberg Majstorovic Mikael Lustig

Isaksson

En avig 4-4-2 uppställning med 3 centrala mittfältare och två renodlade forwards, ingen släpande. Denna elva är bättre både offensivt och defensivt än den mer vanliga(en renodlad ytter och Anders Svensson från start). Vi tappar lite på vänsterkanten. Men vi har en offensiv vänsterback som kan attackera på den kanten så vi tappar inte så mycket offensivt där samtidigt kan Källström täcka upp hyfsat i defensiven om Martin går bort sig. Vad vi vinner är Elm-Wernbloom-Källström på det centrala mittfältet. Om de tre får det att stämma ihop blir vi farliga, alla tre är giftiga framåt samtidigt som det skulle kännas tryggt bakåt med de två Göteborgarna. Mittfältet skulle kännas fräscht och lite som vår egna variant på Schweinsteiger-Özil-Götze. Med Larsson får vi tre riktigt känsliga fötter på mitten som kan slå bollarna på en zlatan som fördelar vidare på en löpande Elmander eller en Guidetti som sätter dem. Är man Sverige vinner man inte VM med passningsmmetronomer och kantlöpare, man vinner med spelare på mitten som kan slå farliga passningar och forwards som kan handskas med såna passningar. Vill man vinna em behöver man höja högsta nivån och för att det hör ihop sänka lägsta nivån. Då ökar man chanserna för guld och totalfiasko. Jag ser det redan framför mig. Larsson, Elm, Källström och Wernbloom spelar runt bollen några gånger tills någon ser öppningen och sätter ner den på Zlatan, som driver ut lite på kanten till allas förtret, men just som alla svär så sätter han in den på Wernbloom som löpt i djupet, BOOM! Frankrike 0 - Sverige 1
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 23:45
Hamrén kommer att köra vidare med sitt 4-2-3-1 som dock är väldigt likt ett 4-4-2 när Sverige sjunker lågt som jag antar att laget kommer tvingas till vare sig man vill eller inte, bättre spelare har vi inte. Dock har Sverige en fin fördel i sin rutin att avgöra jämna matcher. Hoppet står till ett bra resultat mot Ukraina, då jävlar blir det spännande på riktigt.
K
7 februari 2012, kl 22:45
Har de senaste åren varit avigt inställd mot Chippens plats i landslaget. Efter det senaste kvalet får jag dock krypa till korset och erkänna att han var en av våra bästa spelare. Därför hoppas jag personligen att man hellre petar Holmén eller Bajrami, om nu någon ska petas.
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 23:42
Inte säkert någon måste petas. Utifrån att ingen skadas och de här 23 fortsätter att spela i sina klubblag blir det rimligen så här. Det som han hända är att någon av högerbackarna går bra, vilket innebär rockader.
Mats i Malmö
7 februari 2012, kl 23:22
Vet inte var jag skall börja. Hoppas verkligen du har fel och att Hamrén vågar lyfta blicken och ta med tex. Jiloan Hamad på en kant och varför inte en spelare med liiite mer potential än Holmén centralt, tex. Erik Friberg eller Simon Thern. Yes, jag är objektiv, men jag har minst en poäng med mitt resonemang. Pontus Jansson är, för att använda en klyscha, LJUSÅR, bättre än både Granqvist, som har en svängradie i klass med en finlandsfärja och Jonas Olsson, som inte bevisat någonting, någonstans överhuvudtaget.
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 23:40
Pontus Jansson, Simon Thern eller Erik Friberg kommer givetvis inte med till EM. Inte Jiloan Hamad heller men han skulle kunna bli aktuell vid väldigt många skador.
Mats i Malmö
7 februari 2012, kl 23:34
Fail i tidigare inlägg. Givetvis skulle det stå; Yes, jag är subjektiv. Alla har sina brister, tom. Malmöiter.
Robbie Lauler
7 februari 2012, kl 23:39
Att du menade subjektiv behövde nog inte påpekas. Ingen missade det.
jofa
7 februari 2012, kl 23:54
Du har antagligen spikat vad Hamren tar ut, säg 96%-igt dvs högst ett namn fel.

Talanglös avsåg få talanger i truppen, inte din förmåga att "nail it".

jag tycker ändå att laget i kvalet inte haft nån vidare vänsterytter alls, och drar man konsekvenserna av det så...ingen Chippen, ingen Bajrami....sedan behöver nog försvaret nån som kan fylla på inför nästa kval, och eventuellt ta ett inhopp i EM...för mig blir det Almebäck...som i värsta fall kan spela ytterback också.....

...vidare har det offensiva spelet och då med hur få ut max av Zlatan inte fungerat, och allra sämst har det gått för Ola T. För mig ser det ut som han har nått sin peak, och ja många är kallade men få utvalda, och att han numera bara tar upp plats för någon ny....som kan utvecklas med mer erfarenhet....det är ändå en konsekvens...visst Zlatan skadad/avstängd, Elmander skall bytas ut....men inte ens då vill man se Ola T...så konsekvensen blir då för mig....in med nytt där..(enda fallet är att Ola T är en kille med spelsinne och som håller sig spelbar, så i ett läge där vi leder med 2-0, och Zlatan är borta, då kan man slå mot Ola som kan fördröja spelet ett tag, men det kan säkert JG nästan lika bra, och han kan användas när man vill skapa framåt, också, så....ingen Ola, tack). Elmander och Hysen kan sägas vara begränsade, men de är å andra sidan väldigt bra på det de gör bra, och den "spets"-kompetensen är mer skall vi säga efterfrågad än Ola:s allroundkunnande.

..stommen i laget känns ändå rätt given, och där håller jag säkert med dig...så den stora frågan blir hur långt Hamren kan med att gå, när det gäller omprövningar, och då handlar det i praktiken om vilken speltid JG får i EM.
bonzan
8 februari 2012, kl 00:24
Kim, har du någon som helst koll på Italienska serie A? Har du läst Corriere Mercantile,Il Secolo, Gazetta dello Sport, .calciomercato.com.
Tror inte det! Du som många andra tror och tycker men har ingen aning.
Mats Olsson
8 februari 2012, kl 07:56
Rajalakso då?
M
8 februari 2012, kl 14:02
Är det inte lite starkt taget med hela 5 anfallare? Vet att majoriteten av dem kan användas även på kanten men ändå, tror du inte han söker mer bredd på t.ex ytterbacken? För övrigt, är det bara jag som är förbannad på att Hamrén ska försöka vara någon slags Löw och envisas med 4-2-3-1. Jag har spelat mycket fotboll i Juniorallsvenskan och pojkallsvenskan, och den samlade erfarenheten är att det krävs ett lag som har förmågan att dominera matcher för att den uppställningen ska funka. Man behöver dessutom ytterst kvalitativa yttrar (de har INTE Sverige). Dags för Sverige att inse faktum, vi har spets på ett fåtal positioner, och måste sluta låtsas att vi är Barcelona. För övrigt är jag jäkligt överraskad över den höga träfotsfrekvensen i den svenska backlinjen, vart f'n tar alla tekniska backtalanger vägen? Jag spelade med flertalet såna för 5-6 år sedan.
Santino
9 februari 2012, kl 07:43
Varför är det så självklart att ranka briljans i holländska ligan högre än mediocracy i den italienska? Apropå Ekdahl vs de andra innermittfältarna.

Och angående Maestro/Lustig vs Antonsson/Granqvist kan man citera SVT:s underbara sågning av Bielsa -02, då denne tog ut Caniggia i VM-truppen på Saviolas bekostnad: "Vad är väl 15 mål i spanska ligan mot 3 i den skotska?".

Situationen med Lustig är knäpp. Hade varken han själv, hans agent eller Celtics ledning någon som helst aning om konkurrenssituationen innan värvningen ägde rum?

Visserligen är Antonsson knappast någon offensiv, frejdig ytterback, och Granqvist är ju inte särskilt snabb, så att ställa dem mot Lustig är kanske som att jämföra äpplen och päron, men Erik Niva har ju propagerat för att defensiv stabilitet kan vara en väl så viktig egenskap även för en ytterback, särskilt om man möter bättre lag. I VM -02 fungerade det ju utmärkt att ha mittbackar på ytterbackspositionerna.
lundamaifaren
9 februari 2012, kl 16:10
Du hänger mest lös Laul!!!
Calle
12 februari 2012, kl 11:47
Först, en talangfull kommenterar av herren över.

Skulle man inte kunna se Hiljemark som en reserv? Gjorde en fin januariturné, någorlunda mycket rutin från de yngre landslagen och given i sitt klubblag. Dock förstår jag att vägen in i truppen är långt borta, men det är ju betydligt mer framtid i honom än exempelvis Ekdal, Thern eller Friberg.

Som du förvisso nämner som långt ifrån truppen.

I vilket fall vore det roligt att se Hiljemark mer i A-landslagets dress framöver - då han imponerade stort på mig under januariturnén. Både spel- och inställningsmässigt.
Tobbe
13 februari 2012, kl 14:11
Tas truppen ut imorgon?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close