Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Fem plus till Zlatan

L L L L L
Zlatan Ibrahimovic hade gjort mål i samtliga sina Champions League-matcher den här säsongen, ändå kom han till kvällens tungviktsfajt till tonerna av skitsnack från engelska journalister att han inte levererar mot lag från England och till tonerna av struntprat från svenska journalister att han inte glöder längre. Ett mål, två assist och en femplus-insats senare hade Zlatan gjort exakt det jag bad honom om tidigare i dag: täppt till truten på rätt många.

L L L L
Milan kör över Arsenal med 4-0 hemma på San Siro och det analyseras taktik och diskuteras förklaringar hur det egentligen är möjligt. Jag vet vad jag såg. Jag såg ett maktskifte. Jag såg ett italienskt fotbollslag som på nästan varje position var bättre än sin engelska motståndare. Milan befann sig helt enkelt en nivå ovanför Arsenal. Ibland är fotboll inte svårare än så. Detta är inget Arsenal vänder på Emirates utan en fullständig genomklappning från Thiago Silva (denna gigant) & Co. Jag är inte överraskad att Milan går vidare, det tippade jag vid lottningen, men jag är förvånad över klasskillnaden. Den kom mer plötsligt, som Lasse Lava kunde sagt.

L L L
Starka tre plus till DN-Esk. Vi måste ha någon som triggar igång Zlatan. Mer sådant under EM, Johan, och vi är snart i kvartsfinal.

L L
Tråkigt för Thierry Henry att avsluta låneperioden i Arsenal med en 0-4-förlust men han fick åtminstone byta tröja med Zlatan.

L
Zlatan tog bollen, smetade på lite handbollsklister och la den på Robinhos panna som kunde bära in den i öppet mål. Men vad gjorde brassen? Han sprang iväg för att öva på Neymar-dansen nere vid hörnflaggan. Nästa gång ger du Zlatan en kram, grabben.

Inte ens nära:
Diskussionen om Zlatans position. Om man tittade på matchen såg man att Zlatan ofta droppar ner från sin spetsroll för att ta emot uppspel djupare i planen. Det kallas "falsk nia" och är en helt annan sak än att starta i en utgångsposition som mittfältsspets eller släpande forward. Zlatan bör även i landslaget ligga precis som han gör i Milan – längst fram – men där han kan överraska motståndaren med att droppa emellanåt. Att han gjorde två assist i dag kan aldrig tas som argument för att placera honom längre ner i planen med det defensiva löpansvar det innebär i ett svenskt landslag i ett EM-slutspel. Han kan givetvis svara för exakt samma framspelningar som spets i landslaget också.

77 kommentarer
Perra
15 februari 2012, kl 22:52
5+ ska han ändå inte ha, Zlatan spelade verkligen inte sitt bästa, 3+ ska han väll ha.
e
15 februari 2012, kl 22:54
haha, så du ger robinho kritik för det?
Chelo
15 februari 2012, kl 22:58
Perra sluta nu är du snäll. Om du inte gillade insatsen ikväll ska du inte ens kolla på fotboll.
andipunx
15 februari 2012, kl 23:01
håller helt med dig, men du missade en sak. ska inte van persie har "zlatankritik" nu? han var ju osynlig (jo jag vet att laget underpresterade men i zlatans fall är det ju alltid has fel när ett lag är uselt som han spelar i)...
Markus
15 februari 2012, kl 23:02
Helt rätt Laul. Zlatan var bra.
Mikael
15 februari 2012, kl 23:02
Perra, såg vi samma match? Ibra var ett monster.
Berra
15 februari 2012, kl 23:02
Zlatan var helt klart 5+ idag, vilken match vilket tempo, vilka löpningar... Ja jag vet inte, spelar Zlatan så här så tror jag Milan går till final.

PS. Bra skrivet!
GAIS
15 februari 2012, kl 23:03
Zlatan är värd 4+. För många fel pass! Annars bra!
Mattias
15 februari 2012, kl 23:04
Bra skrivet! Klart han ska ha 4-5 +. Han sprang ju även bra när Emanuelsson och Pato anfall varsin gång och kunde även där fått ett spelmål. Tyvärr valde båda att skjuta. Blev förvånad över Robinho, detta är bra för hans självförtroende men håller med dig att man bör visa tacksamhet och sen kan man dansa :)
den nye corradi
15 februari 2012, kl 23:04
Kör Milan-taktiken i landslaget då. Vi har ändå inga yttrar.

Eddie G
M. Johansson-Mellberg-Almebäck-M.Olsson
------Fat-Anders.S----Elm-----Kongo-Kim
------------------------Ola.T-------------------
------------------Zultan----JG-------------

Vad tycks Lauler? Om elvan och om 4-3-1-2 taktiken för landslaget?
Viktor
15 februari 2012, kl 23:04
Om du menar ett maktskifte mellan den engelska och italienska ligan vet jag inte hur du tänkar. De regerande mästarna i Italien gör sin bästa insats för säsongen och besegrar ett andefattigt Arsenal som kämpar för en kvalplats till Champions League och inte är i närheten av det lag de varit. Arteta, Rosicky på innermittfältet i dag, jämför det med 2-1-segern på Emirates förra våren – då mönstrade man Fabregas, Nasri och Wilshere.

Imponerande insats av Milan, framför allt av Ibra. Men ett maktskifte? Knappast. Jag vet inte om du är medvetet trubbig i dina analyser för att skapa vassa åsikter och det läsvärde som inte finns här att hitta. Dåligt.
Henrik
15 februari 2012, kl 23:06
Han är given en femma! Grabbarna som kommernterar här är de som klankar ner på Ibra i övriga artiklar med. Han fixade sin straff, levererade 4-5 passningar som kunde blivit mål. De engelska kommentatorerna pointerade hur bra Ibra spelade flertalat gånger.

Jag förstår inte hur man kan ge honom en trea. Ärligt talat, gå och lägg er Zlatan hatare. 5 +, det med basta.
Mattias
15 februari 2012, kl 23:06
Nysan: Zlatan var den viktigaste spelaren på plan idag, möjligtvis också Silva. Dålig attityd? Jag blev så glad när han klappade av uppmuntran till Seedorfs miss i början och även kramen till Arsenals målvakt när de klappar ihop. Synd att du inte märker när Zlatan anstränger sig för att visa ödmjukhet.
Simon
15 februari 2012, kl 23:07
5+ är helt befogat att säga 3+ tyder på att man antingen bedömer han för något annat än vad han gjorde på plan eller så saknar man helt enkelt det som krävs för att uttala sig..

Tycker dessutom att kritiken mot Robinho faktiskt är bifogad den med, Zlatan drog i princip bollen i pannan på honom och han firar som det vore en solo raid. Dock bra prestation vid andra målet.. Kommer bli en snackis i tidningen igen om att det är något som inte stämmer Zlatan och Robinho emellan.

Laul förtjänar en känga emellanåt men ibland som denna gång sätter han huvudet på spiken!
Viktor
15 februari 2012, kl 23:07
Otydlig här. Syftade på segern mot Barcelona i CL. Glömde dessutom nämna Ramsey från kvällens mittfältsformation. Så.
Philip
15 februari 2012, kl 23:08
Klockren bedömning Laul!
Mats i Malmö
15 februari 2012, kl 23:10
Well put. Att se en intervju där Wegerup ber Daily Mirrors inavlade expert John Cross om en analys av matchen, vore en stilla nåd att bedja om. Jag önskar att Daily Mirror sätter ihop en photoshoppad bild på Zlatan iklädd golfkläder med en pratbubbla innehållandes; Foooooour! Gärna med en karta av den incestuösa ankdammen england som bakgrund. Är det att gapa efter mycket?
freddo
15 februari 2012, kl 23:10
för helvete laul, så jävla pinsam du är, Zlatan var bra, men inte fan förtjänade han 5! Kanske 3-4
Martin
15 februari 2012, kl 23:11
Äsch Perra har fel! En mkt stark insats av Ibra. Han sprang ju som en galning i press-spelet plus att han kunde fått minst två till assister med lite flyt (tänker på passarna till Antonini och Boateng) och om Pato inte varit så ego i slutsekunderna hade kvällens ansda mål varit en faktum
J
15 februari 2012, kl 23:12
Klockren femma. Hade inte ett fel, även om han fick massvis av utrymme. Arsenals målvakt sa till brittisk media att han var en av de bästa anfallarna han någonsin mött.
Styrbord
15 februari 2012, kl 23:12
Om Z inte ska ha en 5a vet jag inte vad som krävs. Inte sett honom så bra på jag vet inte hur länge. Några onödiga offside i första, i övrigt helt superb. För er som missade Z's insats idag kan jag rekommendera Viasat Sport som kör en repris nu.
Mats i Malmö
15 februari 2012, kl 23:12
Nysan! Under MEGApress är han hånad och förlöjligad innan matchen. Han svarar med att bjuda på två assist och ordna en straff som han sätter själv. Alltså delaktig i TRE mål. Solklara FEM L, frågor på det?
Occhino
15 februari 2012, kl 23:14
Ni som dissade. Såg ni matchen? Förutom statistiken som tillgodoräknas på pappret, 1 mål 2 ass, stod han för godis så det stod det härliga till. Vad säger ni om hans klackuppläggning till Emanuelson inne i straffområdet, sekvensen där han fysiskt bryter ner motståndaren på mitten och drar en fin djupledsboll till Boateng, hans framspelning i situationen där Antonini och Sczcesny kolliderar eller alla andra lägen där han går ner och använder sin fysik till att återvinna bollen på mitten? Trots sin roll längst upp var han ett utomordentligt nav i Milans anfallsspel ikväll.

Herregud, snacka om att vara pessimister. Om inte en sådan insats är värd fem plus, vad är då det?
Peter Markström
min blogg a
15 februari 2012, kl 23:14
Tror du att Milan medvetet sabbade planen för att störa Arsenals kantspel?

http://yfrog.com/kfkpfzpj
Marre
15 februari 2012, kl 23:15
Såg matchen via brittiska ITV och Szczesny sa i intervjun att Zlatan är en av de bästa anfallarna han sett. Herrar som Southgate och Keane applåderade Zlatans spel och sa att det var en "absolute brilliant performance" och pekade på hur han droppar ner i planen men också går upp och ställer offside för att dra ut Arsenal och öppna upp ytor. Lägg till två assist plus mål, och Zlatan var kanske den viktigaste anledningen till att Milan så stort. Experterna var eniga, den bästa insatsen av Zlatan mot engelskt motstånd.
hardy
15 februari 2012, kl 23:18
Dom vann rättvist, men han ä ju svensk behöver inte slänga sig som en Italienare på straffen, dåligt gjort. :)
Johan
15 februari 2012, kl 23:20
http://www.mirrorfootball.co.uk/news/AC-Milan-4-0-Arsenal-Gunners-humiliated-by-their-worst-European-loss-ever-article865865.html

Zlatan fick en 9:a i betyg :)

Håller med Laul, underbart att se Zlatans klass ikväll!
gzim
min blogg zlatan
15 februari 2012, kl 23:20
Jag fattar inte mig på er
har ni aldrig set fotboll eller han förtjänar inte en 5 snarare 10 +
Han Heter Zlatan han heter inte elmander det är därför snackar ni så mycket bullshit
ge mig en svensk fotbollspelare som har kommit så lång och vunnit så mycket och som kan spelare så länge i top nivå vem Anders Svensson ??inse folk IBRA är bäst han bär ett helt kag själv

s
hoffa
15 februari 2012, kl 23:22
klockren +5:a, vilken signal till England inför EM!!

Milan kan vinna CL i år, även om Barca är favoriterna

Milan känns bättre i denna typen av matcher än BM och RM, för inte tala om Chelsea.

Arsenal var visserligen svaga, men de har heller inget stort lag nu, och är idag inget lag för kvartsfinal i CL. Ja efter ikväll är de det absolut inte.

Bra skrivet om "falsk 9:a", för det är det han är. och hade brassarna varit lite mer kamratliga, hade Ibra lagt 2 till (Emanuelsson o Pato).

Även sagt så, tycker JG och Zlatan på topp med ett mer tungt MF, och nån ytter, inte skall avisas....var nån kille här som hade ett förslag i den riktningen

Men nu njuter vi av kvällen's seger för Ibra och för bra fotboll!!
Jag
15 februari 2012, kl 23:22
http://www.mirrorfootball.co.uk/news/AC-Milan-4-0-Arsenal-Gunners-humiliated-by-their-worst-European-loss-ever-article865865.html

Där har ni John Cross' analys av matchen, han som Wegerup intervjuade. Gav Zlatan 9/10, högst betyg i matchen.
Fontana
15 februari 2012, kl 23:27
Kevin-Prince Boateng fired the Italians ahead on 15 minutes with a sublime strike, before two goals by former Manchester City frontman Robinho and a penalty from the impressive Zlatan Ibrahimovic put the tie beyond the Gunners.

Från teamtalk. Inte bara i Sverge va???
J
15 februari 2012, kl 23:30
Henry Winter (The Telegrapgh):
"Milan were magnificent. Zlatan Ibrahimovic was majestic, all creative class, making two for Robinho after Kevin-Prince Boateng started the rout, and eventually, deservedly a finish for himself, a penalty."
Han fortsätter: "For all Arsenal’s incompetence and nerves, Milan deserve sustained praise. Ibrahimovic was terrific, sweeping passes around, playing the best football in his 14th appearance against English opposition.Usually, the Swede never lives up to his vaunted Serie A reputation against the English, barring a two-goal, 13-minute purple patch against Arsenal two years ago, but he was unstoppable in the first half here."

Om tom britterna fattar liksom.
esref
15 februari 2012, kl 23:33
Robinho gjorde två mål. Zlatan gjorde ett mål och två assist.

PÅ alla sidor och i alla tidningar har Zlatan fått bäst betyg. Alltså högst betyg, inte ens delat.

Så låt säga att robinho får 3 poäng......vad fan ska man då ge de andra ? 2 ?

Det är klart man ger en spelare som gjort 2 mål minst 4 om man vunnit matchen.

Zlatan bör då ligga på en stark 4,5-5...

Helt rätt LAUL !!!

ALLA ZLATANHATARE får mig att må illa !! Milan kan helt klart gå till final och vinna. EN nytänd RObinho, ett monster i Zlatan, En tiago Silva och Mezes och van bommel som är sugna på att vinna......Why not!!

Forza Juventus!!
Andreas
15 februari 2012, kl 23:36
Zlatan var grym. Lauls ständiga Esk-pikar är rätt patetiska och kissnödiga.
K
15 februari 2012, kl 23:41
Zlatan gjorde en bra insats. Skulle dock snarare säga 4+ än 5+. Känns ganska partiskt att höja honom till skyarna, samtidigt som man endast pliktskyldigast nämner Robinhos insats. Det var ändå han som gjorde både 2-0 och 3-0. Och de målen gjorde han inte precis i öppen kasse efter drömframspelningar från Zlatan, utan i lägen där många andra säkerligen hade missat.
L (Not Laul)
15 februari 2012, kl 23:47
Ni nedvärderar Zlatans insats pga hans "uppgivenhet". Om Nocerino, Emanuelsson och Pato hade passar istället för att dundra iväg bollen som idioter hade Zlatan gjort ett hattrick minst ikväll.
Thomas
15 februari 2012, kl 23:50
@Viktor

Klart att denna matchen inte säger någonting om att Italienska ligan skulle vara bättre än den engelska. Däremot är den ännu ett bevis på hur enormt underskattad italienska ligan är i förhållande till den engelska, det är verkligen inte så att det är jätteskillnad nuförtiden, som många anglofiler vill ha det till. Apropå lag som kämpar för att få kvala till CL så knäckte ju Napoli Man Citys CL-dröm i gruppspelet...
Peter Öman
15 februari 2012, kl 23:57
Tycker det är onödigt att bli arg/irriterad på Zlatan-hatarna när de visar det vi redan visste: De förstår inget om fotboll. Själv njuter jag av det komiska i att "Perra" och "Nysan" m.fl. menar att Zlatan var medelmåttig idag. De får sätta sig bredvid Jan Majlard på ljugarbänken och drömma sig tillbaka till Ralf Edströms dagar. Då hade svenska skyttekungar i.a.f. svenska namn. "Det var bättre förr" o.s.v. m.m.
Tobias
15 februari 2012, kl 23:58
Till och med engelsmännen hyllar en magisk Zlatan ikväll och han blir utsedd till Man of the Match av exempelvis både the Mirror och the Sun. Ändå tycker vissa Zlatan-hatare här att han bara förtjänade en trea. Jag tycker synd om er.
Johan
16 februari 2012, kl 00:02
Det här är bland de bästa matcher en svensk har producerat i fotbollssammanhang. Om man ger betyget +3 begriper man antingen inte fotboll eller så bygger man det på annat än just fotboll.

Nu har man hunnit läsa lite engelska artiklar och jag har inte läst någon artikel där man tycker annat än att Ibra var briljant.

Ett citat bland hur många som helst: BBC Radio 5live: "It's that man Ibrahimovic in the build-up again. He's looking like a professional footballer playing against players three divisions below him."
Johan O
16 februari 2012, kl 00:02
Vem har släppt ut ex vix Nysan??? Läs de engelska tidningarnas kommentarer. De är helt uppgivna beträffande Arsenals insats och kallar Zlatans insats för "superb". "man of the match" etc. Nysan, skaffa stavningskontroll, uppgradera din dator. Så trott på alla som ska uppfylla Jantelagen i detta land. Inget annat än den s k kungliga svenska avundsjukan. Njut för en gångs skull av denna fantastiska svenska fotbollsspelare. Bästa jag upplevt som svensk! Glädjedödare.
16 februari 2012, kl 00:03
9,7/10 för Zlatan på whoscored.com. De som vill ge honom 3/5 i betyg kan ingenting om fotboll.
Buddy
16 februari 2012, kl 00:06
Sjukt att läsa kommentarer om att Zlatan inte förtjänar 5+. Han var ju inblandad och stog bakom det mesta. Bor i Oslo så jag såg matchen på norsk viasat och under under matchens gång kunde man läsa inskickade mail till viasat där norskarna lyfter zlatan till skyarna med all rätt!!
Poffset
16 februari 2012, kl 00:12
Bra gjort av Milan men ändå gillar jag inte italiensk fotboll. Dessa gipsgubbar med sina filmningar.
Dennis K
16 februari 2012, kl 00:21
Klart Zlatan ska ha en 5:a för din insatsen! Förutom den formidabla offensiven han visade upp så van hann även många defensiva dueller, bästa insatsen jag sett från hans sida på bra länge!
Jöran
16 februari 2012, kl 00:41
Kul att Laulen lärt sig en ny term; "falsk nia". Han kommer väl droppa fortsätta att tjata om detta: "Zlatan kan spela som falsk nia". Zzzzzzzz.

Mvh // No shit, Sherlock
bru
16 februari 2012, kl 01:22
Man of the match: Ibrahimovic. Scored, set up two and destroyed Arsenal. Superb.
dd
16 februari 2012, kl 01:24
De som klagar på betyget: Zlatan blev framröstad som bästa spelare av både läsare och redaktionen på Goal. Så det verkar inte som att Laul överdriver.
unikum
16 februari 2012, kl 01:31
Klar 5:a. Allt annat är bara trams.
Daniel
16 februari 2012, kl 02:03
Är ni sköna?

Engelska tidnigarna skriver att Zlatan gjorde sin bästa insats genom tiderna mot ett engelskt lag i CL vilket jag instämmer med till 100%. "Han var helt outstanding och visade toppklass på högsta nivå"

Hur kan man gnälla på några fel pass (3 stycken) när Zlatan levererade passnignar till 2/3 mål och gjorde det 4 själv. Sen spelade han fram några situationer där det borde ha varit mål. Detta var den bästa Zlatan prestationen jag har sett i Milan med tanke på hur viktig han var för laget idag. Spelare och Experter i Europa är enade om att Ibra gjorde en 5+ insats ikväll sen kan Pecka här under ge sitt utlåtande och tycka vad han vill. Han kommer garanterat få över 7.5 i Italien imorgon.
Eric
16 februari 2012, kl 02:10
Sag inte matchen men nar den skarpaste pennan av alla, dessutom brittisk, Henry Winter skriver att "Zlatan Ibrahimovic was utterly majestic..." da tror jag nog att han var vard en femma fran Lauler ocksa. WInters matchrapport i telegraph ar full av berom for Ibra.

http://www.telegraph.co.uk/sport/football/competitions/champions-league/9084642/AC-Milan-4-Arsenal-0-match-report.html
??
16 februari 2012, kl 02:14
Laul är du helt efterbliven? 5a till Zlatan? 3 va han max 4a men fan inte 5a.. Jävla amatör Fotbolls expert eller vad fan du nu är
niclas
min blogg ibra
16 februari 2012, kl 02:53
champions????????? gunners höll superettan nivå...zlatan överskattad............
Kim
16 februari 2012, kl 04:07
Roligt att folk tror att Milan kan vinna Champions league efter att ha slagit ett uselt arsenal. Visst spelade Milan riktigt bra, men jamfor inte Arsenal med Barca. Barca ar pa en helt annan niva och har mer kvalite pa alla positioner. Men otroligt kul att se Zlatan spela sa bra, de badar gott infor EM!
Jörgen
16 februari 2012, kl 04:44
Ni som säger emot att Zlatan ska ha 5+ vem ska ha det istället? Isf Milans insats som lag men jag tycker det är helt rätt... Zlatan gör en magisk match och gör 1+2 vilket säger en hel del om hans betydelse i matchen... Man oj vilken balja boateng hänger och tycker han borde vara med just efter! Sen angående Zlatans "spelstil" i landslaget så ser man klart och tydligt att när Zlatan har folk som löper i djupled så kan han enkelt servera... Jag tror inte Hamrens taktik passar Zlatan! Landslaget kan ju inte heller bygga sin taktik kring Zlatan heller precis... Vilket man märker att alla Zlatan hatare inte ser! Dock så om man kollar till Spanien och deras klubblag så ser man att spelarna har samma spel i sitt klubblag såsom landslag vilket är en bidragande faktor till varför dom spelar så sjukt bra!
bezz
16 februari 2012, kl 05:31
Haha herregud det är vad HAN tycker. Ni kan ge ut era betyg på era egna bloggar om ni vill. Jag personligen tycker det var Arsenal som gjorde Zlatan bra. De gav honom alldeles för mycket tid med bollen. På assisten till Robinhos första mål vet jag inte vad det är Kolschielny gör.
Kalle
16 februari 2012, kl 07:16
Nja det håller jag inte med om nysan. Läs Daily Mail tex där blev han utnämnd till bästa spelare, likaså Goal eller andra internationella tidningar. Han styrde spelet till stor del, men han var inte den bästa målgöraren för kvällen, men han ihop med Boateng var ändå motorn i laget.
Niklas
16 februari 2012, kl 07:48
Att ge en 3a till Zlatan är ren trollning. Från dailymirror: "Man of the match: Ibrahimovic. Scored, set up two and destroyed Arsenal. Superb."
Har svårt att se att nån dåre ifrån Byxelekroks mörka skogar har åsikter som väger tyngre.
eds
min blogg http://eds.bloggo.nu
16 februari 2012, kl 07:49
zlatan va bra,tycker ja.
Allegri for new Milan President
16 februari 2012, kl 08:14
Forza Grande Milan!
Dom "Gamla gubbarna" vs Juniorlaget - Italienska ligan vs Världens bästa liga - Zlatan vs Van Persie - Allegri vs Wenger. Alla matcherna slutade 4-0... med mersmak. Foooorrrzzzzaaaa Grrrrrrrrrrannnnnndddddddeee Miiiiiiiiillllllllaaaaaaannnnnn!!!!!!!!! ☺
BB
16 februari 2012, kl 09:05
Känns nästan skönt att ett Arsenal på dekis åkte ut trots att det är laget man sympatiserar med i England. Nu kan man koncentrera sig fullt på att ta 4:e platsen i ligan. Känns tyvärr som kollapsen kommer bli total om CL uteblir nästa år. Man har redan idag svårt att locka bra spelare och de som håller hög nivå kommer till slut tröttna(likt Nasri mfl) på uteblivna titlar och lämna.

Skoj att Zlatan får spela en kvart, är det fri lottning? Känns i så fall som att minst semifinal inte är omöjligt om man exempelvis får segraren Apoel- Lyon eller Zenit-Benfica. Även om insatsen var mycket bra igår tycker jag det är en Zlatan på nedgång man ser. Han är helt oförmögen att ta sig förbi sin motståndare en mot en numera utan att söka frispark/straff. Hans spelsinne och fysik har dock än mycket att bidra med.

Det ska nog till Arsenal för Att Zlatan ska kunna prestera mot engelska lag då de helt saknar den fysik som kännetecknar enegelska topplagens mittförsvar. I Italien har Zlatan få övermänn fysiskt men mot engelska lag har han tagits bort enkelt av deltidssjukpensionärer som Jonathan Woodgate och Ledley King.
Slatan
16 februari 2012, kl 09:24
Nej Zlatan var inte 5+ igår. Han gjorde en mycket bra match men svenska journalister är så färgade. Det måste krävas mer för att få 5 plus. En 4a kan han väl få för igår, inte mer
Robert
16 februari 2012, kl 09:42
Zlatan skulle haft minst 1 spelmål om diverse pappskallare hade passat istället för att skjuta på allt ex Robinho. Han hade grymt bra passningar, vann nästan alla fysiska kamper han gick in i. Solklar 4a minimum.

Bra för Robinhos självförtroende. Men ärligt, ni som dissar laul för att han reagerar på hur robinho tar all cred. Det är ju sjukt hur han kan fira som om han gjort ett messi mål när zlatan står för 90% av den förarbetet och mer eller mindre använder robinhos panna som en vägg in i mål. Utmattad lägger han sig i gräset. Men Robinho han drar till hörnflaggan?, praktarsel.
Barnis
16 februari 2012, kl 10:24
Jag såg hela matchen och har sett Zlatan bättre individuellt förr i Milan men då har han lagt sig på en så hög spelnivå som hans medspelare inte har kunnat matcha, nu har han ett lite enklare spel som klickar bättre med Robinho och Co och då kommer målen också, han ska högsta betyg just för att Milan vinner med 4 mål och att han är så dominant matchen igenom.
Sterling
16 februari 2012, kl 10:25
Ni som vill ge Zlatan en 3:a - köp Viasat så att ni kan se matcherna, ni har uppenbarligen inte sett den här matchen.
Hasso
16 februari 2012, kl 10:29
http://www.acmilan.com/en/news/show_photo/478/25744

Visst tackade Robhino Zlatan :)
Nisse
16 februari 2012, kl 10:51
Angående Zlatans position i landslaget. Jag håller med om att han skall spela på topp, med rätt att gå ner i "hålet". Problemet med Zlatan på topp blir att Elmander hamnar i nån sorts släpande forwardsoll som inte passar honom. Han är ingen framspelare,inte särskilt teknisk och spelskicklig på internationell nivå. Däremot är han en jävel på att springa på allt som rör sig och pressa längst fram som han får göra när Zlatan inte är med.
Är det otänkbart att ha Zlatan och Elmander tillsammans som klassiska spetsar i en 4-4-2? SÅ jäkla stor skillnad skulle det inte bli för övriga laget (två centrala mittfältare och två kantgubbar blir det ändå), och båda skulle kunna hamna i roller som passar dom. Och nån gång borde de kunna etablera ett fungerande samarbete.
(Och så kastar vi in Guidetti sista 20 när Elmander har sprungit slut på sig själv och motståndarnas försvar).
C-J
16 februari 2012, kl 12:32
Vi ska inte ropa "hej" ännu, för Zlatan måste visa att han kan leverera mot ENGELSKA LAG i ENGLAND, i klarspråk: bortamatchen mot Arsenal om nån vecka.

Zlatan nätade visserligen borta mot Arsenal när han spelade i Barca, men då hade han ju ett rätt bra lag som han spelade i :P

Vi minns säkert alla när Zlatan spelade i Inter och dom mötte Man United borta tidigt 2009. Inget mål av Zlatan den gången heller...
Nisse
16 februari 2012, kl 13:28
The Telegraph:
Ibrahimovic remains among the very best in Europe
Few European strikers split opinion like Zlatan Ibrahimovic but, on this evidence, Wojciech Szczesny was not exaggerating when he described him as the best he has faced. He is going for a ninth consecutive league title this season spread across spells in Holland, Spain and now Italy. Big, strong and powerful but also clinical and clever; this was the complete centre-forward’s performance.
Salle
16 februari 2012, kl 14:22
Zlatan gjorde en kanonmatch, helt klart. Men det gjorde fan Robinho också. Ett nickmål och ett grymt skott. Om det var tvärtom, att Robinho stod för assisten och Zlatan för de två målen, skulle ni då hylla Robinho? Jag tvivlar hårt på det. Ni skulle skriva om Zlatan i en hel vecka. Det spelar liksom ingen roll att Boateng gör ett drömmål och Robinho gör två mål (varav ett riktigt snyggt). Så länge Zlatan är på planen så vinklar ni det alltid som att han är matchhjälte och de andra inte bidrar med någonting.

Och har Zlatan aldrig firat när han har gjort ett skitmål? Om du inte var så partisk och besatt av Zlatan, Laul, skulle du inse hur pinsamt löjligt det du skrev om Robinho är. Jag förstår att Sportbladet är Zlatanbladet, men du och Wegerup tar fan priset.
Läktarproffset
16 februari 2012, kl 14:24
Angående Zlatans position i landslaget:
Anser att det är självklart att Zlatan droppar ur sin spetsposition då och då i Milan eftersom dom i 80-90% av sina matcher är spelförande och spetsen då ofta finns i straffområdet. Tittar vi på Sveriges matcher mot stora lag och i slutspel så är rollfördelningen den motsatta i bollinnehav och det innebär med automatik att Zlatan stora delar pressas ner i en annan posistion i planen trots sin roll som spets i Hamrens landslag. Tror inte heller att Sverige i kommande slutspel blir spelförande i någon match och då har vi en Zlatan som spets på samma position på planen som när han stundtals droppar i Milan. Samma spelare i samma yta men i två helt olika lag med olika förutsättningar att "föra" sina matcher..
Chelski
16 februari 2012, kl 15:14
@C-J

Nar Zlatan till slut levererar BIG TIME mot ett engelskt lag, da raknas det inte for det var inte i England? Ar luften annorlunda i England eller? Och angaende matchen mot United med Inter 2009 sa minns du sakert att Zlatan var mycket bra i den matchen och aven hade en nick i ribban tidigt i 2a halvlek, eller valt att fortranga det?

Wojciech Szczesny: "The best attacker i have played against".

5 plus? Ar det ens en fraga?
valpfan
16 februari 2012, kl 16:03
enögd supporter kan jag förstå, då jag själv är en "ibland". men att vara en enögd anti-supporter/hater är ju bara patetiskt och oerhört sorgligt.
zlatan var prima skit igår. och lätt bäst på planen. såg ni inte det så undrar jag varför ni tittar på fotboll, bara för att sitta och hata? tråkig jävla anledning för att titta på världens finaste sport.

mitt gunners dök inte upp (tar absolut inte från milan något men SÅ bra var dom inte), matchotränade ytterbackar javisst, men resten... det var bara sorgligt att se. och varför dom var så genomusla, alla, samtidigt vet jag inte, men vill så gärna veta.
Christer
min blogg laul
16 februari 2012, kl 17:10
Blir så oerhört trött på dessa Zlatan hatare. Han får så enormt mycket beröm i Italienska, engelska och svenska sportjournalister. Dessutom hyllas han av spelare både i England och Italien. Vilka är ni patetiska smånissar som bara hittar de negativa saker som Zlatan gör under 90 minuter. Dewtta var en åttondesfinal i CL!!!!!!
Redondo
16 februari 2012, kl 21:36
Mycket diskussion på vilket betyg Zlatan ska ha efter matchen igår.

Vad som egentligen borde diskuteras men har bagatelliserats bort är om den sk fotbollsexperten Ola Andersson hämtat sig från tragedin på Old Trafford förra helgen där Suarez uteblivna handskakning med Evra fick till påföljd att ovan nämnd expert missade 25 minuter av matchen pga av denna händelse...att sedan sitta och gråta ut om det i nästan hela pausvilan. Är det verkligen det han har betalt för?
Rit-Ola som han förr kallades och som enligt mitt tycke fyllde en funktion i programmet har nu blivit Grin-Ola.

Men men, får hoppas att Herr Laul eller Herr Niva kan skicka en krya på dig hälsning till Ola!

Mvh
C-J
17 februari 2012, kl 08:18
Chelski: Ja, jag minns nicken i ribban. Alltså att han nickade bollen så den träffade ribban, inte att han "gjorde en Terry Butcher" och verkligen nickade ribban :P

Men som sagt: en boll i ribban är inget mål. Zlatan måste leverera borta mot Arsenal denna gång. Jag minns United-Inter och Tottenham-Milan. Zlatan var bättre mot United, ja, men lik förbannat lyckades han inte få in bolljäveln i nån av matcherna. Sedan var det väl Arsenal-Juventus våren 2005 eller våren 2006? Där lyckades Zlatan inte heller. Det är bara när han spelade med Barca som han lyckades sätta in 2 bollar på engelsk mark (tidigt 2010).
lol
19 februari 2012, kl 15:51
lugn med betygen vad ska du ge honom när han gör hattrick mot tex real? Zlatan var 3.5-4
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close