Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Pågår det en TV4-kampanj mot Karl-Erik Nilsson?

Nu är det viktigt att ni inte missförstår det här, i sak håller jag förstås med TV4:s Olof Lundh, jag skrev själv den första krönikan i ämnet om att nye SvFF-ordföranden Karl-Erik Nilsson valdes för snabbt och utan insyn för vanliga fotbollsfans i en process som fördes bakom stängda dörrar och med avsaknad av offentlig debatt. Jag har tagit upp Nilssons tokiga Robin Hood-utspel.

Så långt inga konstigheter.
 
Men det är också intressant att belysa när TV4:s fotbollskrönikör inte bara en gång, två gånger, tre gånger, fyra gånger, fem gånger, sex gånger, sju gånger…jag vet inte hur många gånger om man backar i arkiven…trycker på ungefär samma svagheter hos en kandidat, styrkor hos de andra, i personliga krönikor.
 
Inget fel att granska och gräva, det är den återkommande upprepningen av i princip samma argument jag funderar kring.
 
Man får inte glömma att TV4 är en tung pjäs inom svensk fotboll och den här typen av journalistik väcker frågor om TV-kanalen har en agenda som döljs i en luddig kampanj mot en av huvudpersonerna i en valprocess.
 
Oavsett vad det handlar om så är det någon som vill hamra in ett budskap utan att den andra parten ges särskilt mycket utrymme. Det påminner lite om en ledarsida på en tidning och det kanske är den rollen Lundh också har på TV4 Sporten. Här är några exempel från i år och det finns alltså betydligt mer om ni orkar tröska igenom arkivet för 2011 också.
 
* I valet av de som fanns var Lars-Christer Olsson min kandidat.
* Ta bara Karl-Erik Nilssons utspel om att inför en Robin Hood-modell i svensk fotboll, där de stora klubbarna ska dela med sig till de små. Jag undrar om Malmö FF och IFK Göteborg, vars gamla pampar Bengt Madsen och Gunnar Larsson gjort allt för att Nilsson ska bli vald, verkligen står bakom det förslaget.
* Bosse Johansson vill tyvärr inte, annars hade han varit perfekt. Det jobb han gjort med Elfsborg och nu gör med SEF är precis det SvFF hade behövt.
 
* Utav de tre så framstod Lars-Christer Olsson med internationell erfarenhet bäst lämpad.
* Även från Uefa-kontoret i Schweiz jublade Michel Platini som aktivt jobbat emot Lars-Christer Olsson och därmed fick in Karl-Erik Nilsson, det s-märkta före detta kommunalrådet, vars internationella meriter och kontakter sågas av förre Uefa-presidenten Lennart Johansson.
 
* Många tror fortfarande på att förre Uefa-vd:n Lars-Christer Olsson, som arbetat med visionen, kan kliva in som oberoende ordförande i SEF och därmed ge kraft till förändringsprocessen. Jag tror att det hade varit ett bra alternativ.
 
* Hetaste rivalen Lars-Christer Olsson fick inte ens chansen att möta många av de röstande, så tungt stöd hade Nilsson av en del gamla fotbollspolitruker (Gunnar Larsson, Bengt Madsen). Den förre Uefa-vd:n Olsson hade också en vass motståndare i Schweiz.
* Sett till Karl-Erik Nilssons yrvakna och populistiska Robin Hood-utspel så är det av yttersta vikt att han får en motkraft inom svensk fotboll. Inte så att Lars-Christer Olsson är någon Messias, men han har varit utanför Emmaboda och Uddevalla och jobbat, och sett och lärt sig en del som kan vara nyttigt för svensk fotboll.
* I en tid då SEF måste jobba ännu hårdare för klubbarna och inte länge gå i Lagrells ledband så är det viktigt att få en stark ledare som vågar sätta sig upp mot förbundet och vara en del i styrelsen, och inte bara skälla när husse Karl-Erik Nilsson säger det.
* Uefa-presidenten Michel Platini har otroligt nog lagt kraft på att vd:n som slogs för Lennart Johansson i Uefa-valet 2007 inte skulle få komma fram till köttgrytorna igen. Har tappat räkningen på alla exempel och personer som gett den bilden, av en fransman på jakt, och det senast på Fotbollsgalan i Globen.
22 kommentarer
Thim
8 februari 2012, kl 12:15
Tycker väl inte det är konstigt om det nu är så att Lundh har en åsikt och inte ändrat sig på det halvår(?) vore vä mer konstigt om man som krönikör böljat fram och tillbaka...
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 12:32
Det är ju inte det som det handlar om. Det intressanta är upprepningen av samma argument gång på gång. Då går man från åsikt till kampanjande. Och det kan man väl få ägna sig åt men det väcker också frågor.
Mats
8 februari 2012, kl 13:02
Bra inlägg Laul. Två tankar dyker upp i mitt lilla huvud:
1. Lundhs ständiga upprepande av samma åsikt är en följd av det nya medielandskapet. För att få många bloggläsare måste man uppdatera så ofta som möjligt. När det inte har hänt något av egentligt intresse och journalisten inte har tid att gräva djupare upprepar man samma åsikt man har uttryckt förut. Allt för att snabbt producera så mycket text som möjligt.

2. Fenomenet känns igen från annan s-märkt ledare som röstats fram efter tveksam valprocess. Vi får väl se om Nilsson går samma öde till mötes.
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 15:52
Tror din första punkt är relevant. I och med att antalet publicerade artiklar/krönikor ökat genom nätet så skrivs samma sak av samma person om och om igen. Kanske är det så enkelt som att det är svaret.
Mållgan
8 februari 2012, kl 13:38
Då kampanjar du för att Guidetti ska starta på bänken i em.
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 15:51
Eller så kampanjar jag för att han ska med i EM-truppen.
Mattiasbob
8 februari 2012, kl 13:38
Bra iaktagelse.
Själv tycker jag det mest intressanta just nu är att Expressens krönikör Mats Olsson inte skulle bli förvånad om Guidetti går rakt in i EM-startelvan???

Ibland undrar man vad som händer där uppe.
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 15:50
Det är han å andra sidan inte ensam om att tycka.
Eddie
8 februari 2012, kl 13:51
Ledsen laul, det finns ingen story här. Gör inte en höna av en fjäder. Du ser spöken.
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 15:50
Håller med. Ingen story – därför bollade jag upp den på bloggen – men väl en diskussion som bör finnas med i historieskrivningen.
Olof Lundh
min blogg http://lundh.fotbollskanalen.se/
8 februari 2012, kl 15:03
Hej!

Jag kan inte se de exempel som du radar upp som bevis på en kampanj. I ett av exemplen står det ju att jag hade velat ha Bosse Johansson. Jag hänvisar också i ett av utdragen till att utav de tre som finns så är Lars-Christer Olsson den jag tror på.
Sedan är det lennart Johansson som också tycker att han saknar internationell erfarenhet.

Jag har flera gånger skrivit att jag gärna skulle sett att fotbollen tog någon utanför familjen, likt en Hans Vestberg i handbollsförbundet. Utav de kandidater som fanns är Lars-Christer Olsson den som jag tror hade gjort bästa jobbet som SvFF-ordförande, och jag tror att han hade kunnat göra ett bra jobb enligt SEF:s vision som ju han varit med och tagit fram.

Som krönikör är det givet att ha en åsikt, och att inte ändra sig efter hand är något som jag ser som en styrka. Dessutom är det så att bara för att man skrivit en åsikt en gång betyder det inte att alla tagit den till sig. Så självklart upprepar jag den.

Att tro att TV4 skulle ha intressen i det här är inget jag kan stoppa, men jag tror inte många chefer har koll på den processen. Även om TV4 investerat mer pengar i svensk fotboll via tv-avtalet så är det Sportbladet som syns som nationell partner till svensk fotboll. Jag tror inte cheferna på Bladet försöker påverkar krönikörer heller men det är klart att både Aftonbladet och TV4 riskerar de beskyllningarna.
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 15:49
Självklart riskerar även Sportbladet att få den här typen av funderingar kastade över sig, vilket är naturligt, men nu dök det upp ett bra exempel i en aktuell fråga som kan vara värd att reflektera över. Det gemensamma för TV4:s rapportering är ju att den är emot Karl-Erik Nilsson, distriktens och småklubbarnas man, för elitklubbarnas kandidater (L-C O och B Johansson) som TV4 har ett samarbete i miljardkronorklassen med. Men det kan naturligtvis vara tillfälligheter, jag väckte bara tankarna eftersom jag tycker att det hör historieskrivningen till att TV4 engagerar sig oerhört starkt i en tydlig riktning i denna fråga.
Zwa
8 februari 2012, kl 17:09
Kan väl framförallt tycka att man (Olof m.fl.) går hårt på en brist alla vi utanför "familjen fotboll" så uppenbarligen kan se. I kölvattnet av alla skandaler och den totala förtroende kris Blatter och FIFA ställt till med är det faktiskt helt ofattbart att SvFF med berått mod gör exakt samma grej med sina nomineringar från bastuklubben.
Börje Sandgren la ju ut det så bra från början när man inbjöd till diskussion, något större delen av "famlijen fotboll" gav blanka fan i och utsåg sin kandidat ändå utan diskussion.
Tycker egentligen att ni alla journalister borde stå på som Olof för jag som fotbollssupporter har egentligen inget förtroendekapital alls för SvFF längre (och då har jag aldrig skanderat avgå Lagrell). Det här var ett så lysande tillfälle för SvFF att rätta till begågna fel och visa att inte hela fotbollen genomsyras av Blatterfilosofi, där handen har fastnat i syltburken och alla kritiker bes fara åt helvete.

Det hela sköts som om det vore nån div 6 klubb som ingen brydde sig om vilket kanske var ok förr. Nu är det en produkt som omsätter miljarder bara i Sverige och man kan ju inte fortsätta med sina amatörmässiga metoder som skapar klavertramp på klavertramp.

LCO får ju vara med ganska mycket som enda motkandidat vilket också är ett rejält underbetyg till nomineringsnämnden.
Egentligen ingenting emot att gamla sossar får förtroendeuppdrag men som du och så många andra skrivit, har man verkligen koll på vad man gör om den ende verklige kandidaten kommer med sitt verklighetsfrånvända Robin Hood utspel innan han ens är vald formellt.
Att ens komma med det utspelet visade ju att han förmodligen inte är den skarpaste kniven i lådan som mer driver sin egen politiska agenda än vad som vore bäst för fotbollen.

Det är ju tragiskt att han då är ende kvarvarande kandidaten till jobbet. Vi vet att han med stor sannolikhet är relativt inkompetent men likförbannat blir han enhälligt vald då inga andra kandidater finns. Det måste ju egentligen vara en väldigt massa duktiga människor som skulle vara intresserade av den tjänsten.

Kan det vara så att pampväldet är värre än vi kan ana så att gamlingarna med förslaget blockerar alla seriösa kandidater? Det finns kanske många skelett i garderoben a `la FIFA som riskerar att grävas fram om någon utifrån familjen får jobbet?
De flesta är ju gamla stötar som har mycket i baggaget. Det kanske var kutym för SvFF styrelsen att gå på horklubb för förbundets pengar på 80-talet? Man börjar ju nästan undra eftersom det är så uppenbart att man är mer intresserad av att behålla gammal makt än att SvFF får en bra ledare som kan för organisationen frammit in i detta årtusendet.
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 18:28
Självklart ska allt som finns upp till ljuset, inget snack om den saken. Men jag resonerar kring det ur ett journalistiskt perspektiv, ungefär så här har det gått till: Sportbladet avslöjade i höstas att Karl-Erik Nilsson tar över, att det hela hade mer eller klubbats igenom i skymundan, utan offentlig debatt (inte för att någon utanför fotbollsfamiljen verkar bry sig, men ändå, det ska inte hindra medierna från att skriva om det).

Så vi gjorde vad vi borde gjort långt tidigare, lät Nilsson berätta om sina visioner. Eftersom valet inte var formellt klubbat (men ändå klart) ställde vi samma frågor till hans så kallade motkandidater.

Ett par månader senare upprepas nu argumenten gång på gång på gång av TV4:s fotbollssajt, i krönika efter krönika och artikel efter artikel. Det är ju samma argument som nu var uppe för månader sedan: processen har inte varit tillräckligt demokratisk, Platini har spelat en roll, det är bättre med någon utifrån (hur mycket LCO nu kan sägas vara utifrån). Det är när i princip samma argument upprepas i samma kanal som i alla fall jag mer tycker att det påminner om en kampanj än om nyhetsjournalistik. Och då undrar jag förstås: varför ägnar TV4 med sina miljardinvesteringar i svensk fotboll plötsligt så mycket kraft åt att driva en kampanj i denna fråga?

Till exempel det här återkommande exemplet att Platini styr tillsättningen som fortfarande ingen makthavare klivit fram och stått för offentligt men som upprepas i krönikor som en allmän sanning. Faktum är att Karl-Erik Nilssons stod som general för U21-EM 2009 vilket internationellt sågs som ett mycket framgångsrikt arrangerat mästerskap, Nilsson lär ha fått ett personligt hyllningsbrev från just Platini men jag kan inte se att det inte skulle ingå i en Uefa-boss arbete att värna om att medlemsländer står för bra arrangemang av mästerskap?

Och ingen ska ju inbilla sig att inte Lars-Christer och Lennart Johansson körde med fula knep när Lennart föll mot Platini i Uefa-ordförande striden för några år sedan. Eller är det så att vi svenskar alltid är mer renhåriga i sådana strider? Det är ett ganska naivt synsätt.

Det som pågått/pågår är en maktkamp och att en tung krönikör/TV-kanal tar så tydlig ställning i en sådan maktkamp är ett intressant fenomen att reflektera kring.

I debatten har ju överhuvudtaget inte frågor som engagerar de mest engagerade supportrarna varit uppe, i Sportbladets intervjuer var ju både Nilsson och Olsson mot att avskaffa bengalförbudet och för anmälningsplikt för att ta några exempel. Är det någon av dem som klivit fram och dragit en lans för att bevara ståplatsen? Inte det heller, nej. I alla fall inte hittills…

Det här handlar i första hand, som så ofta, om makt. Och återigen blir det intressant varför en TV-kanal/krönikör tar så tydlig ställning mot den ene kandidaten.

Snabbt och slarvigt skrivet, ungefär så, men om jag måste ta ansvar för något ber jag att få omformulera mig i lugn och ro.
Victor Capel
8 februari 2012, kl 18:24
Robert (och Olof också för den delen om han känner att han vill bemöta det), jag tycker inte att dina funderingar är ett dugg konstiga.

Min uppfattning är att det i grunden handlar om ett spel om 51%-regeln, något Madsen och Larsson till fullo fattar. Jag tror att Olof också förstår det här.

Det är en retorisk fråga Olof ställer när han undrar om Madsen och Larsson står bakom KENs ideer, givetvis gör dom det. Det är därför dom jobbat fram honom, något annat skulle ju vara hål i huvudet. Ett hål jag inte tror att rutinerade rävar som Madsen och Larsson har.

Olof, jag har inte uppfattat dig fel (det skulle isåfall vara mitt livs grövsta misstolkning) om jag påstår att du vill se ett avskaffande av regeln? Det är därför inte konstigt att du för fram en kandidat som (mer) motsvarar dina egna önskemål. I din roll som krönikör är det ju inte på något sätt felaktigt eller tveksamt, utan precis det du ska göra.

Däremot så kan jag ju hålla med om att fotbollskanalens nyhetstexter (alltså bortsett från krönikor och blogginlägg) är mer vinklade åt ett håll än vad jag kanske skulle önska av ett nyhetsmedia. Var är KENs sida av myntet liksom? Vad säger Madsen och Larsson? Vad säger den majoritet av de röstberättigade (alltså DF) som uppenbarligen är nöjda med nomineringskommittens arbete? Är det föresten ens NKs arbetsuppgift att ta fram mer än ett rekomenderat alternativ? De flesta NKs och Valberedningar jag har haft att göra med tar fram ett (1) alternativ och sedan är det upp till medlemmarna att säga bu eller bä. Vad säger NK?

Jag kan ju ha missat artiklar kring det här, mycket möjligt, men isåfall får någon gärna upplysa mig om motsatsen.

ZWA//

Fast det är "familjen fotboll" som bestämmer vem som ska leda just fotbollsrörelsen, inte vi utanför. Om det inte passar bör du driva frågan i din klubb eller distriktsförbund, där du kan få gehör om du är medlem i en klubb.
Robbie Lauler
8 februari 2012, kl 18:36
Självklart finns även 51-procentsregeln med här och även där har TV4 och deras krönikör(er) varit väldigt positivt inställda till dess avskaffande. Själv har jag mer försökt peka på alla överdrifter som förekommit i debatten om allt guld som skulle regna över svensk fotboll om den togs bort. Då landar man i frågan: är det värt att avskaffa föreningsdemokratin för något som inte skulle göra någon större skillnad?
Zwa
8 februari 2012, kl 21:48
JA det var svar på tal. Rent nyhetsmässigt så har du ju en ganska stor poäng i vad Olof skriver. Köper det rakt av. Sen ser jag ju det också som tveklöst att också Lennart och LCO fått sin del av kakan under sina år i gräddan av fotbollseuropa. Orimligt om de två ensamma skulle sitta vita som snö på de positionerna de haft när resten är elaka busar.

Det ligger kanske lite i det du säger, eller så är det helt enkelt så att Olof bara lackat ur på att allt blivit som det blivit trots era skriverier. Det är en ny Lagrell mer eller mindre som inte är intresserad av några större förändringar.
Faktiskt tycker jag hela valprocessen nu visar att "familjen fotboll" inte längre är kapabla att utse sin egen ledning. Hela processen verkar ju vara ytterst märklig och det hänger säkert samman med vilka som kan rösta i frågan. De flesta små fotbollsföreningar leds ju av någon eldsjäl som är ordförande och vaktmästare i ett. Det är dessa de finns flest av och jag undrar på om det till överlag är en ganska konservativ skara. Hur många av dessa bryr sig sen ens? Eller blir det någon mellanpamp som blir ombud och kan välja själv för regionens räkning? Är "familjen fotboll" ens uppbyggd för att en diskussion skall hållas, eller är stadgarna så förlåldrade att de direkt motarbetar diskussion?

Eftersom Lagrell suttit så länge minns jag inte helt hur det var när han tillsattes, men det var väl knappast någon diskussion då heller? Ett fåtal kandidater med liknande agenda som ändå ingen lyssnar på. För att sen inte tala om hur föreningsdemokratin börjar se ut. Färre och färre spelar fotboll eller engagerar sig i det. Styrelseuppdrag görs nog mest av folk som hellre gjort något annat den kvällen (fy antagande).

Men det vi kan säga säkert är att den svenska elitfotbollen kunde haft ett otroligt mycket bättre förbund rent praktiskt. Vi märker ju hela tiden hur svårt man har med att hänga med i nutidens krav, exempelvis en disciplindom samma vecka som incidenten.
Kan vi kanske förklara varför Svensk fotboll halkar efter med att förbundet styrs av glada amatörer? Är det hållbart för en miljardindustri? Där måste jag nog säga att en delning av amatör och elitfotbollsförbund är nödvändigt. Ideella föreningsledare passar bra till ideella föreningsledare. För en miljardindustri som konkurrerar med underhållningsbranschen krävs proffs. I realiteten är det utvecklingsfientliga gubbar som helst vill göra som de alltid gjort.

Sen tror jag inte Olof helst hade sett LCO utan någon utifrån som kunde röra om på skeppet. Självklart kan hans arbetsgivare ha åsikter om det och de har säkert sin önskekandidat själva. Antagligen någon mera tolerant mot att utveckla fotbollen som tv-underhållning.

Jag är ju egentligen inte ute efter att försvara Olof Lundh eller tala i hans ställe men det fick iallafall mig att gå igång. De har sina egna motiv att göra som de gör och det får ju stå för dem. Det jag reagerar på vilket jag håller med Olof om är hur gamla pampar kan hålla vår kära fotboll i schack och falla längre och längre efter toppen. Att de sen väljer en gammal socialdemokrat som fifflar för att få ut pension han inte behöver är utan några reella motkandidater är bara stötande.
Han vet iallafall hur man utnyttjar systemet redan och har inga samvetskval för det på förhand så han blir nog bra kompis med högdjuren i Schweiz.
Visst, han skall få en chans, men hur mycket tyder egentligen på att KEN kommer uträtta underverk för svensk fotboll? Tänk om vi hade ett förbund som var i framkant och drivande istället för en grå koloss alla andra parter måste sparka på för att nåt skall hända.
9 februari 2012, kl 10:59
Kan det inte vara så att Olof med flera inte vill ha för mycket politisk inblandning i hur vår fotboll styrs?
ELF
9 februari 2012, kl 14:34
Hade inte läst din Robin Hoodgrej från i julas innan, och nu när jag läst den måste jag fråga en sak. Det står, apropå hur SEF vill fördela pengarna i framtiden, att
"Systemet kommer att skuggköras under säsongen 2011, sedan beslut om det ska införas till 2012."
Är det ett skrivfel och borde vara 2012-2013 eller skuggkörde man det förra säsongen och har man i så fall dragit några slutsatser eller gjort någon bedömning än?

Ha det gött Laul!
Haaaaj
Robbie Lauler
9 februari 2012, kl 14:56
Oj, ett slarvfel från min sida. Ska vara att det skuggkörs under 2012.
gricke
9 februari 2012, kl 18:28
påfår det en sportbladetkampanj för john guidetti?
Robbie Lauler
9 februari 2012, kl 19:02
En bit upp här undrade någon om det förekom en kampanj för att Guidetti ska sitta på bänken under EM.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close