Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Vems flyktingpolitik för regeringen?

Vad är halveringstiden för Moderaternas förtroende i flyktingfrågor?

Svar: 3 minuter och 51 sekunder. 

Det är så lång tid det tar att läsa samtalsuppteckningen från frukostmötet 2 september 2007 i Bagdad då utrikesminister Carl Bildt (M) och migrationsminister Tobias Billström (M) träffade USA:s ambassadör Ryan Croker.

Det är ungefär lika lång tid som Tobias Billström inte svarar på frågan om han har några kommentarer i det här inslaget på SVT.

Under mötet sa Carl Bildt enligt anteckningarna:

Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare

Utan avtal om ett sådant regelverk skulle ingen svensk ambassad öppnas i Bagdad. Hoten verkar ha fungerat. I februari 2008 tecknade Sverige och Irak ett avtal om återvändande av Irakiska flyktingar.

Återvändandeavtalet har varit migrationsminister Tobias Billströms försvar under stormen av kritik mot tvångsutvisningarna till Irak i onsdags. Att det kommit till efter att Sverige hotat med att annars inte öppna någon ambassad i Bagdad har han inte berättat.

Under förutsättning att samtalet är korrekt återgivet, och det finns ännu inget som tyder på motsatsen, finns två problem.

Det första är om Sverige har använt sig av denna typ av påtryckningar mot Irak för att driva igenom möjligheten att tvångsutvisa människor dit. Tobias Billström har i debatten framställt det som att Sverige och Irak är överens och alla kritiker har fel. Det känns inte längre särskilt trovärdigt och Miljöpartiet förbereder en KU-anmälan.

Det andra är hur de svenska ministrarna beskrivit Sveriges hållning. De ska ha talat om Irakflyktingarna som: "blottställda, lågutbildade, och utan yrkes- eller språkkunskaper". De ska vidare talat om "flera mycket uppmärksammade hedersrelaterade mord som utlöst fler krav från svenska folket på hårdare invandringspolitik."

Vänsterpartiet har reagerat och säger att uttalandet visar: "total okunskap och på tydlig anpassning till främlingsfientlig retorik". Cecilia Wikström, Europaparlamentariker för Folkpartiet, hoppas ministrarna är felciterade.

De 12 januari varnade Aftonbladets ledarsida i artikeln SD flyttar svenska migrationsgränser för den högervridning som skett av migrationspolitiken under Tobias Billström. Står verkligen medlemmarna i Folkpartiet och Kristdemokraterna bakom den flyktingpolitik som nu bedrivs? Det är ju även i deras namn Bildt och Billström uttalat sig på mötet i Badgad.

Vems flyktingpolitik för regeringen?

Anders Lindberg

Andra som skriver. Thomas Böhlmark sätter rubriken "Skulle Bildt och Billström använt SD-retorik?" och hoppas de är felciterade. Röda berget refererar också till SD. Scaber Nestor jämför med M i Vellinge. Alliansfritt Sverige har gjort en "Inga kommentarer"-räknare till Tobias Billströms TV-framträdande.

77 kommentarer
Pär
21 januari 2011, kl 16:46
Grow some balls och skriv vad du egentligen tycker istället för sådan här PK smörja.
rita
21 januari 2011, kl 17:01
Är det inte, vad minst 70% av Svenska folket vill, men vad politikerna inte vågar öppet tala om, för att bli stämplade som rasister.
Det handlar inte om rasism utan sunt förnuft.
Vi tar absolut in alldeles för många invandrare.
Fördelningen mellan olika länder måste bli jämnare, det kan inte vara tanken att ett litet land som Sverige öppnar dörrarna för hela värdens invandrare, det håller inte i längden.
jum
21 januari 2011, kl 17:20
varför är det sån uppståndelse över det hela? låter ju som att de är klyftigare än du social-anders iaf.
Stephen Thailand
21 januari 2011, kl 17:21
dom gamla Moderaterna är det nya SD. Ingen tvekan som saken, då jag själv arbetat med dom flesta ministrar som sitter i regeringen idag. Och DÅ, hade dom främlingsfientliga åsikter, och det var en av anledningarna som jag jobbade med dom. Idag röstar jag på SD.
richard
21 januari 2011, kl 17:24
tänk att alla sveriges journalister o ch politiker står o gapar rasister som mot sd...vad an detta???
blondinbulla
21 januari 2011, kl 17:24
Vem är ägare till den här bloggen?
Max
21 januari 2011, kl 17:30
Extremt obehaglig hållning av Billström i videon. Hur en människa kan vara folkvald och bete sig på det sättet är för mig helt obegripligt.
blondinbulla
21 januari 2011, kl 17:31
Nu har åsiktsproppen gått.
Nu är det fritt fram för partierna att säga vad dom egentligen tycker i frågan.
Dom har en åsikt när dom talar med sina undersåtar en annan när dom sitter i partihögkvartererna och pratar.
Hycklare.
Kalla Svenninsen
21 januari 2011, kl 17:32
Jag skulle vilja påstå att Bildt och Billström talar för svenska folket! De flesta vill inte vara världsmästare i flyktingmottagning längre, vare sig Aftonbladets skribenter förstår det eller inte.
Pingur
21 januari 2011, kl 17:36
Stå på dig Bildt jag har förtroende för dig!! Det är verkligen dags att vi stänger gränsen några år framåt.
Molongoid
21 januari 2011, kl 17:47
Det är väl bara sunt förnuft att ha system för att kunna skicka tillbaka de som inte har asylskäl?
andrasida
21 januari 2011, kl 17:48
Märkligt att det plötsligt verkar finnas ett sånt oerhört stöd för att försörja personer som SAKNAR flyktingskäl, för det är ju det diskussionen handlar om. Tacka tusan för att stödet för SD blir starkt.
Martin
21 januari 2011, kl 17:53
Jag tycker de snackar som en politiker ska snacka!
Bromsa invandningen en aning hade itne skadat.
Conrad
21 januari 2011, kl 17:59
"blottställda, lågutbildade, och utan yrkes- eller språkkunskaper".
Och oss försöker ni slå i att det rör sig om en välkommen invandring
av högutbildade som ska rädda Sveriges framtid!
Han Jelin
21 januari 2011, kl 18:08
Är det rimligt att benämna migrationskandidater som saknar giltiga asylskäl som FLYKTINGAR?
Det räcker väl inte med en önskan att bo i Sverige för att uppnå flyktingstatus?
Alexander L.
min blogg B loggspott.com
21 januari 2011, kl 18:10
"Rita" Du har alldeles rät vad du skriver, men om jag säger 85% av samtliga svenskar så ligger
det nog närmare sanningen.
-Vem vågar säga hur många miljarder dessa kostar mellan 40-60 miljarder har jag hört..
-Skall vi ge dom gamla och sjuka så blir det ungefär ett extra tillskott på 2-3miljarder
-Var ligger logiken??
Moderat väljare!!
Andreas
21 januari 2011, kl 18:10
Men herre gud... verkligen, varför gör ni en så stor sak av detta? Vi tar ju in för mycket invandrare, det vet ju alla som har ögonen öppna! De flesta politiker vet det också, men vågar inte säga det för att dom är rädda att som nu tydligt visas, PK-journalisterna hoppar på dom som hökar! Hoppas nu bara att Carl och Tobias blir "uppläxade" av Fredik och måste krypa till korset. Stå på er för Sveriges bästa!
LennartW
21 januari 2011, kl 18:13
Antalet irakiska immigranter har orsakat problem i Sverige och det svenska samhället. Jag är glad att vi har ansvariga politiker som försöker säkerställa att de som inte uppfyller kraven för asyl också kan skickas tillbaka. Oppositionen försöker plocka billiga PK-poäng här.
Mike
21 januari 2011, kl 18:14
Ser inte det rasistiska i det hela.. Folk är alldeles för fega i dag och vågar inte inse att dagens flyktningspolitik är pinsamt dålig. Finns flera andra länder som lyckats bättre och det är bara att göra om och göra rätt.. :)
Malin
21 januari 2011, kl 18:15
Nu börjar vi närma oss en riktig debatt!
Anna
21 januari 2011, kl 18:15
Min
Micke
21 januari 2011, kl 18:16
Om de ändå vågade set äga det offentligt, detta är vad svenska folket vill. Det måster bli stopp på denna massinvandring.
HakkanZukkur
21 januari 2011, kl 18:17
Äntligen några ministrar som säger vad de tycker och tänker. Låt nu samtliga politiker tycka och tänka vad de vill, vi har ju rätt att göra så. Då kanske vi slipper läsa smörja som Anders Lindberg häver ur sig.
mlk
21 januari 2011, kl 18:18
politikerna har ju bara sagt som det är
den
21 januari 2011, kl 18:26
Jag håller helt med om att det inte är rätt att de pressat Irak på det viset som de gjort, men.

"blottställda, lågutbildade, och utan yrkes- eller språkkunskaper".

Hur hemskt det än låter så är väl detta ändå en realitet efter de förutsättningar som finns i landet?

"flera mycket uppmärksammade hedersrelaterade mord som utlöst fler krav från svenska folket på hårdare invandringspolitik."

Hur hemskt det än också låter så är väl detta ändå också en sanning? Det handlar väl inte om främlingsfientlighet att konstatera situationen som den är?

Jag förstår inte riktigt vad det är du kriteserar i dessa citat? Skulle uppskatta om du kunde förtydliga.
Jan
21 januari 2011, kl 18:26
Patetiskt hur skitnödiga journalisterna blir nu, rasism hit och rasism dit. Jag är trött på invandringen, jag antar att jag är en rasist då.
Anders Ekerot
21 januari 2011, kl 18:29
Vi har ett enormt problem med vår media, censuren har aldrig varit så tydlig.

Vi får frågan "Gillar du olika" men bara alternativet "Ja".

Aftonbladet med sitt avskyvärda förhållningsätt hjälper till att sprida rasism, när allt och alla blir anklagade för att vara just rasister. Istället för att öppet låta folk skriva sina åsikter försöker man tvinga alla andra att tycka exakt lika.

Samtidigt skolas alla barn i Stockholms området med ett studiebesök till Aftonbladet där de får lära sig hur man ljuger utan att bryta några lagar, hur man vitpixlar alla gärningsmän, att om du är i Sverige så rubriceras du som svensk oavsett ursprung.

Sen adderar du det faktum att vi har fria sajter som flashback etc där sanningen sprids, vid middagsbord, i skolor, arbetsplatser.

Om ni istället skrev fakta och inte era åsikter, så skulle människor inte känna sig lika förda bakom ljuset, och alla de bi-effekter så detta skapar skulle minska, bla rasism.
Maggan
21 januari 2011, kl 18:50
Men hallå!
Om Sverige inte kan skicka tillbaka de människor som inte uppfyller kriterierna för att få stanna i Sverige, då blir ju situationen faktiskt ohållbar. Vad är det för något konstigt med att svenska politiker agerar för att Irak inte ska bedriva utpressning mot Sverige att behöva försörja alla irakier som föredrar att bo i Sverige, oavsett om de har flyktingskäl eller inte?!
Debatten kring Sveriges invandringspolitik är uppenbarligen totalt infekterad av PK-floskler och verklighetsfrämmande värderingar.
Micke
21 januari 2011, kl 18:57
Istället för att yla "Rasister" så fort någon pratar om invandringen (ja, äve AB), vore det inte bättre att kallt ta reda på fakta och presentera detta. Det är stor skillnad på rasism och oron för att vi tar emot fler än vi klarar. Hur många tar vi in, vad kostar det, vilka är riktiga flyktingar?

Eller kan det vara så att den sanningen är det ingen som vågar ta reda på?
Gbg
21 januari 2011, kl 19:08
Äntligen politiker som vågar säga ifrån! Hur kan man vara rasister när man fortfarande har en av världens mest generösa invandringspolitik, är alla andra länder i världen extrema rasister eller kanske tom nazister..?
Jonte
21 januari 2011, kl 19:20
SVAR TILL - Anders Ekerot
21 januari 2011, kl 18:29
Vi har ett enormt problem med vår media, censuren har aldrig varit så tydlig.
Vi får frågan "Gillar du olika" men bara alternativet "Ja".
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den där "klicka här historien" är väl genomskådad för längesen?

Det höga antalet röster gjordes med proxy-program och till och med genom en VPN historia, så de var till och med tvungna att stoppa den själva, för att rösterna överskred antalet läsare!!

Och Aftonbladet kritiserar andra för att vara hycklare....ha ha
Roger
21 januari 2011, kl 19:42
Precis det som Billstrom sager tycker majoriteten av Svenska folket. Vakna upp
Katerina Karlsson
21 januari 2011, kl 19:42
Kejsaren är naken
Tina
21 januari 2011, kl 19:43
Äntligen !!!!!!!!!

SD kommer säkert att gå framåt rejält i nästa val nu när de är rumsrena för flera väljare.

Hoppas att denna regering insett detta
grekisk svensk
21 januari 2011, kl 19:47
Skönt att de finns några politiker i alla fall som har lite mod att säga ifrån. Enligt mig är folk som har för åsikt att jobba i detta land mer än välkomna, men de kan hålla sina seder och bruk för sig själv utan att de ska bli mina problem! Jag flyttade till sverige för att bli svensk, och det anser jag mig vara. Jag skäms ibland över vilka ynkryggar vi blivit. Man ska i stort sätt skämmas för att vara svensk, jag blir kallad rasist ofta. ex: Hur kan du säga så om invandrare du e invandrare själv. Ja de var jag, men Jag är nu stolt svensk. och jag vill inte se landet som jag kämpade för att få komma och leva/jobba i bli förstört. Men jag har inte glömt vart jag kommer ifrån för de.
Förnuftet
21 januari 2011, kl 19:50
Äntligen någon som talar för största delen av folket! Tyvärr så vågar de nog inte(får inte) säga det offentligt! Anledningen till att stora delar av journalistkåren skriker högt om detta är för att de flesta journalister är naiva, verklighetsfrånvarande vänsternissar! Önskar innerligt att det skulle bli en folkomröstning om invandringspolitiken så skulle journalister och stora delar av det "korrekta" politikeretablissemanget få se vad svenska folket tycker i frågan! För det är väl fortfarande så att det är vad majoriteten av folket tycker som ska gälla i en demokrati eller?
U-VOX
21 januari 2011, kl 20:00
Knappast någon stor grej detta, artikeln bekräftar endast vad vi i stort sett visste, att många moderater har sådana här tankar om flyktingpolitiken. Man måste kunna tala öppet om frågan utan att bli rasist, vad som är rätt beslut att ta vet jag inte. En sådan här fråga har aldrig ett lätt svar även om "stäng gränserna" låter bra så är det inhumant. Jag tycker att problemet ligger i länderna runt omkring oss som har kapaciteten att ta in betydligt mer invandrare än dom gör, då tänker jag framför allt på Finland och också Norge. I mina ögon ska vi alltid vara öppna för invandring, det leder till att Sverige växer ekonomiskt, men det ska fördelas på alla länder, för om vissa länder får ta nästan allt så leder det istället till problem, tyvärr.
Katiusja
21 januari 2011, kl 20:05
Världen är så stor så stor, Nisse, Nisse liten större än du någonsin tror....det var en barnsång som jag lärde mig som liten, men den verkar stämma än. Världen är stor och det finns alltid krig, nöd och elände, men, hur ska lilla Sverige kunna hjälpa alla? För det är ju vad vi försöker! Men vi kan inte, det enda som ett överskott av intag av aslysökande leder till är problem. Vi har idag problem, vi förtiger dem. Vi kallar alla som påtalar problemen för SD, rasister, islamisterfobiker, invandrarfobiker dvs. Men, om vi fortsätter förtiga problemet så växer det, nästa val kanske vi har ännu fler som är har kontakt med problemen och inte känner att de kan tala om det, så att säga, de känner sig misstrodda, förlöjligade ect. och de röstar på SD. Är det vad vi vill? Eller är det dags att säga stopp och försöka reda ut de problem vi har? Innan vi tar in fler? För hur gärna vi vill så blir det problem när olika kulturer möts, det jag oroar mig mest, är att många "gamla" invandrare som jag pratar med tänker rösta på SD för att de, tycker att det gullas för mycket med de som kommer nu! Reaktioner på det någon?
Thomass
21 januari 2011, kl 20:27
Det är ju helt vansinning vilken circus för att två politiker begär av Irak att kunna ta emot irakier som inte anses ha asylskäl i Sverige. Snacka om storm i ett vattenglas.

Sedan är det slående hur det ljugs i både AB, Expressen och P1 hur många invandrare vi tar in varje år. 2009 var det 101 000 personer, varav ca 60 000 från mellanöstern.
Patrick
21 januari 2011, kl 20:57
När det var röding kommunalrådet i Södertälje som åkte till USA och klagade på att Södertälje tagit emot fler irakier än hela USA trots att USA startat kriget så var det inget gnäll ifrån Aftonbladet vad jag minns. Är det hållbart att Södertälje tar emot fler Irakier än USA och är det dåligt att vi har ministrar som försöker göra något åt det? http://www.dn.se/nyheter/sverige/sodertalje-tar-emot-fler-irakier-an-usa-och-kanada
Trebor
21 januari 2011, kl 21:30
det är dags att värna om det som en gång var svenskt och inte ge vika för minoriteterna som inte en sa kan accepter nationalsången vid skolav slutningen....
Visst ska vi hjälpa undsatta men inte på vår egen bekostnad.....

Någon gång måste ni era lam politiker stå för bad ni tycker............
Örjan
21 januari 2011, kl 22:02
Vore det inte bättre om ni hade stake nog att publicera en omröstning direkt på huvudsidan på aftonbladet.se med frågan; "Tar Sverige emot för många flyktingar/invandrare?" ?

Jag kan bara tolka det faktum att ni stoppar huvudet i sanden och låtsas som att NI talar för hela svenska folket när ni indirekt förespråkar öppna gränser, men att ni innerst inne VET att majoriteten av svenska folket inte delar den uppfattningen.
Husbilsåkaren
21 januari 2011, kl 22:18
När väl det har blivit en liten spricka i dammen, så dröjer det inte länge innan dammen brister. Journalisterna försöker att göra som den lilla holländska pojken. Stoppa fingret i hålet i tron att de kan stoppa översvämningen. I sagan gick det bra, men nu talar vi om ett så stort övertryck, att fingret istället kommer att förstora hålet, så dammen brister snabbare!
Solna_52
21 januari 2011, kl 22:34
ÄNTLIGEN LITET POLITISKT INKORREKT FRÅN ETABLISSEMANGET!!!
Skönt att de egentligen tycker som alla vi andra...
akenaton
21 januari 2011, kl 22:42
Hekt perfekt agerat av Bildt/Billström- Inte en dag för tidigt att stoppa flyktingströmmen, som a är utan behov för vår del.
Det kanske inte ses som politiskt korrekt i svenska ögon men vi gillar detr!!
Fred
21 januari 2011, kl 22:57
jag förstår att vädret här är mkt kalt och mörk och brist på vitamin D gör mäniskor galna och rasister utan invandring ska sveriges befolkining minska och då försviner många job och företag det är ett land med föråldrande befolkning och hård kilmat hög arbetslöshet och utbret diskriminering
Johan
21 januari 2011, kl 23:06
Undrar om Aftonbladet skulle våga lägga upp en liten röst poll där man kan välja : Tycker du Sverige tar emot för många invandrare?
Världssamvetet Sverige har inte oändligt med pengar sjukvården och andra myndigheter får dra in men sen samtidigt har vi en väldigt hög skatt i Sverige. Man behöver inte vara raketforskare för att veta vart mycket utav pengarna går till
Stina
21 januari 2011, kl 23:15
#Fred# Get real!!!
Mikael
21 januari 2011, kl 23:29
Ensamkommande flykting"barn" får kommunerna 1900 kr per styck och dygn! Man anställer i snitt en heltidsanställd per barn och rustar upp bland annat ålderdomshem för att inhysa dem, samtidigt skär vi ner för de gamla och inom sjukvården. Varför får vi inte läsa om det här i PK media eller hur mycket invandringen egentligen kostar? Hela invandringspolitiken är ett stort skämt som hejas på av journalistkåren. Fortsätt kalla oss som röstade på SD eller bara kritiserar invandringspolitiken för rasister men sanningen är att vi är realister, som inser att Sveriges ekonomi håller på att köras i botten. Att det går bra just nu är inte Moderaternas förtjänst utan en allmän uppgång i världsekonomin!
Rune
21 januari 2011, kl 23:40
Ja hur DUM får man egentligen vara. 18 gånger tydligen.

Det är ju som ett barn som tjatar på sina föräldrar för att få dem att tröttna.
Tror reportern att svaret ändrar sig bara för att hon upprepar frågan 18 gånger. Klart att svaret är samma även 2-18:e gången. Nästa dumhet är patetisk. Att sen som artikelskrivare blossar upp det som om killen som svarar gör ett fel, och sedan redaktören som släpper igenom det hela som är patetiskt . Men herregud så intelligent Sakfrågan lämnar jag till andra, det är reportern som bör fundera på sitt yrkesval.
Jane
22 januari 2011, kl 00:15
Äntligen, 87% av "ensamkommande" flyktingbarnen är ankarbarn. Dom får sen ta hit sina anhöriga!!!!
Dags att skära ner nu, äntligen en politiker som säger vad 90% av svenskarna tycker.
Mikael Wallgren
22 januari 2011, kl 00:51
Till alla rasister här ovan:
1) Det görs sifo-undersökningar regelbundet om svenskars inställning till FLYKTINGmottagandet. Resultatet ser inte riktigt ut som ni basunerar ut ovan. Även om andelen kritiker är större än vad som är rimligt.
2) Internetomröstningar kapas och stämmer sällan med verkligheten. Nästan alltid så får ytterlighetsuppfattningar större stöd än den tysta massan. (m) och (v) överrepresenteras, t.ex. De som verkligen bryr sig röstar, andra gör det inte.
3) ÄVEN om ni nu gillar rasistiska ministrar. Borde inte ni ändå begripa att det är det dubbla budskapet som är det allvarliga? Själv har jag större förtroende för Åkesson än för lögnhalsen Billström.
4) Sveriges förhållande till andra länder ska bygga på respekt, vi ska inte tvinga fram avtal.
Mikael Wallgren
22 januari 2011, kl 00:51
Eh... Mitt namn kom inte med ovan, Mikael Wallgren, heter jag...
snake1594
22 januari 2011, kl 01:19
konfunderad av Billströms svar i tv? måste man vara mindre bemedlad för att bli politiker?
Erika
22 januari 2011, kl 04:17
Aftonbladet!!! Jag hoppas ni ser vad folk i allmanhet tycker!! Jag bor sedan 20 ar utomlands och har last Aftonbladet varje dag online sen den oppnade, men nu ska jag sluta for jag blir sa arg nar tidningen ar sa enfaldig och patetisk i sina reportage om invandringen. ALLA tycker inte som Aftonbladet och det vore trevligt med lite verklighets artiklar om vad 85 % verkligen tycker (forutom fega journalister som "maste" vara politisk korrekta for att vara "inne") Det ar ju inte klokt att man bara far tycka en sak i era röst polls tex.!

Aftonbladet!!! Las nedan och fatta att folk blir latt trotta per er ensidiga val att rapportera.

"Undrar om Aftonbladet skulle våga lägga upp en liten röst poll där man kan välja : Tycker du Sverige tar emot för många invandrare?"
"Vi har ett enormt problem med vår media, censuren har aldrig varit så tydlig.
Vi får frågan "Gillar du olika" men bara alternativet "Ja"
gunnar magnusson
22 januari 2011, kl 08:42
Hej
Jag vill inte ha hit fler invandrare. Är det någon som vill det, förutom möjligen invandrarna själva?
Var inte Sverige en gång Svenskarnas land?
Moderaternas halveringstid i flyktingfrågor, jag skulle säga att det är exponentiell dubblering i positivt förtroende !
Krokolejon
22 januari 2011, kl 10:16
Billstrröm ser onekligen väldigt intelligent ut men det är ju inte hans eget fel . För att komma till Iraks flyktingarna , kan man fråga sig varför VI , i lilla Sverige , måste ta in så många flyktingar därifrån ?
Har vi startat kriget i Irak ? Svar : NEJ . Vi har ingenting med det kriget att göra . Hur många Irakflyktingar har hamnat i USA som har startat kriget och plundrat landet och som är kvar efter mer än 10 år , och i UK som var med att starta kriget ??? Någon som har siffror ?
Varför kan inte Carl Bildt , som flyger som ett skottpåle överallt i världen och tror att han är världens naveln , prata med sina amerikanska " vänner " och övertyga dem att ta flyktingarna från deras krigsområde ?
Krokolejon
22 januari 2011, kl 10:20
skottpåle var ju skottspole men ingen är perfekt .
eva johansson
22 januari 2011, kl 10:53
Orka läs och tänk efter: Problemet i det hela är att Iraks regering inte ansåg sig kunna ge skydd åt dem som återsändes, men att Bildt och Billström utpressade dem att ingå ett avtal de båda parter visste inte kunde hållas. Dessutom stämmer inte beskrivningen av de irakiska flyktingarna. De är oftast mycket välutbildade, läkare, ingenjörer osv. Oftast engelsktalande. Det är iof inget asylskäl, men det stör mig när man ljuger. Anser att Bildt och Billström är hycklare och jag skäms över vår regering! Vi som lever i fred borde vara lite ödmjuka och tänka oss in i hur vi skulle göra om vi riskerade livet bara för att vi tillhörde en viss grupp. Sådan är nämligen situationen för minoriteterna i Irak enligt t ex UNHCR och Amnesty.
Matsito
22 januari 2011, kl 11:13
Tror inte alls att majoriteten att Sveriges invånare önskar en hårdare flyktingpolitik. Men däremot en bättre kontroll och förnuftigare system att bevilja och ta hand om de som söker skydd och asyl här. Att ha en känslokall och oresonlig migrationsminister ger bara negativa effekter. Det handlar om att ha människor med ett öppet varmt hjärta och sinne på viktiga poster i vårt samhället. Vi måste nog även förändra vårt synsätt om invandrare, och se dem som våra medmänniskor och en resurs snarare än som en belastning. Att lära sig Svenska är svensk kultur för invandrarna är mycket viktigt och måste uppmuntras och satsas på.
krullen
22 januari 2011, kl 11:45
BILLSTRÖM är BRA !!!
Han uttrycker de åsikter som huvuddelen av svenska folket har !

Dvs de som röstar på SD och de som inte vågar rösta på SD men i hemlighet håller med SD.
Mabbes
22 januari 2011, kl 12:01
Jag förstår inte varför det är så svårt att få reda på vad flyktingmottagandet kostar svenska skatte-
betalare. När jag ringde upp en S-politiker i min kommun och ställde en fråga om invandringen så sa det bara klick i andra ändan av luren, det var tydligen tabu med dylika frågor. Det är dags att sätta ner foten NU och stoppa invandringen ett bra tag. En annan sak jag har undrat över är när förövaren är invandrare då står det inte ngt om invandrarbakgrund, bara när invandraren är offer.
marmait
22 januari 2011, kl 12:15
Det som är tokigt i detta är att de inte vågar stå för sina åsikter Sådana politiker kan vi inte ha.
Vilken falskhet. Våga föra en värdig flyktingmottagnaing så att de som behöver stöd får det och de som ej behöver åker hem.Skrota karantänerna som bara är fundament för utslagning massarbetslöshet och våldsuppror.
Vi behöver inte människor i koncentrationsläger.Det skapar en finentlig subkultur som hatar
det svenska samhället. Ge de krigsskade vård för de symtom de har pga tortyr och dödshot. och
våga straffa de kriminella och de maffior som inte har här att göra.Framförallt våga se problemen för vad de är och spela inte dumma.Kvinnosyn ,hederskultur måste lyftas och motarbetas.
Maj-Britt Bernhardsson
22 januari 2011, kl 12:20
Det är dags att sätta ner foten NU. Det får vara slut med lurendrejeri från våra politiker. Vi är förda bakom ljuset när det gäller flyktingmott. Jag har med egna ögon sett att när de väl har fått uppehållstillstånd så reser de hem till sitt hemland på sem. Det land som de har flytt ifrån.
SKANDAL!
Thom
22 januari 2011, kl 12:44
"Det andra är hur de svenska ministrarna beskrivit Sveriges hållning. De ska ha talat om Irakflyktingarna som: "blottställda, lågutbildade, och utan yrkes- eller språkkunskaper". När ska ni PK-journalister förstå att vi inte kan vara Europas samvete och ta emot ALLA som lyckas betala biljetten till Sverige? Vi har tagit emot nog med analfabeter från Irak som kostar oss enorma summor.
Gamas
22 januari 2011, kl 13:08
Aftonbladet och övriga socialister tycker att också dom som inte har flyktingskäl ska få komma och stanna i Sverige,vad ska vi då ha migrationsverket till,helt onödigt kostar bara pengar
Göran
22 januari 2011, kl 16:54
Invandrarindustrin kostar enligt SCB:s samman räkning ca: 1000 miljoner varje dag året runt,365 miljarder. Inte att undra över var våra pensioner och sjukvår samt annat samhällsnyttigt blir försakat med en sådan kostnad. Hur kan som sägs ekonomin vara god i ett land där riksgälden tar enorma lån utifrån samtidigt som den olönsamma invandrarindusrin fortsätter att holka ur statskassan,samt alla arbetslösa.Det måste ju komma in pengar till staten inte bara försvinna,så någon högt uppsatt amböa måste storljuga om Sveriges ekonomi.
HållermedRita
22 januari 2011, kl 18:16
Ja man blir förbannad, acceptera SD i politiken och förstå att vi inte kan ta in varenda nödställd som inte har det lika bra som vi?! Pratade med en folkpartist i Skellefteå som berättade att bara Jönköping tog in lika många som USA och Kanda tillsammans under någon period. Och det funkar inte, vi blir utnyttjade som land och det kommer inte hålla. Hur kommer våra barn barn få växa upp? Är jävligt egoistiskt av några få personer som är högljudda som kallar sig anti rasister, men vi/jag är inte rasist tvärom, men det funkar inte att ta in så här mycket folk när vi har en låg konjuktur och mass arbetslöshet redan? Hur fan ska dom lyckas anpassa sig och få jobb? Vakna upp..
calle strandberg
22 januari 2011, kl 20:24
Bra gort bilth o billström inte en invandrare till vi har nog av dom roligt att någon annan håller på det oxså o inte bara jimmie åkeson jag och ett antal 100 000 till 400 000 tusen mäniskor till
vet inte va dom andra i politiken tänker på dom lever nog kvar på 80 talet ännu
packardbell
22 januari 2011, kl 20:28
Försök fatta att svenska folket inte vill ha denna generösa invandringspolitik. Använd pengarna till sjukvård och pensioner i stället och till att ta bort risken att utförsäkras för folk som är sjuka, se AB:s artikel just idag om en sådan kvinna. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Invandringsflod eller sjukpenning? AB borde välja sida.
olle
22 januari 2011, kl 20:30
Bra gort av er vi vill inte ha fler invandrare lysna lite mer på sverigedemokraterna i just den frågan oxså men alla partiledare tycks vara i en lång törnrosa sömn vakna nu för fan!!!!!
Sancum
22 januari 2011, kl 21:24
Jag avskyr hemlighetsmakeri och jag avskyr när man ljuger för mig. Billström och Bildt har ljugit för mig angående moderaternas invandringspolitik.

Jag avskyr inte den åsikt de visat sig ha men jag HATAR att de ljuger för mig. Nästan lika mycket som jag hatar den arrogans de visar när de bara upprepar "Vi kommenterar inte" när de får frågor om de avtal de sluter. Det är oss väljare de representerar när de sitter på sina hemliga möten och det angår oss i högsta grad vad som sägs och beslutas.
nuräckerdet
22 januari 2011, kl 21:51
Matsito. Du har helt fel. Det är just vad majoriteten att Sveriges invånare önskar nämligen en hårdare flyktingpolitik.
Vi kan inte fortsätta med att ge så många som en hel svensk småstad, 100.000 invandrare, PUT varje år, år ut och år in. Nån gång måste vi säga STOPP nu räcker det!
Wivex
22 januari 2011, kl 23:40
Han gav samma svar 19 gånger!!
Varför??
Han fick samma fråga 19 gånger!!
CosmoKultur
23 januari 2011, kl 10:09
Oavsett hur man ser på migration och integration blir alla som värnar demokrati till förlorare när regeringen har en dold agenda. Det är dags för ministrarna att ta bladet från munnen, lägga korten på bordet och stå för sin politik. Samma sak gäller i frågan om somaliska barn som inte får leva tillsammans med föräldrar som beviljats skydd i Sverige. Även här undviker man att svara på frågor genom att systematiskt förvilla, förhala och hänvisa till absurda argument
Chipslól
23 januari 2011, kl 13:20
Irakierna kan väl åka till Danmark/Norge/Finland? Vi har mer invandring än vad dom har tillsammans och danskarna var med och krigade i Irak. I nuläget släpper vi in 100.000 per år när vi inte ens kan skapa 100.000 jobb på ett år. Hoppas Billström och Bildt nu vågar stå på sig när dom har 70% av folket bakom sig.
Lasselito
26 januari 2011, kl 12:10
Hur fruktansvärt är det om Sverige anpassar sin flykting- och anhörigpolitik till samma nivå som omgivande länder? Jag kan inte begripa vad som är så kontroversiellt med detta? Som det är nu har Sverige helt andra regler än övriga Europa vilket sätter oss under enormt tryck från asylsökande. Sedan menar att vi även fortsättningsvis ska ta emot flyktingar även om reglerna stramas åt något. Den stora skillnaden är att anhöriginvandring där försörjningskrav m.m. införs. Det är inga konstigheter utan något som finns i alla andra rika länder i världen. Om reglerna känns för hårda får alliansen förhandla om detta helt enkelt. Alternativet är att KD och C åker ut i nästa val. Sveriges befolkning accepterar inte att vi ska ha generösare regler än resten av I-världen.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Vi skriver på Ledarbloggen
Klicka på skribentens namn för att visa dennes blogginlägg.

Karin Pettersson är Aftonbladets politiska chefredaktör, vilket innebär att hon är ytterst ansvarig för ledarsidans inriktning och linje. Hon kommer från Stockholm, och skriver mest om inrikespolitik och ekonomi.



Eva Franchell kommer från Malmö. Hon skriver om miljö och klimat, om trafik, infra- struktur och storstädernas utveckling samt om människors rätt till integritet på nätet och i levande livet.



Katrine Kielos är från Lund och skriver om ekonomi. Både i ett inter- nationellt och ett svenskt perspektiv. Hon bevakar skolfrågor, feminism, EU och finansmarknader.


Anders Lindberg kommer från Göteborg. Han skriver om försvar, utrikes- och säkerhets- politik. Samt ibland om integration och fördelarna med mångkultur.

Ingvar Persson är uppvuxen i Hällefors. Han skriver mest om arbetslivet, löntagarnas villkor och om klyftorna i det svenska samhället.


Daniel Swedin
är född och uppvuxen i Grängesberg. Han skriver om välfärds-
sektorn, jämlikhet
och bostads-
politik. Dessutom bevakar han särskilt frågor som rör ungas livsvillkor.




NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close