Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Alla drabbas i det nya tuffa Sverige

Stjärnkocken Erik Videgård har drabbats av cancer, och han har drabbats av det nya tuffa Sverige. Den historia han berättar i dagens Aftonbladet är naturligtvis unik, men grundtonen är dessvärre precis den vi tvingats vänja oss vid.

Enligt Försäkringskassans uppfattning har Erik Videgård visserligen rätt till sjukpenning, men dessvärre anser kassan inte att det betyder att han ska få några pengar. Enligt myndigheternas noteringar är det för länge sedan han slutade sin senaste anställning.

Att Videgård har en annan uppfattning spelar ingen roll.

Trygghetssystemen ska ge just trygghet. Vi ska kunna lita på ett det finns ett skyddsnät den dag vi till exempel drabbas av sjukdom eller arbetslöshet. Den tryggheten är något alla har glädje av - också den som arbetar, som statsministern brukar säga

För samhället är det en väldig vinst.

Men det är inte tryggheten som stått i centrum för det senaste årtiondets debatt om sjukförsäkringen eller a-kassan. I stället har diskussionen präglats av ord som överutnyttjande och utanförskap. Och av en allmän misstänksamhet där alla människor tycks betraktas som potentiella fuskare.

De senaste fyra åren har allt det där exploderat. Det är det som är det nya tuffa Sverige, som Aftonbladet gång på gång kunnat berätta om.

Statsministern brukar tala om lyhördhet, men i nästa andetag försvarar han alltid politiken. Ett budskap som lydigt upprepas av den nye socialförsäkringsministern Ulf Kristersson. Nu ska det bli lättare att överklaga, men knappast lättare att få rätt.

Att bli sjuk eller arbetslös ska kosta. I statsministerns värld gör det människor arbetsamma och friska.

Offren är naturligtvis i första hand sådana som Erik Videgård - sjuka eller arbetslösa som tvingas inse att den trygghet ett välfärdssamhälle borde kunna erbjuda faktiskt inte finns. Men i förlängningen är faktiskt också statsministerns arbetande Sverige förlorare.

Varje ny artikel, varje nytt inslag eller varje ny rapport som avslöjar att trygghetssystemen inte fungerar påminner oss nämligen om en sak. Vi kan aldrig, aldrig känna oss trygga. För vad statsministern än tror kan vi nämligen alla förlora jobbet, eller bli sjuka.

Ingvar Persson

31 kommentarer
stig-åke hägg
7 mars 2011, kl 11:41
Det är vi vanliga människor som alltid blir drabbade, medan makthavarna och dom rika alltid
skor sig.Bara som ett exempel nä dom missköter sej gör något fel som innebär SPARKEN då
heter det att dom avgick eller timeout och så behåller dom sin höga lön (socialbidrag modell större)
farsan74
7 mars 2011, kl 11:42
SOM SAGT VAR; DET ÄR DAGS ATT SÄGA IFRÅN NU NÄR DET GÄLLER F_KASSAN!
HELA SVERIGE KOMMER ATT DRABBAS AV F-KASSEVIRUSET OM INGEN GÖR NÅGOT NU!
Bengt-Åke Karlsson
7 mars 2011, kl 12:03
Det som så vackert kallas arbetslinjen påminner mera om systemskifte med
apartheidinslag.

Redan valet 2006 gick Rheinfeldt ut och lovade bestraffning av arbetslösa. Arbetslinjen gäller bara den som har arbete. För arbetslösa gäller tydligen strafflinjen och för sjuka plågolinjen. Pensionärer drabbas också av en skiljelinje. Utanförskapet tycks ha gått regeringen på hjärnan.

B-Å K
Viveca Lithner Ask
7 mars 2011, kl 12:25
Förnedrande behandling och bemötande.....jag flyttade!

Varför ska man som svensk skattebetalare (ja det är väl alla i S.? ) VÄNJA sig vid denna behandling?

Men å andra sidan VAD kan man göra som har effekt? Hot skrämsel.? nej ingen bryr sig" som ungdomarna så ofta uttrycker det, när de försöker kritisera konstruktivt, eller hävda sin rätt.

VAR och en är RÄDDA OM SITT SKINN, så ävende som arbetar på F.K

Så kanske gäller Darwins lag ändå: "The survival of the fittest"... and smartest..... numera

Men de sjuka och oskyldigt drabbade, har det värre än de flesta kan ana.. Under 25 år och med 66 000 individuella behandlingar/möten,gav jag upp och flydde fosterlandet, då det inte gick att leva med dessa tragiska människo-öden dagligen inpå livet, utan att kunna hjälpa till/dem till rätta i denna F.Kasse-djungel.Tragiskt att nu på avstånd följa dess linje ,i detta accelererande behov av att NÅGON kan personligen svara och ta ansvar. HUR många av F.K utlåtanden , kommer med ett fullständigt NAMN , som avsändare?

Per aspera ad astra.

Viveca.
Sundown
7 mars 2011, kl 12:28
Nej det är inte alla som drabbas i det nya Sverige. Det är bara svenskarna som förföljs och blir utsatta för den här häxjakten.
Micke
7 mars 2011, kl 12:44
Denna regering tror att alla sjuka och arbetslösa i detta land fuskar. Hur kan man bryta ner något som har varit stöttepelaren i Sverige och som har byggs upp av generationer. Ytterligare ett bevis på att Reinfeldt och hans kompanjoner måste bort. Hur de än lägger fram det i vackra fraser, så är deras syn att om du inte arbetar och klarar dig själv är du en belastning för samhället som inte ska finnas. Det är även snacket om högre pensionsålder också, du ska dö knall och fall på arbetsplatsen så att staten slipper betala ut pensioner.

Det är ditt fel om du blir arbetslös eller sjuk, och ska då också straffas hårt för detta. Sverige har blivit kallt, så kallt.
cinajag
7 mars 2011, kl 13:00
Jag håller med. Vad finns tryggheten? Regeringen tror att vi alla är lika. Och skall stöpas i en och samma form. Men kom ner på gorden. Jag stöttar Stjärnkocken Erik Videgård . Har han cancer. Och har bevis för allting. Skall han givetvis inte jobba. Och sedan om vi har läkare. Så är det ju skälvklart att vi får ha förtroände för vad en läkare kommer fram till om vederbörandes sjukdom. Men en läkare har tydligen inget att säga till om numera. Då undrar jag bara vad vi skall ha läkarna till? Det är ju ändå dem som träffat passienten varenda gång. Medans försäkringngkassan kanske bara har träffat den sjuke enstaka gång. Hur i hela världen kan dem sitta då och bedömma om vad den sjuke klarar av eller inte? Sjukt helt änkelt. Och hur kan man kräva förståndshandikappade på pengar. När dem inte ens ser arbets föra ut. Och även om dem inte bor hemma eller inte. Så betyder det ju inte att dem är arbetsföra. Eller att någon har råd att ta hand om dem. Då menar jag nära och kära. Dem bor ju faktisk på ett gruppboende. Och behöver hjälp med det mesta. Och sedan tycker jag att vi mäniskor i det här landet har betalt en massa skatt. moms på skatten. Och dyra mediciner. Varför när vi är i behov av hjälp. Inte får någon? Vad är skattebetalarnas pengar och trygghet? Och det blir ju knappast billigare att ha en massa utförsäkrade sjuka svaga menniskor i samhället. Det kommer ju att leda till mera brott av olika slag. För folk måste ju överleva. Och det är ju människor ni har att göra med. Inte djur. Men å andra sidan djuren behöver ju också en trygghet. Liksom banrfamiljer. Gammla. Sjuka. Alla har ju inte vänner och släktingar som kan ta hand om. Och bidra med pengar. Till sina sjuka och svaga. Jag tycker det börjar likna ett fassist land. Och överdriven hettsgakt på dem sjuka och svaga i samhället. Vi är fortfarande ett av världens rikaste länder. Då skall det inte behöva vara så här. SKUMT rent ut sagt.
anki
7 mars 2011, kl 13:33
var är vårt sverige på väg skall ni sopa upp döda kroppar på gatan för att ni inte vill tro på att folk verkligen kan bli sjuka jag tycker ni borde skämmas hur ni behandlar oss!!!!!!!!!!!!!!!!!
lasse
7 mars 2011, kl 13:50
Arbeit macht frei=arbetslinjen
V
7 mars 2011, kl 13:50
Borgarna har styrt i fem år nu - är det inte dags för Aftonbladet att sluta snacka om det "nya" tuffa Sverige, eller kommer ni fortfarande köra den vinjetten om dom så styr i femtio år? Ni kan ju också ta och titta på när ni hjälpte SD in i Riksdagen, och hur deras Björn Söder vill skära bort all sjukvård i Rosengård. Men det kan man inte ta några populistiska gruppfoton på, tydligen.
Ingela
7 mars 2011, kl 14:54
Men bästa Aftonbladet detta är inget som är nytt. Reglerna kring sjukpenningrundande inkomst (SGI) och rätt att få kvarstå i SGI då man saknar anställning är gamla, och inget som den nuvarande regeringen har infört. Reglerna är också väldigt tydliga. Det finns inget utrymme för tolkningar, utan har man inte skyddat sin tidigare SGI så blir den noll och man kan inte få sjukpenning oavsett hur sjuk man är. Sjukförsäkringen är en helt arbetsbaserad försäkring och skiljer sig från föräldraförsäkringen där det finns ett garantibelopp. Självklart är det tragiskt om någon som är sjuk och inte kan arbeta inte kan få sjukpenning, men att lägga fram det hela som ett utslag för det nya hårda Sverige är lågt, mycket lågt. Dessutom så anklagas Försäkringskassans anställda för att vara stelbenta paragrafryttare. Vad skulle alternativet vara? Att Försäkringskassans anställda beslutade lite hur som helst utifrån sina egna värderingar och åsikter, utan att följa lagen?! Var finns rättssäkerheten i ett sånt agerande? Alla ska väl behandlas lika och få samma bedömning?!!
ZaphodB-SE
7 mars 2011, kl 15:12
Det är dax för lite Franska takter hemma i Sverige, visa att vi inte accepterar denna förnedrande politik mot sjuka och arbetslösa!!!!!!!!!!!
M
7 mars 2011, kl 15:19
Det nya tuffare Sverige - var nog så tufft innan, det här är inget nytt att folk inte får ut sina pengar från Försäkringskassan - speciellt cancersjuka människor- det verkar som man har uppfattningen att cancer är som vilken sjukdom som helst som botas på direkten efter avslutad behandling... det funkar ju inte riktigt så...
Däremot verkar det vara fler försäkringsläkare som opponerar sig mot den riktiga läkarens utlåtande- det kan ju tyckas vara märkligt att en läkare som sitter och tittar på ett papper kan göra en bedömning av något en läkare gjort som träffat personen på riktigt..

Så man skall nog sluta att skylla på Reinfeldt och den borgliga regereringen, det är Försäkringskassan som organ som behöver sträckas upp och få lite struktur...
Axel Eriksson pro are Skelleftehamn
7 mars 2011, kl 17:50
Det nya hårda samhäls klimatet vi har idag har skapats av Rainfeldt och hans stöd partier kd vad är det jo samma skit lika så c samma sak där fp liksså vem tror att m bryr sig om vad övriga alians partierna säger, skulle gärna vilja veta om de sitter i allians för de feta lönerna kann det vara så, om det inte är fallet så tror jag att de är dumma i huvuderna.
Kd har låvat flera reformer som vi inte sett röken av. Maud snackar runt om elen inget händer det är typiskt folkpartisten snackar runt om skol reformer så han snart slagit knut på sig själv vem vet.
Detta ärskrivet av en fattig pensonärsom får vända varje krona sedan de nya skatte reformen kom till, regerings byte KRÄVS NU.
Michael Landell
7 mars 2011, kl 18:39
Fy fan vad ruttet försäkringkassan tolkar regler.Om man nu har jobbat och betalat skatt så ska man för i helvite få hjälp,snacka om förakt för den enskilda individen.Det spelar ju ingen roll om man har läkarintyg för det ska man ha i detta land,nä då,då har fk egna läkare som går i mot intyget,dom som aldrig har träffat personen i fråga.Om nu den här regeringen ska fungera fullt ut,ta då och använd sunt förnuft.Det finns kontroll organ om dom nu kan sköta sitt jobb.Dom brister som finns hos dessa kontroll organ borde ses över en gång för alla,det är våra pengar det handlar om,skärp er för fan innan det går åt helvite.Mvh mycket upprörd medborgare.
Neda
7 mars 2011, kl 20:49
Våra styrande lever i sina priviligerade kretsar och förstår ingenting av hur det är att leva utan förmögenhet och ett priviligerat skyddsnät. Utan dessa attribut så spelar det ingen roll hur mycket du arbetar ifall du blir sjuk - då är misären nära. Precis som på 1800-talet.
haltajag
7 mars 2011, kl 21:41
Ja ni, kanske som sign. Lasse, Arbeit march friei.
Till de i Svergie som tappat - snaknar, eller har dålig funktion i och på kroppen, skickar vi gratis ampuler med cyanväte ampuller/blåsyra. Det verkar som att Lasse & Försäkrings kassan har funnit rätt metod. Med andra ord, undrar, OM DET FINNS EN VÄGG HÅRD NOG, DE KAN SPRINGA IN I.
Regelfusk drabbar väl de flesta, varken du eller jag kan gjöra något åt det, är det så?
VILL VI HA DET SÅ?????????
haltajag
7 mars 2011, kl 21:54
Jag " tyckte" till om Erik Vikegård, är identiskt med mitt bemötande med F-kassan, mitt grova utalande av sign: Lasse, blev en tanke hur Svergie tar hand om de som har det svårt, tanke vad skulle du ha gjort i mina kläder?
7 mars 2011, kl 22:06
Jag blir så förbannad och ledsen. När i helvete ska det bli ändring?!
kerstin allert
7 mars 2011, kl 22:12
Det är åt Helvete!!!! Och detta säger jag efter 27 år som anställd på Försäkringskassan!!!! ÖVERKLAGA! Du måste få rätt! Jag är säker på att du får det! Respekt!!!
helena
min blogg ingvar persson
7 mars 2011, kl 22:50
Jag är rädd för de invandrarfientliga partier som kommit fram vid valet . Jag anser att alla människor har lika värde. MEN det jag är mest rädd för idag är den politik som Fredrik Reinfeldt står för. Den är så förnedrande för människor som råkat bli sjuka mm. Den politiken är minst lika illa som den rasistiska politik SD bedriver. Alliansen är inte ett dugg bättre än SD. Tvärtom. Alliansen har en människosyn där det inte finns ett uns av empati. Hur många har dom inte drivit till självmord och försök till självmord med den nedmontering i trygghet som vi haft i landet.
Linda Åberg Luthman
min blogg www.jobbochutvecklingsgaranterade.blogg.se
7 mars 2011, kl 22:57
Artikel av Linda Åberg-Luthman publicerad 8 maj 2009 kl. 12.35:

Vi har apartheid i Sverige!
Det har skapats en markant linje mellan dugliga och "odugliga" medborgare i landet. Vi som är sjuka och arbetslösa går då under titeln odugliga, för vi kostar ju samhället ofantliga summor pengar och är en allmänt mycket tärande sektor.
När man har varit insyltad i det här systemet så länge känns oron i kroppen och i själen permanent. Den har kommit för att stanna, känns det som. Hur jag än vänder och vrider på tankarna och tvingar mig till att tänka positivt så gnager oron en bit till på mina resurser. Jag blir nästan panikslagen över tanken på att jag aldrig skulle kunna få känna äkta lycka igen. Och så otroligt trött jag blir på alla dessa självhjälpsböcker och artiklar jag finner på nätet som sprutar ut sina dogmer om hur man ska finna lyckan!

Lycka är ett så uttjänt begrepp. Många har profiterat på lyckan och andras olyckor. På Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har de vid det här laget skapat en industri för att prångla ut människor i antingen lycka, (ett resultat av en för ovanlighetens skull DUKTIG HANDLÄGGARE som tar sitt jobb på allvar) eller också olycka, d.v.s. att den som blir drabbad av byråkratins fyrkantighet får ett mindre helvete på jorden

Är man inte en produktiv människa så duger man inte! Har man jobb och fast bostad så är man en fullgod medborgare i Sverige. En sådan som Staten vill ha. En som inte kostar samhället/Staten något. Vi som lever här i samhällets utkant är inget annat än en tärande del på samhällsapparaten.

Ingen myndighet tar vår oro på allvar. Ingen myndighet vill känna till vår oro. Alla myndigheter som är inblandade i mitt liv och min vardag har skapat mallar som inte ens EU:s mallar skulle kunna passera. Genom att skapa ett ogenomträngligt system av diffusa regler så framstår vi sjuka och arbetslösa som irritationsmoment. Media hjälper till i denna skapelse. Genom att skildra oss och Försäkringskassan utan den urskiljning som skulle behövas så har man förenklat bilden av oss till att vara inbillningssjuka, fuskare, på vårt sätt kriminella. Att vi skulle vara sjuka på riktig ex., är det ingen som skriver reellt om. Man beskriver jakten på oss i dagspressen, skriver lite om Försäkringskassans reaktioner på artikeln, men aldrig någonsin har jag tack vare en journalist läst om att Försäkringskassan självmant gått ut och bett om ursäkt för den felaktiga behandling de utsatt många försäkringstagare för.

Jag ville inte ta ordet i min mun för några år sedan, men idag har jag inget problem med det, faktum är att vi har apartheid i Sverige. Det har skapats en markant linje mellan dugliga och "odugliga" medborgare i landet. Vi som är sjuka och arbetslösa går då under titeln odugliga, för vi kostar ju Staten och samhället ofantliga summor pengar och är en allmänt mycket tärande sektor.

Till slut hamnar vi på socialen för att vi inte längre platsar i systemet och är så odugliga, enligt etablissemanget och drevet från Försäkringskassan. Hade det inte varit ärligare att säga: Du får klara dig själv för vi skiter i dig! Det är ju ändå andemeningen i dessa myndigheters sätt att hantera oss.

Och i denna karusell av lagar, paragrafer och systemskifte, och inte att förglömma människosynen så ska vi genom Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan ledas in på rätta vägar så att vi inte är så dyra i drift längre och ges konstgjort framtidshopp i form av praktikplatser och nyfriskjobb (förtäckta svartjobb).

Mitt allt i detta vågar jag knappt skratta längre, för någon infiltratör från Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan kan ju se mig, någon diskret spion som står och kikar in genom rutan i mitt vardagsrum.

Eftersom jag inte vet hur min framtid kommer att bli längre så vågar jag inte längre känna lycka, glädje, andlig frid, trots att våren är underbar därute och landskapet är så vackert!

Fy fanken för denna oro!

2011-03-07

Jag vågar fortfarande inte känna glädje eller ens skratta en smula, eftersom jag är arbetslös och också inskriven i Fas 3 ska jag "gå med huvudet nedböjt" inför övermakten. Jag ska visa vördnad mot arbetsförmedlingen, lämna övermakten gåendes baklänges ut ur maktens korridorer.
Kort och gott - jag ska visa att jag vet min plats.

Men det struntar jag högaktningsfullt i - jag kryper inte på mina nyopererade knän, höfter.
Ensomkollatföre
7 mars 2011, kl 23:24
Jag får påpeka att det som kocken råkade ut för inte har ett enda dugg med sjukförsäkringsreformen häromåret att göra. Reglerna har nämligen "alltid" varit sådana. Det kallas för "Nollad SGI" och beror på att kocken inte ställde sig till arbetsmarknadens förfogande genom Arbetsförmedlingen med a-kassa.

Sådana är reglerna och det är socialdemokraterna som infört dem. Att skylla på den nuvarande regeringen genom att kalla fenomenet för "Det nya tuffa Sverige" är helt enkelt fel. Påståendet är helt enkelt falskt.
rolandrask
8 mars 2011, kl 00:12
Fy skäms på er som röstade på Alliansen och framför allt på er som röstade på Moderaterna.
m
8 mars 2011, kl 01:09
Att behöva leva som ung och arbetslös.. Har jag mat imorgon på bordet? Har jag bostaden kvar? Att behöva oroa sig för att inte kunna handla mat och behovsaker. Att gå ner i vikt pågrund av många tuffa tidiga år av ekonomiska kris. När vänder det? När kan jag känna att jag kan äta den maten jag vill och inte tex nudlar och onyttig mat som jag mår dåligt av.. När vänder det? Aldrig! Visst har jag det bra, finns de som bor på gatan..
Mia
8 mars 2011, kl 01:49
Jag blev helt sjukskriven för värk i båda armarna för ca 1 år sedan, jobbade som Personlig ass, hade läkarintyg från 2 läkare varav den ena företagsläkare. Efter en tid började jag på deltid sen halvtid och när jag skulle börja heltid hade kommunen inget att erbjuda så jag blev uppsagd. Då hade F-kassan redan utförsäkrat och jag fick inget från AFA som är en försäkring mellan arbetsgivare o arbetstagare just för att F-kassan inte betalade ut försäkring. Skrev in mig på AF, där jag fortfarande står men får ingen ersättning från A-kassan heller för att F-kassan utförsäkrat. Har fått lite hjälp fr understödsenheten (soc) men dom betalar inte ut så man klarar sina räkningar, t.ex bolåneinbetaln får man bara en viss % av räntan etc etc sen när dom började prata om hembesök då var det droppen som fick bägaren att rinna över, då ansökte jag inte mer, hur ska ett hembesök hjälpa mig att få ett arbete och komma ikapp med mina räkningar??!! Jag överklagar fortfarande till F-kassan, A-kassan o AFA och tänker göra så tills jag lämnar denna jord!! Nu har det gått så långt att jag fått mitt bolån uppsagt på banken för jag halkat efter med inbetalningarna och jag får alltså i nuläget leta både bank som kan hjälpa mig med lån att lösa det andra innan det hamnar hos kronofogden (1.700.000:- ca) och hitta ett nytt arbete. Jag har eget radhus värt ung 2 milj som säkerhet men bankerna kräver att man har arbete ändå.
Inte lätt för den "lilla" individen att få den rätta hjälpen, samhället går käpprätt åt h...e !! Sinnessjukt!!
mister_chris
8 mars 2011, kl 05:37
Håller med Ingela helt och hållet - de här reglerna fanns innan den nuvarande regeringen, och det vet såklart Ingvar Persson och Aftonbladet. Men det hindrar inte kampanjmakarna på tidningen - man gjorde likadant i valrörelsen, där det om man läste innantill visade sig att 5 av 6 behjärtansvärda fall som drogs upp sista veckan, härstammade från tiden under Göran Perssons regim. Att Afb kritiserar regeringen från vänster är naturligtvis helt i sin ordning. Att man medvetet ljuger och beskyller Reinfeldt för alla orättvisor i världen är det inte. Det är bara ohederligt och löjligt.
Lars
8 mars 2011, kl 07:04
Tngvar

Knivskarp artikel och analys. Du har exakt satt fingret på hur makthavarna kan driva igenom för medborgarna katastrofala beslut genom att få det att se ut som att dom lyssnar men egentligen är totalt ointresserade av vad folket säger och på förhand inte har några som helst ambitioner att ändra någonting. Denna strategi går som en röd tråd genom politiken idag och kan också ses i politikers definition av en demokrati, nämligen rätten att uttrycka sig och rätten att fredligt demonstrera. Politiker har förstått att om man låter folk uttrycka sig relativt fritt så kan man lugnt luta sig tillbaka tills folk tröttnat eller gått under. Detta är den trojanska hästens taktik och bör uppmärksammas omedelbart av media och demokratiska förkämpar.
Bimbo
8 mars 2011, kl 10:09
Och den strukturen ska de uppenbarligen få nu när arbetstillfällen försvinner ute på servicekontoren
Annars var detta faktiskt en ganska bra lösning då en människa som behövde hjälp innom samma väggar både kunde få kontakt och boka tid hos både AF och skatteverket också
Den nesliga behandlingen av sjuka,handikappade och icke arbetsföra kommer troligen bli än värre nu då ingen mer än datorn och telefonen vet hur den enskilde mår
Handläggningstiden kommer att förlängas eftersom först måste man ha ett bslu( tar månader) och sedan skall det till nästa instans( ytterligare månader)
Vad gör man om man får avslag även där?
Vem ska betala rättsproccessen och uppehället nder denna tid?
Dalslanningennr1
8 mars 2011, kl 12:00
Jag har själv Diabetes och blev felaktigt av med mitt körkort 2009,pga att det satt en allmänläkare med annan uppfattning än 2 ögonspecialister,på länsstyrelsen.
Jag gick vidare till länsrätten och fick tom en ögonprofessor på min sida,då fick jag omedelbart tillbaka mitt körkort i länsrätten.
Man kan ju fundera på vad expertläkarnas kompetens är värd i dag när det sitter en så kallad konsultläkare(i mitt fall en allmänläkare)och har mer makt.
Den här historien gjorde att jag förlorade mitt arbete,jag fick dra på mig advokatskostnader,och har nu försökt leva på en a-kassa i 14 månader.
Jag har sökt upprättelse via justitie kanslern för förlorad arbetsinkomst och advokatskostnader men naturligtvis inte fått någon,samtidigt som jag har en blåslampa efter mig som tvingar mig att leta upp ett nytt arbete,vilket är en bristvara i Sverige i dag(400 000 arbetslösa),på senare tid har jag nästan funderat på att söka asyl i Norge,jag är arbetslös(tack vare svenska staten)och jag har en kronisk sjukdom så jag står ju inte högt på Herr Reinfeldts lista direkt.
Bifogar en länk ni kan kika på hur vissa människor drabbas i före detta världfärds landet Sverige.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7015458.ab
L
8 mars 2011, kl 22:50
Själv var jag också berättigad till sjukpenning, men jag försökte arbeta (mot läkarens ordination). När det inte fungerade (på grund av diskbråck) behövde jag sjukpenning igen. Tyvärr är jag inte van vid att vara sjuk och sjukanmälde mig "på fel sätt". Jag skickade in läkarens förlängda sjukskrivning, men tänkte inte på att man måste ringa sig sjuk, en gång till. Därför blev jag utan ersättning. Ett telefonsamtal, och utan all ekonomisk hjälp. Så enkelt är det att förlora mot Försäkringskassan. Det handlar inte om rätten att få sjukersättning, utan om att anmäla sig på rätt sätt... Vem är sjukersättningen till för? Vem skadade jag? Mer än mig själv? Någonstans måste man se vem som blir lidande – och det är inte staten. Jag har under 25 år begärt sjukersättning 5 dagar. Fem dagar. Om jag inte försökt arbeta, enligt arbetslinjen, kunde jag varit sjukskriven i lugn och ro ytterligare 1 månad, på heltid. Jag hade rätt till det, men jag försökte... och blev straffad för det på grund av byråkratin! Överklagade till Förvaltningsrätten, men fick aldrig svar på hur det gick. Nu är det två år sedan... jag har tagit sjukkostnaden privat, genom att äta upp mitt sparkapital och låna pengar.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Vi skriver på Ledarbloggen
Klicka på skribentens namn för att visa dennes blogginlägg.

Karin Pettersson är Aftonbladets politiska chefredaktör, vilket innebär att hon är ytterst ansvarig för ledarsidans inriktning och linje. Hon kommer från Stockholm, och skriver mest om inrikespolitik och ekonomi.



Eva Franchell kommer från Malmö. Hon skriver om miljö och klimat, om trafik, infra- struktur och storstädernas utveckling samt om människors rätt till integritet på nätet och i levande livet.



Katrine Kielos är från Lund och skriver om ekonomi. Både i ett inter- nationellt och ett svenskt perspektiv. Hon bevakar skolfrågor, feminism, EU och finansmarknader.


Anders Lindberg kommer från Göteborg. Han skriver om försvar, utrikes- och säkerhets- politik. Samt ibland om integration och fördelarna med mångkultur.

Ingvar Persson är uppvuxen i Hällefors. Han skriver mest om arbetslivet, löntagarnas villkor och om klyftorna i det svenska samhället.


Daniel Swedin
är född och uppvuxen i Grängesberg. Han skriver om välfärds-
sektorn, jämlikhet
och bostads-
politik. Dessutom bevakar han särskilt frågor som rör ungas livsvillkor.




NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close