Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Fram med gödslet – eller vänj er

I dag berättar Sydsvenskan att Kulturdepartementet har lagt fram ett nytt lagförslag som går ut på att man vill tillåta korta reklamavbrott på MINDRE än en minut och genast ökar förstås oron över om vi nu kommer att missa när Jakov Fak åker sina två straffrundor.

Så här inleds artikeln på Sportbladet:

Reklam mitt i matchen?
Det kan de svenska tv-tittarna tvingas vänja sig vid i framtiden.
Kulturdepartementet föreslår att reklamavbrott kortare än en minut ska tillåtas i samband med sportsändningar.

Först och främst vill jag bara göra en liten markering. Reklamfritt är ALLTID att föredra, oavsett om det handlar om direktsänd sport, film, nyheter, nyhetssajter, filmvisningar eller grytlappsvirkning.

Men samtidigt; har vi inte redan vant oss vid reklam mitt i matchen?

Sedan TV4 tog över skidskyttesändningarna inför den här säsongen har de sänt två världscuptävlingar. När de sände den första tävlingen i Östersund bröt de för reklam sex gånger under den första timmen. Det blev ett ramaskri förstås, de höll på att fördärva sporten, men redan i helgen, under tävlingarna i Hochfillzen, hade tittarstormen bedarrat.

För vi vänjer oss.

Att Sportcentralen (eller det handlade väl i själva verket om skidskyttet) drog fler tittare än SVT:s Vinterstudio, den vintersportintressade svenskens älsklingsbarn, är väl det tydligaste tecknet på att vi faktiskt tycker att det fungerar okej med reklam ändå.

Samtidigt kanske många har förstått att TV4-kommentatorn Johan Edlund är jävligt bra och kommentator på riktigt. Jag gillar också Christer Ulfbåge, men jag gillar honom för att jag är nostalgisk och för att han är Christer Ulfbåge, inte för hans partiska och klämmiga sätt att heja fram Helena Ekholm och Björn Ferry.

Det finns fler exempel.

I elitserien och hockeyallsvenskan (och både OS och VM för den delen) har man infört så kallade POWERBREAKS där sändande tv-bolag får 70 sekunder på sig att trycka in så mycket reklam som möjligt.

Jag hör sällan någon klaga över det, både publik och aktiva verkar tycka att det är helt okej ändå. Man får en möjlighet att snacka ihop sig, linda en klubba, baka en pris, slå en sjua. Både i Dackehallen och hemma i tv-soffan.

Lagförslaget som nu kommer handlar alltså om kortare avbrott än så.

Skulle det klubbas igenom kommer exempelvis Viasat att kunna bryta sina OS-sändningar för kortare reklamavbrott och TV4 kan sticka in ICA-Stig när Andreas Isaksson har skickat upp en inspark på läktaren.

Om de kommer att göra det?

Det är inte alls omöjligt.

TV4 ska få ut tolv minuters reklam varje timme och med rådande reklamlagar tvingas de helt trasa sönder upp-, paus- och eftersnack. Sträcker vi upp ett finger i luften och känner efter lite så... ja, då har de inte heller speciellt mycket att förlora.

Tittarna är alltid förgrymmade på TV4 – men väljer ändå kanalen trots att det finns ett reklamfritt alternativ bara en knapptryckning bort. Så länge de äger de mest attraktiva rättigheterna kommer det alltid vara så.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket lättare det blir för de kommersiella kanalerna att värva de mest attraktiva rättigheterna för att de får sända allt mer reklam (samtidigt som SVT inte alls får utöka sin sponsring).

Vi styrs av ett blått partiplock. Samtidigt sitter vi hemma och tittar på skidskytte i stället för att fälla lass med gödsel utanför regeringskansliet (och TV4-huset). Så länge vi gör det valet får vi hålla oss till de små frågorna.

Då är svaret att... vi vänjer oss.

/Leifby

47 kommentarer
Dusan
13 december 2011, kl 12:55
Att vi väljer TV4 före Vinterstudion har ingenting med att TV4 gör bättre sändningar. Det handlar om att man vill se skidskyttet. Vilket man inte får när dom går till reklam vareviga minutjävel. Visst att vi anpassar oss, men fan heller att vi föredrar det. Det borde även du förstå. Att vi accepterar Power Breaks? Ja kanske.. Men har du några siffror på det? Under matchen Frölunda-NY Rangers började publiken bua när Power Breaksen dök upp under andra perioden, men då spelade man musik så det gick inte igenom TV-rutan. Har du nån uppfattning om vad man får ut av Power Breaksen? Skulle tro att det är väldigt lite pengar i sammanhanget...
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:32
Jag säger inte att vi föredrar det. Jag säger ju faktiskt att de flesta (alla) föredrar REKLAMFRITT. Jag säger bara att vi vänjer oss. Som flera andra påpekar här väljer exempelvis Canal+ och Viasat att (delvis) viga sina ”powerbreaks” åt analyser och highlights. Och det beror förstås på att de drar in sina stålar (inte allt men mycket) på abonnemang.
Weah
13 december 2011, kl 13:02
Jag tror faktiskt att du är snett på det. Majoriteten vänjer sig knappast men man orkar däremot inte klaga vecka ut och vecka in på samma sak. Synd kan tyckas då något sådant kanske krävs för att någon gång få till en förändring.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:51
Jag kanske är snett på det. Men när protesterna tystnar, när mothuggen blir allt färre, då finns det möjligheter för ”den utskällde” att ta ytterligare steg. Så fungerar det på många områden runt om i vårt samhälle.
Kenneth
13 december 2011, kl 13:13
Har du FULLSTÄNDIGT missat dialogen på kommentarerna på artikeln??? Det finns INGEN som har vant sig vid reklamen - tvärtom så är det många med mig som numera bojkottar TV4 med flera reklamkanaler. Det är konsumenternas enda vapen i kampen mot reklam. Jag förstår mycket väl att reklamfinansierade kanaler måste få sända reklam - men för guds skull... LÅT BLI ATT SÄNDA MITT I PROGRAM! Det är och har ALLTID varit irriterande.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:36
Om alla bojkottar kanalen kommer de tillslut inte ha några tittare. Därmed skulle deras affärsidé inte vara mycket att hänga i granen. Det är upp till oss och det har jag försökt förklara i tidigare inlägg. Som du säger, det är konsumenternas enda vapen i den här kampen – jag har svårt att se att det räcker speciellt långt.
Förstemejlaren
13 december 2011, kl 13:14
Den STORA skillnaden mellan typ 50 km telemark och fotboll för reklamavbrott (om idrotten INTE tar en powerbreak) är ju att i fotboll kan det bli mål eller en ruggig målchans samtidigt som vi tvingas titta på reklamen för Nelson Garden-produkter.

Leffe, glöm inte bort intervjun med Hasse Backe! tror det var i somras på SR Fotbollsarena. Hasse Backe förklarade VARFÖR fotbollen/soccer är så långt efter pengamässigt mot andra idrotter i USA/nordamerika. Det handlar om att fotbollen är typ enda sporten i USA som _inte_ är anpassad efter reklam-TV. Ishockeyn har exempelvis anpassat sig.

KONTENTAN: så vad krävs nu?

SVAR: Fotbollen måste anpassa sig efter reklam-TV. Varför inte stycka in varje halvlek (45 minuter) i 3 delar? 15+15+15 minuter = 45 minuter. Efter varje kvart blir det paus i 1-2 minuter och möjlighet till taktiksnack. Då blir det alltså KORT paus efter 15 och 30 minuters spel. Sedan efter 45 minuters spel blir det längre paus och sedan sidbyte. Det vore KANSKE en lösning.

Jag tror nog att publiken inte har nåt emot att det blir 1-2 minuters spelavbrott 2 ggr per halvlek. Man har ju oftast minst en person med sig på läktarn.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:56
Jag hoppas verkligen inte att fotbollen reklamanpassas och jag tror inte det är aktuellt heller, på ett tag. Fotbollen är så pass stark som företeelse, över hela världen, att man inte behöver lyssna på sådana önskemål från tv-bolagen. Däremot kan man ju köra ändå, korta 10-15 sekunder break, eller vad/hur det nu kan tänkas bli. Det är ingen omöjlig tanke. Och för den som absolut inte vill missa en enda sekund – de hänvisas till en PLAY-tjänst på nätet. Som kostar en hundring.
Julle Bulle
13 december 2011, kl 13:40
Då är det tur att Skidskyttet är tillbaka i SVT nästa vinter.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:48
Det stämmer – men längdskidorna är på väg åt andra hållet.
Tor
13 december 2011, kl 13:41
Det goa med powerbreaks i sändningarna från Hockeyallsvenskan är ju att Viasat inte ens sänder reklam under dessa utan kör in experterna i stället.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:50
Det ska de förstås få en tumme upp för. Men de säljer abonnemang. Det kostar ett par hundra i månaden för att se Viasat Hockey. De behöver inte hungra lika mycket efter reklamintäkter som exempelvis TV4 – som inte kostar en spänn.
Mintgrå
13 december 2011, kl 13:42
Borde inte Aftonbladet gå i bräschen och visa vägen för ett reklamfritt mediaflöde?
Eller gäller det bara att skrika högst som vanligt...
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:48
Vi är också en kommersiell produkt, precis som TV4, och att visa vägen till ett reklamfritt mediaflöda... då skulle vi sätta fällben på oss själv. Däremot har våra profiler i uppgift att trycka om saker och ting, och som tidning måste vi berätta vad ni som tv-tittare tycker. Det här gör vi i viss utsträckning men det kanske finns anledning att se över det också.
Marc
13 december 2011, kl 14:03
Var kan man köpa billig gödsel?
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:40
Pricerunner? Jag återkommer.
Klaus Schoenhoff
13 december 2011, kl 14:16
Hur i helvete kan du Leifby påstå att Johan Edlund är en bra kommentator. Håller absolut inte med dig. Han är en kall robot. Han är rent utsagt en katastrof. Att Sportcentralen hade fler tittar beror helt och hållet på skidskyttet. Sport centralen kommer inte i närheten av SVt:s Vinterstudio. Peppe Eng är en lika stor katastrof som Johan Edlund. Du säger att man vänjer sig vid reklamavbrott. Nej jag gör inte det och kommer aldrig att göra det heller. Jag har bojkottat TV4 över hela linjen då deras programutbud är av låg kvalitet och innehåller reklam. SVT är TV4 överlägsen på alla plan. Aftonbladet samarbetar med TV4 och jag tror att AB inte är att lita på när ni skriver om TV4.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:45
Aftonbladet har en norsk ägare. Expressen däremot har samma ägare som TV4. Bonniers heter dem. Så just på den punkten är du ute och cyklar. Jag vet också att många på TV4 tycker att vi på Aftonbladet överdriver och att det är vi som ligger bakom och driver på ”reklamdebatten” när det i själva verket är ni som tittar på som tagit det till ytan.
mattep74
13 december 2011, kl 14:30
Jag har ESPN america och de visar mycket baseball. Där är det reklam mellan varje inning. Eurosport kör reklam under Tennismatcherna mellan gemen och det har tydligen TV3 också lärt sig. Canal+ använder Power Breaks inte till reklam utan till att köra expertkommentarer. Risken med TV4 är att de kommer att göra sig ovänner med allt och alla när de sänder fotboll och sänder reklamsnuttar vid inkast och hindrar inkasten för att kastas. Slipper jag sitta i halvtid och ha 13 min reklam blir jag dock nöjd.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:44
Bra inspel. TV-sportmarknaden i USA är ju uteslutande kommersiell. Idrotten? Ja, den blir väl därefter. Högre löner, bättre förhållande med och mot media, ökat intresse... runt, runt, runt. Jag menar inte att det är dit vi ska sträva – men ALLT behöver inte vara åt helvete. Man vänjer sig...
henke
13 december 2011, kl 14:57
"Det blev ett ramaskri förstås, de höll på att fördärva sporten, men redan i helgen, under tävlingarna i Hochfillzen, hade tittarstormen bedarrat."

Eller så är det så att många av ger helt enkelt faan i att titta på det i tv4. Det gör jag i allafall. Finns annat att göra än genomlida tv4:as sändningar.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:39
Så kan det kanske vara. Och om tittarna fortsätter att titta bort så måste de kommersiella kanalerna tänka om. För utan tittare blir det väl svårt att sälja reklam?
henke
13 december 2011, kl 15:01
"I elitserien och hockeyallsvenskan (och både OS och VM för den delen) har man infört så kallade POWERBREAKS där sändande tv-bolag får 70 sekunder på sig att trycka in så mycket reklam som möjligt.
Jag hör sällan någon klaga över det, både publik och aktiva verkar tycka att det är helt okej ändå."

Nej, vi är nog många som tycker det är skit men vad ska vi göra - ringa till dig varje veckodag vi upplever detta o gnälla. Mediabolagen kör över oss ändå då det inte finns någon som lyssnar på oss konsumenter i någon större utsträckning. Dessa så kallade powerbreak kunde tidigare användas till att visa mer repriser på olika situationer i matchen osv...
Faktum är att det mesta av sportsändningarna blir bara sämre o sämre och tyvärr finns inget vi kan göra mer än att hitta på något annat. Det är ju iofs inte så illa.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:38
Jag uppskattar att ni inte ringer mig och skäller. Däremot ska ni förstås, om ni tycker att det är irriterande, ringa till TV4, TV3, Viasat, eller vad det nu är för sändande bolag, och berätta det.
Micke från huvudstan
13 december 2011, kl 15:23
Helt OK att köra reklam mitt i hockeymatcher, under de sk. "powerbreaks". Varför? Jo delvis pga att matchuret står STILL.

I fotboll ska det f*n inte avbrytas för reklam oavsett hur länge någon ligger skadad eller oavsett hur lång tid ett byte tar att genomföra. Klockan tickar på och det händer ofta intressanta saker även när inte bollen är i rullning, även ett perfekt tillfälle då repriser från vissa situationer brukar köras, om det ska in reklam vid dessa tillfällen så lovar jag att bojkotta de företag som kör sin reklam under fotbollsmatcherna.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 15:37
Jag håller med dig, så klart. Jag vill inte heller ha reklam under en fotbollsmatch. Men OM det skulle bli så – då tror jag att vi vänjer oss med det. Också. Jag tror faktiskt det. Det är bara att slänga ett öga på tvsport-marknaden i USA.
Jonas
13 december 2011, kl 15:42
När det gäller skidskyttet skulle det faktiskt kunna bli bättre om de får möjlighet att ha ännu kortare avbrott. Då skulle vi förmodligen inte missa något väsentligt alls.

Dock handlar det inte bara om vad man missar. Det kvittar om det mest intressanta som händer under reklampausen är att Lars Helge Birkeland går in på 87:e plats efter 1,2 km - sändningen blir sönderryckt. Reklamkanalerna skall inte sända sådan idrott som skidskytte, så länge de inte anser sig ha råd att endast ha avbrott före och efter tävlingarna. Så länge de bryter för reklam kan de omöjligt göra ett bättre jobb än SVT, om så Carl Bildt skulle kommentera för statstelevisionen!

Hur du sedan kan tycka att Johan Edlund gör ett bra jobb med skidskyttet är för mig en gåta. Edlund är en helt okej kommentator, men hans skidskyttekunskaper ter sig än så länge väldigt begränsade. Visst kunde Christer Ulfbåge, som för övrigt är min absoluta favoritkommentator, vara lite partisk ibland, men han är fortfarande en mycket skicklig referent och kan det mesta om skidskytte.

Powerbreak i hockey, ja. Det fungerar bra i svensk TV av den anledningen att kanalerna inte tar reklam. De låter istället sina experter analysera tillställningen. När man är på plats i hallen är det dock fullständigt vedervärdigt att matchen skall behöva stoppas upp utan anledning.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 16:01
Är det verkligen helt vedervärdigt att en match stannar upp i 70 sekunder? Jag tycker inte det. Jag tycker snarare att spänningen kan öka med en lite längre paus (vi snackar ju en halvminut eller något). Kommentatorerna gör ju ett helsikes jobb, ett jobb jag själv inte alls skulle behärska, och jag hyser respekt för i stort sett varenda en.
jonas
13 december 2011, kl 15:50
bollen ut till inkast, snabb reklam tänker sändande bolag, men fram till bollen kliver rory delap, drar inkastet och det blir mål, men vi får se siba-fabian! ja vem vet vad vi kommer få stå ut med i framtiden!
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 16:03
Rory Delap. Den var oväntad. Jag tror inte att det behöver bli så här. Möjligheten att få följa matchen i sin helhet kommer förstås alltid att finnas – men det kanske kostar en hundring eller två i någon slags Ondemand-tjänst.
Jocke
13 december 2011, kl 15:57
det man har att jämföra med är ju amerikanska sportsändingar, och dom är ju hopplösa. man berövas ju repriser och analyser av dom där jävla reklampauserna.
Just nu känns det som fel gäng vann kalla kriget.
Marcus Leifby, Reporter
13 december 2011, kl 16:04
Är de verkligen hopplösa? Mattep74 här ovanför följer ju baseball i ESPN och tycker det är kanon.
boshkov
13 december 2011, kl 16:34
Tittarna har väl lärt sig att Eurosport har betydligt mindre reklam under sina skidskyttesändningarna och väljer bort tv4 för eurosport?
Majk
13 december 2011, kl 16:52
De var längesen jag läste ett blogginlägg där alla går emot dig Leifby! Trender är till för att brytas haha :) Jag bojkottar TV4.
Jonas
13 december 2011, kl 17:23
Är det sant att längdskidorna är på väg bort från SVT? Har de inte rättigheterna till 2015 eller något sådant?

Tycker du, så här efter två helger, att tittarna vunnit på att TV4 tagit upp kampen med SVT på vintersportsidan?
Tobias
13 december 2011, kl 18:31
Om man älskar idrott ser man den även med reklam eftersom det oftast inte finns något alternativ. Allt annat än sport har jag slutat se direkt i TV4. Däremot spelar Sverige landskamp i TV4 har man liksom inte så mycket att välja på än att stå ut med 15 minuters reklam i halvtid. Det betyder inte att man tycker det är jäkligt bra som media alltid hävdar bara för att tittatsiffrorna är hög. Mer reklam i TV leder bara till eskalerande priser på TV-rättigheter som leder till mer reklam osv. Vinnarna är TV-bolagen och de som säljer rättigheter medan tittarna står där med långnäsa som vanligt.
Johan
13 december 2011, kl 19:23
Jag tror faktiskt den nya lagen ger möjligheter att göra bättre reklamfinansierade sportsändningar än idag. Då kan man snabbt kan peta in korta reklmasnuttar när det passar istället för de långa sjoken som är idag. Eurosport som mång förespråkar har ju fler relativt korta avbrott.

Har sett de av TV4 skidskytteändningar där det varit jaktstart och då hade inte petat in reklam störande. Jag vart rentav överraskat över hur bra produktionerna var, kommentatorsparet Edlund/Ekholm slår ju Ostbåge och Grenemark med hästlängder. Ostbåge borde ju vart pesnsionerad för länge sen, håller med om att hans enda styrka är nostalgi, saknar för övrigt kunskap och har noll koll, har i många år föredragit Eurosport för att slippa Ostbåge och Grenemark som bara gödslar floskler omkring sig, helt oinstressant som kommentatorer.

Som helhet är givetvis SVT bäst men får TV4 ordning på känslan när de ska bryta med reklam så är iaf inte kommentatorerna det som får stryk på.
Järven
13 december 2011, kl 19:41
Nej aldrig! Powerbreak i hockeyn är skamligt. Man hinner inte ens gå och köpa en korv. Mitt förslag är att generösa skattemedel överförs till reklam-TV som i sin tur fördelar pengarna enligt eget skön. Då får marknaden råda och de företag som betalar bäst får TV-tiden mitt i spelet. Då tror jag att minst fem-tio minuter står till förfogande för korvköp och öldrickning. Det tjänar både skattebetalarna, som betalar alkoholskatt, och TV-bolagen på. Och Staten. Och hockeyklubbarna, kanske.
...
13 december 2011, kl 20:48
Om man nu har så in i helvete ont av att det sänds reklam på tv har jag två förslag, stäng av eller byt till SVT och titta på helgmålsringning, Uutiset, Oddasat eller något eller något annat rafflande...
Micke
13 december 2011, kl 20:55
Vi "vänjer" oss för att vi inte har nåt val. TV4 skiter i vad deras tittare tycker. Läste precis i en annan artikeln där nån snubbe från TV4 säger så här "– Självklart lyssnar vi på vad våra tittare säger och tar till oss av det.".. Jävla bullshit. Hade de lyssnat på sina tittare så hade de inte haft reklam mitt i programmen. De hade haft reklamen MELLAN PROGRAMMEN. De livnär sig på reklam. Så det är klart att det kommer trycka in så mycket som möjligt varje timme då. Och på så sätt förstör varenda jävla program som sänds. De program som redan är kassa blir ännu mer kassa pga TV4
Fredrik
13 december 2011, kl 22:15
Har sedan länge slutat kolla på tv av den enkla anledningen att program och filmer förstörs genom all reklam. De fåtal gånger jag kollar är när det sänds sport på tv, nu ska man alltså förstöra detta evenemang också. Tänk ett scenerio där Sverige möter Tyskland i en eventuell kvartfinal i EM det står 0-0 i 85 minuten och väljer att slänga in Fabian Bengtsson i rutan. Jag skulle personligen go bananas. Jag tror inte det är en enda svensk som vänjer sig av all reklam som idag finns på tv, mig själv inräknad. Tvärtom så svär man varje gång vid ett reklamtillfälle och går iväg och gör något annat så länge. Tycker det är tråkigt att man på aftonbladet skriver en artikel vinklad för att man borde vänja sig vid skiten, det brinner i ögonen på mig och att döma av diverse kommentarer här på sidan så verkar det brinna hos andra också.
Prins Bertil
14 december 2011, kl 00:54
Det finns även alternativa lösningar. TV-bolagen kan pressa in reklam mitt i matcherna med splitscreen. Går alldeles utmärkt att digitalt lägga in egna reklamplatser på planen/sargen/sidan, som alltså bara är synlig för TV-publiken.
Men det är kanske inte så roligt att se en "anslagstavla" med reklam för Bleckers, IKEA, Järnia, och Byggmax över hela gräset under ett El Clasico.
Hur som helst är det en fråga om kreativitet, utan att det för den sakens skull drabbar själva produkten nämnvärt. En snårig stig, men som du också mycket riktigt påpekar så vänjer/avtrubbas tittaren allt eftersom.
jimmycaptainde_4803898
14 december 2011, kl 03:15
Katastrofalt beslut, saklart. Vi blir amerikaniserade. Dock inte lika extremt. Vi kollar 2 1/2 men och Ashton Kutcher sager nat kul, det blir paus och nar vi kommer tillbaks, kommer skratten... Typ. Det ar paus konstant. En film som borde ta en och en halv timme att se tar tre. Inte OK. Det ger mig svaret att jag inte kommer vanja mig, for jag har tagit beslutet att inte vara beroende av en TV. Faktum ar att jag inte har nagon. Och sport kommer for min del alltid ses pa en bar eller, om man har lyckan, att se den LIVE.
FM
14 december 2011, kl 10:24
Men det handlar ju till syvende och sist om att sändningarna måste finansieras. Tar en kanal inte betalt av tittaren måste den ju förlita sig på reklamintäkter. Vill vi tittare inte betala själva får vi tugga i oss reklamen. Allt kan ju inte vara public service.
Kent
15 december 2011, kl 09:44
Så här är det: om ingen reklam var tillåten alls skulle det kosta MYCKET mindre pengar för tv-bolagen att köpa in sändningsrättigheter för olika sportevenemang, helt enkelt för att alla tv-bolag har mindre pengar att bjuda med då.

Vem förlorar på det? Främst mellanhänder men även utövarna av idrotten får i slutändan lite mindre pengar att röra sig med. Fast nu tjänar ju tex fotbollsspelare redan groteskt mycket mer pengar än de egentligen behöver så jag tror inte att de skulle klaga. OS? Ja vart tar egentligen tv-pengarna vägen där? Det vet ingen. Arrangörsstaden verkar inte få del av dem iaf..

De enda som kommer att tjäna på den nya lagen är storföretagen som får ytterligare möjlighet att pumpa ut sitt varumärke, och i viss mån ett bolag som TV4 som har monopol i Sverige på kominationen reklam och stor täckning. De kommer att lägga fram det som att vi tittare får se det här evenemanget tack vare reklamen. Det är skitsnack!

Jämför med bostadsmarknaden. Enda anledningen till att bostadspriserna har stigit så kraftigt senaste 20-årsperioden är att alla köpare har fått tillgång till alltmer billiga lånepengar. Där har heller inte den stora massan av folk tjänat på det.

Ett lagförslag som ligger i folks intresse borde snarare förlänga minimitiden för varje reklamavbrott till 10 minuter. Reklamen kommer ut men det kommer inte att förstöra upplevelsen för tittaren.

/Kent
Göram
15 december 2011, kl 15:53
Jag har försökt på bekräftelse på att Sportcentralen hade fler tittare än Vinterstudion, nu menar jag studiodelen, men varje siffra jag hittar hos mms.se säger tvärtom. Alla andra som säger det verkar har fått det från expressen. Är det jag som har missat något, får ni medier mera detaljerade siffror som säger annat eller hade Expressen fel?
Björnis
22 december 2011, kl 18:12
Jag tycker själva debatten missar flera viktiga punkter. Är det tex så att de som följer sändningarna trots att de stör sig på reklamen är de mest inbitna, kanske är de som är blott ljummet intresserade så störda av reklampauserna att de struntar helt i att se sporten? Jag vet att jag gör så när det gäller all vintersport nu, helt enkelt för att den lilla spänning och intresse som tex skidskyttet uppväcker hos mig inte räcker för att motivera att genomlida reklamen. Sedan ska ju sägas att jag ytterst sällan ser på reklamen, vanligen går jag iväg eller så byter jag kanal, och kommer ofta inte tillbaka då. Fotbollen är jag dock intresserad nog för att inte missa matcher pga reklamavbrotten. Och är ärligt talat så är frågan om man i tex TV4 missar något av värde när experterna inte hinner uttala sig, framför allt vid landskamperna...

Det jag en smula långrandigt försöker få fram är att jag tror att förbunden motverkar sig själv ju mindre intressant de gör sändningarna för de som är småintresserade av sporten bara, och där kan onekligen reklamavbrott vara en stor negativ faktor. Tyvärr är kanske de kortsiktiga vinsterna alltför stora för att man ska avstå från sådant...
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Jag kommer att skriva om... landslaget, Champions League, det allsvenska guldracet, den allsvenska bottenstriden, sport i tv, Pascal Simpson, Anders Holmertz... ja, om allt som faller mig in och som rör mina livebloggar.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close