Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Omskärelse av pojkar=(

 

I morse när jag läste tidningen vid frukostbordet så satte jag kaffet i halsen då jag kom till följande rubrik.

Minister: Alla landsting bör erbjuda omskärelse.

Det är ”barnminister” Maria Larsson som uttalar sig angående omskärelse av pojkar.

Och hon ska kalla sig barnminister. Uppmana till att utan medicinska skäl stympa barn låter i alla fall i mina öron som helt barbariskt.  Motivet skulle vara att annars så kommer folk att själva stympa sina barn, utan att ha kunskap vilket skulle ge svåra smärtor samt kunna medföra hälsorisker för barnet.

Alla kroppsdelar har en given funktion och behövs. Att då på grund av så kallade religiösa orsaker ta bort en helt frisk fungerande kroppsdel kan inte vara moraliskt försvarbart.

En sån eftergift är inget annat än att ge efter för folks helt omotiverade traditioner. Förr brände man häxor. Tur att det inte är tillåtet längre.

Att det sen finns män som säger sig själva vara omskurna och inte lidit av det kan man helt bortsett ifrån. Hur kan de veta att det inte har gjort det. De vet ju inte om något annat.

Nej det enda mänskliga vore att införa en lag som helt förbjuder stympningen. Alla barn som finns i landet ska också regelbundet läkarundersökas. Om en pojke då befinns omskuren skall vårdnadshavaren anmälas och dömas till ett straff som motsvarar mordförsök.

Är det inte förbjudet att kupera hundar i Sverige? Det är tydligen så att hundar är mera värda än barn och därför måste skyddas av samhället via lagstiftningen.

Jag hittade en artikel som var publicerad i DN förra sommaren. Där står det så här. Synpunkter som jag håller med om till 100 %. 

Många läkare vägrar utföra omskärelse av unga pojkar

Publicerat 2009-07-24 22:26

Landstingen uppmanas att från och med den 1 oktober erbjuda omskärelse av pojkar. Men flera landsting och läkare vägrar utföra ingreppet.

– Det är ett stympande ingrepp utan medicinsk grund. Det är att jämställa med kvinnlig könsstympning, säger Gunnar Göthberg, ordförande för Svensk barnkirurgisk förening och överläkare vid Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg.

Han beskriver omskärelsen som ett övergrepp eftersom det stympande ingreppet görs utan individens, barnets, medgivande

34 kommentarer
Maria de Suède
5 november 2010, kl 10:09
Jag hàller med dig, fullständigt!

När t.o.m. Judar börjar tveka om det, de inser att omskärelsen egentligen inte har nàgon betydelse, men mànga fortsätter pga traditionen, det enda skälet till att göra det!

Avsätt denna Barnminister omedelbart!
Åkers bäste
5 november 2010, kl 10:14
Tack för Din kommentar. Det kan inte vara rimligt att en som ska vara barnminister kan uttala sig och verka helt emot barnens bästa.
skvitt
5 november 2010, kl 10:20
Det är en djädra skillnad på att omskära pojkar och det barbariska att omskära flickor.
Att omskära pojkar har ingen negativ effekt. Det kan tvärt om vara bra på flera sätt.

Däremot måste man komma ihåg att alla ingrepp kan leda till komplikationer och av det skälet bör pojkar inte regelmässigt omskäras. Men att kalla det för stympning är grovt felaktigt.

Jag lät mig frivilligt i vuxen ålder omskära mig och har aldrig ångrat det.
/Skvitt
Åkers bäste
5 november 2010, kl 16:26
Att göra ingreppet i vuxen ålder är en helt annan sak. Då bestämmer man själv.. Att börja skära i och ta bort något icke sjukt på små barn som inte själva kan uttrycka sin vilja är för mig en stympning. Jag vet inte varför det skulle vara bra. Lättare att hålla rent möjligen? Men hur svårt är det att sköta sin personliga hygien? Då har jag lättare att se nackdelar, även bortsett från övergreppet på ett försvarslöst barn.
Kjell
5 november 2010, kl 19:34
@Skvitt
På vilket sätt skulle omskärelser vara positivt?
HIV-argumentet håller på att spricka.
Malawi hälsominister är först att stoppa HIV-preventiva omskärelser i Afrika.
http://www.mg.co.za/article/2010-09-16-malawi-rules-out-circumcision-for-aids-prevention
I övriga afrikanska länder ställs nu krav på att göra halt i stympningskampanjen.

Låt mig också visa historiken där man hävdar alla möjliga hälsofördelar.
http://www.youtube.com/watch?v=f4unKTMpBGA
Åkers bäste
6 november 2010, kl 04:36
Jag ser heller inget positivt i det. Tack för länkarna Du hänvisade till.
xy
5 november 2010, kl 21:01
Barn döps utan att vara tillfrågade.
Barn vaccineras utan att vara tillfrågade.

Dom med trång förhud omskärs.
Ingen större business, en bit hud.

Att födas är ett trauma, ska vi förbjuda det?

Att ta bort en bit hud från pojkens penis är ej detsamma som att skära bort blygdläppar och klitoris, faktiskt!

Det är bättre att pojkar får omskäras på sjukhus än att någon klåpare gör det i hemmet.

Bara för ett förbud införs så betyder det inte att folk låter bli omskära.

Att tro annat är bara naivt.
Åkers bäste
7 november 2010, kl 12:50
Ja det möjligt att det är naivt. I så fall är jag gärna naiv. Att skära i en sträng vid för trång förhud tycker jag är ett medicinskt och befogat ingrepp. Att göra det i onödan under stort firande i kretsen av släkten är barbariskt. Visst kan man jämföra könssstympningen på flickor och pojkar. I båda fallen är det ett försök att påverka deras sexualliv. I pojkarnas fall torde det till stor del ha gått ut på att hindra den förhatliga och farliga onanin bland annat. Numera i vår mera upplysta tid så vet ju att en sådan inte är vare sig hälsofarlig eller förkastlig. Varför ska man i så fall tillåta en gammal tradion som byggde på okunskap och vidskeplighet? Ska vi överhuvudtaget ha några lagar bara för att det förekommer att folk bryter mot dem? Är det därför det är tillåtet att prata i mobiltelefon när man kör bil i det här landet, Det är förbjudet i så gott som alla andra länder? Att förbjuda vore naivt, folk gör det i alla fall. Att barn döps utan att ha bett om det tycker jag inte är samma sak. De har möjlighet att senare gå ur den religion de har döpts in i. Skönt dock att barn inte längre automatiskt blir medlemmar i svenska kykan. Att barn vaccineras medicinskt betingat. Ska misshandel vara tillåtet? Det är inte detsamma som mord. Det finns alltid något som är värre?
_Beckan_
6 november 2010, kl 07:30
Att i religionens namn omskära pojkar är FEL! JAG anser att det ska vara ett eget beslut som ynglingarna själva ska ta efter sin myndighetsdag.

Då dessa människor INTE har samma mening som jag har och ändå kommer att fortsätta med omskärselsen av små pojkar, anser jag definitivt att det är bäst är att ingreppet utförs av legitimerad personal på ett sjukhus än av kvacksalvare.

Att omskära pojkar är definitivt INTE att likställa med att könsstympningen av flickor.

Min make är omskuren - p.g.a. trång förhud. Han har inga men eller handikapp av detta. Däremot blir ollonet mindre känsligt p.g.a att det inte skyddas av förhuden.

Jag har haft många förhållanden under mitt liv. Jag kan krasst konstatera att ALLA män INTE har förstånd att hålla hygienen under sin förhud. Min makes penis är definitivt den renaste penis som jag har haft förmånen att träffa ;)
Åkers bäste
6 november 2010, kl 08:49
Tack för Dina kommentarer och intressanta synpunkter. Håller med om allt vad Du skriver. Naturligtvis är det bättre att omskärelsen utförs av av kunnig personal om den oundvikligen ändå kommer att utföras. Men om det ska ske på ett sjukhus kan det ju vara svårt att få det till den så kallade religiösa ritual där hela "familjen" ska närvara och se på. Men skulle man inte åtminstone kunna informera om att i vårt land är en icke medincinsk betingad "stympning" en accepterad sedvänja. Och att man massivt informerar om detta. Ja det inte bara där som det finns många som inte förstår att hålla sin hygien. Men är det inte så att om man inte gör det blir det även lätt infektioner? Huruvida det finns många sådana snuskiga lortgrisar kan jag inte uttala mig om. Sköter mig själv och har aldrig fått någon kritik på renligheten inom det området eller andra delar heller vad det anbelangar. Ha en bra dag=)
Ister
6 november 2010, kl 08:53
Det finns ingen medicinsk vinst i att stympa pojkar.

Alltså ska det inte göras inom vården.
Åkers bäste
6 november 2010, kl 08:55
Hej. Det var precis min utgångspunkt. Tack för den distinkta formuleringen.
Kjell
6 november 2010, kl 09:46
Jag glömde göra reklam för en pågående namninsamling mot omskärelser
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4994
Åkers bäste
7 november 2010, kl 08:33
Jag har varit inne och skrivit på insamlingen. Hoppas att mång fler kommer att göra det.Att många kommer att läsa mitt inlägg samt kommentarerna när jag nu har skrivit om något mycket angeläget. Händer inte ofta.
A-Linda
6 november 2010, kl 15:27
Jättebra att du tar upp den här frågan. Själv bloggar jag också om det.

Se följande inlägg :

http://blogg.aftonbladet.se/15613/2010/10/i-sverige-ar-tortyr-av-invandrarbarn-i-lag-tillatet--trots-att-vi-har-forbud-mot-barnaga-mam

http://blogg.aftonbladet.se/15613/2010/10/kan-omskarelse-ligga-bakom-de-brutala-valdtakterna-i-kongo-mam

Tumme!
Åkers bäste
6 november 2010, kl 16:17
Tack för tummen. Har läst Dina inlägg och kan inte annat än hålla med i precis allting Du skriver. Man kan bara undra hur länge detta ska kunna få fortsätta i ett land som säger sig vara humant och som säger sig alltid utgå från barnens bästa.
A-Linda
6 november 2010, kl 16:21
Nu hittade vi visst varandra samtidig , och kommenterade hos varandra samtidigt dessutom.

Ha en fin kväll :-)
Åkers bäste
6 november 2010, kl 16:24
Vilket sammanträffande=) Det måste verkligen visa hur viktig denna fråga är. Ha en trevlig kväll!
Kjell
7 november 2010, kl 08:40
Jag kallar vår barnminister Maria Larssons uttalande för ministerstyre.
Åkers bäste
7 november 2010, kl 08:55
Ja det är precis vad det är, av värsta sorten. Och hennes parti KD som säger sig mana om individen och att människor ska själva få bestämma. Varför tar hon ingen hänsyn till försvarslösa barn? =((
QueenKatarina
7 november 2010, kl 13:05
Jag är emot omskärelser,det får pojken själv bestämma om då han är myndig. Ha det.
Åkers bäste
7 november 2010, kl 13:09
Det är precis min åsikt också. Att utföra en stympning mot ett litet barn med våld kan aldrig accepteras. Synd att våra lagstiftare ska vara så ohumana i det här fallet. Vad kan det bero på? Ha en fin söndag.
Vally
7 november 2010, kl 21:44
Är det ett påfund från USA. kanske.
Tyckte K skrev att det var obligatoriskt där.
Hon nekade absolut till ingreppet när hennes son föddes..
Jag ryser och tänker på, att man så sent som 1942, opererade bebisar utan bedövning, därför att man "visste" att de inte hade känsel.
Det går inte att ta in.
Läste just hos Anna Wahlgren.
Åkers bäste
7 november 2010, kl 22:23
Ja det kan vara så kanske. Att det kommer från USA.Som så mycket annat. Menar Du verkligen att det kan vara obligatoriskt med stympning där.
Vad skulle kunna motivera att man stympar ett försvarslöst barn. Vad är argumentet? Man kan fråga sig om det var på 1600-talet och inte 1900-talet som sådant kunde förekomma och till och med utan bedövning. Ryser vid blotta tanken. Nej här finns ett stort arbete för alla som har någon som helst empati. Att verkligen försöka få ett slut på denna misshandel. En början vore om alla som tycker det är fel hittar protestlistan och skriver under den. Jag har gjort det. Ska läsa vad Anna Wahlgren skriver. Förstår att K nekade till att hennes son skulle stympas. Bra gjort.
Kjell
16 november 2010, kl 18:10
Det här borde ni se:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?sectionId=0&articleId=15400

I artikeln tas omskärelser upp som en lösning HIV-spridningen.
Jag kan ana att det är vår folkhälsoprofessor Hans Rosling som
tidigare har gjort sig känd för att vara en fanatisk anhängare till omskärelser.

Artikeln innehåller så mycket disinformation att man blir totalt förbluffad.
Det påstås också att sedvänjan omskärelser sprids och ökar vilket är totalt fel.

Sydkorea tas upp som ett föredöme.
Omskärelser spreds från amerikaner till koreaner under koreakriget men det nämns
överhuvudtaget.

Ingenstans nämns heller den kritik som finns lokalt och bla lett till att
Malawis hälsominister stoppat hiv-preventiva omskärelser.
Se min kommentar från 5 november 2010, kl 19:34

Ingenstans nämns heller vilka siffror som ligger till grund för deras påståenden.
I en av de studier som man hänvisar till i texten har jag själv läst underlaget och
det är inga 60% skydd som påstås.
Man har genom att räkna % på % kommit fram till 60%.
Sanningen är att det skiljer 0.7%-enheter mellan omskurna rep intakta i studien.
Dessutom har drygt 0.7% individer försvunnit från studien.

Det här kallar jag ett bedrägeri vars enda syfte är att försvara och legitimera
omskärelser på barn.
Åkers bäste
16 november 2010, kl 22:11
Tack. Hoppas att många läser Dina kommentarer samt också går in och läser i länken till Läkartidningen. Rena bedrägeriet precis som Du säger att manipulera med procenten samt komma med fullständig felaktig information. Hur kan någon överhuvudtaget vilja försvara dessa övergrepp på försvarslösa barn är för mig obegripligt.
Doktorinnan
16 november 2010, kl 22:33
Under senare år har man börjat ifrågasätta manlig omskärelse. Oftast för att det kan leda till att känsligheten minskar med tiden och därmed leder till svårigheter att få orgasm.

Men det finns också vetenskapliga belägg för att manlig omskärelse minskar riskerna för diverse komplikationer hos kvinnan...

Det finns alltid fördelar och nackdelar. Alltid vinster och förluster. Tyvärr går det opinion även i sådant.
Åkers bäste
17 november 2010, kl 08:33
Ja Du har säkert rätt i vad Du säger. Är inte insatt nog att kunna säga annat. Men att det är ett övergrepp mot och stympning av ett försvarslöst barn är min fulla övertygelse. I detta fall är det som jag ser det inte den allmänna opinionen som får bestämma. Utan en överdriven hänsyn till en minoritets sedvänja.
Åkers bäste
17 november 2010, kl 09:36
I SVD i dag så uttalar sig en doktorand i religionssociologi. Uppsala. Jonas Lindberg om att samhället absolut ska erbjuda omskärelse för annars så känner sig invandrare som kommer till ett nytt land ännu mera sårbara än någonsin förut.

Och att få uttrycka sin religion är minst lika viktigt som att få tala sitt eget språk eller att äta den mat man är uppväxt med. Att inte låta omskära sin son kan då upplevas som att säga att de inte är en av oss. Han jämför det med abort, som i de flesta fall inte utförs av medicinska skäl.

Det är en helt annan sak tycker jag som inte kan jämföras. Kvinnan som behöver abort är vuxen och har själv önskat ingreppet, av olika skäl.
Han jämför vad jag förstår det nyfödda barnet med det ofödda. Men gör man det så tycker jag man är inne på ett helt annat område och andra värderingar än vad som gäller det legitima humana i att stympa små försvarslösa barn. =(
syfte
17 november 2010, kl 09:38
Förbjud stypningen....

vad man gör som vuxen är en helt annan sak

bra inlägg
tumme så klart..

Hanna
Åkers bäste
17 november 2010, kl 09:40
Tack för kommentaren och även för tummen. Kan inte förstå att det ska tassas runt på detta sättet. Sverige som säger sig alltid stå på barnens sida. Men det verkar mest vara läpparnas bekännelse och inget annat.
Kjell
19 november 2010, kl 20:22
@Doktorinnan
"Men det finns också vetenskapliga belägg för att manlig
omskärelse minskar riskerna för diverse komplikationer
hos kvinnan..."

Från slutet av 1800-talet till modern tid har man försökt ursäkta omskärelser på spädbarn med en massa medicinska argument.
Alla har avfärdats utoms HIV-argumentet men det är en tidsfråga innan även det kommer avfärdas.

http://www.youtube.com/watch?v=IZpU_1OSppc

Manlig omskärelse påverkar båda man och kvinna negativt.
Här är en länk som förklarar varför även kvinnor skadas:
http://www.top10wayscircumcisedsexharmswomen.com/
Newyorkmamman
26 december 2010, kl 19:19
Nu kommer jag in sent i debatten och jag har inte läst alla kommentarer. Jag hade själv en liten tanke om det här ämnet på min blogg för några månader sedan.
Få saker upprör mig så otroligt mycket som omskärelse. Jag har få bestämda åsikter och tycker att jag är öppen för det mesta. Men inte detta ämne! Det finns absolut ingenting som talar för att man borde omskära. Ingenting. Det folk tror är positiv fakta om omskärelse är vinklad och utan stadig grund. Det är helt sant, att "fakta" skulle vara korrekt alltså .
Nu är det ju tyvärr så här att omskärelse har med religion att göra och man ska inte inbilla sig att man kan "mess with" (jag hittar inte det svenska uttrycket) religion. Judar och muslimer omskär sina gossar och det gör de för att...står det i Bibeln/koranen kanske?
I USA omskär man alla pojkar för att man för många år sedan fick för sig att det skulle vara renligare. Men det är fel! Jag tror i och för sig att det mest hade att göra med att man trodde att det skulle minska onani och sexlust. Sjukt så det förslår! Min son är inte omskuren. Över min döda kropp.
Jag tror visst att det skapar mentala problem att bli omskuren som bebis.
Kvinnlig omskärelse är lika hemskt som manlig. Inte värre. Det är alls ingen liten bit skinn som skärs bort på pojken.
Tänker man på alla risker? Att det faktiskt har hänt att bebisar har fått hela penis avskuren?
Tyvärr tror jag inte att man kan stoppa omskärelse. Din lösning med kontroller verkar bra, men jag är 100 procent säker på att det kommer att ignoreras.
Jag kan till viss del förstå förslaget att det ska erbjudas på sjukhusen, då blir det trots allt gjort på "rätt sätt".
Kalla mig naiv, men jag visste inte att Jesus var omskuren. Men det var han tydligen. (Religion igen, om han nu existerade, Jesus).
Bra åsikt Lennart!
Åkers bäste
27 december 2010, kl 11:23
Tack för Dina kommentarer. Höll nästan på att missa dem. Ska hålla bättre koll i fortsättningen. Nej jag tror inte heller att man helt kan stoppa den här stympningen via lagstiftningen. Men tycker i alla fall att man verkligen ska försöka. Klart säga ifrån att det är ett förbjudet ingrepp/barnmisshandel som ger följder resten av livet på den som är utsatt. Finns väl egentligen ingen lag som inte överskrides. Men man måste i alla fall lagstifta mot misshandel och brottslighet. Hur skulle samhället se ut annars. Jo förmodligen var den person som myten om Jesus bygger på omskuren. Men för över 2000 år sedan så gjorde man så mycket annat som inte är vare sig normalt eller tillåtet i dag. Nej jag säger det igen. Förbjud i lag. Och bestraffa varje påträffad överträdelse med riktigt kännbara straff. Kan man inte finna vem som stympas ska barnets målsman straffas som om han/hon själv har utfört stympningen. Det finns en namninsamling mot detta på följande länk.
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4994

Har Du sett den?
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna