Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Piratpartiet och Rick Falkvinge.

Kao skriver apropå Rick Falkvinges namnbyte: "Falkvinge är ett perfekt namn! Det passar honom.

När han fått ihop tillräckligt med deg till partiet fäller han ut sina vingar och flyger all världens väg med dem och skiter i och på allt och alla.

Sen mjuklandar han på en söderhhavsö med alla stålarna och skrattar gott åt alla idioter som röstade på Piratpartiet och lyssnar dagligen medan han laddar ner förbjuden musik.

På Piratradion hör han hur hans forna utfattiga patrtikamrater lever på vatten och bröd på kåken och hans 6,1 % av väljarna i EU-velet står där med hakorna vid knäskålarna och säger: 'Va? Vi som trodde att....'

Så visst finns det en viss baktanke med namnbyte, förutomn att han inte ville heta 'kuk 'när han var i USA.
Annars hade det ju kanske passat att heta Balle Gustavsson..."


Svar: Säkert får du ut något av dina personliga fantasier om Piratpartiets popularitet. Att tänka på piratpartisterna som ENA RIKTIGA SKOJARE skapar nog någon form av trygghet i ditt hjärta. Det är om inte annat bekvämt att kunna avfärda sånt man inte begriper genom att nonchalant vifta med handen.

Jag hade förstått det om nån gjort det nån gång i förbigående. Men folk verkligen pepprar min blogg med den här sortens inlägg, och jag kan inte hjälpa att jag till slut bara ser det som så jävla slött och slarvigt och okunnigt att inte ha nåt bättre att komma med. Det är inte ens nonchalant utan bara DUMT.

Själv har jag också svårt för Piratpartiet. Jo, jag fattar vad de vill, jag förstår vad politiken går ut på. Och jag håller med.

Det jag inte gillar är den äckligt nedlåtande grabbiga sidan som många aktiva piratpartister ger uttryck för på internet. Typ piratpartistsnubbarna är sorten som säger "burk" istället för "dator" och har Pamela Anderson som skrivbordsunderlägg. De är sorten som ville att folk skulle SLUTA uppmana EU-politikerna att skriva under tillägg 138 i Telekompaketet (dvs det tillägg som förhindrade att EU kör en Kina och stänger av folk från internet utan rättegångsbeslut. Mm, jo, för det ser ju myyyycket bättre ut om alla EU-politiker får ett enda, kritiskt mejl från det obskyra svenska parti som kaaanske till och med kommer att knipa en eller två platser i Europa-parlamentet). De är sorten som vill representeras av en - jag citerar mig själv - "vämjelig öl-och-bröl-låt med vikingarocktext och ett Gyllene Tider-doftande riff på midi-säckpipor".

Men deras förstanamn Christian Engström verkar klok och kunnig och rapp i käften. Tvåan Amelia Andersdotter nöjer sig inte med att tycka om internet och integritet: Hon APPLICERAR fildelningsfilosofin på allt. Kolla här bara:

Till och med Rick Falkvinge imponerar på mig. Ärligt. Jag har alltid tyckt illa om honom, helt oreflekterat. Det är inte bara hans Facebook-försök att ragga brudar, det är inte bara hans namnbyte. Det var knappast reportaget om honom.

Ni vet hur man bara inte gillar vissa människor? Well. Så har jag känt för Rick Falkvinge. Jag drev med hans namn, jag jämförde en röst på Piratpartiet med att välja gasig mage istället för aids - "det är ofräscht men det är bättre än alternativet. Därför röstar jag Pirat idag". Och jag kan inte riktigt hjälpa det men det känns som att Piratpartiets fotfolk litegrann består av Fackföreningen Förenade Flashback-troll.

Ifall någon hade skrivit galet mycket skit om mig och mitt parti och mina hjärtefrågor så hade jag exploderat, I'm telling you. I det tysta kanske, men ändå. Jag hade knappast varit så jävla storsint och humoristisk och förlåtande som Rick Falkvinge uppenbarligen är.

Han säger: "Heh. :) Det jag verkligen gillar är att folk struntar i det som vissa tycker är konstigt, t.ex. efternamnet (vissa verkar gilla det, andra inte), och ser idéerna bakom piratrörelsen i stället. Piratpartiet är inte jag. Piratpartiet är en medborgarrättsrörelse.

Precis så som du gjorde nyss. Det är stort.

Välkommen ombord"

Seriöst, jag bockar och bugar inför den ödmjukhet och totala brist på självhävdelsebehov som Rick Falkvinge ger prov på. Han är något så ovanligt som en politiker som blivit politiker för att han faktiskt tror på något. Han står lugnt pall för både kritiska vindar och rent elak snålblåst. Inte bara det: Han står ÖVER all turbulens.

Nu råkar jag verkligen tro på Piratpartiets politik. Men säg att man inte gör det: Finns det fortfarande folk som tänker att det är en generation som bara vill ha och vill ha och det jävla sjörövarpartiet ämnar sitta där i EU och lyfta topptjänstemannalön utan att röra ett fucking finger?

27 kommentarer
carl
4 juni 2009, kl 10:29
"Ifall någon hade skrivit galet mycket skit om mig och mitt parti och mina hjärtefrågor så hade jag exploderat, I'm telling you. I det tysta kanske, men ändå."

I det tysta, alltså? Du? Ranelisa?
Lisa Magnusson
4 juni 2009, kl 20:59

Haha okej rå. I det tysta = Jag hade RASAT på bloggen.
elrayo
4 juni 2009, kl 11:01
Såg att Du Lisa "verkligen tror på Piratpartiets politik". Vad är det för politik förutom fildelnings- och internetfrågor? Är det ett "enfråge-parti" eller har de synpunkter på klimatförändringar, arbetsrätten, flyktingfrågor, biståndsfrågor, djurskydd, sjukvårdspolitik etc...
Eller bör man rösta på Piratpartiet för att de (mest) driver fildelnings- och internetfrågor. Som om dessa frågor var de allra viktigaste för mänskligheten/medborgarna i EU?
Piratpartiet kanske har bredare synpunkter än vad som framkommit i media, vad vet jag?
elrayo
4 juni 2009, kl 11:06
Har nu kollat klippet ovan.
Ber att på tillägga om Piratpartiet:
Dom sysslar med fildelnings- internet- OCH PATENT/UPPHOVSRÄTTS-frågor. Att appliceras på all mänsklig verksamher, förmodligen. Såsom klimatförändringar, arbetsrätten, flyktingfrågor...osv
Lisa Magnusson
4 juni 2009, kl 21:04

Ja, just det.
carl
4 juni 2009, kl 11:09
elrayo, som jag ser det så är Piratpartiet en gerillarörelse. Mot förtäckt fascism.
Mot förtäckt förtryck från industrialismens högborg som ultimat lagstiftare.

Det är viktiga frågor. Betydligt viktigare än att räkna hur många hår som stryks med- respektive mothårs.
elrayo
4 juni 2009, kl 11:14
Jag tror inte att MP eller V är "den förtäckta fascismens" hantlangare.
elrayo
4 juni 2009, kl 11:17
Däremot har jag mina dubier rörande Maud Olofsson/Fredrik Reinfeldt. Den sistnämna förtäckt F medan den först oförtäckt dito.
Vad gäller Fp, KD och delar av S finns för anhängare an den förtäckta F...
elrayo
4 juni 2009, kl 11:19
tangentproblemen hopar sig:
"för" skall bort, "an" ska vara "av"...osv. Det är inte min dag i dag...
Jimmy
4 juni 2009, kl 15:55
Så jävla kul att höra en etablerad politiker avkräva ett rakt svar. Som om KD aldrig har slingrat sig när dom fått direkta frågor :D
4 juni 2009, kl 18:42
Tja, eller så varar deras parti lika länge som Ny Demokrati. He he..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ny_Demokrati_(Sverige)
Lisa Magnusson
4 juni 2009, kl 21:07

Ny Demokrati var ett missnöjesparti för idioter, så jag tror att risken att de skall gå samma öde till mötes är väldigt liten.
Joshua_Tree
min blogg http://josh.scriptorium.se
4 juni 2009, kl 21:14
Skön läsning i tider då alltför många väljer att fokusera på trollen och ta deras skällande som intäkt för vad PP är.
Lisa Magnusson
4 juni 2009, kl 22:16

=)
Q
5 juni 2009, kl 08:53
Jag gillar klippet med Amelia, har inte sett henne debattera förut. Hon verkar definitivt klok och påläst och kör över KD-killen rejält, vilket han inte verkade förvänta sig där. Hoppas att hon också kommer in i EU-parlamentet.

Jag känner mer och mer att min PP-röst var rätt.
Klara
5 juni 2009, kl 13:38
Du förknippar grabbighet med att vara äckligt nedlåtande?
Någonting du vill förklara eller är det bara feministskit? :)
Lisa Magnusson
5 juni 2009, kl 13:46

Nej, däremot har jag märkt ett tydligt samband mellan dryghet och bristande förmåga att läsa innantill. Därpå är väl du ett perfekt exempel.
Calandrella
min blogg http://calandrella.wordpress.com/
5 juni 2009, kl 14:59
"De är sorten som ville att folk skulle SLUTA uppmana EU-politikerna att skriva under tillägg 138 i Telekompaketet (dvs det tillägg som förhindrade att EU kör en Kina och stänger av folk från internet utan rättegångsbeslut. Mm, jo, för det ser ju myyyycket bättre ut om alla EU-politiker får ett enda, kritiskt mejl från det obskyra svenska parti som kaaanske till och med kommer att knipa en eller två platser i Europa-parlamentet)"
Hmm? Något sådant har jag inte hört talas om - tvärtom var jag med måmga piratpartister engagerade i kampen för tillägg 138, 166 och övriga Citizen's Right Amendements.
Lisa Magnusson
5 juni 2009, kl 15:15

Det jag pratar om var hur ett gäng piratpartister betedde sig i irc-kanalen #telekompaketet när det begav sig.
Daniel Scythe
min blogg http://danielscythe.blogspot.com/
5 juni 2009, kl 19:47
Jag gillar den videon, jag tror att kristdemokraten kände sig väldigt säker när han frågade henne om miljöfrågor och vad han blev överkörd. Jag har kryssat Amelia
http://danielscythe.blogspot.com/2009/06/skicka-amelia-till-bryssel.html

Tilläggas kan att jag inte brukar kalla min dator för burk, jag har symbolen för United Federation of Planets (från Star Trek) som skrivbordsbild och som extra bonus så hade jag en anarkafeministstjärna på min jacka innan emaljen trillade av den men så har jag ju varken varit med i partiet speciellt länge eller betraktar mig som särskilt trogen =)
Lisa Magnusson
5 juni 2009, kl 23:30

Haha, ja jag vet :D En stor del av behållningen är ju just att se den där överlägsna kristdemokraten bli nervös och börja stamma och sedan sjunka ihop. Hohoho.
Calandrella
min blogg http://calandrella.wordpress.com/
5 juni 2009, kl 20:02
"Det jag pratar om var hur ett gäng piratpartister betedde sig i irc-kanalen #telekompaketet när det begav sig."
Vad märkligt... Det är nog knappast en åsikt som delas av de flesta i partiet.
Lisa Magnusson
5 juni 2009, kl 23:39

Ja vad märkligt punkt punkt punkt, det låter nästan som att jag hittar på det punkt punkt punkt.

Seriöst: Grabbigheten finns där, det är jävligt uppenbart. Det jag gillar är att det hos väldigt många - uppenbarligen inte alla - piratpartister finns en medvetenhet om detta och också en uppriktig vilja att ändra på det. Det är mer än man kan säga om de flesta andra partier, faktiskt. Men om du absoluuuut iiiinteeee aaaaaaaalls har märkt av nån grabbighet så har du nog inte tillbringat många sekunder med piratpartister.
Gloria Mundi
5 juni 2009, kl 20:09
Bra inlägg.
Det som många verklar glömma bort inom politiken är:
ALLA VÄLJARE VILL INTE HA politiker som är plastiga Ken-dockor i Dressmankostym. Några av oss vill ha RIKTIGA MÄNNISKOR.
Lisa Magnusson
6 juni 2009, kl 00:20

http://blogg.aftonbladet.se/lisamagnusson/2009/06/perfekta-politiker
menuette
5 juni 2009, kl 23:41
Är så förtjust i Amelia, en mkt lovande ung dam om jag får andvända det utrycket.
Kryssade henne tom.
Kul att du är med, har själv lite svårt för tröjorna och den lila färgen tycker det är gräsligt fult faktiskt ;)
Lisa Magnusson
6 juni 2009, kl 00:23

Jag är inte piratpartist, vill jag understryka, men jag röstade på Piratpartiet. Och jag hade gärna också kryssat för Amelia Andersdotter, men jag röstade från utlandet och när man bara har blanka röstsedlar att tillgå kan man tyvärr bara fylla i parti.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna