Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Pride & Prejudice.

Ni vet det där som jag skrev om Pride i min krönika häromveckan? Jag sade att jag tycker att det verkar helt värdelöst.

Senare tillade jag att jag tycker att Pride-festivalen mest verkar vara "en ljummen vattenfestival där de enda som har stånd är de politiker och företag som lystet plockar pk-poänger och profit på hela grejen. Pride är 100% ihjälkramad subkultur, helt enkelt. Det har inget att göra med sexuell läggning, utan handlar om klyschor som glittriga bögar med FABULOUS smak och fäbless för schlagerdisko och gratis kondomer från ett lismande SSU och whatnot. Kvinnorna är mer eller mindre osynliga. Jag tror absolut att Pride kan vara kul och skönt och befriande, och det är nog dessutom ett jävligt bra tillfälle att ragga. Men jag pratar om den politiska aspekten nu. Och ur politisk synvinkel är Pride enligt min mening värdelöst."

Men när jag läser kommentarer som de här två nedan så börjar jag faktiskt vackla. Undrar om jag kanske inte haft helt fel.

regnbågshjärta.jpg

Ändyh säger: "Detta är en stor fråga.

- Homosexuella diskrimineras i dagens samhälle, dock i mindre grad än tidigare. Pride är ett försök att få in homosexuella i samhället. Behjärtansvärt. Men inget går att göra utan pengar, alltså måste festivalen hora ut sig till företag, och DET kan man vända sig emot.

- Många passar på att väcka sin exhibitionistiska sida under Pride, inte bara killar, det vimlar av barbröstade tjejer. DETTA kan man vända sig emot. Många homosexuella går dock med i paraden, kanske efter att bara ha tittat på ett par år, för att visa. Många homosexualla ungdomar står och tittar på paraden och drömmer om att en gång våga stå så för sin sexualitet. För i vardagen måste man det. I många sociala situationer diskuteras privatliv, och att inte våga prata om sin partner osv kan vara grymt jobbigt. I Paraden kan man se att det finns poliser och brandmän såväl som präster och studenter som faktiskt är gay, och inte är så konstiga för det.

Pride behövs än så länge, inte så mycket som i Polen och Etiopien, men ändå behövs den.

Pressen älskar att visa upp alla 'gayfreak', dvs halvnakna flator och bögar, översminkade transor med stora plastbröst osv, men det finns andra i paraden. Det finns människor som har kämpat i ett mindre krig i sin vardag, och sedan, med det blodiga svärdet höjt i handen kliver ut och speglar sig i glansen i paraden.

Vad du som heterotjej vinner på att homosexualla paraderar vet jag inte egentligen... men min familj och mina vänner slutade med homofobiska skämt när jag kom ut som bög. Nä'r jag visade att en vanlig heterokille faktiskt kan vara bög. Alla har inte anhöriga som är homosexuella, och de kan få sig en dos verklighetsuppfattning från Prideparaden. Bara nu gay-exhibitionisterna, som folk retar sig på, lugnar ner sig, och bara pressen slutar publicera de konstigaste deltagarna.

Pride celebrerar att HTBQ-människor är precis som du och jag, och är de inte det så ska de få andas och ha ett jobb ändå. Om man får dras med sliskiga företag för att ha råd att anordna festivalen får väl det vara hänt då.

Ang resten av festivalen så skippar jag gärna park-området där det mest är just exhibitionister och fulla jobbiga idioter (nej, men jag generaliserar gärna), men seminariedelen kan säkert innehålla guldkorn."


Q säger: "Jag kan förstå att de flesta inte förstår sig på grejen med Pride, verkligen. För en utomstående så lär det väl bara uppfattas som meningslöst blaj som gör mer skada än nytta för att folk bara ser på hbt-personer som attention whores som klär ut sig och bladiblabla.

Jag kan också förstå att man inte förstår hur det känns att våga vara sig själv efter en lång uppväxt av förvirring, ångest och förtryck (för det finns gott om förtryck, bara inte så extrem som i andra länder. Jag vet inte hur många homo-skämt jag har hört genom åren, hur många av mina dåvarande vänner som sagt att om någon de kände skulle visa sig vara homosexuell så skulle de klippa kontakten osv osv) eftersom det är väldigt svårt att sätta sig in i något man inte själv har upplevt. Men det tär på en ska jag säga er, även om Sverige är ett ganska öppensinnat land så känner man av att man inte är helt accepterad överallt. Bara det faktum att folk alltid, alltid bara antar att jag är hetero är jobbigt nog för min del. Jag avskyr att behöva komma ut ur garderoben gång på gång, speciellt när man alltid får höra kommentarer om hur homosexuella hävdar sig och alltid måste påpeka att de är gay. Gång på gång ska man behöva slinka in det där på nåt naturligt vis när man börjar på ett nytt jobb eller träffar nya människor, och man vet ju aldrig hur folk reagerar.

Att pride finns gör mig glad. Att gå i paraden eller bara titta på den gör mig glad. Alla som går i den är glada, alla som står bredvid och hejar på är glada, föräldrarna som går i 'stolta föräldrar'-tåget är glada och gör mig fantastiskt glad, kanske för att jag fortfarande bygger upp modet att berätta för mina egna föräldrar trots att jag är 22 år gammal och borde vara modigare än så vid det här laget. Att paraden finns gör att jag känner hopp för framtidens unga som kanske ska slippa känna samma ångest som jag själv gjorde och kanske kommer folk våga vara öppna för sin egen sexualitet långt tidigare än jag var när jag var yngre, och på så vis slippa gå i flera år och förneka sig själva av rädsla för att vara annorlunda.

Pride existerar av så många anledningar och gör stor skillnad för många av oss. Det är inte bara en löjlig grej som folk gör för att de gillar att få uppmärksamhet eller hävda sig, det är en folkfest och en vecka då många påminns som att vi inte är så konstiga som man ibland kan känna sig, en vecka då man kan vara stolt, inte för ens sexualitet (för den kan man ju inte rå för) men för att man vågar vara sig själv. Att man efter flera år av identitetskrisande hittat sig själv och lever så som man vill och inte så som man tror är rätt. Något som säkert är svårt att förstå för de som alltid har tyckt att ens sexualitet är självklar.

Att ni som heterosexuella inte går omkring och vräker ut eran sexualitet är för övrigt en vanligt missuppfattning. Det är precis vad ni gör och vad ni alltid har gjort, hela tiden, men det är ingen som reagerar på det eftersom att det är normen. Jag önskar att jag kände mig bekväm i att göra detsamma. Tjejer som jag dejtat har inte ens velat pussas offentligt för att de känner sig utstirrade och blir less på alla killar som kom fram och vill ha trekant eller bara titta på när man hånglar. Som bi så har jag aldrig upplevt liknande när jag kysst killar offentligt, men varje gång jag kysser en tjej. Det har även hänt att folk vill ta kort. Så man skulle väl kunna säga att jag har min egen lilla prideparad nästan varje dag.

Jag talar visserligen bara för mig själv, men för mig är Pride skitviktigt. Och det räcker för min del för att jag ska vilja ha det kvar. Varför ni andra inte vill ha det kvar känns tyvärr ganska oviktigt ur min synvinkel. Hoppas dock att ni en dag kommer förstå mig och alla andra lite bättre."

30 kommentarer
TopOfTheBlog
5 augusti 2009, kl 10:19
Är du verkligen förvånad över det Ändhy och Q berättar?
Lisa Magnusson
5 augusti 2009, kl 12:22

Nej, tycker du att det verkar så? Däremot har jag ett vekt litet hjärta.
Szara
5 augusti 2009, kl 10:28
Tack Lisa, för att du lyssnar och tänker efter. Och kanske tänker om..

Skulle vilja föreslå, om du är nyfiken, att du följer med någon kul människa på pride nästa år. Att ni försöker ta del av olika saker då, som pride house, parken, på stan, olika fester på kvällarna.. Blanda allvar och skoj. Prata med folk. Fråga vad de tycker..

Men det är inte alla som är så nyfikna och inte alla som orkar kolla heller. Det är okej. Men då får man nog lugna ner sin kritik också ;)

Om man sedan tycker att "okej Pride är kanske inte så dumt ändå", men har idéer om hur det kan göras bättre, då kanske man till och med kan aktivera sig och vara med att göra nästa pride ännu bättre. De har inte direkt ett överflöd av folk som är beredda att ställa upp. Inte ens vanliga volontärer finns det nog av, och då ännu mindre de som orkar jobba året runt.
Lisa Magnusson
5 augusti 2009, kl 12:34

Alltså, det är inte det att jag inte förstått Pride och vad arrangemanget går ut på, jag tycker att jag har hyfsad koll. (Två av mina vänner ledde t o m paraden i år.) Det jag har ifrågasatt är mer den praktiska nyttan av festivalen. Nu tänker jag att om folk verkligen känner att de har det så svårt så kanske festen ändå är ett politiskt ändamål i sig.

Min invändning numero två kvarstår dock: Att kvinnorna är marginaliserade. Om festivalen verkligen är viktig så är det ju ännu viktigare att man tar itu med det, men det arbetet leds nog bäst av aktivister, inte av en nättidningskrönikör.
Transparent
5 augusti 2009, kl 10:32
Efter två emotionella perspektiv så vacklar du? Det som skrivs är ju, rent krasst, att dessa tu anser att festivalen behövs just för att de, under veckan den går, får känna sig på ett visst sätt. Och det säger jag inte emot på något sätt, men det framgår inte ovan varför festivalen behövs på det större planet, vad det får för effekter utanför och i det övriga samhället. För det är väl förändring man vill uppnå, snarare än tillfällig, flyktig trygghet?

Ja, visst, en flyktig trygghet är bättre än ingen alls men visar inte festivalen med sin kontrast vad som egentligen behövs? En veckas fest kan endast göra så mycket och det som behövs enligt mig är att informationen sprids tidigt på nationell nivå, via föreläsningar, seminarier och sexualundervisning. Helt utbredd acceptans och tolerans når man inte genom att lansera en isolerad gatufest en gång om året, som mer talar för kören än de som vänder sig emot. Nu säger jag inte att man ska ta bort pridefestivalen för det, det jag säger är att man borde se bortom den och det större perspektivet.

Att man borde se till åtgärder som verkligen kan uppfylla målet.
Lisa Magnusson
5 augusti 2009, kl 12:43

Det är ju inte frågan om antingen eller här, Pride-festivalen skall inte ses som en ersättning för allt annat politiskt arbete. Men jag tänker att om den, sina många brister till trots, är så otroligt viktig för människors identitet och komma-ut-process så kanske den ändå faktiskt är värdefull. Ja jag vet inte. Intellektuellt tycker jag väl egentligen som tidigare. Jag blev bara rörd av de där kommentarerna, och förstår dem också, tror jag.
Felix
5 augusti 2009, kl 11:18
Starkt av dig. Och mycket starkt av dessa två som skriver och berättar, och alla människor som befinner sig i samma situation. Jag tror absolut att Pride behövs.
Lisa Magnusson
5 augusti 2009, kl 12:44

Ja, kanske.
Stargaze
5 augusti 2009, kl 12:35
Jag skulle ge dig fotmassage any day! =)
Lisa Magnusson
5 augusti 2009, kl 12:44

Hm, va?
Q
5 augusti 2009, kl 13:44
Du är fin Lisa, det är därför jag gillar dig! Men ingenting är väl svart eller vitt heller, Pride kan säkert få motsatt effekt på vissa (uppenbarligen) och gör väl inte bara nytta heller. Frågan är väl vad som är mest värt att rätta sig efter, de som gillar det eller de som ogillar det?

Håller för övrigt med om att kvinnorna är för gömda i pridesammanhang. Hbt-världen är tyvärr inget undantag när det gäller mansdominans, både internt och genom media. Det kommer nog tyvärr dröja lång tid innan det förändras och jag vet inte hur det ska gå till. Och jag håller också med om att pride i sig självt inte kan rädda världen, det behövs förbättringar på alla plan, speciellt i skolor och i media, men alla bäckar små..

Jag skulle f ö fira en pridefest för heterosexuella också, så länge den fanns för att man vill fira mångfaldheten och inte för att man vill visa att heterosexualitet är "det rätta". Även normen måste ju få vara stolta över att de är som de är. Mer folkfester åt folket! Jag tror såna tillställningar kan göra oss alla lite nytta.
Lisa Magnusson
10 augusti 2009, kl 17:11

Jag tror att det svenska vädret är för dåligt för att vi skall kunna hoppas på fler folkfester. Det är ju bara under två månader av året som det går att vistas utomhus en längre stund utan att frysa ihjäl, och till och med då är risken för regn stor. Men ja, det är trevligt med fest! Och det var arrogant av mig att tro att bara för att jag personligen är för blasé för Pride så behöver ingen annan tillställningen heller.
MHz
5 augusti 2009, kl 13:50
Speciellt den första kommetaren var mycket bra - den visar ju på att det inte bara är jag som hetero som tycker att det går till överdrift, även om man i grunden tycker att festivalens grundidé är bra och behövs, utan att det även finns homosexuella som tycker detsamma.
För tanken är bra och det behövs ju verkligen, men media bidrar till att göra en cirkus och en freakshow av det hela och det är synd.
Queersammanbrott
min blogg www.queersammanbrott.blogspot.com
5 augusti 2009, kl 14:25
MHz:

Jag tycker att det är väldigt märkligt när man som hetero kommer och talar om att pridefestivalen skulle vara "överdriven", eller att det skulle behövas en heterofestival. Det som är överdrivet är ju heteronormativiteten alla årets övriga dagar. Har man inte kommit till den stund att man faktiskt ser heteronormativiteten i samhället så bör man börja med att studera det, för utan de glasögonen kan man inte vare sig som hetero, homo, eller trans på något som helst kompetent sätt bedöma Pridefestivalens vikt. Under pridefestivalen, precis som under årets övriga dagar, bör och skall folk få leva ut sin könsidentitet precis som man själv vill - något som resulterar i en mångfald i utryckssätt ifrån normstormigaste Svenssonattribut till glamdragqueen/king/whatever.

Det är inte riktigt vettigt att stå och spana på paraden eller hänga en dag i pridepark och därefter påstå att pride skulle vara ickepolitiskt eftersom det är i pridehouse den mesta politiken sker. Pridepark är främst en plats för fest, vilket det också måste få kunna vara när nästan alla andra festivaler och fester är rena heterofestivaler.
Hon
5 augusti 2009, kl 15:20
Bra skrivet av Q!

Du är smart du, Lisa. Och ganska sympatisk trots allt.
Lisa Magnusson
10 augusti 2009, kl 17:12

Tack!
MHz
5 augusti 2009, kl 15:30

Queersammanbrott:
Men det är ju bara den bilden man får se media! En liten notis om de verkligt viktiga sakerna och alla bilder från paraden - helst de mest bisarra! Jag har sagt detta förrut - det finns en risk med den vinkling det hela får i media och bland heterosexuella - det enkla faktum att toleransnivån kan försämras i stället för att förbättras om man överdriver de homosexuella nidbilder som finns - sticker man ut får man vara beredd att ta skit från de som inte begriper, sedan har man inte rätt att klaga om/när detta sker. Så enkelt är det. Personligen bryr jag mig inte ett dugg - för mig får folk gå i bara mässingen på ICA eller gå runt med "KUK" tatuerat i pannan utan att det skulle bekomma mig - jag struntar i hur folk ser ut eller vad de gör, så länge de är bra människor och är schyssta mot andra, men du förstår vart jag vill komma?

Kommentaren jag hänvisade till verkar ha tankarna åt samma riktning och det är skönt att se att det inte är vi heterosexuella som är ensamma om att tycka så.

Jag skiter i om folk älskar någon av motsatt kön eller någon av samma - huvusaken de älskar.
MHz
5 augusti 2009, kl 15:40
"...nästan alla andra festivaler och fester är rena heterofestivaler. "
Jasså? Så HBTQ-personer kan inte gå på dessa festivaler menar du?
Klart de/ni kan! Det är dit jag vill komma - varför medverka till en större segregation än nödvändigt genom att framställa sig som konstig eller udda? HBTQ är ingen sjukdom, det är inget som syns utanpå, det är inget konstigare än att två personer älskar varandra, bara det att det är någon av samma kön, eller att personen i fråga gillar att gå i kvinnokläder fast han är man eller liknande. Som sagt: Jag bryr mig inte om det, jag dömer inte hunden efter håren utan efter dess egenskaper, men många gamla och många homofober ser aldrig något av HBTQ-världen bortsett från bilderna från Pride-tågen och det ger dem ju bara vatten på sin kvarn.
felmoftan
5 augusti 2009, kl 15:50
> Det som är överdrivet är ju heteronormativiteten alla årets övriga dagar. Har man inte kommit till den stund att man faktiskt ser heteronormativiteten i samhället så bör man börja med att studera det, för utan de glasögonen kan man inte vare sig som hetero, homo, eller trans på något som helst kompetent sätt bedöma Pridefestivalens vikt.

Det där är ganska så sant. Det har liksom inte så mycket vikt om en kille tycker att samhället är jämställt, eller en vit tycker att det inte finns någon rasdiskriminering. Därmed inte sagt att de måste hålla käften, men man måste inse att vad som är "självklart" varierar jävligt mycket beroende på vad man själv har upplevt.
MHz
5 augusti 2009, kl 16:16
Jag förstår heller inte protesten mot heteronormativet, det är ju faktiskt det "naturliga" sättet att leva! Om alla vore homosexuella så dog människan ut, så enkelt är det. Sluta att kämpa mot väderkvarnar och protestera mot det som inte kan (eller bör) ändras och koncentrera er på att få folk att acceptera de som inte är precis som de flesta andra - oavsett om det gäller en sexuell läggning, ett avvikande utseende eller en hudfärg!

Visst - alla som skiljer sig från det traditionella och det man är van måste ju naturligtvis föra sinegen kamp - HBTQ-delen av befolkningen kan ju rimligtvis inte föra de handikappades eller de svartas kamp, det förstår jag också, men det är ju trots allt den biten som är viktig att föra fram - alla människor är unika, acceptera alla som de är...
tobbe
6 augusti 2009, kl 12:19
Det skulle va väldigt skoj om hela livet vore en prideparad. Dvs om alla betedde sig som de ville. Tyvärr är alltför många alltför ängsliga för vad andra ska tycka om dem om de sticker ut. Varför inte passa på att leka medan vi lever?
Allica
9 augusti 2009, kl 21:09
Skrev ett inlägg om din krönika eller va det kallas
http://blogg.aftonbladet.se/brainstorm/2009/08/pride-inte-bara-ett-javla-bogtag

Fast nu börjar du ju vekna så kanske har polletten trillat ner?
Lisa Magnusson
10 augusti 2009, kl 17:23

Men vad håller du på med, är du helt dum i huvudet? Varför hittar du på citat och låtsas att de kommer från mig? Jag har aldrig sagt att Pride är "jävla bögtåg" som går ut på att "alla homos o transor stoltserar på gatan". Det jag skrev var att jag inte tyckte att Pride var till någon hjälp för de homosexuella, att det mest är ett jippo för politiker och företag. Efter att ha tagit del av alla berättelser om hur mycket Pride-festivalen faktiskt kan betyda, sina brister till trots, så ändrade jag mig. Men om du inte kan bemöta min krönika utan att tillskriva mig åsikter som jag inte har så är det nog bättre att vara tyst.
Islandsmamman
10 augusti 2009, kl 17:41
Jag var på Pride i Reykjavik i helgen, jag och 80.000 andra!!! Det ni, på en liten skit-ö med 300.000 innevånare!
Just det som Q beskriver, om att kunna visa sig "som alla andra" gör att jag blir fuktskadad i ögonen vartenda jäkla år när jag ser homo-paren stolt hand i hand för jag VET ju att det inte är så självklart, jag känner alltför många gay-er som har fått spö, glåpord och fnissande bakom ryggen för det enkla "tilltaget" att hålla handen eller en kyss en lördagkväll :-(

Så varje Pride-helg som vi befinner oss i stan masar vi våra småborgerliga, heterosexuella, arslen ner i stan och gläds och marscherar med våra vänner och släktingar som INTE alltid kan visa sin kärlek öppet. För kärlek är ju kärlek är ju kärlek ;-)
Ändyh
10 augusti 2009, kl 23:48
Härligt Lisa, jag blir glad om jag kunde bidra med något i denna årliga diskussion :)

Appropå Transparents kommentar här i inlägget: som jag skrev anser jag att Pride spelar en roll i samhället. Bortkomna homosexuella är för det första en del av samhället. Och sen, även om Stockholm Pride kanske lätt viftas bort av svenskar hjälper den till att ge hela Pride-fenomenet en kraft som kan hjälpa festivalerna i mer utsatta länder (Polen osv) där festivalen verkligen är en politisk maskros som försöker blomma upp ur den grå asfalten.

Kan tillägga att jag just börjat på ett nytt jobb, och bestämde mig tidigt för att försöka hålla tyst om min homo- eller bisexualitet (vad det nu är), för att jag på min förra arbetsplats först blev omtalad som en "bögjävel" bland de andra kollegorna när jag inte var med. De på jobbet antog ständigt att jag, eftersom jag var ung och bög, låg runt och åkte till Stockholm var och varannan helg för att festa. Efter några månader märkte de dock att jag var en vanlig tråkig jävla svensson-människa.
Tittar man, i paraden, bortom transorna med plastbröst, flatorna med tejpkryss på bröstvårtorna och bögarna iklädda endast kallingar och silvrig kroppsfärg, så ser man att där går också vanliga svenssons. Eller vanliga crazy ungdomar. Eller vem som helst. Det Pride gör är att arrangera paraden, sen verkar det vara upp till var och en att tolka den rätt.
felmoftan
11 augusti 2009, kl 14:13
"Men vad håller du på med, är du helt dum i huvudet?"

Det kan ju hända. Men jag tror inte hon ville låta påskina att det där var citat av dig. Hon använder bara citationstecken lite slarvigt.
Lisa Magnusson
11 augusti 2009, kl 14:48

Alltså: Hennes inlägg säger sig utgå från min krönika och tar avstamp i ett retoriskt: "Vad är det du missat, Lisa?". Detta följt av en drapa om att homosexualitet inte är en sjukdom, och kryddat med lite påhittade citat. Det är inte att vara slarvig.
felmoftan
11 augusti 2009, kl 23:45
Joho. Jag vidhåller att hon använder citationstecken på ett felaktigt sätt, men att hon inte direkt och avsiktligt lägger saker i din mun. Bara indirekt, genom vårdslöshet och intellektuell slapphet.
Lisa Magnusson
12 augusti 2009, kl 11:46

Ja okej, jag skall inte säga emot män som "älskar den befriande känslan i att slå kvinnor och barn".
felmoftan
12 augusti 2009, kl 13:55
Hehe. Du är bäst till och med när du har fel.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna