Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.
2

Låt Sverigedemokraterna annonsera!

sd ab.JPG

För sisådär tre månader sedan var samma fråga på tapeten: Skall man upplåta annonsplats åt Sverigedemokraterna?

Aftonbladets svar då var att ja, vi tänker låta dem annonsera, men annonsintäkterna kommer vi att skänka till stiftelsen Expo som arbetar mot främlingsfientlighet och rasism.

Nu har man alltså ändrat sig. Jag har förståelse för det av två skäl.

För det första är Aftonbladet inte en välgörenhetsorganisation utan ett vinstdrivande företag. De har inte någon som helst skyldighet att upplåta annonsplats åt alla som har pengar nog att annonsera. En så pass stor tidning som Aftonbladet har riktigt gott om fuck-off-pengar och kan säga nej till sådant som man inte vill att tidningen skall bli förknippad med.

För det andra är Sverigedemokraterna obehagliga som fan, det är jag med på. Förrädiskt försåtliga. Deras tillkämpat svenniga ansikte utåt påminner mig om Killinggängets klassiska sketch "Nazistgrannen":



Vi vill ju bara hålla på med vår nazism!

Ofta och gärna påpekar Sverigedemokraterna förtrytet att de minsann inte är några rasister. Att de missförstås och svartmålas. Fast det räcker ju med att läsa Sverigedemokraternas partiprogram för att inse att det handlar om ett direkt främlingsfientligt parti.

Sverigedemokraterna pratar om "etnisk och kulturell likhet" som "den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle". De menar att alla mångkulturella samhällen i sig innebär "kränkningar av den nationalistiska principen [och] ger upphov till instabilitet och konflikter".
"Låt alla folk vara herrar i eget hus", uppmanar Sverigedemokraterna oss.

Och ja, de citaten är vad jag hittade bara jag skrapade yttepytttelite på ytan. Det tog mig mindre än fem minuter att hitta främlingsfientlig skit på deras officiella hemsida, jag behövde inte anstränga mig ens litegrann.
Det betyder inte att jag utgår från att alla andra har fem minuter. Gudars skymning, om vi lade ihop allt som sägs ta "fem minuter" här i livet och som vi därför borde ta oss tid till, ja då skulle vi varken hinna jobba eller ta hand om hushållet eller umgås med familj och vänner.

Jag tror att det är lite så Aftonbladet tänker också. Man är rädd att folk helt enkelt kommer ta Sverigedemokraternas budskap utåt för sanningen. Att det kommer att slarvröstas utifrån vagt valfläsk som talar om skola, vård och omsorg, och att människor i allmänhet inte kommer att genomskåda partiet.

Och ja, facit ser inte sådär jättesnyggt ut.

Det är 18 år sedan Ny Demokrati röstades in i riksdagen. Året var 1991 och när Bert Karlsson och Ian Wachtmeister klev in i valvakestudion stormade Folkpartiets Bengt Westerberg ut därifrån i protest.
Nu skriver vi 2009 och främlingsfientliga vindar blåser över lågkonjunkturens Europa, vi känner av naren även uppe i Sverige. Men nu är det tidningen Aftonbladet som funderar på att göra en symbolisk markering och vända ryggen till.

Jag ser det som fel väg att gå. Även fast ansvarig utgivare Jan Helin också fortsättningsvis tänker upplåta debattplats åt Sverigedemokraterna, även fast det bara handlar om annonsering, så tycker jag att det är fel väg att gå.


Aftonbladets annonspolicy är att tillåta allt "
som faller inom ramen för svensk lag" - utom Sverigedemokraternas annonser, eftersom man "inte vill bidra till en envägskommunikation som syftar till att föra in en främlingsfientlig agenda". Gott så. Bara det att Aftonbladet agerar med full vetskap om att man är en stor tidning med mycket makt. Och detta vet ju även Sverigedemokraterna.

Och vad kan Sverigedemokraterna tänkas göra med detta?
Jo, de kommer förstås att trycka på att de är missförstådda, stigmatiserade, demoniserade. De kommer att plocka en massa billiga poänger på CENSUREN och på hur SVENSK MEDIA TYSTAR DERAS FARLIGA SANNINGAR.

Ge inte Sverigedemokraterna den komplimang som en särställning faktiskt innebär, Jan Helin. Låt dem annonsera!

Den alltid lika underfundiga, satiriska Stationsvakten föreslår att Aftonbladet helt enkelt skall lägga till en brasklapp sådär som Socialstyrelsen gör när det gäller farligheter som alkohol och tobak. Typ:



Från http://stationsvakt.blogspot.com.

Och ja, helt seriöst. Det kanske vore något?

Upplåt annonsplats åt Sverigedemokraterna och investera annonspengarna i en specialsajt som granskar just främlingsfientligheten i allmänhet och Sverigedemokraterna i synnerhet! Och alldeles inunder varje annons för Sverigedemokraterna kan ni lägga till en egen annons för den här specialsajten. Be fire with fire!

Vi har annars i Sverige en tradition av att vända ryggen till och låta ske. Neutralitet, kallar vi det. Det är vår förskönande omskrivning för att göra ingenting.

Martin Luther King sade en gång att "the greatest tragedy/ [is] not the strident clamor of the bad people, but the appalling silence of the good people" - den största tragedin är inte de dåliga människornas gälla skränande utan de bra människornas skrämmande tystnad. Jag skulle säga att denna skrämmande tystnad - silence - också innefattar tystande - silencing.

Jag tycker inte heller att det känns bra att partier som Sverigedemokraterna ges utrymme. Men om vi tystar dem istället för att bemöta dem - vad gör det oss till?

Skriv en kommentar
56 kommentarer
Kalle
18 september 2009, kl 03:57
Ja jo -- men alltså Lisa, "även fast"? Jag är besviken, jag trodde nog ändå att du var en "trots att"-människa.
20 september 2009, kl 01:06

Man får ju lov att variera sig.
18 september 2009, kl 06:57
-Varför ska man låta skränarna tala med sockersöt röst i tidningarna? - Löjlig liberalism. Om 51 % av svenskarna vore fascister, skulle du då tycka att de har rätt, för att de är i majoritet?
-Inte jag! Bort med ogräset!
20 september 2009, kl 01:07

Pratar du med mig?
18 september 2009, kl 07:05
...löjlig liberalism, exakt "portolanseglaren"...det är väl för fan inget hot mot yttrandefrihet/demokrati att Aftonbladet rakryggat vägrar SverigeDemokraterna annonsplats för sin främlingsfientliga djävla envägspropaganda!

...ingen tänkande individ kan missa att se vilka unkna människoföraktande åsikter som är grunden i populistskiten SD? ...och det är väl inte konstigt att SD drar till sig nynazister och annat skräp...
...släpp inte fram skiten, lär lite av historien och vad som händer när dylika grupper får framgång!

BRA AFTONBLADET ATT NI VÄGRAR SD ATT ANNONSERA!
20 september 2009, kl 01:08

Vad jag vet visar inte historien att det går särskilt bra att låtsas som om ingenting och sopa under mattan heller, tvärtom.
Veronika
min blogg sagoslott.wordpress.com
18 september 2009, kl 07:59
Off topic: När jag såg den där bilden var min första tanke att Jimmie måste vara Helins och Mellins hemliga kärleksbarn. Så lika! Alla tre. Eller, det är kanske bara glasögonen?
20 september 2009, kl 01:09

Jag tänkte också på att alla tre hade glasögon! Fast där slutar nog likheterna, tycker jag.
felmoftan
18 september 2009, kl 09:17
Blir lätt illamående av hela ämnet. Kan inte se något "rakryggat" alternativ. Tar de in annonserna är det sunkigt och eftergivet, stoppar de dem är det fegt.
20 september 2009, kl 01:14

Varför sunkigt och eftergivet? Jag tycker att allt "som faller inom ramen för svensk lag" är en bra tumregel för vad man skall tillåta och inte. Annars kommer tidningen till slut hamna i en situation där de måste försvara varenda annons som om det var de själva som låg bakom den.
Bengt
18 september 2009, kl 11:08
Det som skrämmer mig mest med alltihop är hur j*vla lätt man kastar demokratiska grundvärderingar, yttrandefrihet, pressfrihet och annat överbord så fort det handlar om något som är svårt och obekvämt. Tänk er scenariot att den här fåniga censuren sprider sig till andra tidningar, TV, reklamradion, webannonsörerna och skyltfolket och polisen orkar inte skydda dom mot idiotvänsterns maskerade pack. Hur ska de då nå ut?

Vi kan inte "pick and chose" bland det som vi gillar och ta bort de t vi ogillar. Yttrandefrihet innebär att alla oavsett hur motbjudande deras budskap är har rätt att inom lagens råmärken torgföra det. Grundlagen och dess friheter är absoluta och inte upp till tycke och smak. Medierna är självklart inte skyldiga att ta in vadsomhelst men att stoppa budskap från ett registrerat demokratiskt parti är allvarligt då det skadar den demokratiska processen. Folk får faktiskt rösta på vad de vill och vara hur korkade som helst. Det är deras absoluta och okränkbara rätt. Faktum är att SD vid val idag skulle komma in i riksdagen och det ankommer inte på Aftonbladet att censurera det som ~5% av den svenska befolkningen säger sig stå bakom. Det är i dagsläget farligare och mer antidemokratiskt än det man vill beskylla SD för.
20 september 2009, kl 01:16

Fast nu blandar du ju ihop äpplen och päron lite. Att inte upplåta annonsplats är ju inte samma sak som att inte upplåta debattplats. Och inte ens det sistnämnda behöver ju någon tidning göra, även om det förstås skadar deras anseende som seriös publikation att bara ta in åsikter man själv gillar.
18 september 2009, kl 11:32
Jag tycker det är självklart, om man respekterar demokratin, att tillåta alla att yttra sig så länge det faller inom lagens ramar. Att diskriminera ett parti bara för att partiet anses ha fel åsikter och en förmåga att väcka, enligt Aftonbladet, oönskade känslor - är respektlöst mot den demokratiska processen. Det finns ingen godtagbar förklaring till varför man fryser ut SD i sammanhanget. De andra partierna väcker också känslor, så varför får de annonsera? De andra partierna kör också med samma upplägg, argument och frågor: Varför ska hårdare krav ställas på SD:s eventuella artiklar?

Och att pressetik över huvud taget omnämns i motivering är hånande korkat. Det där med pressetik var inte alls viktigt när Donald Boströms artikel om Israel och illegal organhandel, trots att den endast baserades på hörsägen. Då var det fria ordet desto viktigare. Men när det kommer till SD så kan man inskränka det fria ordet utan förbehåll. Det är inget annat än hyckleri som Aftonbladet representerar.

Som Bengt redan har varit inne på är Aftonbladets tilltag långt mer antidemokratiskt än något förslag som SD representerar. Och ja, det här med rasism, Lisa. Rasism och främlingsfientlighet är inte samma sak. Främlingsfientlighet är vardaglig svenska för xenofobi och en rätt missvisande översättning, då fobier knappast bygger på fientlighet utan snarare rädsla. Sedan kan förvisso rädsla ta sig i uttryck på olika sätt. Nåväl.

Det finns fortfarande ingen rasism i SD:s partiprogram. Vilket gör allt surr om rasism så otroligt uttjatat och osakligt. Visst, det är enklare att bemöta SD som ett rasistiskt parti än ett parti som eftersträvar ett mer monokulturellt samhälle. Och ska vi även ta saker ur deras kontext och vända det i argumentation:

Följande går att utläsa från SD:s principprogram: "Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk tillhörighet eller etnisk bakgrund."

Betyder det att partiet är all good and dandy? Nej, självfallet inte och det är därför det är så meningslöst att ta saker ur kontext.
20 september 2009, kl 01:19

Jag känner till skillnaden mellan främlingsfientlighet och rasism. Det är just för att jag gör den distinktionen som jag genomgående kallar Sverigedemokraterna främlingsfientliga och inte rasistiska - för det sistnämnda är de inte.

Och främlingsfientlighet är inte samma sak som xenofobi, för övrigt. Xenofobi = främlingsrädsla.
Andreas
18 september 2009, kl 11:48
Är det bara jag, eller är Jan Helin och SD:s partiledare sjukt lika varandra? Känns typ lite Clark Kent över det hela - dagtid, Jan Helin, ansvarig utgivare på Aftonbladet. Nattetid byter han glasögon och drar i lite brylkräm i håret, så vips är han Jimmy, rasistisk partiledare.
20 september 2009, kl 01:19

Haha, näääeee!?
18 september 2009, kl 11:50
Transparent:

Håller med dig fullt ut, tro det eller ej.

Blir lite farligt när AB inte kör en konsekvent linje när det gäller pressetik och yttrandefrihet.
Dessutom är ju risken otroligt stor att folk börjar undra vad dom etablerade partierna är döljer,,,vad SD har kommit på som ingen annan gjort.

Tar man ut enskilda citat från en text så kan man ju få fram mer eller mindre vad man vill, oavsett vad den texten sa från början.

Sen att jag inte tror på att SD kommer att driva en vettig politik enligt mitt sätt att se på det är hen helt annan fråga. En ställning jag har kommit fram till genom att faktiskt läsa deras partiprogram, pratat med deras företrädare osv, tror att dom likt Mona sänker sig själva om man tar debatten med dom.

//Herr S
18 september 2009, kl 11:55
@ Herr S

Jag vill inte heller se SD i riksdagen, men inte pga deras inställning till invandrings- och integrationsfrågor. Utan pga att de är mer kristna än KD och extrema när det kommer till brottsbekämpning.
18 september 2009, kl 12:13
SD ger mig rysningar. Fadd, inskränkt och otäck retorik som luktar vadmal och otvättade fötter på nåt vis :-(

Men genom att stoppa annonsering har de fått Martyrskapet uppdukat på ett silverfat. Bemöt dem. Ge dem tillräckligt långt rep kommer de att hänga sig själva. Som du säger, det tar inte mer än typ fem minuter och några meningar för att se vad de pratar om - du kan sätta hur många rosa rosetter du vill runt en fårskit men lukten är svår att dölja..
20 september 2009, kl 01:21

Hahaha, det var en rolig liknelse med den rosettbemängda fårskiten, jag fick en vision här!
felmoftan
18 september 2009, kl 13:04
Att ta annonspengarna och sen publicera ett direkt bemötande av annonsen precis intill den tycker jag skulle vara en lösning med lite mer hjärna och stake än den här.

Anders Mildner hade ett till synes helt orelaterat inlägg (http://anders.mmmalmo.se/2009/09/17/vad-har-hant-pa-tio-ar/) häromdagen, om hur medierna är oförmögna att koppla på hjärnan och bara flamsar när de avhandlar nyheter om ny teknik och "nya medier". Det är nog samma oförmåga eller ovilja att tänka en sammanhängande tanke i längre än fem sekunder som gör att de inte kan bemöta obehagliga åsikter, utan ser den här klumpiga och kontraproduktiva reaktionen som enda alternativet till att låta förförisk vi-mot-dem-retorik stå oemotsagd.
20 september 2009, kl 01:25

Jag tror att medias sätt att behandla frågan om nya medier beror på att nya medier är just nya och fortfarande stadda i utveckling. Jag tror att det skapar en stor osäkerhet som i sin tur är grunden för den hattiga hanteringen av ämnet. Man vet att det är viktigt men man vet inte riktigt vad man skall säga och det finns inga självklara auktoriteter annat än de självutnämnda.
18 september 2009, kl 13:10
@ Felmoftan

vi-mot-dem-retorik är väl ändå något som de flesta politiska partier i Sverige har i sitt arsenal?
Duccemannen 43 år
18 september 2009, kl 14:40
Jag vet inte vilka dessa "billiga poäng" skulle vara. SD representerar det jag ser hos varenda Svensk jag möte och lär känna närmare. På jobbet flyger fanan högt och INGEN skulle våga ens antyda att de har något emot att Sverige blir till avstjälpningsplats för skit från hela världen. När man blivit kompis och Svenskar vet att man är Euro invandrare (på något sätt räknas jag som Tysk Ryss inte riktigt som invandrare och det har jag fått höra tidigare) så haglar skämt om svarta (farbror frej, press ..hockeypuck osv), Turks, Araber osv och ALLA utan undantag (och jag umgås med den hyffsatt välmående och bildade medelklass) är egentligen emot den form av invadndrig vi har idag. Det tar bara tid för folk att VÅGA säga det och säga ifrån..det är Svenskar för fega för. Danskarna visar vägen.
20 september 2009, kl 01:29

Jag har en automatisk misstro mot folk som pratar i absoluta termer, typ som du gör. Så "ALLA utan undantag" är emot invandringen som den ser ut idag? Det är ju en så uppenbar lögn att det bara blir fånigt.
felmoftan
18 september 2009, kl 15:07
@ Transparent: OK, jag menade nödtorftigt maskerad rasism. Vad var din poäng?
Puqua 19 år
18 september 2009, kl 15:14
Stackars trångsynta människa... Kan inte ens komma med specifika argument mer än "Låt alla folk vara herrar i eget hus". Antagligen vill du nog leva i ett kommunistskt samhälle. Jag är så trött på SD-motståndare utan vettiga argument. Kom med ett citat från deras hemsida, tidning m.m som är riktigt främlingsfientligt innan jag tror dig. Jag har lusläst allt jag kommit åt utan att hitta det, förrutom en del av deras historia för 20 år sedan. Antagligen lever människorna kvar i det utan att se vänsterns "vackra" historia. Bra att du länkar till SDs hemsida så människorna kan se sanningen... Även detta kan hittas i principprogrammet "Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk tillhörighet eller etnisk bakgrund."
20 september 2009, kl 01:36

Det är ju Sverigedemokraterna och inte jag som yrar om att alla folk skall få vara herrar i sitt eget hus.

Att de även gör ett lamt försök att skaffa sig ett alibi i form av en tom hänvisning till FN:s deklaration om mänskliga rättigheter väger ju ganska lätt när denna respekt för människan inte går igen i resten av deras program.

Och ja, antagligen vill jag leva i ett kommunistiskt samhälle. Eller så är det helt enkelt du som är i total avsaknad av vettiga argument, det är min välvilliga tolkning av skälet till att din kommentar håller en så pinsamt låg nivå.
Jadu
18 september 2009, kl 17:34
Aftonbladet har tydligen också bruna fläktar: http://politisktinkorrekt.files.wordpress.com/2009/05/mord.jpg

Vissa svenskar är hycklare. SD står iaf för vad folk tycker och tänker i Sverige.
20 september 2009, kl 01:37

Om Sverigedemokraterna står för vad folk tycker och tänker, hur kommer det sig då att de inte har 100% av rösterna?
jannejakan 38 år
18 september 2009, kl 18:07
Lisa - jag tror du ändrar mening om sd när du tvingas gå i burka!
20 september 2009, kl 01:37

Varför skulle jag ändra åsikt om Sverigedemokraterna ifall de tvingade mig att gå i burka?!
Sparris och bollar
18 september 2009, kl 18:07
Bra skrivet!

Aftonbladets annonspolicy är lite klumpigt skriven, men den är väl gjord så att man ska kunna dra in pengar från alla sorters annonsörer utan att för den delen kunna anklagas för deras tvivelaktiga budskap. Jag kan förstå att de vill välja vilka som annonserar på tidningen (skulle t.ex. Sverigedemokraterna godkänna Expo-reklam på sin startsida?). Men när man nu går in och gör ett enskilt undantag mot Sverigedemokraterna blir det lite konstigt. Ska de fortfarande tillåta reklam för SMS-lån med absurda räntor, spelsajter, verkningslösa bantningspiller mm, så småste de nu också kunna försvara innehållet i dessa annonser. Det räcker då inte längre med att säga att annonsen är laglig.

Aftonbladet får gärna stoppa Sverigedemokraterna från att annonsera men annonser de anser tvivelaktiga och omoraliska stoppas. Annars blir det dubbelmoral.
20 september 2009, kl 01:39

Ja, väl rutet! Håller med precis. Bortsett från att jag inte tycker att Aftonbladet skall stoppa Sverigedemokraternas annonser, eller andra annonser heller för den delen, på så pass vaga grunder som att det som saluförs är "omoraliskt".
Sparris och bollar
18 september 2009, kl 18:10
Missade några ord i farten. Så här skulle det stå:

...Aftonbladet får gärna stoppa Sverigedemokraterna från att annonsera men annonser de anser tvivelaktiga och omoraliska ska då också stoppas. Annars blir det dubbelmoral.
20 september 2009, kl 01:39

Got it!
Affe
18 september 2009, kl 19:00
Detta är ju ganska främlingsfientligt.

"I Sverige gäller en knippe värderingar som det bara är att ställa upp på."

Vad är "svenska" värderingar?
20 september 2009, kl 01:40

Det får du väl fråga den som har sagt det. Vilket inte är jag, och inte heller verkar vara någon i det här kommentarsfältet?!
18 september 2009, kl 20:31
De politiska partierna vid makten inte har en dubbel agenda när de kommer med så många usla och okunniga människor, att det låter fint och ser så trevlig, men i själva verket skapar de en otillbörlig vikt beroende på sociala avgifter att fortsätta att rösta dem?

Varför hålla käft SD? Varför människor vill hålla käften SD? Om de hade argument för att ifrågasätta vad SD försvarar, skulle det vara logiskt att debattera med SD att bevisa att SD är fel.

Alla mina kommentarer har tagits bort av AB bara för att jag försvarar SD. Vad synd att denna så kallade demokrati.
20 september 2009, kl 01:44

Jag vet att Aftonbladets moderatörer ibland raderar kommentarer, och det beklagar jag. Tanken är att jag själv skall moderera min blogg, just eftersom jag vill ha lite högre i tak än tidningen Aftonbladet har i kommentarsfältet under sina artiklar, men ibland händer det ändå att de går in och tar bort saker folk har skrivit. För min del är allt okej utom sådant som tangerar det olagliga.
19 september 2009, kl 20:08
Vilken typ av demokrati har Sverige? Om ett politiskt parti som har medlemmar och väljare nog att existera beror det på att detta parti är tanken att vissa medborgare, naturligtvis, erövrade den rätten att delta i hela den politiska processen, bland annat, att använda medierna som spelar en mycket viktig deltagande i processen.

Eftersom detta implicature mot SD bygger på argumentet om en nazist tidigare eftersom nazismen var så grym att döda 6.000.000 människor, samma behandling bör ges till alla parter med ett kommunistiskt förflutet eftersom kommunismen var extremt grym att döda mer än 100.000. 000 i historien! Hyckleri!

För övrigt tar en titt för att se den nazistiska förflutna andras:
S, C, KD: RASISTISKT? Http://blogg.aftonbladet.se/isd/2008/12/1042423

By the way, I would like Sweden to enforce the migration policy of South Afrika, Brasil, NZ, Canada. Everybody should read them to check that what SD wants is not so much more different of what already exists in these countries.
20 september 2009, kl 01:45

Jag förstår faktiskt inte särskilt mycket av din kommentar. Sorry.
Hannah
19 september 2009, kl 20:37
Varför utgår alla ifrån att alla som röstar på SD är lurade och dumma? Det kanske är ett väldigt genomtänkt beslut hos många. Felet som makthavare och andra gör, är att de inte kan sätta sig in i andra människors tänkande. De tänker hela tiden utifrån sitt eget perspektiv. Det finns många i Sverige som tröttnat rejält på multikultiduttandet, och faktiskt ser fördelarna med ett kulturellt homogent samhälle. Jag tror att detta är den största orsaken till att SD kommer att komma in i riksdagen nästa år.
20 september 2009, kl 01:47

Jag vet att jag ibland pratar som om alla som röstar på Sverigedemokraterna gör det för att de inte förstår bättre, och det är slarvigt - och överdrivet optimistiskt - av mig. Ett kulturellt homogent samhälle tycker jag personligen låter både ogenomförbart och riktigt jävla läskigt.
Marie S 19 år
19 september 2009, kl 21:32
Sverigedemokraterna är ett miniparti som har blivit uppblåst pga sin extemkonformistiska profil. Kommunisterna är också ett miniparti med en odemokratiskt profil, och AB skulle aldrig drömma om att ge dem en annonsplats. Varför? För att det itne finns nån mening med att annonsera en produkt som ingen köper. Men Sverigedemokraterna kan liknas vid en bortskämd unge, som skriker att "du-är-världens-värsta-mamma!" när den inte får som den vill. Och likt så många andra trötta föräldrar, så skulle AB kunnat ge efter, men nu har den tack och lov äntligen satt ner foten.

Det vore bra ifall andra kunde följa dess exempel och sluta behandla SD som ett vanligt parti. En vis man sade en gång att KD inte hade kommit in i riksdagen om pressen inte hade trott det. Vad säger att samma mekanik inte skulle kunna gälla för SD?
20 september 2009, kl 01:48

Vänsterpartiet kallade sig ju länge Vänsterpartiet Kommunisterna, men jag tror inte att Aftonbladet särbehandlade dem negativt då?
20 september 2009, kl 01:50
Jag håller med dig. Som sagt, man ökar ju bara martyrskapet genom att inte låta dme uttrycka sig som andra, då börjar folk tycka synd om osv och glömmer att verkligen se på vad deras politik handlar om. Om de får annonsera som de vill osv så kommer de så småningom "hänga sig själva" som någon sa
22 september 2009, kl 14:02

Ja, det var Islandsmamman som sade det. Hon är bra på metaforer!
Veles 25 år
21 september 2009, kl 14:07
Lägg upp den sketchen där Johan Wahlström spelar en tv-intervjuare som frågar ut en invandrare spelad av Robert Gustafsson också, mycket roligare och framförallt mer verklighetsförankrad.
22 september 2009, kl 14:04

Jag har ingen aning om vilken sketch du menar, det smartaste hade ju varit om du hade länkat.
Jelly-Roll
6 oktober 2009, kl 21:05
Sveriges och Japans areal är väl ungefär lika stora. Men Japan har 100 miljoner innevånare, Sverige 10.
umuarama 51 år
15 oktober 2009, kl 20:59
Snacka om censur.
Därför, gott folk, börja bojkotta Aftonbladet och köp Expressen i stället.
Smakar det så kostar det
NikTorn 33 år
19 oktober 2009, kl 18:36
Vad man måste inse att islam är mer utan en totalitär ideologi än en religion. Det är en politisk rörelse som vill dominera om den får möjlighet. Kopplingen till nazism skall snarast göras åt islams håll. Se bara på vad som händer i Europa med Shariadomstolar i England och enorma problem. 60-70% av de intagna på fängelser i Frankrike, Danmark och Holland är muslimer. Sverige måste sluta mörka sådant här. Vi som fria människor måste naturligtvis ha rätten att säga nej till detta precis som folk har haft rätt att säga nej till nazism och kommunism tidigare. Det är inte muslimerna som personer som är problemet, problemet är den förtryckande och dominerande ideologin. Deras regler passar helt enkelt inte ihop med våra värderingar. Väldigt mycket är haram-förbjudet. Man får endast lyssna på viss musik, inte cykla, dansa, klä sig som man vill, skaka hand, välja vem man gifter sig med, månggifte, gifte med 9-åringar, förtryck mot icke-troende, stening av otrogna, avhuggna lemmar som straff mm... the list goes on. Det är inte vilken religion som helst det.
lennart spännar
22 oktober 2009, kl 22:04
Jämför inte främlingsfientlighet med islamofobi. Två fullständigt separata vinklar.
Det är inget fel på muslimer, tvärt om är dom som du och jag.
Men det är läran som det blir fel med. Vissa stycken strider rakt mot svensk lag och det kan inte tolereras. Islam ä'r ochså den religion som ökar mest och är man humanist så blir det ett hot mot samhället - liksom alla andra religioner.
Skymningstid
23 oktober 2009, kl 20:07
För att återgå till vad bloggen faktiskt handlade om, trots många utsvävningar i samtalet, så är det väl egentligen Aftonbladets val om de vill låta SD annonsera?
Personligen anser jag väl att om de vägrar så borde de även vägra att annonsera för andra partier eftersom att alla åsikter i grund och botten kan vara förolämpande för de som inte tycker likadant.
SD är kanske ibland ett dubbelmoraliskt parti med dold agenda men herregud, säg det politiska parti som inte har det?
Vi måste plant och simpelt inse fakta och förstå att hur man än pratar, diskuterar och inte håller med om deras riktlinjer, deras valprogram osv. så kommer det ändå finnas människor som gör just det: Håller med.
Faktum är att alla kommentarer om att folk är "dumma, naiva" osv. om de röstar på SD är just kärnan i problemet; vi börjar automatiskt döma.
Låt alla ha sina egna åsikter, rösta på vad de vill och leva sina liv som de vill (inom lagens gränser förstås). Om majoriteten av Sverige anser att SD skall hamna i riksdagen så är det precis det som kommer hända, oavsett hur mycket resten av oss skriker.
23 oktober 2009, kl 20:13
Sanningen ska göra oss fria !
Skriv kommentar som inloggad
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Är du inloggad publiceras kommentaren omedelbart, om inte innehavaren har valt att godkänna först. Är du inte inloggad kan du inte se kommentaren förrän den har godkänts av bloggens innehavare.
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna