Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Charmiga slarvpellar.

Så kommer världsbästa Sakine Madon och sammanfattar lika enkelt som elegant pigdebatten 2.0. Visst är det fint med folk som kan få saker sagda utan att använda typ över 6000 tecken?

"Få saker stör mig så mycket som att just 'kreativa' män tillåts slarva och att slarvet av omgivningen ses som 'charmigt'. Och därmed uppmuntras. Alla som har haft att göra med mammigt uppfostrade slarvpellar, och som själva inte är några, förstår vad man menar", skriver Sakine Madon. "På alla arbetsplatser finns denne 'charmige kille' som gör det roliga jobbet, låter tjejerna städa upp (eller så städar äldre kärringar med moderskänslor frivilligt upp) och tar cred vitt och brett. Får ryggdunkar. Bra lön utan ett långt tjatande och pikar som 'vet du vad undersköterskor tjänar?'. Lösningen är naturligtvis att kvinnor ger upp sin idiotiska altruism. Sluta städa upp!"

Och: "Problemet med altruismen är att den ses som så jävla självklar för kvinnor. Så fort någon bryter mönstret varnas det för själviskhet, ansvarslöshet som drabbar en stackars omgivning, barn som lämnas åt sitt öde och 'ett kallare samhälle'".

Amen.

33 kommentarer
elrayo
18 oktober 2009, kl 23:23
Luktar lite väl mycket avundsjuka hos Sakine.
Finns ingen koppling mellan slarviga killar och karriär. Sluta med denna självömkan.
Det här verkar mest likna ett fösvarstal för "oss" tjejer som inte orkar/bryr sig om att hålla någotsånär ordning (obs, INTE pedanteri!!) hemma.
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 12:02

Avundsjuka? Hon säger att visst finns det gott om charmiga slarviga killar, men det är bara att sluta göra allt åt dem så kommer de att tvingas skärpa sig. Och du har helt rätt i att diskussionen åtminstone från min sida är "ett försvarstal för 'oss' tjejer som inte orkar/bryr sig om att hålla någotsånär ordning" och som är slarviga och uppe i det blå. Jag vill kunna vara sådan jag är utan sura miner från folk som tror att det är finare att vara ordningssam.
Hannah
18 oktober 2009, kl 23:35
Jag tror/hoppas att det där kommer att förändras. Fast jag har i och för sig aldrig förstått charmen med de där slarvpellarna - det har aldrig varit attraktivt för mig. Snarare har det alltid varit så att de män jag varit tillsammans med varit mer pedantiska än jag (vilket inte är särskilt svårt) och varit de som "gett upp först" när det blivit för stökigt. Speciellt när barnen var små, då hade jag ett enormt stort överseende med mig själv och min egen lägstanivå vad gäller städning.

På något sätt tror jag att min egen slarvighet kan hjälpa den kommande generationen att bli mer jämlik vad gäller att hålla ordning. Tex är min son lite slarvig, men eftersom jag inte "täcker upp" så går det ju ut över honom själv (tex glömt träningskläderna - får åka hem och hämta = jobbigt = kanske lär sig till nästa gång). Förut var jag jätterädd för att mina barn skulle må psykiskt dåligt om jag inte curlade och jobbade för att allt skulle flyta smidigt. De kanske skulle få en identitet som den som alltid glömmer allt. Men jag tror att om alla föräldrar skulle vara lite mer avslappnade, och låta iallafall skolbarn ta mer ansvar (både killar och tjejer), gör vi en enorm välgärning infor framtiden.
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 12:07

Jag lider inte heller av manliga slarvpellar, det är det min ursprungliga text handlar om: Att jag är likadan själv. Och att de som menar att slarviga män och kvinnor kan vara slarviga just för att stackars kvinnor ordnar allt åt oss borde sluta fokusera på varför det är så stort fel på oss och varför vi inte bara kan ändra oss och istället fundera över varför dessa kvinnor inte bara slutar ordna med allt åt alla, särskilt som de uppenbarligen mår väldigt dåligt av det.
elrayo
18 oktober 2009, kl 23:39
Håller med Dig, "Hannah". Fattar inte vilket ståhej denna fråga fått? Vilka proportioner...
tobbe
19 oktober 2009, kl 10:33
Jag misstänker att de flesta män gillar att bli omhändertagna och därför gärna ser att någon annan (tjejerna) tar hand om städning, disk osv. De flesta mammor underblåser den tendensen genom att agera markpersonal åt sönerna under uppväxten. Även min mor gjorde så. Det är först på senare år som jag har lärt mig tricket att hålla ordning. Det är en konst som man måste tillägna sig.
Mazze
19 oktober 2009, kl 11:51
Det går inte att ta en människa som refererar till en nyliberal som "finaste" på allvar.
Mazze
19 oktober 2009, kl 11:52
Det var ju förresten sju resor värre: "världsbästa".
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 12:08

Det går inte att ta en så kategorisk och fjantig kommentar som din på allvar, skulle jag vilja säga.
felmoftan
19 oktober 2009, kl 12:04
Vad sura alla var. Det känns lite försvarsreaktion och öm tå. Och jag kan inte riktigt hitta den där självömkan hos Lisa som Elrayo talar om. Exempel?
elrayo
19 oktober 2009, kl 12:27
Det där med avundsjuka/självömkan refererade till Sakines text:

"På alla arbetsplatser finns denne "charmige kille" som gör det roliga jobbet, låter tjejerna städa upp (eller så städar äldre kärringar med moderskänslor frivilligt upp) och tar cred vitt och brett. Får ryggdunkar. Bra lön utan ett långt tjatande och pikar som "vet du vad undersköterskor tjänar?".

Det finns massor och åter massor med killar som INTE är "charmiga och låter tjejer städa upp" och som ändå får göra "det roliga jobbet" och "tar cred" och "får ryggdunkar" + "bra lön". Det är det jag menar med avundsjuka. Det är liksom inte ett tvunget förhållningssätt för killar som vill få roliga jobb, med cred,ryggdunkar och bra lön att vara "charmigt slarviga". Det går säkert mycket bättre om man är någotsånär skötsam. Eller?
elrayo
19 oktober 2009, kl 12:37
För övrigt är jag inte så imponerad av Sakine Madon. Verkar ju höra hemma hos "Nya" Moderaterna. Och dessutom verkar hon prenumerera på utskick från nyliberala tankesmedjan Timbro. Bevare oss väl.
Sakine
min blogg http://sakine.blogspot.com
19 oktober 2009, kl 13:15
Nog för att man är liberal...men Nya Moderaterna!?!? De är ju för LAS, kvotering och duracell-ideal/arbetshets. Så inte jag. Och Timbros Roland P M bråkar jag med angående kvinnotuttat i offentliga simhallar, resten har jag ingen koll på.

Läs vad fan man skriver.

Tack detsamma förresten, Lisa!
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 13:45

Puss på dig!
Sakine
min blogg http://sakine.blogspot.com
19 oktober 2009, kl 13:16
*tuttar
Sakine
min blogg http://sakine.blogspot.com
19 oktober 2009, kl 13:26
Angående "avundsjuka"...vet inte vad man ska kalla det, men det stör mig snarare att omgivningen har så _olika_ förväntningar på män respektive kvinnor. I grunden tycker jag inte att slarvpellens beteende är fel per se. Utan det är att alla tycker det är kvinnans plikt att städa upp efter honom på jobbet, i hemmet etc.

Tror för övrigt att ALLA gillar att "bli omhändertagna" (slippa städa, diska osv) men att uppfostran gör att vi är så uselt jämställda på det området. Så fort kvinnor bryter mönstret av att vara altruister provocerar det. Det var mest det som var min poäng.
elrayo
19 oktober 2009, kl 14:25
Sakine:
"Alla" tycker inte det är kvinnans plikt att städa. Vi är rätt många som tycker att var och en städar åt sig själv.( Och jag köper INTE hushållsnära tjänster,)

Läste din "höjda skatter"-krönika. Det var det som ledde mig in på borgarspåret:
"Jag saknar röda röster för arbetslinjen". Självklart. Det skapas inte fler arbeten bara för att man svälter ut de arbetslösa, sjuka osv. Däremot skapas det incitament för arbetslösa att sälja sig till vilket pris som helst. Utvecklar inte det vidare här, svartjobb är ju en lösning. Man blir i alla fall föremål för utnyttjande av den som vi ha jobb utfört till lägsta möjliga kostnad. Denna linje, arbetslinjen, är ju den nya moderaterna.

"det känns alltså läskigt att staten tar en pytteliten aning mindre". Staten "tar" inget. Staten samlar in och omfördelar och betalar således tillbaka till medborgarna. Att påstå att staten "tar" klingar oerhört mycket nyliberalism. Typisk borgar (höger-) retorik.(eller "Skattebetalarnas förening", fascistanstrukna som de är).

Och detta hittade jag bara i första stycket av din krönika. Du är härmed stämplad.
Och ja, jag betalar gärna mer skatt för att bidra till att vi alla får det bättre.

Och jag vårdar mitt språk ("läs vad FAN man skriver"). Du borde väl kunna bättre än så?
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 14:51

Har inte läst krönikan och tror att Sakine Madon är kapabel att försvara den själv. Men "jag vårdar mitt språk" - eh?! Så om man svär är det ett tecken på att man har ett fattigt språk? Och det i sin tur är dessutom något slags allmänt argument emot det man står för?
elrayo
19 oktober 2009, kl 14:37
Och Lisa, jag håller med Dig (och i viss mån Sakine): Men så sluta plocka upp efter slarviga killar (jmf "Hannah" längre upp). Och, jag ger er inga sura miner för att ni är slarviga och upp i det blå. Sluta bry er så mycket om vad omgivningen tycker. Ni är väl (?) så starka att ni orkar stå emot "förväntans-hetsen" från allt å alla?
elrayo
19 oktober 2009, kl 15:33
Hon ka säkert försvara sig själv, tror jag också. Fast jag förväntar mig att en ledarskribent på Expressen ska kunna argumentera utan svordomar.
Att vårda sitt språk betyder inte att "det är ett tecken på att man har ett fattigt språk". Lägg inte ord i min mun Lisa. Det är en tolkning som får stå för Dig, i så fall.
Och något "allmänt argument emot det man står för"? VAR hittade Du det? Du försöker pådyvla mig uppfattningar jag inte har. Det tycker jag är billigt.
elrayo
19 oktober 2009, kl 15:36
Det blev lite tokigt nyss.
Att TYCKA att man ska vårda sitt språk betyder inte att man ser dom som inte vårdar sitt språk som att det är ett tecken på att dom har ett fattigt språk. Osv.
Henrico
19 oktober 2009, kl 15:40
Håller med dig i sak, fast det vore kul att läsa ett inlägg om de där tjejerna som tar sig fram genom att utnyttja sin hmmm, kvinnlighet på jobbet som motvikt.

Ser fram emot lösningen på det problemet! :-)
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 16:44

Lösningen på det problemet är väl ungefär detsamma: Sluta låta dem klara sig så enkelt undan.
Mumlans Ränder
19 oktober 2009, kl 15:46
"Jag vill kunna vara sådan jag är utan sura miner från folk som tror att det är finare att vara ordningssam"

Haha! Underbart!
Precis så är det på min arbetsplats. Den enda mannen här skulle aldrig få för sig att diska sin kopp eller sätta på kaffe...
Men om jag inte kvittrar, pysslar och tänder lite ljus när det är fika så knorras det så in i helvete..

Vi kvinnor har ju ompysslingen i generna, elelr hur?
*hihi*
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 16:44

;)
felmoftan
19 oktober 2009, kl 15:50
Jag som var säker på att "tuttat" var ett particip. "Det är inte lika tuttat på stranden nuförtiden som det var förr." Eller "Simhallarna lär bli mer och mer tuttade i framtiden." Ibland blir det bra när det blir fel.
Sakine
min blogg http://sakine.blogspot.com
19 oktober 2009, kl 16:25
Elrayo, ja jag saknar röda röster för arbetslinjen för att jag tycker det vore logiskt (arbetslinjen = röd). I skattefrågan är jag i övrigt - håll i dig! - mer radikal än alla svenska mespartier. Så länge skattepengar går till skit kan staten prioritera bättre, istället för att skruva upp skattetrycket för medborgarna. Men jag ser inget egenvärde i att folk ska hylla arbetet som ideal, fler arbetade timmar är bara ett sätt att öka välfärden i ett samhälle. Att se skattemedel som statens pengar från början är en bisarr tanke.

Hur man placerar sig politiskt är knepigt, jag passar inte ens in på en amerikansk skala men skulle kunna säga så här; gillar republikanernas statsskepsis och demokraternas syn på individuella fri- och rättigheter & livsstilsliberalism. Lägg till feminism och sedan fascism/kommunism när det kommer till barn (ingen frihet där inte, friskolor gillar jag inte).

Nu dar jag iväg lite, men det är så typiskt att folk i Sverige MÅSTE placera in folk i den trånga svenska partipolitiska skalan. Väx upp snälla.

Jag gillar att svära måttligt och gör det bl a i bloggposten som blogginlägget ovan handlar om. Språket är en annan fråga, men letar du efter en språkfascist är jag fel person.
elrayo
19 oktober 2009, kl 16:52
Intressant att debattera med Dig, Sakine. (Och jag är INTE ironisk nu!). Jag kanske, men bara kanske, gör det i fortsättningen på Din egen blogg. Kan kanske bli tokigt om vi ockuperar hela kommentatorstråden här hos Lisa...

Men visst, alla ryms inte på den svenska partipolitiska skalan, inte jag heller. Men, och det har ju framgått, jag är ju "vänster" i någon ännu oorganiserad form. Men jag "stämplade" Dig som borgerlig för att mycket av Ditt resonemang var just "allmänborgerligt", Alliansen blå-lila-gula-regnbågsröra.....

Visste inte att det fanns en amerikansk politisk skala. Republikaner och demokrater, hur mycket skiljer dom åt egentligen? Och partimedlemmarna/valarbetarna verkar ju lika seriösa och politiskt kunniga som vilka fotbollssupportrar som helst: Heja Bush, Heja Hilary...(Nu var det min tur att raljera lite...)

Ses i ett annat fora!
Sakine
min blogg http://sakine.blogspot.com
19 oktober 2009, kl 16:54
Detsamma!

*slutar trasha Lisas blogg nu*
Lisa Magnusson
19 oktober 2009, kl 22:34

För min del får ni gärna vara här!
Maria Byström
min blogg http://tinnitussans.blogspot.com
20 oktober 2009, kl 20:25
Vill bara säga att du och Saki är asbra. Heja, heja!
Lisa Magnusson
20 oktober 2009, kl 23:30

Tack :)
Oljesheiken
20 oktober 2009, kl 23:44
Om städning varit lika hett som microsoft, så hade de haft enorma löner.
Men det är det inte.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna