Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Inbox (47).

Jag har alltid fönstret med min jobbmejl uppe, men jag läser sällan min mejl. Jo, om jag får något från min redaktör eller någon chef eller kollega så kollar jag det direkt, men det är allt. Läsarmejlen drar jag ut på i det längsta, för nej, jag är inte den där rediga sortens människa som biter i det sura äpplet och tar tag i saker direkt. Jag försöker undvika allt som känns jobbigt så länge jag bara kan.

Och jag vet ändå vad det står. De allra flesta mejl jag får från läsare går nämligen mer eller mindre ut på att jag är en vidrig liten hora som behöver kuk. En del uttrycker detta budskap på ett tämligen harmlöst sätt, andra är mer explicita. Men faktum kvarstår: Min inbox består mestadels av solitt hat från män som lider av mental ohygien.

Med mental ohygien menar jag sådant som kanske inte direkt är psykisk sjukdom men som ändå snuddar vid det ohälsosamma. Jag menar smutsiga sinnen, ingrodda tankegångar, otvättade idéer med sorgekanter. Det luktar helt enkelt illa och ovädrat unket om större delen av mina läsarmejl. De som skriver lider av trångsynthet, brillorna genom vilka de betraktar världen är allt annat än progressiva, och själva glasen är igenmurade av kladdiga fördomar.

Det fascinerar mig faktiskt att det finns så många - läs: gubbar - som inte fattar hur debila och efterblivna de är. Har de ingen familj som kan säga dem ett sanningens ord? Har de inga vänner, bekanta, kollegor som kan läxa upp dem? Vårdpersonal? Konsumkassörskor? Folk på busshållplatsen? Jag förstår inte den där totala världsfrånvändheten.

Okej att folk knappar ned dumheter och trycker på SEND för att de är fulla eller arga eller inte tänker sig för. Men i den här utsträckningen?
Någon borde skriva en doktorsavhandling om min inbox och dess trumpetande symfoni av bristande självinsikt.

Jag trodde faktiskt en gång på människan. Jag trodde att alla är intelligenta på sitt vis, även om det kanske inte märks, och jag trodde att alla gör så gott de kan. Jag trodde att oavsett hur söndertrasad och frånstötlig och oälskvärd en person kan verka så finns det alltid en okorrumperad kärna därini. Till syvende og sisdt är vi alla samma skrot och korn, inbilllade jag mig.

Jag hade fel. Och de som bevisat att jag hade fel är ironiskt nog samma personer som vänt sig mot just mina idealistiska idéer om allas lika värde.

De ba: Ned med dig din dumma pk-fitta, och ned med kvinnor/bögar/negrer/judar/ungdomar/internetanvändare/whatever.
Och de har ju rätt. Inte i sak men principiellt. Alla är inte alls lika mycket värda, de själva har fått mig att förstå det. För hur kan de lågliv som mejlar mig vara lika mycket värda som vi andra?

Jag tror inte längre på människan. I teorin, yes. Men i praktiken? Så fan heller.

De självutnämnade uttolkarna av verklighetens folk har ingen okorrumperad kärna, de är som ruttna Lidl-lökar: Masochister kan skala och gråta och gråta och skala tills de får blåsor på fingrarna, de kommer ändå inte att hitta ett rent och friskt lager.

Råkar man på en uppenbar Lidl-lök är det ingen idé att ens försöka, det är bara att tänka: "LIDL-LÖK!" och slänga.

lidllök jimmie åkesson.jpg

Kungen av mången Lidl-lök: Jimmie "Dressmann-Hitler" Åkesson, partiledare för Sverigedemokraterna.

69 kommentarer
15 november 2009, kl 08:44
Åh va fantastiskt skrivet om de kvinnohatande sorgetrollen! Och, ja, jag tror att slänga Lidl-löken är det enda sättet att hantera den aldrig sinande floden av sorgetroll, som så systematiskt får en att tappa hoppet på mänskligheten. För det är ju till syven och sist inte dessa lökar som ska få definiera vad som är mänskligt, det har de knappast förtjänat!
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:12

Tack så mycket, hjärtat! Fast även om Lidl-lökarna inte skall få definiera vad som är mänskligt så är de ju en del av mänskligheten. Tyvärr.
jimpz
15 november 2009, kl 08:48
Om vi för ett ögonblick stannar upp och tänker, "Lisa är en PK-fitta" så kommer vi snabbt att le och tänka "Neeeee, inte vår Lisa inte" Du är ju en av de få som säger vad du egentligen tycker och inte vad du förväntas tycka. I min värld sticker du ut hakan rätt rejält ibland. Och jag älskar det. Du är som en blandning av Berglins och Rocky, fast utan tecknade bilder.
( http://www.svd.se/kulturnoje/serier/artikel_5017.svd?date=20091018 )
( http://channels.msn.se/serier/default.asp?cat=rocky&count=0&date=20091114 )
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:13

Berglings? Whut?!
Robert
15 november 2009, kl 10:15
Dressman-Hitler var lätt det roligaste jag läst idag... Visserligen klev jag just upp, men.. ändå. =D
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:13

Uttrycket "Dressmann-Hitler" har jag lånat någonstans ifrån, minns dock inte var.
Gustav Almestad
15 november 2009, kl 11:13
Haha jag hade en halvt utvecklad fullt allvarlig plan att skriva en bok om hat på mail. Göra genusjämförelse etc. Men det kommer säkert aldrig bli av. Ändå, spara dina mail eller fwd till mig!
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:15

Mina mejl raderar sig själva, vet inte varför eller om det går att hindra det från att ske men efter någon månad försvinner de. Tyvärr. Har fått många sjuka mejl som hade varit roliga att spara.
15 november 2009, kl 11:52
Tusan vad briljant du skriver! Du blir bara bättre och bättre (och det säger jag inte bara för att kärlek är blind, typ). Det är sant att det finns en typiskt gubbig unkenhet som måste härröra ur bitter, manlig ensamhet. Vad gör kvinnor i motsvarande situation? Jag tror att de hellre snöar in på kungafamiljen och missbrukar kaffebröd än skickar hatmejl. Det är helt klart att föredra.
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:16

Tack så hemskt mycket! <3 Jag har också funderat över var alla kvinnliga halv- och helpsychon egentligen håller hus.
Ivana
min blogg http://ivanalipovac.com
15 november 2009, kl 12:09
Åh ge inte upp hoppet Lisa. Tänk ändå vilken liten del av mänskligheten som utgörs av dessa idioter. Dessutom tenderar de mest missnöjda göra sina röster hörda, sällan de mest nöjda. Idioter kommer tyvärr alltid finnas eftersom vi slutade med tvångssterilisering etc för ett tag sedan. Vi får helt enkelt hoppas att någon kommer på en bra lösning att handskas med dessa individer ändå.
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:17

Jag tror att många av de där värsta fullblodsidioterna sorterar ut sig själva. Kan inte tänka mig att någon skulle vilja vara med dem.
filibustern
15 november 2009, kl 12:16
Fel har vi i vårt godtrogenhet/försök till tilltro.
Män anklagas titt som tätt att tänka för vetenskapligt.(herre gud vi är ju människor) Du vet program och prognoser det smäller högst.
Om kvinnor sägs ibland att tänker för empatiskt. (herre gud vi är väl inga robotar) Du vet magkänsla ska man lita på.
Men fel har vi
Men man måste nog ta sina chanser som människa. (herre gud vi leve ju) Du vet sång och dans

eller inte
elrayo
15 november 2009, kl 13:12
Lysande skrivet, Lisa!! "...trumpetande symfoni av bristande självinsikt." Sådana ordvändningar får mig att tänka på sådana ypperliga ordbehandlare som, ja, PG Wodehouse ex,vis.
Och min tro på människan har sedan länge naggats i kanten, åtminstone se´n den dag då Maud Olofsson röstades fram....
Det oroande är dock att i dag, 15:e nov, uppges ca 5,8% av valmanskåren, var Lidl-lökar...
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:18

Tack så mycket!
Amiechan
15 november 2009, kl 15:42
Ditt bildspråk är lysande! Hade jag inte varit mammaledig just nu hade jag tagit med detta inlägg till mina elever i svenska för att diskutera både bildspråket och innehållet.
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:19

Nämen åååh, så smickrande!
Pffft
15 november 2009, kl 20:06
"Dressmann-Hitler" :-D
Underbart!

Och, jag beklagar att din mejlbox fylls av sådant avfall. Du är en både begåvad och intressant skribent och värd betydligt bättre. Men gissningsvis finns det ett kausalsamband där - hade du varit en ointressant nolla hade inte heller puckona orkat bry sig. ;-)
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:19

Tack!
Kalle
15 november 2009, kl 21:31
Dressmanngrejen verkar, helt och hållet med rätta, vara nånting som återkommer i dom här sammanhangen -- Johan Hakelius kallade ju Jimmie för Dressmann-Tengil för ett tag sen.

Och ja -- min erfarenhet är att ungefär en av tio-femton pers är tokig i huvudet. Ensamma mäns tokighet tar sig ofta uttryck i försök att trycka ner unga brajta kvinnor, vars blotta existens är för dem en tagg i hjärtat.
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:20

Uttrycket "Dressmann-Hitler" har jag inte myntat själv, har dock inte tagit det från Johan Hakelius. Tycker inte att "Dressmann-Tengil" är riktigt lika välfunnet.
Kalle
15 november 2009, kl 21:33
Förresten: Bojkotta Dressmann. Köp riktiga kläder i stället.
Kalle
15 november 2009, kl 23:44
Nä, jag trodde inte att du hade tagit det från Hakelius -- jag bara noterar att Dressmanngrejen är legio. Och rätt så.

Tja, jag vet inte om Dressmann-Hitler är mera välfunnet? Båda missar ju målet. Nämligen att det är inte, och kommer aldrig att vara Jimmie som bestämmer. Hitler och Tengil var ju verkliga makthavare.
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:51

Fast vem sade att det var statsmannen Adolf Hitler som avsågs? Jag kanske tänkte mer att Jimmie Åkesson är lika skicklig i sin politiska gärning som konstnären Adolf Hitler var på att måla tavlor.
Kalle
15 november 2009, kl 23:46
(Tengil-referensen i Hakelius' fall berodde ju på SD:s Astridtjosan.)
Ivana
min blogg http://ivanalipovac.com
16 november 2009, kl 10:23
Hoppas du har rätt. Jag har tyvärr sett alldeles för många kvinnor kära ner sig i sådana typer och ställt upp på att producera avkomma till dem. Sorgligt nog förökar de sig. Men naturen tar nog säkert hand om det hela på något annat sätt. Vi andra kanske blir smartare, bättre och starkare för att kunna bekämpa dem. Någonting sådant. :)
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:04

Ja, det har du i och för sig rätt i.
Transparent
16 november 2009, kl 10:33
Kärnfrågan är ju vad man faktiskt värderar när man sätter värde på människor. När jag personligen talar/skriver om allas lika värde så tänker jag på individens rätt att omfattas av FN:s konvention om mänskliga rättigheter. I synnerhet individens rätt till sitt liv. Ett absolut värde, alltså. Således inget värde jag tycker ska berövas för att man är tragisk och skickar ett hatiskt mejl till någon.

Det vore ju att bedöma individers hela värde utifrån något enskilt de gör, något enskilt de står för. Är inte det trångsynt? Så vad menar du med att de som skriver dessa mail till dig är mindre värde än "vi" andra? Anledningen till att jag frågar är att du berövar värde pga mejlen de skriver, alltså nedknattrad text som skickats elektroniskt, och inte de faktiska personerna bakom. Nu är det onekligen som så att det är omöjligt för dig att döma utifrån någonting annat, då du inte känner författarna till mejlen. Det är dock kanske därför man bör hålla sig ifrån att värdera hela personligheter efter så extremt, snava ramar?

Sedan går det naturligtvis inte att komma ifrån det subjektiva. De individer vi har ett starkt, emotionellt band till, är individer vi normalt sett värderar högre än andra. Men det innebär ju inte att de, de facto, är mer värda än andra människor - utan endast att de är mer värda för subjektet ifråga. Min närmste är en annans främling. Och det gör människors värde relativt, rent objektivt.

Jag föredrar dock den ideologiska bilden om människors absoluta värde i förhållande till mänskliga rättigheter. Att även mördare är människor och har rätt till sitt liv. För när vi börjar värdera människor efter enskilda handlingar, då suddar vi också ut gränserna: Vilka enskilda handlingar är rättfärdiga att värdera människor efter?

Att två homosexuella män kysser varandra på öppen plats? En hel del skulle ställa sig bakom det. Någon som slår ihjäl en annan? Av vad det verkar skulle majoriteten i detta land beröva den personens värde helt, frånta alla rättigheter och föreslå så mycket lidande som möjligt - om de bara kunde. Lyckligtvis kan de inte det men skulle kunna, om vi börjar värdera människor efter enskilda handlingar och behandlar dem därefter.
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:08

När jag pratar om allas lika värde så menar jag självklart inte i relation till FN:s konvention om mänskliga rättigheter. Det här inlägget är raktigenom känslomässigt, om inte det framgår, och handlar om min vrede mot alla lågliv som skriver en massa skit till mig.
Jake
16 november 2009, kl 10:42
Lystring! För att standardisera sökkriterier eller något så kommer vi från och med nu att använda följande mall för indignerade kommentarer i enighet med EU-beslut 20081104:17:12 (BS)

Kära lilla [härskarteknik],
Jag, en [kliché] 49 år gammal förstår verkligen inte varför du måste [brott mot norm]. Detta gör mig hemskt [adjektiv]! När jag var yngre var det ingen som [bröt mot ovanstående norm] och allt var pannkakor och [Astrid Lindgren-kliché]!

[härskarteknik], eller är det för svårt att förstå?!

Det är så typiskt [nyhetsförmedlare] att låta en liten [sexism] om du snacka om sånt som du ändå inte begriper!

hälsningar, en riktig [kliché]

Ps. Jag gillar Battustini-Gobels annars :)
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:12

Hahaha! Bra där. Kanske man till och med skulle kunna skapa en indignator, dvs en applikation som generar indignerade mejl?
Henrico
16 november 2009, kl 10:53
Bra skrivet i vanlig ordning.
Jag är idealist, fortfarande och har inte givit upp hoppet.

Det som jag dock tror att vi skall särskilja är olika typer av hat då de troligen baseras på olika känslor hos folk.

Ta det här begreppen kvinnohatare respektive manshatare. Att en del män framstår som gnälliga emot kvinnor rent generell eller att kvinnor framställs som bittra, det handlar ju egentligen bara om sårade känslor, inget annat enligt mig. En dag när dessa kommit över de känslorna kommer de förhoppningsvis att hitta sig själv igen.

När det gäller haten emot sexuellt olika, andra religioner, invandrare etc, där är det mer komplicerat och jag vet faktiskt inte varför folk känner sig så tvungen att inta en sådan position. Men det har du säkert svar på?
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:20

Du är mer optimistisk än jag!
Johan F
16 november 2009, kl 12:54
Jag tycker faktiskt inte att kommanditbolaget Lidls rotfrukter förtjänar den liknelse som bloggaren gör. Jag handlar där med viss regelbundenhet och behöver ytterst sällan kasta något.
Sedan så tror jag att de här bittra reaktionärerna har fått mothugg ibland av busschaufförer och parkeringsvakter mm, och att det gjort dem rasande att inte då kunna hävda sig. Därför älskar de situationen när de kan knattra ner sina tirader anonymt utan att riskera att behöva svara för sig.
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:23

Lök är väl ingen rotfrukt?
Anklever
min blogg http://clarencedarrow.blogg.se
16 november 2009, kl 13:04
Intressant sammanträffande för efter den gångna helgen har jag fått anledning att själv ta ställning till om jag tycker att alla människor faktiskt har ett lika värde. Således kan jag ju dela med mig om vad jag kom fram till.

Min syn människan har inte ändrats. Jag tycker fortfarande att alla människor har precis samma värde men det finns dock vissa människor som är bättre än andra. Människor som lever ett liv där de gör fler människor lyckliga, människor som inte sårar, domderar eller skadar sina medmänniskor. Dessa är bättre människor i mina ögon än de med bristande empati som åverkar sin omgivning psykisk och fysisk smärta. Men alla människor kan bli älskade och bara för att en bättre människa som sagt är en bättre människa är inte det ekvivalent med att han även är mer älskad än hans onda motsvarighet. Det kmr finnas de som älskar en ond människa precis lika högt som de anhöriga till en god människa älskar denne vilket ger dem ett lika värde. Och oavsett om någon av dem inte har någon som håller av dem så betyder inte det att det inte finns någon där ute som kan göra det.

Peace out :)
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:24

Men går verkligen alla människor att älska? Eller är det något vi säger för att trösta oss själva därför att vi är rädda för vad det skulle innebära ifall det INTE vore så?
Sverige i mitt hjärta
16 november 2009, kl 19:48
Himla tråkigt att läsa om alla fula mail du får! Vad är det för sjuka typer som inte ser vilken vacker ros du är, just nyutsprungen.

Om jag får din mailadress lovar jag att skicka dig ett varmt och kärleksfullt mail med mycket värme i. Fast då får du lova att inte tala om det för min lilla gumma... ;-)

Carl, en hjärtevän...
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:25

Vacker ros? Nyutsprungen? Quoi?
Sverige i mitt hjärta
16 november 2009, kl 19:50
Ja, alltså, för att förtydliga mig. Det gäller Lisa förstås! :)

Hinner inte skriva varma och kärleksfulla mail till alla härinne på AB!
LaVision
17 november 2009, kl 08:50
Fan va du är låg Lisa. Tycker Jimmie Åkesson ska stämma dig för att du kallar honom "Dressman-Hitler". Åkesson behövs i vårt samhälle så att vi får stopp på invandringen.
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:27

...
Stargaze
17 november 2009, kl 12:28
Var kommer dessa dumma män ifrån??
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:27

Jag vet inte. Jag undrar också.
André Laszlo
min blogg http://www.laszlo.nu
17 november 2009, kl 14:01
http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/holland.html

Det är vad jag vet det närmaste man kan komma om avhandlingen du efterfrågade. :)
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 16:28

Åh, så intressant! Det där måste jag kolla upp.
Mini
18 november 2009, kl 14:42
Okej, jag känner att jag börjar låta som en trasig skiva men FAN VAD BRA DU ÄR!

Och Lidl-lök, seriöst! Det uttrycket kommer leva kvar hos mig och min bekantskapskrets ett bra tag. Klockers! Hör av dig om du vill ha royalties! :D
Lisa Magnusson
19 november 2009, kl 14:04

Tack för berömmet, blir jätteglad!
felmoftan
18 november 2009, kl 16:46
Artikeln André Laszlo länkar till tar intressant nog upp positiva sidor av den där "regressionen" också.
erviluca
19 november 2009, kl 14:32
Vad sorgligt att det finns så många knasiga typer! Jag har alltid trott i grunden GOTT om människor, men blir så Besviken av och till på den Elakhet och Korkighet som ändå dyker upp här och där. Imbecilla människor, helt enkelt. "Hur var din barndom, lille Hans?" har jag lust att fråga, Familjeterapeut som jag är...Jag förstår verkligen att du inte vill öppna mailboxen. Egentligen skulle du ha en liten söt assistent som kollade igenom allt först och tog bort alla mail från folk med mental ohygien (vilket underbart uttryck!). Jag undviker att skriva "män" för det är så tråkigt när det är mest MÄN som gör så! Jag VILL INTE förlora hoppet om männen - mamma till fyra söner som jag är.....
Lisa Magnusson
19 november 2009, kl 19:59

=)
Anklever
min blogg http://clarencedarrow.blogg.se
19 november 2009, kl 20:28
Du skrev (fritt citerat) "går verkligen alla människor att älska eller är det bara något vi intalar oss själva för att slippa rädslan om det inte vore så" som replik pa min kommentar som sa att det finns manniskor som aer battre an andra men att alla har lika varde for dalig manniska inte aer ekvivalent med att man inte aer eller kan vara alskad av andra.

Nej det tror jag inte, jag tror inte att vi intalar oss det oavsett hur genomrutten denna "lok" ma vara. Eller vafan...om jag nu tar joseph fritzl som exempel. Jag tror inte att det finns nagon manniska i varlden som alskar honom men om det vore mojligt att lata alla varldens sju miljarder manniskor spendera en dag med honom sa tror jag faktiskt att det finns manniskor som skulle kunna alska eller lara sig att alska herr fritzl for den han aer, det han sager o de han gor precis lika mycket som jag alskar min basta vann.

Som sagt jag tror, det aer ju bara spekulationer, men ah med den tanken sa star jag fast vid att alla manniskor pa denna jore har ett lika varde.

OBS. Den haer kommentaren e skriven fran en mobiltelefon sa ursakta mig for att jag inte orkade skriva med åäö eller andra diverse stavfel :P
maloki
min blogg http://mlokit.wordpress.com
22 november 2009, kl 14:37
Jadu Lisa, jag läser inte din blogg ofta. Men detta var väl rekommenderat och väl värt besväret ;) Lär bli fler besök.
Kanske dags att skicka lite datamaillove till dig alltså :D
Lisa Magnusson
23 november 2009, kl 18:25

Gör't!
Urban Sundström
22 november 2009, kl 15:34
Hej !

Nu har jag Pushat detta inlägg på: http://www.pusha.se/inbox-47

Hälsn. Urban
Lisa Magnusson
23 november 2009, kl 18:26

Vet inte riktigt vad det är, men det låter bra.
Marcus Fridholm
min blogg http://fridholm.net/
22 november 2009, kl 16:46
Nå du har min läskärlek i alla fall, till och med då jag inte håller med dig. Och jag är en "gubbe" på 43 höstar...
Lisa Magnusson
23 november 2009, kl 18:27

Fint =)
Staffan
23 november 2009, kl 10:26
En bra, om något kompakt, förklaring till din mailbox innehåll kan du hitta i en Penny Arcade-stripp från 2004: http://www.penny-arcade.com/comic/2004/3/19/
Lisa Magnusson
23 november 2009, kl 18:28

Hm, jag vet inte riktigt om jag tycker att det stämmer?
Staffan
24 november 2009, kl 05:35
Poängen med Penny Arcade-strippen är att en hel del människor som normalt är sansade och hyggliga blir som förbytta i det anonymitetsskydd som nätet ger - vilket fungerar åt båda hållen. Även om du skriver under ditt riktiga namn så är du på något sätt inte en "riktig" människa. Och eftersom de som skriver till dig har anonymitetsskydd så kan de därmed bete sig hur som helst.
Beelzebjörn
min blogg http://outad.blogspot.com/
24 november 2009, kl 10:17
Kunde bara inte låta bli att stjäla uttrycket 'Lidl-lökar' till ett inlägg... Det är SÅ jävla briljant

Jag undrar iofs hur förtjusta Lidl skulle bli om det får fäste... ^^
Lisa Magnusson
24 november 2009, kl 13:23

Tack så mycket! Och Lidl gillar jag inte, så det gör mig inget om det här uttrycket skulle bli etablerat och komma att solka deras varumärke, tvärtom. Fast jag tror chansen för det är ganska liten.
mats c
25 november 2009, kl 20:39
Hej ,
Jag tycker inte heller om att tjejer blir trakasserade
Läs och hör detta från radio skaraborg:

"Personalen på Gullspångs boende för flyktingbarn utsätts för våld, hot och sexuella trakasserier. Det säger fackförbundet Kommunal som nu kräver att Gullspångs kommun genast åtgärdar problemet."
http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3262015

Om du är intresserad av mer lokalradio så hör på Jan Guillou från i vintras under hans reportageresa med Jimmy Åkesson:

"De är inte vad de framställs som i medierna, de är mycket värre än så i den meningen är att de är ett hyggligt mittenparti med all gammal fascism bortskalad. Deras väljare är hyggligt anständigt folk som tidigare röstade på socialdemokraterna, och det här är mycket allvarligare än vi tror, säger han."

http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=2616042

Och varför inte avsluta med hans kolumnistkollega på Aftonbladet, Johan Hakelius:

"Sverigedemokraterna gillar förenklade bilder av invandrare. Det gör inte jag.
Jag tror inte ­heller att förenklade ­bilder av svenskar som funderar på att rösta ”fel” är till någon större nytta. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article6161920.ab
Lisa Magnusson
26 november 2009, kl 13:48

Vet inte riktigt vad du försöker säga? Att Sverigedemokrater är vanligt hyggligt folk?
Berlusconi
27 november 2009, kl 17:09
Om du tror att alla som har invändningar mot ditt grötsnackande är sverigedemokrater eller liknande, då är du ute och cyklar. Och saknar förmåga att skilja på stort och smått, skit och kanel. Fast det visste vi ju redan!
Motpolen
11 januari 2010, kl 11:47
Hur mycket smartare måste Jimmie vara än den sedvanliga riksdagshoran för att överleva? Slösa inte bort sån intelligens på begränsat pöbeltänkande. De röstar ändå bara på vad som ger dem mest gratis för en månad framöver.
Lisa Magnusson
14 januari 2010, kl 00:01

Tyvärr har du nog rätt.
Damón Navandi
9 september 2010, kl 22:20
Cooling, din käft är för stor, den borde få större utrymme

Vänlig hälsning
Damón
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna