Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Kristoffer Hell.

Den senaste veckan har jag ju både uttryckt mitt ogillande inför Mona Sahlin och spytt galla över Anton Abele. Nästa parti till schavotten är Piratpartiet.

Ikväll har jag nämligen roat mig med att gå igenom deras lista över kandidater till det interna primärvalet, och där kan man onekligen hitta en del riktigt spännande presentationer.

Här är ett urval:

pp patric wikström.jpg

pp david hansson.jpg

pp charls widen.jpg


Fast min favorit är ändå:
pp kristoffer hell.jpg

En ny riksbank! Kontanter garanterade i grundlag! Nollpunktsenergi som energikälla! Utred 9/11! Utred atmosfärbesprutningarna! Skrota Lissabonfördraget! Det är ju helt fantastiska punkter den här mannen har på sin dagordning.

Hell - that's what I'll give them.
Så borde Kristoffer Hells politiska motto lyda.

Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att han placerar sig så pass högt i primärvalet att han blir offentlig kandidat till nästa riksdagsval. Tills dess tänker jag njuta av hans blogg.

71 kommentarer
Isak Gerson
min blogg http://isakgerson.blogspot.com/
10 november 2009, kl 20:45
Du inser att det är det interna valet hoppas jag? Det är till för att bland annat för att sortera ut foliehattar, idioter och folk som inte håller sig till partiprogrammet som vi har det interna valet.

Men du har helt rätt i att alla medlemmar har en chans att ställa upp.
Lisa Magnusson
10 november 2009, kl 21:53

Antyder du att frågor som nollpunktsenergi och en oberoende svensk utredning av 9/11 inte är viktiga?
Jimmy Forsman
min blogg http://www.fogu.se
10 november 2009, kl 20:57
Jag måste hålla med om att man inte ska jaga fildelare, arbetslösa, sjuka och äldre.

I alla fall inte förrän vi har skjutit av alla katter. De jävlarna irriterar mig på riktigt.
Lisa Magnusson
10 november 2009, kl 21:53

För att inte tala om alla små gnagare. Ständigt dessa vesslor!
10 november 2009, kl 21:31
hahahahaha!
Mazdak Farrokhzad
10 november 2009, kl 22:20
WIN! Mjölksubventioner!
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 00:14

Nej! Han är ju emot mjölksubventioner.
Sanningspiraten
min blogg http://vaken.se
10 november 2009, kl 22:30
Ipred och FRA. SER NI INTE SAMBANDEN? Här kommer Lisa Magnuson och klagar på de frisåpråkiga. Men så fort någon närmar sig Sanningen då ska de hånas. Fatta att det alltid äer så och kommer så vara. Den som vågar, den får etablisemanget mot sig direkt.

Piratideologi och yttrandefirhet hör samman. Nån måste kämpa för den! Nån måste försvara vår rätt att säga sanningen. Den dagen vi förlorar den finns ingen demokrati kvar. Håna inte sannings sägare, då riskerar du att håna dig själv den dag du sitter där i diktaturen.
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 00:17

Vad är sanningen då?
Andreas
min blogg http://piratpartiet.se
10 november 2009, kl 22:33
Sanningspiraten: Du har nog missuppfattat vart Piratpartiet's principprogramm står någonstans. Så gå och lägg dig under folie hatten please.
Vanlig medborgare
10 november 2009, kl 22:35
DETTA ÄR BARA ETT PROVVAL OKEJ! Typiskt kvällstidningar att blåsa upp något sånt här! Snart står det väl att piratpartiet är rasisster och fan och hans moster på löpet!
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 00:18

Mm, som vardande kvällstidningsskribent är jag oerhört besviken på mig själv för den lama rubriken, måste jag säga. "Kristoffer Hell", liksom, så tråkigt.

"PIRATPARTIETS KNARKCHOCK" vore mycket bättre.
Stina
10 november 2009, kl 22:39
Hur kommer det sig att det bara är män som står här och försvarar sig. Ingen mer än jag som ser problemet med mansdominansen i Piratpartiet och att det kanske inte är en slump att alla dessa tokar söker sig just till ett sådant parti präglat av falliska ideal.

Jag har räknat listan och ser att 168/26 av de som kandiderar är män. Kanske inte så konstigt att en sådan heteronormativitet skapar vissa speciella åsikter...
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 00:19

Hur menar du med falliska ideal?
Guldpirat
10 november 2009, kl 22:44
Stina: Innan du ropar sexist kan du ju läsa om grundskolematten. 168/23 är män... sorry, men försök att vara åtminstone lite saklig innan du ger dig in i debatten.
Jimmy Forsman
min blogg http://www.fogu.se
10 november 2009, kl 22:47
Nu tycker jag att vi halkar från sakfrågan här. Hur ställer sig EGENTLIGEN piratpartiet till katt (och gnagar) problematiken?
Stina
10 november 2009, kl 22:49
Guldpirat: Mogen härskarteknik! Synd bara att dina siffror snarare stärker mitt argument då? Men du kanske gick igång på det? Att utmåla "tjejen i kommentarsfältet" som den som tycker mycket med sina känslor men som inte kan räkna? Kändes det bra att dina manliga kompanjoner säkert sitter och fnissar nu? Gör det det?

Det är precis så här de homosociala nätverken förstärker varandra. Att piratpartiet varken tar det här på allvar eller sätter stopp för det är remarkabelt. Men visst, lycka till i valet när ni skrämmer bort varenda kvinnlig väljare...
felmoftan
10 november 2009, kl 22:51
Stina, vad yrar du om? Har tokar en förkärlek för fallosar? Och vad är det som är heteronormativt med män?
Aslan
10 november 2009, kl 22:53
Reality check kamrater! Om piratpartiet börjar ifråga sätta 9/11 har de min röst. Men tro fan att de inte vågar det. Inget parti vill väl ha media mot sig...
felmoftan
10 november 2009, kl 22:55
Vesslor är blodtörstiga mårddjur. De skulle komma svärmande och slita er i stycken med sina små sylvassa huggtänder om de visste att ni kallade dem för gnagare. Tur att de inte har internet.
Stina
10 november 2009, kl 23:02
felmoftan: Well, du kanske borde läsa på lite psykoanalytisk teori ;)

Poängen är att i mansdominerade miljöer som är mer eller mindre slutna så odlas ideal av att ha partikulära kunskaper, vara tävlingsinriktad, mäta kuk, gilla vissa saker och tycka att annat är för "faggots".

Kort sagt skapar man en kultur av uteslutningsmekanismer, som trots en välpolerad fasad och yviga ideer om jämställdhet och kvotering, ter sig som en Berlinmur för de som vill ta sig in och påverka något de tror på.

Nu är jag ju inte piratpartist, men jag har sedan länge sett hur partiet har organiserat sig. Det finns ett problem med det informella och speciellt de sammanhang där datorkunskaper spelar större roll än kunskaper om hur man skapar ett jämställt samhälle.
felmoftan
10 november 2009, kl 23:25
@Stina: Snygg härskarteknik ;)

Du har inte förklarat på vilket sätt just mansdominansen skulle vara det som drar till sig 9/11-truthpatrasket.
Mazdak Farrokhzad (PP)
10 november 2009, kl 23:27
@Sanningspiraten (Foliehatt): Hej, vänligen vänd och gå 10 steg tillbaks!
Sanningspiraten
10 november 2009, kl 23:34
Vad är det för fel på att villja ha utredningar som Cristoffer Hell vill? Läs själva! http://kristofferhell.files.wordpress.com/2009/10/utred_9112.pdf

Och titta gärna på http://www.youtube.com/watch?v=YyyRXfROhrc

Om ni vågar...
Hempster
10 november 2009, kl 23:41
Ey bitches! Vad är det för fel på att vara drog liberal pirat? Typiskt repressions-politisk-korrekt-het... Wanna fly baby???? Dont drink and drive when you can smoke and fly!!!
Klaus Maus
10 november 2009, kl 23:44
Ursäkta mig, men lider du av " Peter Pan " Syndrom?
K.M.
felmoftan
10 november 2009, kl 23:45
Här är en rätt rolig artikel från 2006 om varför trutharna kan dra något gammalt över sig.

http://www.rollingstone.com/politics/story/11818067/the_low_post_the_hopeless_stupidity_of_911_conspiracies
Sanningspiraten
10 november 2009, kl 23:52
felmotoftan och klaus: Vad tror ni ligger bakom ACTA?? är det kanske en slump? eller vare det bara på skoj? Ni har inga svar på dessa frågor för att ni inte vågar fråga VEM som ligger bakom. Hört talas om Bilderberg? Googla på det, gör det! Eller vill ni att jag ska berätta? Tro inte att Sanningen kommer på en silversked, utan börja ifråga sätta själva!
Ahruman
11 november 2009, kl 00:00
Stina, på vilken grund tror du att “ingen mer än du” ser problemet med mansdominansen? Det är ett välkänt problem inom partiet, men det är inget vi kan trolla bort (förutom genom att sparka ut 37275 manliga medlemmar, vilket inte vore särskilt demokratiskt… fast om vi började med foliehattarna så kanske…). Om du är intresserad av intern kritik är Klara Tovhults blogg, kurvigheter.se, bra.

Det allra bästa du skulle kunna göra för att jämna till balansen vore förstås att gå med i partiet och engagera dig. Om kvinnor undviker partiet för att det ser grabbigt ut är ju problemet självförstärkande.
Ahruman
11 november 2009, kl 00:01
Tillägg: ja, jag ser det roliga (och tragiska) i kandidatlistan, trots inslaget av allvar. :-)
Stina
11 november 2009, kl 00:12
Ahruman: Tack för ditt sakliga svar. Tyvärr osar det av politisk korrekthet! Vaddå "välkänt problem"? Det finns en massa problem som är välkända, vad som räknas är ju vad man gör åt dem.

Jag har läst klaras blogg och tycker hon säger många vettiga saker, till och med en hel del briljant. Men, kom igen, säg inte att problemet är "välkänt" bara för det. Jag ser lika många gaphalsar och kvinnohatare i trådarna...

Och varför skulle JAG gå med i ett parti som hycklar kring de här frågorna? Vad skulle vara min motivation, till och med mitt ansvar för könsbalansens skull, att gå med i ett parti som inte agerar annat än slappt? Sorry, men om ni vill ha mig som väljare så får ni faktiskt anstränga er och se till att ni bryter vissa mönster...
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 00:21

"Och varför skulle JAG gå med i ett parti som hycklar kring de här frågorna? Vad skulle vara min motivation, till och med mitt ansvar för könsbalansens skull, att gå med i ett parti som inte agerar annat än slappt? Sorry, men om ni vill ha mig som väljare så får ni faktiskt anstränga er och se till att ni bryter vissa mönster..."

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Mazdak Farrokhzad (PP)
11 november 2009, kl 00:14
@Stina: Själv är jag kille, feminist och piratpartist (självklart inte feminist som piratpartist utan privat)... Jag förstår problematiken du pratar om...
Vi är medvetna om problemet i partiet, och försöker få mer tjejer att engagera sig i partiet...

Du är välkommen ombord på skutan... för vi kan behöva mer trevliga tjejer!
Du kanske skulle vara intresserad av att prata med Amelia Andersdotter, hon är knivskarp och riktigt skärpt.

@Sanningspiraten:
Bara för att 9/11-konspirationen inte är sann betyder det inte att jag inte tycker att irakkriget är fel... det betyder inte att jag är emot The Patriot Act, ACTA, IPRED, FRA, datalagringsdriektivet...
Det betyder inte att jag inte inser att bush-regeringen utnyttjade 9/11 på ett omoraliskt sätt...
Det betyder inte att jag inte accepterar termen "kriget mot terrorn"
MEN... de låg inte bakom det ändå... det är bara o ta en titt på: http://www.youtube.com/user/RKOwens4
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 00:23

Varför är du "självklart inte feminist som piratpartist"?
Aslan
11 november 2009, kl 00:22
Jaha... då kommer PP ut som feminister ur garderoben. Jajemän, allt för en förstasida på Aftonbladet och uppmärksamhet i media. Men vems intressen tjänar vi då? Just det, tänk på den innan ni vill förändra sammhället!
Stina
11 november 2009, kl 00:28
Mazdak: Vaddå "självklart inte feminist som piratpartist utan privat"!? Eh... så... som piratpartist får man inte vara feminist? Är det bara en privatangelägenhet det här med genus? Jaha, så vi ska kanske skruva tillbaka politiken till artonhundratalet och prata kön i familjen och politik i offentligheten? Det är just detta jag menar är problemet med piraterna... att de tror att det "privata" skulle vara ett personligt val... oh my god...
Mazdak Farrokhzad (PP)
11 november 2009, kl 00:43
@Stina: tror du missförstod mig lite där... chilla lite =)
Som piratpartist har jag inte utrymme att driva mina feministiska frågor... och annat som inte rör vårat principprogram, etc...

Att vara med i ett parti är svårt... du kan inte få exakt som du vill alltid... och man måste kompromissa... om PP var ett parti där jag fick som jag ville skulle det inte vara 50'000 medlemmar... Man måste ena en stor skara på färre frågor för att nå effekt...

Självklart är annat viktigt för mig, men... man får inte alltid som man vill...
Anonym fegis
11 november 2009, kl 09:29
Lisa: "Jag kunde inte ha sagt det bättre själv."

*en sekunds eftertanke* *attackskratt* Oooh, den var fin! Tack för morgonens bästa läsning!

Stina: Det här är inte riktat mot dig personligen, och inte ens mot kvinnligheten eller feminismen, men tack till dig också!
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 14:43

Hm?
Jerker Montelius
11 november 2009, kl 09:48
OK. Du har en lista på de som du inte gillar. Vilka pirater anser du vara så vettiga så att du vill få med dem på riksdagslistan då? Det vore intressantare att höra?
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 14:43

Jag är inte piratpartist och skulle bli allra gladast ifall riksdag och regering fylldes med miljöpartister.
Jake
11 november 2009, kl 09:48
Självklart feminist som piratpartist!

Men det var väldigt svårt att hitta nån i F! som ens ville prata inför EU-valet. Det vart mest bitterhet på att våra frågor fick plats och inte deras, en jättetrist attityd. Lyckligtvis går det bra att gilla allas rättigheter lika utan dem.
felmoftan
11 november 2009, kl 10:00
Lisa, angående ditt medhåll till Stina: motivationen för att gå med i Piratpartiet skulle väl vara att det är det parti som har bäst förutsättningar för att driva, och inte kompromissa bort, de frågor som t.ex. Juliagruppen representerar. Att man inte vill ha med dem att göra för att de har fel image är ju mänskligt och förståeligt, men man kan ju försöka höja sig över sina känslor om det står viktigare saker på spel. Jag tycker själv inte så hemskt mycket om den där imagen (och inte för att mjäh mjäh "jag är feminist" mjäh - den är inte bara en könsgrej).

Om alla utom Miljöpartiet var beredda att inleda provsprängningar av atomvapen i Norrland skulle jag kanske gå med i det partiet, trots att det verkligen inte lider brist på medlemmar som liknar de principfasta Pippi Långstrump-förnekarna i "Tillsammans" eller värre.

Fast gå med och gå med, det viktiga är ju vem man röstar på.
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 14:45

Vad har du emot Norrland?
Anders
11 november 2009, kl 10:24
Herregud. Vad fan håller ni på med?
Tore
11 november 2009, kl 12:38
stor fan av din blogg. inte lika mycket dina krönikor men din blogg är lysande.
Lisa Magnusson
11 november 2009, kl 14:45

You had me at hello.
Spargel und Bälle
11 november 2009, kl 16:03
Haha!

De saknar ju inte visioner i alla fall.
11 november 2009, kl 19:20
(Off-topic) Hmm, intressant, på bilden längst upp, är du väldigt lik tjejen som spelar Abby i NCIS.

Och Lisa, du missuppfattade felmoftan tror jag. Som jag tolkar det sa att att han skulle rösta på MP om alla andra partier skulle vara för kärnvapentest i Norrland.

Hoppas att MP och PP får tillräckligt många röstare för att bilda en gemensam regering och kan vinka farväl till S och M och deras lismande nickedockor. Lär dock tyvärr inte hända i min livstid, om det nånsin gör det. Fast har vi riktig tur, kanske domedagsprofeterna får rätt, och det tar slut 2012...
Lisa Magnusson
12 november 2009, kl 16:33

Jag har hört förut att jag är lik hon Abby, men det håller jag inte med om.

Och ja, ibland läser jag slarvigt.
felmoftan
11 november 2009, kl 19:35
Jag har inget emot Norrland, jag säger ju att jag rentav skulle överväga att kämpa emot att det sprängdes bort även om det innebar att jag var tvungen att umgås med jobbiga människor. Det är inget litet offer det.
Lisa Magnusson
12 november 2009, kl 16:33

Ja, jag såg fel.
Beelzebjörn
min blogg http://outad.blogspot.com/
11 november 2009, kl 22:47
Skitbra idé.

Jag ser verkligen fram mot den dag när en oberoende Svensk 9-11-kommission kräver att USA öppnar all dokumentation för granskning.

"Well sure Mr Hell... the NSA will of course provide you with all you need"... *asg*
BR
12 november 2009, kl 00:10
"Hell - that's what I'll give them"

Det där är nog det bästa du skrivit och kanske någonsin kommer att skriva. Jag tjöt lite samtidigt som jag läste det där.

David Djuphammar-klass (nog den finaste kommentar jag kan tänka mig).
Lisa Magnusson
12 november 2009, kl 16:36

Att bli jämförd med David Djuphammar känns verkligen hedrande! Älskar honom, han är ju hur bra som helst.
Anders
12 november 2009, kl 01:22
"Och varför skulle JAG gå med i ett parti som hycklar kring de här frågorna? Vad skulle vara min motivation, till och med mitt ansvar för könsbalansens skull, att gå med i ett parti som inte agerar annat än slappt? Sorry, men om ni vill ha mig som väljare så får ni faktiskt anstränga er och se till att ni bryter vissa mönster..."

"Jag kunde inte ha sagt det bättre själv."

På vilket sätt hycklar partiet? Man är medveten om problemet och brottas med det, man är till och med beredd att kvotera in kvinnor på valbara platser. Kan ni inte komma med konstruktiva förslag på HUR man ska bryta mönstret ? Är det ändå inte FRÅGORNA partiet driver som är det viktigaste ? Motivationen är självklart möjligheten att påverka samhället i en positiv riktning. Jag ser också gärna fler kvinnor i partiet. Det finns redan en hel del varav flera är briljanta men det finns absolut plats för fler.
Lisa Magnusson
12 november 2009, kl 16:37

Men varför skall kvinnor, i egenskap av sitt kön enbart, agera konsulter åt ett parti de inte är intresserade av?
Wertigon
12 november 2009, kl 08:35
Stina: Låter för mig som att du mest är en sån där feminist som tycker att ju fler kvinnor desto mer jämställt är det, enligt följande formel:

0% kvinnor = 0% jämställdhet
50% kvinnor = 100% jämställdhet
100% kvinnor = 200% jämställdhet

Piratpartiets fokus är inte jämställdhet, däremot inte sagt att jämställdhet är bra. I det samhälle som Piratpartister oftast vill se så är jämställdhet dock snarare en biprodukt av de normer ett sådant samhälle bygger på än ett självändamål i sig. En positiv bieffekt, men en bieffekt nonetheless. Ungefär som att det är en positiv bieffekt att Microsofts marknadsmonopol bryts om Linux blir rejält poppis... :)

För övrigt anser jag att hela feministrörelsen börjar gå way överstyr. Det handlar inte längre om att kämpa för kvinnors rättigheter utan att misstänkliggöra alla män. Det är inte jämställdhet, och kommer inte främja deras syften. Men det är en diskussion för en annan gång.

Väl mött!
felmoftan
12 november 2009, kl 09:13
Jag tycker det här blogginlägget och diskussionen i kommentarerna (minst lika viktigt) är intressant och belysande i sammanhanget:

http://ellensoderberg.blogspot.com/2009/10/kon.html
elrayo
12 november 2009, kl 09:45
Alla som är inne på 9/11-konspirationer brukar jag betrakta som "rättshaverister". Sådana personer inger ju inget som helst förtroende. *suck*. Man har ju också hört att fotbolls-VM i Sverige 1958 aldrig ägt rum heller. Det var fejkat, sägs det...och det finns massor med bevis för den här tesen.
Lisa Magnusson
12 november 2009, kl 16:40

Vilket fotbolls-VM? There is no fotbolls-VM.
elrayo
12 november 2009, kl 16:57
Exakt! Vilket fotbolls-VM? Och månlandningen var ju fejk, massor av bevis. Och Elvis lever, fejkade sin död bara för att slippa rampljuset, massor med vittnen. Och var det inte nå´t skumt när Michael Jackson "dog" också? Var inte Paul Mc Cartney död under slutet av 70-talet? Fanns massor med indikationer (på olika LP-omslag..), och den som lever nu är väl en dubbelgångare...Osv.
felmoftan
12 november 2009, kl 20:57
> Ja, jag såg fel.

Jag avgudar dig ändå.
13 november 2009, kl 11:14
Ofta känns könskritiken mot Piratpartiet obefogad och orättvis. Jag har själv (som man) inte upplevt problemet, och jag brukar vara rätt så känslig för att se såna saker. Inte heller har min dåvarande flickvän upplevt det. Ofta kommer kritiken från någon som inte är insatt i partiet eller har pratat med kvinnor i partiet. Man kan se det såhär, man ser att det är få kvinnor i partiet och man antar att det beror på att det är för att det är ett problem någonstans i partiet, att kvinnor förtrycks på något vis etc etc. Det blir ett självändamål i sig att det är ett problem. Jag vill gärna se fler kvinnor i partiet, och det vill nog de flesta kvinnor också göra, men när man kollektivt beskyller partiets män för att det är få kvinnor så har man inte riktigt sett hela bilden, man har inte pratat med kvinnorna själva.

Varför det är få kvinnor undrar de flesta i partiet över men vi TROR att det kan bero på att bilden av partiet utåt har varit väldigt datanörds-aktigt i början, och detta har varit ett område som traditionellt sett har varit mansdominerat. Varför? Ingen aning faktiskt men jag har ärligt talat aldrig varit med om i dessa kretsar att kvinnor förtrycks på något sätt, snarare tvärtom. Tack och lov håller trenden på att vända med få kvinnor, exempelvis så är det fler och fler kvinnor som väljer att vara med på Dreamhack än det någonsin varit tidigare.

Partiet har nu börjar med experiment med kvotering för att få in fler kvinnor och det är först nu som det har börjat bli problem kring detta heta ämne.

Man måste förstå historien bakom Piratpartiet innan man börjar kasta beskyllningar omkring sig. Partiet startades genom att det släpptes i en chatkanal på internet en gång, och sedan spred sig budskapet som en löpeld och folk rasade in som medlemmar, i ungefär de proportioner som vi ser idag. Varför budskapet om frihet på internet inte gick hem hos tjejerna i lika hög grad är det få som vet men om Stina vet mer om den saken är hon mer än välkommen att upplysa oss om det. ALLA tjejer jag träffat i Piratpartiet hävdar att de blivit lysande bemött i dessa frågor och inget annat än uppmuntrade att ta för sig.

Ta gärna kontakt med tjejer i Partiet och diskutera, ingen av oss har något att dölja men jag tror ingen uppskattar att bli beskylld för något man inte haft kontroll över, särskilt på den korta tid som partiet funnits och bildats på. Personligen gillar jag inte att bli beskylld och dragen över samma kam som alla andra för saker bara i egenskapen av att vara man.

Mvh / Mikael Isaksson
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 11:43

Du har inte upplevt några som helst problem, inte heller din flickvän. Faktum är att ALLA kvinnliga piratpartister du vet tycker att Piratpartiet är "lysande" i dessa frågor. De som tycker att Piratpartiet har mycket att jobba på är folk utanför som inte har någon koll. Okej.

Vad jag har förstått finns det dock en rad kvinnor inom Piratpartiet som inte alls håller med dig om den här beskrivningen, exempelvis Klara Ellström, Ellen Söderberg, Klara Tovhult, Marit Deldén, Victoria Westberg, Sandra Grosse, Isabella Lemoine och Karin Elofsson. De har alla nyligen undertecknat en text om hur Piratpartiets primärval är - jag citerar - "en fars", och kallar partiet för ett "mansparti"*. Din bild av hur ni absolut inte har några problem alls, LALALALALALA, stämmer alltså inte.

*URL: http://terobi.se/2009/11/upprop-angaende-primarvalet
13 november 2009, kl 12:12
"Vad jag har förstått finns det dock en rad kvinnor inom Piratpartiet som inte alls håller med dig om den här beskrivningen, exempelvis Klara Ellström, Ellen Söderberg, Klara Tovhult, Marit Deldén, Victoria Westberg, Sandra Grosse, Isabella Lemoine och Karin Elofsson. De har alla nyligen undertecknat en text om hur Piratpartiets primärval är - jag citerar - "en fars", och kallar partiet för ett "mansparti"*. Din bild av hur ni absolut inte har några problem alls, LALALALALALA, stämmer alltså inte."

Ja precis, och vad skrev jag själv om saken?

"Partiet har nu börjar med experiment med kvotering för att få in fler kvinnor och det är först nu som det har börjat bli problem kring detta heta ämne."

Det var det jag skrev där. Före detta så har jag inte hört ett enda ord från någon kvinnlig medlem om några problem. Jag har själv läst deras text om primärvalet och jag har även "gillat" det på facebook. Detta problem uppstod kring primärvalet och hur man ska hantera detta. Att säga att partiet som sig, det vill säga, alla män i partiet, förtrycker kvinnor är grovt missvisande. Om de kvinnor i den artikeln alltså på fullaste allvar tycker att jag förtryckt dem på något sätt lovar jag att jag avgår omgående. Däremot håller jag med dem i sin kritik angående farsen kring primärvalet just nu, men detta är inte hur partiet fungerat fram tills idag, utan är en produkt just av att man är rädd för att det ska uppfattas som att man förtrycker kvinnor och försöker göra nåt åt saken.
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:49

För mig är det ganska uppenbart att era problem inte har uppstått i och med primärvalet, även om de - för den ouppmärksamme - kanske har börjat märkas först nu.

Ingen har för övrigt sagt att "alla män i partiet/ förtrycker kvinnor", att dra ned diskussionen till den sandlådenivån kommer bara att sabba för Piratpartiet eftersom det förhindrar konstruktiv debatt.
elrayo
13 november 2009, kl 12:22
Jag kan tycka att det känns lite torftigt och tunnt att vägen till politiskt engagemang går via Dreamhack..?
13 november 2009, kl 12:27
"Jag kan tycka att det känns lite torftigt och tunnt att vägen till politiskt engagemang går via Dreamhack..?"

Det var bara ett exempel på att datoranknytning generellt sett varit mansdominerat. Givetvis tror jag inte eller tycker att politiskt engagemang går via Dreamhack.
13 november 2009, kl 12:46
För att förtydliga några saker bara.

*Jag tycker inte att det är problemfritt att det är få kvinnor i partiet. Fler kvinnor ger en större bredd och högre förståelse och fler infallsvinklar på saker och ting.

* Det jag däremot tycker att kritiken missar, är antalet kvinnor som ett problem är ett självändamål, man kan ju inte hävda att Partiet missgynnat och förtryckt kvinnor, att det därför är få kvinnor. Det har helt enkelt funnits för kort tid och det har inte funnits några som helst restriktioner på kön för att gå med. Man kan helt enkelt inte tvinga folk att vara intresserad av våra frågor, och då såg proportionerna ut som de gör.

* De i artikeln kallar inte Partiet för ett mansparti, de säger bokstavligen: "Piratpartiet säger hela tiden att vi inte vill vara ett mansparti. Men vi börjar i fel ände...." Vilket väl borde indikera vad viljan inom partiet är. Det finns ett problem, problemet är inte att männen i piratpartiet vill förtrycka kvinnorna i piratpartiet.

* Min dåvarande flickvän, jag är inte längre tillsammans med henne. Men vi var väldigt aktiva inom partiet i början, jag är inte lika engagerad som hon är nu.

Så jag har en känsla av att jag inte alls står så långt från skribenternas syn på saken som du tror.
16 november 2009, kl 08:11
"För mig är det ganska uppenbart att era problem inte har uppstått i och med primärvalet, även om de - för den ouppmärksamme - kanske har börjat märkas först nu."

På vilket sätt är det uppenbart? Om det för utomstående är uppenbart på ett sätt som de inom partiet, ej heller kvinnor, sett förrän nu måste vi ju bli bättre på att se problemen. Om du kan berätta hur vore det schysst!

"Ingen har för övrigt sagt att "alla män i partiet/ förtrycker kvinnor", att dra ned diskussionen till den sandlådenivån kommer bara att sabba för Piratpartiet eftersom det förhindrar konstruktiv debatt."

Förlåt, det var den uppfattningen jag fick av "LALALALALALA" osv, angående sandlådenivå och så. Och det är mer än en gång som det hänt att vi blivit angripna om könsfördelning och kvinnorna i partiet bestämt sagt ifrån. Tänk dig själv in i situationen, man brinner för en fråga, man går med. Sen visar det sig att av de som gått med är det en bråkdel som är kvinnor. Innan man hinner reagera blir man angripen från alla håll och kanter för att vara mansgris, vara med i ett mansparti, och så vidare och så vidare, det är väldigt lätt hänt att debatten blir onyanserad och jag ber om ursäkt om det är så den blivit här, det var inte avsikten. Vad kunde jag personligen ha gjort är egentligen min fråga? Det är lätt att man får en slags odefinierad allmän känsla av skuld, jag ska skämmas för att jag är man liksom. Varför då? Jag känner ingen som håller fast vid de här strukturerna. Är det ens strukturer? Det är ju frågan, varför gick så få kvinnor med? För att det handlar mycket om internet?

Jag vet inte, men vad jag vet är att varken jag eller nån jag känner i partiet har tryckt ned vare sig kvinnor eller män, åtminstone inte medvetet, jag känner ingen som har den åsikten. För oss är det jätteviktigt med integritet och att det ska vara så stor frihet som möjligt för alla. På ett rent personligt plan är jag humanist, det vill säga, jag tycker jämlikhet mellan könen är lika viktigt som jämlikhet mellan olika ras osv osv. Tycker helt enkelt att ALLA är lika mycket värda.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna