Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Romantiska komedier, kvinnor, män och stereotyper.

Via fantastiska Isabelle Ståhl hittar jag Rebecka Ahlbergs blogginlägg om filmen "500 Days Of Summer". Nej, vänta, blogginlägg är fel uttryck. CHOCKATTACK är nog det ord jag, i egenskap av kvällstidningsskribent, skulle vilja använda för att beskriva hennes veritabla spya över skådespelerskan Zooey Deschanel och de griller som slynor av hennes kaliber sätter i huvudet på alla poppojkar därute.

Vi snackar verkligen HAT här. Inget mjäkmesigt 50-öres-psykologiskt jag tycker om henne som person, det är hennes beteende jag inte gillar (som om detta ginge att särskilja, som om det en människa gör inte är ett uttryck för vad hon är!, men det är en annan diskussion). Och det är Zooey Deschanel personligen som åsyftas, inte hennes rollfigur i "500 Days Of Summer".

"När hon inte ägnar sig åt att tindra med ögonen på filmduken har hon ett band med M. Ward (som är man)", skriver Rebecka Ahlberg, och tillägger ironiskt: "Annars springer hon på blomsterängar med håret fladdrandes bakom sig, målar abstrakta tavlor med fjäderlätt hand, stickar näpna vantar av änglahår och tar färgglada foton på sina inåtvända fötter. Om kvällarna brukar hon ta en kopp te och en hembakad organisk cupcake - men bara en!, trots att hon kan äta så mycket hon vill utan att bli tjock - och läsa poesi uppkrupen i en trädkoja."



Zooey Deschanel.


Rebecka Ahlberg hatar det där "lagom knasiga", och jag förstår henne. Jag tror också att de quirky indieflickor som befolkar en viss sorts romantiska komedier bara är till för att poppojkar skall kunna "runka ekologiskt" (satan, vilket bra uttryck, för övrigt!), självklart är det så. Och visst vilar det något sunkigt unket över de där brudarnas "antiseptiska flickighet" - som världsbästa Isobel Hadley-Kamptz så träffande kallade den i en diskussion vi hade för några dagar sedan. Jag är helt med på det.
Men resten av resonemanget känns så... konstigt.

"Varför reagerar ni inte?", hetsar Rebecka Ahlberg förebrående oss vanliga, dödliga kvinnor som har sett "500 Days Of Summer" utan att få spel: "Vi vet ju allihopa att det inte ser ut så här. Vi har alla mens, ångest, viktnoja och pormaskar så att det räcker och blir över, ska vi inte då se till att skaffa oss förebilder som inte ger oss komplex över att finnas?"

Men alltså, Rebecka Ahlberg, vill du ha naturalism och allvar så skall du inte kolla på en romantisk komedi, det säger sig ju självt. Det är inte meningen att sådana filmer skall vara diskbänksrealistiska. Romkom är en extremt förutsebar genre, det är liksom en del av charmen, filmerna är som koreograferade små dansnummer och man vet alltid hur det skall sluta: Lyckligt. Verkligheten är en krydda som används mycket sparsamt i den här sortens film.

Kvinnorna i "500 Days Of Summer" plågas således inte av "mens, ångest, viktnoja och pormaskar", nej. Du menar att det gör dem till dåliga förebilder. Men varför måste en kvinna BLI psykisk och fysisk svaghet för att vara okej i dina ögon? Det är ju faktiskt helt sjukt.
Och varför pratar vi egentligen överhuvudtaget i termer om "förebild"? Jag menar, den manliga rollkaraktären i "500 Days Of Summer" problematiserar inte sin sperma, hans ångest porträtteras på ett väldigt flyktigt och osmutsigt vis, han nojar inte över sin kropp och han har inte heller finnar. Men ingen skulle någonsin komma på tanken att hålla detta emot honom. Än mindre skulle väl någon komma på tanken att överhuvudtaget värdera honom utifrån hur pass gott rättesnöre han kan sägas vara för andra unga män (även om Zooey Deschanels karaktär på ett ytterst ironiskt sätt refererar till "Den unge Werthers lidanden" i en bisats).

Så hur kommer det sig att vi kvinnor ständigt skall behöva tänka på hur vi framstår? Hur kommer det sig att vi jämt förväntas ta känslomässigt ansvar för andra? Hur kommer det sig att folk - i det här fallet du, Rebecka Ahlberg - tror sig ha rätten att döma ut oss ifall vi inte är eftersträvansvärt oklanderliga på ett medsysterligt sätt?

Isabelle Ståhl vänder sig också emot zooeyanierna - som hon exempliferar med Audrey Tautou - de "som är precis så lagom galna och arty att de blir ett perfekt feministiskt alibi för killen, men inte hotar hans styrka". Och jag tror att om man tittar närmare på den meningen så är det däri nyckeln ligger: Rebecka Ahlberg hatar Zooey Deschanel. Isabelle Ståhl tycker att Audrey Tautou är vidrig. Och själv gillar jag Zooey Deschanel, retar mig på Audrey Tautou (som jag tycker beter sig som ett utvecklingsstört rådjur i varenda film hon är med i) och tål inte Scarlett Johansson. Jag orkar inte ens försöka analysera varför det vi personligen uppfattar "inte hotar" män automatiskt känns som ett hot mot oss själva, men uppenbarligen retar vi oss alla på någon av de halvgudinnor vår kultur håller sig med. Ett skepp kommer lastat...



Audrey Tautou.





Scarlett Johansson.


Isabelle Ståhl skriver att det är roligare att vara horan än madonnan. Själv vill jag protestera emot att det är de enda två roller som bjuds oss. Och jag tycker att det är så sorgligt, verkligen verkligen sorgligt, att kvinnor upplever sig ha så litet spelrum att de försöker mobba ut varandra istället för att erövra en större del av världen. Lika sorgligt är det att alla diskussioner om kvinnlig identitet ständigt landar i ett antingen eller. Typ som diskussionen om duktiga flickor versus slarvmajor: Det är egentligen en sådan pseudodebatt eftersom det uppenbarligen finns både fågel och fisk och mittemellan, och alla dessa varianter kommer att fortsätta finnas vare sig vi vill det eller ej.

Det äcklade mig något så outsägligt när Doris Lessing fick Nobelpriset i litteratur och kulturgubbarna på Expressen koketterade med att de inte orkade bry sig om henne för att hon bara skrev om kvinnor och kvinnors erfarenheter. På samma sätt äcklar det mig när Rebecka Ahlberg och hennes kommentarsfältsposse kräver något slags Bridget Jones-karaktär för att kunna relatera till en film.
Jag vill inte ha en kultur där folk identifierar sig utifrån kön enbart. Jag vill inte ha denna onda cirkel där det finns så få kvinnor i offentligheten att de som väl syns åläggs kravet att representera oss alla och sedan skjuts ned för att de misslyckas med detta omöjliga.

Vi brudar måste sluta definiera oss själva som ett enda pyttelitet "det andra". Vi måste sluta kräva av alla kvinnor - fiktiva som verkliga - att de skall företräda oss. Framför allt måste vi sluta betrakta oss själva som offer, sluta se den patriarkala kulturen som ett potent, mäktigt subjekt och oss själva som ett stackars enhetligt, handlingsförlamat objekt som blir påprackat en massa skit. Vi måste sluta reproducera den bilden i allt vi är och gör. Att vara kvinna är att ha en fitta, det är allt. Alla andra konnotationer är ovidkommande och bör bekämpas.

Och förresten, Rebecka Ahlberg, vad "500 Days of Summer" anbelangar: Jag tycker att den är väldigt lekfull för att vara en romkom, jag tycker om att den spelar på våra fördomar om äkta kärlek. Hon är en rolig och skärpt brud som inte tror på kärleken och inte vill binda sig. Han är en cynisk romantiker som drömmer om den rätta. Båda gillar The Smiths. De träffas och vi förutsätter att han kommer att få henne till slut, filmen lurar oss att bli lika romantiska som han och se allt som ett tecken. Till och med när vi tas med på en resa bakåt och får se mindre uppmuntrande detaljer så fortsätter vi hoppas. Vi blir den nedkärade killen - för still a man sees what he wants to see and disregards the rest... - vi fastnar i förälskelsens gissel: Vad betyder det där? Åh, nej, hon hatar honom! Kanske är hon bara rädd för kärleken?! Titta, nu log hon mot honom!

Det är ju Nora Ephrons fel förstås. Hon är kvinnan som gav oss "When Harry Met Sally", "Sleepless In Seattle" och "You've Got Mail", hon är drottningen av romkomer. Och jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan hänga upp sig på romkomens ibland stereotypa kvinnosyn, såsom Rebecka Ahlberg gör, när genren samtidigt ständigt objektifierar parförhållanden å det grövsta och skapar helt orimliga, I'm telling you: ORIMLIGA, förväntningar.

"500 Days Of Summer" driver med allt detta. Den försöker lära oss att inte se romantiska berättelser som bruksanvisningar till våra egna liv. Den uppmanar oss att inte förlita oss på sådant. Och samtidigt säger den till oss att aldrig sluta hoppas.

Det tycker jag är fint.



And everything looks perfect from far away...

62 kommentarer
lennarterik
13 november 2009, kl 00:23
Och Du skriver om en cynisk romantiker och för mig låter det en aning tråkigt Det låter nästan som en film med han den tråkige Grant. Och sedan är det väl så med romantiken att det bara händer på vägen; men sedan har vi dessa stoppeklossar som tror sig veta allra mest om dennna romantiska längtan. Men de har aldrig snubblat ihop böcker utanför en en bokhandel i NY eller vara sömnlös i Seattle. Jag tror att Du kommer att kommer att klara av det. Och som Du ser av mitt prästbetyg har jag i bästa fall upplevt en del.
felmoftan
13 november 2009, kl 01:04
Satan vilket bra inlägg. Vissa delar låter som ett manifest, och ett riktigt bra sådant. En krönika kan man ju definitivt vaska fram. Men nu måste jag sova.
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:50

Tack!
Emelie
13 november 2009, kl 06:27
Men gud jag dööör, vilket fantastiskt inlägg.

Jag blir också galen på dessa ständiga dikotomier, man får ju fan en identitetskris!

Sen undrar jag om man verligen måste se ut och vara på ett visst sätt för att kunna gestalta någon med "bra" musiksmak liksom?
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:51

Tack så mycket =)
elrayo
13 november 2009, kl 09:23
"Kärlek är fantasins seger över förnuftet". Tyckte det passade bra i samband med romkom.
13 november 2009, kl 09:26
fantastisk post!
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:51

Tack!
Chris
13 november 2009, kl 09:30
Ååååh så underbart bäst du är!
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:51

Tack, vad glad jag blir!
Aylala
13 november 2009, kl 09:31
Nu läste jag inte slutet för jag var rädd för att få veta nåt jag inte vill veta om filmen men om inlägget fram till det måste jag säga _bra-fucking-vo_! Jag skulle kunna utveckla det men min hjärna har inte vaknat än så till dess får det räcka.
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:52

Nej, det är faktiskt lite spoilervarning på slutet.
13 november 2009, kl 09:45
Ja!

Så trött på att varenda kvinna ska ses som en representant för alla kvinnor. Snacka om tung börda att lägga på en enstaka individs axlar.
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:53

Ja, det är som att man aldrig riktigt kan komma från kravet att vara en God Kvinna och en Förebild.
13 november 2009, kl 10:43
Åh en sådan enastående bra text! Briljant analys. Men jag gillade även starkt Rebecka Ahlbergs text. Jag gillade hatet. Jag känner igen det - avskyn man känner när man inser att "det här förväntas jag tycka är gulligt!". Jag antar att hatet kommer ur alla dessa ideal som överbefolkar det offentliga rummet. Alla dessa ständiga påminnelser om vad som förväntas. I hate! Och beträffande den kvinnliga, "kreativa", charmiga knasigheten: jag tycker inte att det är gulligt med kvinnor som beter sig som "näpna utvecklingsstörda" (haha!). Men det är sant att man genom denna vrede och detta krav på kollektiv kvinnlig vrede paradoxalt nog hamnar i den fälla du beskriver. (Jag har dock inte sett filmen).
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:54

Tack för berömmet! Och jag retar mig ju också. Bara att det känns som att det beror mer på mig än på att exempelvis Scarlett Johansson är vidrig också som privatperson och bör utrotas.
13 november 2009, kl 10:56
du är så bra!
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:54

Du också, hjärtat!
Annika
13 november 2009, kl 11:04
Ja, herregud. Mina albylbleka bröst i popstorlek och jag tycker det är kul att ibland känna igen lite grann av sig själv framför datorn med en kopp grönt te. Varför är det provocerande?
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:54

För att folk känner sig hotade.
Rebecka Ahlberg
min blogg http://neonbibeln.blogspot.com/
13 november 2009, kl 11:10
Spännande, det här! Jag håller faktiskt med dig om mycket, men för säkerhets skull skrev jag ett svar:
http://neonbibeln.blogspot.com/2009/11/frigjorda-konstnarskvinnor-pt-ii.html
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:56

Intressant uppföljning!

Fast jag håller inte med dig om att "Det är lätt att säga att kvinnor inte ska behöva förhålla sig till andra mönster än män, men faktum är att vi lever i en könsmaktsordning där vi faktiskt är tvungna att göra det". På vilket sätt är vi tvungna, menar du?
13 november 2009, kl 11:37
Håller med om en del, typ allt, förutom att 500 days of summer skulle bryta någon ny mark. Jag tycke att det blir lite naivt att blanda ihop den med alla romcoms och sedan göra den till representant för något nyskapande, när det egentligen handlar om en helt annan genre: Indie romcoms. Där bryts inga konventioner.
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:58

Läste ditt blogginlägg förut, mycket tänkvärt. Och du har självklart en poäng i att indieromkomen är en egen, regelbemängd genre, så är det ju överhuvudtaget med indiefilm tycker jag: Den är oförutsebar på ett väldigt förutsebart vis.
Susannah
13 november 2009, kl 12:20
Bra skrivet! Det är en jävla film och även om många inte tycker huvudkaraktären, så finns det kanske andra som igenkännande skrockar. Allt behöver inte vara så jävla svart och vitt!

Vidare blir jag så irriterad på att kvinnor förväntas vara förebilder hela tiden: "Nej, men Courtney Love är ingen bra förebild, men Lady Diana var en kvinna med bra moral!" typ. Kanske folk kunde sluta se alla kvinnor som eventuella morsor.
Lisa Magnusson
13 november 2009, kl 23:58

Jag gillade faktiskt Zooey Deschanels rollfigur, jag skulle kunna tänka mig att hänga med henne.
Jack
13 november 2009, kl 12:56
För det första vill jag säga att jag kan tycka att persongalleriet och idealen i amerikanska indiekomedi-filmer kan vara riktigt tröttsamt. Lite av ett pet hate hos mig, faktiskt. Kooky, konstigt och annorlunda är på tapeten just nu, om man snackar lättsam romantisk komedi.

Men till popkillarna! Om det är så att dessa popkillar inbillar sig att de är lite extra fina för att de råkar gilla just den och den indie-bruden då kan man med all rätt kritisera dem för det. De är naturligtvis inte bättre än någon annan för att de faller för dessa nya underliga, lite gåtfulla och tokroligt oförutsägbara kvinnor. Så om jag uppfattat saken rätt är det alltså självbedrägeriet (och hyckleriet) som är själva "brottet" (i brist på bättre ord) i den här frågan. Att man tror sig vara bättre än någon annan. Att man tror att man gör kvinnors liv lite enklare genom att digga, förälska sig i och hylla det nya indie-kvinna idealet. Om man som kille inbillar sig att ens smak ska ha en sådan helbrägdagörande inverkan på kvinnors liv, så är det klart att man nog är lite patetisk.

Utgångspunkten är, som jag förstått det, att män generellt förälskar sig i kvinnor som de kan ha ett övertag på. Och popkillar, fastän de tror att de är annorlunda, har inte bättre smak än genomsnittsmän. De är alltså (för att hårdra lite) lika enkelspåriga och förtryckande som alla andra män. Och det är väl här det blir lite extra laddat kanske. För kan nog gå med på att män ibland ju faktiskt, och kanske kvinnor också för den delen, ha lite patetisk smak ibland. Vi är ju bara människor, när allt kommer omkring.

Det som gör män i allmänhet, och popkillar i synnerhet lite extra problematiska är just att deras smak inte bara är lite smådum, enkelspårig och ytlig. Den är dessutom förtryckande. Den förstör andra människors liv .Bra människor. Bra kvinnor. Bra tjejer mår dåligt när män låter sina små infantila fantasier löpa amok på vita duken. Men som sagt, vi kan kanske ändå enas enas om att män o kvinnor ibland kan gå ner sig i hollywoodvärldens motsvarighet till ytligt krimskrams. Med den mycket väsentliga skillnaden att det männen faller för, fäller kvinnorna. Gör dem illa. Och inte tvärtom. Eller?

Det är väl där jag är lite tveksam.

Jag vet inte om de ideal som många kvinnor tycks dyrka är så smickrande (för tjejer smak alltså) de heller.Eller om den får killar att må bra. Bra killar, alltså. Jag tänker på tjejer som hyllar killar från True Blood (snacka om skitserie!). Eller Prison Break (muskler å tatueringar är ju sååå snyggt) Jag menar tjejer som öppet talar om att de tycker Wentworth Miller är snygg gör ju knappast livet lättare för en genomsnittlig kille utan muskler, tatueraingar och ett spännande förflutet (om man nu ska tala om vem som gör livet lätt för andra med sina ideal).

Jag tror att det är den förmodade förtryckaraspekten i killars smak som gör att man ser små tecken på "avbön" i I kommentarerna till de aktuella inläggen om indie-kvinnan. Män som smådissar sig själv och visar att de är medvetna om att de har lite fånig (och kanske lite förtryckande) smak. Och det är kanske ändå fint, på något sätt. Att vi alla är medvetna å sådär. Men jag skulle faktiskt gärna se en analys av vilken sorts tjejer som faller för Prison Break-killar, True Blood-killar , eller varför inte Johan Palm eller Mikael Persbrandt.
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 00:02

Har de två första säsongerna av True Blood, tänkte börja kolla imorgon. Hoppas att du har fel när du säger att det är en skitserie!

Och jag tycker inte att smak i sig är "förtryckande", för mig är det ett märkligt och främmande sätt att betrakta saken på. Jag vill för övrigt ändå inte ha någon som intresserar sig för en kvinna på grund av att hon är lagom och söt och ofarlig, om det nu faktiskt är vanligt att män gör sådant. Hur kul skulle det vara med en sådan snubbe?
13 november 2009, kl 13:17
Bra skrivet där. Jag undrar en sak: hur kan någon tycka att deschanel (eller johanssen) framstår som svaga kvinnor som inte är hot mot männen? De är ju helt brutala och har övertaget i varenda film de är med i! (som dessutom nästan alltid är riktigt bra) Om det är någon som inte är ett hot mot nån så är det väl bridget jones?

quirkyhetshat i all ära, men den stämpeln passar väl betydligt bättre på tautou än på deshanel eller johansson.
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 00:03

Tack för beröm. Och Scarlett Johansson är inte en quirky-tjej, nej, förutom i "Ghost World" möjligtvis.
Ivana
min blogg http://ivanalipovac.com
13 november 2009, kl 14:04
Tummen upp Lisa! Kvinnor precis som män ska väl för tusan få vara som de vill. Sedan är det oerhört intelligent att inte kunna skilja mellan film och verklighet. Ja just det. Finns inget som jag kan skratta åt så mycket som människor som kan ta en fjäder och göra en hel hönsfarm utav den.
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 00:03

Tack!
Jenny
min blogg jenny.chic.se
13 november 2009, kl 15:07
En romkom bör väl ses med samma ögon som vi ser t ex en Bond-film: det finns en tyst överenskommelse mellan publiken och filmen att allt vi ser är skruvat, draget till sin spets, överdrivet och inte har påfallande mkt med verkligheten att göra.
Ingen skulle väl får för sig att kräva att en actionfilm är verklighetstrogen ("nä, man kan faktiskt inte hänga utanpå en skyskrapa med en hand och samtidigt slåss och skjuta på bovar"), så varför lägga det oket på en romkom? Om man inte själv begriper att det inte är verkligheten som visas, utan verklighetsflykt, då ska man nog hålla sig ifrån romkoms.

Fantastiskt välformulerat inlägg!
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 00:04

Tack så hemskt mycket!
Shaun
13 november 2009, kl 18:52
Jag tror många, kanske de flesta, ser/läser och tycker, inte analyserar.
Efter Den Unge Werthers Lidanden kom ut gick en liten självmordsvåg genom vissa delar av Europa. Människor är lättpåverkade. De härmar personer i böcker de läser eller filmer de ser.
Om nån till exempel sett Tautou i Da Vinci Koden, Voyous voyelles och En Långvarig Förlovning så kanske han eller hon tycker: Åh, hon va bra och snygg. Som henne vill jag vara.

Jag vet inte om det motsäger din goda text, men kände mig tvungen att skriva nåt.
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 00:06

Människor är lättpåverkade, ja. Och jag tror absolut att filmstjärnorna kan skapa komplex. Men innebär det att de är vidriga och att de borde skildras som svagare för att vi andra skall känna oss mer hemma? Jag tycker inte det.
tobbe
13 november 2009, kl 19:54
Jag ger f*n i att analysera men bruden skriver ju bra i alla fall. Och dessutom, herregud hon är ju för tusan bara 18 år. Sluta bry dig. Eller ännu hellre erkänn; det är för bloggen du skriver. Inget annat.
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 00:06

Jag har ingen aning om vad du snacka om.
filibustern
13 november 2009, kl 20:47
"Att vara kvinna är att ha en fitta, det är allt."
Ja alla kan ju inte ha samma genuppsättning i huvudet!
Dryg #26
13 november 2009, kl 21:19
filibustern: nej, kvinnor har ju dessutom ett par hekto lättare hjärna än männen. Såklart vi måste ta hand om dom.
Det är bara stor penisavund som gör dom uppnosiga. Det säger sig självt.
Malin
13 november 2009, kl 23:50
Åh så bra skrivet.
Att vara kvinna är att ha en fitta. Det ÄR faktiskt allt!
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 00:07

Tackar =)
mlssn
min blogg http://www.mlssn.se
14 november 2009, kl 00:15
Jag finner inte ord för att prisa denna text. Kan inte mer än att hålla med.
Lisa Magnusson
14 november 2009, kl 23:25

Tack så hemskt mycket!
stefan hallgren
14 november 2009, kl 14:01
Tacka vet jag spricket24 på youtube. She's got the looks and knows how to entertain...
filibustern
14 november 2009, kl 17:09
Dryg #26
Den vikten har betydelsen att den drar mindre energi .
Det säger sig själv.
15 november 2009, kl 02:54
Väldigt bra skrivet. Håller helt med dig om det här. Varför måste alltid kvinnor vara förebilder för andra kvinnor? Det är ju inte så för oss killar.
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:21

Tack!
B
15 november 2009, kl 12:23
Bra, bra skrivet. Bygg din självbild på ordet "vuxen" istället för kvinna/man så löser det många saker
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:21

Va?
bokmald
min blogg http://bokmald.wordpress.com
15 november 2009, kl 14:59
Tack för det här inlägget.

Det är tragiskt att kvinnor fortfarande alltid ska ses ur ett perspektiv relaterat till hur bra förebilder (läs: mödrar, goda "home makers" osv) de är, men det är bra att det finns människor som du som inte låter dessa strukturer gå obemärkt förbi!
Lisa Magnusson
15 november 2009, kl 23:22

Tack!
Harpyan
17 november 2009, kl 18:54
Fantastiskt bra skrivet! Tack för att någon (mer än jag) önskar sig en (helst flera) annan roll än hora eller madonna. Kanske en roll för varje kvinna i världen? Eller varför inte flera, så man kan få vara lite mångfacetterad när andan faller på?
//Harpyan
Lisa Magnusson
17 november 2009, kl 21:54

=)
Jörgen
19 november 2009, kl 22:23
Visst är det tokigt - varje gång jag ser Scarlett Johansson, får jag lust att... slita av henne alla kläder och skända henne i alla kroppsöppningar.
Lisa Magnusson
19 november 2009, kl 22:39

Vem vet, det kanske finns någon som känner likadant för dig? Kanske den där homofobiska alfahannen på ditt jobb, han den där halvalkade högljudda bjässen...
Jörgen
20 november 2009, kl 08:52
Tror du det? Nja, jag vet inte. Jag misstänker att jag brände mina chanser igår under lunchen när jag åt banan på ett ganska... grafiskt sätt, samtidigt som jag smekte min bröstkorg innanför skjortan. Men jag vet inte, tack för att du peppar mig! Han fyller 46 på tisdag, kanske vågar jag nu ge honom det där exklusiva lavendelglidmedlet jag köpte i Köln. Nåja, vi får se. Kram och trevlig helg!
Marcus H Johansson
24 november 2009, kl 20:05
Zooey Deschanel fiser faktiskt högt i ett avsnitt av Weeds... det är inget vidare kvinnligt romkom aktigt beteende, men ooooerhört roligt :)
Robert Södermalm
8 december 2009, kl 11:10
"Jag tror också att de quirky indieflickor som befolkar en viss sorts romantiska komedier bara är till för att poppojkar skall kunna "runka ekologiskt" (satan, vilket bra uttryck, för övrigt!), självklart är det så."

Kan hålla med om mycket. Men jag reagerar ändå mot detta du skriver om karaktärer vars syfte skulle vara att ge möjligt till ekologiskt runkande. Inte mot uttrycket i sig. Jag blir otroligt trött på att runkande som aktivitet ses som någonting fult och smutsigt. Varför är manlig onani något som provocerar så? Den manliga sexualiteten är till skillnad från den kvinnliga så otroligt ful. Det enda uttryck för manlig sexualitet som tycks vara någotsånär accepterat är den som inriktas på att tillfredsställa kvinnor. Runkandet, denna enmansaktivitet, talas det däremot alltid nedlåtande om. Vad är grejen, varför förhåller det sig på det viset? Jag reagerar fan emot hela idén på att det finns män som upplever ett behov att ekologiska runkobjekt och fantasier. Vilken sjuk värld vi lever i där folk upplever sig vara i behov av att hålla sig med "godkända" sexuella fantasier. Det är sjukt. För jävla sjukt!
Lisa Magnusson
8 december 2009, kl 15:17

Som synes är orden inte mina, jag citerar Rebecka Ahlberg eftersom jag tycker att "runka ekologiskt" var ett väldigt fyndigt uttryck. Jag har inga problem med manlig onani, vet inte varför du tolkar mig så. Hur Rebecka Ahlberg ställer sig i frågan vet jag inte, men om man läser hennes text så handlar den ju inte om att hon själv anser att män bör runka ekologiskt utan om att det finns en föreställning bland män om att ifall de gör det så är de safe.
amanda
10 december 2009, kl 00:55
Oj. Du är BRA! Kärlek till dig fina människa.

ps. Signaturen Jack har fel och Tru blood. Det är en jävligt bra serie.
Lisa Magnusson
10 december 2009, kl 03:20

Kärlek tillbaka på dig!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna