Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Om privat och offentligt, och om skam.

I en text om SVT:s nya matprogram "Landet Brunsås" citerade Björn af Kleen nyligen saker som hans vänner hade sagt i en privat diskussion på Facebook. Utan att fråga först. Rätt vad det var hade sådant som skribenterna Isobel Hadley Kamptz och Anna Hellsten pratat om sinsemellan blivit allmängods och serverades oss som "kvinnlig kritik" på kultursidan i Expressen. Hoppsan.

Lisa Förare Winbladh, vars blogg också citerades i artikeln, skriver idag en syrlig replik om att Björn af Kleen inte bara olovandes dristat sig till att referera sådant som sagts bakom lyckta dörrar utan dessutom blandat ihop vem som sagt vad var samt dragit helt felaktiga slutsatser.

Björn af Kleen svarar att Lisa Förare Winbladhs "känsla av att ha blivit förrådd/ på sätt och vis [är] förståelig", men säger att han inte tycker sig ha särskilda lojaliteter mot den del av hans bekantskapskrets som tillhör "publicistisk och politisk elit". Vidare drar han en parallell till den moderate pressekreteraren Edvard Unsgaard och det bajsgate som blev resultatet av hans Facebook-uppdatering om hur förtjusande det var att se den borgerliga så kallade "arbetslinjen" inkarneras i duktiga ryskor som städade bort fekalier från hans trappuppgång.

Jag tycker att jämförelsen haltar. Edvard Unsgaard är ett politiskt högdjur som uttalade sig i ett försök att göra reklam för en moderat idé. Isobel Hadley Kamptz och Anna Hellsten fällde sina yttranden i ett informellt och slutet sammanhang som bara några få personer hade tillgång till. Därför tycker jag absolut att Björn af Kleen i någon mån kan sägas ha förått alla dem som han citerar i sin artikel om "Landet Brunsås". Han verkar betrakta internet som ett vilda västern och har handlat på ett etiskt väldigt tveksamt vis.

Eftersom vi lever i de kränktas välde, de humorlösas era, moralisternas tid så bidrar den här sortens journalistik absolut till ett tristare samtalsklimat, åtminstone på kort sikt. I en ålder då gränsen mellan det privata och det offentliga luckras upp allt mer kommer ju den fullständiga transparensen åtminstone inledningsvis innebära att folk blir försiktigare med vad de säger även privat, censurerar sig själva, drar sig för att vara politiskt inkorrekta. Snuten i huvudet får utökade resurser.

Men på lång sikt kanske det här kan leda till något gott?
När tillräckligt många uttalat sig kontroversiellt, skämtat smaklöst, gjort bort sig och blivit påkomna med neddragna byxor, fingrarna i syltburken och en baby Jesus buttplug i rumpan så kanske vi får en kultur med betydligt högre i tak?

Det är ju trots allt det som är problemet nu: Att vi måste vara så duktiga hela tiden. Det finns ingen plats för smuts och tvetydigheter. Detta borgar för en sjavigare samhällsdebatt. Liksom, vi har nu en situation där en politiker får skit för att hon köpt en snygg, dyr väska, där en man får sparken från jobbet som förskollärare för att han privat bär en mössa med påskriften PORN STAR, och där läkare, fysiologer, hälsocoacher och random kändisar går ihop och skriver en artikel där de rasar över att momsen är högre på frukt än på omoraliska saker som spel, dobbel och porr. Det är bara för dumt.

Jag föreställer mig en framtid där så många, frivilligt och ofrivilligt, blottat sina sprickor och svagheter att skammen över att vara människa är en lika obskyr känsla som en gång gudsfruktigheten.
Förr i tiden uppförde sig folk därför att Den allsmäktige fadern såg dem och ämnade låta dem tillbringa evigheten i helvetet om de gjorde något omoraliskt. Nu äntrar vi ett skede där Storebror ser oss hela tiden, men där de offentliga strålkastarnas skärseldar bara plågar en i femton minuter. Precis som Andy Warhol en gång förutspådde.

Jag hoppas att det kommer att göra oss gott. Att det i slutänden får oss att inse att det inte bör vara en synd att inte alltid vara vårdad och vältalig. För att inte vara representativ är ju egentligen det mest representativa som finns.

11 kommentarer
Perskull
22 januari 2010, kl 16:44
Ohh... en baby jesus buttplug. Jag hade nästan glömt bort divine interventions roliga leksaker. Tack för påminnelsen.
HDR-fotografen
min blogg http://stilbild.nu/fotograf
23 januari 2010, kl 10:36
Ja, den där Porn star-historien var det mest tragiska jag läst. På måndag är det jag som ringer Peter Wallebo och frågar hur fan han tänkte.
Lisa Magnusson
25 januari 2010, kl 16:00

Återkom gärna med svar!
My
23 januari 2010, kl 13:10
Lisa,

Jag gillar verkligen din blogg och dina krönikor! Ofta får du mig att tänka nytt och/eller uppmärksamma olika fenomen/debatter osv. Nu har det blivit så att jag ofta tänker "undrar vad Lisa skulle säga om det här". Du har blivit lite av mitt lakmuspapper, även om jag inte alltid och i allt håller med dig så tycker jag alltid ditt perspektiv är intressant att läsa.

Ok, det var en massa "fjäsk"( även om jag verkligen menar det). Det jag skulle komma fram till är:
Det skulle vara kul om vi kunde få efterfråga/önska ett ämne för en krönika/blogg inlägg.

"Vad säger Lisa om...?" eller något liknande. Sen skulle du ju som i ovanstående inlägg kanske ibland kunna samla ihop några sådana förfrågningar till ett inlägg eller så.

Egentligen skulle man ha de som en "anslagstavla" på sidan där vi kunde få skriva olika förslag eftersom idéer/frågor kommer spontant och snabbt. Då skulle man även kunna se vad andra vill ha kommentarer till (Detta är ju en teknisk sak som jag inte vet hur man ska lösa.)

Nu kanske du tycker att jag tycker för mycket... :)
Lisa Magnusson
25 januari 2010, kl 16:01

Om det är något särskilt du vill att jag skall ta upp så är det bara att säga till! Jag är alltid idel öra. Skall till exempel skriva en text tills imorgon och har ännu inte valt ämne.
pontus
24 januari 2010, kl 22:14
Jag utgar ifran att varenda status-uppdatering jag gor pa Facebook ar publik information och kan vandas mot mig nar som helst. Jag tanker alltsa tva ganger innan jag postar nagonting som kan vara kansligt. Det tycker jag Isobel Hadley Kamptz och Anna Hellsten ocksa kan gora.
Lisa Magnusson
25 januari 2010, kl 16:04

Skillnaden var nu att Isobel Hadley Kamptz (och Anna Hellsten också, tror jag) hade låsta profiler. Det handlar alltså inte om en oförmåga att inse att alla kan läsa det man skriver på internet, utan om att en av Isobel Hadley Kamptzs vänner - Björn af Kleen - verkar ha en konstig syn på internet. Att göra som han har gjort är ju helt i paritet med att publicera saker som sagts vid en vinfryntlig, informell middag en sen fredagkväll. Nu var dock inte min poäng hur man skall förhålla sig till internet rent praktiskt utan vad vårt förhållningssätt kommer att få för följder i framtiden.
Hanna Björklund
min blogg www.avva.wordpress.com
25 januari 2010, kl 18:49
Mycket bra skrivet, jag håller med helt. Vi borde vara mer öppna med även vår brister, vår dåliga smak (typ; åhhh jag älskar dåliga fantasyserier från 90 talet!) våra icke pk skämt, våra snuskiga fantasier. Jag menar inte att alla borde lägga ut hela sitt privatliv offentligt, men om vi nu blivit mer offentliga i stort så borde vi då inte låtsas som om alla våra mindre sexiga sidor har försvunnit eller aldrig funnits där.

Jag hoppas fler vågar stå upp och försvara och förklara sina uttalanden och sin smak oavsett vilken den är och att vi blir mer tillåtande mot varandra. Även om jag håller med om att det Björn gjorde snarare handlade om brutna förtroenden än att stå upp för sin personlighet.

Balansgången blir väl för enskilda personer att dels stå upp för vem man är och bryta ny mark för andra, men dels också hålla sig flytande socialt och inte typ, förlora jobbet eller få sina barn mobbade i skolan.
Lisa Magnusson
25 januari 2010, kl 19:10

Jag är en varm vän av privatliv, det var inte det jag menade. Jag tycker att man skall få välja själv vad man vill dela med sig av, och de flesta har behov av hemliga rum. Men något som vår tid verkligen behöver är högre i tak! Samhällsdebatten har blivit så otroligt mycket dummare än den behöver vara på grund av den där ängslan för allt som inte är tillrättalagt och fint.
pontus
26 januari 2010, kl 03:01
Nej, det kan inte jamforas med vad som sagts under en "vinfryntlig, informell middag en sen fredagkväll". Daremot kan det jamforas med vad man rest sig upp, klingat i glaset, bett om uppmarksamheten, och sagt (formodligen) nykter infor 300 halvbekanta sittande gaster.

Jag har sjalv en "låst" profil pa facebook (vem har inte det?), men manga av mina "vanner" ar kollegor och mycket ytligt bekanta. Vad jag sager i mina statusuppdateringar ar langt ifran "bakom lykta dörrar".
Lisa Magnusson
28 januari 2010, kl 01:43

Björn af Kleen har utvecklat sitt resonemang i en ny artikel här: http://www.expressen.se/kultur/1.1858131/up-your-face

(Han verkar dock ha läst mitt blogginlägg dåligt: Man skall inte tolka min text "som en invändning också mot mediernas beslut att publicera Edvard Unsgaards Facebookcitat om Arbetslinjen", jag skriver ju uttryckligen varför jag inte tycker att det är samma sak.

Inte heller tycker jag att "journalister som uttalar sig på Facebook i yrkesnärliggande ämnen inför hundratals personer ska ha särskild immunitet på grund av vår frispråkighet". Däremot anser jag att om någon yttrar något i ett privat - som i icke-publikt - sammanhang så är det smartaste och vänligaste att fråga om lov innan man citerar det i en rikstäckande tidning. Det faktum att människor struntar i att göra det tänker jag dock kan leda till något gott i förlängningen, se ovan.)
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna