Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Kallt krig mot kvinnan.

Ny krönika här.

48 kommentarer
Sverige i mitt hjärta
2 februari 2010, kl 17:14
Kvinnan är den vackraste och klokaste varelsen i hela vida universum och Lisa är min favoritkvinna! ;-)
.
2 februari 2010, kl 17:18
"Sverige i mitt hjärta" älskar småflickor för han är en snuskgubbe......
Sverige i mitt hjärta
2 februari 2010, kl 17:22
Nehä, för det är jag inte alls! Jag vill däremot gärna ge fina komplmanger till kvinnor jag tycker är värda det!

Du är bara avundsjuk för att du inte kan det! ;-)
Sverige i mitt hjärta
2 februari 2010, kl 17:37
Förresten är jag inte så säker på att Lisa vill beskrivas som en "småflicka"? :)
stefan hallgren
2 februari 2010, kl 17:49
Oavsett vad biologin och kulturen säger, så är en sak klar: friheten behöver frihetliga kvinnor. Mäns frihet behöver frihetliga kvinnor. Vi kan inte undvara en enda.
Pffft
2 februari 2010, kl 19:07
Ännu en fantastiskt bra krönika! Snart börjar vänja mig vid att få briljanta, analytiska texter serverade alldeles gratis och ofta. ;-)
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:26

Tack, vilket fint beröm!
Mini
2 februari 2010, kl 20:21
Man hann inte ens hylla förra krönikan förrän nästa guldklimp ser dagens ljus. Lisa jag ÄLSKAR dina inlägg i .. debatten, vardagen, politiken, ja allt. För det som sägs hörs ofta av någon och gör så småningom skillnad om det är tillräckligt tänkvärt. Och är det nåt du är så är det tänkvärd. Sen kan ju jag personligen lägga till att du är BÄST, SMARTAST; och ROLIGAST medan du gör ditt jobb. TACK som fan. Puss o hej.

Ps. Gillar (idag) speciellt slutklämmen om Elise. Haaaaahaaaaahaaaaaa, kan inte sluta skratta. Så jävla mitt i prick.
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:26

Åh, tack så mycket!
Stefan
3 februari 2010, kl 08:52
Men tänk om det ÄR så då. Tänk om det enda kvinnor vill ÄR att klamra sig fast vid en man, ja då kanske dom borde få slippa utbilda sig och försörja sig. Tänk om kvinnor med stora tuttar ÄR dummare. Då kanske dom behöver hjälp med stödundervisning och dum-bidrag. Så var lite open minded här, och tänk kreativt istället, OK?
Martin
3 februari 2010, kl 13:34
Äsch, det är bara för att du är trög som du inte förstår varför den här forskningen äger rum ;-) - sorry, kunde inte låta bli - lite öppet mål där...

Skämt åsido tycker jag dock du borde framivra den här typen av forskning. Den absoluta majoriteten av all forskning om människan vad det gäller exempelvis medicin, psykologi, inlärning etc är idag baserad på forskning av män trots att man idag vet att både hjärnan och kroppen fungerar olika hos män och kvinnor. Även om den aktuella forskningen förmodligen endast tjänar till att tex ge Hollywood bättre möjlighet att producera komedier som bättre tilltalar kvinnor så tycker jag inte att forskningen i sig är oviktig. Glöm inte att det är kvällspressen och inte forskarna som sätter rubrikerna.
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:34

Har berört ämnet tidigare här: http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article3691185.ab
Mickis
3 februari 2010, kl 14:15
Snälla, skriv om den här artikeln:

http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/02/n-r-ska-vi-erk-nna-att-polischefen-bara-r-som-andra-m-n
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:36

Åh, Eva Lundgren. Blir alldeles matt. Men skall läsa texten sedan och se om jag orkar säga något.
Desdichado
3 februari 2010, kl 14:25
de smartaste männen är smartare än de smartaste kvinnorna..anledningen är att män inte är lika marknadsstyrda som kvinnor och vågar tro starkare på sina idéer..
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:36

Glöm inte att hänvisa till någon oseriös pseudoforskning när du häver ur dig sådant där.
Jay
3 februari 2010, kl 21:42
Släpp aldrig in dom här
Släpp aldrig in dom här
Släpp aldrig in dom här,
och ge dom inga nycklar till mig

Ge dom inga nummer som jag har
Säg att du inte vet

Det är ett kallt krig som dom säljer
Det är nånting dom vill jag ska
Det är ett kallt krig som dom säljer
Det är nånting
Men jag vill inte ha

/Thåström
Susannah
4 februari 2010, kl 12:15
Stebro: Jag tror att du har döfel: Anledningen till att det finns "fler" smarta män än kvinnor, är att män och kvinnor har helt olika villkor på arbetsmarknaden! Kvinnor måste bevisa mer och kämpa hårdare för att nå toppositioner i samhället: De ska bland annat känna fler, vara rikare och ha ett större och häftigare CV än män, för att bli accepterade som en jämlike. Och erkänns en kvinna i ett sammanhang som är dominerad av män, blir hon ändå ifrågasatt och kritiserad för att hon varit tvungen att välja bort saker som familj och umgänge framför jobb! (Jag tror säkert det är många män som inte vågar skaffa familj när dom väl har nått toppositionen på sin arbetsplats, med risk för att förlora jobbet.)

Det var ju inte längesen folk trodde Lady Gaga var en man, för att hon är öppen med sin sexualitet (I like sex) och för att hon är så populär - klart hon måste vara man då! (?) Att hon leker med könsstereotyper och dräkter var det inte många som tänkte på.

Det finns ingenting som tyder på att kvinnor inte tror lika starkt på sina idéer som män gör, det är bara det att kvinnor knappast får samma förutsättningar som män, utan dom måste kämpa för att inte bli avfärdade. It's like the fucking artonhundratalet då kvinnor ansågs var hysteriska för att dom höjde på rösten!

De flesta stora företag har en ledning där majoriteten är män, och kommer då en kille med ett förslag tror jag hellre dom lyssnar på hans förslag, än hans jämnåriga kamrat som är tjej. Män lyssnar på män. MEN! Hade samma kille kommit med samma förslag på ett företag drivet av kvinnor, är det inte säkert att hans förslag hade varit bäst, för kvinnor lyssnar bäst på kvinnor. Eller? Vi får jobba på jämställdheten - från båda håll!
Monica
4 februari 2010, kl 17:26
Det är synd att det fortfarande finns sådana skillnader mellan hur män och kvinnor behandlas i samhället. Fast det ändras väl det med i sinom tid, jag menar tänk bara tillbaka femtio år och jämför med nu... Stora skillnader.
Amer Al-bayya
5 februari 2010, kl 16:25
Hej, Vi talar om Kvinnan ..Och man måste tala med all respekt och allt artighet..Många anser att kvinnan är bara för sex..Men de har fel..Kvinnan är världens bästa människan för att kvinnan är hela livet..

Man måste ta ansvar på riktigt...Och ta fram respekten för kvinnan nu....Tack
Amer Al-bayya
5 februari 2010, kl 16:43
Hej,

Mansförtryck och förnedring

...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av kön, ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.
Gjorde bara ett litet tillägg till FN:s konvention om att eliminera alla former av rasdiskriminering. Känns som om det behövs just nu...

Men.FN talar inte om vad porr är...!!Porr tycker ner kvinnor totalt..Stoppa porr, FN..
Desdichado
5 februari 2010, kl 16:52
Susannah, jag är helt övertygad om att du har fel...det är iofs en tendens flera kvinnor har också, nämligen att skylla allt på samhället...det är ingen slump att de bästa forskarna, musikerna, sportstjärnorna etc är män...kvinnor klarar inte av att tro på sin grej i samma utsträckning som män generellt sätt...kvinnor borde titta mer på vad kvinnor som är framgångsrika gör rätt...titta på de framgångsrika kvinnorna inom sportens värld...de inser att gnäll inte tar dem någonstans...det är tro på sin talang och hårt arbete...och den insikten saknar många kvinnor tyvärr...med andra ord, det du producerar är bara massa ursäkter, något som många kvinnor iofs har varit duktiga på...men återigen...titta på de kvinnorna som lyckas komma långt utan att kvoteras (fuskas in)...många av dem har arbetat röven av sig under lång tid...men vissa förväntar sig att röda mattan ska rullas ut bara för att det ska bli "jämställt"...
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:43

När det gäller sociokulturella faktorer, som att kvinnor inte har samma självförtroende som män, så är det väl inte så konstigt om man är benägen att "skylla allt på samhället"?

Kvinnor diskrimineras fortfarande aktivt, både positivt och negativt. Det är ett faktum och inte en åsikt. Läs på!
Ulpa. L
6 februari 2010, kl 01:17
Om någon i Sverige förgriper sig på barn och kvinnor sexuellt blir det knappast någon reaktion alls bland de svenska medborgarna. Inga demonstrationer över de bestialiska övergreppen och våldtäkterna på små barn, ungdomar och de sexuellt misshandlade och utnyttjade kvinnorna.

Piteå är det enda samhälle i Sverige där man gick ”man ur huse” för att protestera mot kvinnovåldet. När tänker de SVENSKA KVINNORNA utlysa en nationell protest mot allt våld i alla former som drabbar det kvinnliga könet och utkräva samma människovärde som männen åtnjuter? Detta kvinnoförtryck måste hänvisas en gång för alltid till historiens sophög.

Kvinnolöner, kvinnoarbete, kvinnofälla, kvinnoroll, allt som är kvinnorelaterad är männens starka förtryckarspråk och maktmedel i sin position som makthavare. Tror ni att männen gör några allvarliga försök att lyfta fram kvinnornas likaställning? Glöm det!

Det som görs är bara ett spel för gallerierna. De kommer aldrig att acceptera kvinnors likaställning. Det är ett hot mot deras maktställning.

Om ni kvinnor inte vill bli betraktade som andra klassens medborgare och vill uppnå likaställning får ni själva ”slå näven i bordet” och visa lite ”jävlar anamma” för att uppnå ert rätta människovärde. Om männen driver frågan lär det ta tusen och åter tusen år.

Vill ni göra era kommande generationer, era döttrar och deras döttrar osv...denna ”björntjänst”, att bevara ”status quo” och att de skall vara underordnat männen på grund av deras kön för all framtid? Vill ni det? Det hoppas jag inte.

Förändring kräver handling! Dags att agera och det snarast! Ni som har ”krupit i skiten” och blivit föraktad på grund av ert kön, så för allt i världen se till att era döttrar slipper det och stärk deras självförtroende och att deras fulla människovärde återupprättas snarast.

Om ni ska vänta till maktens människor vill ha förändring så lär
ni allt få vänta, de släpper inte ifrån frivilligt de privileger de uppnått på grund av sitt kön.

En man älskar inte sin fru eller sin sambo och sina döttrar om han inte kan erkänna deras fulla människovärde utan ser dem som mindre värda, det så kallade kvinnoföraktet. De finns ingen orsak varför kvinnan ska underordna sig mannen hur ”goa” de än är.

Om inte ni kvinnor kan hålla ihop i kampen för det fulla människovärdet och fortsätter att intrigera så gör ni allt den kommande generationen av kvinnor och era barn och barnbarn en ”björntjänst” och männen det motsatta, en tjänst.
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:44

Håller med om att jämställdhet är kärlek!
felmoftan
6 februari 2010, kl 14:03
Angående den föregående kommentaren så har jag alltid tyckt att "manifestationer mot kvinnovåld" eller "manifestationer mot gatuvåld" är underliga ting. Jag kan förstå en politisk demonstration, riktad mot stat eller makthavare, eller en demonstration mot ett visst företag eller en viss verksamhet. Men såna där abstrakta "solidaritetsyttringar", hur snälla människorna som går i dem än är, bär i bästa fall det absurdas prägel. I värsta fall är de samhällskroppens fascistoida tarmrörelser à la "Think of the Children" och "Something Must Be Done".
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:48

Nu länkar jag lite självbelåtet till en gammal text jag har skrivit, som handlar om just det här: http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article2362709.ab
Bj0rnborg
8 februari 2010, kl 16:35
Kallt krig mot mannen att osynliggöra att samma fenomen är vanligare riktat mot män?
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:49

Tycker du? Jag tycker alltsom oftast att de där lufsiga rapporterna verkar ägnade åt att cementera gamla könsroller. Fast det kanske beror på vilka glasögon man har på sig när man läser tidningen.
Karl Erik Ahlén
9 februari 2010, kl 01:48
Hipp Hurra! Kvinnan är källan till allt liv! Hon har bröst och hon har hål i underlivet.. Men ni alla här verkar glömde en sak.. Det krävs en laddat kuk för att spruta in de där i henne som ni kallar liv. Jag tycker ni helt enkelt är elaka mot mannen som inget hellre vill än göra kvinnan nöjd.. Ingen man och ingen kvinna kan överleva på denna planeten så länge vi inte har tillgång till varandra.. Borde vi inte ist försöka att hålla samms..
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:51

Behövs det en laddat kuk också? Det var elakt av mig att inte nämna det i krönikan.
Susannah
12 februari 2010, kl 10:43
Stebro: Agree to disagree, säger jag då.
Susannah
12 februari 2010, kl 10:46
Stebro: Iofs säger du ju själv att kvinnor som lyckats har fått jobba röven av sig, vad tror du det beror på? Och det är bullshit att kvinnor inte tror på sig själva, men många får aldrig chansen eller rätt stöd hemifrån. Många vågar inte göra sin grej om inte föräldrarna tycker att "det är bra, satsa på det!" Vilket gäller både för killar och tjejer, dock tror att tjejer "hålls tillbaka" lite mer än vad killar gör.
Mumlans Ränder
12 februari 2010, kl 10:59
Stebro: Män har det största spannet: De smartaste, men även de dummaste. Kvinnors spann sträcker sig inte så långt åt det ena eller andra hållet.
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:55

Kallar du kvinnor mediokra? Nu är ju jag något av en extremförnekare av "biologiska förutsättningar" och tror typ att nästan allt beror på miljö och uppfostran, men jag tror uppriktigt att det faktum att män gör bättre ifrån sig i iq-tester helt enkelt har kulturella förklaringar.

Åh, och apropå iq-tester: http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article2693428.ab
Mumlans Ränder
12 februari 2010, kl 11:00
Sedan när det gäller att skylla ifrån sig så är män och kvinnor lika goda kålsupare. Just nu r det trendigt att skylla allt på feminism t ex. Alla män är offer för den hemska feminismen.
Henrico
12 februari 2010, kl 11:08
Jag är lite ledsen att skriva detta.

Män har volymmässigt en större hjärna än kvinnor och därav en större kapacitet. Tror ni inte mig så kolla upp fakta. Att det däremot finns en del män som inte verkar använda någon del av sin stora hjärna, tja, det är en annan fråga. :-)
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 19:56

Jag är lite ledsen att skriva detta, men valar har enormt mycket större hjärnor än de mest storhuvade av män. Betyder det att valar är smartare än män? Eller betyder det snarare att du har fel när du hävdar att storleken har betydelse?
Desdichado
12 februari 2010, kl 19:58
Lisa, men samma sak gäller män, det är bara det att i det fallet är folk VERKLIGEN INTE pålästa..

Mumlan, spannet, jo, men det stämmer sannolikt...problemet är dock att kvinnor konstant jämför med de männen som får ut det mesta i det spannet, men de jämför inte med de som harvar hela sina liv och har extrema problem med att hålla sig flytande...med andra ord så är det en extremt dålig och orättvis jämförelse..

Susannah, de flesta männen som kommer långt jobbar också röven av sig...det finns en anledning till att flera av dem inte förväntas eller har lika mycket tid för barnen på gott och på ont, men många kvinnor vill bara se det negativa hela tiden, och så bortser de från de smällarna män får ta för det..det är inte alls bullshit att många kvinnor har svårt för att tro på sig själva, dessutom har män oftast mycket "större" idéer vilket resulterar i att de blir rikare och fattigare som ett resultat av huruvida det lyckas eller inte..
Henrico
12 februari 2010, kl 19:58
Det vet väl alla att storleken har betydelse. Dessutom är valars hjärna inte alls konstruerad på samma sätt.
Desdichado
12 februari 2010, kl 19:58
Lisa, valar har iofs levt längre än människan, det kanske säger något...människan vet lite om andra djurs intelligens..
Desdichado
12 februari 2010, kl 21:50
Det finns en del sanningar som ingen enligt min mening lyckats motbevisa:

1. Kvinnor utvecklas ofta sociala egenskaper bättre
2. Män utvecklar oftast intellektuella egenskaper bättre
3. Kvinnor håller hårt vid sin trygghet
4. Män är större risktagare

Detta får givetvis konsekvenser i praktiken. Och dessa är, männen som lyckas med sitt risktagande och intellektuella utveckling går längre än i princip alla kvinnor. De männen som inte lyckas klarar sig sämre än i princip alla kvinnor. Och när feministerna argumenterar jämför de oftast gruppen kvinnor mot de männen som klarar sig bäst. Sen skiter de i massa andra sakliga styrande faktorer som exempelvis bransch, offentlig/privat sektor, erfarenhet, utbildning, år inom företaget, år inom branscher, förhandlingsförmåga (HINT: risktagande) etc...
Lisa Magnusson
12 februari 2010, kl 22:11

Bra att du passiviserat verbet "utveckla" till "utvecklas" i punkten som handlar om kvinnor - hej, freudiansk felskrivning.

Jag tycker det är både sunkigt och regelrätt korkat att indela mänskligheten efter kön på det vis du gör. Men skriv en bok, den kommer säkert sälja som smör bland förvirrade 40-talister som behöver någon form av identitet att klamra sig fast vid.
Desdichado
12 februari 2010, kl 22:18
du menar som när man delar in efter kön när man jämför lön etc? jämför man mina synpunkter med feministiskt forskning har jag åtminstone mer belägg om man ser till verkligheten....det där med risktagande är exempelvis hur enkelt som helst att bevisa...och vi lever i ett kapitalistiskt system...och vad gynnas då? risktagande...det har inget med män och kvinnor att göra...det ekonomiska systemet är anledningen till det mesta, inte männen, sen misslyckas feminister konstant att beskriva samhället som det ser ut...det är ingen hemlighet att feminism tillhör den forskningen som ses ned på mest av andra forskare, och med all rätt..kanske beroende på att flera som forskar är ideologer och inte forskare..

att man anmärker på språket är ofta ett tecken på antingen bristande förmåga att komma på argument eller att man har svårt med helheten...vet inte vad som är värst faktiskt...helhetstänkandet är för övrigt en annan sak män är bättre på, det är därför vi kan ta flera steg intellektuellt..man kan se det i vardagen hela tiden...kvinnor kan komma ihåg vad för färg på mössan någon hade, men de kan inte komma ihåg vad det var som var viktigt som personen i fråga sa...fokus på fel saker, precis som vanligt=)
Lisa Magnusson
14 februari 2010, kl 22:11

Jag litar inte på människor som inte kan resonera i fullständiga meningar utan flummar loss... med en massa... punktande... och inte... har något... att... säga... men... generellt... kan man väl... säga att... det är... de som letar... skillnader... mellan män... och kvinnor... som... fokuserar fel...
Bj0rnborg
13 februari 2010, kl 16:32
"Tycker du? Jag tycker alltsom oftast att de där lufsiga rapporterna verkar ägnade åt att cementera gamla könsroller. Fast det kanske beror på vilka glasögon man har på sig när man läser tidningen."

Håller med dig. Och när de cementerar gamla könsroller så har de udden riktat mot män; förtryckarna, patriarkerna mm.

Och när man har jämställdhetsglasögon på sig istället för genusglasögon så ser man rätt snabbt att detta är ett politiskt ställningstagande, att skuldbelägga män och ansvarsbefria kvinnor för könsrollssamhället, snarare än ett faktuellt. En annan följd är att man osynliggör kvinnliga privilegier och manligt lidande.
Bj0rnborg
15 februari 2010, kl 22:14
Sedan har Mumlans ränder rätt. Naturen tar större chanser med mannen, det beror på vår lilla labila kromosom. Spridningen är helt enkelt större, fler genier, fler dårar, fler med superfysik, fler sjukliga.

"Sedan när det gäller att skylla ifrån sig så är män och kvinnor lika goda kålsupare. Just nu r det trendigt att skylla allt på feminism t ex. Alla män är offer för den hemska feminismen."

Här har hon inte rätt dock.

Det är en motreaktion på att feminismen de senaste 20-åren har skyllt allt ont i världen på män. Den enda skillnaden att män inte har något gemensamt annat än en snopp mellan benen, medans feminister är en värdegrunds- och intresse- gemenskap. Som alltså oftast går ut på att beskylla män för det ena eller det andra. Så det verkar ju vara en rimlig reaktion från männen, dock förvånansvärt sent.
Susannah
16 februari 2010, kl 18:23
"... feminism tillhör den forskningen som ses ned på mest av andra forskare, och med all rätt..kanske beroende på att flera som forskar är ideologer och inte forskare."

Tyckte det var kul. :)
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna